Lestadiolaiset, seksiasiaa

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Saako lestadiolaiset käyttää ehkäisyä? Tai keskeytettyä yhdyntää?

Mun koulussa on tällainen nuori (nippanappa 20v) lestadiolaistyttö, joka on ollut naimisissa 3 vuotta. Hän puhuu vauvakuumeesta ja siitä, kuinka haluais vauvan. Sukulaiset olivat olleet kuulemma todella ihmeissään, kun oli opiskelemaan lähtenyt, lapsia olisi pitänyt ruveta tekemään, kyllä se mies olis elättänyt...

No, tuli nyt vaan tosta toi seksiasia mieleen :D Ovatko olleet 3 vuotta naimisissa harrastamatta seksiä, vai saavatko käyttää ehkäisyä...

 
Äiti
Pääsääntösesti vanhoillislestadiolaisten piirissä (joista sinä olettaen puhut, muista lestadiolaisista en tiedä) ehkäisy on kielettyä. On kuitenkin poikkeuksia tämänkin lahkon sisällä. Lisäksi, oletko varma, että tämä tyttö on lestadiolainen? Kaverin miesystävä kertoi kavereilleen, että hänen tyttöystävänsä on lestadiolainen jne. Ei tajunnut eroa lestadiolaisesta perheestä kotoisin olevalla ja lestadiolaisella.
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Saako lestadiolaiset käyttää ehkäisyä? Tai keskeytettyä yhdyntää?

Mun koulussa on tällainen nuori (nippanappa 20v) lestadiolaistyttö, joka on ollut naimisissa 3 vuotta. Hän puhuu vauvakuumeesta ja siitä, kuinka haluais vauvan. Sukulaiset olivat olleet kuulemma todella ihmeissään, kun oli opiskelemaan lähtenyt, lapsia olisi pitänyt ruveta tekemään, kyllä se mies olis elättänyt...

No, tuli nyt vaan tosta toi seksiasia mieleen :D Ovatko olleet 3 vuotta naimisissa harrastamatta seksiä, vai saavatko käyttää ehkäisyä...
ootko tosissas noin lapsellinen??!!! eiväthän kaikki saa lapsia vaikka nu*sisivat aamusta iltaan 10 vuotta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Saako lestadiolaiset käyttää ehkäisyä? Tai keskeytettyä yhdyntää?

Mun koulussa on tällainen nuori (nippanappa 20v) lestadiolaistyttö, joka on ollut naimisissa 3 vuotta. Hän puhuu vauvakuumeesta ja siitä, kuinka haluais vauvan. Sukulaiset olivat olleet kuulemma todella ihmeissään, kun oli opiskelemaan lähtenyt, lapsia olisi pitänyt ruveta tekemään, kyllä se mies olis elättänyt...

No, tuli nyt vaan tosta toi seksiasia mieleen :D Ovatko olleet 3 vuotta naimisissa harrastamatta seksiä, vai saavatko käyttää ehkäisyä...
ootko tosissas noin lapsellinen??!!! eiväthän kaikki saa lapsia vaikka nu*sisivat aamusta iltaan 10 vuotta.
Mun mielestä on lapsellisempaa käyttää noin monia kysymysmerkkejä ja huutomerkkejä lauseiden perässä :)
 
vieras
Minä oon vanh.lest ja kyllä meillä kortsua käytetään...ihan mun oman jaksamisen takia tehtiin miehen kanssa tää päätös. Ei me tästä näissä piireissä huudella, koska meidät kyllä jotku saattais tuomita, on se joidenkin mielestä vieläki tosi suuri synti, ei kaikki voi ymmärtää et joillaki voi oikeesti olla vaikka oma terveys vaarassa mennä. Mut ite nähtiin tää asianiin et Jumala on antanu nyt tähän mennessä meille ihanat lapset jotka halutaan virkeinä ja terveinä hoitaa. Kyllä sitä vastuuta pitää sen verran olla ettei ala leikkiin nuilla asioilla et antaa terveytensä uhalla "tekee" lapsia. Ollaan näistä nyt onnellisia ja sit jos oon taas joskus voimissani, jätetään kondomi pois.
 
toinen uskova
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä oon vanh.lest ja kyllä meillä kortsua käytetään...ihan mun oman jaksamisen takia tehtiin miehen kanssa tää päätös. Ei me tästä näissä piireissä huudella, koska meidät kyllä jotku saattais tuomita, on se joidenkin mielestä vieläki tosi suuri synti, ei kaikki voi ymmärtää et joillaki voi oikeesti olla vaikka oma terveys vaarassa mennä. Mut ite nähtiin tää asianiin et Jumala on antanu nyt tähän mennessä meille ihanat lapset jotka halutaan virkeinä ja terveinä hoitaa. Kyllä sitä vastuuta pitää sen verran olla ettei ala leikkiin nuilla asioilla et antaa terveytensä uhalla "tekee" lapsia. Ollaan näistä nyt onnellisia ja sit jos oon taas joskus voimissani, jätetään kondomi pois.
Peesaan
 
ap
Niin. Tuskin on ketään siinä kieltämässä. Tää tyttö vaan vaikuttaa niin, hmm... miten sen sanois. Uskolliselta ja tunnolliselta. Luennoilla on käyty kiivaat keskustelut siitä, miten lapselta ei kysytä aborttia tehdessä tms. En usko, että hänellä on yhtään "hellemmät" mielipiteet ehkäisyn käytöstä, oon varma, että ajattelee ehkäisyäkin lasten murhaamisena. En ole kysynyt. Pohtinut vaan omassa mielessäni :D
 
tuorwe
ite oon vanh. lestadiolainen nuori 20v ja eikä tulisi mieleenkää käyttää mitään ehkäisyä..jokainen lapsi on tervetullut maailmaan..nuo muut lestadiolaiset kuuluvat vissii eri lahkoon kun hyväksyvät ehkäisemisen...meitä on nii erillaisia uskovaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuorwe:
ite oon vanh. lestadiolainen nuori 20v ja eikä tulisi mieleenkää käyttää mitään ehkäisyä..jokainen lapsi on tervetullut maailmaan..nuo muut lestadiolaiset kuuluvat vissii eri lahkoon kun hyväksyvät ehkäisemisen...meitä on nii erillaisia uskovaisia.
Jos sä olisit mun äiti, 49v jolle on tehty 6 sektiota (8 lasta) joka ei ole entisistäkään lapsista juurikaan huolehtinut (eikä isä ole varsinkaan lainkaan huolehtinut lapsista) niin eikö saisi käyttää ehkäisyä tai pistää johtoja poikki? Vai pitäisikö lasten antaa tulla tähän maailmaan jossa heitä odottaa ankea kohtalo? Vai pitäisikö olla loppuelämä selibaatissa? En tiedä onko vanhemmilla enää seksiä vai käyttääkö jotain ehkäisyä, mutta nuorin veli on 8v ja tuskin enää lisää lapsia tulisi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja tuorwe:
ite oon vanh. lestadiolainen nuori 20v ja eikä tulisi mieleenkää käyttää mitään ehkäisyä..jokainen lapsi on tervetullut maailmaan..nuo muut lestadiolaiset kuuluvat vissii eri lahkoon kun hyväksyvät ehkäisemisen...meitä on nii erillaisia uskovaisia.
Jos sä olisit mun äiti, 49v jolle on tehty 6 sektiota (8 lasta) joka ei ole entisistäkään lapsista juurikaan huolehtinut (eikä isä ole varsinkaan lainkaan huolehtinut lapsista) niin eikö saisi käyttää ehkäisyä tai pistää johtoja poikki? Vai pitäisikö lasten antaa tulla tähän maailmaan jossa heitä odottaa ankea kohtalo? Vai pitäisikö olla loppuelämä selibaatissa? En tiedä onko vanhemmilla enää seksiä vai käyttääkö jotain ehkäisyä, mutta nuorin veli on 8v ja tuskin enää lisää lapsia tulisi.
Niin. Ei varmaan näiden lestadiolaisten mielestä.
 
kokemuksen ääni
Sehän riippuu lestadiolaisesta, periaatteessahan mitään ehkäisykieltoa ei ole, ja mediassa jeesustellaan valinnanvapaudesta minkä ehditään. Annetaan se kuva, että ollaan suvaitsevaisia ja ehkäisy on muka jokaisen perheen oma asia nykypäivänä, kukaan ei ole oikea tuomitsemaan toisia siinä asiassa.

Noh, todellisuus on toinen. Ehkäisykieltoa ei näennäisesti olekaan, mutta ehkäisyä käyttävät saavat tuta nahoissaan hirveätä henkistä väkivaltaa ja yhteisön paheksuntaa. Oikea uskovainenhan saa ehkäistä halutessaan, sitä ei kielletä, mutta hyvin selväksi tehdään, että se merkitsee ainoastaan uskossa horjumista. Väsymys ei ole syy, sillä Jumala antaa voimia, jos kokee väsymystä tai masennusta, silloin ei vain ole vahva uskossaan, eli oma vika. Uskotellaan, että itse on vain tehnyt väärin ja epäonnistunut, kun ei jaksa tai halua, henkistä väkivaltaa saa kokea varmasti.

Tapausesimerkki: Nuorella parilla on kaksi lasta ja sen jälkeen alkoivat käyttää salaa ehkäisyä. Epäilykset heräsivät yhteisössä, kun seuraavaa lasta ei kuulu, vanhimmat tulivat oiken kylään keskustelemaan asiasta. Hyvin selväksi tuli, että Jumala eikä muu yhteisö katso tällaista hyvällä. Sen jälkeen kohtelu oli äärimmäisen kylmää ja halventavaa, henkistä väkivaltaa monessa muodossa.

Tuossa nyt pieni pala suhtautumisesta, inhimillisyys puuttuu siitä touhusta. Itse pyörin noissa piireissä muutamia vuosia, kun lestadiolaisesta kodista olen ja yritin elää kuin odotetaan. 18-vuotiaana sain esikoisen ja 20-vuotiaana toisen, sitten riitti, elämässä oli oltava muutakin. Vaikeaa se oli, varsinkin kun lapset oli, mutta kannatti. Väleissä ei olla edelleenkään ja terapiassa joudun käymään. Mutta ainakin elän nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Saako lestadiolaiset käyttää ehkäisyä? Tai keskeytettyä yhdyntää?

Mun koulussa on tällainen nuori (nippanappa 20v) lestadiolaistyttö, joka on ollut naimisissa 3 vuotta. Hän puhuu vauvakuumeesta ja siitä, kuinka haluais vauvan. Sukulaiset olivat olleet kuulemma todella ihmeissään, kun oli opiskelemaan lähtenyt, lapsia olisi pitänyt ruveta tekemään, kyllä se mies olis elättänyt...

No, tuli nyt vaan tosta toi seksiasia mieleen :D Ovatko olleet 3 vuotta naimisissa harrastamatta seksiä, vai saavatko käyttää ehkäisyä...

ootko tosissas noin lapsellinen??!!! eiväthän kaikki saa lapsia vaikka nu*sisivat aamusta iltaan 10 vuotta.
Mun mielestä on lapsellisempaa käyttää noin monia kysymysmerkkejä ja huutomerkkejä lauseiden perässä :)
No eikö sulle tosiaankaan tullut mieleen, että heille ei ehkä lapsia ole saatu. Ja siksi tyttö lähti opiskelemaan. Ja kärsii siitä, kun sukulaiset inttävät lapsia, joita ei vaan tule.
 
ei hyvääpäivää
Onhan se nyt naurettavaa, jos joku kyläyhteisö tai 2000 vuotta sitten elänyt jeesus-ukko tai muu satuhahmo puuttuisi tuolla tavoin minun intiimielämään. Nussinko vai enkö ja käytänkö pillereitä vai en. Miten nykyaikana ihmiset alistuvatkaan tälläiseen pelleilyyn?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten muuten, jos on oikeesti niin, ettei voi saada lapsia, tai että perheessä ei vaikka sekstailla
niin vaatiko ne vanhimmat selityksiä ?
Meiltä lähipiiri vaati selityksiä, miten vanhin on 5-v, kakkonen 3-v eikä kolmosta kuulu. Ja tämä on tosi ku vesi. Nämä on tabuja, näistä ei puhuta, joten näitä ei ole.
 
piste
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten muuten, jos on oikeesti niin, ettei voi saada lapsia, tai että perheessä ei vaikka sekstailla
niin vaatiko ne vanhimmat selityksiä ?
Meiltä lähipiiri vaati selityksiä, miten vanhin on 5-v, kakkonen 3-v eikä kolmosta kuulu. Ja tämä on tosi ku vesi. Nämä on tabuja, näistä ei puhuta, joten näitä ei ole.
Eikös kannattaisi erota tuollaisesta "lähipiiristä"? Noi on aika henkilökohtaisia asioista, jotka ei todellakaan muille kuulu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten muuten, jos on oikeesti niin, ettei voi saada lapsia, tai että perheessä ei vaikka sekstailla
niin vaatiko ne vanhimmat selityksiä ?
Meiltä lähipiiri vaati selityksiä, miten vanhin on 5-v, kakkonen 3-v eikä kolmosta kuulu. Ja tämä on tosi ku vesi. Nämä on tabuja, näistä ei puhuta, joten näitä ei ole.
Täältä takavasemmalta nostan hattua heille, jotka uskaltavat sanoa ääneen näitä asioita. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piste:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten muuten, jos on oikeesti niin, ettei voi saada lapsia, tai että perheessä ei vaikka sekstailla
niin vaatiko ne vanhimmat selityksiä ?
Meiltä lähipiiri vaati selityksiä, miten vanhin on 5-v, kakkonen 3-v eikä kolmosta kuulu. Ja tämä on tosi ku vesi. Nämä on tabuja, näistä ei puhuta, joten näitä ei ole.
Eikös kannattaisi erota tuollaisesta "lähipiiristä"? Noi on aika henkilökohtaisia asioista, jotka ei todellakaan muille kuulu.
Tuosta on aikaa 7 vuotta. Emme enää ole vanhoillislestadiolaisia. (Lapsia meillä on kuitenkin nyt 5 ja lapsiluku on täysi.) Siitä alkoikin semmoinen myllytys ja hullutus, että olen päivä päivältä tyytyväisempi, että emme kuulu noin hulluun lahkoon. (eihän se heistä ole lahko, mutta kuitenkin...)
 
minna
Meillä on nyt kohta neljä lasta ja tämän lapsen jälkeen olemme sopineet, että käytämme ehkäisyä. Fakta on se, että osa meidät tulis tuomitteen tästä. En mä silti siitä edes puhu ääneen, eihän se muille kuuluu. Lestadiolaiseen piiriin kuuluu monenmoista ihmistä, toiset tiukempia, toiset taas ei. Mulla on hyvä omatunto, vaikka ehkäisen. Koen tärkeäksi, että saan virkeänä hoitaa nämä lapset ja voimavaroja mulla ei enempään ole. Mä en välitä muiden tuomitsemisesta. Tiedän, että omat vanhemmat ja sisarukset eivät mua "hylkäis" vaikka tietäis, ja mitään painostamista niiden suunnalta ei edes tulis. Mä uskon niinkun musta tuntuu, eikä siihen vaikuta muiden painostus. Ja jos joskus utelee, mä sanon suoraan, että asia ei muille kuulu. Mä en edes ole tekemisissä sellaisten kanssa, jotka tämmösissä asioissa painostaa ja utelee. Joidenkin mielestä mä en edes olis lestadiolainen, mutta itepähän mä asiani tiedän ja se riittää mulle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten muuten, jos on oikeesti niin, ettei voi saada lapsia, tai että perheessä ei vaikka sekstailla
niin vaatiko ne vanhimmat selityksiä ?
Meiltä lähipiiri vaati selityksiä, miten vanhin on 5-v, kakkonen 3-v eikä kolmosta kuulu. Ja tämä on tosi ku vesi. Nämä on tabuja, näistä ei puhuta, joten näitä ei ole.
Toivottavasti edes sitten uskovat. tosi kurjaa jos vaikka haluaakin vauvan, eikä se vaan tuu.. mekin yritettiin 5 vuotta ja apua jos olis vielä pitänyt selitellä...
 

Yhteistyössä