***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Huomenta!

Täällä taas vielä parempi yö takana. Pitkää pitkään aikaan heräsin eka kerran seitsemän aikaan. Siis koko yön nukuin kuin tukki. Ja se tekee kyllä nyt hyvää! Paineet ei kylläkään olleet hyvät. Heti aamusta 80/130. Ja hommaa on ihan kauheesti. Lupasin miehellenikin, että minä leivon huomiseksi jotain, että hän saa rakentaa. Yleensä en ole itse äitienpäiväksi leiponut.

Rakkis minulle oikein neuvolan täti viime raskaudessa suositteli, että pidä sitä tukivyötä yölläkin. Ja minä pidin sitä silloin kun lapset oli pahimmassa oksennustaudissa. En olis oikeesti päässyt niin nopeasti auttamaan oksentajaa, jos en olis nukkunut vyön kans. Pidä ihmeessä yöllä jos pystyt.

Venla-05 käy ihmeessä tänään siellä polilla näyttäytymässä, kun sinulla ei ole sitä värikarttaa. Et voi tarkasti tietää, onko se yhdellä vai useammalla plussalla. Nuo värierot ovat niin pienet, että ei voi tulkita ilman sitä värikarttaa. Terkkahoitaja kyllä teki virheen, kun ei antanut sitä sinulle. Ja kun ainahan sen myrkytyksen paheneminen ei tunnu voinnissa. Minä olin esikoisen aikaan koko ajan ihan hyvissä voinnissa, vaikka luvut huiteli missä sattuu. Käy vaikka vain tarkastus käynnillä ja pyydä sieltä se "värikartta".

Tipuminäkin sanoisin, että ole rauhassa, vauvasi voi hyvin olla siellä pääalas päin. Kun tuo peppu on todella yhtä kova kun pääkin tuossa ylhäällä. Ja kun luin tuota sinun kuvaustasi liikkeistä. Ne muistutti omiani. Ja minulla vauva on pää alaspäin ja kiinnittynyt jo jonkin aikaa sitten. Ja ne jalkojen työnnöt ulos päin ovat paljon voimakkaammat kuin käsien. Joskus minä melkein pystyn ottamaan kantapäästä kiinni. Koittakaapa...

Nyt hommiin.. Taidan kumminkin käyttää tuon katraan ulkona eka.

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

Piti tulla nopsaan vain kummastelemaan nuita synntystapa-arviointeja...
Täällä se tehdään aina ensisynnyttäjälle. Ihmettelen kyllä ettei muualla tehdä automaattisesti... :eek:

Lonkka on täällä taas ihan ok kuntoinen. Sellainen pieni "kiputunto" siinä, että huomaa, et se on ollut kipiä, mutta ei muuta. IHANAA! :D

Nyt suihkuun! :wave:

Minäkin muistan, että neuvolalääkärin käynti silloin 36 viikolla esikoisen aikaan, oli juuri sitä varten, että lääkäri samalla, kun teki sisätutkimuksen kohdunsuusta, samalla tutki lantioni ja totesi, että pystyn synnyttämään vauvani alakautta. Millään ultralla sitä ei tehty, vaan käsin. Neuvolahoitaja juuri sanoi minulle, että lääkäri samalla katsoo, että vauva voi tulla alakautta. Jos lääkäri olisi huomannut jotain poikkeavaa, sitten olis tullut lähete äippäpolille.

Onnea Rakkapanuulle, kun olet löytänyt apua kipuusi!

Tuo raskausmyrkytyksen juttu hyvä! :LOL: Saatiimpa lääke läheltä, jospa se pitäs taudin loitolla ! :LOL:
On se vain niin ihmeellistä, kun toiset väittää, että se tuleeko raskausmyrkytys, on jo raskauden alussa istukassa määräytynyt. Mutta miten, sitä ei lääketiede ole vielä keksinyt, saati siihen lääkitystä.

Nyt ruoka tuoksuu..

:LOL: :LOL: eiih.. kylläpä oli hyvä tuo helmen sivuilla oleva spermatietopläjäys! Nyt kaikki mammat nielemään! :LOL: :LOL:

Täällä kaikki ok. Maanantaina olisi lääkärineuvola. Liikkeet on koventuneet viime aikoina ihan hirmuisesti, ja tosiaan peppu nousee varmaan sen 10 cm nahkan yli kun ikeen myllää! Vasemmalta puolelta olen ihan hellä, kun siellä on jalat. Miekin saan melken kantapäästä kiinni :D

Iltaisin mulla alkaa särkemään lonkkia ja vihloo alas vatsaan. On erittäin suuren työn takana aina päästä sänkyyn tai sohvalle. :hug: kaikille joita kivut vaivaa. Mun täytyy koputtaa puuta ettei mun selkä oo sanonu vielä mitään. Mulla oli nimittäin nelisen vuotta sitten tosi paha iskias. Silloin en päässyt liikenteeseen vähään aikaan ollenkaan.

Mä toivottelen kaikille oikein hyvää äitienpäivää näin etukäteen :flower: meille on tulossa mun äiti ja sisko perheineen, joten en varmaankaan ehdi koneelle sen jälkeen kun ne kohta saapuu. On nimittäin 2 ja 4 vee nää mun siskon lapsoset =)

-Kylli ja vaavi 35+5-

Aika hyvä toi juttu, Swing! :D Mut herää kysymys, millasilla sivuilla säki pyörit, ku tollasen löysit...? ;)

Jokos Venlalle tuli lähtö...? :)

Mä oon joko tullu hulluks, tai sit mun maha on kutistunu. Pistän tähän pari kuvaa, ni voitte sanoo, onko mun päässä vikaa vai onks se oikeesti nyt pienempi...? Eka kuva siis 31+5 ja toka 33+4.

rypäle 33+4

rypäle- soot hassu! Sehän on selkeesti laskenu ja venähtänyt. Eli nyt se on siellä niin alhaalla että maha tuntuu/näyttää pienemmältä :heart: Mulla vähän sama juttu. Tosin Antsa ei JyMMÄRRÄ että siellä alhaalla pitäis pysyä kiltisti kun äiti käskee, vaan ponnistelee kokoajan käsillään ylöspäin, oikea nivunen ja lonkka kiittää ;)

ps. ihana massu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
rypäle- soot hassu! Sehän on selkeesti laskenu ja venähtänyt. Eli nyt se on siellä niin alhaalla että maha tuntuu/näyttää pienemmältä :heart: Mulla vähän sama juttu. Tosin Antsa ei JyMMÄRRÄ että siellä alhaalla pitäis pysyä kiltisti kun äiti käskee, vaan ponnistelee kokoajan käsillään ylöspäin, oikea nivunen ja lonkka kiittää ;)

ps. ihana massu :)
No ei se näköjään mullakaan aina äly loista... :ashamed: :whistle: ;)

:wave: Ei tullu lähtö vielä :D Näytillä käytiin. Maanantaina labraan ja lääkäriin. Ja käskettiin varautua ens viikolla synnytykseen. Alkuviikosta kuulemma luultavasti aletaan käynnistelemään :p

LIMAVAROTUS:
Aamusella tuli jotain omituista limaa? Paljon runsaammin kun valkovuoto, mut kuitenkin sellasta klönttistä ja vaaleaa? Enteileekö jo? Hyvin supistellu tän päivän, mut ei kipeesti kuitenkaan. Käyrälle ilmeisesti piirs hyvin ja supistuksia, kun kätilö kysäs et oonko tuntenu ne kaikki B)

Isäntä joutu hakemaan roskaruokaa, kun ei taida jaksaa tehdä mitään tänään :whistle: Tosin suolahan ei tee oikein hyvää, mut saahan sitä joskus herkutella :p

Venlalle :flower: ja onneksi ottivat tosissaan koko jutun :) MItäs mää sanoin ekasta kääröstä? ;)

Sitä ihmeen limaa on alkanut tulemaan täälläkin, tosin pissakäyntien yhteydessä, ei ihan yksinään.. Pitäis varmaan kohta alkaa metsästämään sitä limatulppaa!

Rypäle tosiaan hoikassa kunnossa *kade* Ettei totuus unohdu, niin lähdenpä hakemaan itselleni kiinalaista - ettei kato vahingossakaan pääse kiloja tippumaan :LOL:

Heissan!
Rypäleen massu on kyl selvästi tipahtanut...
Venla:Taidat korkata meidän vauva pinon :) Ja tosta limasta...Mulla on kans tullut pari päivää samanlaista ja oon miettinyt joko on lähellä.Kun en nyt pysty muistaa oliko esikoisesta ollenkaan sellasta :/

Tosta Swingin sperma-jutusta...Olishan se aika outoa jos neuvolasta sais ohjeen raskausmyrkytykseen,että rouva vaan nielemään... :eek: :D

Bamse 36+1

Lima-asiaan... Mulla on kans tällä viikolla ainakin kolme kertaa ilmaantunut pikkuhousuihin sitkeä limaklöntti. Yäh!
Hassua miten yhden yön aikana olo muuttui vaikeaksi. Tähän mennessä pystyin touhuamaan ongelmitta ja supistuksitta, ja nyt toissayön jälkeen alaselässä ollut kipuilevia tuntemuksia ja kovettavia, hankalan tuntuisia supistuksia tulee herkästi. Paras varmaan yrittää ottaa rauhallisesti. Juuri kun tuolla 1,5-vuotiaalla esikoisellamme on oikein uhmakas ja kiukutteleva kausi... Oon henkisestikin aikas väsynyt.

tipu 34+1

Olipa mukava kuulla, että lupailevat Venlalle käynnistystä! :flower: Ota nyt hyvin rauhallisesti ja lepää, niin arvot pysyy kurissa ja saat sen käynnistyksen.

Minä tein sen viikon kauppareissun. Siis ruukaamme käydä kaupassa vain kerran viikossa, ja tänään tein sen. Nyt menen sitten poikki keskeltä vartaloa.. Tuskaa!! :(

Lepäämään! :wave:

illalla tuli sitten lähtö kun olo kävi niin tukalaksi etten enään pystynyt olemaan.
käyrillä oltiin ja sydän lukemat huiteli siellä 127-159 ja supisteluita tuli muutamia,muttei kuitenkaan mitenkään voimakkaita, :heart:

apulaisylilääkäri oli päivystävänä ja joutui siittä sitten leikkaukseen ja pääsi vasta mua tutkimaan yhen jälkeen eli norkoilin siellä sellaiset 2h. :/

no tytöllä on kaikki hyvin(nyt varmistui 100% tytöksi..),kovin kiusasi lääkäriä eikä meinannut pitää päätänsä paikoillansa. :D pää alas päin ja kasvo tarjonnassa..
painoa on nytten 2.3kg ja kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja 2-3 cm kanavaa jäljellä
kortissa lukee näin MULTISTIX:LEUK++ (mitä lie tarkoittaa??)

osastolle olisi halunnut ottaa mut väen väkisin halusin kotiin :ashamed:
joten nyt maanantaina on soitettava neuvolaan ja otettava noi näytteet uudestaan eli jotain tulehdusta ilmeisesti pukkaa.. :whistle:

mutta katotaan päästäänkö sinne asti olo on tukala ja mitään en saa nostella enkä myöskään rehkiä.. :snotty:
selkä on nyt aivan kipee ja kipu on mahassa siirtynyt koko mahaan eli täytyy varovaisesti olla ja kävely on tosi hankalaa,kiva vaan olla neljän pienen kanssa kotosalla kun toinen on iltavuorossa tänään ja huomennakin..joten pärjättävä tässä nyt jotenkin on..
johan mä äsken tein tossa äitienpäiväkakun :heart: :heart:

nyt antaan lapsille välipalaa
:wave:

tuire ja mini tyttönen 34+1 :heart: :heart:

mymmy myylle lohdutus :hug: Yritähän pärjäillä. Varmasti vaikeaa pienten kanssa :( Tekeekö se tulehdus sen kivun? Onneks kuitenkii sullakin jo aika hyvät viikot :heart: Noi leukkarit tosiaan tarkottaa yleensä sitä tulehdusta :| Tosin mulla oli ja eilisellä neuvolakäynnillä leukkarit ++ mut luulen, että tuli valkovuodosta :/ Jos runsasta niin sekin niitä voi nostaa.

varmaan se tulehdus tekee sen kivun tai sitten jotenkin noi suoletkin on ärtyny sanoi lääkäri :x

mutta tietääkö joku jos käykin niin että joutuu osastolle saako siinä vaiheessa mies sairaslomaa että voi olla kotona hoitamassa lapsia??

Taas tehty yksi polikäynti...Alan olemaan kanssa aika kypsä niihin. Raskausmyrkytyksen vuoksi tosiaan sielä polilla juoksen. Mun suurin ongelma on alapaineet. Ne oli vielä keskiraskaudessa n. 130/85 ja nyt muutama päivä sittenkin vielä sellaset 140/95. Just torstaina polilla kävin ja kaikki katsottiin. Kaikki ok. Lääkitystä ei aloitettu, mutta ohjeistettiin että aloitetaan kun alapaine 100. No, eilen ne alapaineet sitten nousi vähän päälle sataan. Sellasta 105 luokkaa eli ei paljon yli, mutta tarvi taas yhteyttä ottaa ja näytillä käydä. Ei ne kuitenkaan aloittanut lääkitystä vieläkään! Vaan antoi ohjeeksi, että aloitetaan sitten kun alapaineet 108!

Aika huimia paineita ne antaa olla ilman lääkitystä. Sama juttu oli viime raskaudessa. Mulla ei ole proteiinia virtsassa kuin joskus eikä suurempia muita oireita (joskus vähän jotain) niin sekin tietty vaikuttaa. Sitten kun se yleisimmin määrätty verenpainelääke eli Albetol ei mulla tehoa niin ovat niitä nihkeitä määräämään. En toki itsekään ole innostunut lääkityksestä, mutta mikä järki tässäkään on, että lääkitystä ei aleta alapaineen ollessa 105, mutta aloitetaan se kun alapaine on 108...Mun paineet on kuitenkin ihan reippaasti nousseet keskiraskaudestakin (alkuraskaudesta vielä enempi, mutta silloinhan usein verenpaine on matalampi muutenkin).

Viime raskaus meni ihan samalla kaavalla. Kaikki meni suht hyvin rv 38 asti. Sitten vauvan sydänäänet meni liian tasaisiksi. Käynnistettiin ja sydän meinasi loppua kokonaan. Eihän sitä voi tietää miksi ne sydänäänet tasaisiksi meni. Voi olla ihan muustakin, kun raskausmyrkytyksestä. Joka tapauksessa suhtaudun ihan vakavasti noihin korkeisiin alapaineisiin.

Mutta lepoa nyt sitten vain. Tosin mulla on usein paremmat paineet, jos vähän liikun. Että ehkä parempi tehdä kumpaakin sopivassa suhteessa. Mä olen niin paljon noita paineita joutunut mittailemaan, että kohta mä en tarvi mittariakaan! Arvaa aika hyvin olostaan milloin paine on mitäkin. Sen verran on koko ajan vetämätön olo, että ei millään jaksais ruveta tuota linkin ohjetta noudattamaan :LOL:

Me yritimme jollakin synnäri reissulla, miehelle saikkua tai vastaavaa. Mutta eipä heru. Ei Suomen lain säädäntö tunne sellaista vaihtoehtoa, että kotiäiti voi joutua sairaalaan. Silloin saa mieskin ns. lapsen sairaan hoitolomaa, jos lapsenne ovat sairaana. Siis ainakin meillä neuvolasta kirjoittavat lapun, jos minä olen sairaalassa ja lapset kuumeessa tai vastaavassa. Eikö ole pekkasia käytettävissä?

Muuten noista leukkareista. Kannattaa hoitaa kuntoon heti se tulehdus. Nimittäin jos lapsi syntyy alakautta ja äidillä on pissatulehdus, niin se siirtyy myös lapselle. Minulla oli edellisessä raskaudessa pissatulehdus jotain 3 päivää, ennen kuin käynnistettiin. Huomattiin juuri leukkareista. Ja sitä käynnistystä siirrettiin juuri sen takia, että pissatulehdus kerkiää parantua, ennen kuin lapsi syntyy. Eli ihmettelen suuresti, kun tieltä ei ole pyydetty pissanäytettä labraan. Antibiootti kuuri pitäisi saada, jos leukkarit johtuu pissatulehduksesta, varsinkin Venlalla jos ensi viikolla jo yritetään käynnistää.. Kannattaa nyt heti ottaa kunnollinen näyte, ja toimittaa se labraan. Näin varmistaa se pissitulehdus pois..

Voimia kaikille, Myös sinulle Nalletar! Otahan rauhallisesti!
Täällä niitä on nyt itsellä kaikistä vähiten. Ne hävis tuonne kauppareissulle...

Yhteistyössä