**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Heippa! Päästäänkö joukkoon vielä näin "myöhäisheränneinä"? :LOL:

Meidän Taavi syntyi 3.6.2008, strategiset mitat 3670 g ja 50 cm. 4kk neuvolassa mitat oli 7300 g ja 66 cm. Tissimaidolla mennään edelleen :heart: Taavi rupesi kääntymään kuukausi takaperin ja nyt kääntyy myös viisarina sekä mahallaan että selällään. Voi surkeus, kun on niin kiirus pojulla, äippä niin haluisi että toinen olisi vielä pikkuvauva... :'( Niin siis tää on meidän kolmas muksu :heart:

JA nyt Taavi heräsikin, oli muuten pitkät päikkärit ulkona, 3 tuntia 45 min :eek: Palaan myöhemmin, jos sallitte :D

stoppis ja Taavi 4½kk
 
Sydänkäpynen ihana kuva :heart: :heart:
Meilläkin on kissa,mut se pitää vähintään metrin hajuraon vauvaan :D

Tänään käytiin 4kk neuvolassa:
Pituus 62,5cm (60,5)
Paino 5830g (5260g)
Pää 40,7cm (39,8cm)
Noi suluissa olevat on 3kk neuvolasta
Pieni ja siro tyttö,mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään... :)
Kiinteitä ei tarvii vielä alkaa antamaan,mut jos haluaa niin voi kokeilla...

Bamse
 
Tuosta liikkumisesta...
Kaivoin sitten pojan neuvolakortin kaapinperukoilta :ashamed:
Vertailin ja tulin tulokseen että tytöt kehittyy aikaisemmin :D
Kokeillaas, elikä pojan liikkumiset ja tekemiset tummalla ja likan normisti...
(nämä "kriteerit" löytyy nvlakortin takaa... )

Ääntelee 3kk ja 2kk
Kannattaa päätään käsistä kohottaessa 3kk ja3kk
Tarttuu esineeseen 4kk ja 3kk
Kääntyy vatsalleen 6kk ja 4kk

Onko jollain vertailukohteita myös? Jos laittais kans vähä silmäillen että tyttö vs. poika jne... :xmas:

Mä tuun kyl kohta hulluksi :attn: Muistuttakaa jos täällä vielä "täysissä järjissäni" palstailen vuoden päästä :D
Nää nukutus (ainaiset sellaiset) ongelmat alkaa kalvaa mun langanlaihoja hermojani, poika nukkuu jo mutta tuo likka :kieh: Mä en niin millään ite taistelis tota unta vastaan noin en :kieh:
 
Stoppis tervetuloa :flower:
Mikä ihmeen konsti se kuumemittarijuttu oli ummetukseen? Mä en tiedä onko noin yleisesti alkanu kiinteet tehdä ummetusta vaiko eilinen parskaali-kokeilu? Mutta nyt 2pv muksu on itkeny, huutanu ja ängenny kakkaa ulos muttakun ei tule. Edelliselläkin kerralla vaipassa oli pökäle :eek:
Mä kokeilin kuumemittarilla herkutella kakkaa tulemaan, mutta mitään ei tapahtunu :/ Lisäks yrittäny käännellä, väännellä, pyöräillä jaloilla ja kaikkea että suoli saisi vauhtia mutta ei niin ei :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Tiivari: annatko siis ensin mitä nyt annat ja sitten kaupan päälle luumua?
Juu, ensin kasvissosetta ja sitten ikäänkuin jälkkäriksi vielä hiukan luumusosetta. En ole uskaltanut antaa kuin 1tl kerralla, ettei iske ripuli.

Ja lisäys vielä. Itselle ainakin toimii, hyvin kun ottaa aamuisin tyhjään vatsaan 2-3 luumua. Sama voisi tietysti toimia myös vauvalle, jolla on paha ummetus. Mutta muuten saattaa olla liian tujua vauvan vatsalle.
 
Oliskos muuten vinkkejä, miten välttyisi noilta porkkanatahroilta vaatteissa??? Syödessä kaikki vielä ok, mutta kun sitten jälkeenpäin on nyrkki suussa ja pulauttelee vaatteisiin. Pikkumusta vaan päälle vai, sekä äipälle että vauvalle :LOL: Eilen kyllä sain Tabortin avulla bodysta tahrat pois 40 asteessa. Olen huomaavinani, että mitä laadukkaampi body, sitä paremmin lähtee tahrat pois. Mutta sitten taas ei millään raaskisi niitä parempia vaatteita sotkea, JOS ei kuitenkaan lähde puhtaaksi. Vai pidättekö vauvoilla päällä ns. "huonompia" vaatteita? Mä kun niin tahtoisin nauttia kauniista vaatteista vauvan päällä, vaan en tietty jaksa olla niitä koko ajan vaihtelemassakaan syömisen takia. Hmmm! :| Vaikeeta on tämä kotiäitiys ;) Mutta siis vinkkejä ja käytäntöjänne kaivataan taasen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja T-Bird:
Stoppis tervetuloa :flower:
Mikä ihmeen konsti se kuumemittarijuttu oli ummetukseen? Mä en tiedä onko noin yleisesti alkanu kiinteet tehdä ummetusta vaiko eilinen parskaali-kokeilu? Mutta nyt 2pv muksu on itkeny, huutanu ja ängenny kakkaa ulos muttakun ei tule. Edelliselläkin kerralla vaipassa oli pökäle :eek:
Mä kokeilin kuumemittarilla herkutella kakkaa tulemaan, mutta mitään ei tapahtunu :/ Lisäks yrittäny käännellä, väännellä, pyöräillä jaloilla ja kaikkea että suoli saisi vauhtia mutta ei niin ei :/
Meil ei auta kuumemittari ei luumusose tahi mallasuute ummetukseen...Levolacii oon antanu ja nlalekuri sano et voi hyvin antaa.Ei kuulemma totu suoli siihe lääkkeesee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Oliskos muuten vinkkejä, miten välttyisi noilta porkkanatahroilta vaatteissa??? Syödessä kaikki vielä ok, mutta kun sitten jälkeenpäin on nyrkki suussa ja pulauttelee vaatteisiin. Pikkumusta vaan päälle vai, sekä äipälle että vauvalle :LOL: Eilen kyllä sain Tabortin avulla bodysta tahrat pois 40 asteessa. Olen huomaavinani, että mitä laadukkaampi body, sitä paremmin lähtee tahrat pois. Mutta sitten taas ei millään raaskisi niitä parempia vaatteita sotkea, JOS ei kuitenkaan lähde puhtaaksi. Vai pidättekö vauvoilla päällä ns. "huonompia" vaatteita? Mä kun niin tahtoisin nauttia kauniista vaatteista vauvan päällä, vaan en tietty jaksa olla niitä koko ajan vaihtelemassakaan syömisen takia. Hmmm! :| Vaikeeta on tämä kotiäitiys ;) Mutta siis vinkkejä ja käytäntöjänne kaivataan taasen.
Elppa tais miulle antaa marttojen ohjeen jota oon käyttäny hyvil tuloksilla...porkkana lähtee (käsinpesu) astianpesuaineella :attn:
Lähti nii vähän vanhempi ku aivan tuore tahrakii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Oliskos muuten vinkkejä, miten välttyisi noilta porkkanatahroilta vaatteissa??? Syödessä kaikki vielä ok, mutta kun sitten jälkeenpäin on nyrkki suussa ja pulauttelee vaatteisiin. Pikkumusta vaan päälle vai, sekä äipälle että vauvalle :LOL: Eilen kyllä sain Tabortin avulla bodysta tahrat pois 40 asteessa. Olen huomaavinani, että mitä laadukkaampi body, sitä paremmin lähtee tahrat pois. Mutta sitten taas ei millään raaskisi niitä parempia vaatteita sotkea, JOS ei kuitenkaan lähde puhtaaksi. Vai pidättekö vauvoilla päällä ns. "huonompia" vaatteita? Mä kun niin tahtoisin nauttia kauniista vaatteista vauvan päällä, vaan en tietty jaksa olla niitä koko ajan vaihtelemassakaan syömisen takia. Hmmm! :| Vaikeeta on tämä kotiäitiys ;) Mutta siis vinkkejä ja käytäntöjänne kaivataan taasen.
Elppa tais miulle antaa marttojen ohjeen jota oon käyttäny hyvil tuloksilla...porkkana lähtee (käsinpesu) astianpesuaineella :attn:
Lähti nii vähän vanhempi ku aivan tuore tahrakii.
Siis ihan Fairylla????? :eek: Miten toimit? Kaadat ja hierot tahraan ja koneeseen?? Mut ei kai sentään astianpesukoneeseen :LOL:
 
Meillä kans neiti kääntyi vkonlopun aikana pari kertaa selältä mahalleen. En todellakaan "reenaa" häntä siihen vaikkei vielä alkaisi kääntyilee. Jos vauva on "normaali" niin kyllä se aikanaan kääntyy. Suotta hätäillä tuon asian kans!!!

Hei, kertokaa mulle vielä et kumpaa mun kannattais alkaa kokeilemaan, sitä pepo velliä vai ihan vaan perunaa tai porkkanaa soseena. Neuvolassa suosittelevat ehdottomasti tuota jälkimmäistä. Miksi sitten annatte vellejä?? Meillä ollaan vielä täysin tissimaidolla ja hiukan lisänä korviketta mutta neiti näyttää nykyään vetäisevän kummankin tissin muutamassa minuutissa tyhjäksi. Sitten repii aikansa sitä ja luovuttaa itkun kans. Vissiin sen merkki ettei mun maito enää riitä. Turhaan kai rupean juottamaan korviketta kauheita määriä jos voi jo siirtyä kiinteihin.

Miten mun kannattaa aloittaa? Kuin pieni määrä velliä ens alkuun jos sitä päädyn antamaa?
Tuleekohan tuosta maha kipuja? Kertokaa lisää vaikka paljon olette jo asiasta puhuneet!
Neuvola kahden vkon päästä. Kyselen siellä sitten lisää mut tahtoisin jo nyt vinkkejä. Kiitos!
 
maleha Meillä kanssa neuvolassa suosittelivat ehdottomasti noita kiinteitä suoraan, ei siis vellejä. Ja minä tyttö tottelen. :D En tiedä miksi velli on poistettu suosituksista. Ja neukkatädit tietty neuvoo juuri noiden nykyisten suositusten mukaan.
 
Nii ja toinen kyssäri...

Millaista kakkaa teidän vauvoilla tulee? Täällä puhuttu "pökäleistä."
:LOL: Meidän neitillä kakka on ollut aina ihan lirua ja on edelleen. Välillä vihreää ja vähän limaista. Tuo vissiin joku allerkian merkki? Ei kai sen vielä pitäisi kovin kiinteää olla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Nii ja toinen kyssäri...

Millaista kakkaa teidän vauvoilla tulee? Täällä puhuttu "pökäleistä."
:LOL: Meidän neitillä kakka on ollut aina ihan lirua ja on edelleen. Välillä vihreää ja vähän limaista. Tuo vissiin joku allerkian merkki? Ei kai sen vielä pitäisi kovin kiinteää olla?
Ei oo pökäleen pökälettä näkyny täällä. Sellaista löysää savea on. Keltaisia papanoita usein joukossa.
 
Maleha: ihan samaa minäkin aattelen, että soseet vaan kehiin!! Tuskin vellistä mitään haittaa on, mutta sehän on pääasiallisesti vain maustettua korviketta, eli aika turhaa tavaraa suositusten mukaan. Itse aloitin Eetulle vellit tossa n. 3kk. iässä (vähän ennen) toiveena pitemmät yöunet..mutta toiveeksihan se jäi :LOL:. En tohtinut silloin vielä aloittaa soseita...nyt olen melkein kokonaan jättänyt vellit pois, kun soseita menee ihan kohtuu hyvin. "Varavellit" olen silti ostanut kehiin, kun joskus (harvoin) iltaruualla on niin itkuinen ja kiukkuinen kaveri, ettei suostu soseita syömään. Suosiolla olen silloin antanut tuhdin paukkun pepovelliä =)

Minä aloitin vellin näin: eka kerralla n. 20 ml. velliä sekoitettuna 80 ml. korviketta. Seuraavana päivänä uskalsin jo antaa enemmän 40 ml+60ml...sitten taisi mennä puolet ja puolet ja muutaman päivän päästä jo pelkkä velli. Eetulle tuli mahakipuja maissivellistä, jonka hetimiten vaihdoinkin pepovelliin ja hyvin on "toiminut".

Kakka-asiaa =): Meillä tuntuu tulevan kaikenlaista tavaraa. Välillä löysää, välillä kiinteää, jota ährätään ulos kunnolla =)...Kiinteiden aloittamisen jälkeen kakka on huomattavasti useammin "kunnon tavaraa", ja liputankin 100% luumusoseen puolesta!! Hyvin saa pienen mahan toimimaan...ainakin meillä! Meillä poijan pasha oli vihertävää ja välillä limaistakin, kun tissin lisäksi sai Nan-korviketta, joka aiheutti vatsakipuja. Kun vaihdettiin tuttelin omneoon, muuttui kakkakin. Vihertävä, limainen kakka voi olla siis sen merkki, että jokin ei sovi vauvan vatsalle...mutta ottaapa niistä aina selvää =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Oliskos muuten vinkkejä, miten välttyisi noilta porkkanatahroilta vaatteissa??? Syödessä kaikki vielä ok, mutta kun sitten jälkeenpäin on nyrkki suussa ja pulauttelee vaatteisiin. Pikkumusta vaan päälle vai, sekä äipälle että vauvalle :LOL: Eilen kyllä sain Tabortin avulla bodysta tahrat pois 40 asteessa. Olen huomaavinani, että mitä laadukkaampi body, sitä paremmin lähtee tahrat pois. Mutta sitten taas ei millään raaskisi niitä parempia vaatteita sotkea, JOS ei kuitenkaan lähde puhtaaksi. Vai pidättekö vauvoilla päällä ns. "huonompia" vaatteita? Mä kun niin tahtoisin nauttia kauniista vaatteista vauvan päällä, vaan en tietty jaksa olla niitä koko ajan vaihtelemassakaan syömisen takia. Hmmm! :| Vaikeeta on tämä kotiäitiys ;) Mutta siis vinkkejä ja käytäntöjänne kaivataan taasen.
Elppa tais miulle antaa marttojen ohjeen jota oon käyttäny hyvil tuloksilla...porkkana lähtee (käsinpesu) astianpesuaineella :attn:
Lähti nii vähän vanhempi ku aivan tuore tahrakii.
Siis ihan Fairylla????? :eek: Miten toimit? Kaadat ja hierot tahraan ja koneeseen?? Mut ei kai sentään astianpesukoneeseen :LOL:
Ihan vaa pestävä vaate märäks ja sit hieron sitä ainetta esim.fairya siihe...mahdollisesti annan vähän aikaa olla vaikuttaas ja sit huuhtelu lämpösel vedel.
Älä pesukoneesee laita moist pesuainetta ilma huuhteluu...vaahtoaa nimittäi hurjasti :LOL:
 
Vihreä limainen kakka vauvalla on lääkärin mukaan ihan ilmavaivoista johtuvaa...kysyin sitä 4kk nlassa.

Mie en anna vellii vaa ihan soseita ja sit ku sen aika nii puuroo.
Ei kaiketi tuos vellis mitää vikaa oo...esikoine sai ainakii vellii ku ol muuteki 2kk iäst asti pullovauva.
Nyt oon vaa ajatellu et jätän vellin pois ja syödään sitä kiinteetä...ei oikeestaa mitää syytä miks näi :whistle:
 
Velleistä, meidänkin neukkatäti sanoi mulle et ensi soseet sinne gluteenittomat vellit ja sit vikana 6kk iässä puurot...Ja näin se just meillä menee.
Kun kerran maito ei täytä , niin velli pitää kyllä masun täynnä pitempään, sen oon huomannu.
Ja Emma on siis pullovauva, ollu ihan vastasyntyneestä, niin tottakai sillo aloitetaan aikasemmin soseet..ja sitten kun maha kasvanu kiinteiden syömisestä, niin eipä se maito enään ole niin täyttävää. Annan siis vaan pepovelliä,en taida edes kokeilla maissivelliä.
Emman masu ei ainakaan ole herkkä, vellistä ainut mitä huomasin ni et kakkaa tuli kerran enemmän päiväs.
 
Hei taas!
Taavilla on vissiin joku unipäivä, kun niitten aamupäivän megaunien jälkeen nukkui yhdet tunnin unet (ulkona) ja nyt on taas unilla. Huusi väsymystään enkä mitenkään saanut sitä nukahtamaan sisällä, niin lykkäsin ulos ja sammui kun saunalyhty! :eek: Yleensä nää kolmannet unet on olleet semmoset tissillä sylissä nukkumiset kun äiti kattoo telkkaa, mutta ei vissiin enää käy tämä tyyli...

Mamitzu06 eikös sitä sanota, että pojat lähtis aikaisemmin liikkeelle ja tytöt puhuisivat aikaisemmin. Meillä on poika-tyttö-poika ja näköjään nämä alkupuolen taidot - tarttumiset ja kääntymiset jne. - on menneet ihan tasatahtiin. Taavi tosin kääntyi nyt puoli kuukautta aiemmin kuin nuo isommat. Sitten myöhemmin pinsettiote tuli tytölle jopa pari kktta aiemmin kuin pojalle, poika lähti kävelemään 10 kk, tyttö 11 kk. Tyttö alkoi puhua lauseilla paljon ennemmin kuin poika jne. Voihan näitä vertailla.. Ite yleensä vertailen omia lapsia keskenään (kun ovat samoista aineksista ;) ), en omia toisten lapsiin. Ei sitä kai "pitäisi" edes omiaan keskenään vertailla, mutta tuleepahan tuota aina katseltua noita nla-kortteja...

Velleistä ootte puhuneet. Meillä on kaikki lapset olleet tissilapsia, joten vellejä eivät oo syöneet. Varmasti korviketta nauttiville vauvoille ihan ok tuote, mutta jos vauva syö rintaa, niin sitten vähän turha tuote, kun se on kuitenkin korviketta pienellä mausteella. Eli meillä otetaan sitten soseet, kun sen aika on. Ja sitä en vielä tiedä, milloin se aika on :) Katotaan nyt miten jätkä kasvaa jne.

Kakka-asioista vihreä kakka tosiaan kertoo siitä, että ilmaa on mukana, niinkuin joku taisikin jo sanoa. Taavilla on vähentynyt tämä lastien väsääminen, ei tule enää joka päivä ja on välillä myöskin vähän sakeampaa. Ei nyt sentään mitään pökäleitä, mutta ei enää niin luirua kuin joskus. Ja pelkällä tissillä mennään - meinaakohan tää että masu jumahtaa sitten kiinteistä, kun sinne asti päästään :(

Täällä on aika moni vissiin jo aloittaneet kiinteät? Vieläkö löytyy muita tissittelijöitä? :wave:
 
Stoppis lasken ihtein tissitteliöihin vaik välil sosetta jo maistellaa...ei kuitenkaan säännölliesti tai edes paljoa.
Nii ja tervetuloo joukkoon :D
Huomen Viljamil toinen käynti Kotkan rokotustutkimusklinikalla...saadaan taas piikkii pyllyyn.
Pikkase jännittää ne jälki olot ku viimeeks 3pvää ol aika kipiä poika :(

ursula ja Viljami 4kk 20pvää
 
Tervetuloa Stoppis!

Ei nyt jouda hirveesti näpyttään, ku oon miehen koneella ja hää hönkäilee jo merkitsevästi tossa niskaan... :whistle: :kieh:

Tulin vaan päivittämään tilannetta sen verran, jotta käytiin tänään lastenlääkärillä
. Mitään vikaa ei näin suoraan löytyny, saatiin lähete sairaalaan seurantaan. Tapahtuu siis niin, että mä ja poika mennään osastolle muutamaks vuorokaudeks asumaan ja he sitte tarkkailevat poikaa... Siellä tehdään sitte myös neurologisia kokeita ja pään sekä vatsanseudun ultra. Mamman kulta on pipi. :'(

Rypäle ja Toivo 3kk 3vk
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Oliskos muuten vinkkejä, miten välttyisi noilta porkkanatahroilta vaatteissa??? Syödessä kaikki vielä ok, mutta kun sitten jälkeenpäin on nyrkki suussa ja pulauttelee vaatteisiin. Pikkumusta vaan päälle vai, sekä äipälle että vauvalle :LOL: Eilen kyllä sain Tabortin avulla bodysta tahrat pois 40 asteessa. Olen huomaavinani, että mitä laadukkaampi body, sitä paremmin lähtee tahrat pois. Mutta sitten taas ei millään raaskisi niitä parempia vaatteita sotkea, JOS ei kuitenkaan lähde puhtaaksi. Vai pidättekö vauvoilla päällä ns. "huonompia" vaatteita? Mä kun niin tahtoisin nauttia kauniista vaatteista vauvan päällä, vaan en tietty jaksa olla niitä koko ajan vaihtelemassakaan syömisen takia. Hmmm! :| Vaikeeta on tämä kotiäitiys ;) Mutta siis vinkkejä ja käytäntöjänne kaivataan taasen.
Elppa tais miulle antaa marttojen ohjeen jota oon käyttäny hyvil tuloksilla...porkkana lähtee (käsinpesu) astianpesuaineella :attn:
Lähti nii vähän vanhempi ku aivan tuore tahrakii.
Siis ihan Fairylla????? :eek: Miten toimit? Kaadat ja hierot tahraan ja koneeseen?? Mut ei kai sentään astianpesukoneeseen :LOL:
Ihan vaa pestävä vaate märäks ja sit hieron sitä ainetta esim.fairya siihe...mahdollisesti annan vähän aikaa olla vaikuttaas ja sit huuhtelu lämpösel vedel.
Älä pesukoneesee laita moist pesuainetta ilma huuhteluu...vaahtoaa nimittäi hurjasti :LOL:
No ni, nyt toivotaan ja rukoillaan, että tää kikka toimii. Meillä oli tänään se videokuvaus, ja oli tietty Sofialla "parhaat" päällä (ettei tarvii aikuisena sitten syytellä meitä huonosta mausta, kun katsoo itseään siitä nauhalta). Juu, kuvaukset meni hienosti, mutta sen jälkeen tulikin porkkanasoseet paidalle, bodylle ja housuille :headwall:

Pakko pikaisesti kertoa vielä: mun tehtävä kuvauksissa oli syöttää vauvaa. Aikaa tasan 8 min. Aika alkoi: Sofia juo rauhallisesti maitoa 6min, Sofia alkaa torkkua 1min, Sofia nukkuu 1min. Cut! Nauhoitus on ohi, ja tyttö pirteä kuin peipponen. Varsinainen roolaaja! Kuin suoraan jostain opetusfilmistä: Näin syötät ja nukutat vauvan :LOL: Taitaa tulla Ansa Ikonen tuosta... ;)
 

Yhteistyössä