***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Rakkis Muistuu ihan oma 7 vuoden takainen odotus mieleen, kun yötä päivää koski selkään, eikä kukaan oikein ottanu vakavissaan. Tai siltä se tuntu. "Nää raskausajat on tämmösiä, et on vähän vaikka mitä kremppaa" sanottiin vissiin 100 kertaa sen viimesen 10 viikon aikana! Sillon vannoin, ettei ikinä, IKINÄ, ikinä enää... Ja kattokaas missä tilassa oon nyt :whistle:

En oikein osaa sua auttaa tän paremmin. Voi kun osaisinkin! Tunnelmaa keventääkseni utelen, että eihän ultrassa sukupuolta näkynyt?
 
Nyt rakkapanuulle voima :hug: täältä. Toivotaan, että kipuilu helpottais!

Itellä paineet toista päivää pikkasen koholla ( 147/89 lukemissa ). Toivottavasti vaan siitä kun, on väsyksissä :heart: tosin esikko pääs anopille vähäks aikaa, ja otin parin tunnin torkut ja paineet heti herättyä 144/88. Toivotaan ettei myrkytys nyt ala viime metreillä B)

Jos nyt vaik jaksais kattoo sen pelinkin kun sai pikkasen torkahettuu :heart:
 
Rakkapanuulle En kertakaikkiaan voi ymmärtää sitä lääkäriä. Mutta yhden neuvon vielä antaisin. Minä olin lähes samassa pisteessä edellisessä raskaudessa, kuin sinä nyt. Siis käveleminen oli todella kauheeta. Kävin yhdellä napropaatilla. Ja hän teki jotain, ja selvisin loppuun saakka. Mutta jos sellaiselle menet, niin kannattaa jo soittaessa kysyä, ottaako vastaan. Heistä kaikki ei tee raskaana olevalle mitään. Minä löysin sellaisen täältä Kokkolasta, joka auttoi. Koska ei tuo sinun selkäkipu voi johtua vauvasta, vaan jossakin selässä/lonkassa on vikaa ja sairaalasta siihen on nyt turha apua hakea. Kävinkin sitten samalla hepulla tässä raskauksien välissä 3 kertaa, laittoi selkäni kuntoon ja sen takia olen näin pitkällä, että jopa kävelen, vaikkakin välillä hammasta purren. Mutta minua koskettaa tosi paljon tuo sinun kipusi, kun koen välillä ihan samaa. Eilen taas mies hieroi illalla tuon selän kuntoon, niin olen päivän taas mennyt ilman mitään ongelmaa.

Minä siis eilen sain pestyä joka paikan täällä talossa. Lapset oli ihan hermona, kun täällä haisi niin uimahalli. Mutta kyllä se minun mieltä rauhoitti, kun tiesi, ettei nyt vahingossakaan missään ole niitä pöpöjä. Vaikka kokoajan jännitän, vielä milloin tuo vanhin tytär oksentaa, hän ei ole vielä tautia käynyt läpi, vaikka koko 2 viikkoa ollut oksentavien keskellä.

Kävin tänään sitten eka siellä äippäpolilla.
Sain seuraavat merkinnät korttiin:
Viikot 36+2
RR 143/85
Pissa heikko + proteini
painoarvio vaaville n.2900g
RT tarjonta
Kohdunsuu pehmeä, sormelle auki, kanavaa jäljellä 2cm

Viikon päästä uusi äitipolikäynti, tässä välillä yksi neuvolakäynti.
Nyt oli sellainen lääkäri ultraamassa, joka osasi käyttää tänne juuri saatua 4d ultraa ja osasi katsoa vauvan sydäntäkin tarkemmin. Samoja asioita tutki kuin kartiologi aina kuopukseltamme kontrollikäynnillä. Kaikki näytti olevan kunnossa!! Yksi iso kivi tipahti sydämeltäni!!

Kysyin myös niistä tromposyyteistä. Voiko ne yksin ns. romahtaa. Lääkäri oli hyvin auliilla tuulella kertomaan kaikkea, kun kandi oli mukana. (muuten aika työkeä lääkäri) Ja hän kertoi tarkasti, että nuo tromposyytit ei romahda yksin, vaan se on yksi osatekijä siihen raskausmyrkytykseen. Eli ne saattaa romahtaa vasta, kun valkuaiset ja verenpaineet koholla. Ja munuais ja maksa-arvojen lasku/kohoamien (en muista kumpi) kuuluu myös tähän tautiin. Ne neljä yhdessä aiheuttaa sen myrkytyksen. Ja veriarvoja ei ruveta tutkimaan, ennen kuin valkuaiset tai verenpaineet pahasti koholla.

Ja sain tänään itsekin vähän kohennusta! Kävin kampaajalla ottamassa uuden pehmennyksen. Nyt voi ilomielin lähteä synnyttämään, ja sairaalaan. Kun siellä on niin tympee ruveta joka välissä kirhatelemaan. Enkä halua koko aikaa siellä liikkua hiuksen ponskarillakaan.. Annankin teille kaikille neuvoa, käykää nyt kampaajalla. Mukava vähän itseäkin piristää tässä lopussa. Ja sitten kun tuo vauva on syntynyt saattaa maidontuotannon kans olla vaikea olla ensimmäisen kuukauden aikana edes 2 tuntia erossa vauvasta. (Äiti kohtainen juttu) Toiset voi olla hyvin 4 tuntiakin vauvasta erossa..

Niin ja joku kyseli sitä painoarviota viikolta 33. Minulta löytyy viikolta 32+0, 1693g. Silloin sanottiin, että on vähän pieni vauva (siis meni alakäyrällä), keskiarvio olisi ollut 1800-1900, viikolle 32. Mutta nyt vauva oli pompannut jo keskikäyrälle. Mutta minulle on aina painotettu, että nuo ultra-arviot ei ole täysin pitäviä. Lopussa siihen pitää aina lisätä +/- 500g. En tiedä, sitten miten tuo arvio viikolla 33 pitää paikkansa.

Nyt pihalle. Saatiin sinne haravointi apua, niille alueille jossa nurmikko on kylvetty pari vuotta sitten.

Reropera
 
reroperalla hienoja uutisia :saint: Sanottiinko noista sun paineista mitään? Soitin omistani äsken polille ja käskivät ottaa rr-lääkkeen aikasemmin. Jos illalla vielä koholla tai päänsärky pahenee pitää mennä näytille :| Mulla kyllä on noi toksemiakokeet otettu jo pari kertaa, ihan varmuuden vuoksi =)
 
Joo sanottiin verenpaineista. Pitää levähtää.. Ja sen takia uusi aika viikon päähän. Joka päivä pitää itse mitata pari kertaa ja aamuisin stiksata pissa.. Tarkkaa seurantaa on yllä.. Mulla aina paineet korkeammalla, jos olen edellisen yön nukkunut huonosti. Kuten viimeyönkin. Kun heräsin joka välissä, kun supisteli. Lapset olis antanut nukkua, niin sitten supistelee. Kyllä otti päähän. Mutta toisaalta toivonkin, että supistelis, että sais paikkoja sen verran auki, että saadaan käynnistys aikaseksi, jos tuo myrkytys yhtäkkiä päälle tulee. En millään halua mennä sektioon. Ja täällä ei käynnistetä minua muuten kuin tipalla ja veden päästöllä. Ja siihen pitää olla paikat vähän auki. No, onneksi ne olikin, mutta en tiedä oliko tarpeeksi. Vähän kaks piippunen juttu. Pitää levätä, ettei myrkytys tule päälle ja toisaalta pitäs pientä liikettä olla, että supistelis ja paikat aukeais. Vaikka aukeshan nuo edelliselläkin kerralla, silloin makasin 2 viikkoa, ennen kuin käynnisti.
 
VenlaltaOnko sinulla jo verenpainelääkitys?

Minulla ei. Ja sen takia ei vielä niitä veriarvoja tutkitakaan. Minulla ei ole koskaan raskauden aikana ollut verenpainelääkitystä. Vasta vauvan syntymän jälkeen.
 
Joo, kyllä mulla on lääkitys ollu alusta asti. Jäi esikosta :( Tosin toivon, jotta vois kokeilla jättää kokonaan pois tän raskauden jälkeen. Ollu paineet muuten niin hyviä, näitä kohoumia lukuunottamatta.

Kävin just polilla, onneks pissa oli puhas. Toksemiakokeet ottivat, pitää soitella aamulla. Ja Panacodin yöks tohon päänsärkyyn :/ Samoten kirjotti Panacod- reseptin, kun ei panadol oo tota särkyä vieny!

Toivotaan, että sulla paikat aukeis ajoissa. Minäkään en kyllä sektioon haluisi, mut jos vauva vielä sen pari viikkoo pysyy, niin luultavammin ei mahu enää tulemaan :( Millähän viikolla ne sitte leikkaa?
 
Kiitoksia tromposyytti tiedoista reropera! Munuaisiin raskausmyrkytys ja yleensäkin kohonnut verenpaine ainakin vaikuttaa. Maksasta en niinkään tiedä. Viime raskaudessa multa otettiin ne labrat aika loppupuolella. Nyt ei ole vielä ollut puhetta. Mulla kun voi niissä trombosyyteissä olla häikkää ihan ilman myrkytystäkin, että olisi ehkä hyvä tietää...

Mulla on kanssa huomenna ultra raskausmyrkytyksen vuoksi. Mulla ne ultraa yleensä myös napanuoran virtaukset ja sellaset. Ne virtaukset vaikuttaa vauvan kasvuun ja eka lapsi oli pienikokoinen. Ja kai nyt mietitään pitäiskö lääkitystä alotella. Muuten ei mitään hälyyttävää, mutta alapaineet kohonneet. Useasti ovat sellaset 130/95. Olivat kuitenkin vielä keskiraskaudessa ihan ok (120/80). Mäkään en millään haluisi sektiota, mutta niin tässä voi vielä käydä. Varmaan nuo paineet kuitenkin vielä nousee ja käynnistystä tuskin harkitaan (viimeksi oli vain ongelmia). Ainahan sitä toki voisi toivoa, että syntyis itsekseen. Mutta voi olla, että haluavat vauvan syntyvän jo laskettua aikasemmin. Eka lapsi ei ainakaan olisi syntynyt varmaan ikinä itsekseen joten en uskalla tästäkään toivoa.

Nalletar ja Saku 33+2
 
RAKKAPANUULLE: Etkö voisi syödä kipuihisi panacodia?? Mä käytän sitä kipeään selkääni. Se on kolmio lääke mut ainoa jota voi raskaanakin syödä.
Sun kivut täytyisi selvittää mistä johtuu mut eihän ne lääkärit tosiaan ala mitään tekemään ku olet raskaana. Kysele sieltä päin luotettavia naprapaatteja/kiropraktikoita ja kokeile sellaista. Voi olla ettei lääkärit suosittele mut tuskin sä mitään häviät jos kokeilet eri hoitoja. Jos et tiedä luotettavia "niksauttajia" tai et uskalla sinne mennä niin mene edes fysioterapiaan. Lääkäri voi kirjoittaa lähetteen ku pyydät ja ilman lähetettäkin voit mennä, mut se on tietty sit kalliimpaa.
Tiedän sinun tuskasi koska olen kärsinyt huonosta selästä ainakin kuusi vuotta ja aluksi minunkin kipuja vähäteltiin ja luultiin että haen saikkua koska olen laiska. Mut myöhemmin kuvasivat ja sieltähän löytyi vaikka mitä kremppaa. Pullistumia, kulumaa, ranka kierossa jne...
Ole lujana!! Tsemppiä!! :hug:

Kiitos Elpalle liivi tiedosta. Ei noita bebesin liivejä kovin monia raaski ostaa. Taidan kipaista anttilaan.
 
Olipas "kiva yö" :snotty: Uni ei meinannut tulla millään, henkeä ei saanut kun nenä oli aivoihin asti tukossa, suu kuivui jnejne. 5 tunnin yrittämisen jälkeen luovutin ja nousin. Nyt on koneellinen pyykkiä jo pesty ja mies lähetetty aamupalan voimin työpaikalle.

Kohta neuvolalääkäri; yksi syy unettomuuteen oli KARSEA jännitys. Paljon vauva painaa? Onko paikat pehmeät/auki? :whistle: Huomaa että on viimeks ollut lääkärissä 10 viikkoa sitten rv26- kun tarvetta mihinkään kontrolleihin ei ole ollut, yrittäkää ymmärtää :LOL:

Elppa & Antsa 36+2
 
Elppa kokeile niitä nasolintippoja, jos tukkosuus flunssasta? Jos allergiaa, niin mulle ainakin sanottiin, jotta Flixonasea voi käyttää :heart: Saisit yöt nukuttua :hug:

Minä nukuin kun tukki puol kuuteen, jolloin heräsin ottamaan yhen para-tabsin ja nukuin sitte puol kaheksaan. Paineet pikkasen edelleen kohollaan, mut toksemiakokeet oli puhtaat :wave: oli "sukulais"kätilö kun soitin tuloksia, niin uhkasin alkaa hyppimään, jotta Tauno alkais tulla jo pois :LOL: Mut ei kuulemma saa, kun paineet nousee :LOL:

Rakkapanuulle taas voimia tähän päivään. Toivottavasti kipu helpottanu! Miä ja ehdottaisin, että pyydät jostain sen Panacod-reseptin. Luulis, et kirjottais tollaseen särkyyn, kun mulle laitettiin päänsärkyyn :/ kun ei panadol oo auttanu :|

Nyt äiteelle aamupalalle ja esikkoa morjestamaan. Hää oli niin surullinen kun ei päässy eilen äitin mukaan lääkäriin. Piti viedä äiskälle yöks, kun uhkasivat ensin ottaa mut suoraan osastolle ja mies meni klo 5 töihin, eikä ois viittin herättää pikkusta siihen aikoihin. Mut kuulemisiin :wave:

Venla ja Tauno 36+4
 
Huomenia!

Piti tulla pikaisesti kommentoimaan tuohon Panacod-asiaan... Uusimmassa TABUssa (Lääkelaitoksen julkaisu) oli juttu sen käyttöön liittyvistä riskeistä imetyksen aikana. Mikäli sattuu huono mäihä ja on nopea kodeiinin metaboloija, voi ainakin imetyksen aikaisesta käytöstä olla todella suuri vaara lapselle. Tuolla siis raportoitiin tapauksesta, jossa terve vauva oli kuollut tästä syystä 13 päivän ikäisenä. Karmeaa :'(

Tässä linkki, jos haluatte lukea jutun sivulta 22: http://www.nam.fi/uploads/tabu/tabu22008.pdf

Tarkoitus ei ole todellakaan pelotella. Panacodia on pidetty turvallisena valmisteena tähän saakka, mutta näköjään menetelmien kehittyessä ja tiedon karttuessa saa varautua tällaisiinkin yllätyksiin.

Mutta nyt on mentävä, siivoushommat kutsuu näin heti aamusta!

Aurinkoista kevätpäivää kaikille!
Tintti ja pikkuinen 34+6 :heart:
 
Hyvää huomenta!

Heti alkuun Elpalle. Minä ainakin olen sellainen jännittäjä, että aina kun on jotain uutta niin jännitän myös yöllä. Kuten edellisen yön valvominen johtui osaksi myös siitä, että mietin kaikkea, mitä pitää muistaa kysyä lääkäriltä. Ja sitten viime yön mietin niitä vastauksia. Ja vaikka viidettä lasta odotan, millaista lie ollut esikoisen aikaan.. Varmaan ihan mahdotonta. Ja minulle on myös lääkärit sanoneet, että nasoliinia saa käyttää ohjeiden mukaisesti sen viikon ajan myös raskaana. Se vaikuttaa vain paikallisesti.

Minullekin oli yllätys tuo maksa-arvojen heittely raskausmyrkytyksessä. Sen tiesin, että munuaiset ne reistailee, kun valkuaista alkaa erittyyn pissaan. Mulla esikoisen aikaa jopa ultrattiin munuaiset, kun valkuaiset nousivat tuonne 13000 mg sektion jälkeen, nehän oli vain 8000 mg sektioaamuna. Ja nyt kuopuksen aikaan ne ei nousseet kuin 2800 mg/vuorokausi. Mutta oikeesti tuo kuopuksen arvokin on korkee. ( Täällä on rajana 500 mg/vuorokausi, niin joutuu osastolle ) Siis sen takia minä enemmän olen aina huolissaan tuosta pissasta. Kun valkuaista alkaa tuleen, on yleensä vauva maailmassa noin viikon kuluttua. Mutta mikä parasta tänä aamuna pissa oli puhdas! Juominen auttaa!!! Verenpaineet oli kyllä heti aamutuimaan 130/84, mutta pitää ottaa nyt rauhallisemmin, kun saatu nuo lapset terveeksi..

Niin kyllä minultakin aina tarkasti katsotaan napanuoran virtaukset ja istukka. Ikinä minulla ei ole ollut niissä mitään moitittavaa..

Mutta silti lähden nyt tuon sakin kanssa ulos. Aurinko paistaa!!

Reropera, rv 36+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Ja sain tänään itsekin vähän kohennusta! Kävin kampaajalla ottamassa uuden pehmennyksen. Nyt voi ilomielin lähteä synnyttämään, ja sairaalaan. Kun siellä on niin tympee ruveta joka välissä kirhatelemaan. Enkä halua koko aikaa siellä liikkua hiuksen ponskarillakaan.. Annankin teille kaikille neuvoa, käykää nyt kampaajalla. Mukava vähän itseäkin piristää tässä lopussa. Ja sitten kun tuo vauva on syntynyt saattaa maidontuotannon kans olla vaikea olla ensimmäisen kuukauden aikana edes 2 tuntia erossa vauvasta. (Äiti kohtainen juttu) Toiset voi olla hyvin 4 tuntiakin vauvasta erossa..
Mä olen kuullut ettei permanenttikiharat pysy raskausaikana. Mä en kyllä oikein hallitse tuota hiustermistöä, onko pehmennys joku eri juttu?
 
Ansaitulla pväkahvilla :D
Aloin aamust siivoo ja mitäs löysin ittein tekeest...pulla ja sämpylä taikinaa :eek:
Nyt on korvapuustit ja kaurasämpyt paistettu.
Molempii tuos kahvikupposen vieres ja aijon kyl nauttii ilman minkäänmoisii omantunnon tuskii.

Nyt ois viel imurointi ja lattioide pesu ees,mut joutaaha noi iltapvälkii ;)

AadaOlavi 34+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Mä olen kuullut ettei permanenttikiharat pysy raskausaikana. Mä en kyllä oikein hallitse tuota hiustermistöä, onko pehmennys joku eri juttu?
Nythän se tulee testattu. Ainakin vielä olen ihan tyytyväinen. Mutta voin kertoa asiasta, jos asia muuttuu.. Nyt kun mainitsit asiasta, muistan että olen kuullut siitä itsekin. Toisaalta olen myös kuullut sellaistakin juttua, että lapsellekin tulee kiharat. No, sitä minä en voi testata, kun mieskullalla on kiharat hiukset, niin ne voi periytyä oikeasti.. (minua vain harmittaa, kun mieheni nyt on ihastunut 5 millin sänkeen, ja sillä olis niin mahtavat ne hiukset pitempänä.. Vaikka on hän komea noikin ;) ) Ainakin kahdella nuorimmalla on ihanat laineet.. Varsinkin tuolta nuorimmalta tytöltä ei millään raskis leikata noita hiuksia. Kait niitä kohta pitää leikata..

Pehmennys on vain permanentista kevyempi muoto. Lyhyiin hiuksiin laitetaan vain kohottamaan hiuksia ja pitempiin tulee ns. lainetta..
 
Eilen tuli käytyä neuvolareissu.. kumpikohan noista verenpainearvoista on se jolla on merkitystä raskausmyrkytyksessä vai onko molemmilla?
Käsittääkseni tuo alapaine voisi olla vähemmänkin..?

verenpaine: 119/86
hb: 133 (joka toinen päivä rautaa siis näyttää riittävän)
paino: -200g vähemmän kuin pari viikoa sit (maha toimii kun keittää aamiaiseksi kaurapuuroa + puputtaa Fazerin uusia maukkaita täysjyväpaahtiksia.. ;) )
sf-mitta: 33,5 (alkaa tasoittumaan)
tarjonta: pt kyssärillä (no selviää ensi viikon ultrassa)
pissa: puhdas
syke: tasainen 135 (nukkumassa)
likkeet: +

Täällä on ollut kaikkea Galluppia.. olen käynyt kyllä lukemassa päivittäin vaan ei ole saanut aikaseksi kirjotella.

Ruokien valmisteluista.. mies on kokki joten sen suhteen ei huolta.

Turvotusta on ollut enemmänkin tämän raskauden aikaan mutta ihan riittävästi nytkin.. viime viikon lopulla oli nilkatkin ihan turvoksissa kun oli lämpimämmät ilmat. Mutta jos menee samaa rataa kuin esikoisesta, niin pahenee loppu kohden ja menee varmaan viikko, pari sektiosta että laskee.

Painoa on tullut nyt ensimmäisestä neuvolakäynnistä 9.4 kg.. toiveena olisi ettei kymppi menisi rikki mutta varmaan tuosta turvotuksesta johtuen tulee menemään. Tosin ei haittaa kun esikoisesta tuli yhteensä 12,5 kg ja niistä 10,5 kg lähti kahdessa viikossa.

Painoarviosta.. esikoisesta oli vk 34+2 arvio 2577 g ja vko 38+2 se oli 3100 g, vielä tasan 40 tehtiin arvio joka oli 3266 g ja vk 40+3 syntyi 3360 g painoisena. Eli aika hyvn piti mielestäni nuo arviot paikkansa.

Viimeksi sairaalassa kyllä kyseltiin ihan mahan toimintaa ja tuotiin jotain jauhetta joka pehmentää.. ajattelin kyllä ottaa mukaan noita Fructolaxeja (hedelmäkuituja) jotka olen myös hyväksi havainnut.
Nyt jää sairaalakassista turhana pois oma aamutakki & tossut.. sairaalan yöpaita tosin on kuuma riippuen ilmoista joten ajattelin sillä ottaa varulta myös oman.
Muuten hyödynnän kyllä sairaalan pesulapalvelut täysin verkkoalkkareita myöden.. ;)
Sektio tulossa melko varmaan tälläkin kertaa joten ovat hyvät käytännönkin kannalta, haava saa ilmakylpyjä.

Toissa yö + eilinen oli aikamoista supistelua, olimme päiväristeilyllä joten sillä lienee vaikutuksensa kun tuli käveltyä paljon.
Jäätiin nyt tytön kanssa kahdestaa kotiin kun miehen hoitovapaa loppui.. tulee nukuttua niin pätkissä nuo yöt että aikkas väsy päällä. Jospas mies jaksaa mennä illalla tytön kanssa puistoon, itse en jaksa vaikka aurinkokin paistaisi.. :headwall:

Lauantaina olisi tarkoitus pestä tulokkaan vaatteet kaappeihin valmiiksi + pakata sairaalakassi. Kaikki onkin muuten valmiina esikoisen jäljiltä, tosin pinnasänkyä täytyy säätää + laittaa taas verhokatos + mobiili paikoilleen.. :heart:

Olen ollut kolme viikkoa saikulla ja tänään on eka virallinen äippälomapäivä..
Rakkapanuu.. oletko yrittänyt istuallasi nukkumista..? Jos siinä tai jossain muussa asennossa helpottaa. Itse nukuin tuossa joitain öitä istuen sohvalla, tosin olkapään takia. Tiedän siis ettei ole herkkua yöllä valvoa kipujen kanssa vaikka kuinka väsyttäisi niin ei vaan voi nukkua.. onneksi sain tosin nukuttua sitten vajaan tunnin pätkissä joitain öitä istualteen jalat nostettuina sohvapöydälle.. 2006 syksyllä sanottiin tuossa Jorvissa muuten ettei Panacodia kannata ottaa kodeiinin vuoksi.


 
Kysymystä

Onko kellään sellaista tunnetta vähän väliä, että jalat menee ihan veteläksi? Siis tuntuu että niissä ei ole mitään voimaa, pakko mennä istumaan. Ja kohta se tunne on ohi. Ihan kuin ne olis yhteydessä supistuksiin..
 
Rakkapanuu,kylläpäs oli masentavia uutisia lääkärillä.Kuulosti jotenkin tylyltä toi lääkäri...Mä kanssa ihmettelen miksi ei määrännyt sulle panacodia,kun tuntuu että sitä saa pienempiinkin vaivoihin...Iso :hug:

Painoarviosta:Mulla oli painoarvio viikolla 32+0 1900g

Bamse 35+6
 
täällä kans jalat välillä vetää ihan veteläksi ja on aivan poikki :kieh:
sitten uutuutta tän raskauden aikana on se että mua välillä ahdistaa ihan älyttömästi :/

no nyt rupee oleen sitten hoitaja asiatkin reilassa ja mies pääsee vielä mukaan :heart:
kamalan unen jo näin että jouduin yksin synnyttämään eikä mies päässyt katsomaan kun vasta osastolle,no mutta onnesta se oli vain uni ;)

tänään tarvis sitten jotakin ruveta leipomaan tuonne pakkaseen jos vaikka ei heti jaksa leipoa mitään herkkuja kun laitokselta pääsee kotiin :whistle:

galluppia missäs vaiheessa laitatte vauvan sänkyn petivaatteineen päivineen kuntoon?

entäpä miten olette ajatelleet ilmoittaa pikkuisen syntymisestä tutuille ja sukulaisille??

kaikille isot voimahalit jotka niitä nyt tarvitsee :hug: :hug:

tuire ja mini 33+6 :heart: :heart:
 
Tervehdys!

Neuvolassa käyty.

Sain kovat ukaasit hiljentää tahtia... Mistähän sitä hiljentää, kun tuntuu jo nyt, ettei mitään oikein jaksa/pysty tekemään.

Paineet oli hyvät 120/70, Hb oli hyvä 133, pissassa valkuaista heikolla plussalla (joka kuulemma kertoo siitä, että kroppa alkaa väsyä tähän odottamiseen), oon koittanut turvotusta vähentää juomalla paljon, mutta se onkin nyt ollut ilmeisesti väärä konsti. Kun ei se tankattu neste sit poistukaan elimistöstä, niin pöhötys ei kun lisääntyy. Nyt sain ohjeeksi liikkua kevyesti ja varovasti, syödä hyvin ja juoda kohtuudella ja levätä, levätä ja levätä!

Vauva oli eilisen illan kovin hiljaa, säikähdin ihan, et mikäs sillä nyt, mutta vissiin häntä vaan väsytti. Nyt kiemurteli kovasti pois alta, kun sykkeitä metsästettiin, löytyi kuitenkin, 140. Sf- mitta oli taas pompannut ihan omille lukemilleen (niin ku muillakin kerroilla loppusuoralla) ja se tietää nyt sitä, että äitipolireissu on siis luvassa,joskus parin viikon päästä. Terkka ei halunnut "kävellä lääkärin yli" ja varata aikaa vielä, jos lääkäri tekee sen ens viikolla, luulenpa kumminkin, ettei tee, kun oli (lääkäri siis) sitä mieltä, ettei vauvan koosta kannata huolehtia. Jotenkin tuntuu, että tulokas on meidän lapsista suurin. Saapa nähdä.

Tuosta kun joku kyseli, et miten ilmotetaan vauvan syntymästä, niin menee varmaan niin ku jo parilla aiemmallakin kierroksella eli että anoppi saa tietää, kun mies lähtee (minähän oon ollu tähän asti valmiiksi jo sairaalassa joka kerta) tai jos vaikka tällä kertaa lähdetään yhdessä synnyttämään, kun häntä pyydellään lapsia kattomaan ja heille on sit aina soitettu, kun urakka on ollu valmis ja jotenkin kummasti se tieto on sit sitä kautta levinny koko lähisuvulle :whistle:

Nyt kun omistan kamerapuhelimen, niin ajattelin tosin ottaa kuvan vauvasta, liittää siihen syntymäajan (pvm ja klo) ja mitat ja ehkä jopa sen vauvan sukupuolen. Ja kuvaviestejä laittaa läheisimmille. Täällä on myös tapana ilmottaa lehdessä, mutta siihen en ehkä rupea. Eiköhän kaikki sellaset, joiden se pitää saada tietää saa sen tietää ja sellasetkin, joiden ei pidä, ennemmin tai myöhemmin.

Näillä mietteillä... Nyt taidan oikasta hetkeksi, kun on oikein kehotettu. Jakselkaahan kaikki ja kimppa :hug: kaikille, jotka sitä tarvii.

Ammu ja Iltatähti 35+4 =)
 
Minä ajattelin tänään ruveta peseen noita vauvan vaatteita. Tai ainakin tyhjennän sen kaapin johon olen ajatellut laittaa vauvan vaatteet. Katsotaan mitä, minä nyt jaksan. Nyt levähtelin tässä, kun tytöt leikkas rauhassa tuolla paperinukkeja ja kuopus päiväunilla. Ihmeellistä herkkua minulle sitten 2 viikkoon. Peti vaatteet vauvalle olen aina laittanut vasta, kun tulen sairaalasta. Olen noiden petien kans muutenkin sellainen typerä, ettei niihin saa ikinä mennä päivällä, jos ei ole petattu sänkyä. Niin jotenkin jos kuukautta aikaisemmin laittaa, niin nehän on ihan pölyset. Saa nauraa!!

Mutta toisaalta nyt en tiedä, että joutuuko vauvamme vähän aikaa nukkumaan tässä meidän huoneessa vaunuissa. Kehdon aijon ottaa käyttöön vasta yläkerrassa, kun sinne pääsemme asumaan. Ja se taas viivästyi, kun tuo tauti oli niin pitkään talossa. Ens viikoksi mies vielä joutui ylitöihin. Täytyy vain ottaa rauhallisesti, että päästään ylitöiden ohi, ja saan olla tässä kotona..

Nyt pitsan tekoon..
 

Yhteistyössä