KESÄKUUN KULLANKERÄT helmikuussa

Täällä pitäs tsempata ittensä töihin lähtöön, ei kyllä innosta olleskaan.... Voi ku äippäloma alkas jo... Tarvis mennä kyseleen kelasta että miten sitä vois loman alottaa et vois pomollekin ilmotella aikaa millon ei enää tarvi mua töihin kysellä... :D

kaikki oli hyvin, paineet oli ok 116/80 ja paino oli pysy miltei samana, eli vain 100g ero viime punnitukseen. Taavi-Lotalla oli kaikki hyvin ja sydän sykki siinä 150 paikkeilla...oli kuulemma vikkelä veijari joka meni dobbleria pakoon :LOL:
Varasin ajan sokerirasituskokeeseen joka on siis 19.3 vasta...
Kelan paperit saatiin ja laitoinki jo netin kautte tuon äitiysavustus lomakkeen ja lapsilisä lomakkeen....ni nyt enään sit tarvii tuo äitiys/vanhempainraha hommat hoitaa, ja ne me hoidetaan perjantaina, käydään mun äidin kanss palkanlaskijan luona vähän juttelemasta, ni se kyllä osaa kertoo miten parhaiten tehdä, että saa kaikki edut ja kaikki muu irti kelasta... =)

Olin vklopun stadis, eli vaasalaisittain hesas, moikkaamas mun hyvää ystävää, samalla kävin shoppailees mamma vaatteita bebes(www.bebes.fi) liikkees, löysin hienoja työvaatteita, meni helposti 400euroa sinne...ja sitten löysin kaks paria kenkiä joihin meni yht 200euroa...ihmeen vähän kumminki törsäsin...Just oikeestaan talvilomarahan verran..

Taavi-Lotta rv22+3

heimoi kaikille! sellasta haluaisin tiedustella,että onko teillä millasia sf-mittoja mittailtu viime aikoina??? itse kävin tänään neuvolassa ja tätsy sai mitaks 24 cm,sitten se vaan sano että toivottavasti se alkaa tästä pikku hiljaa laskea käyrälle,että olis vaan alussa ottanut kasvupyrähdyksen tuo masu..

-nasuuh ja pikku-kamu 23+3-

Heippa!

Sf-mitoista:Mulla oli viime kerralla (23+3) mitta 22cm

Tänne ei mitään sen kummempia.Mä oon ollut tosi laiska noiden kelan papereiden kanssa.Pitäis soittaa kelaan ja selvittää pari juttua,mutta kun ei viitsi.Eipä tässä vielä mikään kiire ole :)

Voimia kaikille sairastaville ja sairastupaa pitäville! :hug:

Bamse 24+4

Moikka!!!
Toiset aina välillä kirjoittelee sokerirasituksenmittaamisesta. Itselle ei ikinä ole edes puhuttu moisesta neuvolassa joten olisko syytä kysellä?? Mitä se edes tarkoittaa ja ketä siihen "joutuu?" Onko joku hieman ylipainoisten odottajien juttu??
Itse olen ollut ihan normaalipainoinen aina ennen raskauksia, vaikkakin painoa tullut yli 20 kg jokaisesta odotuksesta. Ja makea maistuu liikaakin odotusaikana, sen kyllä tiedän... Olisko siis itsekin syytä mennä moiseen kokeeseen jos paljon sokeria syö???
Olenkohan tyhmä vai muuten vaan.... Kolmannen lapsen odottaja :headwall:

Valmet 22+4

Sokerirasituskoe tehdään yleensä 26-28 raskausviikolla niille raskaana oleville naisille, joilla on raskausdiabeteksen riskitekijöitä:
- edellisessä raskaudessa patologinen sokerirasitus
- jos neuvolan virtsanäytteessä sokeria toistuvasti
- äiti yli 40 v
- synnyttänyt yli 4500 g lapsen
- nykyraskaudessa selvästi kookas sikiö
- painoindeksi yli 25 kg /m2

heips kaikille!!

NASUUH: mulla oli tuo sf-mitta viime kerralla (22+5) tuo 24cm..täti neuvolassa ei kommentoinut sitä mitenkään ,omasta mielestä on aikas iso mutta kai tuon vauvan ja kohdun asento sen tekee..mulla sokerirasitus on 18.3 ikinä en ole ennen joutunut mutta nyt oli vähän ylipanoa niin sen takia pitää käydä.

muuten tänne ei mitään ihmeellistä...koulu vie voimat ja selkä alkanut reistailee onneksi ensiviikolla loma niin kait se sitten hieman helpottaa!!!

heips taasen kaikki mammat..!

nasuuh mulla mitattiin viimeksi neuvolassa rv22 ja sf-mitta oli 19. silleen hienonhienosti siellä käyrällä, katotaan nyt sitten viikon päästä miten paljon on kasvanut :heart: en usko että kannattaa huolestua koska mullekkin sanottiin että se niin riippuu kohdun asennosta tai sikiön asennosta esim. se mitta joten no hätä.

valmet kata-76 hyvin tossa jo laittokin syitä yleensä sokerirasitus testin ottamiseen.. itelle sanottiin aikanaa ekassa neuvolassa jo että sitten aikanaan kyseinen testi otetaan. ihan hyvähän tuo mutta meillä ei suvussa ole taipumusta, esikoistani odotan 25vuotiaana ja ennen raskautta paino 78kg ja pituus 172cm. että laskemuksieni mukaan ollaan ihan normeilla rajoilla vielä. TOSIN niinkuin sanoinkin jo menen ihan mielellään sinne ni parempikin jos kaikki tutkitaan :D

täällä nyt sitten saikella flunssan ja lämpöilyn takia perjantaihin.. olivat hiukna tulehdusarvotkin kohollaan, ei hälyttävästi kuitenkaan. aamulla heräsin 05.45 kurkkukipuun ja kun ajattelin kammeta itteni ylös ottaan nopeesti vaan lääkitystä alkoi vinski niin masussa mellakoimaan ettei tarvinnutkaan enää nukkua :heart: nukutaan sittten illemmalla päiväunet sohvalla taas :LOL:

marleena83 ja vinksi 24+4

se täti sano että vaavi oli poikittain mahassa sillon ku se mittas sen,ja eiks se vielä siis laske sitä mittaa alakanttiin?? vai olenko käsittänyt väärin??? mietin vaan et ei kai se vaavi tosiaan oo jotenki liian iso,mut toisaalta kattelin noita aiemminpia kirjotuksia mitä tänne on tullu,ja oli sielläkin vastaavia mittoja..et ehkä ei syytä huoleen :D jäin vaan miettii kun se neuvolan täti ilmas sen asian jotenkin hassusti,"toivottavasti se laskis tosta käyrälle..."

Nasuuh: miulla rv22+3 sf mitta 25cm... Isoja ja vähän pienempiäkin vauvoja tullu.

Valmet: mie jouduin sokerirasitus testiin ekan kerran nelosta oottaessa ihan vain sen takia että aikaisemmin 2 yli neljä kilon vauvaa oli tullu.
Viitosta ottaessa automaattisesti kävin rasitustestissä ja nyt kuutosta oottaessa ä-polilta sano että suoraan koti mittaukseen,ei tarvii rasitustestiä,ilmeisesti niin todennäköisä että sokerit ponppaa nytkin....

amati ja tahvo 23+2

SOKERIRASITUKSESTA!!

Näissäkin on aika lailla vaihteluja eri paikka kunnilla eli täällä kainuussa sokerirasitukseen mennään jo viikolla 11, mikäli paino indeksi on yli normin eli kuten itselläni oli 26. Jos olis ollut tuon 25 en siihen olisi joutunut vaikka edellis raskauksissa gestatodiabetes onkin ollut.
Toinen kriteeri milloin sinne joutuu on tosiaan tuo sokeria pissassa ja jos ikä yli 40 sekä sukurasite. Mikäli tuossa 11 vkon rasituksssa ei häikkää niin seuraava tehdään viikoilla 26 uudestaan koska yleensä jos sokeria rupeaa pissassa esiintyy niin loppu raskaudessa sokerit sit nousee enemmän.

Oma sokeri rasitus takana tänään ja sen mukaan normi rajoilla mennään eli pelkällä mittailulla selvinnee vielä joitakin viikkoja.Kun vaan malttais sit syödä ohjestuksen mukaan :p . No en nyt siitä olta turhia stressejä ennakkoon, mennään näillä "eväillä" mitä nyt on ja katsellaan miten sokerit pysyy kurissa. Eka raskaudessa kun oli viikoilta 33 insut käytössä mutta silti poju syntyi normaalin kokoisena eli alle 4 kg. Tokassa sit söin metuja joilla myös vauvan kasvu saatiin pysymään kurissa.
Ainut ikävä puoli tässä itselle on tuo kun jano vaivaa mikäli ne sokerit on siis korkealla ja samoin tajuton väsy joka yleensä iskee tuntu tai kaksi ruoan jälkeen..

Huojentavaa kuulla muidenkin kärsivän selkä säryistä...hurjaa todeta näin mutta niin se vaan on. Itselläkin selkä reistaillut ennen raskautta jo ja nyt olen päättänyt että tän jälkeen menen tutkimuksiin jotta saadaan selville mikä siellä oikein vihoittelee.

Ääh...tuo kuopus teki taas Ä' ät housuun joka taas haisee niin että....Sillä kun epäillään maito allergiaa, ja annoin äsken kokeeksi muutaman omar karkin :snotty:

- Ansku71 rv 24+2 -

Huokasin jo helpotuksesta...turhaan :( Eskarilaine ollu kuumeeton koko pvän ja nyt mittasin nii taas 38,5.
Eikä mitää muita oireita...vissii huomen lekurist kyseltävä et mikä riipoo.

Miul toi kohdunkorkeus ol vkol 20+5 ni 21cm ja kokoaja kasvaa kauhiaa vauhtii...saas nähä mitä näyttää toi mitta ens kuun alus ku seuraava nla.

AadaOlavi 23+4

Kiitos kaikille vastauksista :heart:
Tällä palstalla on kyllä ihanaa kun voi kysyä ihan mitä vaan ja aina tulee asiallisia vastauksia :heart:
Mitäs jos seuraavaksi kysyn että miten niitä vauvoja sitten oikein tehdään? :LOL:

Mulla viime neuvolassa vko 22 koudunpohjankorkeus 20 ja yläkäyrillä mennään. Vatsa on jo selvästi tosi iso.

Hyvää tiistai-iltaa kaikille, nyt pullakahville ja sen jälkeen lenkille!!!

Valmet 22+4

Hei kaikille!
Mä olen ehkä maailman surkein ollut kirjoittelemaan, mutta luen palstan päivittäin.

sf mitta täällä oli vk 20 jo 22,5 cm!! saas nähdä mitä huomenna kun piiiitkästä aikaa neuvola.
Meidän vaavi muuten jytää iltaisin niin että liikkeet tuntuvat selvästi vatsan päältä. Ihanaa kun isikin on saanu nyt tuntea liikkeen :heart:

Onko teillä muilla kutinaa? Oon kuullu että kämmenien ja jalkapohjien sisäpuolien kutina olisi huolestuttavaa. Mulla ei kutisekaan sieltä vaan ihan kauttaaltaan käsistä, selästä, vatsasta ja tisseistä. Tuntuu että voisin raapia itteni verille! Mitään ihottumaa ei näy. Vaan jo sellaista raavittua jälkeä.. kohta viikon ollu!!! Auttakaa.. :eek:
Ja tiedättekö mikä vois auttaa. Ja varsinkin mistä h*sta tää johtuu? Käytän ihan perusvoidetta, eikä auta..
Onneksi huomenna on neuvola.

voikaahan hyvin!
-kylli ja vaavi 24+1-

Kyllä kutiaa! Mut mä kutian aina, ku on atopia ja sääret verillä... :kieh:

Piti vaan tulla varottaamaan teitä, että mä yritän nyt leipoa. Eli jos kohta Porvoon yläpuolelle ilmestyy sienipilvi tai vastaava, ni tiedätte sitte, et musta ei ehkä vähään aikaan kuulu. ;) :whistle: En oo mikään jauhopeukalo, vaik aina kovasti yritän.... :ashamed:

rypäle rv22

Sokerirasitukseen taitaa joutua myös kaikki kaksostenodottajat. Näin mulle kävi viimeksi, vaikka mitään muita riskitekijöitä ei ollut. Neuvolalääkäriltä kyselin, joudunko tälläkin kertaa kokeeseen ja tämä sanoi, että kaksosraskaudessa testi on hyvä ottaa. Täytyy katsoa ehdottaako Jorvin lääkäri oma-aloitteisesti koetta...jos ei, niin en välttämättä mene.

Kutinaa löytyy täälläkin ja erityisesti vatsaa kutittaa. Raapimisen kun aloittaa, niin siitä ei meinaa tulla loppua.

Kumma juttu muuten, että toinen jalka alkaa olla käytännössä mustana suonikohjuista ja toisessa ei näy mitään. Tämä siis on ensimmäinen kerta, kun suonikohjuja ilmaantuu ja mulla viides toiselle kolmannekselle edennyt raskaus menossa.

Jälleen on hetkonen vierähtänyt etten ole täällä pyörähtämässä käynyt...

Kutinasta, hiukan meinaa reisien sisäpintaa välillä kutittaa. Ja tuossa viikonlopun aikana tuli jotain ihmeellisiä punaisia laikkuja täyteen. Jotka oli sit illalla tosi arat. Nyt ei ole enää mitään...

Sf-mitta oli mulla rv23+1 23.5cm eli yläkäyrän yläpuolella täällä mennään. Saas nähdä tasaantuuko kasvu sit tässä raskauden edetessä. Aikaisemmissa raskauksissakin sf-mitta on ensiksi ollu siel yläkäyrillä, mut sit tasaantunut siihen ns. normaaliin.

Sokerirasituksesta, mullakin se on edessä rv26. En tosin vielä ole aikaa voinut varata kun en noita maaliskuun työvuoroja tiedä. Yhdessä sokerirasituksessa olen tämän raskauden aikana jo käynyt. Se oli rv15 tienoilla... Silloin oli se paastoarvo koholla, mut sit kuukauden päästä kun kävin mittauttamassa paastoarvon niin se oli onneksi ok. Itse joudun käymään sokerirasituksessa, koska itselläni on paljon ylipainoa sekä nää meidän vanhemmat muksut ovat olleet syntyessään isoja. Ensimmäinen oli 4485g ja toinen 4700g. Oma painon nousu on onneksi tähän mennessä pysynyt aisoissa, mitä vähemmän tulee kiloja raskauden aikana sen parempi. Tähän mennessä koko raskauden aikana on tullut 800g painoa.

Muuten oma napa... Olen saikulla kun hartiat ja niska ovat ihan jumissa. Olotila on todella kurja, toivottavasti tää nyt menis ohi. Tää viikko pitäis lepäillä. Sitten olis enää neljä viikkoa töitä kun jään kesälomalle. :D

MiksiSiksi rv23+4

Kutinasta kannattaa AINA sanoo neuvolassa....hepatoosi voip olla syynä eli maksa-arvot korkeel.
Itelläin ei oo koskaa kutianu jalkapohjat tahi kämmenet vaa käsivarret ja päänahka...kahdest viime raskaudest ollu hepatoosin takii sairaalas ja to taas uudestaa labroihi ku seuraavat varmuudeks noit arvoi.

Viime yön olin kuiteki raapinu säärest läntin verille ja käsivarret kutiaa epäsäännöllisesti joten saa nähä mitä labrat antaa vastaukseks.

AadaOlavi 23+4

Kylläpäs te olette olleet tänään erityisen ahkeria kirjoittamaan. =)
Täällä käytiin tuon nuoremman kanssa tänään siellä lääkärissä ja korvatulehdushan siellä oli... eli ihan oikein osasi silloin yöllä sanoa, kun niin kovasti huus. No nyt on kuuri ja toivotaan, että ensi yö on rauhallisempi! =)

Täälläkin ollaan menossa sokerirasitukseen 13.03.
Joka raskaudessa olen siinä käynyt ja lukemat olleet aina huippuhyvät. Lievän ylipainon vuoksi sinne aina joudun varmuuden vuoksi.

Kutinaa täällä ei ole mitenkään erityisesti.
Selkä vaivaa edelleen senkin edestä! :headwall:

Rakkis ja masu 22+4

kutinasta ollu puhetta, itsellä sama kuin rypäleellä, eli atooppisen ihon takia kutiaa muutenkin. Mistä sitä sit tietää mikä on jotain muuta :O Pitäisikö sitä sitten juosta johonki hepatoosi kokeisiin ihan varmuuden vuoksi :O Ja tietysti nyt kun tätä kirjotan ni kutiaa joka helvetin ihosolu :kieh:

sf mitta oli viime neuvolakäynnilla (rv 22+?) noin 21cm, täälläkin huomenna tai siis tänään neuvola, joten näkee vähän uudempaa mittaa sitten. Luulis et toi iha normaali on.

Menhit ja Ella(viljami) rv 25+2 :heart:

Huomenta vaan =)

Täytys koiraa lähtä viemää het kasilt lekurii...se käyttäytyy oudosti :/
Eskarilainki kunnon kuumees...illal unille käydes jo 39 astetta ja yöl sit alko kova limane yskä :(

Kutinast pakko viel...miul on myös allergioist johtuvaa kutinaa ja on inhoo ku ei tiiä et mikä kutina on mitä.
Onneks neuvolatäti laitto ne hepatoosikoe lähetteet koneelle odottaan jo aikasemmi ni pääsen siel käymää...ettei tuu turhii murheit ja tressii.

No voi...poika heräs yskiin,koht nousee varmaa sit jo sängyst.

AadaOlavi 23+5

Huomenta!

Huijui... täytyy tosiaan sitten kertoa neuvolassa tästä kutinasta. Mulla ei nääs ole ollut mitään iho-ongelmia aikaisemmin. Aika varma olen jo nyt että sitä hepatoosia se on. eli kokeisiin siis.

oikein hyvää päivää kaikille, ja kiitos kun taas vastailitte =)

Yhteistyössä