**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Manduca saikii kehui ihan ilman miun panostusta :D ...sanon vaa että tykkään kovasti!
Tänäänkin käytii lenkillä vaik podinkii päänsärkyä,mut kun ei satanu nii ol iha "pakko" päästä.
Siin muute mahdollista pitää hihnat 2taval ...jos joku ei oo huomannu :whistle: ...miul välil ne takaa ristissä,sillo ku pitempään kannan eli yli tunnin.

 
Täällä ei tunneta kaupan soseista huonoa omatuntoa, päinvastoin, tuleepahan annettua oikeassa suhteessa ravintoaineet.. ;)
Tosin niitä ei mene vielä kuin max 3/4 prk päivällisellä.

Pojalla on ollut muutaman päivän kauhea vatkaus meneillään.. kädet hakkaa ja jalat nousee selin makuulla ylös.. täytyy ruveta pitämään ilman sukkia jos vaikka varpaat löytää kohta suuhun. :D

Jos katson TV:tä imettäessä niin poika yrittää myös.. muuten kujeilee edelleen suht rauhalliseti rinnalla.. hypistelee paidan reunaa tai tarraa käteen ja nauraa silmillään kun vetelee kättä tai paidan helmaa edestakaisin.. =)

Poika kävi tänään eka kerran parturissa.. tosin oli vain miehen mukana kun olin lääkärissä. Mutta hyvin oli reissu mennyt. :)

Meillä mies harrastaa tuota talouspaperille kakkauttamista silloin tällöin, tosin oli helpompaa esikon kohdalla kun pää punaisena ponnisteli, pojasta ei huomaa että kakka tulee kuin hajusta.. :whistle:

Mamitzu: meillä esikoisella auttoi unipussi

Emme alkaa.. :wave:
 
Kiitos mamitzulle muistutuksesta :D Pitänee varotella miestä että saattaa olla kaaosta tiedossa :p Mulla vähän mietityttää että saako kääryle tarpeeksi sitä nestettä kun ollaan nyt puolet pullolla ja puolet tissillä, ja kun ei nää sitä määrää mitä se tissistä ottaa. Pullosta on tänään juonut 300ml. Onhan tässä kyllä ilta- ja yösyömiset vielä jäljellä niin kai se siitä kertyy tarpeellinen määrä. Tää on vähän tällasta "ääneen" miettimistä :D
Menhit kyllä täällä varmaan aika eri ikäistä, kokoista ja näköistä sakkia onkin, mut se yksi yhdistävä tekijähän meidät tänne on kasannut, josta kaikki varmasti mielellään kertoo ja kuuntelee :heart:
 
Unehdin kertoa, yöllä lyötiin ukon kanssa viisaat päämme yhteen (kumpikaan ei tajua kuinka se oli mahdollista) ja mulla kuhmu takaraivolla ja ukolle nousi kamala patti vasemman silmän yläpuolelle :LOL: Toivottavasti ei tuu musta silmä, työkaverit varmaan ihmettelis :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Hitsi että tuntuu että ootte kaikki ihan jotenkin erilaisia kun minä ja meidän pieni perhe :D Tosin eihä se mikään ihme oo, eri ihmisiä ku ollaan :D Mut jotenkin en sen takia keksi ikinä mitään kirjotettavaa..
Kerrot sitten siitä teidän pienen perheen arjesta, sopiihan meitä sakkiin monenlaisia ja erilaisuus on vaan rikkautta, eiks niin?
Aivan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Elppa Tuntuuko edelleen, että HYPO on parempaa Alexin vatsalle? Eli löytyikö siitä ratkaisu?
Enpäs tiedä, kaksi päivää meni hyvin, tänään on taas ollut "mikään-ei-oo-hyvin"- päivä ja on karjuttu pitkin Itäkeskusta, samoin naapurit kiittää.

Vahdoin nyt sitten vellit ensipuuroon (vadelma), kun th sanoi tämän olevan ihan sama tässä vaiheessa, kun kiinteiden syöttö, ja poika on hyvänkokoinen ja eloisa... Koitin puuroa maitoon lantrattuna iltapäivällä, hyvin maistui eikä sivuoireita tullut, joten saman satsin annoin nyt illalla + muutama lusikallinen suoraan puuroa.

Kohtapa tuo on onneksi menossa jo nukkumaan, hirmuisen väsy pikkuotus, kun viime yö meni harakoille, ja tän päivän aikana päiväunia ehkä just ja just 2h yhtensä.
 
Ajattelin tuos Viljamin iltapalan aikaa et annan pullost maidon...pitäs pikkuhiljaa opettaa myös pullolle,oon menos ke Sillanpään keikalle ja isi joutuu/saa hoitaa iltasyötön.
Joo,jäbä söikii sit pullost hyväl ruokahalul jopa 20 ml :LOL: ...ei auttanu ku antaa tissii lisäks.
Huomen uus yritys ja pväl maistellaa sitte ekaa kertaa riisihiutale puuroo.
 
ikionnellinen
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: |O |O |O |O |O |O :headwall: :headwall:
Mää en jaksa tätä joka iltaista nukutus rumbaa :ashamed:

Kierros 1: tyttö nukahtaa rinnalle -> hipihiipien kannan sänkyyn. Kuuluu 10min-> BYÄÄÄÄ!!!= likka kääntynyt sängyssä vatsalleen. Ja eikun tissi suuhun, tuttia, kanniskelua, hyräilyä, keinutuolia, tuudittelua x 5456564, vihdoin nukahtaa
Kierros 2: vartin päästä BYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ |O ! Jollain ihmeen tuhtaamisella saanut vetoketjullisen yökkäri auki, toinen käsivarsi paljaana heiluttelee itteään sängyssä ja huutaa. Ja äiti hoitaa... katso edellisestä kohdasta, kaikki keinot jälleen kokeillaan.
Kierros 3: kitinää, tutin laittoa tässä vaiheessa pää sanoo poks. Väsyneenä tiuskasen tytölle :ashamed: Nyt nukutaan! Ja tämä alkaa hekottamaan :LOL: :LOL: :LOL: (yleensä meillä ei hiljaisuuden tullen enää jutella saati tiuskita). Ja sitten hää suvaitsee nukahtaa :heart:

Mutta pointina, nää nukutussessiot on välillä ihan mahottomia, yön nukkuu tosi hyvin, viime yönäkin heräs vasta klo 6, eli äitikin oli saanut lähes 8h yöunet, mutta vaatii voimia tää tuttia-tissiä-syliä sirkus :/ Ja mies nauttii tästä kaikesta tälläkin hetkellä harkoissa, pitäähän perheenisän saada harrastaa :kieh: :kieh: :kieh:

Ikiväsynyt ja Martta
 
Ikionnellinen: Meillä nukutus on myös aikamoista rumbaa, eikä meillä edes ole tuttioptiota käytössä. Tissiä-syliä-peppuuntaputusta-tissiä ja jossain vaiheessa kuukahdus. Olen kuitenkin sen huomannut, että kun se byää kuuluu sängystä jonkin ajan päästä, niin käännän ukon kyljelleen, painan toisella kädellä "turvallisen tuntuisesti" käden ja pään päältä ja toisella kädellä taputan peppua ja tarvittaessa rauhoittelen puheellani, niin pikkumies yleensä jatkaa uniaan. Pientä protestikitinää esiintyy kyllä usein. Tätä saatetaan sitten tehdä parhaimmillaan useita kertoja, mutta olen sitten välttänyt sillä uuden tissittelykierroksen (kun nälästä ei tässä tapauksessa ole kyse). Toisaalta, kannattaa olla tyytyväinen, että sitten kun teillä nukutaan, niin nukutaan hyvin. :)
 
Nukuttamisesta Meillä on samat rutiinit olleet käytössä ihan ensimmäisistä kotonaolopäivistä asti. Ja nyt kantaa jo hyvin hedelmää. Ei niitä rutiineita voi kai liikaa korostaa näiden vauvojen kanssa. Ja jotenkin on ollut helppoa, kun on menty pullolla jo viimeiset 2kk. Imettäessä oli jotenkin vaikeampaa arvioida onko vauva vielä nälissään vai vaan väsynyt, jos kitisi sängyssä. Mulla ei ainakaan ollut ikinä hajuakaan, miten paljon vauva sai maitoa masuunsa tissittelemällä. Joku taisi kysyäkin vinkkiä tuohon unille rauhoittumiseen. Meillä laitetaan yöpaita päälle ja sitten sylitellään olohuoneessa jonkin aikaa. Sitten siirrytään makuuhuoneeseen (yölamppu palaa ja telkku päällä ), maitoa 180ml ja n. 5min silittelen Sofian otsaa ja poskia kevyesti. Sitten suukko otsalle ja sänkyyn. Unipupu naaman eteen (pitämään tuttia paikoillaan) ja valot + telkku pois. Tarvittaessa käydään laittamassa tuttia suuhun, jos kovasti alkaa höpöttämään vielä itsekseen. Ja pidän hetken kämmentä poskella. Usein nukahtaa heti tai viimeistään 10 min. päästä (2-3 tutin laittoa). Meillä siis toimii tällainen systeemi. Mutta aluksi piti sylissä pitää paljon kauemmin ennen sänkyyn nostamista, ja käydä rauhoittelemassa itkevää (ja nostaa joskus pois sängystäkin). Nykyään tosi harvoin itkee sängyssä enää, eli ilmeisesti ollaan saatu luotua siitä turvallinen paikka hänelle. Mutta tässäkin pitää jälleen muistaa, että vauvat on erilaisia. Yksi tapa sopii yhdelle ja toinen toiselle.


*muoks* Niin ja alusta pitäen ollaan siis noudatettu sitä ohjetta, että vauva havahdutetaan hiukan hereille sänkyyn laskettaessa (jos on sattunut nukahtamaan syliin). Jottei siis hätäänny, kun herää yöllä. Muistan aina lukemani esimerkin: miltä itsestäsi tuntuisi, jos olisit nukahtanut omaan sänkyyn ja heräisitkin autotallista? Hätääntyisitkö? :whistle:
 
Viime kerrasta onkin aikaa, pitänee alkaa tänne kirjoittelemaan kuulumisia kun tahtoo tuo 5 kk häämöttää... :)

Soseita syödään vallan napakasti, ja sotkuakin tulee nykyään huomattavasti vähemmän. PePo suosikkina, mutta mm kukkakaalikin maistaa, hedelmäsoseet nyt luonnollisesti kelpaa myös makeutensa puolesta.

Hammasta pukkaa! Mie oon aina ajatellut että ekat tulee ylös tai alas keskelle, niin tää tekee noita "kulmahampaita" siis niitä minkä kohdalla on esim "torahampaat" ...ymmärsiköhän kukaan nyt tuostakaan mitään. No mutta, niitä tehdään, ja voi että lasta potutti pari päivää, tää on kyllä siitä helpompaa kuin nuo alkukuukaudet, kun nyt tietää, mikä vauvaa harmittaa.

Nukkumisesta, Tiivari, meillä kans vannotaan noiden rutiinien nimeen, ainakin iltaisin. Hassuttelu, kylpy, vaippa&yöpuku, tissi, sänkyyn, tutti suuhun ja riepu kainaloon.
Niin ja meilläkin joudutaan tuota juoksemista harjoittamaan, kuten muillakin näyttäisi olevan, milloin tuttia tai yleistä mälinää, mutta perhana, sängystä en nosta ennen kuin on oikea hätä :D Nukkumaan nyt kellojen siirryttyä siinä puolen kahdeksan, puolen yhdeksän välillä ja siitä nukutaan viiteen, kuuteen, tissi ja kasilta ylös.

Mutta nyt toi yks ärrämyyjä tuli kotia ni mie taidan lopetella... :) Palaamisiin, 5kk mittoja irtoaa tuossa ens viikolla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Niin ja meilläkin joudutaan tuota juoksemista harjoittamaan, kuten muillakin näyttäisi olevan, milloin tuttia tai yleistä mälinää, mutta perhana, sängystä en nosta ennen kuin on oikea hätä :D
Sama täällä :wave: Aluksi nostin vauvaa usein sängystä kun kitinä alkoi, ja rauhoitin syliin. Oli aika tuskastuttavaa puuhaa. Mutta sitten huomasin miehen "tassuttelevan" vauvan rauhalliseksi sängyssä, ja otin siitä mallia. Helpotti melko nopeasti nukutusrumbaa! Tietenkin vauva tottui siihen, että kun älisee niin pääsee syliin. Nykyään käydään laittamassa tosiaan vaan tutti ja ihan hetkeksi käsi vauvan poskea vasten. Ja sitten pois.

Niin, ja kiva kuulla sinustakin Kielletty! =)
 
nukuttamisesta meillä mennään näin, kello tulee tasan kymmenen ja laitan pulloon vellin ja maidon, sen jälkeen röyhtäytys ja pieni halihetki (muutama minuutti haleja, röyhtäytys 1-20min) sitten yöpuvun ja vaipan vaihtoon ja siitä sänkyyn. Tutti suuhun ja mobile pyörimään, posken silittelyä ja iltapusu, kaikki valot pois ja makkarista ovi kiinni. Sitten menee viis min ni alkaa kitinä ja käyn lykkää tutin suuhun ja sanon et nyt on uni aika, nyt nukutaan. Tätä toistetaan noin 0-4kertaa. Aamulla herää kello 11 ja yhen välillä, jolloin höpötellään, nauretaan ja kiljutaan noin puolisentuntia jonka jälkeen eka syöttö. Meni nyt kyl vähä yli tosta nukkumisesta :D
Niin syliin en nosta, ellei tuu jo suoraa huutoa, tai kitinään ole joku hyvä selkeä ylimääränen syy. Meillä yönukkumiset a ja ö on täysin pimeä huone, meillä on siis makkarissa pimentävät verhotki, päikkäreitä nukkuu kyl valosessakin. Vaunuissa ei nukuta. Ei ees pitkät kaatosade lenkit saa sitä ihmettä aikaan :D tosin ei tarviikkaan ja melkein hyvä niin kun heräisi kuitenkin heti kun vauhti loppuu. Söpösti möllöttelee sieltä aina iha hiljasena :D
 
Viljami 5kk =) Aika menee niiin kovin nopeesti!

Meil iltarutiinit niin et 18.30-19.30 yökkäri päälle sit olohuonees tissittelyy,tutti suuhu ammurätti kainaloo ja makuuhuoneesee.
Valot pois,verhot kii ja jätkä omaan sänkyyn.
Joskus nukahtaa ite ja joskus joutuu pepulle taputteleen...syliä sit jos huudoks menee.
Klo 22-23.00 herää tissille ja siirtyy miun vieree unia jatkamaan. Aamu alkaa klo 04.30-05.30.
Nii ja yöl tissitellää 3-5 kertaa...
 
Huomenta!

abloom kyllä vauva itse tietää, millon on saanut riittävästi evästä ja varmaan ilmottaa, jos on lisää vailla. Noihin määriin ei minusta kannata niin tuijottaa, kun menekki voi vaihdella aika paljon ihan päivästä riippuen (ainakin meil on ollut näin, sekä Millalla että isommilla aikoinaan), eli älä turhaa stressaa, jos laps on tyytyväinen, saa varmasti riittävästi nestettä.
 
Menhit- nukkuuks teillä likka vieläkin noin hyviä yöunia (12-14h) putkeen? Tosi hienoa!! Tytsällä on hyvät unenlahjat ;)

Mä jo kauhistelen sitä, että sitten kun ollaan vihdoinkin saatu hyvä unirytmi pojalle (esim. 20 nukkumaan, 08 ylös) niin poika pitää viedä hoitoon ja herättää jo kuuden jälkeen :headwall: Kai se kaikki on vaan totuttelikysymys siinä vaiheessa, ottaa sitten pidemmät päikkärit tarhassa :)

Täällä syöty maidotonta ensipuuroa (vadelma), kun noissa velleissä tuppas sitä maitoa olemaan hirmuisesti, ja illalla / aamulla on tottunut saamaan jotain "tuhdimpaa". Hyvin maistui eilen päivällä makuannokset maitoon lantrattuna, illalla vetäs pari lusikallista tosiaan ja sitten maitoon lantratun satsin. Nukahti iskän kainaloon klo 19, heräs 01 eteenpäin vähän väliä tuttia kinuamaan, söi 100ml (vaan) klo 4.45 ja nukkui melkein 8 asti. Nyt istuu tyytyväisenä sitterissä :)
Aion pitää tuon puuron määrän niin alhaisena, että päivisin menisi vähintään se 6dl pelkkää maitoa, eihän tän ikäisten kuuluis kuitenkaan maidosta niin nopeasti luopua, enkä haluakaan.. Meidän pieni vauva tuo vielä on, kurja vaan kun ei maidolliset tuotteet näköjään oikein sovi.

Elppa & Alex 4,5kk
 
Alle 2% synnyttävistä päätyvätä käynnistykseen lapsen yliaikaisuuden vuoksi = POX, kuulun tähän ryhmään.

2-3% imeväisistä ovat jollain tasolla allergisia tai yliherkkiä maidolle = POX, kuulutaan tännekin.

Kannattaisko lotota, tai ostaa edes Ässä-arpa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Aion pitää tuon puuron määrän niin alhaisena, että päivisin menisi vähintään se 6dl pelkkää maitoa, eihän tän ikäisten kuuluis kuitenkaan maidosta niin nopeasti luopua, enkä haluakaan.. Meidän pieni vauva tuo vielä on, kurja vaan kun ei maidolliset tuotteet näköjään oikein sovi.
Vaikka kiinteitä jo annetaankin (jos annetaan), niin maitohan on luonnollisestikin se ensisijainen ravinto tämän ikäiselle. Tissistä tai pullosta, ei sillä väliä. Eli ei pidäkään vielä pullosta saada luopumaan.

Ja juu Elppa, sinuna olisin lotonnut jo viime lauantaina kun oli jättipotti. :whistle:
 
Huomenta kaikille.

Meillä aamu alkoikin tänään jo 6.30. Pikkasen äitiä väsytti ja olis uni vielä ollut, mut ei auttanu. No nyt on pesty koneellinen pyykkiä (on kyl viel koneessa ja odottaa ripustamista :D ), tiskikone on laulanu ja oon pikkasen yrittäny siistiä paikkoja, joka ei siis paljon oo kun ei meillä minnekään mitään tavaraa enää mahdu. Kaapit niin täynnä, ettei ovet enää kunnolla kiinni mee, kellarikomero niin täynnä, että kun oven avaa, vyöry alkaa. Kaikki pöydät ja tasot pursuu papereita ja erilaisia tavaroita... mä en jaksa. Tää on niin tuskastuttavaa, kun täällä ei enää saa millään siistiä. Mähän olen siis pedantti luonteeltani, joten kärsin tästä kaaoksesta suunnattomasti. Me tarvittais lisää tilaa ja mahd pian, mutta eipä näytä olevan sekään mahdollista. Ei saatu asuntoakaan myytyä joten uutta ei ole näköpiirissä. Niin, ja tällä hetkellä tää maailman taloustilanne ei vissiin rohkaise ketään asunto-ostoksille, joten ihan turha mitään edes yritää myydä. Ahdistaa! :|

No eilisiltana saatiin miehen kanssa jotain jopa taas puhuttuakin. Toivottavasti se nyt ymmärsi, kuinka paljon mua ahdistaa sosiaalisien kontaktien puuttuminen päivistä ja tää ainanen kaaos täällä kotona + tietysti Rasmuksen hoitoon (mun laatimiin rutiineihin) liittyvät hommat. Meillä tuo mies jaksaa aina aukoa päätään ja pottuilla mulle, kun täällä teille päivittäin kirjottelen, mutta te ootte tällä hetkellä mun ainoat päivittäiset tän kämpän ulkopuoliset vakiokontaktit. Mä oon ihan älyttömän kiitollinen tästä meidän pikkuyhteisöstä. Pikkasenko helpottaa päästä tänne teijän kanssa jakamaan kokemuksia ja ajatuksia. Mun parhaimmat kaverit on muuttanu kaikki täältä pois perheidensä kanssa, joten oon aikalailla silleen yksin, kun ei sitä aina viitsi soitellakaan ja näkeminen on siis aika harvinaista. Työkaverit on työkavereita enkä aina jaksa kuunnella niitä työjuttujakaan, kun tässä elämässä on tällä hetkellä aika paljon muuta mietittävää.

Tässä mun tuntemuksia tältä aamulta. Täytyy nyt mennä, Rasmus huutaa ja ne pyykit odottaa laittajaansa. Mut palaan kohta uudestaan keskustelemaan näistä jutuista,mistä ootte täällä jutellu.
Niin ja kiva kuulla Kielletystä ja Menhitistäkin. Kiva, kun jaksoitte taas valoittaa meille teijänkin elämää. :)

Rebel
 
Huomenta

Elppa kannattaa kyllä lotota :D

Meillä iltarutiinit menee jotenkin näin....
19.30 säädän olohuoneen valoja himmeemmälle ja vaihdetaan rauhassa vaippaa, ollaan pimpisilteen ja "hierotaan" kroppaa. (ei aina hierota) Laitetaan yökkäri, valmistetaan velliä 200ml ja nyt uutena lisänä +100ml maitoa :eek: vellin ja maidon jälkeen äitin olalle röyhtyyn ja "nukutaan" siinä matkalla makuuhuoneeseen. Makuuhuoneessa havahdutaan että lasketaan sänkyyn ja siinä aukeaa suu että anna tuttu (juu, kirjotin oikein) .
Annan tutun ja likka kääntää kylkeä ja jatkaa uniaan. (nyt kun menin nämä kertomaan niin jo menee plörinäksi) :LOL: Seuraavan kerran aamu-yöllä annan maitoa 200ml n. klo 05 ja jatkaa uniaan n. klo 08 ja velliä klo 09 200ml vaihtelevalla menestyksellä....
Klo 10---> päikkäreille n.2h

Miten te muistatte jo kaikki ketjusta? ja kenellä on tyttö nimeltä se ja se... :ashamed: Mulla on todellakin harva pää, etusivun nimilistalla selvisin aikaisemmin mutta nyt sitä ei ole... Josko huomenna aloitetaan uus ketju ja se olis sitten siellä etusivulla? :xmas:

Ja nyt aamupalalle :wave:

(antennitaloudet huom. näkyy sub-juniori kaikille tän 30.10-2.11 ajan) :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Miten te muistatte jo kaikki ketjusta? ja kenellä on tyttö nimeltä se ja se... :ashamed:
En minäkään ikävä kyllä kaikkia vielä muista, mutta jotenkin on vaan mieleen iskostunut ainakin jotkut äiti-vauva -parit: Elppa ja Alex, Ammu ja Milla, äää ja Nooa, Reropera ja Aslak, Rypäle ja Toivo, Ursulainen ja Viljami, Rebel ja Rasmus... ja oisko ollut Emmat Sydärillä ja Malehalla.... :/ Noi nyt ainakin tuli mieleen äkkiseltään. Se tietysti auttaa mieleenjämistä, jos äipät kirjoittaa usein vauvasta nimen kera.
 
Mä myös tossa yks päivä itsekseni mielessä ihmettelin kuinka hyvin sitä on oppinu teijän vaavien nimiä. Muskarissakin on huvittaa kun äidit puhuu toisilleen, niin huudellaan että "Matin äiti". Enpä kyllä edes kaikkien niiden äitien nimiä edes tiedä,mutta se tuntuu niin luonnolliselta osata ja muistaa niitä lapsien nimiä. Niistähän me siellä muskarissakin vaan jutellaan sen laulun ja leikin ohessa. :D
Rypäle ai se oli se lapsivesi, jonka mukana ne viimeset älyn rippeet valahti ulos. Mä oonkin ihmetelly, et minne ne on ihan kertakaikkiaan kadonnu. Ois pitäny vissiin naistenklinikalla sanoa sille kätilölle et olis valuttanu ne johki kippoon, kun puhkasi kalvot. Jos sitä älyä olis voinu jotenkin silleen edes säilöä! :LOL: Nyt ne meni kaikki hukkaan joihinkin lakanoihin ja paperehin.

Meijän Rasmus on muuten hyvin ihastunut Tv1:n Laakson kuningas-sarjan Archieen. Aina kun se tulee ruutuun alkaa hirvee hihkuminen ja naureskelu. Eipä siinä mitään, kyllähän se Archie äidinkin silmää miellyttää. Ihastellaan sitä sit yhdessä! :p :LOL:
 

Yhteistyössä