Lestadiolaiset, seksiasiaa

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Tiedän erään lestadiolais perheen, jossa 13 lasta, ja äitiä haetaan aika ajoin valkotakkisten saattelemana latautumaan.. Mites heidän kohdallaan? Onko Jumala nähnyt tämänkin määrän sopivana vaikka äidin mielenterveys on mennyttä..?
Jumala suo äidin päästä lepäämään psykiatriselle osastolle riittävän pitkäksi aikaa, jonka jälkeen hän jaksaa taas jatkaa arkeaan.[/quote]

ootko tosissas???[/quote]

Tämä on useimpien "oikeauskoisten" lestadiolaisten näkemys. Sairauksia pitää hoitaa ja on ihan mainio juttu, että äiti pääsee tarvitessaan lepäämään. Esimerkiksi synnytykseen tai siitä johtuvaan komplikaatioon kuoleminen on lestadiolaisten mielestä erityisen kunniallinen tapa lähteä tästä elämästä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jadal!
miten tää juttu sit teillä menee kun miehes ei oo vl?
Minä en käytä ehkäisyä, ja jos/kun mies kokee tarvetta ehkäisylle hän hoitaa sen puolen, minä en siihen puutu.
Olkoon julmaa ja kohtuuntonta jonkun mielestä, mutta tämä asia on meillä sovittu näin.
No jo on aikoihin eletty..
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Tiedän erään lestadiolais perheen, jossa 13 lasta, ja äitiä haetaan aika ajoin valkotakkisten saattelemana latautumaan.. Mites heidän kohdallaan? Onko Jumala nähnyt tämänkin määrän sopivana vaikka äidin mielenterveys on mennyttä..?
Jumala suo äidin päästä lepäämään psykiatriselle osastolle riittävän pitkäksi aikaa, jonka jälkeen hän jaksaa taas jatkaa arkeaan.
ootko tosissas???[/quote]

Tämä on useimpien "oikeauskoisten" lestadiolaisten näkemys. Sairauksia pitää hoitaa ja on ihan mainio juttu, että äiti pääsee tarvitessaan lepäämään. Esimerkiksi synnytykseen tai siitä johtuvaan komplikaatioon kuoleminen on lestadiolaisten mielestä erityisen kunniallinen tapa lähteä tästä elämästä.[/quote]


"Esimerkiksi synnytykseen tai siitä johtuvaan komplikaatioon kuoleminen on lestadiolaisten mielestä erityisen kunniallinen tapa lähteä tästä elämästä."[/

tämä lause ei pidä paikkaansa! Ihan turha väittää niin!
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä muokkaisin sitten kysymykseni: Tuomitseeko Jumala sun mielestä helvettiin kaikki sellaiset, jotka käyttävät ehkäisyä ilman sairaudenhoidollista indikaatiota?
Mä en uskalla tuohon sanoa mitään, koska 100% varma mä en voi olla asiasta, ei ole kukaan tullut rajan takaa kertomaan :whistle:


Mutta sanotaan näin, että mun mielestä se on silloin väärin, jos sanoo olevansa vl, ja ehkäisee "huvikseen" (toiv. ymmärrätte pointin) koska silloin toimii Jumalan tahtoa vastaan, eikä luota hänen päätöksiinsä.
 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Tiedän erään lestadiolais perheen, jossa 13 lasta, ja äitiä haetaan aika ajoin valkotakkisten saattelemana latautumaan.. Mites heidän kohdallaan? Onko Jumala nähnyt tämänkin määrän sopivana vaikka äidin mielenterveys on mennyttä..?
Jumala suo äidin päästä lepäämään psykiatriselle osastolle riittävän pitkäksi aikaa, jonka jälkeen hän jaksaa taas jatkaa arkeaan.
ootko tosissas???[/quote]

Tämä on useimpien "oikeauskoisten" lestadiolaisten näkemys. Sairauksia pitää hoitaa ja on ihan mainio juttu, että äiti pääsee tarvitessaan lepäämään. Esimerkiksi synnytykseen tai siitä johtuvaan komplikaatioon kuoleminen on lestadiolaisten mielestä erityisen kunniallinen tapa lähteä tästä elämästä.[/quote]

Mä olen eri mieltä. Siis mulla on ollut tuosta puhetta monen kanssa ja vanhempienkin ihmisten ja suurin osa on ollut sitä mieltä, että tuommosissa tilanteissa on ehkäsyn käyttö on sallittu, jos äidin terveys on vaarassa. Ei kai kukaan tosissaan noin voi ajatella??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja kekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Aioin kyllä pysyä erossa koko ketjusta, mutta vastaan lyhyesti omasta näkökannastani, olen siis vl.

Ajattelen niin, että Jumala antaa lapsia sen määrän, jonka katsoo sopivaksi, eikä minulla ole oikeutta rajata tätä lukua.
Joskus kuitenkin, esim. osana sairauden hoitoa, voi mielestäni käyttää väliaikaisesti ehkäisyä.
Tiedän erään lestadiolais perheen, jossa 13 lasta, ja äitiä haetaan aika ajoin valkotakkisten saattelemana latautumaan.. Mites heidän kohdallaan? Onko Jumala nähnyt tämänkin määrän sopivana vaikka äidin mielenterveys on mennyttä..?
No mun vastaus ei ehkä ole ainoa totuus...
Mutta minun mielestäni tuossa tilanteessa ehkäisyn käyttö kyllä kuuluisi olla osana hoitoa, jotta äiti kuntoutuisi.

Perustelen nyt tarkemmin, kun joku kuitenkin alkaa vänkäämään...
Miekestäni siis osana sairauden (henkisen tai fyysisen) ehkäisy väliaikaisena on hyväksyttävää, Silloin ehkäisyn pääasiallinen syy ei ole se, että halutaan estää lasten tulo, van ehkäistään, koska näin taataan hoidon onnistuminen paremmin.
Mä muokkaisin sitten kysymykseni: Tuomitseeko Jumala sun mielestä helvettiin kaikki sellaiset, jotka käyttävät ehkäisyä ilman sairaudenhoidollista indikaatiota?
[/quote

Vain Jumala tuomitsee ja minä uskon, että tuomitsee. Mutta jokainen vastaa itse teoistaan.
Kiitos tästä rehellisestä vastauksesta.

Haluaisitko vielä selventää, mitä eroa näillä lauseilla sun mielestä on:
"Mun mielestä ehkäisyä käyttävät joutuvat helvettiin" ja
"Uskon, että Jumala tuomitsee ehkäisyä käyttävät helvettiin"?
Tuon uskon ulkopuoliselle kun nuo kaksi asiaa tarkoittavat ihan samaa. Onko noilla lauseilla siis vl-uskon jäsenille jokin ero?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Tiedän erään lestadiolais perheen, jossa 13 lasta, ja äitiä haetaan aika ajoin valkotakkisten saattelemana latautumaan.. Mites heidän kohdallaan? Onko Jumala nähnyt tämänkin määrän sopivana vaikka äidin mielenterveys on mennyttä..?
Jumala suo äidin päästä lepäämään psykiatriselle osastolle riittävän pitkäksi aikaa, jonka jälkeen hän jaksaa taas jatkaa arkeaan.
ootko tosissas???
Tämä on useimpien "oikeauskoisten" lestadiolaisten näkemys. Sairauksia pitää hoitaa ja on ihan mainio juttu, että äiti pääsee tarvitessaan lepäämään. Esimerkiksi synnytykseen tai siitä johtuvaan komplikaatioon kuoleminen on lestadiolaisten mielestä erityisen kunniallinen tapa lähteä tästä elämästä.[/quote]

Mä olen eri mieltä. Siis mulla on ollut tuosta puhetta monen kanssa ja vanhempienkin ihmisten ja suurin osa on ollut sitä mieltä, että tuommosissa tilanteissa on ehkäsyn käyttö on sallittu, jos äidin terveys on vaarassa. Ei kai kukaan tosissaan noin voi ajatella??[/quote]

Ei kunnon lestadiolainen halua ehkäistä. Tuota "erityisen kunniallinen tapa lähteä" -ilmaisua olen kuullut nimenomaan lestadiolaisten naisten käyttävän. Mutta kuten täälläkin on moneen kertaan todettu, on olemassa lestadiolaisia ja tapalestadiolaisia. Ja sitten on se äidin terveyden määrittelykysymys... Osa lestadiolaisistahan on sitä mieltä, että e-pillereiden jatkuva käyttö raskauden ehkäisyyn on kuolemansynti kun taas e-pillereiden jatkuva käyttö kivuliaisiin kuukautisiin on sairaudenhoitoa ja siten ok...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sä jadal pystyt elämään elämääsi "syntisen" miehen kanssa?
vaikka mä monista asoista ajattelen eritavoin hänen kanssaan, niin rakastan häntä. eiköhän se riitä tästä aiheesta.
Onko miehellesi pelastus mahdollinen? (ja siis sun mielipidettä kysytään! :))
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sä jadal pystyt elämään elämääsi "syntisen" miehen kanssa?
vaikka mä monista asoista ajattelen eritavoin hänen kanssaan, niin rakastan häntä. eiköhän se riitä tästä aiheesta.
No mutta eikö ne ole TOSI ISOJA asioita missä teillä on ristiriitoja? Sinulla on vakaumuksesi ja vahva usko ja miehesi taas on ihan eri maata. Miten esim. suhtaudut miehesi juomiseen ja baareissa käymiseen?
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sä jadal pystyt elämään elämääsi "syntisen" miehen kanssa?
vaikka mä monista asoista ajattelen eritavoin hänen kanssaan, niin rakastan häntä. eiköhän se riitä tästä aiheesta.
Onko miehellesi pelastus mahdollinen? (ja siis sun mielipidettä kysytään! :))
vieras
No mutta eikö ne ole TOSI ISOJA asioita missä teillä on ristiriitoja? Sinulla on vakaumuksesi ja vahva usko ja miehesi taas on ihan eri maata. Miten esim. suhtaudut miehesi juomiseen ja baareissa käymiseen?
-valitettavasti mä en usko, että mieheni ainakaan taivaaseen on menossa, eiköhän tuo helvettiin joudu :( kuulostaa hirveältä ajatellakaan noin, mutta siis noin se mun mielestä menee.
Toki jos hän tulee synnintuntoon ja haluaa "saada parannuksen armon" vastaan, on hänellekin pelastus mahdollinen.


Yritetään parhaamme mukaan kunnioittaa toistemme näkemyksiä, joissain asioissa joutuu toinen tulemaan enemmän vastaan. Kuitenkin niin yritetään elää, ettei mun usko sen takia joudu koetukselle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sä jadal pystyt elämään elämääsi "syntisen" miehen kanssa?
vaikka mä monista asoista ajattelen eritavoin hänen kanssaan, niin rakastan häntä. eiköhän se riitä tästä aiheesta.
Onko miehellesi pelastus mahdollinen? (ja siis sun mielipidettä kysytään! :))
vieras
No mutta eikö ne ole TOSI ISOJA asioita missä teillä on ristiriitoja? Sinulla on vakaumuksesi ja vahva usko ja miehesi taas on ihan eri maata. Miten esim. suhtaudut miehesi juomiseen ja baareissa käymiseen?
-valitettavasti mä en usko, että mieheni ainakaan taivaaseen on menossa, eiköhän tuo helvettiin joudu :( kuulostaa hirveältä ajatellakaan noin, mutta siis noin se mun mielestä menee.
Toki jos hän tulee synnintuntoon ja haluaa "saada parannuksen armon" vastaan, on hänellekin pelastus mahdollinen.


Yritetään parhaamme mukaan kunnioittaa toistemme näkemyksiä, joissain asioissa joutuu toinen tulemaan enemmän vastaan. Kuitenkin niin yritetään elää, ettei mun usko sen takia joudu koetukselle.
Minusta tuo kuulostaa niin hullulta. Ehkä sinulla ei olekaan täydellinen vakaumus kun olet ei uskovan ottanut mieheksesi. Etkö pelkää että Jumala rankaisee sinua siitä valinnasta?
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuo kuulostaa niin hullulta. Ehkä sinulla ei olekaan täydellinen vakaumus kun olet ei uskovan ottanut mieheksesi. Etkö pelkää että Jumala rankaisee sinua siitä valinnasta?
Kyllä mä voin sen myöntää, ettei mun uskoni ollut kovin vahvoilla niihin aikoihin, kun seurusteltiin ja naimisiin mentiin.

En pelkää, että vanhoista valinnoista rankaisee, sillä jos syntinsä tunnustaa, pyytää ja saa anteeksi, ei niitä muistele Jumalajaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuo kuulostaa niin hullulta. Ehkä sinulla ei olekaan täydellinen vakaumus kun olet ei uskovan ottanut mieheksesi. Etkö pelkää että Jumala rankaisee sinua siitä valinnasta?
Kyllä mä voin sen myöntää, ettei mun uskoni ollut kovin vahvoilla niihin aikoihin, kun seurusteltiin ja naimisiin mentiin.

En pelkää, että vanhoista valinnoista rankaisee, sillä jos syntinsä tunnustaa, pyytää ja saa anteeksi, ei niitä muistele Jumalajaan.
Mutta eihän se ole "vanha valinta". Sähän elät sen ei uskovan miehen kanssa joka päivä ja teillä on perhekin. Oletko omasta mielestäsi tekopyhä? Saarnaat Jumalasta ja vakaumuksestasi mutta elät itse juuri päinvastoin.
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuo kuulostaa niin hullulta. Ehkä sinulla ei olekaan täydellinen vakaumus kun olet ei uskovan ottanut mieheksesi. Etkö pelkää että Jumala rankaisee sinua siitä valinnasta?
Kyllä mä voin sen myöntää, ettei mun uskoni ollut kovin vahvoilla niihin aikoihin, kun seurusteltiin ja naimisiin mentiin.

En pelkää, että vanhoista valinnoista rankaisee, sillä jos syntinsä tunnustaa, pyytää ja saa anteeksi, ei niitä muistele Jumalajaan.
Mutta eihän se ole "vanha valinta". Sähän elät sen ei uskovan miehen kanssa joka päivä ja teillä on perhekin. Oletko omasta mielestäsi tekopyhä? Saarnaat Jumalasta ja vakaumuksestasi mutta elät itse juuri päinvastoin.
se on vanha valinta vaikka mä sen kanssa elänkin joka päivä, koska tuon päätöksen olen tehnyt vuosia sitten.
Uskallan kuitenkin sanoa, että jos olisin silloin ollut uskossani vahvempi, olisi tilanne nyt toinen. Ja tämän sanon vaikka miestäni rakastankin.

En koe olevani tekopyhä, ihminen minäkin olen, välillä vahvempi, välillä heikompi.
 
Anteeksi antoa
vieras


-valitettavasti mä en usko, että mieheni ainakaan taivaaseen on menossa, eiköhän tuo helvettiin joudu :( kuulostaa hirveältä ajatellakaan noin, mutta siis noin se mun mielestä menee.
Toki jos hän tulee synnintuntoon ja haluaa "saada parannuksen armon" vastaan, on hänellekin pelastus mahdollinen.


Yritetään parhaamme mukaan kunnioittaa toistemme näkemyksiä, joissain asioissa joutuu toinen tulemaan enemmän vastaan. Kuitenkin niin yritetään elää, ettei mun usko sen takia joudu koetukselle.
Parastahan kristinuskossa on se, että KAIKEN saa pyytämällä anteeksi. Ihan yksi lysti, mitä olet mennyt tekemään (pedofiilipapitkin saa anteeksi 200 lapsen raiskaamisen, kun vain ovat tarpeeksi pahoillaan synnistä), kun vain pyytää lopuksi anteeksi. Siispä ihmettelen tätä hälinää kuolemansynneistä ja siitä, että jumala tulee vihaiseksi, jos ehkäisee. Eihän sitä tarvitse kuin katua kuoleman kynnyksellä niin pääsee taivaaseen. Tästä on ihan esimerkkejä raamatussakin, sieltä vain lukemaan.
 
Anteeksi antoa
Todellisuudessa lestadiolaisuudessakin on kyse vallankäytöstä, joka kohdistuu erityisesti naisiin. Nainen on hiljaa, nainen on kotona ja vain synnyttää, naispapit ja naispuhujat ovat kiellettyjä, nainen antaa kaiken anteeksi, edes avioeroa ei saa, vaikka mies hakkaisi henkihieveriin. Naisilla ei ole ääntä. Itseasiassa koko homma ei juuri eroa Koraanin ja Islamin äärimmäisen tulkinnan muodoista, joissa naiset puetaan kaapuihin. Täällä se kaapu vain on häpeä ja hiljaisuus. Aivan todella kiva juttu, että erityisesti naiset ovat mukana ylläpitämässä systeemiä, joka on käytännössä yli sata vuotta naisten oikeuksissa taaksepäin.


"Väitetään, että lestadiolaiset pitäisivät seksuaalista väkivaltaa syntinä, mutta nainen ei koko liikkeen parissa viettämiensä seitsemäntoista vuoden aikana kuullut kertaakaan kenenkään sanovan niin.

”Naisiin kohdistuvasta väkivallasta ei puhuta, päinvastoin. Väkivallan jatkumista pönkittävät opilliset rakenteet, kuten se, että seksi kuuluu vain avioliittoon.”

Seksiä harrastetaan seurauksista välittämättä. Mies, jolla on usko kilpenään, saattaa pitää yllä itsestään oikeamielistä kuvaa, joka on täydellisessä ristiriidassa kotona vallitsevan todellisuuden kanssa.

”Jos vaimo ei anna miehelleen anteeksi, sanotaan, että usko ei ole kunnossa. Tämä toiminta on rakenteellista väkivaltaa, uskon voi kuka tahansa kyseenalaistaa milloin vaan.”

”Kun antaa anteeksi, se tarkoittaa sitä, ettei asiaan saa enää palata. Tämän pelin hallitsee jo neljävuotiaskin ja osaa myös käyttää sitä hyväkseen.”

”Tämä on osa lestadiolaisuuden oppia, osa sen rakennetta. SRK ulkoistaa synnin yhteisöstä.”

”Ulkoistaminen tarkoittaa sitä, että tekijöiden ei ajatella olevan uskovaisia tehdessään rikokset.”

Sosiaalisessa hierarkiassa korkealla olevat tietävät, mitä lestadiolaisten arjessa tapahtuu. Kyse on siis järjestelmällisestä kieltämisestä." Lainaukset täältä: http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2011/numero-6/herrain-huoneissa
 
Anteeksi antoa
"Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy avioliiiton sisäistä ”sallittua” raiskaamista, toteavat kirjoittajat. Naisen kuuluu antautua miehelleen tämän niin halutessa. Näin vaatii vanhoillislestadiolaisen liikkeen yhteisömoraali, oppi jonka mukaan mies ja nainen ovat vioiduttuaan ”yksi liha”. Usein puheissa esiintyy enemmän tai vähemmän verhottuna ajatus: ”Nainen ei saa kieltäytyä täyttämästä aviovelvollisuuttaan.”

Tämä on väärin.

Seksin nimeäminen miehen avio-oikeudeksi ja naisen aviovelvollisuudeksi ovat seksuaalisen väkivallan muotoja, joissa tekijä käyttää uskontoa oman, tosiasiassa toista ihmistä hyväksikäyttävän näkemyksen oikeuttamiseen.

Kun vl-yhteisö ei hyväksy ehkäisyä, mies voi leimata seksistä kieltäytymisen ehkäisyn käytöksi – ja tätä kautta synniksi.

Väkivallan tekijä saattaa myös vaatia seksiä vedoten vaimon velvollisuuteen pitää mies ”kaidalla tiellä”. ”Syntiin lankeamisesta” (esimerkiksi avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin) mies saattaa siis syyttää vaimoaan, joka ei hoitanut aviovelvollisuuksiaan tarpeeksi hyvin.

Tämä ajattelu kytkeytyy liikkeessä vallitsevaan patriarkaaliseen vallankäyttöjärjestelmään. Kuten tunnettua, herätysliikkeessä vallitsee absoluuttinen miesvalta, jossa miehet ovat määritelleet myös naisen aseman, oikeudet ja velvollisuudet.

Joutuminen alistumaan seksiin vastoin tahtoaan, eli raiskatuksi tuleminen, voi olla osaselitys myös siihen, miksi niin monet nuoret vl-uskovaiset äidit kärsivät masennuksesta. He yrittävät selviytyä toistuvista raskauksista ja synnytyksistä masennuslääkkeiden turvin, pohtivat kirjoittajat."

https://freepathways.wordpress.com/2012/06/14/avioraiskaus/
 
Anteeksi antoa
On se vain mielenkiintoista, että tapa, jonka vl määrittelee jumalan haluksi, on muun määritelmän mukaan ihmisoikeusrikos. Siinä kannattaisi mennä lestadiolaisten itseensä ja vähän miettiä. Vaikea uskoa, että porukkaa, joka uskoo tällaisiin kidutus- ja alistusmuotoihin, elää ja asuu Suomessa.

"Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan, että ehkäisy on syntiä. Tämä kielto itsessään merkitsee, että naisella ei ole itsellään oikeutta päättää raskaaksi tulemisesta, raskauksien ajankohdasta eikä määrästä. Hänellä ei ole oikeutta määrätä omasta ruumiistaan.

Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan lisäksi, että selibaatti ei ole hyväksyttyä ehkäisytarkoituksessa. Sukupuolielämästä ei tule pidättyä kuin sairauden ajaksi. Tällaine opetus tarjoaa mahdollisuuden pahoinpitelyn ja raiskauksen hengellistämiseen.

”Mies voi painostaa naista seksiin ja jos nainen estelee, mies voi väittää, että vaimo yrittää ehkäistä lapsen syntymisen”, on vl-naisiin kohdistuvaa väkivaltaa torjumaan käynnistetyn Miina-hankkeen kehitystiimin jäsen, vertaistukiryhmien vetäjä Rauni Kortesalmi huomauttanut (Kaleva 17.3.2012).

Ihmisoikeusliitto että Suomen kirkon ihmisoikeuskysymysten neuvottelukunta (KION) ovat linjanneet, että vanhoillislestadiolaisuuden ehkäisykielto on ihmisoikeusloukkaus."

https://freepathways.wordpress.com/2012/06/14/avioraiskaus/
 
lebe
Ehkäisystä. Se sana jo on jollekin paha. Mielestäni on menty harhaan.

Se on täysin omantunnon asia ehkäiseekö. Itse tunnet itsesi parhaiten. Ei kukaan tulla minulle sanomaan mikä on oikein.
Ennen kaikkea on suojeltava elämää. Jumala on lapsen puolella ja on hyvä.
Jumala on ARMOLLINEN niinkuin viime aikoina päikkärissäkin ja saarnoissa on puhuttu. Koittakaa ymmärtää keskeinen asia. Älkää tuomitko.
 
vierailija
Minä oon vanh.lest ja kyllä meillä kortsua käytetään...ihan mun oman jaksamisen takia tehtiin miehen kanssa tää päätös. Ei me tästä näissä piireissä huudella, koska meidät kyllä jotku saattais tuomita, on se joidenkin mielestä vieläki tosi suuri synti, ei kaikki voi ymmärtää et joillaki voi oikeesti olla vaikka oma terveys vaarassa mennä. Mut ite nähtiin tää asianiin et Jumala on antanu nyt tähän mennessä meille ihanat lapset jotka halutaan virkeinä ja terveinä hoitaa. Kyllä sitä vastuuta pitää sen verran olla ettei ala leikkiin nuilla asioilla et antaa terveytensä uhalla "tekee" lapsia. Ollaan näistä nyt onnellisia ja sit jos oon taas joskus voimissani, jätetään kondomi pois.
 
vierailija
vieras


-valitettavasti mä en usko, että mieheni ainakaan taivaaseen on menossa, eiköhän tuo helvettiin joudu kuulostaa hirveältä ajatellakaan noin, mutta siis noin se mun mielestä menee.
Toki jos hän tulee synnintuntoon ja haluaa "saada parannuksen armon" vastaan, on hänellekin pelastus mahdollinen.
Entäs sitten, kun sinä teet jotain syntiä? Älä kuvittele olevasi muita parempi. Usko Jeesukseen pelastaa ja se on siinä. Ikuisesti.

Yritin yhdyntää tyttöystäväni kanssa muistaakseni ennen kuin likka oli edes kahdeksaatoista. Mutta vasta, kun hän oli lähempänä yhdeksäätoista, niin onnistuttiin ja hän tuli heti kättelyssä raskaaksi. Emme tietenkään käyttäneet mitään ehkäisyä. En tosin itse silloin ajatellut mahdollista raskautta, vaan pelkästään sitä, että pääsin vihdoinkin panemaan naista. Totta kai se piti tehdä ilman kondomia luonnollisesti sisään.
 
vierailija
Entäs henkilöt, jotka uskovat Jumalaan, mutta eivät ole vl ja käyttävät ehkäisyä? Helvettiin nimenomaan sen ehkäisyn käytön takia, eikä pelastusta saa, vaikka uskoisi ja eläisi muuten uskonsa mukaisesti?
 

Yhteistyössä