Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Kävin tänään verikokeis, ja niiden valmistumises menee n.viikko, eli sitä odotelles.

Tirlittan kyseli, että oonko sairastanu parvon, nii, äitiltä sitä kyselin ja se sano, että ei. Mutta senki voi sairastaa aika oireettomasti, eli 100% varmuutta ei oo. Testin tuloksesta se sitte selvii. Mutta tosiaan immuuniksi sille tulee kun kerran sairastaa..

Aanna Mä en enää edes yritä peitellä mahaa.. :D Turhaa!! Se näkyy nii selvästi..

Maikki Ei siihen tarkempaa ohjeistusta oo, ainoo hoitokeino on vaa lepo. Rv12 asti on keskenmenon riski ja rv12-24 on riski, että sikiölle tulee anemia tai sydänpussintulehdus, riski kohtukuolemaan.. Mikäli saan parvon nii siinä tapaukses on keskussairaalatasonen ultra seuranta. Se oli aika pitkä aika, jos oikein muistan nii 6vko ajan kerran viikos.. Nää tulee nyt ihan ulkomuistista, mutta suurinpiirtein näin se meni.

Sanmar Oireina nuha, yskä, kuume, nivelkipu, poskille tulee läimäystä muistuttava punanen ihottuma-alue, joka voi olla hieman koholla ihosta. Vartalolle voi tulla vaaleaa verkkomaista ihottumaa. Lapsille ja muille sairastuneille parvorokko on vaaraton, mutta raskaanaoleville riski..

Koitahan selvitä keikutuksesta.! :) Ja, yritä pitää hauskaa! :D

Napaalua viä Vähä Ihana vastaanottohoitsu anto mulle lääkärin ajan maanantaille (sääntöjen vastasta antaa aika muulle kuin sille päivälle ku aikaa soittaa, eli periaattees päivystystyyppisesti annetaan aikoja) ku olo edelleen vetelä, niinku märkä rätti.. Oksentaa taas sai ja sillee. Ja mietin miten se vaikuttaa vanhuksiin jos menisin maanantaina töihin ja sairastuisinki..

^^Juorut on kyllä tosi tympeitä.. Meillä töissä tuskin kukaan on huomannut (kaikki kollegat miehiä ja saan pidettyä löysiä vaatteita, ainoa pukeutumiskriteeri päivävuorossa on suorat housut). Ja pitäisikin salata asia, kun olen vielä koeajalla ja ajattelin kertoa vasta koeajan jälkeen..

Onkos muilla paino noussut? Itse järkytyin tänään vaa'an näyttämistä luvuista, koska ruoka on maistunut aika huonosti...

Tänään olis tarkoitus lähteä kiertelemään kirppiksiä, meillä kuitenkin on vielä suurin osa tavaroista hankkimatta :D Ehtiihän tuota, kesä on niin kaukana kuitenkin.

Maikki79, tsemppiä ultraan! Tulehan sitten kertomaan kuulumisia!

-Missie rv 15+5-

Viimeksi muokattu:
Rati Riti Ralla, tuli talvi halla.... :D
LUNTA!!! Ihanaaaa... Samanlainen fiilis ku lapsena.. =)

Hitsi, kirjoittelin viime maanantaina ja sen jälkeen on jo ennättänyt tulla pari sivua juttua. Pitäisi ihan tosissaan olla vähän aktiivisempi :ashamed:

Tänne on myös ennättänyt tulla jo uusiakin. Tervetuloa!!! :wave: Kiva nähdä kun meidän porukka kasvaa.

Ja niin paljon ihania uutisia nt-ultrista. Voi että olen niin onnellinen kaikkien puolesta.

Taaskaan en kauheasti muista kuka puhui mitä mutta joitain aiheita kirjoittelin ylös ja niitä nyt kommentoin.

Ummetuksesta oli jonku verran puhetta. Täällä kans kyseinen ongelma. Mutta mä en uskalla pinnistää enkä ponnistaa ku pelkään Vaavinkin sitten tulevan ulos. :ashamed: En tiedä onko se edes mahdollista mut hirvittävä ajatus. Mut kyllä tää ummetus aiheuttaa sellaisia menkkamaisia kipuja selkeästi. Illalla masu toimii kerran. Pitänee hakea jotain laksatiivia..

Mahasta: Täälllä masu niin pömpöllään ettei ole ollut mitään toivoa salata sitä edes töissä enää moneen viikkoon. Eilen kävin etsiskelemässä vaatteita kun sunnuntaina lähdössä Dubaihin. Kokeilin sitten sellaista kivaa mekkoa, joka ei siis äippävaate. Masu ensinnäkin oikein pompsahti esille ja näytin ihan ku olisin jo viikolla 30 menossa :LOL: Päätin sitten, että ehkä pitäydyn tästä lähin äippämekoissa. Mutta kun niitä ei ole :( Ekaa kertaa lähden reissuun, ettei mulla ole mukana ku pari paitaa, äippäfarkut jalassa ja yksi mekko mukana. Oletan ja toivon, ett Dubaista saan mitä tarviin. Myös bikinit.. =)

Paino on noussut ihan tajusti. Tän raskauden aikana on tullut 4-5 kg :ashamed: Musta tuntuu ett parilla kilolla tippuisi jos saisi tuon masun toimimaan :LOL:

Influenssarokotusta en ajatellut ottaa. En ole koskaan ottanut ja täytyy vaan toivoa, ett jos flunssa on tullakseen niin pysyisi kohtuullisissa rajoissa.

Flunssa kuitenkin tuntuu jo vaivaavan monia teistä. Pikaisia paranemisia kaikille. Toivotaan ett menee pian ohi.

tirlittan puhui rattaiden hankinnasta. Itse olen ajatellut ostaa rattaat Tallinnasta. Mun työkaveri sanoi, ett he saivat sieltä n. 200-250 e halvemmalla. Sehän jo kustantaa matkat ja ruoat ja siinä saa samalla vähän lomaillakin :)

Hankinnat muut: En ole ostanut Vaaville vielä yhtään mitään. En edes potkupukua. Tuntuu niin epätodelliselta kun katselen ja hypistelen vauvan vaatteita. Ja siinä tulee ajatus "MUN vauvalleko näitä tosiaan katselen?"
Isä on jo alkanut tehdä pinnasänkyä Vaaville, joten periaatteessa yksi hankinta on jo vähän kuin matkalla.
Ja kyllä mä sieltä reissusta jotain tuon tullessani. Saa nähdä kuinka sitä siellä sitten oikeesti inostuu ostamaan. Kerron sen sitten reissun jälkeen =)

Huomenna poksutaan ja reissusta kun tulen niin olen poksunut uudemman kerran =) viikot vierii... hyvä niin =)

Ihanan talvista viikonloppua kaikille!!! Nauttikaa raskaudesta ja lumesta =)

Saija ja Vaavi 12+6

Onnea hyviä kuulumisia saaneille! Ihanaa :)

Kävin eilen lääkärineuvolassa ja kylläpä oli kummallinen lääkärisetä..
Ei ensinnäkään edes esitellyt itseään mulle, ja muutenkin kummallinen huumori.
Mut pääasia oli et sydänäänet löytyi vaikkakin vaan hetkeks, pömpiäinen oli kovassa liikkeessä ja vaihto paikkaa koko ajan :)

Painoa ei ollu tullu yhtään lisää, vaikka olin ihan varma et kiloja on kertyny ku syön edelleen niin valtavan paljon.
Ja kuulin ihmeekseni et mulla onkin ilmeisesti taaksepäin kallistunu kohtu, eli ei kai pitäis kauheesti vielä näkyä.. mut silti on kunnon maha jo, kai se sit on vaan turvotusta. Jotenkin en kehtaa vieläkään käyttää töissä muita paitoja ku tunikoita, tuntuu et maha keräis muuten kohtuuttomasti huomiota :( mut ehkä heti alkuvuodesta sitten rohkaistun :)

En kirjoita varsinaista odotusblogia mut vuoden vaihteen jälkeen aion varmaan esitellä omassa käsityöaiheisessa blogissani kaikkea mitä olen neulonut, virkannut yms. värkännyt vauvalle :)

Rubiini ja pömpiäinen 13+0 (Poks!)

moix!

ihana tosiaan tuo linkki jonka joku tänne laittoi (nikki unohtui jo) hauska nähdä miten tyttö ja poika ovat alussa noin samannäköisiä.

sitten omaa namaa
Mulla oli tänään toinen neuvola paino oli onneksini laskenut kuukaudessa -300g (wow)paitsi joulun jälkeen varmasti tulee tuplamäärä.

no sitten koin pienen säikähdyksen terkka halus kuunnella sydänäänet mutta sanoi että näillä viikoilla (11+2!!) ei välttämättä kuulu no eikä sitten kuullutkaan sitä viuh viuh ääntä =( no sitten sano että otetaan nyt edes se syke että se kuuluu ( siis se joka vaihtelee 130-170 kai se nyt oli syke?) mutta kun ei sitäkään saanut kuuluviin. Sen jälkeen alko ultraamaan ihan huippu tunne että näki masukin mutta varmaan 5min se siinä tutki ja tutki ja oli hiljaa ja mä odotan ja odotan lopulta käski mun "pomppia" siinä pöydällä siis nostaa takamusta ja selkää ja aina kun mä liikahdin masukkikin hypähti mutta sen jälkeen taas oli liikkumatta tätä koitettiin varmaan 3-4 kertaa ja aina sama heilahti mutta sit liikkumatta ja olin sit jo ihan saletti että jaaha peli on menetetty..sen jälkeen terkka alko painaan mun masua ja sillä ultrakapulalla tökki mahaa niin johan tuo masukkikin lopulta virkos tais vaan olla unessa. sen jälkeen alko käsien ja jalkojen järkytön heiluminen. siis niin ihanaa nähdä sellanen pieni käsi tai jalka heilahtavan....ihquuuuu :)
Ja kun teistäkin niin moni jo käynyt ultrassa niin toisinaan aatteli että onkohan mun masussa mitään mutta nyt kun tuon masukin nähnyt niin tässä jaksaa vielä 10pv odottaa sinne omaan ultraan.

sokerinrasitukseen kutsu käy joko nyt ens viikolla tai jouluviikolla sinne pitäisi mennä ja mielummin sit ens viikko kuin jouluviikko. toisin en tiä kenet saisin katsomaan tuota mein 1v6kk poikaa.=( tuosta ultrastakin oli tarkotus että mies kattoo lapset ja käyn ite sit yksin mutta tänään selvis että miehen on pakko olla töissä sillon eli nyt sit ongelma mihin laitan kaikki 4 lasta..ärgh..kauhee stressi.

Mun uusin himoni on purkki persikat..nam =)

möhköpantti+heta-einari 11+2

Np-ultrasta kotiuduttu ja siellä kaikki näytti OK:lta. Tosi pitkään meni, lääkäri ultrasi ja ultrasi, eikä meinattu ensin millään saada niskapoimua näkyviin. Mulla on istukka etuseinässä, mikä heikensi näkymää, lisäksi sikiö oli koko ajan väärässä asennossa. Istukka on 3 cm kohdunsuun päällä ja lisäksi sektioarven päällä, mikä lisää istukan repeämän riskiä, ja toisaalta riskiä ettei istukka poistu synnytyksen jälkeen normaalisti.

Niskaturvotusta oli 0,9 mm (eli normaali), mutta veriseulan tulokset ei olleet ehtineet valmiiksi, saan vasta ensi viikolla arvion trisomiariskistä. Lääkäri totesi sellaisella äänellä, että hänellä olisi mielettömän mahtavia mahtavia uutisia: "kaksi kättä ja kaksi jalkaa löytyy..." Ihan kuin olettamus olis ollut, että noin lähtökohtaisesti asiat olis pielessä : /

Mulla on tyypin 1 diabetes ja lääkäri piti kauheat selostukset siitä, miten vaarallista diabeetikon on hankkia lapsia ja kuinka epämuodostumien riski on 30-kertainen jne. Paasasi että sokeritasapainon olis pitänyt olla tosi hyvä jo raskauden alusta, muuten ei hyvä heilu. Yritin sanoa, että tasapaino on ollut ihan hyvä ja diabeteslääkärikin totesi ettei lisääntynyttä riskiä näillä arvoilla pitäisi olla, mutta se ei tuntunut riittävän.

Mitään epänormaaliin viittaavaa ei ultrassa näkynyt, lääkäri tutki tosi tarkkaan esim. sydämen rakennetta, katsoi että kaksi eteistä ja kammiota löytyy ja veri pumppautuu oikeaan suuntaan, valtimot risteävät normaalisti jne. Ja selkärangan syynäsi myös tosi tarkkaan, ja kallon rakennetta. Myös napavaltimoiden virtaukset mitattiin. Saatiin mukaan myös 3D kuvaa, jossa näkyy pienokaisen pää käsien välissä piilossa :heart:

Rakenneultra on meillä jo rv 16, koska kuulemma tarvitaan riittävästi aikaa päätöksentekoon, jos jotain dramaattista poikkeavaa rakenteista löytyy (tai KUN löytyy, tuntuu olevan tämän lääkärin ennste... :kieh:). Jotenkin jäi ärsyttämään tuollainen pirujen maalailu seinille :stick:

Sori omanapaisuus, piti päästä johonkin kertomaan.

Maikki rv 12+3

Kiva, että Maikillakin ultrassa kaikki hyvin! Aika pessimistinen ultraaja? Ei oikein kannustavalta ainakaan kuulostanut! Möhköpantilla on hyvä, kun ultralaite on neuvolassakin. Meillä olisi sitten saanut paniikissa vaan odotella ultraan / seuraavaan neuvolaan, että onko elämää. Esikoisen sydänääniä kuunneltiin 11+0 ja mitään EI kuulunut. Jouduin odottamaan melkein 2 viikkoa, ennen kuin varmistui, että mahassa on elämää.

Painosta: mulla oli lähtöpaino n. 6kg enemmän tässä raskaudessa kuin kahdessa aikaisemmassa. Ekoilla viikoilla tippui n. 1,5 kiloa kuvotuksen vuoksi. Nyt olen takaisin lähtöpainossa, eli nuo 1,5 kiloa ovat tulleet erittäin nopsaan takaisin! Siis alle kuukaudessa. Huh. Tämä tahti ei oo hyvä.

Kyllä on flunssainen ja epäkuntoinen olo, niin mulla kuin myös meidän esikoisella. Niin vaan tämäkin viikonloppu menee sohvanpohjalla, kuten niin monta muutakin viikonloppua tänä syksynä :(

Hyvä että ultrassa oli kaikki hyvin Maikki, vaikka tuo lääkärin toiminta kuulostaa tosi oudolta ja typerältä :)

Painosta mulle on tullut nyt 1kg. Lähtöpaino on sama kuin ennen esikoisen odotustakin, eli mulle ei ole ylimääräisiä tullut ja toivottavasti ei tule nytkään, tai esikoisesta jäi n. 5kg, jotka muutamassa kuukaudessa lähti pois. Aluksi mulla tämän kauhean oksentelun takia paino tippui vähän, mutta nyt on noussut sit sen kilon verran lähtöpainosta.

Täälläkin vähän voimaton olo ja toivon että flunssalta välttyisin, jotenkin vaan nyt sellainen kipeä olo : /
Parantumisia niille, jotka kipeinä nyt ovat!

Täälläkin ultra takana. Kaikki oli ok ja pituutta 42 mm. LA:ta ei muutettu koska koko heitti vain 2 päivää. Tällä kertaa vauva jopa liikkui, toisin kuin esikoisen kanssa, joka AINA nukkui jalat ristissä. Kättärillä oli tullut uusi ultralaite, josta kätilö oli aivan käsittämättömän innoissaan :LOL:

Mua vähän harmittaa kun ei edes jännittämään kerennyt. Ihan toisenlaista kuin ensimmäisellä kerralla. Ei tietenkään ehdi ajattelemaan asioita yhtä paljoa mutta eipä mikään tunnu niin jännältä tai hienoltakaan. Onko kellään muulla tällasia tuntemuksia?

Vaikka haluan nyt Haikaranpesään niin tuli kyllä vähän haikea olo että oliskos pitänyt sittenkin mennä Naistenklinikalle tuttuihin paikkoihin.

Maikki siis hä? Sen diabeteksen takiako niitä epämuodostumia ainoastaan odotetaan? Ei päivää että on positiivinen lääkäri!

Pikkumyy satuin olemaan kerran neuvolassa kun sinne soittin parvorokolle altistunut hätääntynyt äiti. Hänet taidettiin ottaa sinne testeihin vaikka jostain syystä neuvolantäti pyöritteli silmiään : /

Kultasiipi ihania kysta-uutisia!

Täällä alkoi esikoisella kaamea nuha eilen illalla ja yö meni valvoessa. Nyt on vähän silmät ristissä kaikilla.

Sofiia 11+3

• Tykkää
Reactions: ninanina
sofiia Siis pyörittelikö neuvolatäti silmiä sen takia, että äidin huoli oli turhaa? Ai, mä ku nimenomaan luin siitä, nii kehotettiin ottamaan yhteyttä neuvolaan jos on altistunu tai saanu parvorokon.. Hassua.. : / Ja tk:ssa kehotettiin välttämään raskaanaolevia naisia ja pieniä lapsia, ainaki niin kauan, että verikokeiden tulokset tulee..

Kovasti nyt on tuota flunssaa, koittakaahan jaksaa ja parantua!

Pikkumyy87 ja nimetön 12+0 POKS POKS :D

Maikille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :heart:
Outoa käytöstä kyllä ultraajalta, onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin.

Ja hienoa möhköpantti, että selvisit säikähdyksellä. Kyllä tuollainen pelästyttää. Itsekin säikähdin nt-ultrassa kun täti alko ultraamaan, näkyi ruudulla liikkumaton veijari, joka kyllä jo hetken päästä heilutteli käsiään jne.

Sanmar: Juorut on mukavia. ;) Mulla esikoisen aikaan työkaveri vahingossa lipsautti toiselle mun odotuksesta. Koita kestää ja eiköhän tuo selviä kohta kaikille.

sofiia: Täällä yks, jolla raskaus menee tuossa sivussa. Oikeastaan en edes tietäisi olevani raskaana, jos menkkoja ei olis. Esikoisen aikaan panikoin aika paljon ja varsinkin ennen nt-ultraa olin aivan paniikissa niskaturvotuksista ja niistä rajoista. Ja asiaa ei htään helpottanut, että kätilö ei sitä saanut kunnolla mitattua (arvot 2,5-2,8 välillä) vaan lekuri piti kutsua paikalle. Lopulta turvotusta oli alle 2 mm. Nyt oon ottanut jotenkin paljon iisimmin.

Painoa on tullut vain kilosta kahteen. Esikoisen aikaan olin jo kerännyt näille viikoille n. 10 kg. Lähtöpaino oli pari kiloa pienempi kuin ennen esikoista.

Ajatus ei oikein juokse kun pää on täys räkää. Ehkä tää tauti helpottaa jossain vaiheessa. Lunta on tullut tänään aika reippaasti ja iloitsin tuossa autolla ajaessani, että onneks tänään ei tarvinnut mennä töihin, ois voinu olla varsin kiva 60 km kotimatka tuossa lumimyräkässä. Uutta työpaikkaa en ilmeisestikään saanut, kun eivät ole ilmoittaneet mitään ja lupasivat olla yhteyksissä loppuviikkoon mennessä mikäli flaksi käy. Nyt sitten ollaan kotona lomautettuna luultavastikin äippäloman alkuun asti. Taitaa tulla pitkiä päiviä...

Mupelo ja kirppu 15+4

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille :flower:

Pikkumyy87, Toivottavasti kaikki olis hyvin ja parvoa ei löytyisi :) Ja sekin että vaikka olisi tarttunut niin ei se tarkoita heti automaattista keskenmenoa. Mut eiköhän sitä huolta ja pelkoa ole ihan tarpeeksi perusraskaudessa, tarvii mitään lisää..

Möhköpantti, Mä niin tiedän sen tunteen kun lääkäri/ultraaja on pitkään hiljaa ja vakavannäkösenä sitä laitetta vaan pyörittelee. Se on jotain ihan kauheeta :| Mutta onneksi kaikki oli hyvin!

Maikki79, No ompas ollut tosi inhorealistinen lääkäri :O Toivottavasti kaikki olisi rakenneultrassakin hyvin :)

Voi kun meidänkin neuvolassa olisi ultrauslaitteet :( On vaan doppleri joka sekin jostain 80-luvulta varmaan.

Aamu alkoi kyllä ihan ketuttavalla tavalla. Soittivat keskusneuvolasta että "hei, et tullut sun ultra-ajalle?" Olin ihan että "mitääää..." Oli sitten neuvolantäti varannu mulle tälle päivälle JA maanantaille ajan ultraan vahingossa. Olisin kyllä mielelläni jo tänään käynyt :kieh: Säiköhdin jo että mulla on mennyt päivät sekaisin mutta onneks ei ollut mun vika... Mutta kyllä potutti! Noh muutama yö vielä...

T ja toveri 12+0 POKS

Mulla ei paino ole noussut yhtään, päinvastoin vähän tippunut ekasta neuvolasta
vaikkei pahoinvointia ole ollutkaan, huolestuttaa kyllä. Lääkäri onneksi ensi viikolla.
Kokoajan janottaa paljon, voikohan enteillä diabetestä, millähän perusteilla ne tekee
sokerirasituksia?
teris 11+0

ON:
Mulla on tullut ekasta neuvolasta tähän päivään painoa 4 kg!!! En oo pystynyt juurikaan syömään muuta kuin salaatteja ja hedelmiä ja juomaan vissyjä. Nyt kun alkaa tavallinen ruoka taas maistumaan, niin en taida uskaltaa mitään edes syödä :O Kärsin tosin aika ikävästä ummetuksesta,että ehkä osaksi helpottaisi turpeaa oloa, kun saisi suolen toimimaan..

Mulla on rakenneultra vasta rv 20 ja jotain, enkä tiedä maltanko olla käymättä mielenrauhaultrassa tässä välissä...

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

-M-

Viimeksi muokattu:
Teris, Janottamista on kyllä muutenkin liikenteessä, ihan raskausoire on :) Mut voithan pyytää että ottaisivat verensokeriarvot? Joissain neuvoloissahan saattaa ne pikatestit olla ihan paikan päällä tai sitten lähete labraan. Meillä ne sokerirasituksen "ehdot" taisi olla BMI yli 25, ikä yli 25 tai sitten aijemmat verensokeriin liittyvät ongelmat.....

Pikkumyy87, Poksuit, onks meil sama LA? (etusivul eri..) :)

Hei lapselliset ihmiset! ;) Minkäikäisenä lapset rupee nukkumaan tavan/ lastensängyssä? Tarkoitan siis ettei enää pinniksessä?

Tirlittan Joo, poksuin.. sitä ei vaa oo tonne muutettu sitä la:ta. En oo edes huomannu. Se oli se minkä noi laskurit laski kierron pituuden mukaan, mutta eihän ne neuvolas sitä kierron pituutta huomioi..

Eli mun La on 22.6.

Taas mä oon täällä :D
Mutta tuli mieleeni kysyä, onko teillä kenelläkään sellaista kummallista oiretta kuin hikoilemattomuus? Eli saunassa en hikoa, vaan ennen saunaa käyn suihkussa ja sitten iho oikeasti kuivuu. Tämän vuoksi en kyllä kauaa saunokaan, ei oo hyvä olo! Ensin luulin, että johtuu siitä, että oisin juonut liian vähän - etenkin, kun janottaa muakin tosi usein - mutta tämä hikoilemattomuus on ihan jokapäiväistä oikeastaan. Me saunotaan siis vähintään joka toinen päivä ja tämä ongelma on tullut nyt raskausaikana. Mistä lie johtuu?

Tirlittan: esikoinen siirrettiin lastensänkyyn 1v7kk iässä eli pari kk ennen kuopuksen syntymää. Kuopus nukkui pinniksessä parivuotiaaksi. Ei ollut kiirettä siirtää pois.

Pikkumyy87 joo siis se tilanne oli semmonen että siltä "mun tätiltä" tuli joku nuorempi kysymään että mitäs tehdään ja se sano vähän jotenki sillain että "tulkoon nyt jos tahtoo..". Pyh. Niin mäkin olen käsittänyt että pitää ottaa yhteyttä!

Mupelo mä unohdin kysyä koko niskaturvotuksesta :LOL: Se kätilö kyllä sano kun mittoja jahtas että pieneltä näyttää ja tuleehan ne sitten paperilla.

Hei hyvä toi pinnis-kysymys. Mä olen kanssa miettinyt että tarviikohan toinen hankkia. Ehkä sitä vois yrittää siirtää sänkyyn ennen kesää. Tai ehkä pitäis ensin siirtää omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn ylipäätään aamuun asti :D

Sofiia

Kiitos onnitteluista! Ultra oli ihan mieletön helpotus. Nyt voi alkaa rauhassa nauttia raskaudesta. Pikkuhiljaa ollaan kerrottu raskaudesta hieman isommalle piirille. Ei tarvitse sitten enää peitellä kasvavaa masua =)

Pinniksestä: Meillä esikoinen siirtyi isojen lasten sänkyyn n. 1v4kk ikäisenä, kun odotin kakkosta. Ajatus oli, ettei mieltäisi sängyn vaihtoa sisaruksen syyksi vaan ehtisi iloita uudesta sängystä ennen toisen syntymää (la muutama kuukausi siirron jälkeen). Toisaalta sillä ei olisi ollut mitään väliä, koska kuopus ei tainnut pinniksessä nukkua koskaan :D Hän siirtyi kainalostani suoraan päästä vedettävään sänkyyn. Tällä kertaa en taida koko pinnistä edes koota kasaan vaikka sellainen varastossa odottaa.

Hikoilusta: Mulla on raskauksien aikana ollut todella kovaa hikoilua - varsinkin kesähelteillä. Siksi tämä talviodotus on huomattavasti mukavempaa ;)

Toisen raskauden erilaisuus: Ihan tuttu juttu täälläkin. Ensimmäisessä tietysti jännittää, koska kaikki on uutta ja ihmeellistä. Toinen taas menee kokeneen varmuudella. Ihan sama juttu on sitten lapsen syntymän jälkeenkin. Ensimmäisen kanssa stressaa ja murehtii ihan hassuja juttuja ja toinen menee siinä ohella kuin huomaamatta. Tämä kävi itsellekin silloin aikoinaan. Nyt seurailen huvittuneena vierestä hoitolasten äitejä. Ihan sama juttu aina. Jos lapsia on vain yksi, vanhemmat ovat epävarmoja, stressaavat ja holhoavat liikaakin. Kun perheeseen tulee lisää lapsia, asenne muuttuu äkkiä. :LOL: Ei kukaan jaksa hössätä jokaisen kanssa ja se onkin ihan turhaa. Mitä enemmän lapsia, sitä rennompia vanhemmat tuntuvat olevan =)

Janotus: Se on tosiaan ihan normaali raskausoire. Älkää siitä huolestuko. Raskauden aikana tarvitsee juoda enemmän kuin normaalisti. Myös vauvan syntymän jälkeen täytyy muistaa juoda paljon, jotta maidontuotanto pysyy hyvin yllä. Keho muuttuu ja vaatii hieman eri asioita kuin ennen raskautta. Kuunnelkaa mitä se kertoo teille. Jos on jano, pitää juoda :D

Hankinnat: Meillä on oikeastaan kaikki muut tarvittavat olemassa paitsi turvakaukalo. Se olisi tarkoitus hankkia äitiysavustus rahalla. Tässä kohtaa täsmää muuten sama juttu kuin tuossa edellä oli puhetta esikoisen odotuksesta. Esikoiselle tulee hommattua vaikka mitä vempainta mitä ei oikeasti tarvitse ollenkaan. Kakkosen kohdalla huomasin, etten tarvitse tosiaan esim. sitteriä, hoitopöytää, pinnistä enkä edes vaunuja puhumattakaan siitä kaikesta turhasta pikkukrääsästä. Älkää nyt pahastuko, mutta olen seurannut hieman huvittuneena tätä dopler innostusta. Eihän sille vehkeelle ole käyttöä kuin parin viikon ajan. Sydänäänet kuuluu yleensä 10+ viikoilla ja muutaman viikon päästä tuntuu jo liikkeet selvästi. Silloin ei tuota kapistusta enää tarvita. Mielestäni siis aivan turhaa rahanmenoa ja luonnon saastuttamista turhakkeilla, jotka päätyvät hyllyn perukoille pölyyntymään ja lopulta kaatiksille. Kannattaa ajatella järjellä niitä hankintoja vauvalle. Tarvitsetko oikeasti esim. kylpyveden lämpömittaria vai riittäisikö kädellä koittaminen? Voisitko vaihtaa ne vaipat kalliin ja hetken päästä turhan hoitopöydän sijaan esim. sängyn päällä, jollain jo olemassa olevalla tasolla tai lattialla? Alle vuoden ikäisen vaipanvaihto käy jo kätevästi lapsen seistessä eli kovin lyhyeksi jää käyttöikä sille hoitopöydälle. Entä tarvitsetko moottorilla toimivaa vauvan keinua? Voi hyvää päivää mitä kaikkea meille myydään välttämättöminä tarvikkeina. :LOL: Kannattaa oikeasti hankkia mahdollisimman vähän tavaraa valmiiksi. Ehtii niitä sitten myöhemminkin hankkia, jos tuntuu ettei pärjää ilman. ;)

Tirlittan, meillä esikoinen siirtyi lastensänkyyn pinniksestä noin 2-vuotiaana. Annoin esikoisen pinniksen muuton yhteydessä serkun vauvalle ja nyt pitäis sitten hankkia itselle uusi. Oon katsellut, että niitä on tosi paljon myynnissä käytettynä, joten varmaan lähempänä kesää hankitaan joku käytetty. Esikoisen pinniksen sain aikanaan toiselta serkultani ilmaiseksi.

Tänään kerroin esimiehelle ja työkavereille raskaudesta ja tuntui kivalta tulla "ulos kaapista". Työtilanne sit äitiysloman jälkeen on ihan auki, kun tällä hetkellä määräaikainen sopimus heinäkuun loppuun. Todennäköisesti olisin lapsen kanssa kotona vuoden, koska oon opettaja ja luonteva väli palata töihin olis kesäloman jälkeen kun lapsi on 1 v. Siis jos töitä löytyis, nykyiseen paikkaan paluusta ei oo mitään takeita.

sofiia, diabeteksen takia tosiaan lääkäri maalaili epämuodostumariskejä, kuulemma yleisiä on esim. sydämen kehityshäiriöt jos sokeritasapaino on elinten kehityksen aikaan (ennen rv 12) huono. Lääkäri sanoi, että ennenvanhaan diabeetikot eivät saaneet edes mennä naimisiin, koska raskauden ennuste oli niin huono. Tuli ihan tyhmä olo, että anteeksi nyt vain kun olemme tämän lapsen laittaneet alulle :ashamed:

Täällä ilmoittautuu uusi mukaan. Kaksplussan keskusteluissa on aiemmin ole käynyt, mutta muualla samalla nimimerkillä.

LA 2.6, ikää 26v, esikoinen tulossa ja ss LPKS.

Raskaus on mennyt omasta mielestä hyvin. Anopille tuossa totesin vajaa viikko sitten, että jos pikkuista ei olisi nähnyt ultrassa pariin kertaan, niin olisi vaikea uskoa siellä mitään olevan. :) Jonkin verran olen lueskellut taustalla, mutta en ole ehtinyt aiemmin rekisteröitymään, joten hei kaikille!

Nemain ja vaavi 15+0.

Onko kellään tietoa saako mistään isojen kokoja äitiysliivejä? Omat alkaa tuntumaan
ikäviltä eikä normaaleissa liiviliikkeissä ainakaan ole..
Onko muita jolla masennnustaustaa? Hormonit ehkä vaikuttanut kun mieli vaan menee huonommaksi, alkaa jo huolettamaan sekin
teris 11+1

Yhteistyössä