Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Katzu
Huomenet tännekin

Angsteri kyselee joko synnytys on alkanut mietityttämään. Siis joo olen alkanut miettimään, mutta mitään paniikki oloa ei ole tullut. Eli lähinnä tarkoitan sitä, että ei ole ainakaan vielä alkanut pelottamaan tms. Niin kassia en ole pakannut, mutta toki se asia on myös mielessä vilahtanut.

Ikkunat tuli eilen pestyä. Ostin myös kangaskaupasta sideharsoa ja ompelin niihin käänteet. Samoin kangaskaupasta tarttui mukaan muovitettua froteeta. Ne on nyt pestynä ja viikattuna kaapissa. Oikeastaan vauvan huone on loppusilausta vailla.Yksi hylly pitää kiinnittää seinään.

Mukavaa viikkoa kaikille :)

Katzu ja Nöpö 32+3
 
Pretty in Pink
Täällä pakerretaan opintojen parissa. Nyt kun vauvan jutut on kaikki valmiina (no pari pikku juttua) niin on hössötys helpottanut. Kiva juttu sinänsä ettei tarvi kamoista stressata.

Tein suursiivousta viime viikolla ja samalla aloin laittaa sairaalakassia valmiiksi. Lähinnä pakkasin pikkupulloihin ihonhoito-yms. juttuja, alusvaatteita ja siteitä, liivisuojia ja korvatulpat :). En oikein tiedä että mitä muuta sinne tässä vaiheessa pakkais. Kun suurinta osaa tavaroista tarvitsee koko ajan. Eväät, meikit, hiustenkuivaaja, vaatteet, kamera yms. voi pakata vasta myöhemmin. Imetystoppiakin aion käyttää jo ennen synnytystä yö/kotiasuna, joten sitäkään ei voi vielä pakata.

Enkä oikein edes tiedä mitkä vaatteet katsoisin itselleni kotiintuloon.

GALLUPKYSYMYS: Mitä vaatteita (ja tavaraa) te aiotte ottaa itsellenne sairaalaan mukaan?

Mietin että pitäiskö ottaa mukaan mun siistimmät urheiluvaatteet joita käytän paljon arkenakin. Tai sitten joku tunika ja äitiyshousut. Kauhea tilanne olis varmaan yritttää kiskoa jotain vanhoja farmareja jalkaan, kun synnytyksen jälkeen on kuitenkin paikat rempallaan ja heti iskee kauhea masennus kun ei mahdu vaatteet päälle! Mulla taas murheet :)

Vauvan vaatteet saa sitten mies tuoda myöhemmin sen mukaan tuleeko tyttö vai poika. Ne pitää varmaan laittaa sitten kotona valmiiksi.

Täällä tulisi taas ostosvinkkejä. Ostin tänään Lindexiltä sellaisia rintaliivien "jatkopaloja" , joilla saa pidennettyä rintaliivien ympärysmittaa. Kätevät. Ei tarvi uusia koko liiviosastaoa vaan ympärysmitan kasvamisen takia.

Hankin myös imetysliivit. Tosin, on mahdollista että ne jää pieneksi pieneksi kun maito nousee, mutta oli pakko ostaa jotkut kunnolliset kaarituettomat liivit, joita voin käyttää heti. Oli helpoin ostaa ne siistä äitysvaatehyllystä. En halunnut sellaisia ihan ohuita (a/b-kuppilainen kuin normaalisti olen), joten ostin sellaiset tukevammat. Näistä on vähän vaikea arvioida kasvunvaraa kun ei tälläisiin liiveihin jää mitään pusseja, vaikka ne isot oliskin.

Neuvolassa ne kyllä suosittelivat pitämään nyt odostusaikana mitä tahansa mukavia liivejä, ja ostamaan sit jotkut halvat imetysliivit (niin isot että jää pussille) sairaalaan valmiiksi, kun masu on laskenut ja ympärysmitta alkaa olla normaali. Ja sitten vasta ostamaan paremmat liivit, kun rintojen lopullinen koko varmistuu.

En nyt sitten tehnyt niin. Ostin kunnon liivit heti. Ne halvemmat oli niin epämukavia ja mä on NIIN kyllästynyt hiertämiseen ja puristamiseen yms. Carriwellin liivejä on paljon kehuttu, mutta en halunnut tilata netistä mitään kokeilematta. Että jos joku kaipaa vinkkiä perusketjuista ostettavista imetysliiveistä niin tässä tulee: Kokeilkaa Lindexiltä löytyviä Swegmarkin imetysliivejä. Ovat todella mukavat päällä ja mukavaa materiaalia, olkaimet on vähän leveämmät ja ne tukevat kunnolla (eikä mikään ommel tai muoviosa hinkkaa). Kuppi tukee ja on sen verran topattu että ovat myös lämpimät ja näiden pitäisi kuulemma tukea rintaa myös syöttövaiheessa (mitä lie tarkoittaakin...). No, jokatapauksessa. Ajattelin että otan laitokselle mukaan imetystopin (ei ole koon kanssa yhtä tarkkaa) ja sitten nämä nykyiset imetysliivit. Jos liivit ei mahdu päälle, niin enköhän mä selviä sillä topilla kotiin ja kauppaan. :) Mun kaveri kyllä sanoi et sillä ei hirveästi kuppikoko kasvanut maidon myötä, ja että se ei ollut ostanut valmiiksi isoja liivejä ja hyvät olivat olleet. Tiedä sitten, on varmaan yksilöllistä.

Se rintaliiveistä :)

Täytyy myöntää, että mulle on kyllä alkanut tulla vähän ahdistaviakin ajatuksia kun ajattelee kesää ja sitä kuinka KAIKKI muuttuu. Nyt kun on menossa rv 34 ja lapsi alkaa tuntua todelliselta niin ajatukset ei ole pelkästään vaaleanpunaisia... Oon sellainen vähän hyperaktiivinen ihminen ja jännittää miten se elämä muototuu ja miten ihmeessä sopeudun kotona olemiseen :I Kaiketi paremmin kuin etukäteen luulisin...Hope so.

Liikkumisesta: Multa taitaa olla kävelylenkit ohi. Tein pe tunnin lenkin ja pisteli sitten niin ikävästi lantion/pakarojen seudun luihin...Selkäkin väsyi eri tavalla. Pitää vaihtaa lenkit pyöräilyyn. Äiti lupasi mulle jonkun polkupyörän lainaan, kun itselläni ei ole. Kun ei nyt viitsi joka päivä salille ja uimaankaan mennä! Ja ihan pakko olis saada raitista ilmaakin!

Nyt jorinat seis ja takaisin hommiin.

Pretty in Pink ja masu 33+2
 
Irina69
En onneksi ole ainoa jolla on noita ahdistavia ajatuksia, kyllä muakin pelottaa miten sitä sopeutuu ja tottuu kotona oloon, kun on on ikänsä töitä paiskinut. Näin just viime yönä unta, että pidin vauvaa käsissäni ja vauva huusi märissä vaipoissa, enkä osanut tehdä mitään, mietin vain unessani, että mitenköhän ne vaipaat oikein vaihdetaan. Toivottavasti ei oikeassa elämässä mene sentään noin surkeasti, vauva parka;)

Sairaalakassin ajattelin pakata, kun jään lomalle ja tehdä listan jonnekin näkyville, että mitä sellaista pitää ottaa mukaan, jota ei ole vielä pakattu. Eli tyyliin: muista kamera, fööni jne. Samoin vauvan vaatteet laitan valmiiksi turvakaukaloon (kunhan se nyt ensin saadaan ostettua) ja mies saa tuoda ne sitten sairaalaan mukanaan, sukupuoli kun onkin jo tiedossa.

P in P: Kiitos liivivinkistä, täytyis kans käydä jotkut imetysliivit ostamassa valmiiksi, taidan kokeilla tuota sun suosittelemaa merkkiä. Toi sairaalavaatetus ja kotiinlähtövaatetus on askarruttanut jo muakin. Taidan muuten tyytyä sairaalan omiin kuteisiin (ainakin öisin), mutta käyttää omia sukkia ja pikkareita. En oikein viitsi mennä ostamaan mitään yöpukua/pyjamaa, kun en käytä niitä, jäisi vain turhaan kaapin pohjalle kotiin tultuamme. Päivävaatteiksi vois ottaa vaikka siistit venyvät salihousut/trikoot ja ison tunikan/t-paidan. Kotiintuloasuna on paree käyttää vielä säädettäviä äitiyshousuja ja äitiyspaitaa tai jos on oikein lämmin, niin jotain löysää mekkoa, en nimittäin myöskään usko, että vanhat farkut menee ihan heti heittämällä jalkaan:)

Töissä olen tänään käynyt läpi kamojani, että mitä heitän pois ja mitä säästän, on jotenkin haikea olo, kun ei tiedä koska tulee takasin tai tuleeko enää koskaan tähän työpaikkaan. Olen ollut 7 ja puoli vuotta saman työnantajan palveluksessa, joten kyllä sitä kamaa (mappeja jne.) onkin kertynyt. Toisaalta mulla on jo kovin malttamaton fiilis ja lasken työaamuja (7 enää jäljellä:) kiivasti, että koska sitä pääsee pois ja saa keskittyä pelkästään ja ainoastaan vauvan tulon odotukseen ja paikkojen valmisteluun. Jotenkin kaikki tuntuu sitten todemmalta, kun pääsee kunnolla laittamaan vauvan vaatteita ja tavaroita paikalleen, nyt sitä vaatetta ja tavaraa vaan on kerääntynyt eri puolille lastenhuonetta nyyteissä ja nyssäköissä vailla mitään järjestystä.

Aurinkoista viikkoa ja sujuvaa odotusta meille kaikille!

Irina ja Mirjami 30+6
 
lynn_e 34+3
IMETYSLIIVIT; Yhdet on odottamassa esikoisen jäljiltä, ne pakkaan sairaalaan mukaan ja sitten myöhemmin käyn ostamassa lisää - tai tilaan netistä. Tissit on kyllä taas niin megat että saa nähdä löytääkö mistään ns. tavallisesta kaupasta liivejä pitkään aikaan. Mä en ymmärrä miten nää voi kasvaa näin?! C:kupista - F:kupeiksi :O huhhuh!
(palautuivat viimeksi D:kupeiksi sitten imetyksen jälkeen).

JOTAIN EDISTYSTÄ: Ostin tänään kaupasta pesuaineet vauvan vaatteiden pesuun. Eli tarkoituksena aloitella hiljalleen sellaista hommaa täällä. Samalla pesisi nuo harsot ja makuupussin valmiiksi.

VAUVAN KOTIINTULOVAATTEET: Minkälainen haalari teillä muilla on vauvalle, vai onko ollenkaan? Mitä te laitatte vauvan päälle? Vaikka tämä onkin toinen lapsi meille niin viimeksi vauva oli talvi-vauva niin piti topata hyvin, entäs nyt? Haalareita löytyy paksumpaa ja ohuempaa...täytyy varmaan ottaa molempi mukaan. Mutta kun se ohuempi on koossa 68cm niin se pienihän hukkuu siihen sitten, pitää varmaan mennä vielä ostamaa sellainen 56cm pikkuhaalari jota sitten voi vaunuissa käytellä jos on vilpoisempaa tms.

Huomenna neuvola.
 
Pretty in PInk
Mulle on kans ollut toi kotiintuomisvaate yks mysteeri. Meillä on loppukesäksi kyllä sellainen haalari, mutta pitäis käydä ostamassa joku 56-62 senttinen fleece/velour/vanuhaalari, jolla vauvan voi kiikuttaa laitokselta kotiin. On kuitenkin aika tod näk ettei kesäkuun alku nyt mitään 30 asteen hellettä ole.
 
Nadele ejk
Angsteri kyseli kohdunsuusta. Sitä on viimeksi katsottu viisi viikkoa sitten ja silloin oli ihan ok eikä mitään muutoksia ollut tapahtunut. Supparit pysyivätkin melkein tuon viisi viikkoa aisoissa, mutta nyt tulee taas vähän joka tekemisestä, joten täytyy huomenna kysyä neuvolassa, että voisiko sitä kontrolloida taas. (Ei vaan yhtään huvittaisi mennä sille sekopäälääkärille...) Olen yrittänyt ottaa kevyemmin, mutta työt on tehtävä jos siellä kerran on. Onneksi kotona voi sitten lepäillä, lauantainakin nakitin miehen pesemään ikkunat ;)

Sokerirasituksesta tuli hyviä uutisia, eli ei merkkiäkään diabateksestä. Jatkan siis mässäystä :D
 
lynn_e
Laitoin oman aiheenkin ihan tästä asiasta mutta mulla on KOHDUNSUU ollut sormelle auki rv 30+ lääkärikäynnillä, silloin myös kiinteä. Nyt sitten harrastin akrobatiaa (joo anteeksi jos teitä ei kiinnosta :D ) ja koitin niin se on aivan sellainen löllö, pehmeä, ihan selvästi auki...Pitäisiköhän tämä asia mainita huomenna neuvolassa?
 
angsteri
Siis Lynn_e, ehdottomasti kannattaa mainita!! Turha tuollaisia mietteitä on sisällään kantaa. Toivottavasti kaikki on hyvin huomisessa neuvolakäynnissäsi! Tulehan sitten kertomaan.

Nadele, hyvä juttu ettei ole tullut mitään muutoksia kohdunsuulle ja hienoa, että sokerirasituksessa ei ollut mitään! Täälläkin on rapisteltu Remix-pussia....

Tänään ostin pesuaineet vauvanvaatteita varten. Eipä tässä muuta.
 
juulia78
Moikka,

Tuli mieleen että APUA, kun luin kirjoituksianne, ootte kaikki kerennyt tekeen niin paljon valmisteluja ja mä vasta suunnittelu vaiheessa. Hoitopöytä hankkimatta, pinnasänky on edellisen jäljiltä, mutta tuomatta vielä kotiin ja uuden patjan ja pinnasuojuksen aion hankkia. Tänään sain kotiinkuljetuksena turvakaukalon ja sitterin, vaatii vaan pesua kun sain kaverilta käytettynä. Vaatteita on jonkinverran tullut hankittua, ja äitiyspakkauskin on jo tullut, mutta odottavat tosiaan pesua ja kaappiin laittamista.

Imetysliivejä en ole itselle vielä hankkinut. Ensimmäisestä synnytyksestä maito nousi rintoihin vasta 4. päivänä synnytyksen jälkeen ja pakko sanoa et jos etukäteen olisin liivit hankkinut niin ne olisi olleet aivan liian pienet, rinnat meinaan kasvvoi aivan valtavasti.

Sairaalakassiakaan en ole pakannut, mukaan olen ajatellut ottaa hygieniatarvikkeet, alushousuja, sukat ja sitten tietty ne vaatteet mitä on päällä kun sinne lähtee. Mies saa tuoda sitten kotiinlähdettäessä sopivat vaatteet, jos vedän synnyttämään lähdettyä jotkut ylikamalat rytkyt vaan päälle. Riippuu niin paljon just siitä tilanteesta.

Vauvalle sitten laitokselta lähdettäessä laitettavat vaatteet tuo kyl täälläkin päänvaivaa, ainut plussa siinä on vaan se että kuitenkin autolla kotiin tullaan niin ei hirveen lämpöisesti luulisi tarvitsevan pukea.

Synnytys muuten ajatuksena tuntuu kovin kaukaiselta, vaikka taasen lauantaina supisteli niin et jo jouduin miettimään pitäiskö lähteä tarkastukselle vai ei, mutta enpä lähtenyt ja tilanne sitten yötäkohden rauhoituuikin. Supistelun aiheutti tällä kertaa aivan pieni noin 15min. kukkamaan kitkemisoperaatio. Tuli taas todettua et mun ei oikeesti kannata tehdä mitään muuta kun olla.

Seuraava neuvola olis viikonpäästä ja reissuun pitäis tällä viikolla lähteä, anoppilaan ja kaverille. Saapi nähdä miten tuntien autossa istuminen onnistuu, toivottavasti hyvin.

Iloista ja aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille

juulia ja vaavi 33+5
 
*Martha 08
Pakko udella - supistaako teillä siis jo kipeästi?? Mulla on supistellu viikolta17 asti ja nyt tulee aivan päivittäin useita supistuksia. Viikolla24 ei ollut mitään muutoksia, mutta siitähän on kyllä jo aikaa.. Haluttas käyä tarkistuttaan taas tilanne, mutta tuntuu tyhmältä mennä näyttään "huvikseen" jalkoväliään lääkärille ;)

Olette kyllä ollu aikaansaavia!! Itte vasta suunnittelen vauvan vaatteiden pesua ja muuta.. Mulle tuli vähän paniikki ko tajusin että meiltä puuttuu vaikka mitä pikku juttuja, mutta sitten en kuitenkaan tiiä mitä puuttuu..AARGG!!

Ilmottaudun samaan remmiin petty in pinkin kans. On kummasti alkanu vähän pelottaanki kesä. Ei mitään paniikkia, mutta just kaikki muutos, vaikka onhan ne aina ollu tiedossa. Mietityttää kaikki jaksamiseen liittyvät jutut. Noh, eiköhän kaikesta selvitä ku on mies ja perhe tukena ja osaanhan mie apua pyytää jos voimat loppuu..
Enimmäkseen kuitenki jännittää vaan sillain positiivisesti. ja eiköhän ole aivan normaalia että uudet asiat jännittää, mietityttää ja jopa pelottaa. Vai kuinka?
 
Kolkyt ja risat
Siitä on ikuisuus kun kävin täällä viimeksi ja monet jutut on tietenkin lukematta, mutta ehkä mä tässä loppuvaiheessa nyt sitten aktivoidun. Täällä ollaan menossa viikolla 31 ja vielä olisi muutama viikko duunia jäljellä. Äippäpakkauksen vaatteet on pesty, mutta muuten ei ole vielä ihan kaikkea päivitetty. Esikoisen vaunut on olleet mummulan lämpimässä varastossa evakossa ja ne pitäisi tuoda takaisin, pinnasänky on paloina varastossa ja pitäisi kasata se, mutta ensin miettiä, että missäköhän ne ruuvit on (ne kun laitettiin sellaiseen paikkaan, josta ne sitten etsimättä löytyy.....;o)) jnejnejne...mutta ikkunat on nyt pesty ja sauna kanssa joten kun pääsen lomalle niin voin keskittyä vauvajuttuihin vaikka ensimmäinen prioriteetti on oman itsen hemmottelu. Joo, mä olen päättänyt, että saan olla muutaman päivän ajan itsekäs ennenkuin tuo pikkukakkonen ilmaantuu. Olen päättänyt, että kun mammaloma alkaa niin tämä tyttö käy manikyyrit, pedikyyrit, kampaajat eli koko helahoidon. Töissä on ollut sellainen hulabaloo, ettei ole ehtinyt itsestään pitää huolta.

Irina69, millaisia sun huimauskohtaukset oli? Mulla on töissä ollut sellaista välillä, että pulssi kohoaa 110-120 ihan vaan istuessa ja on paha olo ja huippaa. Kerran kun se jatkui ruokailunkin jälkeen tunnin ajan, niin menin poliklinikalle, josta passittivat vaan kotiin muutamaksi päiväksi saikulle lepäämään. Verenpaine oli ihan jees ja hemoglobiini ja sokeriarvotkin ihan ok, joten mistään raskausmyrkytyksestä ei ollut kyse. Olen kyllä kuullut, että joskus saattaa tällaista tulla kun istuu koneella ja on jotenkin kumartuneena vatsan yli ja paino kait sitten painaa jotakin hermoa/suonta tai mitälie. Nyt on eilisestä alkaen ollut ahdistava olo ja piti nukkua pää koholla kun tuntui että keuhkoja painaa joku eikä saa kunnolla happea.

Muutenkin tuntuu, että tämä kakkosraskaus on tuonut kaikki ankeat oireet aiemmin kuin eka kerralla tai ehkä sitä vaan osaa tunnistaa nämä oireet tietyiksi jutuiksi kuten närästys jne. Mites muilla?

Mutta ihana sää on ollut ja kevät tulee, joten vaivoista huolimatta on pirteä olo. Ihanaa kun tulee kesä!

Mulla ei ole tietoakaan vielä sairaalakassista, mutta ostin hulluilta päiviltä pari 50cm asua kun niitä ei ole. 56cm ylöspäin meillä on kasapäin vaatteita...saankohan ollenkaan ostaa uusia kun on niin paljon vanhoja? Hmm...
 
juulia78
Taasen täällä,

Ihan pakko kommentoida kolkyt ja risalle. Mulla kanssa nyt toinen raskaus, edellisestä lähes 7vuotta aikaa ja samanlainen olo että nyt huomannut paljon eri oireita edeltävään raskauteen verrattuna. Ensimmäinen raskaus oli siis kuin unelma tähän verrattuna, silloin ei vaivannu muu kun närästys

Tässä raskaudessa tähän saakka on ollut väsymykset, pahoinvoinnit, ahdistukset, supistukset, häpyliitoskivut ja jos jonkinlaista muuta vaivaa. Oonkin ite miettinyt johtuuko ne osaltaan siitä et nyt on tuntee paremmin kroppaansa, kertaalleen jo asiat käynyt läpi vai johtuuko iästä vai mistä, mut pakko sanoa et sen verran vaikee ollu tämä raskaus et on laittanut miettiin et tää taitaa oikeesti olla mun viimeinen raskaus, vaikkakin vannomatta paras.
Onko muilla uudelleen synnytääjillä ollut eroja raskauksissa, olotiloissa, omissa ajatuksissa ym?


 
Thelma82 ejk
Terve taas kaikille!

Rupee ilmeisesti suurimmalla osalla olemaan melkein kaikki vauvaa varten hankittuna ja kasassa. Tunnustaudun samaan porukkaan. Vaatteet pesty, sänky valmiina ja pedattuna, hoitokreemit hoitopöytineen hankittu, vain amme ja vaipat puuttuu:) Ja äitiysloma alkaa vasta ens tiistaina:) Sit onkin edessä ikkunanpesut yms. pakolliset jutut.

Kotiuttamisvaatteista ei mitään tietoa. Otan varmaan varalle vauvalle muutamat vaatteet. Saa sitte kattoo mimmonen keli on kun kotia päästään. Vaikeeta on kyllä tietää mitä tarttee. Mekin kuitenkin autolla liikutaan ja matkaa on 10min kotiin, joten sillee ei tarvi heti pitkään olla pihalla.

Yhdyn kanssa PIP:n ja Marthan tuntemuksiin. Välillä kyllä iskee pikkusen paniikki ja jopa ahdistus. Pääasiassa olo on kyllä tasanen ja onnellinen ja oottaa vauvaa innolla, mut sit huomaa välillä et ahdistaa ajatus kun kaikki muuttuu ja miten sitä sitten osaa ja vastuukin on niin suuri pikkusesta. Hassua, kun meilläkin tämä on kuitenkin enemmän kuin toivottu ja kauan yritetty. Kait tällaset tuntemukset sitten ihan normaaleja on ja toisaalta kiva kuulla et on muillakin! Ei tietenkään kiva et muita ahdistaa, mut ymmärrätte varmaan pointin:)

Torstaina pääsen äippäpolille kattoon ultrassa pikkusta, joka muuten edelleen perätilassa. Jännittää et onko kaikki kunnossa. On siis ihan tarkistus, kun mulla on tuota raskausihottumaa ollut ja kutinaa.

Mukavia viimeisiä odotuskuukausia:) Ihanaa kun aurinko on ruvennut paistamaan:)

Thelma82 rv 33+5

 
Irina69
Kolkut ja risat: Mulla ne huimauskohtaukset meni onneksi ohi, mutta ne tosiaan saattoi tulla kun nousi koneelta tai muuten istumasta, mutta niitä tuli myös ihan kävellessä. Mullakin kaikki arvot oli siinä vaiheessa ihan ok, joten mistään verenpaineesta tai alhaisesta hg:sta ei ollut kyse. Enteilivätkö sitten tuota sairastamaani flunssaa vai veikö flunssan takia saamani sairasloma ja lepo ne pois.
Toivottavasti pysyy pois, saattoivat tulla niin yllättäen kävellessäkin, että koko ajan piti katsoa missä kulkee, että on tukea saatavilla tarvittaessa.

Väsymys vaivaa taas, töiden jälkeen ei oikein veto riitä mihinkään, onneksi loma alkaa heti vapusta.

Moni on kommentoinut tuota toista raskauttaan hankalammaksi. No, mulla tämä on ensimmäinen raskaus ja todennäköisesti viimeinenkin. Osasyynä on tietty ikä, mutta myös se että tämä on ollut raskaampaa kuin kuvittelin. Alkuaikojen pahoinvoinnit jäivät lähinnä jatkuvaan etomisen tunteeseen muutamia oksuja lukuunottamatta, mutta muina oireina oli tämä taas vaivaava valtava väymys ja tosi arat rinnat.

Viikolta 16 asti on vaivannut häpyliitoskivut, välillä olivat jo hieman paremmat ja nyt taas kivuliaammat. Sitten puolen välin jälkeen alkoivat vanhat selkäkivut vaivaamaan ja siitä kun paranin, niin nyt sitten ovat nämä särkevät kädet vaivana. Varsinkin öisin ja aamuisin särky ja puutuminen on ihan mahdotonta.

Ai niin, ja sitten vanha umpisuolen leikkausarpi on myös juilinut puolivälin tiimoilta asti ihan koko ajan, kun on liikkeessä. Närästyksestä nyt puhumattakaan, ennen raskautta en tosiaan tiennyt mitä närästys on vaikka joskus luulin siitä kärsivänikin. Niin ja sitten tietty on ne kaksi bartholiinin rauhasen tulehdusta, jotka olen sairastanut raskauden aikana. Ja yksi flunssa ja yksi keuhkoputken tulehdus. Mitähän vielä?

Isäntä totesi yksi päivä, että jossei urheilijat näe tervettä päivää, niin et näköjään sinäkään raskaana ollessasi. En tiedä olenko ollut huono kuuloinen vai eivätkö ystäväni ole puhuneet siitä, mutta tuntuu kuin kukaan ei olisi varoittanut näistä raskaudenajan vaivoista etukäteen vaan kaikki on tullut yllätyksenä.

Nyt tästä tuli ihan vali vali -virsi, mutta en minä sillä etteikö vauva olisi kaiken vaivan arvoinen, aivan varmasti on! Siitä ei ole kysymys, on vain eri asia, että jaksanko tätä samaa rumbaa heti perään ja iän puolesta se olisi kuitenkin suhteellisen pian jaksettava, jos meinaa vielä toisen lapsen tehdä. Joten saattaa olla, että meidän perheeseen riittä tämä yksi ihana ihme, joka meille on suotu:)

Mutta se näistä vaivoista ja valituksista, töitä on enää 6 päivää jäljellä ja laskettuun aikaankin on enää vain 9 viikkoa, lisäksi aurinko paistaa täydeltä terältä eli unohdetaan kolotukset ja nautitaan tästä ihanasta keväästä:)

Irina ja Mirjami 31+0
 
Pretty in Pink
Irinalla on ollut kyllä melkoinen raskausaika :O Sulla tilannetta on varmasti pahentanut noi sun "vanhat" vaivat, jotka on alkanut oireilemaan raskauden takia uudelleen. Mulla ei vielä ikä paina (25 kasassa), mutta voisin kuvitella etten kyllä heti halua toista perään - jos valita saa. Mä haluan mun oman kropan takaisin ja hyvään kuntoon. Haluan nauttia urheilemisesta (heti rullaluistelemaan kun paikat kestää!!), mahalla makaamisesta, normaaleista vaatteista ja niin edelleen. Tieysti vannomatta paras...

Sain muuten äsken ilouutisia yliopistolta; mun ei tarvikaan tehdä yhtä opintopakettia, jonka luulin joutuvani tekemään toukokuun alussa. Mun äippälomani siis alkaa tod. näk ensi viikon jälkeen. :D Jee! Mitähän mä silloin teen kun on vauvan jututkin valmiina! Hmph?
 
lynn_e 34+4
Voi ei mikä neuvolatäti täällä olen, olen kironnut sitä alusta saakka...

Sanoin että minua on supistellut nyt kovasti - öisin ihan kipeästikin, kohdunsuuta vihloo ikävästi ja liikkuminen on alkanut hankaloitumaan. Sitten sanoin että koitin kohdunsuuta ja mielestäni se on tosi pehmeä, niin tämä vain toteaa "ei tuollaisella supistelulla vielä kohdunsuuhun ole vaikutusta, ja miten sä nyt sitä itte kokeilemaan" ??????? Eli ei reagoinut kuinkaan... sitten kun sanoin että lääkäri on käskenyt laittamaan hänelle lähetteen rv38+ kokoarvioon niin tämä oli heti jättämässä multa pois rv36+ synnytystapa/kokarvioultraa kun en sitten mukamas tarvii sitä hänen mielestään. No mä suutuin ja sanoin että laita sitten sinne rv36+ niin on ainakin nopeammin niin tiedän missä mennään...ja aion sitten itse sieltä polilta pyytää lääkäriltä ajan suoraan sinne 38+ ultraan jos kerran on niin vaikeaa.

Ja sitten vielä koitteli mahaa ja totesi että ei tämä ole edes kiinnittynyt vielä että varmasti menee sinne rv42+ kun syntyy. Mun mielestä ne eivät edes ole kiinnittynyt tässä vaiheessa!!!!!! Sehän olisi tosi aikaista. Ja kokoaika on ollut tosiaan puhetta että kokoa seurataan koska en uskalla synnyttää yli 4kg vauvaa viime kerran komplikaatioiden vuoksi! Niin nyt sitten kuulem riittää tuo rv 36+ ultra ja sitten saa mennä vaikka sinne 42+ viikolle seuraamatta tää raskaus...

Mä itken täällä kohta!
 
Pretty in Pink
Lynnellä on kyllä ihan pask* neuvolantäti. Oikein megadorka!!
Kuulostaa fiksulta ratkaisulta pyytää 36-viikolla se 38-viikon arvio. Luulisi ettei voi olla niin huono säkä että siellä olisi vastassa samanlainen idiootti.

Ja jos on niin sitten vaan yksityiselle. Sulla on kaikki mahdolliset syyt vaatia koon seurantaa ihan loppuun asti ja saada myöskin käynnistys jos tarve vaatii!
 
lynn_e
^ niin sehän tässä onkin mielenkiintoista kun ensin luvataan toista ja sitten toimitaan ihan toisin! mutta kuulin että täällä polilla onneksi kuunnellaan näitä pelkoja todella hyvin ja saisin sinne ajan suht.helposti vielä myöhemmälle ajalle.

mua vaan pelottaa niin että vastassa olisi taas 23h synnytys tuloksetta ja sektio. haluan niin kovasti synnyttää sillä olin niin rikki kaiken sen jälkeen, ihan vain väsymyksestäkin.

mutta joo..tänäänkin supistellut jo varmaan 20 kertaa - juuri tälläkin hetkellä, mutta ei näillä kuulemma ole mitään merkitystä.
 
juulia78
Lynne_llä oikein mega kivaa varmaan neuvolassa, oikein alkoi itseäkin ottaa päähän kun luin kirjoitteluasi. Tee terkkarista kirjallinen valitus neuvolan osastonhoitajalle tai vastaavalle, jos vaikka sitten muuttuisi toisen käytös. Tai varaa aika yksityiselle ja jos on tapahtunut muutosta niin hoitovirheestäkin voi nostaa meteliä... Ei kannata antaa tollasen tyrannin jatkaa siellä, tekee samaa muillekin...

Ihmettelen kyl tosiaan jollei sua olla supistelujen takia passitettu lääkärin tarkistukseen, koska mulle annettiin lääkärinaika heti kahden päivän päähän kun valittelin että on vatsan supistelut tullut kuvioon ja lääkäri teki saman tien sisätutkimuksen ja havaitsi sitten avautumiset ja pehmentymiset. Ja sitten tuli sairaslomat ja rajoitukset omaan olemiseen, mut kaikki kuitenkin vauvan parhaaksi.

Voimia Lynn_elle...
 
angsteri
Voi Lynn_e minkä neuvolatädin olet saanut. Kannattaa varmasti kysyä, josko saisit vaihtaa. Ei tuollaista tarvitse kestää. Ja hyvä, kun kerroit kokeilustasi -fiksumpi neuvolatäti olisi reakoinut siihen ja pyytänyt lääkäriä tsekkaamaan pikaisesti. Unohdahan nyt pian toi käynti ja pidä ihmeessä pääsi kontrollien suhteen!

Sitten niihin vaivoihin eli en ole minäkään sairauksilta välttynyt. Eilen alkoi neljäs penisiliinikuuri. Ei paljon naurata. Kaksi kuuria ole syönyt juurihoidon takia ja kaksi poskiontelo-ja korvatulehduksen takia. Joulu- ja tammikuussa kärsin migreenistä. Muuten olen voinut hyvin...
 
Eliisa-81
"GALLUPKYSYMYS: Mitä vaatteita (ja tavaraa) te aiotte ottaa itsellenne sairaalaan mukaan? ": lempicd:itä, lempisuklaata, imetysliivit, voiteita yms hygieniahommelit, pikkuiselle jotain vaatetta.., ja itselle lempitunika, mukavat olohousut, vähän meikkejäkin, omat teet (Weledan imetystee)

Ostin muuten kanssa kalliit ja hyvät imetysliivit, vaikka on estelty vielä hankkimasta kun koko muuttuu ja blaablaa...mutta kun tuli vastaan mieluisat: Triumphin mamabel-mallistoa, tyylikkäät mustat liivit (en tykkää niin paljon valkoisista). Ja ostin reilun koon, isoin kuppi (E) mitä löytyi ja se menee jo nyt..Mulla on kuppi kasvanut C-D:stä E:hen. Halvat ei tosiaan ole mukavia, paitsi sitten jotkut urheilutopit ja muut toppi-systeemit. Ostin myös Actuelle-merkkiset alushousut jotka tukee vatsaa, ne on tosi hyvät ja tuo merkki ei ole niin kallis.

En ole valmistellut mitään täällä kotona kun ei ole ehtinyt, pinnasänky ja vaunut on tulossa tutuilta sitten jossain vaiheessa, samoin kantokoppa. Vaatteita olen hankkinut, mutten pessyt vielä. Ainoa mitä innoissani olen hankkinut niin kestovaippoja ja kantoliinan...

Ai niin onkohan täältä kukaan menossa Lapsimessuille Helsingin messukeskukseen viikonloppuna? Siellä on odottajien oma osasto, missä mm. mielenkiintoisia luentoja synnytyspelosta, lantionpohjan lihaksistosta, vauvatuksesta.. sitten on tarjolla neuvolapalveluja, työpajoja vauvahieronnasta..ym

Eliisa 30+2

 
Nadele ejk
Onpa melkoinen neuvolatäti Lynn_ellä! Kun yhdistäisi tuon ja sen mun karkkikyttääjälääkärin niin olisipa kiva paketti koossa...
Vähän perspektiiviä kohteluusi tulee vielä siitä, että minulle määrättiin juuri viikko sairaslomaa supistusten takia, vaikka kohdunsuu oli ainoastaan pehmennyt, ei yhtään auki tai lyhentynyt. Lääkäri olisi laittanut kaksi viikkoa, mutta ruinasin viikon päähän uuden kontrollin ja mahdollisuuden päästä sitten takaisin töihin. Pääsin onneksi neuvolamme täyspäiselle lääkärille ja myös ensi viikon kontrolli on hänellä. Jotain kivaa sentään.
Onko tuo Lynn_e alueesi ainoa neuvolatäti? Jos siellä on useampia niin voisitkohan yrittää vaihtaa?

Minä liityn myös ruikutuskuoroon. Raskaus on ollut paljon pahempaa kuin kuvittelin. Pahoinvointi oli hirveydessään jotain ihan omaa luokkaansa, ja jatkuvat supistelut ja sairaslomat vievät hermot. Eipä mulla ole lokakuun jälkeen ollut yhtään sellaista päivää, että jotain kremppaa ei olisi ollut. Silti aion sinnillä kestää toisen raskauden (jos sellainen meille suodaan) vähintään 3 vuoden sisällä, että saadaan lapset suhteellisen pienellä ikäerolla.
 
lynn_e
Joo-o.. ei tässä auta kuin odotella sitä rv36+ synnytystapa-arviota/ultaa. No mutta se on tosiaan jo hetken päästä (valitettavasti sitä ennen on vielä yksi neuvola).
Ajattelin neuvolasta vielä kerran kysyä sitä aikaa sinne +38 ultraan ja jos ei tipu aikoja niin ei näy muakaan enää neuvolassa, piste. Mä en ala siellä käymään jos tosissaan ei oteta. Täällä on hurjan hankala alkaa vaihtamaan neuvolatätiä kun täällä on yksi!!! Ja tämä sama toimii koko tämän seutukunnan 4:ssä eri neuvolassa ainakin. Maalla kun ollaan. Mutta siinähän pyörittelee peukaloitaan jos ei ala ottamaan asioita todesta, ei ole pienintäkään aikomusta mennä sinne sitten enää.
 
-Ama- ejk
Heippa pitkästä aikaa!

Juttujanne olen aktiivisesti lukenut, mutta oma kirjottelu opn edelleen vähäistä. Ehkä sitten on paremmin aikaa kun jä äitiyslomalle.

Joku kauhisteli (ja olen kyllä itsekin kauhistellut) kun kaikilla tuntuu olevan ihan kaikki valmiina. Meillä ei ole muuta valmiina kun äitiyspakkaus (haettin pari pvää sitten postista) ja vähän vaatteita ostettuna sekä siskolta sain lainaan vaatteita. Vaunuja ei olla vielä edes käyty kattomassa ja sänkykin pitää ostaa. Ne pikkutilpehööritkin on kaikki hankkimatta.

No onhan mulla laskettuun aikaankin vielä reilu 9 vkoa. Enkä mä pelkää että tässä kovin ennenaikaisesti joutuisi synnyttämään. Ja vaikka joutuisikin niin oma asenne on sellainen että ei sen vauvan henki riipu siitä onko sillä pinnasänky kotona valmiiksi laitettuna.

Lynn_ellä on kyllä ikävä nla-täti, ei kai jatka myös lastenneuvolan puolella teidän tätinä? Kannattaa kyllä laittaa huomautusta eteenpäin kyseisen neuvolantädin esimiehelle, että jatkossa kiinniittäisi huomiota käyttäytymiseensä.

Onneksi oma nla-täti on kultainen. Tällä paikkakunnalla on yht 5 äitiysneuvolatyötä tekevää kätilöä/terveydenhoitajaa, ja neljä tätiä jatkaa sitten lastenneuvolan puolen hommiakin lapsen synnyttyä, mikä on musta kiva juttu, tuntee perheen sitten raskauden alusta asti. Yhden nla-tädin kohdalla lastenneuvolan puolelle vaihtuu eri terv.hoitaja. Yksi näistä neuvolan täteistä on kuulemma vähän ton tyylinen kun lynn_ellä, moni on siksi vaihtanutkin tätiä ja koska tässä kunnassa on 2 neuvolaa, joista toisessa tämä hirmutapaus työskentelee yksin, joutuu nämä äidit sitten ajelemaan muutaman kymmenen kilometriä mukavien neuvolantätien perässä. Onneksi tämä hirmutapaus on jäämässä parin vuoden päästä eläkkeelle.

-Ama- 31 (vai 30??)+3
 

Yhteistyössä