***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Päivää kaikille!

Kävin paikallisessa "naisten puodissa" aamulla ostoksilla (täällä maalla on osattu aina tää erilaisten hyödykkeiden integrointi samojen seinien sisäpuolelle), Liivi ja Kemikalio nimeltään. Ja nyt löytyy sit peräti kahdetkin hyvälaatuiset ja napakat imetysliivit. Kemikaliopuolelta sain anopille synttärilahjan, niin taas tuli useampi rasti hoidettua kerralla. Ja saa yhden asian vetää hankintalistalta yli (ne liivit). Vielähän noita jäi hommattavia, mutta pakko vissiin ootella että saan sen päivärahan loppukuusta jos meinataan seuraavien viikkojen aikana syödäkin. (Meillä minä maksan ruuat, mies muut kiinteät menot, lainat, asumiset jne). Mitään ihan välttämätöntä ei puutu, eli alkuun kyllä päästään, jos vauva nyt päättäs syntyäkin ennen laskettua päivää.

Kai noille painoarvioille tai niiden saamiselle on yleensä joku peruste, raskausdiabetes, aikasemmat isot vauvat tai SF-mitan huiteleminen yläkäyrällä tai (niin ku mulla :ashamed: ) käyrien yläpuolella. Meillä on myös isoja vauvoja nuo aiemmat olleet, että siksi kai pitäs käydä arvioinnissa. Toisaalta juurkin tänään mietin, että olisko se kumminkin helpompi vaan mennä synnyttämään, jos ei etukäteen tietäs, minkä kokonen vauva sieltä pitää ulos puskea. Tarkottaen nyt lähinnä itseäni, jolle on neljäs tulossa, ymmärrän kyllä, että enskertalaisia hermostuttaa.

Joku kyseli vauvan laskeutumisesta. Muistaakseni täälläkin kerroin, miten tuntu ihan selvästi, miten vauva "puski" itteään alas päin ja kun eilen kävin neuvolassa, niin tosiaan näin oli käynyt, pää tuntu jo kovin alhaalla (kuulemma), muttei oo kumminkaan vielä kiinnittynyt, eli ihan lähtökuopissa ei vielä olla, eikä pidä ollakaan.

Tänään muuten siellä liivipuodissa kun ähräsin ulos sovituskopista niin kaks mummukkaa oikein kilpaa kehu, miten on niin ihanaa kattoa, kun nainen "tuossa tilassa" oikein hehkuu... Kumma ettei tunnu yhtään hehkeältä :whistle:

Viikonlopun alkuja kaikille!

Ammu ja Iltatähti 35+5 =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Toisaalta juurkin tänään mietin, että olisko se kumminkin helpompi vaan mennä synnyttämään, jos ei etukäteen tietäs, minkä kokonen vauva sieltä pitää ulos puskea.
Mulle ainakin neukkalääkäri totesi ykskantaan, että kaikki alle 5 kg vauvat pyritään synnyttämään alakautta. Joten se siitä keskustelusta sitten, sen kanssa mennään. Ja näin ensisynnyttäjänä en osaa edes pelätä (vaikka synnytysvalmennuksessa kovasti yritetään pelotellakin). :LOL:

sain sitten ajan siirrettyä äippäpolille kun tuota ongelmaa nyt on..
27.5 olis sitten se uus aika ja nyt sitten katotaan asiat siihen malliin että kaikkien osapuolten kannalta on hyvä..

eihän tän asian kanssa ollakaan mitenkään päin valvottu :kieh: :kieh:

Minäkin ajattelin sanoa teille, jotka mietitte, että kun ei saa niitä painoarvioita. Olkaa niin onnellisia kuin voitte.. Mielelläni annan nuo ylimääräiset juoksut tuolla neuvolassa ja äippäpolilla teille, sillä sehän meinaa silloin, että voin antaa nuo murheenikin. Minä jo aamulla kerkesin tuulettaa niistä hyvistä paineista. Se siitä.. Paineet yhä 135/85, vaikka olen tänään ottanut tosi rennosti. Täällä on rajana 140/90, joutuu osastolle lepoon varsinkin jos valkuaista vähänkään ja minulla sitä aina toisena päivänä näyttäytyy.. Eli ei naurata..

Niin ja niistä neuvolan hoitajista jotka ei osaa sanoa teille, kummin päin se vauva on siellä mahassa. Voitte sanoa heille että vaihtakaa alaa!! Minulla on sellainen hoitaja, että hän aina on ihan varma miten päin se vauva siellä on ja osaa painoarvionkin antaa tosi tarkasti. Viimeksi tais heittää 200g. Siis vain käellä koittaa vatsan päältä. Lääkärien pitäs kyllä sitten vielä tarkemmin osata arvioida siitä päältä. Varsinkin jos on aina vain äitiyspuolen neuvolalääkäri.

Ja yks asia, jonka ajattelin itse tehdä tänään. Keittää vauvalle tutit. Minä en paljon muuta sinne sairaalaan vauvalle otakkaan kuin keitetyt tutit. Yhden yön olen valvonut sairaalassa sen takia, kun vauva vain imi ja imi. Kun sai tutin rauhottui heti. Joten kehotan ottaan mukaan, sairaalastahan niitä ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Ja yks asia, jonka ajattelin itse tehdä tänään. Keittää vauvalle tutit. Minä en paljon muuta sinne sairaalaan vauvalle otakkaan kuin keitetyt tutit. Yhden yön olen valvonut sairaalassa sen takia, kun vauva vain imi ja imi. Kun sai tutin rauhottui heti. Joten kehotan ottaan mukaan, sairaalastahan niitä ei saa.
Näin noviisina taas kysyn, että voiko tuota tuttia antaa heti synnärillä. Jostain kuulin, että vasta kun imetys sujuu, niin voi antaa...? :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Näin noviisina taas kysyn, että voiko tuota tuttia antaa heti synnärillä. Jostain kuulin, että vasta kun imetys sujuu, niin voi antaa...? :/
Jaa, tuohonpa minä en osaa sanoa mitään. Minulla kaikki osanneet imeä joko heräämössä tai synnytyssalissa heti. Niin ei ole sitä ongelmaa ollut. Esikoiselta en voinut olla ilman liivinsuojia joku 3 viikkoa ennen kuin hän syntyi. Siis maitoa tihkui jo ennen sektiota. Mutta oikeesti lähes kaikilla siellä on vauvalla ainakin siinä sängyssä tutti. Jos ei suussa lutkuta. Minulle ei ole koskaan kukaan sanonut, että tuttia ei sais olla.

Kommentoikaa te joilla ollut ongelmia imetyksen kans.

Elpalle :hug: :hug:

Täällä meillä sairaalassa on tutti erityisesti kielletty, kun täällä ollaan NIIN imetyshenkisiä, että!!! Mulla on kyllä silti ollut aina tutti mukana ja tälläkin kertaa aion varmuuden vuoksi ottaa, enkä aio kyllä yhtään arastella sen käyttöä... olenhan saanut jo nuo kaksi aikaisempaakin kasvamaan nuin isoiksi, niin tuskin siitä niin suurta haittaa voi olla... :whistle:

Löysiun kirpparilta tänään tukivyön...erilaisen, mitä mulla on nyt ollut. Tän pitäis tuke ajotenkin enämpi. Saas nähdä, onko sillä lonkan kanssa mitään apuja.

Meilläkin tutti on ns. kielletty sairaalassa, mutta jos äiti sen haluaa lapselle antaa. Ei sitä kielletäkään. Ja minä en ketään sitä kehota antamaan. Jokainen valitsee itse sen asian, mutta ajattelin vain kirjoittaa, että joissakin tilanteissa siitä on todella apua. Jos lapsi todella rauhaton, se vain kummasti helpottaa..

Meillä annettiin Jorvissa tutti tytölle ilman kyselyjä.. en olisi antanut mutta ehkä oli helpompi niin kun ei se maito noussut koskaan kunnolla ja kun sai heti lisämaitoa niin ettei enää muu kelvannutkaan jonkin ajan kuluttua. Osittaisimetin siis 2 kk ja nyt olisi hienoa jos tuon imetyksen saisi sujumaan paremmin, eli pääsisi täysimetykseen ja pidemmäksi aikaa. Lähtökohta siinä mielessä eri että viimeksi jouduin käyttämään rintakumia jonka käyttöä inhosin kun en saanut pysymään paikallaan, sain apua sitten Nipletestä ja nyt siis pääsisi alkuun ilman noita rintakumeja. Ja nyt on tietoa/kokemusta enemmän imetyksestä kuin esikoisen kohdalla. Mutta ei pidä stressatakaan asiasta sillä sekin vaikuttaa.. :whistle:

Itse laukkaisin mielelläni useamminkin äippäpolilla kurkkimassa masukkia.. :D

Juu,tääl kans kehotan olee hyvin onnellinen jos ei tarvii äippäpolil ravata tutkimuksissa.
Ite ku sielt vkolt 25 jo käyny lähes joka vkko nii voin sanoo et TRESSAA ja vaik ultrataa nii kyl se huoli pitää mielen aika matalalla ja ajatukset pyörii väkisinkin myös siel huonoimman vaihtoehdon puolen...siis kun tähän hepatoosiin liittyy aina mahdollisuus kohtukuolemaan loppuvkoilla :'(

Nyt täytyy vaa olla onnellinen vaavin joka liikkeestä ja kipeeks potkituista kyljistä :D .

AadaOlavi 35+0

Voimia Ursulaiselle! En tiennytkään, että hepatoosissa on noin vakavia oireita. Suuret halit :hug:

Onhan ne vakavat oireet tuossa raskausmyrkytyksessäkin hoitamattomana, ja se tämän elämän niin hermostuttavaksi tekeekin. Saa pelätän oman ja lapsen hengen edestä. Ja se laittaa ainakin minut hyvin vakavaksi. Ja ottamaan niin rauhallisesti kuin tämä katras antaa mahdollisuuden.

Nyt mulle iski yhtäkkiä kauhee morkkis, kun kävin vaa'alla. :ashamed:
17 kg tainnut tulla painoa lisää tässä vaiheessa. Oon kyllä syönyt aika surutta kaikkea, mitä käteen on osunut ja täytyy sanoa, että eipä ole karkitkaan jääneet lähiaikoina karkkihyllyyn kaupassa. :ashamed: :ashamed: Nyt on pakko ryhdistäytyä. Tästä painosta pitää saada melkein 30 kg pois, jotta olisin taas tyytyväinen mittoihini...laihari, kun jäi sillon syksyllä kesken, kun raskaus iski päälle... :headwall: :headwall: :headwall:
Noh, jos nyt koittaisin vähän katsoa, mitä syön ja sitten, kun vaavi on maailmassa, niin alan ihan toden teolla liikkua ja korjata ruokavaliotani.

Onx muilla samoja ongelmia?? :ashamed:

kiitos vastauksista, itellä kun tosiaan se sf mitta siel yläkäyrällä viipettää ni arveluttaa kovasti. Varsinkin kun suurin pelko synnytyksessä on repeäminen ja se välilihan leikkaus :ashamed:

Rakkapanuu Täällä kans painoa kertynyt iha järjettömästi, suunnilleen 17-18kg. Ahistaa ihan kamalasti vaikka neuvolatäti ei oo yhtää huolissaan. Ja kyllä voi vaan itteään syyttää, herkut uppoo massuun nii helposti että... :ashamed:

Ehtoota!

Hitto kun tuli eilen väännettyä tommonen valkosuklaajuustokakku, joka vie kielen mennessään :p Ei ole helppoa tämä elopainon hallinta, peiliin saa katella kun moisia herkkuja ihan itse vääntää omaksi kiusaksi... No mä elättelen toivoa että imetys vie kilot tehokkaasti, niin kävi viime kerrallakin. Tähän mennessä saldona 13 kg.
Meidän pikkuneiti on koko päivän hyppinyt seinille kun ei ole päässyt kunnolla pihalle, vettä ripsinyt taivaalta vähän väliä... Kauheet kilarit on saanut milloin mistäkin, tänään kannoin sen kaupasta suorana, sätkivänä ja huutavana kotiin asti ja kyllä oli vatsa kovana urakan jälkeen :| Ja liitokset sanoi naks, räks ja poks. Onneksi on viikonloppu käsillä ja isäntä kotona jakamassa tätä hoitovastuuta.

Mua on alkanut väsyttää, varmaan tästä raskaudesta johtuu... Ei meinaa jaksaa oikein mitään tehdä ja pinna on tiukalla :( Sitten iskee morkkis kun on tullut lapselle vähän turhan kovaa rähistyä, tässä tuntee vajoavansa ihan sinne 2-vuotiaan tasolle. Univelkaakin on taas jonnin verran kertynyt. Miehen kanssa sovittiin että ensi viikonloppuna lähtisivät tyllerön kans yhdeksi yöksi mummolaan ja mä nukun täällä pahimmat univelkani pois. Kieltämättä ajatus tuntuu tosi hyvältä.

Maanantaina sit synnytystapa-arvioon =)

Kylkiluu 34+4

Niin joo, Menhit: Mä pääsin esikoista odottaessa äitipolille ylimääräiseen vauvan kokoarvioon rv 38 juurikin suuren sf-mitan takia. Gynen arvion mukaan vauva painoi tuolloin 3800g ja oli varmaan melko lähellä totuutta, syntyessään tyttö painoi 4150g. Mulla on tässäkin raskaudessa sf huidellut reilusti yläkäyrän yläpuolella, nyt rv 34 sf on 36 cm. Toki siihen mittaan vaikuttaa moni muukin asia kuin vauvan koko, mutta luulen ettei tämäkään kaveri ole ihan pienimmästä päästä.
Siis käsitinkö oikein, ettei siellä tehdä lääkärin synnytystapa-arviota rutiinisti kaikille odottajille? Lantion sisämitat pitäisi ainakin käsikopelolla katsoa...

mymmy myy meille ei annettu tuttia 5 vuot sitte. Oma oli mukana, eikä siitäkään oikein pidetty. Lisämaitoakin sain melkein kerjätä. Saa nähä kuin nyt käy. Oman tutin vien mukana varmuuden vuoksi.

Kylkiluu miekin olen ihan väsy. Tuntuu, että tällä viikolla on alkanu. Vois käydä jo päikkäreille, kun isomman saan kouluun. Rautaakin olen jopa muistanut syödä. Kämppä alkaa olla jo pommin jäljiltä, kun ei oikein mitään jaksais tehdä... :ashamed: Ja tottakai isommat penskat hyödyntää tilanteen ja keksiivät entistä enemmän hölmöyksiä. Ja äippä väsyneenä raivoaa... :ashamed:

Kissantassu ja Napsu 33+5

Painoahdituksesta: tänään puhelimessa neuvolahoitaja kommentoi että "oli sitten tullut 426g/vko, ihan hyvä koska sen pitääkin pysyä alle 500g/vko" :eek: Kauhean tarkkaa! Nyt tullut 12kg (alkumitat 168cm/65kg) ja sanoi että "toivottavasti pysyt loppuajan kurinalaisena. No stress.. mähän syön just mitä haluan :p

Nyt on pari päivää supistellut, siis harjoitussupistellut aika ahkerasti.. Tilakin näyttää pikkuhiljaa loppuvan, tunnen tyypin jalat jo selkäpuolella (menee tosta oikealta niin pitkälle kylkiluiden yli) ja peppu nousee jopa 10 cm kerralla suoraan ylöspäin. Kohtahan mä voisin ruveta häätämään yksiön asukasta, tervetuloa meidän kaksioon :) Muuten viilis 1000 kertaa parempi kun eilen / aamulla, kiitos lohdutuksista! :heart:

Elppa & Antsa 36+3

uskaltaiskohan sitä ottaa 400 buranan kun on ylämahaan sattunu ny 19.00 asti ja panadolia ei oo ja mies töissä että vois hakea :'( :'(

olo on ihan kamala ja sitten ku mini liikkuu vie ihan hurjana :x

tuire ja mini 34+0 :heart: :heart:

mymmy myy, empä osaa vastata tuohon Buranaan. Ite vetelin 600 buranaa pari päivää niiden lonkkakipujen kanssa, mutta ei sitä kai kellekään voi suositella. Lääkäri sanoi mulle ultrassa, että vuorokauden buranaa saa käyttää ja sitten tarvii pitää viikon tauko...
Kantsii varmaan varmuuden vuox soittaa vaikka polille ja kysyä vielä sieltä...

Buranasta.. kävin eilen olkapään takia fysiatrilla joka ensin sanoi ettei tässä nyt oikein muuta voi kuin Panadolia ottaa ja ehkä Buranaa.. mutta sitten heti perään totesi ettei sitä kyllä suositella vaikkakin loppusuoralla ollaan.. no onneksi sain kortisonipiikin.. :/
Tuosta Buranasta tuntuu olevan vähän eri mielipiteitä lääkäreilläkin.

mymmy myy itse en kyllä buranaa ottais :hug: mut soita polille ja kysäse :heart:

Itselläni oli tänään neuvola. Alapaineet huiteli yli 100 :( ja proteiinit + pissassa. Soitto polille ja rr-lääkkeen lisäys päivään. Otin sen ja paineet pysykin sen muutaman tunnin alhaalla. Lääkkeen otosta kun oli 5h oli alapaine taas yli 100. No huomen aamulla jos vielä tollasissa lukemissa, suoraan ilman soittoa päivystykseen :/ Kuulemma joutuu sitten osastolle lepoon vähäks aikaa ja melko herkästi leikkuriin. Oisin vaan niin halunnu, että vois koittaa alakautta synnytystä. Mutta jos minusta ei huomenna kuulu, olen sitten laitoksella :| Onneks on jo hyvät viikot. Jännä, että toissapäivänä pissa puhas ja nyt proteiinit plussalla... mut sitähän tää myrkytys on. Alkaa yht´äkkiä ja mulla ainakin pahenee tosi nopeesti ( jos vertaa ed. raskautta ). kunhan eivät päästä yhtä pahaks :kieh:

maama 79 oli muistaakseni saanu jo ajankohdan =) ihanaa :heart:

Venla ja Tauno 36+5 ( ai niin... melkein oli pää jo kiinnittyny )

Yhteistyössä