***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Minäkin ilmoittaudun kokonaisten kasaan. Ens viikolla on äippäpolikäynti ja saapa nähdä, joko sitten käynnistellään. Olo on parempi kuin pitkään aikaan ja uskallan tehdä jopa pihahommia kun supistukset ei enää pelota. ;) Maha vaan on niin alhaalla, että on vaikea kyykkiä... Mutta hengittäminen taas sujuu :)

Tsemppiä kaikille, joilla synnytys kohta käsillä!

hankku rv 35+5
 
Tervetuloa joukkoon Melodi!!! :wave:

Vielä ehdit viimosille metreille...ja sitten siirtymään meitin kanssa tuonne synnyttäneiden joukkoon...Laitahan Sydänkäpyselle tietojas yksityisviestinä, niin saadaan sutkin tuohon meidän listaan!
 
Melodi, "kiva" tietää, että Oulussa ruuhkaista aikaa... Toivottavasti ehtivät sentään saada sijaisia kesälomalaisten tilalle synnärille! Siinäpä vasta yhdistelmä, vajaamiehitys ja synnyttäjiä ruuhkaksi asti!
 
tervetuloa Melodille :)

Toukkala kyseli löytyykö lähipiiristä vauvoja, no ei kylhyvällä tahollakaan löydy :D Itsekkin olen sen verran nuori, ettei kaveripiirissä lisäännytä vielä ja sisaruksia kun meillä kummallakaan ei ole... Niin no on sentään yks puoltuttu jolla on vauva! Mitkään sukulaiset, serkut tms, eivät oo lähteneet lisääntymään vaikka moni on sitä jo kauan ootellukkin. Ylläri olikin serkuille kova kun veän heistä ohi nuorimpana tässä asiassa :D

Täällä oli taas viimeyö ihan mahoton, ei väsyttänyt kunnolla vielä neljänkään aikaan, sitten rupes ukko kuorsaamaan ja se kun loppu niin johan alko levottomat jalat kiusaamaan, Unta sitten sain ekaa kertaa vasta sen jälkeen ku mies lähti töihin, eli tossa kuuden lieppeillä. Ja tietysti sitten nukuin kahteen asti. HUOH. Olen muutenkin aina ollut huono nukkumaan, ja unilääkkeetkin olleet aikaisemmin käytössä, kyllä sitten helvetti aukee ku vauva syntyy ni en nuku hetkeäkään. Taas kauheet valivalit :D

Vali vali Menhit ja Ella(viljami) rv 39+1
 
heips, ja taas omaa ( . )

eli kävin siis viime viikolla siel neuvolas ( rv 36+0 )
ja silloin oli pittuveitta vielä RT...

no juuri tulin lääkäristä kotiin ja lääkäri laitto lähetteen kättärille koska pittuveitta onkin päässy salamyhkäsesti kääntymään PT...ja viikkoja nyt sit 36+6

ja sit se passitti mut kotiin toivottaen hyvää synnytystä no nyt sit olen paniikissa ja mietin että mitäs jos eivät saa käännettyä niin musta ei oo synnyttää perätilassa olevaa

wiivi84 & pittuveitta 36+6
 
Koska sulla Wiivi on aika sinne kättärille?
Et oo ite huomannut vauvan kääntyilyä?
Mäkin viime yönä pelkäsin, että vauva heittää masussa voltit ja jää väärään asentoon, mutta kyllä olen nyt kuulostellut, että olisikin ihan oikein päin siellä...
Oliko lääkäri varma, että vaavi on perätilassa? Joskus hekin erehtyvät...
 
Mä kävin äsken päivystyksessä, kun tää mun päänsärky ei taas ota loppuakseen. :/
Tiedän kyllä mistä johtuu, poskiontelotulehduksesta vaihteeks. :/
Noh, siellä oli tietty kauheet jonot, enkä viitsinyt jäädä melkein 2 tunniksi sinne oottelemaan. Työterveyteenkään ei päässyt tänään... :|
Täytyy mennä illalla uudestaan sinne päivystykseen, jos ois yhtään hiljasempaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Koska sulla Wiivi on aika sinne kättärille?
Et oo ite huomannut vauvan kääntyilyä?
Mäkin viime yönä pelkäsin, että vauva heittää masussa voltit ja jää väärään asentoon, mutta kyllä olen nyt kuulostellut, että olisikin ihan oikein päin siellä...
Oliko lääkäri varma, että vaavi on perätilassa? Joskus hekin erehtyvät...
en tiiä millon on aika kun lääkäri sano vaan et ne lähettää ajan kirjeessä...

no siis hää nyt sit oli sitä mieltä et perätilassa on ja kun kysyin et miten on mahollista kun en oo huomannu mitää ni katto vihasemmin mua ja sano et usko pois vaan, kyllä hän tietää..

ja tohon etten oo tuntenu se tokas et se on kääntyny ku oon nukkunu....
 
Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Koska sulla Wiivi on aika sinne kättärille?
Et oo ite huomannut vauvan kääntyilyä?
Mäkin viime yönä pelkäsin, että vauva heittää masussa voltit ja jää väärään asentoon, mutta kyllä olen nyt kuulostellut, että olisikin ihan oikein päin siellä...
Oliko lääkäri varma, että vaavi on perätilassa? Joskus hekin erehtyvät...
en tiiä millon on aika kun lääkäri sano vaan et ne lähettää ajan kirjeessä...

no siis hää nyt sit oli sitä mieltä et perätilassa on ja kun kysyin et miten on mahollista kun en oo huomannu mitää ni katto vihasemmin mua ja sano et usko pois vaan, kyllä hän tietää..

ja tohon etten oo tuntenu se tokas et se on kääntyny ku oon nukkunu....

Olipas herkkänahkainen lääkäri! Mulla oli 2 vkoa sitten vähän sama tilanne ja tuolloin sanottiin että kättäriltä yleensä soitetaan 1-2 pvän päästä käymään. Ja sitten kääntöyritys tarvittaessa 1 vkon sisään. Ei sun varmaan tarvi kauan odotella.
En muuten itsekään huomannut kun tenava oli PT:stä kääntynyt Rt:hen,varsinkin kun tämä mun vaavi on myllännyt menemään viimeisimmät viikot.

Neuvolasta sain terkkarilta Hui! kommentin kun painoa tullut 2.2 kg, mutta olenkin ollut turvoksissa kuin mikä :LOL:

Muuten vaavi jo kiinnittynyt, kaula hävinnyt joten voi olla että menee viikko tai sitten se max 6....
Toivottavasti ei sitä 6 vkoa kun painoarvio oli jo nyt 3kg....SF-mitta on mulla ennen mennyt aina alakäyrää joten ilm mulla se ei ainakaan kovinkaan paljon kerro koosta. Kuulemma mahtuu hyvin lantioon niin ei tarvitse ulospäin kasvaa...
Tulisi nyt vaan kunnialla uloskin :LOL: :LOL:

terkuin renee ja vaavi 36 ja risat
 
Voi kun on tänään väsy päivä. Maha tuntuu tosi raskaalta ja sellaista menkkamaista oloa. Tuntuu kävellessä että mahaa pitää kannatella käsin tai se valahtaa nilkkoihin. Nukuin tossa 2 tunnin päikkäritkin. Nyt on pää ihan puuroa.

Mulla on sf-mitta mennyt koko raskauden yläkäyrän yläpuolella. nyt kaks viimestä viikkoa ollu viikoilla 36 ja 37 sen 36 cm. Painosta ei ole mulle valitettu, vaikka kaks edellistä viikkoa menin yli kilon painon nousulla per viikko :eek: , nyt eilen oli tosin päin vastoin -200g. Kamalia teidän joidenkin terkat kun pahoittavat tahallaan ihmismieliä, kun olettekin ihan normaalipainoisia. Mulla oli yli kymppi liikaa jo odotuksen alussa! Nyt siis mitat 165/88. Huh huh.. On siinä lähtemistä..

Toivotaan Wiivi että vauvasi kääntyy yhtä salamyhkäisesti takaisin raivotarjontaan kun mitä on kellahtanut istumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
lääkäri käski viel tarkkailla potkuja et mihin kohdistuu mut nyt en tunne ku möyryymistä... ennen potkut selkeitä...eli voisko tää olla vinkkiä siitä et se nyt sit oikeesti on PT:ssä?
Itse huomasin siitä että näin jälkikäteen että selkeästi potkut oik kyljessä ,aiemmin oli tosiaan ollut enemmän kuvailmaasi möyryymistä.Närästyskin oli aika komeaa!

Jossain kirjassa vihjailtiin että voisi auttaa jos äiti lukisi 2x pvässä lehden nelinkontin takamus pystyssä ja kyynärpäät maassa....

terkuin renee

 
moikka vaan kaikille olin tänää neuvolassa ja terkkari teki kaikki normaali jutut mitä aina ,mutta sitte ku kokeili että kumminpäin vauva oli ni paineli niin kovaa et oikee sattu .ja sen jälkeen ku lähdit kävelee ni sattu koko mahaan ja alamhassa tuntu et vauva pää tulee ulos.jouduin kävelee kyyryssä kokomatkan kotii ku niin särki .mietin vaan et onko toi ihan normaalii vai oli terkkari hieman liian kovakourainen. vieläki sattuu ku kävelee. terveisin diisah tasan 36rv
 
Kipuista ehtoota. Iskias on vaivannut koko raskauden ajan, mutta eilen ja tänään tää on ollut ihan järkkyä - oikea jalka menee alta vähän väliä. Konttaan portaat yläkertaan. Selkä juntturassa. Mutta supistuksia ei yhtään.

Synnytyksen periytyvyydestä olette jutelleet. Meillä on suvussa syöksysynnytyksiä, eli äitini, äitini äiti ja serkkutyttö ovat harrastaneet näitä. Mä olen se poikkeus, joka vahvistaa säännön eli 7 v sitten järkytyin pahasti kun sain kirkua siellä synnärillä 20 tuntia ennen kuin tulosta tuli (vaikka mm. kalvot puhkaistiin synnytyksen nopeuttamiseksi). :headwall: . Mulle oli niin moni luvannut, että kyllä se meidän suvussa perinteisesti nopsasti menne...

Mulla oli tänään kohta 5 kk vanha vauvavieras ja huomenna menen kattomaan alle viikon ikäistä pientä tyttöä. Ihanaa päästä vähän heiluttelemaan vaaveja kun ei vielä omaa kääröä ole sylissä...
 
Perätilasta Mullahan oli esikoinen perätilassa, oli ollut jo pidempään, perätila huomattiin vkolla 36 (muistaakseni). Vauvan liikkeet eivät olleet oikein selkeitä potkuja ikinä, vaan enemmänkin sellaista möyrimistä ja vääntelehtimistä.
Noihin liikkeisiin kyllä vaikutta vauvan asento, eli onko ihan kunnon perätilassa, kuten meillä, eli tulossa pylly edellä, varpaat olkapäillä. (vauva olikin pitkään L-kirjaimen mallinen synnyttyään, eli jalat sojottivat eteenpäin.)

Ensisynnyttäjänä en uskaltanut alakautta perätilavauva synnyttää, joten esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla rv 38+jotain. Kääntöä ei edes yritetty, koska vauva oli jo niin alhaalla, ettei enää päässyt kääntymään tms.

Mutta sullahan on tilanne sikäli eri, että vauvasi on ilmeisesti ihan vasta kääntynyt perätilaan, jolloin se kyllä mahtuu kääntymään rt:henkin. -luulisi ainakin.
Kakkonen olikin sitten rt:ssä, mutta synnytys jouduttiin käynnistämään vkolla 41+jotain (en muista näitä tarkkoja viikkoja)

synnytyksen kestosta ja lasketusta ajasta
Meillä on minä ja sisarukseni syntyneet sektiolla (meitä on 3 lasta yhteensä) äidin pahan raskausmyrkytyksen vuoksi, joten sitä, miten nopeaan olisimme alakautta syntyneet, ei ole tietoa. Tuosta raskausmyrkytyksestähän sanotaan, että se voi periytyä äidiltä tyttärelle, mutta minulla ei ainakaan ole ollut, eikä siskoni ole vielä lisääntynyt.
Äidin siskoilla on ollut nopeat synnytykset, ja äiti minua pelotteleekin, että varmaan syntyy nopeaan.

Mua niin ärsyttää. Jos syntyy nopeasti, niin sitten syntyy, minkäs sille mahtaa.
Tuo kakkonen käynnistettiin siis oksitosiinitipalla, ja synnytys kesti muistaakseni n.8h.

Kiva kuulla, että OYSissa on ruuhkaa.... tosin olen jo asennoitunutkin, että siellä on täyttä ja kiireistä, eikös sinne tule näin kesäaikaan Kuusamolaisetkin, ja aika paljonhan oysissa syntyy vauvoja ylipäänsä ympäri vuoden.

Mää niin haluaisin jo synnyttämään! Ei jaksasi enää olla yhtenä kappaleena. Ruokakaan ei oikein maistu, kun on niin täynnä tuota vauvaa.

Ai niin kuukautisten pituudesta ja raskauden kestosta piti vielä sanoa, että mulla on kierto 32pvää, ja terkka sanoi tuon kakkosen kohdalla, että pidemmällä kierrolla raskaus yleensä jatkuukin pidempään. Kakkosen la oli myös kuukautisten perusteella eri, kuin ultran perusteella, en kylläkään enää muista, kumpaan suuntaan la muuttui. On siis hyvinkin mahdollista, että raskaus meni siksi "pitkäksi". Tosin mitään muuta syytä ei käynnistykseen ollut, kuin se, että osastolla sattui olemaan tilaa, ja olisin joutunut taas muutaman pvän päästä yliaikaiskontrolliin, niin kun on matkaa sairaalaan 80km, niin käynnistivät matkan takia.
-Olikin hyvä, että käynnistivät, sillä pari vuorokautta kakkosen syntymästä oysissa oli todella kiireinen yö, 13 vauvaa yhtenä yönä! Mun tuurilla synnytys olisi kuitenkin käynnistynyt juuri silloin... Monellekaan ei ehditty antaa esim. puudutteita, kun anestesialääkärillä oli muita kiireitä.

Huiskahäntä jatkaa kärsimätöntä odotusta vkolla 39+1
 
Voi itku!

Kirjotin taas pienimuotosen esseen ja kun yritin sen lähettää, niin ... Se katos. Säästytte siis siltä :D

Tiivistettynä polikuulumiset: RR ja pissa ok, käyrät hyvät. Sisätutkimus tehtiin oikein kahteen kertaan, kun siellä oli joku lääkäriopiskelija. Onko nykyään muuten niin, ettei potilaalta kysytä enää saako opiskelija seurata/tutkia? Sillon kun itse opiskelin, niin oli selviö, että kysyttiin. Nyt ei, sama juttu viime viikolla neuvolassa... :/ no, kohdunsuu pehmeä, sormelle auki, kanavaa kuitenkin jäljellä vielä.

Vaavin painoarvio oli tällä hetkellä 3700g ja jos laskettuun aikaan menee (ja miksei menis?) painanee syntyessään sen rapiat 4kg. Lääkäri kyseli käynnistystoiveista, sanoin etten halua. Sovittiin että nla laittaa polille sit kun 10 päivää on LA:sta, jos sinne asti siis menee. Sitä ennen koitetaan käynnistellä kotikonstein...ja varmaan, jos tietäsin, mitä ne konstit on, mulla olis kolme käynnistettyä synnytystä takana :whistle:

Seuraava nla vasta ens viikon pe, siihen asti keskityn nauttimaan viimesen raskauden viimesistä metreistä. Kieltämättä ihan pikkusen haikea olo.

Kotimatkalla toteutin uhkaukseni ja kolusin kolmen kaupan lastenvaateosastot läpi. Isommille löyty mm. kivoja t-paitoja, vaaville bodyja, parit potkarit ja sukkia... Ja nyt oli sellanen värimaailma sitten, että kassaneitikin vaan hymyili, että "taitaa olla tyttö tulossa" :whistle:

Tiistain jatkoja!

Ammu ja Iltatähti edelleen 38+2 =)
 
Ammu kyllä musta pitäisi vielä olla käytäntönä se, että kysytään saako opiskelija osallistua tutkimukseen/seurata tutkimusta. Tuostahan voisi vaikka sopivan tilaisuuden tullen napauttaa, että eikö potilaalta enää kysytä mitään. Mulla on kerran tämän raskauden aikana ollut opiskelija seuraamassa neuvolassa ja nätisti se esitteli itsensä eteisessä jo ja kysyi saako olla mukana, noin sen pitäisi musta mennä. Suolistosairaana olen TAYSissa joutunut kerran sellaiseen tilanteeseen, että kesken paksunsuolen tähystyksen yhtäkkiä tuli joku reilun 5 hengen porukka kysymään että saako tulla katsomaan ja kaikki sitten tahtoivat kätellä potilasta jne. Mukava siinä kätellä kaamee kööri kun on 2 metriä puutarhaletkua perseessä :/ .
 
Iltaa vaan kaikille!

Sellaista vaan uteliaisuuttani kyselisin teiltä konkareilta, että onko äidillä mahdollista vaikuttaa käynnistykseen, jos menee reippaasti yliajalle? Vai pitääkö odotella aina se kaksi viikkoa?

Aurinkoista illan jatkoa! =)

Melodi 37+5
 
Onnittelut kaikille jo pienet prinsessansa ja prinssinsä saaneille! :flower:

Neuvolassa tuli käytyä tässä aamupäivällä:

pissa puhdas
rr: 129/80
hb: 138
painon muutos: +600g / vko (alkaa turvotus lisääntymään,
näkyy nilkoissa mutta eivät vielä hölsky kuten kesällä 2006 esikoista odottaessa.. :whistle: )
turvotus: ++
sf-mitta: 36.5
syke: 125
tarjonta: PT

Tuntuikin että kävely sujuu taas eri lailla eli johtuu siitä ettei pää paina alhaalla.
Ja kai tuo kohtu on vaan venähtänyt sitten esikoisesta kun tällä on vieläkin tilaa kääntyä, ei kai silloin voi mikään jättiläinen olla.. no, vielä reilu viikko ja sitten loppuu vuokrasopimus
tältä asukilta ja pääsee näkemään koon + minkälainen vaativa tapaus täältä tulee kun ei yksiö riitä. :D

Viikolla 36 asukki oli vielä RT:ssä ja tunsin tuossa että aikamoinen hyörintä käynnissä oli nyt aamuyöllä. Potkut tuntui ensin selkeästi ylävatsalla ja myöhemmin alavatsalla. Nyt taas epämääräistä liikehdintää.. liekö poikkitilassa.. omalla kohdallani tuolla tarjonnalla ei ole merkitystä kun sektio edessä.

wiivi84: voi tosiaan olla että kun potkut tuntuu jossain muualla kuin kyljissä, tarjontakin on joku muu kuin RT.. :/

maleha: ehkä sinun kannattaa kysyä suoraan että miksi tuo paino niin huolestuttaa.. ja kysyä että eikös se ole hyvä tulevaa imetystä varten..? Ihmeen niuhoja tätejä tuntuu monilla olevan.

Nyt on tasan 10 kg tullut ekasta neuvolasta. Saisi taas olla loppuajan tulematta niin oma tavoite täynnä, eli korkeintaan 10 kg. Viimeksi lähti juuri tuon 10 kg verran parissa viikossa. Ja minulla se lähtöpaino on sen verran ettei tarvitse huuolehtia sen suhteen etteikö rasvoja riittäisi imetykseen. ;)

Rakkapanuu: minulla oli esikoista odottaessa viikolla 38+2 kiinteän/pehmeän välimaastossa, kaulaa alle 2 cm ja auki sormelle, sektio oli viikolla 40+3 eikä ollut siihen mennessä ollut edes kipeitä supistuksia.. oikeastaan vasta tässä raskaudessa sain tietää millainen kipeä supistus on.. tosin eivät nämäkään ole olleet vissiin niitä kunnon suppareita kun kohdunsuu oli kiinni nyt 36+0 mutta pehmeä ja kaulaa jäljellä 0-1 cm.. lääkäri sanoi sama kuin esikoista odottessa, ei voi tietää..
no se on varmaa että joskus sieltä on ulos tultava, tavalla tai toisella.

Täällä on alusta asti ollut poikafiilis ja 4d -ultrassa varmistunut.
Kesän raikkailla vihreä/valko/keltaisella yhdistelmällä lähdetään poikaa hakemaan ensi viikolla (toivottavasti ei ennen) ja kokoa 50-56 on nuo kotiutumisvaatteet.
Tyttö noihin 56 cm vaatteisiin hukkui alussa, saas nähä miten nyt, sopiiko tulokkaalle ollenkaan koon 50 vaatteet. =)

äää & Vili 37+5 :heart:
 
Mä tulin nopeasti napailemaan! :D Jostain syystä tän iltapäivän/illan ajan on liikkeet vähentynyt, mutta taas vihlonta alhaalla pahentunut. Kiinnittyneenä ollut jo 2 viikkoa - nyt särkee alaselkään ja tuntuu että **** repeää. Ihanaa...

Huomenna itäkeskukseen vielä lounaalle ja vähän shoppailemaan, sit pitääkin rauhoittua, vatsa painaa jo sen verran että kaikki ylimääräinen lenkkeily kostautuu selkäsärkynä iltasella/yöllä.

Mä niin mielelläni olisin avuksi noissa kysymyksissä, mutta ihan yhtä ulalla olen kuin tekin kyselijät noista periytymisistä ja käynnistyksistä.

Elppa & Antsa 39+0
 
Minäkin ilmottaudun näin loppusuoralla vielä joukkoonne, eli 12.6 on LA ja esikoinen tulossa. Omaan mittariin kertyy ikää kesällä 25 ja Tampereella asutaan miehen ja eläinten kanssa =) Tähän asti kaikki on mennyt raskaudessa hyvin, nyt vain kärsimättömänä odotellaan että koska masumatkaaja haluaa näyttäytyä. Sukupuoltakaan emme vielä tiedä, haluttiin pitää yllätyksenä itse H-hetkeen.

Cara ja pikku Myy 37+5
 
Taas tää valittaja linjoilla!! :wave:

kertokaa jos tiedätte että mitä mää voisin tehdä turvotuksen tuomalle kivulle?

Etenkin Nilkat ja jalkapöydät tosi turpeat! Kävely tekee kipeää. Jalkapohja hellänä ja jalkapöytää kihelmöi ja tuntuu et se ratkeaa. Jo aamusta mahoton turvotus ja illalla jalka on kuin ilmaa täyteen puhallettu kumihanska. Varpaat on kuin liika lihavat katkaravut!

Suolaa olen vähentänyt, Juon pari litraa vettä päivässä, syön ananasta jne... Mikään ei auta! Kertokaa lisää vinkkejä turvotuksen vähentämiseen jos niitä on!
 
Tervetuloa Melcarann ja Melodi :flower: Täälläkin yksi oululainen :)

Onkohan Venla jäänyt jo synnyttämään???

Melodi kyseli tuosta käynnistys hommasta. Oulussa on ensimmäinen yliaikaiskontrolli äippäpolilla 41+3 ja tulloin ei välttämättä käynnistetä jos vauvalla on kaikki hyvin. Veikkaan, että lääkärit sen käynnistysken päättää vauvan ja äidin voinnin mukaan mutta voihan sitä itse aina yrittää perustella miksi haluasi käynnistyksen.

Onko Oululaiset käyneet jo tutustumassa synnärille??

NeitiA ja KeijoKanerva 35+6
 

Yhteistyössä