Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

LKN
Tänään vihdoin ja viimein toinen neuvolakäynti oli, ja kaikki hyvin :)
Sykkeet löyty ja siellähän se pompotti 147-155 välillä <3 sain kuulla myös verikokeiden tulokset ja kaikki kunnossa, ei löytynyt vasta-aineita kun se oli iso riski että olis positiiviset! Voi siis huokaista ja jatkaa odotusta innolla :) kohtu oli kasvanut hyvin, tuntui kuulemma n.1,5cm navan alapuolella. saan kaverilta lainaan dopplerin kotiin kun se ei sitä enää tarvii, onpas jännä nähä mikä sekopää musta tulee sen kanssa :LOL: oon nimittäin hieman kyynisesti suhtautunu sellasiin, eikä mulla esikonkaan odotusaikana sellaista ollu käytössä ja nytkin hieman epäilyttää että kauhee stressi iskee turhaa sen kanssa :D noh, kattellaan!
Me ei olla esikolle kun kerran asiasta mainittu että äitin masussa on vauva, mutta eipä sitä näytä kiinnostavan kun ei oo asiaa ottanu sen jälkeen puheeks (4v.). Ja sillonkin oli sitä mieltä et mä olin syöny sen vauvan ja silleen se sit on joutunu mun mahaan :LOL: ehkäpä se sitten taas tulee puheisiin se asia kun maha rupee kunnolla kasvamaan tai voi tuntea liikkeet mun mahan päältä ym. :)

LKN ja kirppu 16+0 POKS!
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa ja oikein hyvää alkanutta vuotta!!!

Iso kiitos Mupelolle uudesta pinosta!

Onnea Aanna hyvistä uutisista! Ihanaa :) mulla oli muuten esikoista oottaessani joku rintatulehduksen kaltainen... Yö oli kauhea ja jouduin käymään lääkärissä... Et kaippa ne on ihan mahdollisia raskaana ollessa. Niin ja kyselit siitä närästyksestä niin esikoista oottaessani mul alko kauhee närästys jostain 20 viikolla ja jouduin 22 viikol sairaalaan ku mul on ennestään krooninen gastriitti niin se ärty tosi pahaksi. Loppuraskauden söin sit omeprazolia ja se autto. Nyt vähän närästys tuntemuksia ollu mut renniellä oon pärjännyt...

Sanmar kyseli emmaljungan duo edgeistä... Meillä on ne ostettu 2010 ja ollaan tykätty kovasti esikoisella ja menevät nyt sit toiselle. Hyvää noissa on ehdottomasti se et ne on tosi tilavat sisältä, meil on kova koppa. Esikoinen mahtu nukkuu kopassa pitkään ja nukkuu edelleen päikkärit rattaissa. Me asutaan maalla ja noi on tosi hyvät maastossa mut kaupungissa ehkä aika leveet...tosin Yhtä leveet taitaa olla ku city crossit mut meil oli erikseen kaupunkirattaat. Ja meidän auton peräkonttiin noi menee aika nippa nappa, koppa pitää ottaa pois... Mut meillä noi onkin käytössä nukutus vaunuina ja täällä kotosalla ulkoiluun.

Vaunujen hankinnassa ite pidän tärkeänä kriteerinä sitä mihin käyttöön ne tulee, eli käykö paljon lenkillä, asuuko maalla/ kaupungissa yms. Maalla ja maastossa omasta mielestäni ilmakumipyörät on ihan loistavat! ( on kokemusta myös toisenlaisista pyöristä) ja kaupungilla pyöriessä tykkään jos on kääntyvät etupyörät ja suht kapeet vaunut. Me asutaan siis maalla ja ratkaistiin esikon kohdalla asia niin et ostettiin tänne kotiin kunnon isot ilmakumipyörälliaet emmaljungan duo edget ja sit kaupunkirattaiksi meillä oli gracon miraget johon sai gracon autokopan. Ku pieni vauva usein nukahti autoon niin siirrettiin vaan koppa mirageihin ja niillä oli tosi näppärä kulkea. Sit ku lapsi oppi istumaan niin sit istu rattaissa.

Omaa napaa Sen verran et meil oli viime viikol rakenneultra <3 ku oli kysta kontrolli. No, kysta oli taas pienentynyt. Suurin 6cm ja kaks pienempää enää 1,5cm. Mut toi iso kysta oli tippunut virtsarakon ja kohdun alapuolelle ja painaa tonne alas:( olinki ihmetellyt miksi mulla painontunnetta alapäässä. Se ei kuulema haittaa raskautta mut jos ei Puhkee tai siirry niin se pitää sit tyhjentää ennen synnytystä koska nyt se on alatiesynnytyksen tiellä... Mut 4 viikon päästä meil on uus ultra taas. Vauva voi oikein hyvin!:) kaikki rakenteet näkyi ja jopa huulihalkion pysty poissulkemaan! Haaraväliin ei saatu näkyvyyttä ku asento oli semmoinen mut pitää kysyä ens ultrassa. Niin ja istukka on mul tos edessä niin siksi en tunne samalla tavalla liikkeitä ku esikoisesta. En niin voimakkaina. Mut tämmöistä tänne... Nostelemisesta on täällä ollu keskustelua niin esikoista joudun aika paljon kantelee ja se painaa sen 10kg et kyllä kieltämättä välillä tuntuu kurjalle... Mies on sit nostellu aina ku on vaan ollu mahis...

Ai niin tervetuloa uusille!!!

T, Kultasiipi & Vimpula 19+1
 
Siis.. eikö ultrien kuulu olla ilmaisia?! Lähetteellähän sinne mennään, tai siis ainakin täällä Turun suunnalla. Kaksi ultraa on kunnalle ilmaista..
..meille on tullu laskut, varhaisultrasta ja NT-ultrasta, neuvolassa siitä puhuin ja käski lyödä Tyksissä nyrkkiä pöytään, että ei ne kuulu olla maksullisia!!

Nih. Eipä täällä muuta.

Stanan kipiä on toi vasemman puolen kankku / iskias.

Emby^ ja nökö 17+1
 
Huh anopista selvitty.. Pakenin lenkille :D Todella kohteliasta mutta...

Emby^ Mä en Turun jutuista tiedä mutta ainakin täällä esikon aikaan oli maksuttomia nt- ja rakenneultra. Nyt kun kävin varhaisultrassa niin siitä sain maksaa itse (-kelakorvaus) ja esikon rv37 ultrasta sain maksaa itse. Mutta siis niin, mä itse ihmettelin tota kelakorvaus asiaa enemmänkin... Ota näistä nyt selvää. Vaikka sä oot käynyt neuvolanlähetteellä varhaisultrassa (? muistelen että näin?) niin se ei tarkoita että se olisi täysin maksuton, mut sitten noitten seulaultrien (nt- +rakenne uä) taas pitäis olla ilmaisia.. :confused:

Mut nyt nukkumaan! Nyt on muuten villit unet vähentyneet, mut unenlaatu selvästi huonontunut. Heräilen ja pyörin niin että mieskin herää. Se on sitä kun tykkäis mahallaan nukkuu mut siitä tulee niin tukala olo : /
 
Esikoinen oli 1,5 vuotias kuopuksen syntyessä. Etenkin imetys aiheutti mustasukkaisuutta ja välillä käsitteli vauvaa aika kovakouraisesti. Eihän tuon ikäinen vielä tajua mikä toiseen sattuu. Toisaalta pienen ikäeron vuoksi hän ei enää muista aikaa ennen veljeä. Ovat olleet aina kuin paita ja peppu ja edelleen touhuavat tosi paljon yhdessä. Toivon, että säilyttävät hyvät välit teini-iän yli aikuisuuteen.

Nyt molemmat odottavat innolla pikkusisarusta. He kyselevät usein vauvasta, miettivät nimiä ym. Ovathan he jo isoja (9 ja 11). Tuntuu aika hienolta odottaa tässä vaiheessa, kun toiset ovat jo niin isoja ja omatoimisia. Heistä on varmasti vauvan kanssa apua. Molemmat hoitavat jo innoissaan pieniä serkkujaan =)

Näin etukäteen luulen, että suurin mustasukkaisuus voi kohdistua mieheeni. Tämä on siis hänelle ensimmäinen lapsi ja muuttaa siksi tilannetta melkoisesti. Hän on lapsilleni tosi tärkeä ja läheinen ihminen. Tästä ollaan puhuttu miehen kanssa ja mietitty miten voisimme ehkäistä mustasukkaisuutta hänen huomiostaan. Täytyy vaan muistaa antaa aikaa myös isommille. Teinit eivät sitä enää samalla tavalla itse vaadi kuin pikkuiset.

Barbbis 16+3
 
tirlittan, juu, siis vaikka meninkin lähetteellä sinne varhaisultraan, ni se kuuluuki olla maksullinen. Siis siitä joutuu maksaan sen.. mikä se on.. polikliniikkakäynti maksun. Joku 27€.. Mut kaks ultraa kuuluu olla maksuton, ja silti multa on peritty nt-ultrasta : / ..mut en kyl tiiä noista Kela korvaus jutuista, oisinkohan mäki saanu tosta jotai? Vai onko niissä joku omavastuu? Ei siitä laitoksesta ota kyllä kukaan selvää!
 
Emby, mulla menee ainakin jokaisesta äitiyspolikäynnistä tuo 27 € polikklinikkamaksu (kun käyn diabeteksen vuoksi siellä kerran kuussa). Myös nt-ultrasta ja varhaisrakenneultrasta meni maksu KYS:llä.

Kultasiipi, meillä oli esikoisen kanssa vaunuissa sama kuvio, eli city crossit oli käytössä vauvana ja sitten ostettiin kevyemmät kääntyväpyöräiset rattaat (Inglesina Zippy) kaupungilla pyörimistä ja matkustelua varten. Voin muuten lämpimästi suositella noita matkarattaita, ovat tosi tukevat ja avaaminen/kasaaminen käy yhdellä kädellä. Ja tosi suojaava kuomu. Mummolassa tungin puolipehmeän kantokopan Inglesinoihin päikkäreitä varten, todellinen "yhdistelmävaunu"... :D

Asuttiin aiemmin lähellä keskustaa ja city crossien kanssa tuntui hankalalta lähteä punnertamaan keskustan kauppoihin. Toisaalta ilmakumipyörät ja tukevat rattaat on olleet mieleiset tietä pitkin kulkiessa (ihan asfaltillakin, ja varsinkin lumessa), menevät eteenpäin puoli-itsestään. Nyt asutaan lähiössä ja todennäköisesti tulevaa vauvaa nukutetaan vaunuissa ulkona enemmänkin, ja matkarattaat jää sitten vähemmälle käytölle. Enää en niin haikaile kääntyvien kolmipyöräisten vaunujen perään kuin kaupungissa asuessa.

Löysin muuten toppahousut, joita aiemmin mainostin meneväni ostamaan (joo, ei oo elämää palstan ulkopuolella :whistle:). Normaalisti oon kokoa 40, mutta nyt ostin kokoa 42, menivät vielä nippa nappa kiinni mahan yli, mutta en usko että ovat liian löysät "normaalitilassakaan" (vyötärön sivuissa on säätötarrat).

Löysin ihan uuden liikunnan ilon housuja kokeillessani, kun ei yhtään palellut ulkona =) Päätinkin että vielä ei ole myöhäistä kohottaa kuntoa loppuraskautta ajatellen (oon liikkunut viime vuosina tosi laiskasti), ja päätin ottaa ohjelmaan päivittäistä kuntoliikuntaa. Eilen kävin jo kevyesti uimassa/vesijuoksemassa ja tänään reippaalla kävelylenkillä. Esikoista odottaessa olin loppuun saakka tosi hyvävointinen ja -kuntoinen, menin viikkoa ennen synnytystä lapsivesipunktioon polkupyörällä :O Nyt tuntuu, että kondis ei oo ollenkaan samaa luokkaa... :ashamed:

Maikki rv 17+0. Näin ne viikot vierivät!
 
Ainiin, lisäys vielä, onko muuten porukalla kokemusta Anita-tukivyöstä? Muistelen edellisraskaudesta, että olisin jossain vaiheessa kaivannut vatsalle tukivyötä, mutta ei sitten tullut hankittua. Nyt ajattelin ostaa käytettynä. Jos jollain on haisua kokoluokituksista, niin onkohan koko S liioitellun pieni, kun normaalisti oon kokoa 40? Monessa paikassa lukee, että koot ovat reiluja ja S-koko mainittiin vastaavan kokoja 38-40.
 
Nyt tulin päivitteleen vaan omaa napaa
täälä ollu kivuliaita suppareita ja alapäässä ihme "jomotus" tai sellanen paineen tunne :/
eilen sain aikaseks soitettua neuvolaa ja kyseltyä onko ihan normaalia...
sano että heti päivystykseen mutta meillä tää päivystys toimii niin hienosti että se jäi sit haaveeks.
iltapäivällä sain kuitenkin neuvolasta puhelun ja neuvola lääkärille oli onneks tullu peruutus aika täksi aamuksi joten lähdenkin sinne sit kohta tarkistettavaks.

neuvolan tätskä (kätilö) sano heti että ei todellakaan ole supistukset normaaleja että pehmitttävät ja avaavat kohdunsuuta.
tai kait tuos oli lähinnä se että mulla tuntuu ihan siltä kun pitäs lähtee synnyttään niin kova paine ja tuntee kun kohdunsuu aukee :O
toivotaan parasta että kaikki olis hyvin.
liikkeet kyllä tuntuu ja sydänäänet kuuluu mutta eipä siitä ole hyötyä jos synnytys alkaa näin aikasin :/
tokkopa selvii pikkunen viel tässä maailmassa näillä viikoilla

kävin aiheesta etsimässä tietoa netistä ja lueskelin keskusteluja mitä asiasta on kellekkin sanottu ja kaikille vaan lohduteltu että ihan normaalia ja harvaa on otettu edes lääkärin pakeille asian johdosta, ihmeesti noi mielipiteet on hyvin pitkälti lääkäristä ja neuvolasta kiinni miten missäkin toimitaan.
nooh josko kohta saisin kuitenkin huokaista kun käyn sielä lääkärissä.

matte & pirpana 18+0
 
Aanna: Ihanaa, että saitte vihdoin tulokset ja olivat vielä loistavia. =) Närästyksestä kyselit. Iltaisin alkaa ilmenemään täällä. Eilen jo oisin ottanut rennietä, mutta en jaksanut lähteä penkomaan kaappia löytyykö sieltä enää vai pitääkö käydä apteekissa. Esikoisen aikaan rennie oli yks mun parhaimmista kamuista.

Emby: Oon ihmetellyt kun en ole saanut nt-ultrasta tuota laskua. Esikoisen aikaa molemmista ultrista meni poliklinikkamaksut tosin silloin meillä ei ollut noita veriseuloja ollenkaan. Ota näistäkin nyt selvää. Näistä kunnallisistahan ei saa mitään kelakorvauksia, vaan ne on itse maksettava kokonaisuudessaan. Yksityisellä puolella taas korvaukset on mahdollista saada.

Lemmikeiden suhtautumisesta. Meillä on kaksi kissaa. Esikoisen aikaan molemmat tais tulla kihnuttamaan mun kylkeen/mahan päälle jos satuin makoilemaan, mutta nyt en ole vielä huomannut samaa.

Esikoinen ei oikein vielä taida ymmärtää, että meille on tulossa vauva. Kovasti kyllä koitan aina muistuttaa, ettei äidin mahan päälle saa tulla hyppimään/istumaan. Onhan tuo monta kertaa huudellut mahalle hei hei vauva (välillä hauva). Saas nähdä miten sitten reagoi pikkusisarrukseen kun vauva todella putkahtaa maailmaan. Miehen äidiltä kuulin, että mies oli ollut todella mustasukkainen silloin kun hänelle syntyi pikkusisko. Ikäeroksi tulee meillä tulee aikalailla 3-vuotta kun la:assa ja esikoisen syntymäpäivässä on päivän heitto.

Nosteluista. Päivittäin joudun nostelemaan tota n. 16 kiloa painavaa esikoista ja välillä jopa kantamaan. Eilen käyntiin tk:n päivystyksessä ja jouduttiin siellä odottelemaan 2 tuntia ennen lääkärille pääsyä. Oli aika ihanaa tuon touhukkaan 2,5-vuotiaan kanssa kun sai juosta pitkin käytäviä hänen perässään. Onneks mulla ei taida olla kovin supistusherkkä tuo kohtu ja vielä ainakin olen välttynyt suppareilta mitä nyt harkkasuppareita on tainnut muutamaan otteeseen tulla.

Mupelo ja kirppu/sintti rv 20+2
 
Tervetuloa mukaan Höpöttäjä75 :wave:

Matte07 toivottavasti siellä on kaikki ihan hyvin!! :hug: Voihan olla, että sulla on joku tulehdus alakerrassa, joka aiheuttaa supisteluja ja hoituu lääkkeillä. Tuuthan kertomaan sitten lääkärikuulumiset! Tsemppiä!

Heh, ihania noi pikkusisarusten kommentit ja suhtautuminen tuleviin vauvoihin :D

vauvavakuutuksista Lueskelin vanhaa Vauva lehteä (3/11) ja siinä oli vertailu vauvavakuutuksista. Vaikka oli tosi selkeästi tehty se vertailu, niin silti vaikea näköjään verrata noita vakuutuksia ja hintoja keskenään, kun tuntuvat olevan niin erilaisia ja hinnat riippuu monesta eri asiasta.

Np-ultran maksullisuudesta Mä oon koko ajan luullut, ettei np-ultrasta eikä rakenneultrasta tarvi maksaa mitään missään päin. Ainakaan mulle ei oo tullu laskua np:stä.

Poikka kyselit dopplereista. Mulla on Angelsoundsin halvin malli, sellanen "sydämen muotoinen" kuulokkeellinen ja oon ollu siihen tosi tyytyväinen! Eikä hintakaan ollut mielestäni mikään paha, taisi maksaa 39,90€ jos oikein muistan. Minäkään kun en tunne vielä liikkeitä, niin on edes joku mielenrauhoituskeino, jolla selvittää, että kyllä siellä vielä joku on kotona :)

Kultasiipi kiitos tuosta Emmaljunga infosta! Mä näin tossa yksi päivä kaupassa yhdellä pariskunnalla sellaset ihan uudet Duo Edget ja aika ison näköiset ne tosiaan oli. Toisaalta haluaisinkin sellaiset vaunut, joiden kanssa ois helppo käydä kunnon vaunulenkkejä, joten siihen tarkoitukseen varmaan ihan hyvät. Ei asuta keskustassa ja meillä on yksi kerroksinen rivitalo kämppä, joten varmaan senkin puolesta sopisivat meille.

ON: Rakenneultraan enää 2 yötä =) Nyt vähän harmittaa, ettei kuitenkin tullut otettua aamu aikaa, kun saatiin itse np-ultran yhteydessä valita. Joutuu perjantaina tulemaan ensin töihin kärvistelemään jännityksessä. Voi kunpa niin toivon, että kaikki olisi hienosti ja pienellä kaikki hyvin! Ja jos suostuisi näyttämään sukupuolensa, niin ois mukava bonus. Tuo ultra on tullut jo uniinkin. Toissa yönä näin unta, että olin ultrassa ja siinä näkyi vauva ihan selkeästi ja itsekin erotin, että oli poika. Ja viime yönä unessa selitin kaverille ultran jälkeen, että siellä olikin kaksoset :D Mitäköhän unia ensi yönä nään :LOL:

Sanmar + superpapunen 19+4
 
Anita tukivyö oli mulla satunnaisesti käytössä edellisessä raskaudessa ja oli kokoa S. Silloin normi vaatekoko taisi olla juuri sen 38-40. Maikki79, kannattaa ottaa varmaankin se S-koko, kuulemma ei ole vyöstä juuri hyötyä jos se on liian iso.

Ultramaksu on muistaakseni täällä HUS:ssakin se 27 euron poliklinikkamaksu per käynti.

Esikoinen, nyt reilu 3 vee poika, pussailee mun mahaa ja monta kertaa päivässä kertoo rakastavansa vauvaa :heart: Olen kyllä kertonut jo valmiiksi, että vauva vie äidin ja isin aikaa, eikä vauvasta ole aluksi juurikaan leikkikaveriksi, mutta kovasti poika vakuuttaa ymmärtävänsä. Ainoa asia, mikä tuntuu olevan vaikea hyväksyä ja ymmärtää, on se, että vauva juo (toivottavasti) tissimaitoa. Poika itse sai tissiä vain 4 kk ikään asti niin ei mitään muistikuvia itsellä ole. Tuo tissijuttukin lähinnä huvittaa poikaa, ei siis voi "uskoa sitä todeksi" :LOL: Saa nähdä miten sitten todellisuudessa menee, mutta mitään kauhuskenaarioita en ole kuitenkaan luomassa, vaan uskon kaiken menevät ihan hyvin sitten.
 
Heipparallaa. Liityn mukaan kesäkuisiin odottajiin. Olen seuraillut ketjua alusta asti ja välillä tekee mieli kommentoida jotain, niin liityn nyt seuraan :)

Meillä on toinen tulossa ja ikäeroa esikoiseen tulee n. 2,5 vuotta.

Matte07, Kuulostaa ikävältä, toivottavasti ei enteile mitään vakavaa!
Kivuliaat supistukset tosiaan ei kuulu asiaan, mutta kivuttomia voi tässä toisessa raskaudessa vissiin olla jo aika aikaisin ja paljonkin. Tulehdukset olisi kyllä syytä poissulkea pikaisesti! Tsemppiä!

Miksi muuten et päässyt päivystykseen?

Mulla on ollut kummassakin raskaudessa tapana tehdä niin, että vain marssin soittamatta äitiyspolille, en ikinä tk päivystykseen, jos jotain huolestuttavaa ilmenee (tässä raskaudessa verenvuotoa viikolla 9 ja kaksi peräkkäistä varhaista keskenmenoa ennen tätä raskautta).

Helposti puhelimessa kieltäytyvät ottamasta sisään, jos viikkoja vähän, mutta paikanpäältä eivät helpolla käännytä pois.
Olen kokenut niin turhauttavaksi jo ensimmäisessä raskaudessa janakata puhelimessa siitä onki se vaiva tai huoli nyt tarpeeksi suuri, että helpommalla pääsee, kun vaan marssii paikalle tai käy yksityisellä, jos päiväsaikaan asiaa ja ajan onnistuu saamaan.

Kultasiiven kystat kuulostavat myös kurjalta lisä stressiltä odotukseen, mutta toivottavasti ne nyt puhkeaisivat itsestään pois, tai eivät ainakaan enää kasvaisi. Onneksi sua ultrataan ja olet osaavissa käsissä tän asian suhteen.

Meillä on rakenneultra loppukuusta ja kovasti mietityttää, että onko kaikki ok. Np ultrassa kaikki oli hyvin ja niskaturvotustakin alle 1mm ja riskilvuksi saatiin 1:55 000, ikä vaikuttaa tässä ja sitä on 25.

Synnytän tämän toisen pienemässä sairaalassa kuin esikoisen ja sekin vähän mietityttää, ihan jo tuntuu että käytännöt neuvolakorttiin merkattavista asioista on erilaisia kuin esikoisesta.
Täällä esim np ultran mittoja tai niskaturvotusta ei merkittu neuvolakorttiin ollenkaan, vaan mukaan sai erillisen tulosteen. Merkkasin ne sitten itse, kun esikoisestakin oli merkitty.

Ja sykkeiden kohdalle merkitty vain +, vaikka esikoisesta aina luvut kirjoitettu ylös. Luulisi, että näilläkin tiedoilla jotain tekee?
Ja tottakai isompi sairaala on parempi, eiks niin ;)

Tässä raskaudessa olen voinut huomattavan pahoin, verrattuna ensimmäiseen. Vielä tämänkin vuoden puolella olen saanut oksentaa. Nukkuminen on myös ollut jo viikkoja levotonta ja paikat menee jumiin kyljellään nukkumisesta, selällään tulee jo huono olo ja mahallaanen enää viitsi nukkua. Tässä raskaudessa myös on ollut verenvuotoa (istukka osittain kohdunsuun päällä ja hematooma), mitä esikoisesta ei ollut kertaakaan. Lisäksi tätä raskautta edeltäneet keskenmenot ovat jättäneet jälkensä, muuten kyllä osaan ottaa rennommin kuin esikoisesta, kun odotus on jo tuttua hommaa :)

Niin ja Aannalle piti toivottaa oikein rauhaisaa ja nautinollista odotusta! Älä mieti sitä turvotusta enää. Jos siellä on jotain muuta turvotuksen aiheuttajaa, niin todennäköisesti kyseessä on jokin "korjattava" asia. Millos sulla oli se rakenneultra?

Mä kanssa kuulin yhdeltä puolitutulta lapsensa odotuksesta tarinaa, surullista sinänsä, että koki vauvan odotuksen raskaaksi ja pelottavaksi, eikä uskaltanut kiintyä oikein vauvaan kun niskaturvotusta oli yli 5mm, lapsivesitutkimuksessa kromosomit ok, siis nämä yleisimmät, mutta lääkärit painottivat että lapsi ei ole terve ja keskeytystä kuulemma suositeltiin useaan otteeseen. Heille syntyi terve vauva ja ainakaan puolenvuoden ikään mennessä ei ole todettu mitään poikkeavaa.

Meillä on täällä kovat pottatreenit menossa esikoisen kanssa, jotta olisi sitten kesällä vähemmän vaipatettavaa. Sama juttu syömisen ja nukkumisen kanssa. Pitäisi saada kaikki nyt mahdollisimman sujuvaksi, jotta pääsisi helpommalla.

Meillä esikoinen nukkuu vielä usein ainakin aamuyön välissä, kun sinne kömpii ja en raaski sitä ihanaa unista pörröpäätä lämpöisestä kainalosta poiskaan häätää, eli tuskin on siirtymässä vielä omaan huoneeseen, mut olenkin ihan pehmo äiti :D Vierastan ajatusta penen lapsen varhaisesta itsenäistämisestä, mutta kunnioitan kyllä jokaisen perheen omia valintoja.

Listaan voi päivitellä omalta osaltani seuraavaa:

15.6 * murukka * 25 * toinen
 
Viimeksi muokattu:
emby^, tulin tuolta heinäkuisten puolelta tänne kurkkimaan ja osui tuo ultrien maksuja koskeva kysymyksesi silmään. Pohdin asiaa yksi päivä ja löysin tällaisen infon Turun kaupungin sivuilta:

Raskaana olevalla naisella on mahdollisuus osallistua kahteen maksuttomaan ultraäänitutkimukseen, joista toinen tehdään alkuraskaudessa ja toinen keskiraskaudessa. Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta tapahtuu ensisijaisesti alkuraskaudessa yhdistelmäseulana ja toissijaisesti keskiraskaudessa veriseulana.

Linkki tuohon sivuun -> www.turku.fi

Eli nyrkkiä vaan pöytään, neuvoisin minä.
 
  • Tykkää
Reactions: Emby^
Heippa!!

Minäkin tahtoisin ketjuun mukaan :)
Odottelen yllärivauvaa viikoilla 16+1 eli laskettuaika 26.6.
Tulokas on jo neljäs lapsi meidän perheeseen. Asustelemme tällähetkellä Kangasalla. Perheeseen kuuluu mies, 10-vuotias poika ja 7- ja 3-vuotiaat tytöt :) Karvaisia perheen jäseniä on kaiken muun lisäksi sitten vielä 6.

Olemme alku "shokista" selvinneet, sillä tämä Ylläri on lähtenyt alulle ehkäisystä huolimatta. Nyt jo innolla odotamme tulevaa :heart: muutoksia vauva tuo pereheeseemme hurjasti. Omat opiskelut jäävät kesken, mutta jatketaan sitten vähän myöhemmin. :)
 
Matte Mustaki kuulostaa hurjalta toi ja suosittelen samaa ku joku toinenki sano vissii et marssii vaa suoraa sisään. Itelki käyny aiemmin et sanovat kattele vähä aikaa mikä on vointi ja sitte kävi mitä kävi. Tiukka kantsii ite kyl olla ja "vaatia" hoitoa tai tarkistusta!
miimi81 Tervetuloa ja onnee ylläristä! Mun sisko asuu siellä suunnalla myös perheineen. =)
Täällä masukki potkii kovaa tahtii joka päivä, välil vähä rauhallisemmin. Eilen oli ihana kuulla neuvolassa sykkeet, on ne vaa nii ihanat äänet! :heart:
Kyllä tuo ultra ilmainen pitäisi olla, ite en nt-ultrasta maksanu vain noist erikoislääkäreistä tulee poli-maksu. =)

Missy 18+5
 
löyty kuulemma merkkejä hiivasta ja siihen nyt sit kuuri päälle...tosin lekurin ilme oli sen näkönen ettei itsekkään uskonut selostuksiinsa.
sano vaan että jos ei tällä mene ohi niin sitten katotaan uudelleen.
onneks en ole tällä hetkellä työssä.
kohdun suu oli onneksi kiinni mutta nyt sitten vaan pitää kuulemma olla rauhassa...ei saa työntää,vetää tai nostaa mitään raskasta...mikähän sit on raskasta?
ja kukahan kolailee tuon meitin pihan tai ulkoiluttaa koirat kun supistuksen alkavat siis melkein heti kun seisaalleni nousen :/
 
Moi!

Mahtuisiko mukaan? Mie oon pitkään tätä pinoa seurannut ja nyt sain aikaiseksi/uskaltauduin kirjautumaan tänne. :)

Esikoinen 5/11, eli ikäeroa olisi tulossa n.1v1kk. Esikoinen oli yllätyslapsi, tämä toinen tjot meiningillä alkunsa saanut. Tällä hetkellä oon vanhempainvapaalla lähihoitajan työstä ja töihin en tässä välissä menekkään.

Toivottavasti kaikki vain menisi hyvin ja kesäkuussa syntyisi pikkukakkonen =)
Rakenneultra olisi 7.2. ja se jännittää sekä hyvällä että huonolla tavalla. Paljon oon lukenut asiasta, ja vaikka innolla odotan ultraa (näkee tas pienen ja ehkä jopa sukupuolen) niin samalla pelottaa että mitä jos sieltä sitten jotain huonoa paljastuu (sitä vartenhan nämä seulat ovat, eivät huvinvuoksi)
Mutta niin, näihin ajatuksiin :)

la 21.6.2012
Rukka-Peikko Takkutukka*24*toinen*PKKS

Peikko + otus 16+6
 
Hui huii mikä väsymys on iskenyt viime viikosta päälle. Voisin ottaa päiväunet 3-4tunnin välein ja ihan meinaa energiat kesken loppua. 25minutin torkut ovat mitä parhaimmat ja taas jaksaa.

Tervetuloa uusille mukaan ja ihanaa kun osa saa edelleen jatkaa odotusta!

Rakenneultra lähenee ja tuntuu, että ihmiset ympärillä alkaa herkästi puhumaan jos ja jos ja jos sieltä jotain selviää. No sieltä ei todella voi selvitä läheskään kaikkea, ei kuuroutta, ei sokeutta, ei autismia ei sitä eikä tota. Tietysti tajuan, että fyysinen kokonaisuus on todella tärkeä, mutta se ei ole vielä kokonainen ihminen. Ei se kerro kaikkia hyviä ja huonoja puolia ja mahdollisia puutoksia mitkä voivat hankaloittaa elämää ja vaatia valtavia ponnistuksia. Olen aika (lievä ilmaus) herkästi tällä hetkellä ärsyyntyvä jos multa aletaan kyselemään mitä teette jos... Ihan kuin olisi jossain turvassa vaikka rakkenne ja 4D ultra näyttäisi mitä. Enkä tarkoita keskustelua täällä aiheesta todellakaan, vaan yleisesti ihmisten kommentointia joiden kanssa puhuu naamatusten. En siis pyri kieltämään etteikö siellä jotain voisi olla, en vaan tajua miksi pitäisi valmistautua johonkin jota ei ehkä ole ja joka voi olla vielä jotain pahempaa. Joka aamuhan tässä saisi sitten valmistautua jos johonkin.. Ihme stressaamista eikö vaan nyt voisi olla ja nauttia päiväkerrallaan. Ei voi - elämä ei ole sitä varten. Pah.

Hengessä siis mukana, joka päivä luen teitin ajatuksianne :)
Joo menen vetää unet ennen yöunia :)

Sandrastiina ja Mini 16+4 (ei pulputuksen pulputusta, enkelin siipeä tai potkun potkua ole missään tuntunu)

Ja aijoo mammajooga, kannatan vaikken sitä juuri harrasta. Bodybalance tunti on myös sellainen jossa on raskaana olevalle vahtoehtoiset liikkeet jotka ohjaajan pitäisi osata tunnin aikana kertoa jos käy ennen tuntia sanomassa, että kaipaan niitä neuvoja tunnin kuluessa...
 
Viimeksi muokattu:
Matte07, jos hiivakuuri ei auta niin vaadi pääsyä labraan antamaan kunnon näyte. Mulla todettiin tällä viikolla emätintulehdus, joka voi aiheuttaa supistuksia, ja johon tosiaan on erilainen lääkitys kuin hiivaan. Raskausajan liikunnasta sen verran, että heti kun saan tämän tulehduksen hoidettua niin aion aloittaa vesijumpan tai hydrobicin :)
 
Tervetuloa kaikille uusille!!

Ohhoh mikä olo, onnistuin sitten saamaan jumalattoman flunssan päälle. Alko sunnuntaina ja helpotusta ei näy vaikka on lämmintä mehua vedetty litra tolkulla ja levätty.

Ja täällä on kaikki raskausoireet (paitsi rintojen aristus) hävinneet. Mahakaan ei juuri ole kasvanu ja mitään liikkeitä ei tunnu, tosin ei ole kyl aikasemminkaan tuntunu.. Hieman laittaa miettimään että onko kaikki kunnossa..

Hieman pihalla siitä mistä viimex on kirjoteltu ku ei polla nyt pelaa ja unohtaa kaiken mitä just on lukenu.. Joten parempi ehkä siirtyä tuonne punkan puolelle..

Roki ja mini 17+4
 
Vaunuista on ollu puhetta. Itse tilasin netistä vaunut, joita en ole edes livenä nähnyt :) kun mä vaan halusin ne enkä jaksanu sitten Turkuun asti ajella niitä koittamaan. Ne on Crescentin classic mallin yhdistelmävaunut, ainakin kun tein taustatutkimusta netistä ni niitä oli paljon kehuttu, et toivottavasti ei tämä nyt sitten ihan mennyt metsään, ja kun nyt sai viime vuoden mallit hyvällä ale hinnalla...

Rakenneultra olis sitten kahden viikon päästä ja olen siis saikulla vielä sinne asti. Mä en mitenkään osaa jännittää tai pelätä sitä mitenkään, koska onhan ne asiat joita siellä voi vastaan tulla aika pieni osa mikä loppujen lopuksi voi olla huonosti.

Tänään oli jo kolmas neuvola. Siellä se Tyyne kovin paineli menemään, kun sydänääniä kuunneltiin. Painoa oli taas tullut ihan kiitettävästi 679g/vk, hieman ehkö liikaa:LOL: eli nyt on sitten mittarissa jo +10kg..... Yritin siinnä sitten selitellä terkkarille et kun mä syön ihan normaalisti tavallista ruokaa et en tiiä mistä tota painoa oikein tulee. No karppaamisesta luopumisella on ehkä hieman osuutta asiaan. Mut pyysin kuitenkin et otettais noi kilpirauhasarvot varmuudeks kun se vajaatoimintahan voi puhjeta raskauden aikana.

Liikkeitä ei ole täälläkään tuntunut. Kovasti olen yrittänyt kuulostella, mut ei. No mulla on kohtu taaksepäin kallellaan ni se tietty vaikeuttaa vielä liikkeiden tuntemista. No kyllä ne varmaan kohta rupee tuntumaan, ehkä tää sitten alkais tuntuu hieman enemmän todelliselta:)

*madde + Tyyne 18+0 (POKS POKS :) )
 
Hei kaikille pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille!

Lähes joka päivä käyn täällä lukemassa muiden kuulumisia, mutta jotenkin ei itse saa aikaiseksi kirjoiteltua mitään.

Minulle voisi päivittää seuraavat tiedot: la 17.6 ja tyttöolo. Olo on ollut alusta asti vahva, mutta nyt on toisaalta alkanut mietityttämään, että onko kuitenkin poika. Mennään kuitenkin tuolla vahvalla alkuoletuksella, jonka mukaan jotenkin kaiken ajattelen. Toisaalta poika on ihan yhtä toivottu.

Tänään oli kolmas neuvola ja rakenneultra on 2.2. Millään ei jaksaisi odottaa sinne asti, olis niin ihana päästä alennusmyynneistä ostaa vaatteita, mutta kun haluis eka tietää kumpi on tulossa. Neuvolassa säikähdin tänään kun tuntui, että sykettä ei meinannut löytyä, mutta lopulta löytyi ja oli siinä 150 tienoilla. Vaikka liikkeet on tuntunut vähän yli viikon ja mieskin tunsi ne jo muutama päivä sitten, niin silti ehti säikäyttää kun ei meinannut sykettä löytyä.

Mitähän muuten tarkoittaa neuvolakortissa tuossa Symph. fundus cm kohdassa merkintä palp.? Huomasin vasta kotona ja alkoi ihmetyttämään.

Ai niin.. menin sitten neuvolassa kysymään, että onhan sokerit kunnossa, koska äidilläni on ollut raskausajan diabetesta ja mummolla on diabetes.. nyt joudun sitten sokerirasitukseen joskus rv 26. Toisaalta parempi tutkia, mutta en olisi tahtonut siihen sokerirasitukseen.

Täälläkin on pohdittu jo vaunuja ja turvaistuimia. Hankalaa kun ei tiedä niistä mitään. Eilen käytiin juuri katselemassa ja yhdessä kaupassa oli turvaistuin/-kaukalo (en muista kumpi) nyt alennetulla hinnalla 59 € uutena. Kuitenkin epäilytti koska normihintakin oli vain jossain hieman yli 70 € ja muut oli 100-300 €. Onko jollakin tietoa, että mistä tietää mikä on hyvä turvaistuin? Täytynee alkaa tutkimaan.

Tulipas tarinoitua, ehkä yritän jatkossa kommentoida useammin, jollon on helpompi kommentoida myös muiden juttuja. Ja vaikka ei tule kommentoitua, niin jokaisen ongelmien kohdalla tulee jännitettyä itsekin.

PikkuistaOdottava 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille ja tervetuloa uusille :)

PikkuistaOdottava
Sf kohdassa merkintä palp. tarkoittaa että kohtu on palpoitu eli käsituntumalla tuntuu :) mulla sama ja sanottiin ettei vielä "tässä vaiheessa" tuota korkeutta/lukua laita. Tämäkin ilmeisesti kuntakohtaista!

Huoh! Jokapäivä oon käynyt lukemassa ja seuraamassa nyt jäänyt oma kirjoittaminen vähän vähemmälle! Tänään ansaittu vapaapäivä, ajattelin raahata ruhoni salille:D

Olo on energinen ja oiken hyvä, melkeinpä loistava!
Seksiä tekee mieli ja paljon :D ..pakko kyllä myöntää että aina siitä olen nauttinut paljon mutta nyt se tuntuu vielä jotenkin niin hyvältä ja "iso O" on vielä tavallista parempi ;) ihanaa!!

Hemutus ja möykky 16+4
 

Yhteistyössä