Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

Tervetuloa uusille. :flower: Teitä oli tällä erää hurjasti. Ihanaa kun saadaan lisää porukkaa. Meillä on ryhmä myös fb:ssä, jonne pääsee laittamalla esim. ninaninalle yv:tä.

PikkuistaOdottava: Tuossa linkki tuonne autoliiton testeihin Lasten turvaistuimet - Autoliitto, josta saa jotakin vertailupohjaa. Meillä Cragon Logico S, joka oli esikoisen aikaa ihan ok, mutta on aika painava ja suuri kokoinen. Meillä kyllä matkarattaat, joihin kaukalon saa kiinni. Veikkaisin, että tuo palp. tarkoittaa sitä, että terkka on tuntenut kohdun kun sitä on koittanut. Näillä viikoillahan ei vielä normaalisti mitata kohdunpohjan korkeutta vaan vasta sitten vko 20 jälkeen.

Näin viime yönä ekaa kerta unta tulevasta pienokaisesta. Tuskailin esikoisen ja pienen tytön kanssa vaatetusongelmien kanssa kun kummallekaan ei meinannut löytyä sopivan kokoista vaatetta käyttövaatteiden joukosta. Itselle on vahvistunut vankka tyttöolo alun epävarmuuden jälkeen. Onhan tää alku ollut ihan erilainen mitä esikoisesta. Mutta saadaan jännittää siten loppuun asti ellen miestä saa kääntämään mieltänsä. Toisaalta uhkasin kyllä kysyä sukupuolta rakenneultrassa mikäli hän ei pääse sinne mukaan. Tällä hetkellä olisi pieni toive, että pääsisi, mutta koskaan ei tiedä miten hänen työnsä menevät, rekkamies kun on ammatiltaan.

Iskias, voi mikä todellinen riesa. Vaivannut nyt eilis illasta asti urakalla. Välillä meinaa pettää jalka alta kun ottaa sen verran kipeetä eikä mikään asento ole hyvä. Illalla sain sen hetkeksi helpottamaan makoilemalla lattialla ja venytellen, mutta palas näköjään takasin.

Mupelo ja sintti rv 20+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PikkuistaOdottava
Aamupäivää :)

Symph. fundus on yhtäkuin sf- mitta, eli sillä seurataan kohdun kasvua. Mitta otetaan häpyluusta kohdun korkeimapaan kohtaan. Mittanauhalla sitä aletaan mittamaan yleensä vasta puolenvälin jälkeen, ja lyhenne palp. tarkoittaa, että neuvolan th on käsin kokeillut kohdun kokoa vatsan päältä.


Hassua, kun monilla on kolmas tai neljäskin neuvola menossa jo, vaikka itsellä oli juuri toinen kerta ja sekin tuntuu vähän turhalta. Sydänäänet kuuntelen kotona, eli senkään takia ei välttämättä tarttis käydä.
Vaikka onhan hemoglobiinia ja sokereita ja proteiineja hyvä seurata virtsasta jo nyt, vaikka harvoin vielä tässä vaiheessa niissä kenelläkään mitään on.
Ainoa varmaan, olisi sikiön poikkeava syke, johon neuvolasta voitaisiin puuttua tässä vaiheessa.

Mulle kelpaisi mielummin sellainen Jenkki tyyli, että ultrattaisiin joka kerta + labrat. Niistä saisi oikeaa informaatiota vauvan voinnista.
Tähän vaikuttaa varmaan sekin, että vaikka edellisessä raskaudessa mulla olikin ihan kiva terkka, niin ei oikein mihinkään sen päättelemään voinut luottaa, ei tarjontaan, sf mittaan, ei siihen mitä saa syödä tai ei,
vauvaa vartenkin kehotti ostamaan valmiiksi vastikkeita, kun ei se imetys kuitenkaan välttämättämättä onnistu (itsellään ei ollut onnistunut joskus tuolloin 70-luvulla, korvikkeen kulta-aikana:) ).

Ja suoraan sanottuna netistä löytyy ajankohtaisempaa tietoa kuin monesti vanhoihin kaavoihin kangistuneelta neuvolan tädeiltä, vaikka kokemus onkin arvokasta monessa asiassa.
Minkälaisia neuvolan tätejä teillä on?


murukka 18+0
 
Moips taas kaikille ja tervetuloa uusille :wave:

Mulla mitattiin tiistaina ekan kerran sf-mitta joka oli 15cm ja aiemmin ei oo mitään merkintöjä ees tehny o_O
Ens keskiviikkona ois rakenneultra ja jännittää jo aikalailla..

Meillä on tälläkertaa ihan mukava vähän vanhempi neuvolatätsy.
Hauskinta vaan on että aina kehottaa juomaan enemmän vettä :D
Vaikkei ole edes kysynyt paljonko juon niin aina sama "pitäisi muistaa juoda enemmän vettä" :D

Seuraava neuvola aika on 2.2 (rv 22+2) aika hauska :LOL:

Tänään pääsen pitkästä aikaa kampaajalle, ihana päästä vähän rentoutumaan ja laittautumaan :heart:

ninanina + pompula 19+2 :heart:
 
Hei kaikille, taas täällä! :D

Mulla mitataa kohdunsuun korkeutta jo nytte, mut oonki vähä eri tilanteessa ku moni teistä vissiinki. =)

murukka Mullaki oli viime ti kans vasta toinen neuvolakäynti. On tääl tullut huomattua sama nuist neuvola tädeistä, mut tällä kertaa mulla on aika mukava tapaus, kuuntelee kunnolla jne. Neuvoja ei nyt kauheesti pysty antamaan ku saan ohjeet lekurilta, mutta sydänäänet on ihana päästä kuuntelemaan ja muutenki keskustelee kaikesta.
Esikoisen aikana neuvola täti oli vanhoihi kaavoihi kangistunut. =)

Rakenneultraa ei jaksais oottaa enää, vaikkei kyllä ole paljoo oottamista ku ens tiistaina sitten.

Missy 18+6
 
Iskias jollakin muillakin vissiin se vaivana. Tai en tiedä onko minulla, kun ei ole ennen ollut, mutta välillä vasen pakara kipeä ja juurikin sellainen olo että menee jalka alta. Välillä vaivaa, välillä ei, että en tiedä oikeestaan että mitä on. Olen aina luullut että se on joku selkävaiva, välillä on kipeä kyllä myös alaselkäkin.

Turvakaukaloista ainakin ensimmäistä lastaan odottaville. Meillä oli esikoisesta Gracon logico S telakalla ja se on hyvä ja tilava ja menee pitkään, esikoinen oli n. 11 kk kun vaihdettiin isompaan istuimeen. Mutta on myös äärettömän painava ja kömpelö ja vei autosta tosi ison tilan, joten jos on joku pienempi auto käytössä, niin kannattaa ihan kokeilla noita istuimia sinne. Meillä oli audi A4 aluksi ja edessä ei pystynyt kukaan istumaan, kun etupenkki oli siirrettävä niin eteen. Itse en tällaisia edes silloin tajunnut, ajattelin että kyllä ne istuimet nyt joka autoon menee, noh, ei mene :) Sitten hankittiin audi A6, kun kaivattiin tilaa, sinne mahtui tosi hyvin. Nyt meillä on volvo v40 ja olen hankkimassa Britaxin baby safe plus kaukalon ja toivon sydämeni pohjasta, että se mahtuisi telakan kanssa meidän autoon :whistle: Pitää käydä kokeilemassa liikkeessä. Brion kaukalo taitaa olla pienen? markkinoilla, mutta myyjä sanoi sen menevän tosi pienen aikaa, että varsinkin jos vauva n. 6kk talvella, niin kuin meillä kaikilla on, niin tiukkaa tekee kuulemma. Maxi Cosi on samankokoinen kuin Britax, eli vähän tilavampi. Joten kannattaa miettiä myös kaukalon kokoa ja käyttöä, itse kyllä pidin liian möhkönä loppujen lopuksi tuota Gracoa, itse olen pieni ja sitä oli kamala kantaa ja se sitten myytiikin pois kun ei tarvittu.

Mulla oli viimeksi neuvola 29.12 ja seuraava on vasta 8.2, olisin voinut aiemminkin mennä. Tuntuu tosiaan, että toisilla on enemmän neuvolakäyntejä :)

Neuvolatäti meillä on nyt nuori neukkutäti, varmaan mun ikääni, eli alle 30v. Ihan kiva, mutta huomaa, että hällä ei taas ole oikein kokemusta ja tarkastelee asioita koko ajan ja ei oikein tunnu tietävän muuta kuin sitä kirjasta luettua, mutta hän on sijainen. Ens kerralla pitäis olla uusi täti, enkä tiedä yhtään, että millainen hän mahtaa olla, toivottavasti kiva! Esikoisen aikaan oli kiva täti, hän oli neuvova ja eikä mitenkään "vanhan aikainen", ikää oli n. 50v. Siitä tykkäsin :)

Unista näin viime yönä unta, että synnytin melkein 5 kiloisen vauvan ja kaikki 56cm vaatteet, mitä meillä vain oli, olivat pieniä...sukupuoli ei unessa selvinnyt :D

jkoo + Pupu 17+1
 
Viimeksi muokattu:
Heissan

Nostelusta ajattelin kysyä, että onko siitä jotain haittaa jos ei supistele? Tota 13kk ikästä joudun kanniskeleen päivät pitkät, nyt oon parina päivänä yrittäny ottaa mahdollisimman vähän syliin jos se oppis oleen enemmän lattialla. Jatkuvasti se on kädet ojossa kun haluaa syliin ja jos en ota se alkaa itkemään, vaikka menisin itse lattialle halaamaan ja yrittäisin keksiä jotain tekemistä sille. Esikoista odottaessa koko työvuoro saattoi olla pelkkää yli 10 kiloa painavien nippujen nostelua. loppuvaiheessa se ainakin pisti mahan supistelemaan, mutta koska ne olivat kivuttomia supistuksia en ollut huolissani.

Rakenneultraan on vielä melkein 4 viikkoa, mutta oon miettinyt paljon sukupuolen selvittämistä. Esikoisesta ei haluttu tietää sukupuolta ja se oli silloin juuri oikea ratkaisu. Nyt kuitenkin mietin että pitäisikö kysyä, jos luvataan tyttöä niin voisin ostaa pari tyttömäisempää vaatetta kun noita poikien vaatteita kyllä riittää. Ja nimenkin miettimisessä vois keskittyä vaan toiseen sukupuoleen. Ja valmistaa miehen tai sukulaiset pettymään(mies haluaa pojan, sukulaiset tytön). Pelkään kuitenkin että viimeistään synnytyksessä saatan alkaa katumaan että tiedän sukupuolen. Vaikea päätös mulle :/

Neuvola käynneistä tuntuu kyllä että toisilla on useemmin ja aikasemmilla viikoilla ultrat ja neuvolat. Mullakin oli viimeks rv 13 ja neuvolatäti meinas että tulisin seuraavan kerran rv22 eli melkein 10 viikon tauko... Joillekkin se varmasti sopii, jotka ei niin välitä neuvolassa käynneistä, mutta kun sanoin että se on aika pitkä aika niin sain rv18 seuraavan. Esikoisessakin kävin n.5 viikon välein.

torstai 17+2
 
Moi!

Mulla kanssa vähän sama kuin monella, että käyn kyllä lukemassa, mutta kommentointi jää kun harvoin on aikaa olla niin kauan koneella. Nyt on, koska piti lähteä ostoksille, mutta huomattiinkin, että poika oli pakannut mun puhelimen omaan reppuunsa mukaan kun lähtivät isänsä kanssa isovanhempia katsomaan... mulla on pakko olla se puhelin kun pitää nähdä ties ketä siellä kaupungilla jne. että odottelen tässä että ajavat 45min takaisin sitä tuomaan... Poika vaan iloisena, että "äidin puhelin!" :D

Onneksi Aanna sai hyviä uutisia, niitä mäkin jännäilin :).

Ja tervetuloa uusille taas!

Kaukaloista: mä kanssa suosittelen ottamaan mahdollisimman pienen ja siron, vaikka autoon mahtuisi isompikin. Ne "pienetkin" painaa ihan tarpeeksi jo... Paitsi nyt tietysti jos on todella isoja lapsia ollut aiemmin tai muuten pelkoa, että tulee jättivauva. Meidän +1 -pitkä vauva mahtui Maxi Cosiin mainiosti 11kk asti (olisi varmaan kauemminkin, mutta ostettiin toinen istuin) vaikka oli talvi. 9kk eteenpäin saa jo laittaa muunlaiseen istuimeen, että samahan se oikeastaan ostaako sen vähän aiemmin kuin jos olisi isompi kaukalo jos tarvetta on, kun sen kuitenkin jossain vaiheessa ostaa. Me ostettiin tuolloin palkki-istuin, jossa saisi istua sitten 35kg asti, mutta taidan olla niin pihi, että kun tämä kakkonen kasvaa ulos kaukalosta laitan hänet sitten siihen ja ostan esikoiselle jonkun halvemman, 4-v. eteenpäin kun on jo turvallisempaa matkustaa vähän heiveröisemmässäkin istuimessa kun on niskat tarpeeksi vahvat.

Neuvolantäti on mulla tosi kiva ja mukava, mutta mä olen vähän semmoinen, että etsin itse tietoni netistä. Olen mielestäni aika hyvä seulomaan infon luotettavuutta ja jos oikeasti on jotain huolta niin mieluummin useampi mielipide kuin vain sen yhden tädin. Ei kyllä tuputakaan mitään neuvoja tai tietoa vaan ihan vaan jutustellaan ja käydään pakolliset läpi. Viime raskaudessa oli ärsyttävä tyyppi, joka tuntui pohjaavan tietonsa ainoastaan omaan kokemukseensa, siis mitä oli kolmen oman lapsensa raskaudessa ollut (Briteissä ei ole neuvoloita vaan käydään yleislääkärillä eli ei ole erikoistunut raskauksiin). Kaikki raskaudethan ovat ihan samanlaisia tunnetusti... Sitten heti jos oli jotain sellaista, mitä sillä ei itsellä ollut ollut, vaikka kuinka yksinkertaista ja josta itse tiesin, miten toimia (esim. kun kärsin päänsäryistä ja halusin ottaa parasetamolia) niin laittoi aina lähetettä sairaalaan erikoislääkärille. Minä jouduin ottamaan turhaa vapaata töistä, ja sairaalassa olivat näreissään kun onhan niillä vähän kiireisempääkin tehtävää siellä. Onneksi muutettiin, huh!

Mulla on kanssa ollut vasta kaksi neuvolaa, ja kolmas on rv 21+6. Silloin on tietääkseni ohjelmassa KELA-laput.

Mulla on ihan samanlaisia ajatuksia suvun suhtautumisesta ja tyttö-toiveista kuin muilla täällä. Kamalat paineet, kun on ihan suoraan sanottu, että "no nyt tulee sitten se tyttö". Itsekin haluaisin tytön, mutta kun paha tällaisia mennä itse päättämään. Ja on pojassakin puolensa. Onneksi nämä toivojat ovat lähinnä miehen sukua, muita ei niin kovin kiinnosta, kunhan vauva tulee :). Olot on kyllä varsin samanlaiset kuin esikoisesta, että poika tämä varmaan on. Toivottavasti tiistaina selviää!

Jahas, puhelin saapui. Ei kun kaupungille. Täällä reissussa on ollut mukavaa, mutta kiva kyllä palata huomenna kotiin. On ollut tämä viikko kuin piiitkä sukujuhla...ja tänään vielä kahteen paikkaan sukua treffaamaan.

Inka ja maha 20+0 (puoliväli saavutettu! :) Esikoinen tuli laskettuna päivänä, että saattaapi olla oikeastikin puoliväli :) Toivotaan niin.)
 
Onpa paljon viestejä! Tervetuloa uusille!

Mulla oli edellisissä raskauksissa Patrician hakasellinen tukivyö, puolivälistä loppuun asti käytössä. Oli hyvä, mutta se risahti sitten sen verran, että heitin menemään. Nyt saan lainaksi tutulta vyön, mikäli se nyt sitten vaan on oikean kokoinen. Jos ei ole, ostan uuden sitten. Nyt alkaa olla vyönkäyttöajat jo täällä. Mulla on sen verran notko selkä, että nyt käy tuonne lapojen väliin jo tämä etukumaruus.

Matte07: toivottavasti lääke auttaa! Mulla oli punktion jälkeen juuri tuollaista, että supisteli heti, kun vaan nousin istumaan tai seisomaan makuultani :( Olihan se aika pelottavaa. Nyt mulla supistelee muutaman kerran päivässä, etenkin autossa noilla tärisevillä lumisilla teillä. Mulla on supistellut kaikissa raskauksissa, viime raskaudessa kannoin normaalisti kauppakassit, kävelin, kannoin esikoista rappuja ylös jne. ja suppareita oli mutteivät ne mitään tehneet. Paikat olivat täysin kiinni vielä loppuraskaudessakin.

Mulla on nyt huolta, kun mielestäni välillä tunsin liikkeet jo joka päivä, ja nyt eilen ja tänään en oo tuntenut mitään :( Aina pitää jostain murehtia!
 
Moikka, minäkin taidan liittyä seuraan, vähän aikaa jo olen teidän juttuja lukenut. Elikkäs la ois 5.6 ja kolmatta lasta odotellaan :)

Mulla on ollut vasta kaksi neuvolakäyntiä eikä kumpikaan ole ollut lääkärineuvola, eli tosi eri käytäntöjä kyllä! Toisaalta en ihan hirveästi ole kaivannutkaan neuvolakäyntejä, mutta aina on kyllä kiva kuulla sydänäänet. SF mittaa ei ole vielä kertaakaan mitattu. outoa.

Aanna: Mullakin on välillä päiviä että huomaa yhtäkkiä ettei ole liikkeitä tuntunut. Voihan toki pikkuinen potkia selkään päin tai muuten vaan ollut touhukas päivä, ettie liikkeitä ole noteeranut, mutta silti vähän mietityttää kun välillä taas liikeet tuntuu tosi tosi selvästi!
 
Heippa!

Ja tervetuloa uusille. :)

murukka, mustakin olisi kiva semmoinen jenkkityyli jos se ilmaiseksi tarjottaisiin :p Mutta toisaalta jos olisi rahaa niin voisihan siellä ultrassa käydä täälläkin yksityisellä vaikka joka kuu...

Meidän neuvolantäti ei oo kyllä mun makuun :x Hyvin vanhanaikainen ja liiankin asiallinen, puuttuu semmoinen ihmisenkohtaamisen taito : /

Mulla on ollut neuvolakäyntejä nyt 2, seuraava helmikuun puolessavälin. Mun käsittääkseni ensiodottajilla saattaa olla noita käyntejä enemmän?
Katoin tosta "neuvolaohjelmasta" (joka annettiin ekalla neuvolakäynnillä) että rv 30 käyntejä rupeaa olemaan kahdesti kuussa..

Sukupuolesta ja suvun toiveista ootte puhunut.. Mä niin tiedän ton. Eli siis poikaa multa oikein vaaditaan. Joopa joo. :kieh:

Sf-mitta oli tosiaan mulla viikko sitten 21cm (15+6)...

Mut mä yritän nyt vähäks aikaa ruveta palstatauolle.. Oon ruvennu taas stressailee hirveästi kaikesta : / Noi vuodot varsinkin huolestuttaneet.. Liikaa käyn sitten netistä lukemassa asioista ja rupeen kuvittelee kaikkee... :rolleyes:

Mut kyllä mä teitä käyn vakoilemassa ja ilmoittelen viimestään rakenneultran jälkeen itsestäni!

:wave:

T ja toveri 16+6
 
Musta tuntuu, että oon eilen ja tänään tuntenut liikkeitä :heart: Ihan 100% varma en oo, mutta eilen tuntui nukkumaan mennessä sellaisia "ilmakupla muljahduksia" muutama peräkkäin. Tänään töissä istuessa kerran sama juttu ja dopplerilla kuunnellessa nyt illalla tunsin samaan aikaan "jotain" epämääräistä, kun dopplerin kautta kuului se liikken ääni. Oispa ne nyt sitä itseään :)

neuvolakäynneistä Mulla on ollu tähän mennessä kaksi neuvolakäyntiä ja yksi nlalääkäri. Ekan ja tokan käynnin väli oli 10 viikkoa, mutta nyt seuraavaan käyntiin tulee vain 2 viikkoa ja 3 päivää. Ilmeisesti niiden Kela-papereiden takia toi seuraava aika niin pian. Ihan hyvä vaan :) Neuvolatäti on ihan mukava n.45v ja aika kokeneen oloinen. Ja tuntuu ottavan huolet ihan tosissaan. Ei ainakaan vielä ole ollu valittamista.

sf-mitasta Mulla ei mitattu sitä viime kerrallakaan vielä, vaikka viikkoja oli sillon 18+2. Nlatäti vaan kokeili kädellä kohdun kokoa ja kohdun pohjaa (?) ja sanoi, että vastaa viikkoja. Kirjoitti saman myös nlakorttiin.

Mupelo kiitti tosta Autoliiton turvaistuin -linkistä! Täytyykin tutustua!

SeInka kuulostaapa vähän hassulta toi brittien meininki ;)

Tirlittan ymmärrän hyvin noita sun fiiliksiä palstatauon suhteen. Tekis itellekin ihan hyvää. Mulla on paha tapa eksyä googlen kautta lukemaan kaikkia kauhukertomuksia, jotka jää sitten mieleen pyörimään :stick:


Huomenna rakenneultra!! Huh, mitenköhän sitä saa nukuttua :D

Sanmar + superpapunen 19+5
 
Tervetuloa taas kaikille uusille!

Kaukaloista. Meillä oli kanssa Graco Logico S ja mä vihaan sitä! Ei olla vielä myyty mutta Britaxiin ajateltiin vaihtaa. Vaikka tilavahan tuo oli niin ei siitä tilasta mitään hyötyä ollut. Esikoinen siirtyi istuimeen joka tapauksessa joskus 9-10 kk iässä. Mä en siltikään käsitä miten mihinkään autoon saa takapenkille kaukalon ja istuimen? Ellei istuinta sitten laita naama menosuuntaan. Tai siis eihän se takapenkki ole se ongelma, vaan etupenkeille jäävä tila. Olisi kuitenkin suotavaa että ainakin kuljettaja mahtuisi eteen :O

Meillä vaihtui muuton yhteydessä neuvolantäti. Ja pakko sanoa että parempaan suuntaan. Edellinen oli sellainen kaiken nähnyt vähän kyllästyneen oloinen omia kaavojaan noudattava täti. Nyt saatiin aika lähellä omaa ikääni oleva tämän vuosikymmenen tapahtumia seuraava nuori "täti".

Neuvolakäyntejä mulla on ollut vasta yksi joskus viikolla 6+. Olis jo kiva päästä sydänääniäkin kuuntelemaan. Ensi viikolla onneksi päästäänkin. Tosin samalla esikoinen saa MPRn, joten se vähän varjostaa tätä tapahtuman iloista odotusta..

Vitsit mikä pettymys! Mä luulin että saan jatkossa äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea esikoisesta. Mutta näin ei olekaan. Ilmeisesti hoitolisää ei ole oikeutettu saamaan vaikka lapsi olisi kotihoidossa jos on äitiyslomalla. Hö!

Tänään tuli ensimmäinen oksennus että se siitä olon paranemisesta :O

Sofiia 16+
 
Heippa, ja tervetuloa uusille!

Mä olen kanssa vähän huono kirjoittelija/kommentoija... Omia kuulumisia lähinnö silloin tällöin käyn päivitteleen.
Mä kun olen sellainen "raskaudesta ei pitävä tyyppi", vauvat ja lapset ovat tervetulleita ja niitä rakastan, mutta en tiedä mikä tässä raskausajassa oikein mättää... nämä raskausajan "kurjat"puolet kai??
En ole mitään hankkinut, turvakaukaloksi haluaisin britaxin babysave.. graco on ollut ja ei kiitos, juuri tuon koon takia... Vaunuja meen kattoon huomenna, emmaljungat olis tarjolla, mut saa nähä millaset, ku nämä on kaverinkaverintutulta... Emmaljungat juuri haluisin, mutta ne heittoaisalliset, ja missä erillinen iso kova koppa...
Neuvola on ollut kerran ja tän kuun lopussa on toinen kerta.. en sinne niin kaipaakaan... Mietin vaan et voiko siihen puntarille noususta kieltäytyä?? Jos vaan oikeesti ei halua...
Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille!!

jisse
 
Moi! Hirveästi tekstiä tullut mut sehän on vaan hyvä että on aktiivinen palsta :)

Miulla oli viime neuvolakäynnillä sf 20,5cm (about rv16), eli korkealla.. Mutta neuvolantäti totesi että ihan ok ja kuulemma tässävaiheessa mitattuna tulos ei ole edes luotettava.

Neuvolantädin kanssa tulee ihan ok juttuun, mutta en oikein tykkää kyseisestä henkilöstä. Sama täti oli esikoisen aikaan. Todella kylmänoloinen ja töksäyttelee. Ei tunnut ottavan huolia tosissaan ja tulee semmoinen tunne että välttelee töitänsä (esim. tuntuu että labralähetteiden kirjoittaminen olisi jotenkin ylivoimaisen vaikeaa..) Mielelläni vaihtaisin, mut jotenkin mie en vaan jaksa ruveta asiasta vääntämään..

Voi että kun itselläkin olisi ongelmana kaukalon hankkiminen... Meillä ei oo kummallakaan edes ajokorttia saati autoa. En tiijä mitä tulee kun kahden lapsen kanssa pitäisi pitemmälle liikkeelle lähteä :O Jospa se lottovoitto tulisi...

Miulle vois päivittää varovaisen poikaolon :) Ootteko työ täällä miettiny että kerrotteko sukupuolesta muille (JOS siis rakenneultrassa asia selviää)? Esikoisesta kerrottiin mutta nyt oon vähän miettiny että pitäisikö ihan kiusallaan pimittää asiaa :D

Peikko ja Otus 17 POKS
 
Heipä hei:wave:
"Uusi" odottaja hyppää mukaan.LA olisi 19.6 ja kolmatta odotan, synnytyssairaalana SAS. Ja itselläni ikää 25v.

Pari viikkoa mennyt saikkuillessa kipeiden suppareitten takia eikä näytä vieläkään siltä että töihin pääsis palaamaan vaan tiistaina taas neuvolalääkärille. Alku meni tosi kivasti ilman mitään suurempia vaivoja, kun kahessa viime raskaudessa on ollu kaameet pahoinvoinnit.

Turvakaukalo: Meillä on Gracon akta turvakaukalo+telakka ja matkarattaat mihin sen kaukalon sitten saa. Autossa on onnes tilaa kun vaihettiin 7-hengen autoon syksyllä, jo ennen raskautta kun halusin vaan tilavan auton.

Neuvolakäynnit: Takana jo kaksi normineuvola viikolla 9+1 ja lääkärineuvola viikolla 14+1 ja nt-ultra viikolla 12+1 oli tietenki kans. Ens tiistain käyn sit sen verra siin neuvolalääkäril et katotaan saikun jatko ja sit ens viikon perjantain on virallisesti sitten neuvola ja sit on 18+3 viikkoi. Aika tiuhaan ollu kyl noit neuvoloit.

~17+3~
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! :flower:

Neuvolakäynneistä, täällä ollu 2 käyntiä. Seuraava sitten viikolla 22 ja lääkärineuvola siitä parin viikon päästä. Itellä vähän luottamus mennyt neuvolatätiin, kun tuntuu, ettei hän oikein ota tosissaan omia huolia. Vähän tulee sellainen vaikutelma, ettei häntä kauheasti työ kiinnosta - kunhan pakolliset hommat hoidetaan liukuhihnameiningillä... Ystävällinen ja mukava hän kyllä on, että sikäli ei valittamista.

Sanmar, onnea liikkeistä! Kyllä nuo siltä itseltään kuulostaa. :)

Hip hei, rakenneultra takana. Kaikki oli niinkuin pitääkin ja sukupuolikin selvisi, eli poikaa täällä odotellaan 99 % varmuudella. :heart: Piti siis omat olot paikkansa. :) Istukka on kuulemma hyvällä paikalla takaseinässä, eikä edes lähellä kohdunsuuta, kun asiasta vielä erikseen kyselin. Aika jännä kyllä, kun tosiaan viikko sitten eri ultraajan mukaan se oli vielä kohdunsuun reunalla. :confused: On vissiin aika lääkärikohtaisia nuo tulkinnat. Toisaalta en ihmettele, vaikka se olisi noussut vähän reippaamminkin, kun maha on viikon aikana kasvanut ihan mielettömän paljon ja vuodotkin on loppuneet kuin seinään. Nyt voi ainakin lopettaa stressaamisen, ihanaa!! :heart:

Chidi & honey 19+6 (ehti näköjään taas vuorokausi vaihtua huomaamatta :saint:)
 
Heipparallaa,

tarttis vissiin olla nukkumassa, vaikka lomalla olenkin.... :whistle:

Sanmar, must kans kuulostaa aivan siltä itteltään, samanlaisia muistan esikoisesta. Onnea, siis, liikkeistä!

Rukka-Peikko, me pimitettiin viimeksi, vaikka kovasti yrittivät lähipiiristä painostaa kertomaan. Sanottiin, ettei näkynyt. Samalla linjalla aattelin mennä tälläkin kertaa. Tiesin, että jos oltais kerrottu, että tyttö on tulossa, oltais saatu pinkkiä pitsiunelmaa vaan vaattelahjoina ja mä en yhtään tykkä sellaisista! Nyt onkin sopivasti hyvin neutraali koko pikkuvauvavaatevarasto, sekä itse hankitut että saadut. :)

Kaukalo, meillä sama systeemi kuin Ziili-Zeijalla. Nyt täytyy mittailla ja pohtia millai mahtuu autoon turvaistuin + kaukalo + 2 aikuista. Sanoisin, et huonosti. Tosin muutenkin täytyy tuota autokysymystä pohtia kun ei tuo nykyinen mikään suuren suuri ole ja nyt jo on välillä ahdasta pitemmillä reissuilla tavaroiden kans.

Neuvolasta, itse en käy ns. omassa neuvolassa vaan kuntayhteistyön takia pystyin valitsemaan eri neuvolan. Syynä oli juurikin paikallinen neuvolatätsä, josta jäi tosi paha maku esikoisen alkutaipaleelta. Aikamoisen epämiellyttävä tyyppi, enkä ole suinkaan ainoa täälläpäin joka on sitä mieltä. Nykyinen sen sijaan on todella mukava ja asiallinen, ja hommat hoituvat tosi hyvin. Käyntejä on nyt ollut kaksi, ja seuraavaksi on lääkäri. Esikoisen aikaan tais olla hiukan useammin käyntejä, silloin asuttiin vielä ihan Turussa ja neuvola oli TYKSin lähellä ja opetusneuvola; meillä oli tosi usein sijainen ja/tai jonkin sortin opiskelijoita siellä touhuamassa tai tarkkailemassa.

Sf-mitan uhkasi muuten ottaa ens käynnillä ekan kerran, viimeksi kyllä koitti jo missä mennään mutta ei vielä mitattu.

Sokerirasitukseen oli joku 'pääsemässä'.. unohdin jo nimen, anteeksi, huokaus. Pää ihan emmentalia jo tässä vaiheessa raskautta, mitäköhän se sit on loppuvaiheessa??! Mä kävin jo yhdessä ja sain puhtaat paperit JEE, mutta uus on edessä rv24-28. Y-Ö-K. Viimeksi sain raskausdiabetes-leiman otsaan kun vika raja-arvo oli yhden yli rajasta, siksi täytyy nyt käydä kontrolleissa. Iän puolesta voisin ollakin riskiryhmää, kai, mut lähtöpaino oli viimeks 47 ja nyt 46kg, ja esikoinen oli hurrrrja sokerivauva, 2900g. :p Hyvä tietty, et tarkistelevat, en kyllä haluaisikaan mitään kymppikiloista yrittää punnertaa ulos.

|O
Jos vaikka nukkuis välillä vähän...

ventti 18+4
 
Aamuja!!!tervetuloa uusille, ite en ole jaksanu oikeen kirjoitella ku työt on painanu päälle, mut nyt on iha hetki ennen ku jatkan töit.. Eli eile oli toine neuvola ja painoa oli tippunu kilon!! En pistä yhtään pahaksi ku ylipainoo kumminkin o...ja sydän äänet kuulu hyvin <3 rakenneultra on 27.1 ja onneksi äijä on sillo vapaalla et pääsee mukaan, muuten toi työ sotkee aina ;))) nyt jatkan töit
 
Hei kaikille ja tervetuloa uusille!

Rukka-Peikko Tääl mietitty ihan samaa jos sukupuolen saa tietoon, et pitäisköhä olla heti kertomatta muille.
Ite toivon tyttöä, mut en kyl pojastakaa pety, kuhan saahaa vaa pienokainen tänne vihdoin. =)

Tiituliini Voi kun itselläki kävisi noin et paino ois tippunut tai ainaski pysynyt samana, paljoo lisää en halua. Täs ku on vähä tota varaa lihota enää jäljellä tosiaa ku normin ihan ylärajast lähteny. :headwall: :)

Tääl lasketaa päiviä tokaan ultraan, nyt ois 4pv!

Missy 19+0
 
Huomenia!

Tässä ootellaan että pääsisi terveyskeskukseen taas korvahuuhteluun, kävin eilen pitkittyneen flunssan takia ja tuomio oli korvakäytävätulehdus :mad: Onneksi pitäs selvitä ilman antibiootteja, tippoja, särkylääkettä ja ravaamista huuhtelussa.

Ja kas kummaa kun viimeksi mainitsin että ei mitään liikkeitä tunnu niin illalla tunsin jotain pieniä "kuplia", tosin vaan hetken ja kun oikein yritti sitten kuulostella niin ei mitään.. Eikä mitään tietoa missä istukka on ja kun ensimmäinen kyseessä niin varmasti tulkitsen suurimman osan suoliston pörinäksi =)

Neuvolassa on käyty 2 kertaa ja seuraava olis helmikuun puolella rakenneultran jälkeen (mihin viel 2,5viikkoo). Mun neuvolatätsky on ihan mukava, hyvin tullaan juttuun.

Sokerirasitus sinne sain passituksen heti ensimmäisellä käynnillä (BMI 37 ja isällä oli aikuisiän diabetes), piti käydä rv 12-16 aikana, mutta en ole päässyt ensin pahoinvoinnin takia ja nyt tää flunssa :( Ens viikon tiistaille olis nyt aika, toivon mukaan ei joudu taas perumaan ja siirtämään. Pitää kuitenkin keretä käymään ennen ultraa tai tulee sanomista.

Vaunut ja kaukalo Vaunujen merkkiä en muista, tulee kaverilta ja ne on melkein uudet. Samasta paikasta tulee myös Gracon turvakaukalo minkä saa kiinni matkarattaisiin. Varmistu sekin että pinnasänkykin saadaan =)

Ja tervetuloa ZiiliZeija! Itsekkin tykkään kun täällä ollaan niin aktiivisia =) Olin myös tuolla toisella keskustelupalstalla ja siellä oli keskustelu niin nihkeää että poistuin kokonaan.

Mutta nyt sinne terkkulaan!

Roki ja mini 17+6
 
Hyvää päivää kaikille ja tervetuloa uusille!

Täälläkin lasketaan päiviä rakenneultraan - maanantaina, maanantaina :D

Tukivyöstä olitte puhuneet, mullakin oli esikoisen odotuksen aikaan puolivälin jälkeen tunne, että jotain tukea piti saada. Hommasin sen Anita-tukivyön ja pieninkin koko oli melkeinpä liian suuri, vaikka noin normisti olenkin kokoa M-L... vyö jäi kyllä vähälle käytölle, sillä käytössä se enemmän ahdisti kuin miellytti. Vaikka talvi olikin, oli kertakaikkiaan liikaa, kun oli mamma-alushousut korkeallla vyötäröllä ja mammafarkut toisella samanlaisella vyötäröllä, siihen kun lisäsi vielä tukivyön, niin mulla oli vaan NIIN KUUMA, puin päälleni ihan mitä tahansa. Kokeilin kyllä ilman niitä mammakalsareita, mutta mulla ei muunlaiset päällyshousut pysyneet päällä kun ne mahan päälle nostettavat, joten vähintään sen kaksikerrosta oli vaatetta extrana tukivyön kanssa.

Äitiys/imetysliiveistä (en muista joko tästä on ehditty vaihtamaan ajatuksia?) olen itse normitilanteessa hiukan suurehkoa kokoa rintojen suhteen ja tavallistenkin liivien löytäminen on hankalaa, koko on 70G yleensä. Esikoisen aikaan rinnat kasvoivat jonkun verran odotusaikana, mutta ihan valtavasti syntymän jälkeen - nyt toista odottaessa taitaa rinnat muistaa tilanteen, sillä pakko on ollut ottaa käyttöön esikoisenaikaiset imetysliivit, kun muut ei mene päälle... Luukkuliivit on imetyksessä ihan ehdottomat ja vinkkinä muille isorintaisille, myös meille löytyy toimivia ja tukevia luukkuliivejä. Itse etsin ja kokeilin kaikki netistä löytämäni "isot" merkit ja vaikka joku Change (vai mikä se nyt onkaan) kehuskelee kuppikoolla I, todellisuus ei vastaa lupauksia - ei mennyt päälle, se vastasi muiden mallistojen paria kokoa pienempää. Mutta tuo tukivyömerkki Anita tekee isoja liivejä ja niitä saa Hesassa esim. FunkyLadysta Fredan liikkeestä. Ja "Viipurin korsettiliike" siinä Eläinmuseota vastapäätä kapessa talon päädyssä tekee liiveistä kuin liiveistä luukkuliivit parilla kympillä. Tämä vinkkinä myös muilla kuin isojen rintojen omistajille! Ihan mahtava paikka, muokkasivat samaan hintaan ympärysmittaa jne. kun hyllytavarasta ei suoraan löytynyt oikeaa kokoa. Stokka esim. myy samaa merkkiä, mutta suurimmat koot pitää tilata ja -heh heh- tilattavat tvarat on myös ostettava. Siis katsoin myyjää viimeksi suu auki, että siis tilaan oikeiksi luulemani koon ja minun on ostettava se, vaikka se olisikin sovittaessa väärä, kun olen kerran erikseen sen tilannut? Menin muualle ostoksille...

Sokerirasitukseen käy tie täälläkin, pitäisi saada aikaiseksi varata käyntiaika jonnekin helmikuulle. Ei nappaisi, oli inhottava kokemus viimeksi, vaikka hengissä selvittiinkin.

Sukupuolta ei taideta selvittää tälläkään kertaa. Toisaalta haluaisin, mutta kun ei esikoisestakaan kysytty, taidetaan mennä samalla linjalla tällä kertaa. Silloin oli moni sitä mieltä, että "te kyllä tiedätte, mutta ette vaan sano". Vaikka kuinka monesti jouduin selittämään, että en oikeasti tiedä, ja yleisesti sitä pidettiin ihan ihmeellisenä asiana, että ei selvitetty etukäteen. Oon pyrkiny myöhemminkin hankkimaan lapselle muitakin vaatteita (ja enimmäkseen muitakin) kuin vain vaaleanpunaisia... Kuten Venttikin, en yhtään tykkää hörhelöistä ja rimpsuista, ja pääsin välttämään sellaiset, kun vauvalle tarkoitetut lahjat ja lahjoitukset oli "oltava" molemmille sopivia :)

Nyt takaisin töihin, tulikin piiiitkä kahvipaussi!

Höpöttäjä (joka poksuu puoliväliä huomenna, tänään vielä 19+6!)
 
Hei taas!

Kiva saada sutkin mukaan Höpöttäjä, itsekin kyllästyin pyytämään liittymisiä kokoajan tuonne vauvan keskustelusivuille. Täällä on hyvä meininki ja keskustelukin käy vilkkaana :)

Meillä tyttö täytti tänään 4 vuotta, että aika menee nopsaan, poika täyttää vajaan 2 kk päästä 2- vuotta. Molempien syntymät muistan kun eilisen päivän. :heart:

Täällä vauva on vilkkaimmillaan iltaisin, jotkut potkut jo aika tuntuvia, päivällä en muun touhun lomassa niitä niin vielä huomaa!

Moni on käynyt rakenneultrassa, itselläni sinne on vielä 2 viikkoa. Ajateltiin kysellä suukupuolta etukäteen, molemmista ollaan kysytty ja hyvin on tieto pitänyt paikkansa.
Ei sillä nyt niin merkitystä ole kunhan vauva vaan on terve, mutta ollaan niin malttamattomia :)

Huomenna juhlitaan tytön synttäreitä sitten isommalla porukalla, oikein mukavaa viikonloppua kaikille ja palaillaan taas!

T. Enisa ja pikkuinen rv 18+2
 
Taas tullut uusia, kiva ja tervetuloa!! :wave:

Liikkeistä täällä odotellaan edelleen..jotenkin tuntuu, että välillä on saattanut tuntea jotain pieniä myllerryksiä, mutta tiedä sitten onko liikkeitä. Juuri luin esikoisen raskauspäiväkirjaa ja ekat liikkeet tuntunut 17+6 ja luulis että nyt toisesta tuntis aikasemmin :ashamed: Mutta mitään niin mullistavaa liikettä ei kyllä ole vielä tuntunut, välillä makoillessa tuntuu kyllä sellanen kovempi kohta, joka sitten ei aina tunnu siinä, joten on kai vauva..? Istukan sijaintia en tiedä ja tiedän, että kaikki raskaudet ovat erilaisia ja liikkeet tuntuvat eri viikoilla, mutta silti huolestuttaa, mjääh. Enkä viittis vielä näillä viikoilla soitella neuvolaan ja panikoida liikkeitä, kun varmaan vaan sanovat ettei vielä kaikilla tunnu.
Mutta tuntuuko jo teillä muilla toista tai kolmatta odottovalla liikkeet hyvin??

jkoo + Pupu 17+2
 
Heh, täällähän saa joka kerta kun kirjoittaa toivotella uusia tervetulleiksi :).

Tukivyöstä: mulla oli viime raskaudessa (en muista merkkiä) ja aika vähälle käytölle jäi. Vaikka tuntuikin, että maha tarvitsi tukea niin olin silti mieluummin ilman kun se vyö jotenkin ahdisti. Jos olin nimenomaan pitkälle kävelylle menossa tai jumppaan tms. niin laitoin, muuten en. On se vielä tallessa mutta en ole vielä käyttänyt.

Rintsikoista: Mulla oli ihan sama, että esikoisen kanssa kasvoivat reippaammin vasta kun maito nousi, mutta tällä kertaa on tullut yli kaksi kuppikokoa jo nyt. Toivottavasti kasvavat vaan eri aikaan eikä lopputulos ole tällä kertaa isompi, olen meinaan muuten niin rimpula, että isot hinkit näyttää tässä kehossa vaan koomisilta ja paha niitä kesäkuumalla on mennä kovin peittelemäänkään... Ja lisäksi tietysti tuo saatavuusongelma, mulla on meinaan kanssa ympärysmitta 70 ja tuntuu, että kaikki isot liivit lähtee jostain 80-ympäryksestä. Brittinettikaupoista saa onneksi tilattua kohtuuhintaisia, nättejä ja oikeakokoisia liivejä :). Mä en kanssa ymmärrä niitä, jotka eivät osta luukkuliivejä ja pärjäävät muka tavallisilla, itse en ikinä vaihtaisi luukkuja pois :).

Tuossa muutama sivu sitten oli puhetta vaunuista ja joku sanoi, että hankki pehmeän kantokopan, koska sen voi helposti irrottaa rungosta ja kantaa sisälle. Jäi vaan vaivaamaan, kun kyllähän kovakin koppa napsahtaa irti rungosta ihan yhtä lailla ja ihan yhtälailla on tarkoitettu kanniskeltavaksi. Meillä oli kova koppa kesävauvalla viimeksi, enkä täälläkään kertaa edes harkitse pehmeää.

Pää lyö tyhjää. No, myöhemmin taas. Aurinkoista päivänjatkoa! :wave: (täällä ainakin paistaa :))

Inka ja maha 20+1
 

Yhteistyössä