Aanna, mulla oli kans esikoisen kohdalla pätkä-pätkä-pätkätöitä, eikä palkallinen äitiysloma toteutunut kuin ensimmäiset 3 viikkoa. Kyllä sä sen ä-rahan viimeisen 6 kk perusteella saat, kun vain merkitset että haluat sen laskettavan sen mukaan.
Nyt taaas on sama tilanne kuin
jkoolla, eli määräaikainen sopimus päättyy kesällä, mutta toivon että mut otettais vielä siihen jatkoksi (paikka tulee keväällä auki ja pätevin otetaan, eli mahikset vielä on).
ZiiliZeija, en enää muista millä diagnoosilla oot saikulla, mutta toivottavasti se ei enää pitkään jatkuisi!
Nyt alan olla varma, että kyllä nuo on sikiön
liikkeitä, jotka masussa tuntuu :heart: Ootte puhuneet niin kovasti
bola-korusta että tässä alkaa itsekin miettiä, että pitäiskö sellainen ostaa. Kuinka kovaa "meteliä" se tarkalleen ottaen pitää?
jkoo,
kestovaipoissa on tosiaan melkoinen viidakko, kun niitä on niin monenlaisia. Kantsii lähteä yksinkertaisesta liikkeelle. Mä lähtisin aluksi kokeilemaan S-kokoista sisävaippaa + kuorivaippaa. Äitiyspakkauksessa (jos sen otat) tulee yksi kuorivaippa, jota ei tarvitse välttis käytön jälkeen joka kerta pestä ellei siihen mene kakkaa. Hiihen alle sit hankit muutaman sisävaipan, esim.
Bumwear sis
KVK sis
Jälkimmäiseen voi laittaa imuksi vaikka äitiyspakkauksen harson (pese harsot ensin 60-90 asteessa 5 kertaa, jotta alkavat imeä).
Tuo äitiyspakkauksessa oleva vihreä taskuvaippa varmaan menee n. 2 kk ikäisestä eteenpäin (vauvan koosta riippuen), ja jos se tuntuu sopivalta, niin niitähän myydään esim. Prismassa. Taskuvaippaan laitetaan imuosa sisään ja sit käytön jälkeen tasku + imu pestään.
Mä ainakin tykkäsin käyttää esikoisella sellaisia kestovaippoja, joissa oli kuivan tuntuinen sisäpuoli (esim. fleece, polyestermokka, coolmax, eli siis samoja kuin aikuisilla käytetään urheilukerrastoissa). Toisaalta itse oon käyttänyt nyt kestositeitä ja oon todennut, että märkänä kaikkein mukavimmalta ihoa vasten tuntuu bambukangas. Fleece tai coolmax on hiostavampia aikuisellakin. Niin, ja jokainen tietää miltä tuntuu hieman hikiset märät puuvillapikkarit jalassa, joten en laittaisi puuvillasisustaisia vaippoja vauvankaan haaroväliin, vaan käytin esikoisella riisipaperikuivaliinaa tai erillistä fleeceneliötä vaipan sisällä, jos ei ollut kuivapintaista sisäkangasta.
Meillä oli esikoisella kestovaipoille maitokakkavaiheessa hoitopöydän vieressä koppa, johon likaiset vaipat laitettiin. Ja siitä sitten pesukoneeseen parin päivän välein, en edes tehnyt mitään esihuuhteluita maitokakkavaiheessa, vaan laitoin sellaisenaan koneeseen ja pesin esipesun + lisähuuhtelun kanssa. Pesuaine pitää olla hajusteetonta ja alle 5 % saippuaa (esim. nestemäinen Erisan, Ariel sensitive). Kun kakka alkoi haista kakalle, niin vein vaipat aina suoraan kylppärissä olevaan pyykkikoppaan, joka oli pyhitetty kestovaipoille. Ja kiinteän kakanhan saa vaipasta pois kippaamalla, tai sit huuhtomalla käsisuihkulla pönttöön (tämä, tai siis sen jälkeen vaipan käsittely, on epämieluisin osa koko touhussa :x).
Kyllähän se vähän vaatii totuttelua ja muutamia epäonnistuneita kokeiluita, mutta mä ainakin tykkäsin, kun ei tarvinnut olla koko ajan viemässä roskista. Varsinaista rahallista säästöä ei varmaan kauheasti meille tullut kertakäyttövaippohin verrattuna, mutta on niillä samoilla vaipoilla nyt vaipatettu jo oman lapsen lisäksi kaverin 2 vauvaa.
Sori pitkä sepustus, tiedän ettei kaikkia todellakaan kiinnosta nämä kestovaippajutut :ashamed:
piuh-78, onneksi olkoon poikauutisista :heart:
Jane69, toivottavasti pääsit jo saunaan =)