Kesäkuun 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Kolkyt ja risat
Irina69 ja Mörkö: Täällä kans yksi excel-hullu...meillä on kuukausibudjetit, joulukorttilistat jne excelillä mun toimestani ja ekan lapsen kanssa tein niin, että rakensin sellaisen listan johon merkitsin kaikki syötöt alkoi klo x loppui klo xx v=vasen rinta ja o=oikea, vaipanvaihdot p=pissa ja k=kakka jne listaan. Se alkoi itse asiassa synnytyssairaalan lomakkeesta, jossa syöttöjä seurattiin ja kotona jatkoin. Se auttoi siinäkin, että kummasta rinnasta piti nyt taas syöttää kun aina tuntui unohtavan. Löysin ne excel listat tuossa siivotessa kaappeja ja olin laskenut yhteen aina kunkin päivän syöttöminuutit ja "paras" päivä oli 540min syöttämistä HUH...ne oli niitä megatiheän imemisen aikoja, kun vauva yritti saada aikaan nopeampaa ja runsaampaa maidontuloa. Sitten mietin, että ehkä en haluakaan tsiigaille noita vanhoja listoja, sillä sieltä muistui mieleen miten väsynyt sitä joinain päivinä oli...mutta onneksi siitä selviää ja jotenkin sitä toimii jollain autopilotilla hormoneiden ansiosta. Sitäpaitsi monina päivinä siellä riitti 180min eli 3h ihan hyvin syöttämiseen, joten ei noita megapäiviä ollut montaa. Ja aluksi sitä vaihtoi jopa 10 vaippaa päivässä kun vauvalla alkoi paikat pelittämään, mutta sitten alkoi tasaantumaan 5-6 per päivä. Sairaalassa oli muuten 5kpl kiintiö vaippoja per vauva ja muistan kuinka yhtenä päivänä meni yli kiintiö ja sitten sai mennä "anelemaan" lastenhoitohuoneesta lisää. No saihan niitä, mutta mua nauratti, että on sekin sääntö, mutta kai heilläkin täytyy jotkut säännöt olla, ettei jätettä tule liikaa.

Mä oon ollut ihan väsy viime päivät. Olin 10pv putkeen duunissa ja vappupäivänä olin ihan "koomassa" kotona ja nukuin ylipitkät päikkärit. Ei se työputki tuntunut töissä ollessa kovalta, mutta sitten tosiaan jälkeenpäin kun annoin itseni väsähtää niin menin ihan totaalisen veteläksi. No vappupäivän iltana ja eilen tein sitten puutarhatöitä ja mieli virkistyi vaikka kroppa kyllä oli hieman vastaan joitain kyykkimisjuttuja. Ainahan sitä alas pääsee, mutta ylös onkin sitten mielenkiintoisempi kangeta. Huomasin kuitenkin, että tämä pesänlaitto on nyt alkanut tulemaan tärkeämmäksi kuin nuo työhommat ja varsinkin kun tuli niin ihanan kesäiset ilmat. On ihan ei vois vähempää kiinnostaa -fiilis duunissa ja ensi viikollakin kun on kaikenlaista kokousta ja seminaaria joka päivä, niin mun vain tekisi mieli olla kotona ja puuhailla. Vaan eipä ole kuin ensi viikko ja seuraavalla viikolla kolme päivää jäljellä töitä ja sitten pääsen vihdoin "lomailemaan".

Ja lopuksi tunnustuksia...syön liikaa suklaapatukoita...himputin Lidl kun myy niitä Lions minipatukoita....en juo tarpeeksi vettä...ei vaan tee mieli...mehua voisin litkiä kyllä vaikka kuinka paljon...mitähän hampaille kuuluu?

Vatsa on jo aika valtava. Töissä kaikki kyselee, että oletko ihan varma, et siellä on vain yksi...hohhoijaa alkaa sekin vähän kyllästyttämään. No onneksi yksi ihminen kehui kuinka "kaunistut päivä päivältä" ja vaikka se on varmasti puppua, niin kyllä se mukavammalta tuntui kuin ainaiset "onpa sulla valtava vatsa" jutut. Niin ja viimeisin oli, että kylläpä sun lantio on levinnyt...aargh....juu en olekaan huomannut...

Ostin nyt sit kuitenkin yhden kotiutumisasun vauvalle kun kävin ostamassa viime viikolla synnyttäneen kaverin vauvalle ihanan mekko-body yhdistelmän. Samalla näin yhden niiiiiin ihanan vaatteen, että oli aivan pakko se ostaa. Se oli niin söpö, etten voinut vastustaa.

Pitäiskös yrittää vielä nukkua..vauveli herätti vessareissulle enkä saanut unta sen jälkeen, niin tulin tänne naputtelemaan. Esikoinen varmaan kuitenkin herää parin tunnin kuluttua, joten ehkä kannattaisi vielä jatkaa unia hieman. Mies nauroi tuossa just unissaan, hassua...

angsteri
Ihana aamu!

Miten muiden mammojen vappu meni? Me otettiin rauhallisesti ja grillailtiin kotona. Upeaa, että nää aurinkoiset ilmat vaan tuntuvat jatkuvan!!

Jouduin eilen poikkeamaan sairaalassa, kun en ollut kahteen päivään tuntenut kunnolla Nukin liikkeitä. Kaikki oli onneksi hyvin, etenkin vauvalla. Se painaa nyt n. 2,4 kg ja syntymäpainoarvio pieneni 3,7 kg. Se on tosiaan jo ihan alhaalla. Negajuttu on se, että mulla on lisääntyneet supistelut kahdessa viikossa ja viikon on vihlaillut kohdunsuulta. Tuloksena se, että kohdunkaulaa on enää 1cm jäljellä. Kohdunsuu oli kuitenkin kiinteä. Nyt mut laitettiin sitten remontti ja "riehumiskieltoon". Perjantaina on uusi ultra ja jos silloinkin on kohdunkaula lyhentynyt, niin voi olla, että alan saamaan kortisonia, joka sitten kypsentää vauvan keuhkoja. Miehelle sanoin, että totta kai Nuki haluaa jo tulla, kun se on kuullut, että sillä tulee olemaan ihan loistavat vanhemmat eikä malta enää odottaa näkevänsä meitä ;)

Leppoisaa lauantaita!

33+6

juulia78
viikonloppua kaikille,

Vappu meni täälläkin rauhallisesti, saatiin yksi vauva kaveriporukkaan vapunpäivänä, saapui 3viikkoa etuajassa tähän maailmaan, mutta kaikki kuitenkin meni hyvin. Alkoi enemmän vaan jännittämään itseä, ei ne vauvat todellakaan odota aina si´nne 40viikolle...

angsteri on nyt sitten hyvä ja ottaa rauhallisesti loppuajan, helppoa ei rauhallisesti ottaminen ole, mutta mitäpä ei vauvan vuoksi tekisi että se pärjäisi parammin tänne tullessaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Mä sain vihdoin hankittua hoitopöydän kotiin, täytyy vielä koota se kunhan mies saapuu kotiin. Sitten saan aloittaa pyykin pesun, silittämisen ja loppujenkin tavaroiden järjestämisen valmiiksi.

Sain kelastakin kirjeen, eipä ollut miellyttävää luettavaa. Päivärahat maksetaan vuoden 2006 verotietojen perusteella, koska viimeisen puolenvuoden tulot ovat vain 19% suuremmat kuin vuoden 2006 verotulojen. Häviän sen proentin vuoksi sitten 300€/kk, reilua eikö totta! Parasta tässä vielä on se että kun olen ollut raskausaikana sairaslomalla ja minulta kiellettiin yövuorojenteko niin jos olisin pystynyt työskentelemään kunnolla niin tuo 20% korotus olisi mennyt keveästi rikki. Valitusta ajattelin vastineeksi antaa mutta tuskin menee läpi. No vihaiseksi ainakin tulin.

mutta kesäistä päivää kaikille

juulia + vaavi 35+3

*Martha 08
Hyvin meni vappu. Kiitos kysymästä angsteri:) Käytiin miehen kans siskon perheen luona grillailemassa ja saunomassa.

Sain hoitopöydän kasaan ja hyvältähän tuo vaikuttaa. Oikeen on sievä. Ulkona on niin ihana ilma!!! 20c lämmintä!! Luksusta näille leveyspiireille :) Olenki koko päivän laittanu puita miehen ja koiranpennun kans.

Ei ihme jos JUULIA78 harmittaa!!! Aina kannattaa valittaa. Mistä sitä tietää vaikka menis läpikki. Niin ja ANGSTERI lepäilee nyt vaan ja ottaa aurinkoa 8) Onneksi viikkoja on noin paljon.. Paripäivää sitten olin bongailevinani limatulpan osaa, mutta saattopa tuo olla jotain ihan muutaki. Kauheata vessapaperin tutkimista koko raskaus aika..

Synnytystapa-arvio olis 13.5 ja minua jännittää aika lailla!! Vauvan koosta ei mitään hajua, eikä myöskään kohdunsuun tilanteesta. No - sen verran veikkaan, että vauva ei ole iso, koska maha on pieni ja olo kevyt. Kohta on naiset kesä!!!!
Päivänjatkoja !
Mama ja toukka rv 35+3

Mörkö 33+3
Heippa kaikille!

Tänään on ollut aivan ihana päivä. Esikoinen on kyläilemässä tämän viikonlopun ja päästiin viettämään vähän laatuaikaa miehen kanssa. Ollaan nautittu auringosta koko päivä. On outo kesäpaahteen tuntu iholla-tiedä vaikka olisin vähän ruskettunut kaikesta kaupungilla kävelemisestä :)

Uusi autokin ostaa päräytettiin tänään. Tänään oli alunperin tarkoitus kierrellä autokauppoja koko päivä, mutta sattui hyvä diili kohdalle heti eikä tarvinnut luuhailla kaupoissa puolta tuntia pidempään. Kaikin puolin hyvä päivä siis.

Lilybelle
Tänään on taas upea ilma, pitää lähteä miehen ja esikoisen kanssa pyöräretkelle. Minulla ei ole Kelasta tullut vielä mitään tietoa äitiyspäivärahoista, toivottavasti jo ensi viikolla tulee kirje. Kela kyllä aina laskee hakijan kannalta huonoimmalla mahdollisella tavalla korvaukset. Itsellä on useamman kerran käynyt ketuttamaan, kun säädöksiä luetaan hakijan kannalta mahdollisimman epäedullisesti.

Haaveilen täällä siirtolapuutarhasta, kun asutaan kerrostalossa, eikä omaa pihaa ole. Mies ei ole vielä innostunut. Olisi vain ihanaa lekotella omassa puutarhassa! Nauttikaa naiset kesäisistä ilmoista, ensi viikolla kuulemma viilenee...

Lilybelle ja vaavi 34+6

Eliisa-81
Voi jestas miten ihana vappu ja viikonloppu, ei tietoakaan työstressistä, ei pahempia riitoja miehen kanssa, lisäksi ollut aivan älyttömän energinen olo! Johtuneeko tuosta auringon määrästä. Olin äitin ja sisarusten kanssa puutarhapalstalla touhuamassa parina päivänä (niin Lilybelle: kasvimaa on kyllä ihana, meillä lähiölapsilla se on ihan henkireikä ollut, ja sattuu olemaan vielä ihan 10 min.kävelyn päässä). Ihmeen hyvin jaksoin istuttaa perunat ja sipulit kunhan kuokkimisen ja vedenkannon hoiti joku muu.

Muutenkin mieli on virkeän pirteä kuin peipposella, pesin seitsemän koneellista pyykkiä ja äitiyspakkausvaatteita ja lajittelin ne koon mukaan vaatekaappiin valmiiksi. Sitten haettiin vihdoin pinnasänky,kantokoppa ja vaunut tuttavilta. Ne vaunut on kyllä ihan iki-aikaiset, isot yli 15v vanhat, mutta ajateltiin että menköön vaikka kaduilla tuijotettaisiin, säästetäämpähän rahaa kun ei tarvi ostaa. Ja tuttavat sanoi että ei heillä vauva niissä mennyt kuin 3-4 kuukautta ja sitten siirtyi rattaisiin, rattaat meillä on tulossa kanssa käytettyinä (vähän modernimmat sentään).

Ai niin pakko kertoa vielä mun lääkärikokemus: mullakin on vihlonut tuolta kohdunsuulta ja alapäästä, ja sain ajan lääkärille vappuaattona että saisin töistä sairaslomaa. No se vanhempi mieslääkäri ei kyllä tiennyt mistään mitään, ei tajunnut mun kipuja, kurtisteli kulmiaan ja meni nettiin katsomaan jotain "raskaudenajan lantio" tekstiä ja tyyliin googletti häpyliitoskivut. Siis niin tampio! Nyt kun luin angsterin tekstiä niin tuli vähän huoli, kun ei se lekuri mulle tehnyt mitään sisätutkimusta tms. Kyllä mä sit viikon sairasloman sain, mut ei siitä muuta apua ollut.

Eliisa ja pikkuinen 32+1

Katzu
Huomenta

Täällä ei edelleenkään voinnissa tai olotilassa muutoksia. Pihalla on tullut oltua tosi paljon ja olen nauttinut lämpöisistä keleistä.
Viime viikolla olin ti-pe kyläilemässä ja nyt ei minulla mitään sen ihmeempiä reissuja ole tiedossa enää.
Nöpön huone on viimeistelyä vaille valmis ja samoin hoitopöydän esille laitto. En ole vielä viitsinyt tykö tarpeita nostaa pölyyntymään.
Paketti vaippoja pitäisi muistaa ostaa kauppareissulla. Ei sitten nekään lopu ihan alkuunsa.

Saas nähdä kuka meistä ensimmäisenä synnyttää????

Mulla ensi viikon keskiviikkona lääkärineuvola ja ihan mielenkiinnolla odotan mitä sanoo alapään tilanteesta. Jostain syystä mulle tuli eilen illalla sellainen olo, että Nöpö ei viihtyisi ihan laskettuun aikaan asti tuolla masun uumenissa. Mainitsin siitä miehellekin. No toki tuohon ajatukseen vaikuttaa vahvasti se, että jo itse haluaisi niin malttamattomana nähdä Nöpön :)

Eliisalla ollut "mielenkiintoinen ja ammattitaitoinen" lekuri.

Mukavaa viikkoa kaikille

Katzu ja Nöpö 34+3

Nadele
Alkuperäinen kirjoittaja Katzu:
Jostain syystä mulle tuli eilen illalla sellainen olo, että Nöpö ei viihtyisi ihan laskettuun aikaan asti tuolla masun uumenissa. -- No toki tuohon ajatukseen vaikuttaa vahvasti se, että jo itse haluaisi niin malttamattomana nähdä Nöpön
Mulla on ihan samat fiilikset Pisteestä ja varmasti myös ihan samasta syystä. Mieskin kysyi jo kahdesti tänä aamuna, että "milloin se oikein syntyy" ja "eikö se vieläkään ole syntynyt" :) Toki osasyynsä on silläkin, että kaikki oireet ovat tulleet niin aikaisin ja on pitänyt olla koko kevään vähän varpaillaan, ettei vaan lapsi syntyisi ennakkoon.
Täytyy vaan nyt varoa, mitä toivoo. Olin nimittäin aikaisemmin ajatellut, että viikon 37 jälkeen on ihan sama, milloin lapsi syntyy ja "tilannut" Pisteen syntymään juuri tasan silloin, mutta siskon vauvalla oli erinäisiä pieniä ongelmia (esim. bilirubiinitaso) "ennenaikaisuudesta" johtuen, vaikka syntyikin viikolla 39. Ilmeisesti siis ainakin pienikokoisten vauvojen olisi hyvä pysyä mahassa vähintään siihen laskettuun asti. Eli täytynee nyt sitten kaikesta huolimatta toivoa, että kaveri pysyy kyydissä kesäkuun loppuun asti.

Eilinen kuuma päivä ennakoi tuskaista kesää, joten sikälikin voi tulla vielä pitkät 8 viikkoa. En olisi uskonut valittavani lämpimistä säistä, sillä rakastan kesää ja kuumuutta, mutta hikoilin kuin pieni sika. Sisällä piti olla alusvaatteisillaan koko päivä ja suihkussa käyminen auttoi noin viisi minuuttia, sen jälkeen oli taas ihan hiessä.

Piste 32+2

angsteri
Huomenta!

Eliisa, soita vielä ihmeessä neuvolaan tai sairaalaan, jossa synnytät. Gynen pitäisi tutkia sut ei normilääkärin ellei hän sitten ole neuvolalääkäri ja epäilen ettei toi kenellä kävit ole, koska ei tehnyt sulle tutkimusta. Tuntuu, ettei hän kehdannut myöntää osaamattomuuttaan. Eli sinuna koittaisin vielä selvittää asiaa.

Mä olen nyt vähän rauhoittanut toimintaani ja samalla on myös supistukset helpottaneet. Enää ei ole vihlonut alhaalta, ainoastaan mahan säännöllinen kovettuminen on jatkunut, mutta sekin kuitenkin vähentynyt. Perjantaina näkee sitten mikä on tilanne. Me saatiin viikonlopun aikana koottua pinnasänky ja eilen pesin Nukin vaaleat vaatteet. Eilen oli myös viimeinen valmennus, se vauvanhoito.

Niin ja Juulia, kannattaa soittaa Kelaan uudestaan tai valittaa sinne. Kyse on vain prosentin erosta, niin luulisi, että jos vähän mekkaloit niin asia käsitellään uudestaan. Mun mielestä toi on törkeää! Sanotaan että tähän maahan pitäisi tehdä lapsia, mutta sitten ollaan tukien suhteen negasuuntaan pilkuntarkkoja.

Näyttää tulevan aurinkoinen päivä! Nauttikaahan!

Angsteri ja Nuki 34+2

Nadele ejk
Täällä on ihana aamu!

Oletteko muut huomanneet, että raskaus olisi muuttanut unirytmiä? Itse valvoin aikaisemmin vapaapäivinä aina kahteen-kolmeen ja heräilin sitten joskus puolen päivän maissa, mutta eipä puhettakaan enää. Kello yksitoista tuntuu jo yöltä, ja aamulla ei nukuta yli kahdeksaan vaikka miten olisi venynyt illasta. Lieköhän tämä sitten sitä lapsen kanssa heräilemisen opettelua tai jotain?

Meillä taitaa olla muutto edessä vielä kesäkuussa. Kauhistelin irinan muuttourakkaa ja ajattelin, että "enpä kyllä raskaana ryhtyisi tuohon", ja nyt huomaan jo suunnittelevani pakkaamisen aloittamista. Täytynee ottaa pitkän tähtäimen projekti ja pakata vain hyvin vähän kerrallaan niin en rasita itseäni liikaa. Onneksi täällä asuu molemmat sisaret miehineen muuttoavuksi, jos käykin niin, että Piste syntyy ennen aikojaan.

lynn_e 36+4
Alkuperäinen kirjoittaja angsteri:
Niin ja Juulia, kannattaa soittaa Kelaan uudestaan tai valittaa sinne. Kyse on vain prosentin erosta, niin luulisi, että jos vähän mekkaloit niin asia käsitellään uudestaan. Mun mielestä toi on törkeää! Sanotaan että tähän maahan pitäisi tehdä lapsia, mutta sitten ollaan tukien suhteen negasuuntaan pilkuntarkkoja.
Valitettavasti tästä ei ole MITÄÄN hyötyä, se on niille voittoa niin ei ne ala tekemään kenellekään poikkeusta tai sen jälkeen miljoona muutakin valittaa ihan samasta asiasta. Elämä on joskus epäreilua! Kelan systeemit muutenkin nyt on mitä on kuten tiedetään *mur*

juulia78
Aurinkoista huomenta myös täältä,

Myös täällä on vihdoin saatu valmisteluja valmiiksi, hoitopöytä koottuna, eilen pesin ja silittelin kaikki alle 70senttiset vauvanvaatteet ja yllätyin kuinka paljon niitä on kerääntynyt vaikken itse ole montaakaan vaatetta ostanut. Myös pinnasänky on jo paikallaan makuuhuoneessa äidin sängyn vierellä. Tuli aamulla herätessä ajatus että enää kuukausi ja sitten siinä jo pikkuinen ääntelee omiaan, ihana tunne. Ostin myös kaupasta tutin (aion antaa jos tuntuu että tutille on tarvetta), tuttipullon (jollei maitoa tulekaan), kylpyöljyä, perusvoidetta, kosteuspyyhkeitä, vaippoja. Unohtuikohan vielä jotain?

Edellisyön näin painajaisia vauvan syntymästä, syntyi ennen aikojaan autossa ja vauva vaan tuli. Yritin sitten siinä unessa kovasti imeä hengitysteitä avoimeksi mutta ei se onnistunut ja palkäsin siinä niin kovin että menettäisin tulevan vauvani. Onko muilla tullut synnytys unia/painajaisia? Itse kyllä epäilen että tuo uni otti juonteensa keskusteluista kun mulle esikoisen kätilö sanoi että lähde sitten ajoissa tässä synnytyksessä sairaalaan kun esikoinen tuli niin vauhdilla (alle 4tuntia synnytyksen kokonaiskesto, ponnistusvaihe 2minuuttia). Itekin tietty on tullut ajateltua tuota nopeaa synnytystä, mut eihän se kuitenkaan sitä tarkoita että tämäkin synnytys olisi yhtä nopea... Matkakin synnytyssairaalaan kasvanut 40km...

Hieno juttu että angsterilla vointi helpottanut ja supistelut laantunut, lepo kyllä kannattaa. Itse sanoisin vielä tosta unirytmistä, pariviikkoa sitten mulle riitti sellaset 7 tunnin yöunet. Nyt taas olen väsynyt kokoajan, 10tuntia yöllä ei tunnu missään ja siltin voisin nukkua jopa parin tunnin päikkärit... Oletteko muuten seuranneet vauvanne rytmiä jo nyt? Työkaveri snaoi että hänen tyttärensä oli seurannut vauvan raskaudenaikaista rytmiä ja huomannut syntymän jälkeen että rytmi oli pysynyt aivan samana. Ja ei kun paremmin seuraamaan liikkeitä =)

Hyviä vointeja kaikille ja aurinkoista vaikkakin viileää aamupäivää

Juulia ja vaavi 35+6

MinttuO ejk
Ilmoittaudun minäkin...

Poskiontelontulehduksesta ja vapusta on selvitty...eikä mitään uutta täällä.

Masu kasvaa ja voi hyvin. Eipä juuri ole supistellut. Kiirettä pitänyt ja kaiken vapaan ajan käytän lepäämiseen joten koneella käyn nykyään tosi harvoin. Enpäs olisi uskonut että näin laiskaksi muutun vaan niin kävi. Kaksi lasta ja maha vie voimat. Yöt nukun kuin tukki....kunhan käyn 2-3 kertaa vessassa välillä. =)

Mutta nyt mentävä...

MinttuO rv 35+4

lynn_e
24päivää laskettuun :O
Ja neuvolasta heittivät pommin ilmaan; käynnistetään vauva laskettuna aikana!!
Eli vihdoin on mennyt perille minun pelkoni 5kg vauvasta jota joudun taas alakautta yrittää synnyttää 24h kunnes huomataan että hups, ei se mahdukaan.
Maanantaina on käynti äitipolilla jossa asiasta puhutaan hieman enemmän.

Tosin täti kopeloimalla veikkasi ettei tämä kasva 4kg kokoiseksi missään vaiheessa.

Alessia
lynn_e: Hauskaa, ekan lapsen syntymään siis enää korkeintaan 24 päivää!

Täällä poika on alkanut mäiskiä mua oikein kunnolla. Millaista mahtaa olla lopussa? Tähän asti potkut on olleet vaan suloisia ja hellyyttäviä, mutta nyt alkaa tehdä kipeää!

Lämpimien päivien aikana myös huomasi, minkälainen patteri vatsassa on. Tavallisesti olen vilukissa, nyt oli pakko nukkua alasti peiton päällä vaikka makuuhuone oli tuuletettu ennen nukkumaanmenoa :) Onneksi siis säät taas viilenivät, viime yö meni jo ihan hyvin. Täytyy silti ottaa peitto pois ja käyttää pelkkää pussilakanaa.

32+1

Nadele
Alkuperäinen kirjoittaja Alessia:
Täällä poika on alkanut mäiskiä mua oikein kunnolla. Millaista mahtaa olla lopussa? Tähän asti potkut on olleet vaan suloisia ja hellyyttäviä, mutta nyt alkaa tehdä kipeää!
Teillä on ilmeisesti astetta hentoisempi mammanpotkija siellä mahassa, kun Pisteen potkut ovat tehneet mulla kipeää jo monta viikkoa. Tai ei oikeastaan potkut, vaan punkeminen. Kaveri on juntannut kantapäänsä tuonne vasempaan kylkeen ja yrittää sitkeästi sieltä läpi. Tuntuu aivan aidosti siltä, että kohtu repeäisi. Jännä, kun yleensä ihmiset vaittelevat, että virtsarakkoon tai kylkiluihin potkiminen koskee, mutta tämä saa ihan "perusmahan" niin kipeäksi, että varsinkin kävellessä on joskus julkisillakin paikoilla pakko voihkaista. Kanssaihmiset varmaan pelkää mun poikivan siihen kadulle :)

Eilen oli neuvola, ja mun verenpaine senkun laskee. Eilen tehtiin pohjat, 89/55. Iltapäivästä olikin niin huono olo, että pelkäsin pökertyväni kadulle. Maha taas kasvaa aika huolestuttavasti, alkumittauksissa oli ihan keskikäyrällä, mutta nyt oli kiipinyt sen normaalirajan yli. Jos ei ensi kerralla mahan kasvaminen ole tasoittunut, niin sitten täytyy kai ultrata, että onko siellä jättivauva vai paljon lapsivettä vai mitä.

Juulia kyseli vauvan rytmistä: Piste on selkeästi iltavirkku. Varsinkin joskus kuukausi-pari sitten oli ihan säännöllinen, että kovin mekastus oli 21.30-23 välisenä aikana. Rauhallisinta on yleensä joskus klo 16-19. Yöelämästä en tiedä, koska nukun niin sikeästi, että en herää. Ilmeisesti ainakin kuuden maissa aamulla on biletuokio, kun välillä jalkakramppiin herätessäni olen järkyttynyt siitä, mikä vatkaus on mahassa meneillään.

ensisynnyttäjä
Heipä hei kaikille! Mulla on raskaus nyt viikolla 40+2. Kaikki ennustivat, ettei lapsi tule pysymään sisällä laskettuunaikaan saakka, mutta näin se vaan näyttää kaikille ettei vielä halua tulla ulos. On ollut kamalaa vihlomista nivusissa jo parikuukautta ja yhden kerran nyt sunnuntaina oli 1.5 tunninajan kamalat kuukautiskipu fiilikset. Niiden mentyä ohi ei vaavin tulosta ole taaskaan tietoakaan. Onko muilla yhtä tukalaa ollut odottaa yli lasketun ajan??? Tää on hermoja raastavaa aikaa. Uskooko kukaan siihen kolmen ässän (s) sääntöön? Eli siivous, sauna ja seksi.????
Meillä ollut jo kaikki vauvan jutut valmiina huhtikuun alusta asti. Jokapäivä niitä hypistelen ja koetan jutella vaaville, että nää pölyttyy täällä kun et synny nyt.
Kertokaa kokemuksianne yli lasketunajan vaaveista...

Terv. -83 mamma

Katzu
Heippa ensisynnyttyjä. Onkohan viestisi tullut väärän otsakkeen alle, koska meillä kaikilla on la:t vasta kesäkuussa. Joten kokemuksia aika vaikea kertoa.

Mulla parina iltana ollut tuon selän kanssa sen verran ongelmia,että sängystä kun olen lähtenyt vessaan, olen joutunut konttaamaan. Oikea jalka kun ei ole suostunut pitämään. Tänään olenkin ottanut ihan rauhakseen eli en ole tehnyt oikeastaan yhtään mitään.
Eilen laittelin Nöpön huoneen seinälle hyllyn, lampun ja pari taulua + kiinnitin yhden hauskan naulakon. Nyt alkaa sekin huone olla viimeistelty. Sänky edelleen lakanan alla piilossa (suojassa pölyltä). Hoitopöytä systeemiäkään en ole vielä virittänyt kodinhoitohuoneen pöydälle tuosta samasta syystä.

Mukavaa viikkon jatkoa kaikille

Irina69
Pitkästä aikaa täällä. Meillä on ollut pienoisia ongelmia internet-yhteyksien kanssa, sen lisäksi olen ollut niin kuolemanväsynyt etten ole jaksanut perehtyä mikä yhteyksissä mättää. No tänään yhdessä kaverin kanssa pähkäiltiin masiina kuntoon ja taas wörkii yhteydet.

Vai on muillakin samoja tuntemuksia siitä ettei vauva pysy mukana laskettuun aikaan asti. Mulla on ollut jo pitkään tunne, että ihan loppuun asti ei vauva odottele, toivotaan kuitenkin, että tarpeeksi pitkään. Toisaalta voihan se piruuttaan pysyä siellä viikolle 42 asti, vaikka vain kiusatakseen mammansa tuntemuksia;)

Pikkuhiljaa olen pyykkiä pessyt, muuten vauvan huone on kyllä vielä ihan pommi, sentään hoitotaso ja pinnis on koottuna. Pakko saada itsestään sen verran irti, että kävis vielä tällä viikolla ostamassa ainakin sen turvakaukalon ja välttämättömät tarvikkeet (vaipat, rasvat jne.). Oon vaan ollut ihan hurjan väsynyt, vaikka neuvolassa maantaina kaikki arvot olikin ihan ok. Kohdun korkeus oli peräti 33 eli aika jättiläismäinen olo alkaa olemaan. Jotain pientä hyppyä oli mun sydämessä, joten otettiin ekg, se oli kuitenkin ihan ok. Nyt kuulostelen iltaisin, että mikähän molskahdus on pikkuisesta ja mikä itsestä lähtöisin (siis tosi tervettä..). Noi pienet hyppelyt sydänäänissä kuulemma kuuluvat joillakin raskausoireisiin, joten ei niissä sinäänsä ole mitään huolestuttavaa, kunhan tsekkailevat jos niitä tulee enemmänkin.

Eilen oli eka perhevalmennus, siitä ei oikein kostunut mitään, toivottavasti seuraavat kaksi ovat hieman sisältörikkaampia. Ens viikolla olisi myös tutustuminen synnytyssairaalaan, sitä odotan innolla.

Rytmeistä vielä. Meillä on ollut ihan selkeät rytmit jo pitkään eli aamuyöllä touhutaan 5-6 välillä (tämän huomaan kyllä vain jos herään pissalle, muuten nukun nykyään väsymyksen takia tosi sikeästi), aamulla nukutaan pitkään ja heräillään siinä 9.30-10.30, iltapäivällä hereillä ollaan n. 15.30-16.30 ja illan vikat pippalot pidetään sitten 21-23.00 välillä, tytöllä on aika säännölliset rytmit siis jo olemassa, saa nähdä miten ne säilyy/muuttuu synnytyksen jälkeen.

Alessia valitteli kuumuutta, mulla on samaa vikaa ilmennyt. Eli minä joka olen aina ollut tosi paha vilukissa, hikoilen nykyään alvariinsa öin ja päivin. Ei haittaa vaikka osa lämmöstä jäisikin päälle synnytyksen jälkeen, kunhan vähän tuo hikoilu helpottaisi. Joskus aamusin tuntuu kuin olis oikein kova krapula kun niin hikoiluttaa, no, eipähän oo kännäämistä ikävä, kun oireita tulee ilmankin..

Hyviä vointeja kaikille, nyt pitää lähteä valmistautumaan saunaan lähtöön!

Irina ja Mirjami 33+1

Eliisa-81
Mua mietityttää kanssa tällä hetkellä hirveesti mitä tonne mahan sisään kuuluu. Oon tullut herkemmäksi liikeiden suhteen, musta tuntuu että se potkii tosi alas melkein nivusiin, ja muutenkin hermostuttaa että onko lapsi jo "liian alhaalla", että miten se voi potkia niin ihmeen tuntuisiin paikkoihin. Lisäksi haluaisin että se kääntyisi jo, nyt potkut on selkeästi alas, eli on perätilassa? Ja kyllä mullakin sen liikkeet sattuu, joo ei mitään hentoisia toukantöyssyjä.

Missä muuten on Pretty In Pink? Ei kai vielä ole lähtenyt synnärille sentään? Suhteellisen moni mun tuttu on saanut 3 viikkoa etuajassa, se aikahan alkaa osalla täällä olla kohta...

Eliisa 32+3

lynn_e
Rv 36+6, huomenna vauva on sitten virallisesti täysiaikainen.

Menkkajomotuksia on ollut satunnaisesti ja öisin hieman supistellut mutta en mä tässä
mitään yllätyslähtöä vielä odota. Jotenkin olen asennoitunut sinne käynnistykseen.
Maanantaina saan tosiaan äitipolilta vauvan painoarviota ja jutellaan tuosta käynnistyksestä jos se nyt sitten tapahtuisi rv40+0 niin pääsen yrittämään synnytystä alakautta ettei vauva olisi vielä yli 4kg kokoinen.

angsteri
Juu, eiköhän meistä joku pian "poksahda" :) ! Ihanan nopeasti on aika mennyt.

Tänään oli lääkärissä käynti ja kaikki oli muuten ok, mutta joudun sokerirasitustestiin vauvan koon takia. Siis mä en ymmärrä, kun vain viikko sitten sanottiin, että se menee keskikäyrillä ja nyt, että tulee suurikokoinen. Päättäisivät... Lisäksi keskusteltiin epiduraalista ja jos tää verenohennuslääke pysyy samana, en saa sitä, mutta just sekunti sitten soitti hematologi, joka sanoi, että kahden viikon päästä ohennuslääke annostellaan uudetaan ja pistän sitten pienemmän annoksen kaksi kertaa päivässä. Asukki painaa nyt n.2,6kg ja vastaa kuulemma vk 36....eh...

Nyt on pakko mennä lepäämään, kun päätä särkee ja kaikki harmittaa...

Aurinkoista vkl teille!

34+5

juulia78
Tervehdys kaikille,

Täällä sitä ihmetellään mitä tekisi ja mitään sopivan kevyttä tekemistä ei tunnu olevan. Eilen vaavi piti melkoista konserttia vatsassa koko iltapäivän, liikkeet tuntuu jo ajoittain epämiellyttäviltä, sellaisia muljahduksia, tuntuu samaan aikaan sekä ylä että alavatsalla. Hikkakin vaavia eilen vaivasi. Tavallaan oli kyllä hauskaa kun esikoinenkin näki miten mun vatsa pomppi ;)

Aika jännä et angsteri joutuu vielä sokerirasitukseen tässä vaiheessa, kaveri jolla oli diagnosoitu raskausdiabetes jo aiemmin, niin kävi vaan usemmin ultrassa painoarviossa loppuraskaudessa. Mun mielestä lähes 35 viikkoisena 2,6kg ei kovin suuri ole, kun ajattelee ettei koskaan voi olla varma kuinka pitkälle raskaus kestää. No hyvä kuitenkin että ovat tarkkoja ja pysyvät tilanteen tasalla, mutta voimia ja piristystä angsterille!

Mulla seuraava neuvola vasta ens viikolla, pikkasen jo jännittää, onko laskeutunut/kiinnittynyt ja mitä muutenkin sanovat. No sen kuulee sitten.

Rentouttavaa viikonloppua

Juulia + vaavi 36+2

Irina69
Aurinkoista perjantaita,

Nyt on vihdoin käyty ostamassa se turvakaukalo, jota olen ollut ostamassa jo monta viikkoa. Ostettiin samalla matkarattaat, joihin tuo kaukalo sopii kliksauttamalla, molemmat on Britaxin. Kaiken näköistä muutakin tuli ostettua, tuttipulloja, sideharsoja, rasvoja, liivinsuojia, pudistuspyyhkeitä, talkkia, niistintä jne. Lisäksi ostettiin vaipparoskis, sellainen joka pakkaa vaipat yksittäin (isännän oli pakko saada se, kun tulee kuuma kesä ja kaikki, taitaa pelätä kakan hajua;). Vaikka aionkin alkaa kestovaippaileen, ainakin osittain, niin tuo vaipparoskis on tuiki tarpeellinen mökillä, jossa ei ole roskahuoltoa, vaan roskat on vietävä aina itse pois.

Saa vaan nähdä koska pääsen neulomaan villahousuja tuota kestoilua varten, kun kädet on ihan kamalat. Öisin ne puutuu ja turpoaa niin ettei unta saa säryltä, päivällä turvotus laskee, mutta särky jää. Myös jalat on alkanut viime aikoina turpoamaan, niin että sukista jää ihan selvät rannut, varsinkin kun on ollut vähän liikkeellä. Toivottavasti turvotus ei tästä enää pahene, vaan pysyy joten kuten aisoissa.

Muuten vointi on ollut suht hyvä, kun lomalla voi levätä aina kun siltä tuntuu, menot on tosin suunniteltava niin, ettei yhdelle päivälle tule niitä liikoja tai voimat loppuu vallan kesken. Ens viikolla olis taas perhevalmennusta, tutustuminen synnytyssairaalaan ja neuvola, loppuaika täytyykin käyttää ikkunoiden ja ovien pesuun, jos tarmo riittää. Haluaisin kaiken olevan tiptop ennen kuin pikkuinen syntyy, tiedä koska sitä sitten seuraavan kerran mitään ehtii/jaksaa tehdä..

Aurinkoísta viikonloppua1

Irina + Mirjami 33+3

Yhteistyössä