Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

Sandrastiina, alkuun pääsee ompelussa vaikka täältä:
Kestovaippainfo • Tee se itse • Vaipat
Kaavoja löytyy tuolta muutamia, myös Suuressä Käsityölehdessä on ollut joskus kaavaa, ja kestovaippakaupasta kaavoja + ohjeita saa rahalla: Kaavat: kestovaipat ja tarvikkeet - Kestovaippakauppa.com

Sokerirasitukseen en ole menossa, koska oon valmiiksi 1-tyypin diabeetikko. Sokerien mittaukset ja insuliinin pistämiset on siis tuttua puuhaa jo vuosien ajalta, ja tietenkin sikiön kasvaminen liian suureksi on mulla todellinen uhka (esikoinen painoi 4 kg, vaikka tuli 3 vk etuajassa). Kantsii siis riskiryhmäläisten tosiaan mennä tarkistuttamaan ettei piilevä raskausdiabetes pääse yllättämään, koska se on pieni vaiva verrattuna siihen että sokereiden takia lapselle/äidille tulisi ongelmia synnytyksessä tai sen jälkeen.
 
Tervetuloa kaikki uudet!

Täällä on tullu vähän takapakkia huonon olon kans, luulin jo et helpotti kun pääsin muutaman aamun kokonaan ilman yökkäystä, mut nytpäs iski taas.. Eilen töissä tuli aivan järkyttävän huono olo, mussutin salmiakkia ja helpotti hetkeks niin et työt loppu ja pääsin kotiin syömään. Huh :/

Neuvolatäti on nuori, ehkä mun ikänen (?) ja todella mukava ja huumorintajunen. Tähän mennessä on ollu kaks neuvolaa ja yks lääkärineuvola. Ite lääkäri olikin sitten todella outo, matki mm. mun puhetta..

Liikkeitä tuntuu päivittäin jotain, semmosta möyrimistä lähinnä. Joskus pieniä tökkäyksiä :)
Rakenneultraan vielä 3 viikkoa, malttaispa odottaa!

Niin ja isäntä oli viime yönä nähny unta vauvasta, minä en oo nähny vielä yhtään ja yritin tietenki kauheesti udella et no miltä se näytti unessa jne., mut kuulemma oli "semmonen perusvauva" :D

Rubiini ja pömpiäinen 18+1
 
Apua kamalasti tekstiä kun en oo täällä hetkeen käynyt.

jisse78 (olikohan) kyseli tila-autoista,meitä on kanssa kesällä 7 autoon mahdutaan mutta jos meinataan lomareissulle lähtee niin ei mahdu kyllä vaunut mukaan ( luultavasti jossakin välissä on auton vaihto edessä)

nyt vaan omaa napaa (ja sen jälkeen perehdyn teidän teksteihin)

Mulla oli ke neuvola jolloin poksuinkin 16+0
(tässä kopsattuna facebook ryhmästä njeuvola kuulumiset)

rv 16 oli siis neljäs neuvola (sulkeissa edelliset rv 11+2)

paino : +480/vk (alusta asti 2,7kg) (+300g neljässä viikossa)

verenpaine: 110/65 (118/71)

pissa ok (pissa ok)

hemoklobiini ei mitattu ( 138)

kohdun pohjankorkeuksessa lukee n-2 mitä lie tarkoittaa??

sydämmensyke 140-150 (viimeksi ei saatu kuuluviin)

masukin sydänäänet saatiin kuuluviin,toisin terkkakin siinä sano että onpas jännässä paikassa kun eka kuunteli alhaalta eikä saatu kuulumaa sit tais sanoo että jossain kohdun pohjan lähellä jossakin majailee.. eli luultavasti samassa nurkkauksessa missä nt-ultrassakin lymyili)

seuraava neuvola onkin jo 3.2 kun halus että käyn ennen rakenne-ultraa (13.2) neuvolassa kun mulla oli sokereissa heittoja niin halus että niitä kurkataan ennen kun meen ultraan.
Oon noita syömisiäni kattonut äly tarkasti mutta heittoja tulee kamalasti. (sanoi että joillakin se vaan heittelee siltikin vaikka söis kuin säännöllisesti,välttää hiilareita ja sokereita ym) eli luultavasti mua nyt insuliinit jossakin välissä odottaa.
Eilen toisin ostin sipsiä pitkästä aikaa,halusin vähän herkutella mutta en mittaa tänään sokereita kun varmasti olis sitten heittoja.

raskaudesta en ole kertonut vieläkään muille kun äitilleni ja muutamalle kaverille :)

möhköpantti + Heta-einari 16+3
 
lisäilyjä

Aanna Onnittelut hyvistä kuulumisista <3

jkoo Ekassa lapsi rykelmässä mein esikolle ja tokalle tuli ikäeroa 2v8kk. Tyttö oli ollt hirmu kilti aina ja ootti että veli syntyy,mutta kun se sitten synty niin tyttö tuli mustasukkaseksi, oltiin saatu jo keväällä päiväkuivaksi mutta kun veli syntyi heinäkuussa niin siinä syksyllä alkoi pissaamaan housuihin/nurkkiin,otti veljen tutit ja piilotteli ym)
toiselle sarjalle ikäeroa 1v8kk enkä huomaa että olisi mitään mustasukkasuus kohtauksia ollut.( veljekset ovat olleet pienestä asti kuin paita ja peppu)
sitten tulikin jo pitemmällä ikäerolla nuorimman ja vauvan ikäero yli 4v siinä vaiheessa jo kaikki oli haltioissaan kun vauva tuli taloon =)
saa nähä miten nyt käy.kun meillä on tuolla pojalla 1v8kk nyt alkanut uhma ja sitten viä vauva kesällä.. isommat nyt varmaan suhtautuukin ihan hyvin (6v,7v,10v)

täälläkään kunta ei tarjoa mitään vauvalle kun syntyy,ja sairaalamaksu saa itse pulittaa. Nyt vuoden alusta tuli kokeiluun kuntalisä 200e/kk mutta ite en oo siihen nyt oikeutettu. ja luultavasti kun syksyllä olisin oikeutettu niin se kokoilu ei varmaan enään syksyllä jatku.

Me ei olla vieläkään kerrottu mein lapsille tulevasta vauvasta. esikko tyttö jo toisin jo aavistelee. ootetaan vielä sinne rakenne-ultraan asti ja sit kerrotaan ( no on sellasia hölösuita että sit tietäs opet,pihan lapset ja sukulaiset ja kaikki)
 
Tervetuloa uusille! :flower: Mukavaa, että tulee lisää porukkaa ja keskustelu on vilkasta.

Monella tuntuu olevan ensi viikolla rakenneultra kuten myös itsellä. Odotettaa olis vielä kolme päivää, mutta eiköhän tuo äkkiä mene. Tsemppiä kaikille odotteluun!

Meillä on suht nuori neuvolantäti. Oiskohan maksimissaan 35-v, eikä neuvolalääkärikään mikään vanha ole, vaan tais olla joku 25-vuotias. Tässä tuntee itsensä hiljalleen vanhaks kun alkaa nuo lääkärit olemaan itseä nuorempia. Molemmat ovat ihan mukavia. Terkan kanssa ollaan oltu tekemisissä muutamaan otteeseen aiemmin kun meillä sama täti hoitaa myös lastenneuvolan puolta.

Pöh, kaikkea muutakin piti kommentoida, mutta kaikki unohtuu kun samaan aikaan koittaa päivittää tuota etusivun listaa. Lisäsin sinne noi pari kestovaippa linkkiä, jotta löytyy helpommin, jos joku niistä myöhemmin innostuu.

Aannalla ja jollakin muulla oli supistusherkkyttä ilmassa. Täällä eilisiltana tais kanssa supistella useampaan otteeseen aina kun nousi makuulta ylös. Ei vissiin tykännyt kun kannoin suht painavan puukopan tuolta liiteristä sisälle. No, tietääpä ettei enää tuo niin paljoa puita kerralla vaan tekee sitten vaikka pari eri reissua.

Mupelo ja sintti 20+5
 
Miten kävi Sanmar82 ultrassa? :)

Tuli se munkin rakenneultra aika eilen ja vielä pitäs neljä viikkoa odottaa |O:headwall:

Onko kukaan tilannut mitään tommoseta kuin hattentatti.fi? Mietin sitä bola-korua... :)

Olevinaan palstatauolla oleva T ja toveri 17+1
 
Jos sitä nyt kerkeis päivitellä rakenneultrakuulumisia tännekin puolelle. Tuonne fb-ryhmään ne jo "pikapäivitin" eilen. Eli kaikki oli hienosti :heart: Papunen vastasi viikkojaan ja kaikki rakenteet näytti olevan kunnossa! Eilen olisi ollut np-ultran perusteella 19+6, mutta kaikkien Papusen mittojen keskiarvoksi tuli 20+0, eli päivän oli kirinyt np-ultrasta :) Pienin mitta (HC) vastasi viikkoja 19+6 ja suurin (AC) 20+2, eli kaikilta mitoiltaan oli sopusuhtainen viikkoihin nähden. Noi mitat mua vähän huolestutti etukäteen, kun sillon np-ultran jälkeen kävin yksityisellä sen verenvuodon takia ja sillon Papunen oli 5 päivää jäljessä np-ultran mitoista. Mutta nyt siis oli ihan viikoissaan :)

Unohdin itse koko sukupuolen, kun jännäsin onko rakenteet ja mitat ok. Kätilö itse sitten jossain välissä kysyi halutaanko tietää ja kun vastattiin myöntävästi, niin alkoi sitä selvittää. Papunen ei paljoa halunnut itseään esitellä: oli "väärinpäin", eli perätilassa ja tuo "alakerta" oli sen takia vaikea saada näkymään kunnolla. Ja sitten kun saatiin vähän parempaa kuvaa, niin toinen veti jalkojaan sykerölle, ettei varmasti näy :D Sen verran mitä kätilö sitten sai näkymään, niin sanoi, että tyttöä hän ainakin noiden näkymien perusteella veikkaisi. Mitään pippeliin viittaavaa ei hänen mielestään näkynyt, mutta sanoi, ettei ihan täysin varma ole. Isille siis vähän sulattelemista, kun oli ihan varma pojasta ;)

Ajateltiin kuitenkin varata vielä sen 4D-ultran parin viikon päähän, jos siellä varmistuisi tuo sukupuolikin ja muutenkin kiinnostaisi nähdä Papusta 4-ulotteisena, kun tuolla meiän sairaalassa ei käytetty kuin perus 2D ultraa. Mutta ennenkaikkea olo on tosi onnellinen, että onko tämä tosiaan totta niiden kaikkien keskenmenojen ja 2 vuoden toivomisen ja yrittämisen jälkeen :heart:

Jos sitä nyt uskaltautuisi hankkimaan niitä isompiakin hankintoja :) Tai ei mulla kyllä pienempiäkään hankintoja vielä ole, kuin 2 bodya, 2 housut ja yksi tuttipaketti :D Ihan kiva on ollut lukea täällä ja facessa teidän kokemuksia noista turvaistuimista. Oonkin kallistunut suositusten perusteella tuohon Britaxin baby safe -istuimeen. Pinnasänkykin mulla on jo mielessä. Kattelin uudesta Vauva -lehdestä, kun siinä oli tarjous, että kun tilaa lahjatilauksena 17 Vauva-lehteä kestotilauksena, saa lahjaksi Brio One -pinnasängyn (ruskea tai valkoinen). Hintaa tuli 111,50€. Tuota sänkyä myydää netissä 139 hintaan aika monessa paikassa. Eli säästäisi sängyn hinnassa ja saisi Vauva-lehdet kaupan päälle. Ajattelin äitille ehdottaa, että jos haluais tilata mulle tuon lahjatilauksen synttärilahjaksi (mulla synttärit parin vkon päästä), kun tuossa tilauksen tekijällä pitää olla eri osoite, kun lehden saajalla ;) Muuten olisin tilannut jo itse tuon.

Muakin kiinnosti toi sama, kuin sofiaakin, että miten ne neuvolassa tietää, että molempien kaksosten sykkeet saadaan kuuluviin, mutta tuosta malendran vastauksestahan se selvisi :D

Aanna onnea potkusta aamupalapöydässä =)

sokerirasituksesta meilläkin tehdään kaikille yli 25v tuo sokerirasitus. Tosin nlatäti ei siitä mitään oo maininnu, mutta lähetteen se oli labraan pistänyt, kun viimeksi labrassa siitä mainitsivat. Kaipa se kertoo sen seuraavalla käynnillä tai joskus, millon sinne pitää mennä :D

influensssarokotteesta pitäisköhän se käydä hakemassa...Lukenut nyt pari pelottelevaa lehtijuttua, kuinka tänä talvena tulee joku raju ja helposti tarttuva influenssavirus, joka on vaarallinen riskiryhmiin kuuluville.

Sanmar + superpapunen 20+1 :heart: (puoliväli ylitetty, hurjaa :O)
 
Hengissä ollaan täälläkin :)

Eilen paukku viikot, eli tänään 20+1 :heart:
Liikkeet tuntuu ihan päivittäin ja usein. Pari päivää sitten tuntui jo kädelle masun päällekkin :heart:

Mä alotin kuun alussa työt puhelinmyyjänä. Oli pakko saada jotain tekemistä päiviin. Kivaa on ollut ja oon viihtynyt :)

Poika on nyt tän viikonlopun tukiperheessä, huomenna tulee kotiin.
Seuraavan kerran menee ens kuun eka viikonloppu kun mulla on ala-asteen luokkakokous.

Meillä ei hankintoja oo oikeen tehty vielä, vaatteita nyt oon ostellut jo ihan alkuviikoilta lähtien :) Pinnasänky ois tiedossa, kunhan hakis sen vielä. Ihan perus valkonen sänky, mistä saa laidan pois ja pohjankin kolmeen tasoon. Halvalla saadaan se :)
Vaunut ostetaan ehkä miehen veljeltä, kunhan nyt mies muistais kysyä veljeltään et millaset ne on ja minkä hintaset. Mä kun oon kuitenkin nirso, etten ihan mitä tahansa huoli :D Sit pitäis kattoo matkarattaat, sellaset joihin saa kiinni kaukalon. Tänään ostin kirppikseltä kahdella eurolla hoitolaukun, jossa on myös hoitoalusta. Esikoisen aikaan kirosin sitä, kun ei ollut kunnon hoitolaukkua, vaan se Liberon violetti/vihreä pieni kassi jonka saa synnäriltä. Se oli niin tuhottoman pieni ettei sinne oikein mahtunut mitään.
Ostin tänään myös tyttövärisen bodyn ja sukat... Annan ne pojan tädille, joka saa luultavasti tytön nyt lähipäivinä/viikkoina, jos ens keskiviikon ultrassa selviää, et meille tuliskin poika :)
Mulla on ihan tyttöolo, pienen pieni pettymys, jos selviää et masussa onkin poika. Pääasia tietysti on että pieni on terve. Mutta kyllä mä silti sitä tyttöä hieman enemmän toivon, kun poika jo entuudestaan on :)

Masukuvaa tältä päivältä rv 20+1




Pillipöllö ja Aino-Einari 20+1
 
Heippistä naiset!

Influenssarokote
Pohdin asiaa pitkään ja en ole toistaiseksi ottanut. Jos en odottaisi pikkuista niin en edes miettisi rokotteen ottamista. Ainoa mikä jännittää on se että kun noita kuume ym lääkkeitä ei saa ottaa kauheasti jos influenssan saisi. Toistaiseksi en ole ottanut. Ja voipi olla että jää ottamatta =)

Menin toissapäivänä töissä ultralla itse vauvaa katsomassa. Päälteenhän Möykky sielä taas oli enkä saanut päätä näkyviin. KUITENKIN jalkoja kovasti heilutteli ja olin näkeväni jalkojen välissä pienen ulokkeen :D Työkaverinikin asian huomasi :D. Meillä täällä tää ultra ei ole läheskään yhtä tarkka kun äitipkl:llä ja tietty ammattitaito ton ultraamisen suhteen puuttuu myös.. Anyway mulle vois nyt päivittää poikaolo. Jos selviää että Möykky onkin tyttö niin on kyllä sitten ihme, niin selvä vehje sielä näytti olevan :D

Ihanaa sunnuntaita kaikille :heart:

Hemutus ja Möykky 17+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: PikkuMyy-82
Jostain luin, että uusimpien tutkimuksien mukaan vauva voi alkaa kuulemaan äänet rv 15-20. Mulla on ollut bola-koru jo pari viikkoa aktiivisessa käytössä.

viimatar Olitko tänään joogassa? Mä en ehtinytkään sinne enkä pääse ensi sunnuntainakaan. No parin viikon päästä sitten uusi yritys.
 
Mä oon kans tommosta bola-koruu havitellu, mut en nyt viel oo hommannu...

Mä olin tänään tyttöjen kanssa luistelemas, tai siis vanhempi tyttö luisteli ja mä siin yritin pitää pienempää pystyssä, eka kerta luistimilla, aika hyvin suju. Ainut vaan et selkä ei tykänny yhtään ja alko supistelee taas.
 
Mä ostin tollasen bola-korun jo heti sillon kun aloitettiin tämän vaavin teko:). No vielä en ole sitä käyttänyt, mutta eiköhän semmonen hetki alkais olla ihan nyt jo käsillä et meidän "Tyyne" rupee ääniä kuulemaan.

Täällä tuli muuten sitten eilen sairastettua oikein vanha kunnon oksennustauti, ai että kun oli ihanaa... No onneks tollanen menee äkkiä ohi. Ja onneks ei ollut mitenkään sen pahempi vaikka tässä nyt raskaana ollaankin.

Kaukaloista oli kans ollut puhetta. Meille tulee se Gracon logico S -kaukalo, kun saan sen kaverilta edullisesti ja sit me ostettiin taas toiselta kaverilta ne matkarattaat joihin sen saa kiinni, ne on vaan mun mielestä erittäin näppärä yhdistelmä. Siitä oli mainintaa että se kaukalo on iso ja kömpelö, mut saapahan hyvää habatreeniä kun sitä liikuttelee paikasta toiseen :LOL:
 
moikka liittyisin mukaan oon lukenut aktiivisesti teidän keskusteluja.elikkä 4.lapsi tulossa ja synnäri kos ja la 8.6.rakenneultra oli perjantaina ja poikaa ootellaan:)kaikki hyvin tähän mennessä,yksi neuvola vasta takana ja seuraavaa pitäis alkaa varailee.ite oon 30v.rosa ja sepi 19+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Palstataukolainen täällä taas hei :p

Tulin tänne teille purkamaan kun oon ollu huolesta sykkyrällään :( Eli pahoittelen omanapaisuuteni..

Just sitä vetistä vuotoa on ollut, välillä vaikutti että hiiva iskee, sitten vuoto onkin ollut pääosin keltaista/valkoista oikein paksua limaa ja sitten kaikkea tätä sekaisin. Mikä mut oikeastaan huolestumaan on saanut on vuotoon ilmestynyt oikein kirpeä inhottava voimakas haju.
Arvelin sitten että varmaan Ph-arvot sekaisin ja kävin viime viikolla ostaa femiflor kapseleita (kalliita ku mitkä!). Tyhmänä menin googlaamaan oireitani ja tottakai siihen pärähti bakteerivaginoosi ja siitä lisääntyvä keskenmenon vaara rv16 jälkeen :mad:

Mulla on diagnosoitu vuosia sitten muutamaan ootteeseen toi bakteerivaginoosi (ei oikein kroppa tykännyt e-pillereistä) ja siihen jouduin käyttää monet antibiootit ja kun nekään eivät tehonneet niin jouduin pitkään elämään muurahaispesä pöksyissä kun hoitona vain maitohapot.

Mut nyt siis tuommosta vaihtelevaa vuotoa ja se haju (kirvelyä ja kutinaa ei) Kävin sitten tänään ostamassa vielä lactal balance emätinpuikkoja, josko tää sitten niillä hoituisi. (juuri näistä aijemmista kokemuksistani tiedän että antibiootteja ehkä parempi hoito on maitohapot.. ja voihan nyt olla kyseessä vaan ph-arvot..) Pitänee neuvolaan soittaa ja pyytää lähete emätinfloora näytteeseen ja jos jotain löytyy niin neuvolalääkärillä käydä.

Mut kyllä hyökkää päälle tommoiset "keskenmenon riski" ym. jutut ja pistää ahdistamaan. Muutenkin ollut nyt hieman mieli maassa. Mutta nää on näitä asioita mille ei välttämättä mahda mitään : / Ja just sivustoilla mainittu että bakteerivaginoosi ei välttämättä oireile joten moni voi sairastaa sitä tietämättään..

Mutta ugh, olen puhunut. Kiitos jos joku jaksoi lukea. :)

T ja toveri 17+2
 
Siiis.. nyt tulee tyhmiä kysymyksiä verojutuista.

Onko mitään järkee muuttaa veroprosenttia nyt, jos tekee töitä enää viitisen kuukautta? Kun Kela vie kuitenkin sen 20%, oli sun veroprosentti mikä tahansa..

Ja sitte toinen kysymys, että ottaako Kela viime vuoden tulot huomioon vai tämänkin vuoden? Vai meneekö se niinko 2010 ja 2011 vuoden tulot?

Tyhmä kyselee.. taidan men kyselee Kelaan..

Emby^ ja nökö 17+6 :heart:
 
Kela laskee tulot viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukaan eli meidän kohdalla vuoden 2009 mukaan. Tai vaihtoehtoisesti viimeisen 6 kk mukaan jos tulot on 20% suuremmat. Veroprosentti voi olla myös pienempi kuin se 20%, jos toimittaa sosiaalietuudelle erikseen lasketun muutosverokortin.

Tirlittan, mulla on parhaillaan menossa Flagyl- emätinpuiikkokuuri emätintulehdukseen. Tulehdus todettiin flooranäytteestä. Hyvin tuntuu hoito tepsivän, joten kannattanee pian selvittää jos olisi samasta vaivasta sullakin kyse.
 
Mä oon tähän mennessä aina pudottanut veroprosentin alle 20%:n kun oon saanut KELAn tukia. Eli äippäraha, vanhempainraha ja kotihoidontuki, niin laskin prosentin johonkin 10-15%:n tietämille. Mä en suostu maksaan sitä 20%, kun kerran mahdollisuus on vähempäänkin :)
 
Juu muuten meni oikein mutta verovuosi on 2010 :)

Mää oon itse aivan sekasin noista äitiysraha jutuista ym en ymmärrä yhtään! Itse olen ollut opiskelija vuonna 2010 joten olen Päässyt tienaamaan vasta -11 muutos on varmaankin lähellä +50% näin ollen tulen itse valitsemaan 6kk mukaan ja tämä tuntuu jotenkin hankalalta, en tajua mitä kaikkea mun pitää sit toimittaa Kelalle ja kuinka !! Ärsyttävää!! :)


Nyt nukkumaan :)
 

Yhteistyössä