***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Alkuperäinen kirjoittaja kukikas:
Kestoliivinsuojia(hyviä ja kestäviä) löytyy myllymuksuilta valmiina.Meille jotka emme kerkeä niitä ompelemaan :)
Kiitos vinkistä!

Minä taidan silti kääntyä osto puolelle, kun joku tietää hyvä ja kestäviä!! Ei ihan oikeesti ole virtaa, ompeluun.

Sain nyt sentään haettua kaikki vauvan vaatteet jätesäkissä tuohon kodinhoitohuoneen lattialle. Jospa niitä huomenna sais puskettua jo pyykkikoneeseen. Kodinhoitohuoneesta järjestyi jo niille kaappi. Eli hyvällä alulla ollaan.

Vaikka minua on koko päivä supistellut. Alaselkä on sellaisessa menkkamaisessa kivussa vähän väliä. Saa nähä kauanko tässä kärvistellään, vai meneekö tää ohi ja odotellaan vielä viikkoja. Tuossa katsoin edellisiä äitiyskortteja, aina kun minulla on verenpaineet nouseet tälle tasolle, on vauva noin viikon päästä ollut maailmassa. Muistin ihan väärin kuopuksen kohdalta, luulin maanneeni 2 viikkoa.. Mutta ei sitä ollutkaan kuin reilu viikko..

Ilmoitinkin tuossa anopille, että voivat olla pikkusen varuillaan. Sovittiin, että jos yöllä tulee lähtö appiukko ajaa tänne nukkumaan. Niin meidän ei tarvi koko lapsilaumaa siinä ylös nostaa ja viedä sinne huutamaan, ja herättää koko talo siellä. Jos päivällä tulee lähtö, tässä on onneksi tukiverkkoa lähellä. Luulen, että kun vain nostan luuria, että täällä olis neljä lasta odottamassa katsojaa, niin hoitajia löytyy. Mieheni suku on nimittäin kaikki täällä nyt.

Taidan ottaa yöksi panadolia, nimittäin se rauhottaa monesti ns. harjoittelusupistuksia ja laskee vähän noita paineitakin. Nyt pistäs saada jo nukuttua kunnolla... Taidan kuunnella vielä tänä iltana tuon synnytä rentoutuneena-cd:n. Sitä kuuntelin viimeyönäkin 4-5 aikaan..

Reropera 36+3

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
NeitiA, mistä olet ostanut tuota kosteuden sulkukangasta pul. Taitaa olla ihan vaippaan kuuluvaa kosteuden sulkua.. Tuli mieleen, että nuo olis kyllä todella hyviä siis nuo sinun rintasuojat. Minä olen yhteen imetykseen ostanut kaupasta niitä kestosuojia, mutta ne ei kestä kuin häjin tuskin yhden lapsen imetyksen. Ajattelin, että voisin tuollaisia tehdä. Muuten jos sinulla on vielä valkoista kangasta jäljellä, kannattaa ainakin parit tehdä sellaisetkin, ettei näy valkoisesta paidasta läpi. Ihan kateeksi käy, kun jollakin on noin paljon aikaa ja resursseja, että voi tehdä tuollaisia. Esikoiselle tuli tehtyä paljon, mutta eipä enää...
Mulla ei ole yhtään valkoista paitaa =) En vaan ole valkoisen ystävä yhtään :) Kosteudensulkukangasta saa nettikaupoista jotka myy kestovaippajuttuja. Voin suositella myllymuksuja sieltä tulee nopeasti paketti. Kestoliivinsuojia saa ainakin myös kestovaippakaupasta (www.kestovaippakauppa.com) Kaikissa ei ole kosteussuojaa eli kannattaa katsoa mistä tilaa. Mulle on ainakin muutamat kaverit sanonut, että paidat meinaa kastua kun maito tulee kaupan suojista läpi.

Mä sain ne bebesin liivit eilen...
Oli ihan ok tuntuiset noin niin kun yhtäkkiä kokeiltuna...vähän tuntuivat napakoilta, mutta kai ne siitä venuu, kun kerran on sellaista materiaalia... enkä mä tiiä, et tarviinko imetysliivejä tälläkään kertaa lainkaan... :|

Huomenii.
Repaleinen yö takana...oma kurkku mahettoman kipee ja levoton eskarilainen tukkosen nenun kaa vieres nii ei muuta tarvittu :kieh:
Viidelt lähin sit koirii ulkoiluttaa ja nyt aamukahvilla.Täytyy sit ottaa aamupvä unoset et jaksaa iltaan odottella mies kotiin :heart:

AadaOlavi 35+0 (taas alko uus vkko,aika menee sukkelaan :eek: )

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Maama 79: Mulla on syntymäpäivä 21.5. Ihan hyvä päivä syntyä, mutta horoskooppimerkin kanssa on hieman epäselvyyttä. Mä olen horoskoopiltani härkä ja kaksonen. Riippuu ihan mistä horoskooppinsa lukee. Jossain lehdissä härän horoskooppi loppuu jo 20.5 ja näin ollen olen kaksonen. Jossain taas härän horoskooppi on jopa 22.5 asti. Mutta hyvin olen pärjännyt tämän epävarmuuden kanssa :D
Kumpi sä tunnet itse olevasi? :)

Täälläkin huono yö takana!
Jotenkaan ei meinannut uni tulla lainkaan ensin ja sitten kun se olisi tullut, aloittivat tytöt oman elämöinnin. Isompi on tukossa siitepölyjen takia ja sen takii huuteli koko alkuyön ja tuo pienempi nyt huutelee aina muuten vaan...millon on jano ja millon rätti hukassa jne... Nyt oiskin sit voinut nukkua vaikka kuinka pitkään, mutta pakko kai on alkaa vääntään lihapullia, jotta olis jotain ruokaa, kun mies tulee töistä syömään...

Tänään tarvis koittaa vähän siivotakin. Tuntuu aika mahdottomalta tän jalan kanssa, mutta pakko on yrittää tai muuten villakoirat valtaa tän talon! Pyykkikasatkin on taas kasvaneet aivan kamalix, kun ei oo jaksanut niihinkään koskea. :ashamed: :ashamed:

Lonkan kanssa pärjäsin viime yönä taas joten kuten Panadolin ja Relaxantin avulla. Pääsin taas käveleen yöllä ja aamulla. JEE! :)

Nyt vääntämään lihapullia! :wave: :wave:

Rakkis ja massu 34+0
(6 viikkoa vielä olis jäljellä...toivotaan, että tulee aikanaan!!!)

Hyvää huomenta!

Täällä on yksi joka sai nukkua heräämättä tuonne viiteen saakka ja sen jälkeen vielä torkkua lähes kahdeksaan. Siis todella hyvä yö takana. Se näkyykin paineissa. Oli vain 119/75. Ja pissakin puhdas.. Olen todella onnellinen! Jospa nuo taas laskis nuo paineet tuolle tasolle, ja saatas olla ihan rauhassa vielä muutama viikko..

Vauva pyykkiä ensimmäinen koneellinen pyörimässä koneessa..

Ulkona aivan ihana ilma, nyt pihalle..

Reropera rv 36+4

Nyt meni olo hankalaksi.
Eilen illalla, kun makasin sängyssä, vauva liikkui pari kertaa todella voimakkaasti. Sanoinkin miehelle, että vaihtoikohan tuo asentoa. Edellisillä neuvolakäynneillä vauva on ollut pää alaspäin, toivottavasti ei nyt kääntynyt väärinpäin!
Yö oli ensimmäistä kertaa hankala, oli outoja ja vähän kipeitä tuntemuksia mahassa ja selässä. Aamulla liikkuminen tuntui vaikealta. Maha meni heti kovaksi, kun nostin tuota 1,5-vuotiastamme. Tähän mennessä olen pystynyt touhuamaan yllättävänkin hyvin. Tällä viikolla on kyllä tullutkin hommailtua, ehkä vähän liiankin kanssa. Haravointia, siivoamista jne.

Nyt siis liikkuessa alapäähän vihlaisee välillä kipeästi. Maha tuntuu kovalta, ja erityisesti oikean rinnan alla ahdistaa. Vaikka olen toista kertaa raskaana, en itse kyllä osaa sanoa, miten päin vauva on. Liikkeet tietysti tuntuu ja näkyy, mut niitä on vähä ympäri masua, enkä tiedä onko kyseessä jalka vai pää vai peppu vai mikä.

Mitäs kokeneemmat ja tietävämmät luulette, onko vauva laskeutunut (kun alas vihloo ja liikkuminen vaikeaa) vai kenties pyörähtänyt perätilaan?!

tipu 33+0

Huomenta!

tipun tuntemuksiin ei valitettavasti ole minkäänlaista sanomista, mä olen joka pyllynheilautuksestakin ihmeissäni.. :ashamed:

Rakkapanuu- hienoa että olet päässyt jaloillesi! :heart: Panadolia saa ottaa 3g/vrk (eli 6 kpl), joten älä huoli siitä 3 kpl ilta-annoksesta :)

maama 79:lle onnea noinkin aikaisesta synnytysajankohdasta! Mahdatkos olla meistä sitten ensimmäinen :D

(.) Näin viime yönä unta (monessa eri otteessa, heräilin kokoajan kun ei henki kulkenut) että asuttiin miehen kanssa sairaalassa, odotettiin koska lapsi syntyy. Istusttiin käytävillä, katsottiin jotain YLE:n telkkaria katosta, tylsistyttiin kuolaaksi.. Lääkäri ei vain päästänyt kotiin ja sanoi että on hyvä olla paikanpäällä kun rupee tapahtumaan. :LOL:

Kävin eilen illalla päivystyksessä kun rupes posket ja nenä puutumaan ihan kunnolla. Lääkärille pääsi heti, ja lekuri oli kaikki tutkittuaan sitä mieltä että kyseessä on FLUNSSA. :LOL: Eli poskiontelot vaan niin turvonneet (ei onneksi tulehdusta) että pintaverenkierto, joka raskauden takia muutenkin vilkkaampi, tuntuu kihelmöintinä. Pitää vaan kuuulemma kärsiä. Takaisin jos olo huononee huomattavasti tai kuume nousee yli 38.

Antsa voi hyvin - peppu pystyssä riehuu kokoajan, äsken sain jalastakin kiinni kyljessä :heart: Hirmu vahva se kyllä on, pelottaa ihan sisäelinten puolesta :eek:

Hyvää viikonloppuja ja vointeja kaikille :hug:

Elppa & Antsa 36+3

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Elppa, siis saako sitä ottaa nuin paljon vaikka joka päivä???
Eli siitä ei ole haittaa, jos joka ilta napsasen 2-3 500 milligrammasta nassuuni??
Ei. Tai ainakin kun eilen kyselin lekurilta varmaan viidettä kertaa, niin 3g/pvä on maksimiannos.

EDIT: ja mulle sanottiin, että tän kuumeilun takia mun pitäis ottaa 3 x 1g sen sijaan, että olisin ottanut sen 500g pari kertaa siellä täällä. Takaa sen toimivuuden. Panadolissa/Paramaxissa ei ole kuulemma yhtään ainesosaa, joka olisi vahingollinen sikiölle.

Mä taas kommentoin tuohon parasetamoliin (taisin eilen kommentoida jo tuolla toisen palstan puolella). Sitä voi kyllä tosiaan ottaa sen 3g päivässä, mutta se pitäisi jakaa niin että vain 1g (tai halutessa vähempi) kerrallaan. Sen suurempi kerta-annos ei tehoa. Elimistö ei pysty hyödyntämään kun tietyn lääkeainemäärän kerralla. Mikään apteekkialan ihminen en ole, mutta sairaanhoitajana olen tuota parasetamolia todella monella syöttänyt. Ja aina se maksimi annos on ollut 1g kerrallaan kolmesti päivässä. Ei siitä yhdestä ylimääräisestä varmasti suuria haittojakaan ole, mutta ei minkäänlaista hyötyäkään. Eli älä suotta ota 3 tbl kerrallaan, menee yksi "hukkaan". Ota vain kaksi.

meillä satelee jo toista päivää putkeen ja eikä loppua näy..
sen kyllä lapsissa huomaa että alkavat pomppia jo seinille kun eivät ulos pääse :kieh:

ristiäisistä soittelin piruuttani tänään seurakuntaan ja kyselin noita kastepäiviä..
kaikki lauantait on jo heinäkuulle varattu (häitä sun muuta..)
joten juttelin miehen kanssa ja hetken päästä soitin seurakunnalle uudestaan ja varasin sitten kastepäivän jo..eli meidän pienokainen tullaan kastamaan 6.7 kirkossa ja juhlat pidetään sitten kotosalla :D

sit mä hokasin että tarvii ne kutsut sitten lähettää heti kun pääsen sairaalasta ja kai se ens/seuraavan viikon aikana haettava ne kutsupohjat ja alettava niitäkin väkertämään :eek:

hui tässähän alkaa aika loppumaan kesken :D
voi vinetto ja hommaa vielä ennen sitä on vaikka kuinka paljon ja toisella on 4vk aikaa vielä
köllötellä masussa,sitten tulee häätö :heart:

tilasin sitten eilen otto-kuvastosta 3kpl imetysliivejä eikä hinnaks postareiden kanssa tullu ku 33? :D

maama 79 onnittelut käynnistyspäivän saamiseksi :flower:
halaukset kaikille jotka niitä tarvitsee
:hug: :hug:

nyt miehen eväiden tekoon että toinen pääsee iltavuoroon :kieh:

tuire ja mini 34+0 :heart: :heart: :heart:

täällä kyrsii tällä hetkellä koko raskaus...voi ku pääsis jo mahasta eroon... (sori valitus)
Täällä tulikin näille viimesille viikoille jännitettävää joka toivottavasti loppuu ens maanantaille. Kävin tiistaina uudessa paikassa neuvolassa ja alkokin uus terkka epäileen että vauva olisikin istumassa tuolla mahassa vaikka edellinen terkka oli todennu että vauvan pää olisi kiinnittynyt. Nyt olisikin sitte kääntynyt toiseen asentoon. Terkka sano että toi on vain epäilys, ei pystynyt tosiaan tarkkaan sanoon missä on mitä kun sydän äänetkin kuulu liian ylhäältä. Sain sitte ajan ultraan ens maanantaille ja tiistaille on neuvola-aika taas. Jos vauva on väärässä asennossa laittaa mulle lähetteen sairaalaan jossa yritetään kääntää vauvaa. Onks kellään kokemuksia tuollasesta?

Kaikki oli muuten ok, hemppa oli jopa 113,verenpaine normaali ja painoa tullu nyt koko aikana noin 4.7kiloa. Sf mitta mua itteäni mietityttää...On vain 30 ja sf käyrä on laskenu koko ajan, mutta kukaan ei oo siitä sanonut mitään. Sen tiän että tuo mun maha on alhaalla ja sen takia kai tuo mittakin on laskusuunnassa. Tällä hetkellä kaikki mietityttää ja olo on ku ensisynnyttäjällä vaikka tää onkin jo neljäs... Ennen vaan kaikki menny niin kirjojen mukaan että ei tosikaan, nytte sitte ollu vaikka mitä...

No tässäpä oli taas sepustusta...

Hande ja pikkanen 35+2

Soitinpa neuvolahoitajalle ja valitin eilisestä lääkärikäynnistä :D Hoitaja oli sitä mieltä että jos tuntuu siltä, tee kirjallinen valitus. Pyyteli kovasti anteeksi että oli antanut väärän huoneennumeron, ja oli itsekin siinä uskossa ettei ko. lääkärillä pitäis "omaa ultraa" olla. Yritin painottaa sitä, että rv26 jälkeen kun ei ole ultria eikä lekureita ollut, niin vauvan koko/kunto mietityttää, vaikka oma kunto on pysynyt hyvänä. Ja nyt kun rv36 sitten tehdään kaikki superpikaisesti eikä mistään oikein huolehdita kunnolla, jäi vähän orpo olo. Sanoi ymmärtävänsä, mutta ei voi tehdä asialle mitään. :kieh:

Toukokuisissa on tmvk, jonka puolesta tässä kiehun. Oli saanut rv41 nyt 4,7kg painoarvion! Perkele - jonkinlaista kontrollia pitäis olla ettei vauva pääse noin isoksi, se mua tossa eniten pelottaa kun omat pissatkin olleet puhtaat eikä mitään ihmeellistä ole tullut, niin ihan varmasti jotain tollasta tulee sitten lopusta.

Nää on ne hormoonit. Itkin äsken miehelle puhelimessa mun rahattomuudesta (kiitos erityisäitiyspäivärahan 20 päivän surkeasta summasta, ja 30 päivän tauosta - eli seuraavan kerran rahaa vasta 1,5kk päästä kesäkuussa), ja että toinen joutuu maksamaan kaiken (vaikka yhteiset rahat onkin). Toinen valivali vielä heti perään; tuntuu turhauttavalta kun olo on karmea, flunssa raatelee, veto ihan veke, lihassärkyä jokapuolella, unta en saa joten olen kävelevä zombie ja nyt on mielikin sitten maassa. Tää "laiskakakka" ei ole edes siivonnut vaikka ollut koko päivän kotona. ARGH!

Mut löytää sitten maakellarista kapaloituna kuulokkeet korvilla. Ei tällasta jaksa kukaan kauaa kattoa :eek:

ELppa & Antsa

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Toukokuisissa on tmvk, jonka puolesta tässä kiehun. Oli saanut rv41 nyt 4,7kg painoarvion! Perkele - jonkinlaista kontrollia pitäis olla ettei vauva pääse noin isoksi, se mua tossa eniten pelottaa kun omat pissatkin olleet puhtaat eikä mitään ihmeellistä ole tullut, niin ihan varmasti jotain tollasta tulee sitten lopusta.
Meillä esikoisen painoarvio oli 40+0 4.4 kg, käynnistysaika oli varattu 41+0, mutta sitä ei tarvittukaan. Poika syntyi 40+6 (sektiolla) ja painoi 3.76 kg (52 cm). Eli käytännössä käynnistysaikaan (41+0) painoarvio olisi ollut samoissa lukemissa... Eli ne painoarviot on siis aina ARVIOITA vaikka ultralla tehdäänkin. Tosin en kyllä ymmärrä, että miksi TYKSissä eivät ison koon takia sitten edes yritäkään käynnistystä... :eek:

Hyvä että Mymmy myy muistutti noista ristiäisistä. Soitin heti maistraatin kautta Oikeusministeriöön, ja kyselin ennakkoarviointia vauvelin nimestä. Siis jos tulee tyttövauva, niin saadaanko antaa tietty nimi. Ja alustavaa vihreää valoa annettiin ainakin ministeriön nimilautakunnasta (vaikka vaatiikin tietty virallisen kokouskäsittelyn). Jippii!! :D

Elppa:Iso :hug:

Rakkapanuu:Hienoa että yö meni hyvin!

Mä taidan kanssa käydä tuolla kestoliivinsuoja kaupassa.Ne kertakäyttöset takertuu vaan nänneihin kiinni,eikä se oo mukavaa repiä niitä suojia irti,kun tuntuu että nännit lähtee mukana :/

Huomenna olis miehen siskon pojan ristiäiset ja viikon päästä kaverin häät...Nyt on vaan iso ongelma,mitä mä laitan päälle!Ei viittis verkkareissa mennä :/

Bamse 36+0

Parasetamolista.. minulla on ollut tuon olkapään takia Panadol 1 g käytössä jo viikkokaupallla ja kolme olen päivässä syönyt korkeintaan. Tosin useampi lääkäri on sanonut että 500 mg saisi ottaa jopa 8 kpl päivässä.

Tipu: käydessäni nyt keskiviikkona neuvolassa th löysi sydänäänet ylhäältä ja asukki oli ilmeisesti edelleen perätilassa.. itse tunnen myös liikkeitä siellä sun täällä joten ilmeisesti esikoinen (1 v 7 kk) venytti sisarukselle kaksion ja siellä edelleen tilaa pyörähdellä sillä ilkeitä muljuamisia on edelleen päivittäin. Maha on myös laskeutunut ja th sanoi että asukas voi ruveta laskeutumaan synnytyskanavaan myös jalat tai peppu edellä.
Ensi torstaina on sitten synnytystapa-arvio jossa nyt ainakin näkee miten siellä heilutaan.. :)

äää & Vilperi 35+1

Menhit: Mulla synnytystapa arviointi 21.5 eli tasan rv 37. Minut sinne pyysi Koks:in oma lääkäri kun mulla on se rd ja vauva ollut viikolle 33 asti perätilassa..Joskin sen jälkeen kääntyi raivotarjontaan mutta nyt taas tuntuu potkut oikeassa kyljessä et ei oo hajuukaan miten päin tää kaveri mahassa on

Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Miten miusta tuntuu että kaikki saa jostain painoarvioita ja pääsevät synnytystapa arvioon paitsi minä :kieh:
Eli siis miten tuonne synnytystapa arvioon pääsee? :eek:

Menhit ja Ella(viljami) rv 36+4
Mä kyselin pari viikkoa sitten ihan samaa. Neuvolalääkäri kuulemma osaa katsoa silmämääräisesti (ei millään nyrkeillä tmv.) onko sopusuhtainen pari; vauva ja synnyttäjä. Eilen sanoi mulle että "sovitaan yhteen", ja että alatiesynnytyksen pitäis onnistua. Kääk.
Neuvolahoitaja muuten sanoi puhelimessa hieman kärkkäästi mulle että parikymmentä vuotta ei ollut edes ultria käytössä ja hyvin äidit on pärjänneet, ja että jos muuten kaikki on hyvin, niin koolla ei pitäis olla väliä. Pervon huumorintajun omaavana tirskahdin ja sain hymähdyksen. Se siitä ihmettelystä sitten.

ps. tuntuipa muuten hölmöltä maata selällään ja jalat levällään kun lekurilla sormet sisällä ja toisella kädellä työnsä rintojen alta vauvan peppua/kroppaa alaspäin.. "päänuppi on alhaalla jo". Lakanoiden heiluminen illalla oli extreme-kokemus henkisesti :D

Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Miten miusta tuntuu että kaikki saa jostain painoarvioita ja pääsevät synnytystapa arvioon paitsi minä :kieh:
Älä huoli, en ole minäkään missään ultrassa ollut, enkä painoarviota saanut. Ja siis ei ole kuulemma tarvettakaan, jos neukkalääkärin mielestä kaikki on kunnossa. Mä kanssa ihmeissäni lueskelen, kun tuntuu, että kaikki on käyneet jo useampaankin otteeseen äippäpolilla ja erilaisissa arvioissa/kokeissa. Mää vaan olen ja köllöttelen, ja en edes odota vauvaa syntyväksi vielä kovinkaan pian. Ja siis ihan pelkillä neuvolakäynneillä mennään :)

Tiivari ja Tyyppi 35 + 5

Synnytystapa-arviosta.. omasta puolestani voin sanoa esikoisesta pääsin synnytystapa-arvioon pelkopolin kautta koska oli epäilyjä ahtaasta lantiosta, yksi gyne sanoi aikoinaan että tulee olemaan vaikea synnytys ja niin siinä sitten arvion yhteydessä todettiin ahtautta, joustamatonta häntäluuta, kovaa pehmytkudosvastusta -> suunniteltu sektio. Ja nyt arvio tulee automaattisesti koska edellinen oli sektio.

Lisäystä.. itse pääsin ylimääräiselle äippäpolikäynnille viikolla 25 kun sf-mitta huiteli jo silloin yli 30 lukemissa.. nyt tosin tasoittunut.

Yhteistyössä