Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
lynn_e
EIKÖ KUKAAN VIELÄ HALUA SYNNYTTÄÄ *hehhee*

En mä halua olla ekana ensi viikolla!!!
Kuusi päivää enää käynnistykseen, ja päässä pyörii niin sata asiaa.

Huomenna ollaan menossa kaksin miehen kanssa hakemaan vauvalle viimeiset tarvittavat jutut kaupoilta ja mulle tietenkin kanssa. Viedään esikoinen hoitoon anoppilaan niin päästään hieman syömäänkin kuulemma - viimeinen kunnon isomaha-ateria jonnekin ravintolaan. Hyvin ajateltu mieheltä! Heh.
Ennen raskautta multa jäi aina puolet syömättä kun en jaksanut niin nyt menee koko lautasellinen ja vähän päällekin :D ei ole hukkareissu siis!
 
angsteri
Hui, kohta täällä todellakin poksahdetaan!!

Mulla oli tänään neuvola ja sain sokerirasituksen tulokset, jotka oli hyvät. Vähän turhaan menin siihen, mutta tulipahan käytyä. b-hb oli noussut ja nyt se oli 135. Sf-mitta oli 33. Kysyin siitä viime viikon sairaalakäynnin kohdunkaulan tuloksesta ja se oli muka pidentynyt sentin viikossa eli olisi ollut 2cm, mutta pehmeä (viikko siitä taakse päin oli 1 cm, ultralla 30mm ja kiinteä). Neuvolassa eivät oikein uskoneet, että toi pidentynyt käsikopelotulos olisi oikea, koska mua ei nyt viimeksi tosiaan ultrattu. Ärsyttää, kun ei tiedä mihin luottaa. Tähän mennessä kohdunkaula on aina ollut kiinteä. Ensi viikolla mulla on taas neuvola ja sitten kesäkuun ensimmäisellä viikolla on viimeinen sairaalakäynti.

Mites, onko kukaan ajatellut yrittää saada vauvaa syntymään ennen laskettuaikaa?
 
lynn_e
^ miten se vauva sieltä nyt tulis jos ei itsestään :D mä en usko mihinkään konsteihin kolmesta s:stä tai vastaavista *hehhee* vaikka juuri mietinkin että mitenhän tämän saisi tulemaan ennen torstaita täältä itsestään mutta eipä taida olla konsteja.

on se torstai kuitenkin niin lähellä onneksi (tai kauhukseni, en tiedä :D)
 
Kolkyt ja risat 35+pari pv
Vähän samaa mieltä mä olen, että ei ne sieltä tuu ennenkuin niitä huvittaa...ainoa kaveri, jolla vauvelit on tulleet ulos kuin itsestään, on sellainen jolla on 5 lasta ja ne pari viimeistä tuli tunnin päästä siitä kun hän pääsi sairaalaan ja oli suurinpiirtein sanonut, että tervepä tulisin synnyttään ja yksi ponnistus ja vauva ulkona.

Mulla meni esikoinen 10pv yli ja todellakin toivon, että tämä pikkukakkonen ei nyt sinne niin kauaksi jäisi. Mahani huitelee yläkäyrillä, vauva kuulemma tuntuu ihan normikokoiselta eli olen kanssa kuullut nuo kaikki "ootko varma ettei oo tuplat tai triplat" ja viimeisin oli että "kylläpä sun lantio on leventynyt" jee jee kiva kun kerroit, en olekaan huomannut...

Loppuis nyt tuo kylmyys...aurinko paistelee mahtavasti mutta miten voi olla noin karmean kylmä??? Mä olisin mielelläni paistattelemassa takapihalla...
 
angsteri
Mä luulen, että se voiko itse vaikuttaa yhtään riippuu siitä missä asennossa vauva on ja mikä on kohdunkaulan tilanne. Mulla on esimerkiksi vauva jo paljon normaalia alempana ja kohdunsuuta ei ole jäljellä kuin n. 1cm. Sain tosiaan viime viikolla sen liikuntakiellon. Jos toi kohdunsuu tuosta kypsenee, niin luulen, että silloin synnytystä voi edesauttaa niillä kolmen s:n taktiikalla. Tulen sitten myöhemmin kertomaan toimiko ;). Esim. neljän tunnin lenkki voi varmaan tehdä ihmeitä...

Muuten täällä voidaan ihan hyvin. Väsymystä ei ole tullut, enkä jostain syystä joudu ramppaamaan vessassa. Vaikea malttaa odottaa Nukin syntymää.

Leppoisaa sunnuntaita!

rv 36+0
 
*Martha 08
Mietin tässä ku perjantai yönä vatsaa särki aika kovasti (menkkamaisesti) pari tuntia, mutta meni sitten ohi. Viimeyönä heräsin vessaan jonka jälkeen selkää ja lantiota alko polttaa niin etten voinut nukkua.Koko ajan oli inhottava kylmähiki ja vatsa kuralla. Valvoin 3h ja sitten se loppu. Nukahdin uudelleen ja heräsin samaan poltteeseen aamulla. Polte jatkuu siis edelleen, mutta melko vaimeana. Vatsassa ei juurikaan ole tuntemuksia ja tässä nyt mietinki että joko tuo lähtö muka alkaa lähestyä. Eikai nyt vielä!?!!?!?! nyt ois rv 37+4...
 
angsteri
Martha, kyllä tuo mun mielestä aika lupaavalta kuulostaa! Soita ihmeessä synnärille ja kysy varmuudeksi. Jos ei muuta niin ihan mielenkiinnosta. Turha tuollaisia on itse turhaan miettiä ja pähkäillä, mutta jos multa kysytään, niin kyllä noi lupaavia oireita on ja vauvahan on jo valmis syntymäänkin :). Tsemppiä! Infoahan sitten tuliko lähtö tai muuttuiko tilanteesi!
 
*Martha 08
angsteri: Tilanne on pysyny samana. Soitin synnärille ja tiedustelin asiaa. Mukava nainen luurin toisessa päässä sano, että tulla sitten jos kivut yltyy, vaikka supistuksia ei tulisikaan vatsanpuolelle ensinkään.. Tuntuu vaan niin tyhmältä lähteä näytille kun selkää vaan polttaa.Matkaakin sairaalaan on reilut 50km.. Toisaalta jos tietäisi varmuudella mistä on kyse, niin olisi helpompi asennoitua tähän kipuun. Se nainen lisäsi vielä myös, että kuulosaahan tuo alkusoittelulta, mutta että voi mennä vielä päiviä ennenkuin alkaa tapahtua. Ensiyö jännittää jo valmiiksi :D Loppuuko kokonaan vai jatkuuko...
 
Pretty in Pink
Mikä tilanne siellä on Martha? Mee ihmeessä käymään siellä sairaalassa jos siltä alkaa tuntua, saat sitten ainakin varmuuden ja voit olla rauhassa. Tuu päivittelemään kuulumisiasi.

Supistuksista: Täällä ne ovat lisääntyneet ja pidentyneet, ja päivittäin on myös sellaista supistelua, johon liittyy myös menkkamainen kipu vatsan ala-osassa. Kipua tai pikemminkin jomotusta ei tule kuitenkaan joka supistuksella vaan aina silloin tällöin.
 
Eliisa-81
Voi miten jännää!
Joillain tuntuu supistukset vielä synnyttäessäkin ainoastaan selän puolella, joten ei ne ole mitenkään "vähempiarvoisia". Joten jos jatkuu vielä pitkään niin kyllä mäkin lähtisin. Itsellä ei ole tietoakaan noista vielä, viikkojakin kyllä vähemmän kuin teillä. Mulla on vaan armottomia repeämän ja vihlonnan tapaisia kipuja alapäässä ja emättimen suunnalla. Lisäksi vatsaan (ihoon) sattuu kun se on niin piukea.

Ai niin: Eräällä erittäin hyvällä synnytysluennolla sanottiin, että tosiasiassa synnytyksen avautumisvaihe voi kestää parikin viikkoa, ja synnytys ikään kuin alkaa juuri noilla teidän kuvailemillanne oireilla, pikkuhiljaa niin että keho ehtii mukaan. Luennoitsijan mukaan länsimainen lääketieteellinen ajattelu pyrkii vaan jouduttamaan ja käynnistämään synnytyksen nopeammin, kuin luonto on ehkä tarkoittanut. Eli jos menee heti ekojen oireiden jälkeen laitokselle siellä aletaan heti mittaamaan avautumista "sentti per tunti" kaavan mukaan, ja jos ei näin mene, niin kulkuun puututaan. Tietysti lapsen tilan mukaan ehkä täytyykin puuttua. Mutta enpä ollut tiennyt esim. että kohdunsuu voi olla 2-3cm auki jopa viikon, ennenkuin avautuminen jatkuu, ja tämä on ihan luonnollista ja odottaja ei välttämättä alkuun huomaa edes.

Eliisa
rv 34 tasan
 
Katzu
Pikaisesti tulin katsomaan mikä Marthan tilanne on. Oiskohan jo tosi toimissa tai kenties jo nyytti kainalossa????

Täällä kaikki ennallaan. Supisteluja alkanut tulemaan jonnin verran, mutta ei muuta. huomenna neuvola.

Mukavaa viikkoa

Katzu ja Nöpö 36+3
 
Irina69
Pitkästä aikaa taas täällä,

tai kirjoitin kyllä torstaina pitkät rimpsut kuulumisia, mutta ne hävisivät jonnekin bittiavaruuteen. Tää liittymä ei ole koko aikana toiminut kuten pitäisi, vaikka kyseessä on sama operaattori kuin ennenkin, prkl..

Kävin perjantaina labrassa otattamassa maksa- ja sappiarvot. Tänään terkka soitti aamusta, sappiarvot ovat ok, mutta maksa-alat oli 64, kun saisi olla korkeintaan 45. Kirjoittaa mulle lähetteen äitiyspolille, täytyy ip:llä soittaa sinne, että minä päivänä menen uusiin tutkimuksiin, kiireellisyysaste näissä on kuulemma 1-3 päivää, joten varmaan huomenna tai keskiviikkona sitten. Ei olis tarvinnut tällaisia enää tulla..

Oltiin viikonloppu mökillä ja nyt en tiedä onko tuota hepatoosi-kutinaa olenkaan, kun raavin itseäni itikan pistojen vuoksi. Ei tullut suojattua itseään myrkyillä, kun ulkosalla istuin saunan jälkeen vilvottelemassa ja nyt on kädet ja nilkat aivan täynnä puremia. Oon aina ollut herkkä puremille ja hyttyset oikein rakastavat mua, mutta en ajatellut niitä olevan vielä näin aikaisin, sitä paitsi ulkona olot oli kyllä kylmän ilman vuoksi aika vähäisiä.

Useampi puhui selkäkivuista-/poltoista, mulla on perjantaista asti ollut ihmeellinen polttava kohta alaselässä, se ei varsinaisesti ole kipeä, mutta sellainen kuumottava paikka kuitenkin. Eikä ole mennyt ohi sen jälkeen, pelkään koko ajan, että tuo selkä varoittelee ja pamahtaa taas pahempaan kuntoon, mut voisiko se olla jotain raskausoireita? Kyllähän ne selänkin lihakset tässä alkaa venymään, kun mahalle tulee lisää painoa?

Btw. Sf-mitta oli yhä 33 eli ei ollut enää kasvanut edellisestä käynnistä, terkka meinasi, että saattaa alkaa sitten laskeutumaan tuo vauveliini. Painoa oli tullut 2 kg 10:ssä päivässä, joten turvotusta alkaa olemaan kiitettävästi, nilkat varsinkin on pahan näköiset.

Hyviä vointeja kaikille!

Irina ja Mirjami 34+6
 
*Martha 08
Heippa! Täällä vielä :) Yö meni hyvin ja polttelu loppui joten lähdin kouluun.. Nyt kuitenkin selkää taas polttelee ja vatsaakin vähän särkee. Luulen kuitenkin, että nämä on "vain" niitä ennakoivia merkkejä. Niinku se nainen synnärillä sanoikin - voi mennä vielä päiviä...

Mulla on ollu koko ajan tunne, että mennään yliajalle ja tunne pysyy edelleen. Luulempa että Eliisa81 on oikeassa siinä, että mulla paikat avautuu, mutta se varsinainen H-hetki ei ole ihan vielä käsillä. Katselen vielä tämän päivän/yön ja jos vielä jatkuu niin soitan, josko voisin käydä neuvolalääkärillä näytillä..
 
Sanna.
Heippa.
Tokkopa mua kukaan enää täällä muistaa mutta ajattelin nyt kumminkin toivottaa kaikille hyvää loppumatkaa kun melkein kalkkiviivoilla alatte jo olemaan. :)
Itse tipuin kesäkuulaisten kelkasta raskausviikolla 16, viime joulukuussa ja uutta odotusta ei ole vain alkanut... Nähtäväksi jää saadaanko me nyyttiä enää koskaan syliin asti.
Välillä käyn kuulumisianne lukemassa, kiva että pääosin kaikilla raskaus on jatkunut hyvin.
Päivänjatkot kaikille tasapuolisesti.
 
Alessia
Moi Sanna, toki sinut muistetaan. Otan osaa tilanteesi johdosta, pidetään sinulle peukkuja.

Mulla nyt tasan 6 viikkoa laskettuun aikaan, ja eilen käytiin lastenvaatteita läpi ja suunniteltiin aikataulua 4 seuraavalle viikolle. Kaikenlaista pitää saada tehtyä ennen loppumetrejä. Tosin erimielisyyttä tuli siitä, pitäisikö ikkunat pestä ENNEN vai JÄLKEEN lapsen syntymän... Tähän asti olen hoitanut sen yksin, mutta nyt kun mies joutuis mukaan hommiin niin johan alkoi valitus... Sen mielestä olisi paremmin aikaa kun lapsi on syntynyt ja hänkin on lomalla, mun mielestä tollaiset tylsät asiat pitäisi hoitaa pois etukäteen. No, saatiin sovittua ikkunanpesupäivä kesäkuun alulle.
 
Pretty in Pink
Heippa hei masukaverit,

Täällä elämä luistaa taas vähän leppoisammin kun olen saanut sovittua vähän joka päivälle jotain menoa tai hässäkkää, ei tule aika niin kovin pitkäksi.

Huomenna olis neuvola ja olen lihonut varmaan kymmenen kiloa kun syöpöttelin koko viime viikon :I P**ska. Maha on kutissut taas että varmaan pitää ottaa uudet kokeet. '

Irina: Onkohan sulla käynnistys edessä? :) Jos arvot paukkuu niin voipi olla että saat vauvan syliin jo 38-viikon tienoilla. Jännää! Äitipolilla saat sitten varmaan tietoa aiheesta, tuu heti kertomaan!

Hee, heräsin tänä aamuna huulet ihan turvoksissa. Vielä kun laittoi huulipunaa niin näytti ihan turpaan saaneelta :D Näköjään alkaa turvotus leviämään naamaankin. Saanpas vähän pakkaa sekaisin, kun olen koko raskauden ajan kuullut kuinka mulla on NIIIIIIIINNNN poikamaha ja ei mitään turvotuksia naamassa jne, poika se on blaa blaa. Että tässä päivittelijöille nyt sitten tyttöturvotusta naaman täydeltä, olkaa hyvä!

Mulla ei ole näemmä mitään asiaa, joten en kirjoita enempää.

Pretty in Pink 37+2
 
lynn_e
Torstai lähenee uhkaavasti ja käynnistys, nyt alkaa jo todellisuus valkenemaan...
Olen siivonnut täällä hulluna, pessyt pyykit, pakkaillut tavaroita jne jne. Kamalasti pyörii päässä että mitä sitä oikein vielä tarviikaan tehdä ennen kuin haen vauvan kotiin.

TURVOTUSTA on täälläkin ihan kamalasti...ei jaksaisi enää...
 
Pretty in Pink
Voi Lynneä!

Hassua että sä tiedät päivän. Sopii nykyaikaiselle ihmiselle, joka on tottunut hallinnoimaan elämää kalenterin avulla. Me muut ollaankin sitten huuli pyöreänä :O synnytyksen ajankohdan kanssa.

Mitä muuten olette mieltä, pitäisikö perustaa joku suljettu ketju kun saadaan vauvat ulos? Olis kyllä kiva jatkaa kirjoittelua ja etenkin niin ettei tarvi varjella henkilöllisyyttään niin tarkasti. Jos sais aikaiseksi, niin jonkun yahoo-ryhmän voisi laittaa pystyyn.
 
angsteri
Hui, Lynn_e -torstai lähenee vauhdilla! Kyllä nyt näyttää siltä, että sinä saat meistä ensimmäisenä vauvelin syliin :). Mitkä on tunnelmat?

Sanna, paljon kiitoksia! Olet ollut mielessä. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja olen aivan varma, että kyllä sinä vielä nyyttiä pitelet sylissä!

Toivottavasti Irinan maksa-arvot laskevat pian. Onneksi sinäkin olet jo loppusuoralla, joten jos jotain negaa tulee, niin vauva on jo valmis syntymään. Muuten koitetaanko niitä maksa-arvoja laskea jollain tavoin? Mulla ei ole mitään tietoa.

Märthalle tsemppiä! Katsotaan kiritkö vielä Lynn_en ohi.

Täällä kaikki kunnossa. Jalkapohjia vähän särkee ja närästys vaivaa, muuten kaikki ok.

rv36+1
 
lynn_e
Oikeasti PELKÄÄN tosissani tulevaa koitosta, siitä vain on niin vaikea puhua ääneen. Viime synnytys (sektio lopulta) oli elämäni kamalin kokemus ja se iskostuu nyt näillä hetkillä väkisin mieleen. Pelkään sitä kipua - väsymystä - tuskaa... Mutta ei auta kuin ottaa haaste vastaan ja syöksyä päin kohtaloa, vauva tulee - tavalla tai toisella.
 
Nadele
Minä en jotenkin ollenkaan pelkää synnytystä. Raskaus on ollut niin raskas, että odotan innolla, että se olisi ohi. Synnyttämällähän siitä pääsee. Lisäksi synnytys on kokemuksena luultavasti niin erilainen kuin kaikki muut, että kiinnostaa jo itsessään. Tosin, hyvähän tässä on puhua rauhallisuudestaan, kun asia ei ole vielä konkretisoitunut kuten vaikka lynn_ellä. Voi olla, että eka kunnon suppari vetää ihan paniikkiin :/

Tällä hetkellä tuntuu melkein ensimmäistä kertaa siltä, että Piste viihtyykin mahassa vielä oikein hyvin. Mitä pidemmälle mennään, sitä vähemmän on "synnyttävä" olo. Tosin, eipä tässä vaiheessa kuulukaan vielä olla kovin synnyttävä. Ja tietysti osansa on silläkin, että olen ollut jo pari viikkoa kotona enkä ole rasittanut itseäni niinkuin töissä ollessani. Taisi se sairasloma lopulta kuitenkin alkaa ihan oikeaan aikaan.

Huomenna on neuvola. Jos mahan kasvu ei ole tasaantunut vaan huitelee jossain yläkäyrän yläpuolella, tulee ilmeisesti passitus ultraan selvittämään, onko meille tulossa megavauva vai miksi maha paisuu. Sehän sopisi minulle, ei ole kiva arvailla, että joutuuko synnyttämään jonkun 5-kiloisen möhköfantin.

Sanna: Et sinä ole unohtunut mielestä. Jaksamista teille elämäntilanteessanne ja kaikkea hyvää!

 
Katzu
Huomenta

Lynnelle ensinnäkin hurjan paljon tsemppiä ylihuomiselle!!!!!

Sanna et ole unohtunut mihinkään :) Aurinkoista kesää sinulle ja kovasti plussatuulia

Äsken kävin neuvolassa. Verenpaineet, pissa jne ok = ennallaan. Painoa oli tullut reilun puoleisesti,mutta viime viikolla ja viikonloppuna on tullut herkuteltua ja syötyä kaikin puolin raskaasti.
Pää on niin alhaalla, että just pystyi terkka sormilla siihen koskemaan. Siis tunnusteli vatsan päältä.

Mukavaa viikkoa ja kaikille peukkuja!!!!

Katzu ja Nöpö 36+4
 
MinttuO ejk
Heipä hei!

Sannalle tsemiä isosti. Toki sinut muistamme. Ja kovasti toivon että saatte oman nyytin vielä syliin!

Irinalle ikäviä uutisia, Noh, onneksi asia huomattiin ja tulee hoidettua. Joku kirjoittikin että kohta saattaa sulla olla jo vauva sylissä kun harvoin hepatoosissa päästetään raskautta loppuun asti. Ei välttämättä enää montaa viikkoa jäljellä.

Lynn_elle tsemit tortaihin! tiedän tuon tunteen...vaikka mulla ei tietoa synnytyksen ajan kohdasta mietin sitä nykyään kauhunsekaisin tuntein...enkä edes tiedä miksi. Kaksi luomu synnytystä takana eikä ne olleet mitenkään kamalia. Itseasiassa suht helppoja. Mutta nyt olen alkanut jännittämään ihan eritavalla tuota synnytystä ja joka ilta toivon nukkumaan mennessä ettei yöllä tarvi lähteä =D Surkeaa...=)

Eipä ole kummempia suppareita ollut. Jotain harjoittelu juttuja kun mahaa menee kovaksi ja mahan alapuolta kivistää. Selässä ei ole tuntunut ollenkaan. Ja touhuaminen ei juurikaan tuo supistuksia joten olen saanut touhuta rauhassa kaikkea mahdollista. Ikkunatkin pesin itse vapun jälkeen ja tuolla puutarhassa olen mönkinyt saksien kanssa. Nykyisin tuo kyykkiminen on niin hankalaa etten sitä enää tee.

Mä kirjoittelen jo yhdessä suljetussa yhteisössä johon jo ensimmäinen kesäkuinen syntyi! Näin näitäkin uutisia alkaa tulemaan! =)

MinttuO rv 37+4
 

Yhteistyössä