Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Satu -81
Olin joukossa mukana aluksi, ja käyn teidän kuulumisia toisinaan lukemassa.
Nyt kirjoittelen lokamammojen ketjussa eli tulin raskaaksi km:n jälkeen kuitenkin aika nopeasti.
Paljon tsemppiä ja voimia kaikille vikoille viikoille! Ihan pian täällä luetaan ekat synnytyskertomukset :)
Hyvää jatkoa toivottelee Satu (teille voi sanoa että VASTA 17+6!!)
 
lynn_e 37+1
Satu81; Ihana että olet taas odotuksessa mukana! Onnea matkaan! Lokakuu on hyvä kuu, esikoinen on syntynyt silloin :) Ei sinne enää ole kovin pitkästi!

Miten te vietätte äitienpäivää?
Me ollaan varmaan ihan kotosalla, ei ole kakkuja tiedossa omasta halustani.
Ulkona käymme syömässä (no sieltähän saa jälkkäriä) mutta joudun nyt maananatain
äitipolia varten noita sokereita mittailemaan huomenna niin saan jotakin arvoja mukaan. Tietää siis tänään herkutonta päivää jotta arvot olisivat hyvät huomenna.

Siellä sitten katsellaan vauvan kokoa ja mahdollisesti lyödään lukkoon sitä
käynnistyspäivää. Laskettuaikahan on 30.05.08. Ja kahdella kaverilla on synttärit
29.05 ja vielä olisi yhdet valmistujaiset 31.05...voipa ne sitten jäädä väliin!
 
Irina69
Onnittelut myös täältä Satu, onnea matkaan!

Kyllä se vaan niin on, että kohta tästä porukasta ekat lähtee synnärille, kun Lynn_ekin oot jo noin pitkällä. Aika huikeaa miten nopeasti se aika on kuitenkin mennyt, vaikka alkuraskaudesta tuntui, että 9 kuukautta on ihan ikuisuus. Pidetään peukkuja pystyssä toistemme puolesta, että kaikki menee niin kuin pitääkin!

Aurinkoista lauantaita:)

Irina ja Mirjami 33+4
 
Lilybelle
Heippa taas,
Reilu viikko takana äitiysloman rentoutumista, vaikka ei kyllä ehdi tylsää tulla. Opiskelen vielä toukokuussa kolmena päivänä viikossa ja muu aika menee kotihommia touhuillessa ja esikoisen kanssa puuhaillessa. Viime äippälomalla en osannut näin hyvin rentoutua, kun oli niin kova kiire nähdä vauva. Nyt tällä hetkellä tuntuu, että saa mennä yliaikaiseksi. Mulla olisi tuossa 13.6 vielä yhdet juhlat tiedossa, joihin haluaisin mennä, (la on 9.6.) eli sen jälkeen vauva voisi syntyä!

Huomaa, että vointi on nyt äitiyslomalla parempi, kun ehtii levätä tarpeeksi. Eli on se hyvä, että kelan säädökset pakottavat lomalle 30 arkipäivää ennen synnytystä.

Jaksamista kaikille loppumetreillä ja onnea Satulle alkumetreille. Olet jo hyvillä viikoilla, kun puoliväli häämöttää!
Lilybelle ja vaavi 35+5
 
Irina69
Iltaa kaikille,

Tänään on tullut huhkittua sen verran, että vihdoinkin vauvan huone alkaa näyttää siltä miltä pitääkin, verhot kun vielä huomenna lyhennän ja ripustan paikoilleen, niin avot. Hankinnoistakaan ei enää oikeastaan puutu muuta kuin paketti vaippoja ja amme, tietty sitä aina voi keksiä jotain kivaa ja niin "tarpeellista", mutta onneksi pahin shoppailuinto on jo mennyt ohi. Kävelykin on jo sen verran hankalaa, ettei sitä ihan huvikseen jaksa enää lähteä ostoksille.

Nyt kun vauvan huone on valmis, niin alkaakin sitten siivoushommat, ensimmäisenä pitäisi jaksaa pestä kaikki ikkunat.. Sitten pitäisi pestä ovet ja tyhjentää keittiön kaapit ja pestä nekin. Kuten jo aiemminkin olen sanonut, niin edelliset asukkaat eivät ole olleet mitään siivousintoilijoita, joten ovet, ikkunat ja kaapit ovat tosi likaisia. Muutossa ei aika eikä tarmo riittänyt niin perusteelliseen siivoukseen, joten nyt on sitten kaikki edessä. Toivottavasti aikaa piisaa, eikä tyttö päätä ihan vielä tulla maailmaan.

Ensi viikonloppuna pitäisi lähteä mökille ekaa kertaa tänä vuonna, sen jälkeen ei varmaan enää uskalla lähteä ennen kuin vauva on syntynyt, on sen verran syrjässä tuo mökki, että sieltä on hankala lähteä synnyttämään ja hätätapauksessa sinne ei kyllä ambulanssikaan ihan heti löydä. Oletteko muut jo vähentäneet matkailua?

Irina + Mirjami 33+5
 
Alessia
Mulla on nyt kohtu ilmeisesti alkanut painaa jotain hermoa, koska jo kahtena päivänä on oikean jalan koukistaminen kävellessä sattunut. Pitäisi siis kävellä niin, että tuo jalka on suorana! Onneksi tuo vaiva ei ole koko aikaa, olen näinä päivinä kävellytkin aika paljon, ja vasta illalla kotona tuo on oireillut. Eilen illalla ihmettelin, että selviänkö olohuoneen sohvaalta makuuhuoneeseen ollenkaan!

Mä olin positiivisesti yllättynyt, että mies osti ruusupuskan, kun tämä esikoinen ei ole vielä tullut mailmaan. Muuten äitienpäivä meni omien äitien seurassa.

Alessia 32+6
 
lynn_e
Onnea kaikille äideille ja tuleville sellaisille, vaikka iltahan tässä onkin jo.
Meidän päivä meni ihan rauhaisissa merkeissä, anopilla kaffiteltiin, muuten ollaan
oltu kotosalla, syöty, nukuttu päikkärit koko perheen voimin yms.

Huomenna aamulla mulla on vihdoinkin aika sinne äitipolille.
Saan niin monia vastauksia niin moniin askarruttaviin kysymyksiin!
Eniten tietenkin kiinnostaa vauvan koko, toiseksi mahdollinen käynnistys ja kolmanneksi; mulla on ollut nyt sokerit koholla :O Miten se nyt vaikuttaa loppuaikaan?

No huomenna ollaan viisaampia.

lynn_e 37+2
 
Pretty in Pink
Hei pitkästä aikaan,

Täällä on nyt kohta viikko vietetty äityslomaa ja pakko tunnustaa että mun mieliala laskee kuin lehmän häntä. Mä en ole tottunut olemiseen ja siihen, ettei saa mitään aikaan ja sen takia on ihan harmaita ajatuksia. Kauheaa, että tästä ei osaa nauttia. Tulee jotenkin huono omatunto vauvankin takia. Nyt pitäis kaiketi olla ihan onnesta soikeana.

Torstaina mulla on lääkärineuvola. Ihan kiva saada selville tuo kohdunkaulan tilanne. Oon sanonut, ettei mulla ole nuo supistelut tehneet mitään muutoksia, mutta nyt vasta neuvolakortista huomasin, että kohdunkaulan pituus on ollut 21+4 3 cm (siis eikö se ole jo lyhentynyt...) Miten teillä muilla? Supistelut on aika reippaasti lisääntyneet ja voimistuneet (välillä jomotusta tai vihlontaa) että ihan kiva nähdä onko jotain muutoksia tapahtunu.

Muutoin kaikki ok, vauva hengaa raivotarjonnassa ja syntymäpainoksi on arvioitu joku 3,3 kg.
 
Katzu
Huomenta

Pretty in Pink: Yritä jotenkin päin nauttia olostasi ja anna itsellesi lupa levätä ennen synnytystä. Viimeiset hetket menossa, jolloin saat ajan itsellesi.

Mulla on ollut joka kerta tuo pituus sen 3 cm, eli se on normaali mitta. Nyt keskiviikkona olisi vika lekuriaika, joten myöskin odotan mikä on tilanne tällä hetkellä.

Täällä kaikki ok. Alaselkä kiukuttulee iltaisin. Suppareita alkanut olemaan enemmän, mutta ei yhtään kipeitä. Eli päivä kerrallaan eteenpäin.

Ihan jännittää milloin ketjuumme eka pienokainen syntyy :)

Mukavaa viikkoa

Katzu ja Nöpö 35+3
 
MinttuO ejk
Lynn_elle: kaverilla sokerit alkoi heitellä ihan loppuraskaudessa ja vauveli olikin sitten yli 4500g...sektioon meni. Hän seurasi sokereitaan koko raskauden omalla mittarilla...kun yrittäi saada vauvelin pysymään pienikokoisena...vaan ei auttanut.

Pretty in Pink: 3cm kohdunkaulalle on ihan normaali lukema...eli ei hätää.

Alessia: Mulla samanlaista vaivaa vasemmanjalan kanssa. Jotenkin yhtäkkiä lonkassa jokin painaa ja jalka meinaa mennä alka kun siihen painoa varaa...inhottava tunne...ja ihan uusi vaiva...Onneksi ei ole koko aikaa päällä...vain välillä.

Tänne ei ihmeitä. Puutarhassa eilen konttasin ihan huolella eikä vaikuttanut olotilaan. Yllättävän hyvin olen pystynyt touhuamaan ja olemaan. Yöt nukun kuin tukki (2-3 krt nousen kuitenkin vessaan) Nyt on kyllä väsyttänyt enemmän kuin aikaisemmin...hbstä ei tietoa...huomenna nla joten sepä selviää siellä. Toivon kyllä että olisi alkanut jo nousemaan.

Mutta nyt mentävä...kaikille kivaa viikkoa.

MInttuO rv 36+3
 
Nadele ejk
PiP: Mulla on ensimmäisessä mittauksessa kohdunkaula ollut 3cm, jossain vaiheessa raskauden puolivälissä mitattiin 2,5cm (tosin eri lääkäri) ja siinä se on pysytellyt. Paikat ovat kyllä pehmenneet mutta eivät auenneet.
Mulla supistukset ovat rauhoittuneet kun ei ole töissä riehumassa. Kyllähän niitä tulee aina kauppakassia kantaessa tai kumarrellessa, mutta ei ole ollut kipeää supistusta aikoihin, eikä puhettakaan mistään sellaisesta kolme per tunti- tahdista, joka oli joskus viikon 20 tietämissä.

Hauska muuten, kun pelkäsin jäädä äitiyslomalle ennen aikojani, ajattelin pitkästyväni kuoliaaksi. Nyt tuntuu, että hommaa on niin paljon että miten ikinä saan ajan riittämään :) On muutto, opiskeluja, vauvan kamppeiden laittamista jne. Ennen juhannusta ei näillä näkymin ole yhtään sellaista viikonloppuakaan, että voisi vain olla.

Valitusosastoa saan aikaiseksi häpyliitoskivuista ja selkäkivuista. Meillä on nyt patja olohuoneen lattialla, kun en sohvalla voi istua enkä maata oikein ollenkaan. Selkä vaivaa pitkin päivää, ja häpyliitos iltaisin.
Myös palkanlaskija nyppii mua pahemman kerran. Pyysin palkkatodistusta huhtikuun alussa, sain sen kolme viikkoa pyynnön jälkeen (vrt. edellinen työpaikka, sain seuraavana päivänä kun olin todistusta pyytänyt). Huomasin todistuksessa virheen ja soitin, että voisiko lähettää mulle oikein kirjatun todistuksen. Ei ole näkynyt, vaikka soitin jo peräänkin. Musta 1,5kk on vähän turhan pitkä aika odottaa tuollaista paperia, jonka tekee ilmeisesti hyvinkin nopeasti. Mitähän voisin tehdä, kun kerran asia ei ko. henkilölle soittamalla parane? Ensi viikolla pitää viimeistää olla paperit Kelassa.
 
angsteri
Huomenta -toivottavasti teidän viime yö meni paremmin kuin mun.

Mun yö meni suloisesti migreenissä. Jouduin tänään perumaan sen sokerirasituskokeen, mutta keskiviikkona yritetään taas uudestaan. Olo on ihan sumuisa vieläkin. En kyllä edelleenkään ymmärrä miksi mulle tehdään toi rasituskoe, kun painoa ei ole tullut paljoa, eikä ole muitakaan oireita -virtaa riittää, ym. Ainoa mikä on, niin se, että Nuki on n.200-300g raskausviikkoja suurempi. Kai se on sitten riittävä peruste.

Voi kun Nadelella on hankala raskaus!! Onneksi olet jo lomilla! Ihme säätöä teillä töissä. Ei nyt luulisi olevan niin hankalaa lähettää yhtä paperia. Soita ihmeessä sille uudestaan ja sano vaikka, että sun on pakko saada paperit tällä viikolla Kelaan. Eiköhän ne sitten pian tule postissa.

PIP, mulla on se kohdun kaula enää 1 cm, mutta on pysynyt kiinteänä.

Leppoisaa päivää!

35+1

 
Thelma82 ejk
Pip, sama täällä. Kokoajan ollut 3cm kohdunkaula, joten kait se normaalia on! Toivottavasti tuo sun fiilis nyt paranee äippäloman jatkuessa! Eikö sulla oo kotona mitään tekemättömiä töitä? Oon ite ollut kanssa reilun viikon äippälomalla ja rauhattomana luonteena kerennyt tekeen vaikka mitä:D Tuntuu et on enemmä ollu äksöniä ku töissä ollessa. Nyt on kuitenkin kaikki pakollinen tehty ja pari viikkoa aikaa vaan olla:) Mut se oleminenkin tarkoittaa et on joka päivälle jotain pientä äksöniä, kuten tänään treffit muiden äippälomalaisten kanssa ja huomenna päivä kaupungilla:)

Nadelea kyllä koetellaan kipujen kanssa ja oudolta tuntuu tuo palkanlaskennan toimintakin! Toivottavasti saat paperin pian!

Mulla on kanssa kaikenlaisia tuntemuksia alakerrassa, vihloo, jomottaa, juilii jne. mut ei kipeitä suppareita. Olin viime to äitipolilla ja siellä ei lääkäri kyllä mitään sanottu alakerran tilanteesta. Nyt on kanssa torstaina vielä lääkärineuvola.

Toivottavasti Angsterin migreeni ei oo helposti uusivaa sorttia! Kuulostaa inhottavalta! Ja tsempit vielä sokerirasitukseen. On kyllä aika outoa et e vielä nyt sen tekee?!?

Omaa napaa sen verran että saatanpa olla hyvinkin minä joka ensimmäiseksi kerkee jakaantumaan. Mulla on nimittäin sektio 28.5 vauvan perätilan ja ahtaan lantion vuoksi. Niin ja vauvan painoarvio nyt 3,2kg joten ei tyyppi mikään kovin pieni ole;) Että tällälailla nyt meillä menee sitten tämä synnytys. No, pääasia, että vauva syntyy terveenä ja synnytys on turvallinen, vaikka äidin toipuminen sitten veiskin pidempään.

Kaikilla muilla vauvat sitten taitaakin olla ihan raivotarjonnassa?

Mukavaa loppuodotusta kaikille loppuraskauden krempoista huolimatta!

Thelma82 36+4
 
juulia78
Hupsista,

Tuntuu että enemmän ja vähemmän on taas tapahtunut.
Nadelelle soita ihmeessä palkkatoimistoon ja oo vaativa, voi olla että on vaan unohtanut, mut kelakaan ei niitä papereita kyl suopeana odottele. Inhottavaa viivästelyä, vaikkakaan ei uutta. Voipi olla ettei palkanlaskija osaa hommiaan.

PIP:lle mulla kans normaali kohdunkaulan mitta se 3cm, viikolla 34 oli lyhentynyt 2cm ja sen jälkeen ei olla tarkistuksia tehty eikä tehdä jollei mitään "kunnon" vaivaa ilmaannu. Mä treffaan lääkärin ilmeisesti seuraavaksi vasta synnytyksessä jos silloinkaan.

Angsterille, ootko tarkistuttanut myös verenpaineesi kun on ollut kovaa päänsärkyä? Soittanut neuvolaan? En halua peloitella, mutta päänsärky saattaa viitata raskausmyrkytykseen jos myös verenpaineet koholla ja virtsassa valkuaista. Toivon kuitenkin et kyseessä pelkkää päänsärkykohtaus. Mulla esikoisesta pää oli ajoittain todella kipeä ja ramppasin sitten neuvollassa RR kontrolleissa. Niissä ei ikinä ollut mitään, mutta ne särkykohtaukset ennakoi aina ukkosta, luulinkin tulleeni kunnon ukkos-ennustajaksi=)

Täällä vointi ennallaan, huomenna on terveydenhoitaja-aika neuvolassa. Tunnetta on että paino olisi noussut nyt reippaasti vaikkei oo pahemmin turvotusta. Ruoka vaan maistuu mielettömän hyvin. Samalla jännittää toi kohdunpohjankorkeus; kaikki sanovat että mulla on vatsa laskeutunut ihan mielettömästi viimeaikoina ja kyllä mä sen itsekin olen havinnut, no sen huomaa siitä mitasta sitten. MMutta nyt kaupungille kahvitteleen kaverin kanssa.

Iloista päivää kaikille

Juulia ja vaavi 36+5
 
lynn_e
Kävin polilla tänään; Rv 37+3

Vauvan painoarvio noin 3500g joka on paljon näille viikoille mutta niin oletettukin.
Miehen ja 3:n veljensä syntymäpainot ovat olleet kaikki 4000g-4500g ja meidän tyttöhän oli 4600g. Viime synnytys oli maailman kamalin ja sektiosta toipuminen tuskaa niin näiden yhtälöiden perusteella tulos on se että:

Meidän vauva käynnistettään ensi viikon torstaina 22.05.08 rv 38+6
 
Katzu
Jaahas Lynne kaahaa Thelman edelle :) Ei mutta kyllä on ihan perustellut syyt käynnistykseen.

Vitsit kun olisi vielä ultra, jotta saisi jonkin kokoarvion. En nyt kauheasti luota siihen mitä rajan toiselta puolelta oleva lekuri sanoo käsikopelon perusteella keskiviikkona ;) Tai sanoo varmaan, ihan normaalin kokoiselta vaikuttaa....

 
Pretty in Pink
Nonniin.

Täällä päässä on nyt sitten sellainen juttu, että maksa-arvot on koholla. Olin perjantaina verikokeissa, silloin arvo oli 36. Normaalin yläraja on 35 ja hepatoosin raja on 40. Huomenna sitten uusiin kokeisiin, jossa katsotaan myös sappiarvoja.

Onneksi arvo ei ollut tuon korkeammalla, on nimittäin kutina kestänyt jo reilun kuukauden. Kutina on vaan ollut tuossa vatsan "päällä" eikä kämmenissä ja jalkapohjissa, niin en ole tajunnut, että voisi olla jotain häikkää.

Lynnelle melkoinen karpaasi tulossa :) Nyt jo isompi kuin meidän vaavin arvoitu syntymäpaino. No, se on nyt pääasia, että käynnistys on sovittu niin ei tarvi sitten hermoilla.
 
Lilybelle
Hui, Lynn_e ja Thelma ovat tosiaan jo synnytyspuuhiin lähdössä. Jännää tietää etukäteen synnytyspäivä!

Meikäläinen voi paksusti ja viime aikoina on kaksi ihmistä esittänyt sen perinteisen ja aina yhtä hauskan kysymyksen: ettei vaan olis kahta tulossa? Joo, olen iso, tiedetään! Muuten olo on varsin hyvä kokoon nähden. Kotona oleskelukin on oikein leppoisaa, vaikka pelkäsin, että miten jaksan olla vain.

Muistan tosin kanssa, että esikoista odotellessa en millään meinannut saada aikaa kulumaan. Pretty in Pinkin ei tarvitse kyllä siitä tuntea syyllisyyttä, jos ei pysty "nauttimaan" riittävästi. Itsekin tunsin viimeksi paineita nauttia raskaudesta, mutta eihän sitä pysty koko ajan, kun kärsimättömästi odottaa lasta.

Lilybelle ja vaavero 36+0
 
Nadele ejk
No nyt se palkanlaskija oli sitten soittanut mun työpaikalle, että tarvitsee raskaustodistuksen mun palkkatodistusta varten. Muuten ihan kiva, mutta olen lähettänyt sen todistuksen sille jo monta viikkoa sitten. Työkaveri antoi sille mun puhelinnumeron ja pyysi soittamaan mulle, mutta eipä ole kuulunut. Helkkari, alkaa mennä hermo!

PiP: Kuinka paljon sua on mahasta kutissut? Sietämättömästi vai vaan jonkun verran? Mua on nimittäin aina välillä kutittanut, mutta olen ajatellut, että se voi olla nahan venymisestä johtuvaa. Maksa-arvoja ei kai rutiinisti tutkita neuvolassa, pitäisiköhän mun pyytää että mittaisivat?

Lilybelle: Kuulostaa ihan tutulta. Itsekin olen saanut vastailla noihin kaksoshauskuutuksiin jo parin viikon ajan.

Lynn_e ja Thelma saavatkin vauvansa jo ihan pian! Hurjaa.
 
Pretty in Pink
Nadele: Kutina tuntuu erityisesti tuossa vähän rintaliivien rajan alapuolella - luulin että kutina johtuis rintaliiveistä. Kutinaa on yleensä iltaisin ja se on kohtausmaista. Silloin kun se iskee niin on kyllä aika hulluksi tekevä tunne. Parhaiten se menee ohi kun yrittää olla raapimatta. Raapiminen nimittäin vaan pahentaa asiaa eikä auta mitään. Jostain netistä luin, että jollain oli ollut hepatoosi, vaikka ei ollutkaa yhtään kutinaa, että ilmeisesti se kutina ei aina ole mikään mittari.

Kyllä sun varmaan kannattaa ainakin neuvolassa mainita asiasta. Mä oon pelännyt olevani luulotautinen, enkä ole puhunut asiasta mitään ja tilanne olikin sitten tämä. Se maksa-arvojen katsominen verikokeesta on kuitenkin ihan helppo nakki. Sappiarvojen tutkiminen on ilmeisesti kalliimpi juttu, sen takia en saanut siihen heti lähetettä ennen kuin vasta ekojen kokeiden tulosten perusteella.

Mullahan tuo arvo ei vielä ollut korkea, mutta jännittää jos se nousee. Kurjassa tapauksessa joutuu sisään sairaalaan. Kai siellä syynätään vauvan sydänkäyriä. Äityessään hepatoosi voi nimittäin olla vauvalle loppuraskaudesta vaarallinen ja siksi synnytykset yleensä käynnistetään joskus 38-viikolla. Toivotaan että meillä tilanne kuitenkin pysyy aisoissa eikä tarvita mitään erityistoimenpiteitä.
 
Eliisa-81
Heippa,
olipa ihana äitienpäivä meilläkin, mä sain kanssa kukan mieheltä!

Irina69: kysyit matkustamisesta: mä olen kyllä vielä ensi viikolla menossa yhteen saareen joka on aika syrjässä ja "alkeellisesti varustettu", mutta se on vaan niin ihana paikka ja on siitä mun laskettuun aikaan vielä reilu kuukausi. En ehkä muuten olisi edes uskaltanut kun sinne kulkee vene vaan kahdesti päivässä, mutta siellä on helikopterin laskeutumispaikka...eli jos jotain sattuu niin medi-helin kopterilla sitten lähdetään hehheh...
Et muuten saisi tehdä ikkunanpesua enää noilla viikoilla, ainakin mulle sanottu että just ikkunanpesuliike on jotenkin riski..en sit tiiä.

Te tiedätte monet niin paljon teidän "tilasta", en mä ainakaan tiedä yhtään minkä kokoinen, onko perätilassa jne. Ei ole ollut synnytystapa-arviota, koko-arviota tms. Sisätutkimus tehty viimeksi yli kaksi kuukautta sitten ja seuraava (vika) lääkäri kolmen viikon päästä. Luulen kyllä että mulla on vieläkin perätilassa, sais alkaa kohta kääntyä.

Kivuista vielä: mulla on aikamoisia häpyliitosvihlaisuja, ja paikat venyy ja paukkuu aika tuntuvasti tuolla alhaalla. Se on kuulemma toisaalta hyvä niin ei ehkä revähdä paikat niin pahasti sit vasta synnyttäessä.

Eliisa 33+1
 
Äittä74
En ole piiitkään aikaan kirjoitellut mitään, vaikka joskus olenkin käynyt lukemassa kuulumisianne. Jännää, että Lynn_e ja Thelma ovat jo niin lähellä synnytystä!

Minäkin olen alkanut miettimään sitä "ei-niin-kivaa-tilannetta", ja jotenkin vaan luotan ja toivon, että menis nopeammin ja pienemmillä kivuilla kuin ekalla kerralla! Itse ponnistusvaihe meni mulla nopeesti, mutta se alku ja ne supparit oli järkkyjä , ja kun ei ollut tarpeeksi auki niin en saanu epiduraalia... mutta mutta, se on eletty ja koettu ja sen unohti kyllä nopeasti - ja olin saman tien kyllä elämäni kunnossa osastollla, elikkäs painelin pitkin käytäviä ja istuskelin ihan normaalisti.

Samoin toivon, että tämä vauveli tulisi maailmaan lähempänä laskettua aikaa,ensimmäinen meni 2 viikkoa yli. Muuten onko teillä, joilla on jo useampi lapsi, ollut tässä jotain yhtäläisyyttä, eli jos esikoinen mennyt yli lasketun, niin menikö sitten myös toinen/kolmas?

Mä olin neuvolassa tänään ja vihdoin toi hemoglobiini mitatin, en ole tajunnut vaatia sitä, viimeksi mitattu 4.4. ja oli ok, tänään oli vain 110, eli rautakuurille. Kyllä olenkin ihmetellyt, miksi olo on niin väsähtänyt ja kun ylensä olen sentään jaksanut tehdä kotihommia pojan nukkuessa päiväuniaan, niin nyt pariin viikkoon mä olen vaan ollut vaakatasossa ja huilannut sen ajan. No sitten onkin ollu ressiolo, kun tuntuu ettei MITÄÄN saa aikaseksi koko päivänä!!

Mulla onkin vähän päinvastaista tunnetta kuin teillä monella.. eli ei ole todellakaan "aika pitkä", vaan tekemistä olisi vaikka millä mitalla! Aika ja voimat vaan ei tunnu millään riittävän, vaikka mulla ei kyllä ole oikein mitään fyysisiä raskausvaivoja. Joskus harvoin suonenvetoa öisin jalassa ja sitten tota väsymystä.

Nyt tämä meni ihan blaa-blaaksi, siis yhteenvetona voin todeta, että hyvin voidaan, mutta lisää toivoisin aikaa jostain (=mieheltä lastenhoito/kodinhoitoapua....) ja lisäks toivon kovasti, ettei vauva olis kovin iso, kokoarvion saan parin viikon päästä lekurikäynníllä.

eipä tässä muuta kuin katsomaan Suomi-Kanadan toista erää...
terv. Äittä74 ,rv 34+3
 
lynn_e 37+4
Oli sitten viimeinen neuvola, sain vain onnentoivotukset mukaan!
Olin hb:n saanut nousemaan 114:sta (108) kun vaihdoin raudan Retaferiin
Paineet hyvät, pissa puhdas
Painoa kilo viikossa ohmy,mutta heti ekana se täti totesikin että nyt olet kyllä turvoksissa.Huomaan meinaan sen itsekin naamasta että nestettä on alkanut keräämään.
Ja vauva poikittain taas!!! Ja nyt se on peppu alaspäin, tunsin juuri kun se kääntyi
ja tuossa ylämahalla tuntuu sen pää niin selkeästi...jee jee. Kumma kaveri täällä
 
juulia78
Tervehdys

Neuvolassa tuli sitten käytyä tänään, RR oli ok, virtsa puhdas, hb 117 eli hyvässä nousussa, painoa tullut +900/viikko (turvotusta alkanut ilmaantua), sf 34 ja ennenkaikkea sydänäänet kuuluivat erittäin hyvin ja hyvässä rytmissä. Sf mitta oli edelliskäynnistä vielä kasvanut 1cm, mutta tuloksesta en varmuudellaosaa sanoa koska viimeksi terveydenhoitaja on mitannut sf:n viikolla 30. Pää ei ollut vielä kiinnittynyt lantioon, mutta sanoi ettei sitä kiinnittymistä edes uudelleensynnyttäjillä odoteta tapahtuvan, koska kiinnittyy/laskeutuu yleensä vasta synnytksessä. Käynnillä sain myös sikiön liikkeiden laskenta ohjeen. Jotenkin tuli peloittava tunne jos liikkeet jossainkohtaa häviäisivätkin... Seuraava aika onkin sitten ensiviikolla, jolloin ollaan jo viikolla 38. Aika menee niin nopeasti...

Muuten olen kokenut oloni ihan hyväksi, jaksan taas paremmin ja odotuskin tuntuu taas hienolta (pikkuvaivoja lukuunottamatta).
Äittä74 kyseli miten lähellä laskettua aikaa aiemmat lapset ovat syntyneet ja onko ollut yhtäläisyyksiä. Tietysti itsellä raskaus vasta toinen, ensimmäinen syntyi päivälleen laskettuna aikana ja kerron kyllä miten tämän kanssa nyt sitten etenee. Mieluummin syntyisi hiukan la:aa aiemmin kuin myöhemmin, mutta sen näkee lähiviikkoina.

juulia ja vaavi 36+6
 
angsteri
Hyvä, että täällä on iloisia neuvola kuulumisia! Ja pian Thelma ja Lynne saa tosiaan vauvat syliinsä! Tulkaahan sitten tänne kertomaan kuinka leikkaukset/synnytykset meni, ym. Olisi kiva lukea kuulumisianne myös synnytyksen jälkeen.

Juulia, migreeni on nyt selätetty ja en oikeastaan usko, että mulla olisi raskausmyrkytystä. Joulukuussa se kävi mielessä, kun migreeni oli niin voimakasta ja pidempi aikaista. Siitä valitinkin silloin neuvolassa. Nyt oli vain yksi yö. Niin ja nuo verenpaineet on olleet ihan ok ja pissa puhdas, joten kai tää tavallista migreeniä oli tällä kertaa.

Täällä ei muuta uutta kuin, että huomenna on uusi yritys mennä siihen sokerirasitustestiin ja perjantaina on neuvola.

Pip:lle tsemppiä maksa-arvojen takia. Onneksi asia huomattiin!!
 

Yhteistyössä