Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

LKN
Terveiset Lanzarotelta! Olipas ihana lomailla ja saada nauttia auringosta,mutta kyllä nyt on ihana olla kotonakin ja työtkin on jo taas aloitettu. Ja kaiken parasta, täällä on satanut ihan reippaasti lunta! Mutta eikös ne luvannut jo tällä viikolla vesisadetta.. : /
Oon jo muutaman viikon ajan miettinyt että tunsinko potkuja/liikkeitä, mutta eilen ei tarvinnut enää arpoa, KYLLÄ siellä se kirppu mylläsi ihan selvästi :heart:
On ollu jo vähän epävarma olo muutamia viikkoja, että onkos tässä ollenkaan raskaana kun ei oo tuntenu liikkeitä ja oireetkin on jo häivnnyt näillä viikoilla, mutta voi jestas sitä onnea kun eilen tunsin selvät liikkeet :)
Oli kyllä ihan erilaiset kun esikoisen kohdalla taisin tuntea ekat joskus rv19 kohdalla ja muistan että tuntu ihan siltä että kala olisi uinut mahassa, nyt tuntu heti hentoset töytäisyt :)
Vaunuista.. Meillä oli esikoisella emmaljungan city crossit, jotka kyllä oli hyvät ja tilavat, ainoa etten tykänny pienistä kääntyvistä etupyöristä talvella, olin joka h****tin lumikinoksessa niiden kanssa kiinni ja ne keräs lunta aivan törkeesti ja tyssäs sitten sen takia, kun sai potkia lumet veke niistä :D Mutta se city koppa on TOSI tilava ja hyvä, samoin ratasosa! Nyt en tiedä mitkä ostetaan, ainoot kriteerit mulla on erillinen koppaosa sekä 4 isoa rengasta :D ollaan tosiaan myyty ne emmaljungat eteenpäin jo pari vuotta sitten.
Rakenneultra mulla on 7.2 eli rv 20 , ajan sain samalla kun kävin nt-ultrassa, täällä on sellanen käytäntö.
Neuvolasta.. Siis mulla on toinen neuvolakäynti nyt 10.1, ja tosiaan ekan kerran oon käynyt 16.11, kauheen pitkä väli!
jaahas, ja taitaa sillon helmikuussa odottaa se seuraava sokerirasitus kun en onneks ekassa jääny vielä kiinni.. 'YÖÖK, sen on vaan niin kamalaa se litku...
Synnäristä.. Sillon kun esikoista olin synnyttämässä, oli tosi rauhallista, ainoastaan 1 vauva meidän lisäks synty ja sekin heti 20min. meidän jälkeen :) Henkilökunta oli tosi avuliasta ja empaattista, mekin kun jouduttiin olee siellä se 5vrk, kun vauvan sokerit heitteli, mutta ei se nyt niin vastenmielistä ollut kun oli perhehuone, vaikka ei mies siellä yötä voinut mun kanssa ollakkaan kun koira odotti kotona :D mutta sai olla omassa rauhassa ja sit taas muiden seurassa päiväsalissa jos siltä tuntui. Mä tykkään kun täällä on suht pieni toi osasto, niin ei oo sillä tavalla kovin laitosmainen tunnelma, ja helposti oppii muistamaan vuorossa olevat kätilöt ym. Nyt siellä tehdään remppaa, uusia synnytysaleja ym. joten pääsen sitten toivon mukaan ihkauuteen saliin ja huoneeseen ;)
Pallomaha ilmoittautuu myös täällä, kyllä tässä vaiheessa on jo tietämättömätkin huomannut! Esikoista kun odotin niin ehkä rv16 rupes vasta hieman maha pömpöttämään ja joskus rv 20+ jouduin ostaa ekat mammahousut kun rupes omat farkut hieman kiristämään :D nyt pystyy kyllä vielä käyttämään omia housuja, mutta ei kyllä kauaa :D esim. Gore-tex housut ei mahdu enää kiinni tai muut missä on joustamaton vyötärö..
Iskiaksesta.. ilmoittaudun iloiseen joukkoonne! Täällä kans vaivaa ja kummankin pakaran puolella, esikoiseta vaivas kanssa näin alkuraskaudessa, mutta vaan vasemmalla puolella, mutta nyt vaiva on iskeny kumpaankin kankkuun.. :( Jos istun lattialla tai muualla matalalla ja kovalla pinnalla on ylösnousu välillä yhtä tuskaa...täytyy neuvolassa mainita asiasta, sieltä saa hyvät venyttelyohjeet kuulemma.
huh, tulipas pitkä sepustus!
Terkuin LKN ja kirppu 15+1
 
haisuli83ja jkoo Meillä onkin sama ultra päivä mulla myös 13.2 viikolla 20+5
Täällä myös käytäntönä että sai ajan jo nt-ultrassa joka on ihan kätsy ettei tarvi postia odottaa tai neuvoloita.

käynnistyksestä Mulla tosiaan 2 käynnistystä tipalla ja muistelen että kummassakaan en saanut hirveästi liikkua just korkeintaan vessaan ja takasin. Toisin kun eivät kauaa ole kestäneetkään tipan laitosta toinen sen 1h55min ja toinen 3h30min mutta olisin halunnut muutenkin olla kun vaan röhnöttää sängyssä kipujeni kanssa.

Aanna Toivottavasti saat hyviä uutisia.

Tervetuloa Viimatar joukkoomme :)

Mä oon vauva unia ootellut mutta niitä ei oo vielä kuulunut =) Mä näin esikoisessa ihan hirmusen aikasin unen jossa sanottiin että teille syntyi tyttö 44cm/3,7kg No meille syntyi tyttö painolla 3,740g eli hyvin uni tiesi toisin tuo pituus oli päin mäntyä mutta tuli mun syntymäpiduudesta sillä olin ite syntyessäni 44cm

Nyt nään sit vaan ihan sekopoltsi unia ja pätkissä viime yönä otin valokuvia kun 2 hiipparia piilotti ruumista järveen ja toisessa unessa olin voittanut 30.000e ja 60e arvoilla ja multa kysyttiin että kun en voi molempia summia saada niin kumman haluan? Mä totesin siihen että hirveen vaikee päättää että mun pitää viä mieheltä kysyä..jep jep =) Mistä näitä unia tulee ja kun joka yö on ihan ettei välillä oo mitään järkeekään..

Möhköpantti + Heta-Einari 15+0 poks poks
 
Täälä joku kyseli tuosta painavien tavaroiden nostelusta ym. ja itellä on sama juttu että kun kantaa puita sisälle tai vie mattoja ulos niin alkaa nippaileen tai tuntuu ikävältä.
mä sit kysyin sitä asiaa neuvolassa ja neuvolan täti sanoikin että vatsa vaan varoittelee siitä ettei pidä moisia tehdä.
täytyy kuulemma kuunnella kroppaansa että kyllä se sit kertoo jos joku asia ei ole hyväksi :)
siihen luottaen oonkin sitten kantanut puut kahdessa erässä ja ottanut muutenkin rauhallisemmin :)

ON:eilen istuskelin odottelemassa pääsyä lääkärin tykö ja pirpana piti semmosen metakan mahassa että piiiiitkän aikaa tunsin liikkeet :)
oon aijemminkin liikkeitä tuntenu mutta ovat olleet sellaisia yksittäisiä ja en ole ollu sitten ihan varma onko liikkeitä vai mitä...eilisestä ei voinut erehtyä :)

täälä viikkoja taas lisää
Matte ja Pirpana 17+0 :)
 
Nopsa päivitys, varhaisrakenneultra takana ja kaikki oli OK. Sydämen rakenteita ei saatu kovin hyvin näkyviin, kun istukka oli koko ajan tiellä ja sikiö väärässä asennossa, mutta sen verran kun nähtiin niin asiat kunnossa, sikiö vastasi kooltaan raskausviikkoja ja liikkui aktiivisesti. Seuraava ultra on helmikuun alussa rv 20, missä sitten jo varmaan näkyy sydämenkin rakenteet paremmin.

Maikki rv 16+1
 
LKN meillä ainakin city crosseissa oli 4 kunnon rengasta, ei mitään kääntyviä etupyöriä ja uskon ettei ne kääntyvät pikkupyörät olekkaan hyvät. Meillä kans Hartaneissa 3-pyörää, enkä sellasia kans enään osta, kun meillä enemmän käyttöä ns. maastossa kuin jossain kaupungilla ja 3-pyöräiset ei lumessa ole hyvät :D
 
Viimeksi muokattu:
tirlittan87 Minäkin luulin mieheni olevan sitä tyyppiä, että ei sitä itketä ja suojaudutaan kaiksita tilanteista vitsien avulla. Olemme olleet yhdessä 4v ja olen nähnyt hänen itkevän ennen tätä 2 kertaa. :D Niin tuollaiset asiat muuttaa miehiäkin.

Pallomahasta Itse turvauduin myöskin viikolla 7-8 jo äippähousuihin kun tuo mahan turvotus lähti heti ihan alhaalta. Ei millään saanut silloin omia housuja kiinni ja nyt en edes uskalla kokeilla :D

Synnytyksestä Olen ehkä hieman naivi synnytyksen osalta, mutta pelkään sitä hieman. Olen sivuuttanut sen ajattelun vain sille tasolle, että kun on aika menen sairaalaan ja tulen sairaalasta lapsen kanssa. Olen kuullut siitä niin monta kauhutarinaa, että näin on parempi :D
 
Meillä oli/on esikoisella Emmaljungan citycrossit, ollaan oltu tosi tyytyväisiä! Asuttiin esikoisen syntyessä kerrostalossa, ja meillä on pehmeä kantokassi. Se menee meillä vieläkin vaikka poika on 2,5-v ja pituutta n.95cm. Kriteerinä oli silloin että mahtuvat takapaksiin ja että pyörinä on 4isoa rengasta ja ilmakennot(?) vai mitkä ne pumppaamattomat oli :D

Nyt olis toiveissa bugaboon donkeyt, juurikin näppärän koon ansiosta :) vielä kun voittaisi lotossa ;) noita kun ei käytettynä saa :(

Eka synnytys sujui nopeasti, ekasta supistuksesta jälkeisiin meni yhteensä 4h40min. Epiduraali auttoi kipuihin nopeasti! Toista en vielä ole suuremmin ajatellut, matka sairaalaan on onneks nyt 10min tunnin sijaan :D

On kyl vissiin hormonit pehmentäny mun pään ku ostin jo pienen mekon :D

Stiinuliini + tuplat 18+3
 
Heippa vaan kaikille ja hyvää alkanutta vuotta :wave: ja kiitokset minunkin puolesta uudesta pinosta :flower:

Onpas taas paljon tekstiä luettavana mutta eiköhän se tästä :)

synnytyksestä, jos alkaisin esikoisen synnytyksestä kertomaan niin tulis aika romaani :whistle: ei ollut ihan maailman mukavin kokemus ekaks synnytykseks mut hengissä kumpikin selvittiin. Lähes toista vuorokautta kestänyt synnytys päätyi viime metreillä kiireelliseen sektioon ja vielä nukutuksessa. Vasta lopussa huomattiin ponnistusvaiheen pitkittyessä että vauva väärässä tarjonnassa kasvot ylöspäin ja sydänäänet lähti laskuun. Siitä sitten sektioon kiireellä jossa sitten oltiin aloittamassa leikkausta kun huomasinkin että oli vielä tuntoa alavatsalla, siis epiduraalista huolimatta, sitten vaan muistankin lääkäreiden keskeyttäneen operaation hetkeks ja sanovan että nyt nukutetaan. Seuraava muistikuva heräämöstä ja ihan pihalla onko mulla vauvaa ollenkaan ja mitä tapahtunut :( Sieltä sitten isä tuli pienen tytön kanssa minua katsomaan, koville oli neidillekin ottanut kun ei ihan aluks ollut alkanu hengittään omin avuin. Nopeasti kuitenkin virkosi ja oli muuten hyväkuntoinen. Oli kyllä vähän turhan rankka kokemus ja varsinkin se painanut mieltä jälkeenpäin ettei saanut heti nähdä omaa lastaan ja ottaa rinnalle. Vaikka nyt tälläkin kertaa sektioon päädyttäis niin toivon ettei ainakaan nukutuksessa jouduttais tekemään. Synnytystapa-arvioon menen automaattisesti sektion takia ja toivon suuresti että olisi mahdollista kokea ihan ns. normaali alatiesynnytys. Huh mutta tulipa nyt sitten kuitenkin vuodatettua tästä aiheesta!

Neuvolassa tuli eilen käytyä ja siellä kaikki hyvin. Kovasti oli pienellä meno päällä kun ei meinannut malttaa olla yhtään paikoillaan, mutta kyllä sieltä hyvät sydänäänet kuitenkin saatiin. Hb oli taas laskenut edellisestä käynnistä ja rautaa täälläkin pitäis alkaa popsimaan.

Huomasimpa tuolta netistä kun oli juttua vuoden ekasta tamperelaisesta Taysista että kaikki tänä vuonna siellä syntyneet lapset saa sellaisen Tähtivauva 2012 myssyn, olipa aika suloisen näköinen siinä kuvassa pikkuisella =) Siellä on nyt joku 50.v juhlavuosi synntysosastolla.

Kareliini ja pikkuinen 16+6 :heart:
 
Heips!
Soitin neuvolaan ja pääsin käymään siel, onneksi meil on mukava neuvolatäti ;)) ja sydän löi 143 sano vaan et jos tulee verta tai kovia kramppeja ni sitte soitto tyksiin...taisin päästä säikahdyksellä!! Mut nytten menox taas kerran ja kampaajalle
 
Mun pää oikeasti hajoo!! Punktion pikatestin tulosten piti valmistua muutamassa päivässä, "alkuviikosta luultavasti soitellaan". Totuus on, ettei soittoa ole kuulunut tänäänkään, ja eilen tähän aikaan sanottiin, etteivät tulokset tule enää niin myöhään iltapäivällä, vaan olisivat jo tulleet. Ehkä huomenna sitten? Jos ei huomenna, niin on kolmen päivän lomat ja menee ensi viikolle, ja "muutama päivä" vaihtuu vajaaksi kahdeksi viikoksi. Siis mikä pikatesti se on?

Sorry tämä valitus, mutta oikeasti olen aivan paniikissa ja stressaantunut ja joka päivä ollut varma, että tänään ne tulokset nyt sitten tulevat, tämä on viimeinen stressipäivä. Kuinkas kävikään!

Kiitokset kaikille tsempityksestä!
 
Aanna: Tiedän tuon tunteen. Odottelu on kauheeta. Uskoisin, että se on kuitenkin hyvä merkki. Meille sanottiin, että vastauksissa menee se 2 viikkoa. Mainitsivat, että ne tulokset varmistetaan vielä tuplatestillä ennen kuin soittavat. Siksi kestää. Kuulemma jos tulos on todella selvä, voivat soittaa jo aikaisemmin. Mullehan se ikävä soitto tuli sitten jo viikossa. Toivottavasti teidän kohdalla viivytys johtuisi siitä, että varmistelevat vielä niitä terveen lapsen tuloksia toisella testillä b=)d
 
EEbowi: soitinkin tuloksista äsken, ja eivät ole tulleet. Kaiken lisäksi nyt sanottiin, ettei edes ole varmaa, että tulevat huomenna! Sitten meneekin ensi maanantaille, 11 päivää punktiosta. Pikastesti? Olen niin pettynyt, sillä todella odotin tuloksia viikon sisään ja jopa alkuviikosta, kun niin mulle puhuttiin :( 14 päivässä piti tulla jo varsinaiset tulokset... Eli täällä pikastestin tulokset piti soittaa, koska ovat yhteneväiset toisten tulosten kanssa sitten, ja ne tulevat myöhemmin. No, ehkä hyviä tuloksia kannattaa odottaa! Toivotaan niin.
 
Aanna soita sinne ja varmista vielä tänään tai viimeistään huomenna ettei jää mietityttämään!

City Crosseissa on 4 isoa rengasta. Eikös ne ole Nitro Cityt tms. joissa on ne pienet eturenkaat?

Sofiia
 
Nemain: Itse olen juonut joka ilta viimeset 2kk Levolacia. Muuten ei vatsa toimi sitten yhtään! Karseeta litkua mutta auttaapaa ainakin :p

Aanna
: tsemppiä tulosten odotukseen! Odotaminen on niin ärsyttävää :saint: ja pakko kyllä itsekkin lisätä että ei tuo nyt enää mikään pikatesti ole jos noin kauan odottaa! pöh

Tiituliini
: Hyvä että kaikki oli pikkuisella hyvin :heart: Tuollaiset pelästyttää niin kovasti aina!

ON
: Eilen oli toinen neuvola ja kaikki hyvin.. jej. Pulssi Möykyllä oli 150-160 ja kovasti möyrii. Paino mulla oli tippunut 300g mikä on todella outoa sillä yleensä jos syön hampurilaisenkin niin se on heti perseessä tai kyljissä. Nyt en oo katsonut lainkaan oikeestaan syömisiä vaan oon syönyt ulkona, hampurilaisia, pitsaa ja joulukin oli tossa.. Ilmeisesti Möykky vaan syö ja tarvitsee niin paljon? Turvotuksia mulle ei oo tullut yhtään kylläkään.

Pallomahoihin
liittyy yksi lisää! Tasan viikko sitten maha pullahti esiin ja tänään tajusin että turvotus lähtenyt ja nyt on vaan söpö vauva maha! ihanaa ihanaa! :heart:

Synnytyksestä: Ei ole kokemusta itsellä :D En ole kauheasti edes halunnut asiaa ajatella. Ihminen jolla kipukynnys on nolla. Tulen ottamaan KAIKKI mahdolliset kipulääkitykset. Vannon! :D Itse olen kouluni puolesta opiskeluaikana ollut synnärillä harjoittelussa ja päässyt kerran yhteen synnytykseen mukaan. Sen myötä mulla on kyllä hyvin valoisa ja luottavainen kuva tulevaan :saint: :saint:

Mies: Aivan mahtava! Välillä tuntuu että musta kuoriutuu kamala valittava lehmä mutta kaiken mies on ottanut vastaan ja ymmärtänyt. HAH välillä tulee kyllä morkkis kun oon äkästynyt "turhasta". Mutta siis mahtava tyyppi mieheni on. Kiitos siitä hänelle! :heart:

Eilen kun makoilin sängyllä tuntu ensimmäinen kunnon möyrintä! Möykky ilmeisesti vaihtoi asentoa tai pyörähti! Harmi vaan kun mies ei tunne mahan päältä liikkeitä, mutta kyllä se ne vielä tulee tuntemaan :)

Rakenneultra: Mää en jaksa odottaa 21+4 AAAAAAAA onks kellää niin myöhään? prkule.

Vaunut: Saadaan miehen veljen lapsen vaunut. Kyseinen kaveri syntyi toukokuussa ja vanhemmat haluavat kevyet cityrattaat hänelle nyt. Saadaan heiltä sitten vuoden käytössä olleet uutena ostetut Emmaljungan yhdistelmät. Passaa meille mainiosti! Värikin istu mun silmään ;)

Hemutus ja Möykky 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Hemutus: Onpas kyllä myöhää se toka ultra... :O Mulla ollu ain 19-20 vk:l nytteki on 19+4 tulos.
Ite en jaksais odottaa siihenkää asti ku nuo huonot taustat, ni haluis vaa nähä et kaikki on kunnos, ku mulle sen tekee erikoislääkäri eikä kätilö kuten normisti. =)
Täytyy vaa viel vähä hermoilla parisen viikkoo.

Missy 17+5
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Tervehdys!

Pakko vastailla kun niin kovin kiinnostavia synnärikyselyjä täällä :) En ole täällä ehtinyt kirjoittelemaan FB-ryhmään liittymisen jälkeen...

Kättäri vai Naikkari Mä oon kaks ekaa synnyttänyt Naistenklinikalla ja molemmat kokemukset oli ihan jees (kun en paremmasta ymmärtänyt...). Kakkosen sairaalassaoloaika oli onneksi lyhyt koska niinä muutamana yönä en juuri neljän hengen huoneessa nukkunut. Naikkarilla muutenkin homma silloin 2000-luvun alussa ainakin vielä oli aika rutiinia. Ponnistusvaihe sängyssä puoli-istuvassa asennossa, ei saanut liikkua epiduraalin jälkeen (nykyään jossain ainakin kai saa kunhan jaloissa tunto pelaa) ja piuhat kiinni koko ajan. Ja esikoisen ponnistin alusastian päällä... jepejep. Eikä toivoa mistään rauhallisesta ensikontaktista vauvan kanssa. Äkkiä pesulle ja vauva kapaloissa ensi-imetystä yrittämään.
Kolmosen sain viime kesänä Haikaranpesässä jonne onneksi kamalan jännittämisen jälkeen hienosti mahduttiin. Sinne mentiin koska haluttiin perhehuone ja jotenkin se ajatus siitä että synnyttäjän toiveita oikeasti kuunnellaan ja vauvan tarpeista lähdetään viehätti :) Ja niinhän se siellä menikin. Synnytyskeskustelu toimi pohjana koko operaatiolle ja sen sain minkä olin halunnutkin. Kalvot kyllä puhkaistiin vaikka en sitä olisi kaivannut mutta oli välttämätöntä että homma lähti etenemään. Ainoa miinus synnytyksessä oli se että kätilöllä oli monta muutakin synnytystä käynnissä (tai ainakin toinen) ja kalvojen puhkaisua odoteltiin pari tuntia ja melkein oli lähdössä naapuria ompelemaan kun mä meinasin alkaa ponnistamaan :)
Nyt yritetään jälleen Haikaranpesään ja polikliinisesti pois ja jos se ei onnistu niin kuopus tulee luultavasti perhehuoneeseen kanssamme.

Synnytyksestä vielä sen verran et ainakin haikaranpesässä on käytössä langattomat anturit ettei tartte olla kiinni piuhoissa. Mulla oli kyllä vähän vanhempi kätilö joka laitto mut ihan niihin piuhoihin, mutta vasta sitten kun kalvot oli jo puhkaistu. Sitä ennen vaan hetkeksi kerrallaan. Eikä haitannut koska en mä enää kyennyt liikkumaan :) Että joskohan ois jo muuallakin langatonta tekniikkaa käytössä?

-Jael ja masuasukki vissiin 15+jotain :)
 
Pikanapa: Tänään erehdyin aamulla lenkille lähtemään ja kotimatkalla kipaisin sitten kaupassakin josta sitten mukaan lähtikin kaksi ihan järkyn painavaa ostoskassia.
Pikkarit olikin sitten kostean/märän tuntuiset reissun jälkeen, ja tottakai säikähdin että nyt vuotaa lapsivettä. ONNEKS omistan ton dopplerin niin sai kuunneltua että pienen sydän sykkii (ja onkin tullut useaan otteeseen tänään kuunneltua) Pikkuhousun suojaa oon sitten pitänyt ja vaikka semmoista vuotoa onkin niin ihan väritöntä ja hajutonta on. Et en tiedä onko valkovuotoa, karkaako pissaa vai vuotaako lapsivettä. Ei toi määrä ole mitään suurta mutta pysäytti.
Pitää huomenna mainita asiasta neuvolassa. Jos ei laita lähetettä ultraan ni mä en kyllä lenkkeile enkä kauppareissuja tee tai ylipäätään mitään nostele ennen kuin on lapsiveden määrä tarkastettu.

T ja toveri 15+5
 
synnytyksestä esikoisen synnytyksessä oli kaikenlaista ongelmaa. Vauvan sydänäänet laski johonkin punaselle alueelle vähän väliä kun mulla tuli jotain semmosia supistuksia jotka ei lauennu ollenkaan, joka johtu siitä oksitosiini tipasta ja jos tipan otti pois niin supistukset oli aika olemattomia eikä synnytys edennyt. Lisäksi vauva oli iso ja minä lyhyt joten kukaan ei ollut varma mahtuuko se ulos, eli olin koko synnytyksen ajan syömättä ja juomatta jos joudun sektioon. Jouduin olemaan koko synnytyksen vasemmalla kyljellä, koska siinä vauvan sydänäänet oli parhaat. Ja vauvan kasvot oli johonkin väärään suuntaan vielä sen synnyttyäkin. Imukupilla se sitten autettiin ulos parilla ponnistuksella. Mutta silti odotan jo innolla seuraavaa synnytystä :D Jotain niin hienoa siinä oli kuitenkin.

Rakenneultra 21+0. ääääh vielä yli kuukausi! No kai se sitten on vähän kehittyneempi sillon kun esim.rv18 ym. mutta jännittyneenä sitä jo odottelen, kun esikisestakin siinä löydettiin kystia päästä ja sydämestä golfpallo. Terve lapsi siis kuitenkin tuli

Ajattelin ostaa sisarusrattaat ja katselin netistä vaihtoehtoja, kun pitäsi sopia vauvalle sekä puolitoista vuotiaalle, joka saattaa joskus nukkua vaunuissa ja sitten kahdelle taaperolle, jos 2,5v suostuu viä kauheesti siinä istuun. Vaihtoehtoja oli järjettömästi (myös käyttettynä), mutta mikään ei ollu ylitse muiden. Vaikee valinta tulee varmaan oleen.

mahasta täällä kans nyt joulun jälkeen alkanu vähän enemmän pullottaan, mutta ihmettelen vaan miks maha pullottaa enemmän navan yläpuolella kun kohtu on kuitenkin tässä vaiheessa vielä navan alapuolella ainakin mulla.

torstai 16+1
 
Viimeksi muokattu:
torstai Tääl sama juttu ton maha-turvotuksen kanssa vaik vähä pidemmällä menossa.
Itseäkin synnytys jännittää vaikka esikoinen alateitse normisti tuliki ja nopeasti muttta ku viikot oli nii vähä, ni oha se eri asia jos nyt sit isompi tulee.
Ristiriitaset tunteet ku toisaalta oon ihan iloinen jos pääsee kasvaa mahdollisimman isoks masus ja tarpeeks viikkoi. Toisaalta taas jännittää se synnytys ylenpäätänsä.
Noh enpä synnytystä kyl paljoa viel pysty jännittää ku miettii et pääsee sinne yli rv.22 ni ollaa hyvin iloisia täällä!

Missy 17+5
 
Mullakin on kuin kaksi kumpua mahalla, isompi vauvasta ja yläpuolella toinen pieni kumpu. Veikkaisin näin maalaisjärjellä, että sisäelimet siellä pullistelevat. Nehän siirtyvät raskauden aikana aika paljon kohdun tieltä. Tuossa yksi animaatio missä näkee karkeasti mitä siellä tapahtuu:
Vau.fi – Raskausanimaatio

Mulla on ainakin jo ihan selvä raskausmasu. Kohtu olikin kasvanut TODELLA hyvin neuvolalääkärin mukaan. Yläreuna oli jo navan korkeudella. Tietty sekin vaikuttaa, että on jo useampi raskaus takana ja ylipainoa.

Poliklinistä synnytystä minäkin toivon. Esikoisen kanssa tuli oltua siellä useampi päivä mikä tuli silloin ihan tarpeeseen. Nukkuminen oli kuitenkin todella onnetonta. Aina jonkun lapsi itki ja porukkaa ramppasi edestakaisin. Toisen kanssa pääsin yksityishuoneeseen. Siellä sai nukuttua, mutta lähdin silti seuraavana päivänä kotiin. Kun ei ollut mitään ongelmia ja imetys sujui hyvin, niin mieluummin lähdin kotiin. Normiarki jatkui samantien eli kaupan kautta kotiin 1,5 vuotiaan esikoisen luokse =) Tällä kertaa lähtisin mieluusti samantien kotiin, jos kaikki on hyvin.

Rakenneultra on rv 20+2. Kysyin aikaa varatessa saisiko ajan jo aikaisemmin. Hoitaja vastasi, että 20 viikkoisena näkyy parhaiten. Täytyy siis vaan odotella kärsivällisesti. Äkkiä tuokin aika menee ja sitä ennen on vielä yksi neuvolakäynti.

Barbbis 15+4
 
Yökukkuja täällä ilmoittautuu! :wave: Mennyt jotenkin unirytmi ihan mahottomaksi viime aikoina... :ashamed:

Synnytyksestä, ekaa kun odotellaan, niin ei oikein tiedä, mitä odottaa. Jotenkin luottavaisin mielin kuitenkin olen ja uskon, että menee omalla painollaan, vaikka mitä tapahtuisikin. Mielenkiintoista lukea teidän kertomuksia aiheesta!

Tirlittan, kuulostaa ikävältä. Toivottavasti selvisit säikähdyksellä. :hug: Ite olen kanssa huomannut, että kroppa kyllä ilmottelee, mikä on hyväksi ja mikä ei...

ON, saikku on selvästi tehnyt hyvää ja vuoto on vähentynyt, joskaan ei loppunut kokonaan. Tänään kävin lääkärissä ja istukka oli jo liikkunut pois kohdunsuun päältä, ollen nyt ainoastaan sen reunalla. Lääkäri lupaili, että muutamassa viikossa todennäköisesti tilanne rauhoittuu kokonaan. Siihen asti kuitenkin täytyy vielä lepäillä. Pääsin taas näkemään pikkuisen ja hirveät potkimiset ja sätkimiset oli siellä käynnissä. :heart: Itse vaan ihmettelin, kun en yhtään tuntenut potkuja samanaikaisesti, vaikka olenkin niitä alkanut nyt tuntea päivittäin. Vauva oli jalat alaspäin ja potki siis tuonne alakertaan. Myöhemmin aloinkin sitten tunnistaa potkuja alakerta-osastossa, eli niitä voi näköjään tuntea sielläkin. Kiva, kun oppii uutta. :)

Hyvät uudet vuodet näin jälkikäteen, kun ei tainnut aikaisemmin tulla toivoteltua! :flower:

Chidi + honey 18+5
 
  • Tykkää
Reactions: Annuliini84
Hemutus: Mulla ultra rv 21+1, esikoisesta oli 21+4. Tosin odotettavaa enää vajaa 2 viikkoa.

Tirlittan: Mä oon huomannu, että jos teen jotain rankempaa tai oon pidemmän aikaa reippaasti liikkeessä niin valkkari on paljon vetisempää kuin muutoin. Lapsivesi tuoksuu sellaiselle makean imelälle ja oli mulla ainakin esikoisen aikaa sellaista haalean lohen punaista.

Chidi: Hyvä, että istukka on alkanut siirtymään pois kohdunsuulta. Odotappas jokunen viikko niin ei oo enää yhtään kivaa kun vauva potkii alakerran suuntaan ;). Voin kertoa, että tuntuu varsin ikävältä.
 
Täällä hermoillaan taas tuloksia! Toivottavasti ette kyllästy, kun joka päivä tulen tänne itkemään, ettei niitä vieläkään ole tullut :( No, päivä on vasta aamussa. Iltaisin olen sitten ollut rennompi, kun tiedän, että soittoa ei tule. Siksikin harmittaa lupailu "muutamassa päivässä", kun odotukset ovat joka päivä korkealla ja samalla toki kamala paniikki vastata puhelimeen.

Mä oon ollut kolme yötä sairaalassa molempien lapsien synnytyksen jälkeen. Toisen jälkeen toivoin, että olisin päässyt kotiin aikaisemmin. Ensimmäisen jälkeen sain nukuttua tosi hyvin, vaikka olikin itkua ja hoitajien ravaamista huoneessa. Olin vaan niin kuolemanväsynyt monen yön valvomisesta. Mutta toisen jälkeen kysyin varmaan jo toisena päivänä kotiutuksesta. Halusivat pitää kuitenkin vauvan kolme vuorokautta sairaalassa ja sitten vielä lääkärintarkistus päälle. En tiedä sitten, onko se täällä käytäntö aina. Itse asiassa en enää muista, jouduinko olemaan peräti 4 yötä sairaalassa? Pitkältä se aika tuntui, mitään näkyvää syytäkään ei ollut ainakaan mielestäni.
 

Yhteistyössä