Kesäkuun 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Pretty in Pink
Kylläpäs täällä on taas sattunut ja tapahtunut! Irinallakin ollut melkoisia jännitysmomentteja ilmassa.

Angsteri, mistä tiedät, että teille on tulossa nelikiloinen pakkaus? Perustuuko arvio ultraan vai neuvolan "käsikopeloon" vai mihin?

Kyselin viimeksi neuvolassa vauvan koosta, kun siitä ei ole kukaan puhunut mulle mitään koko aikana. Neuvolan täti sitten vaan kokeili vatsaa ja sanoi, että normaalin kokoinen tai vähän keskivertoa pienempi. Ens kerralla pitää muistaa kysyä, että mitä se tarkoittaa :). Mulla kun ei ole vakiogyneä, niin olen ollut ihan neuvolalääkärin vastaanotolla, eikä siellä ole ultraa. Eli mun synnytystapa-arviot on vissiin neuvolalääkärin käsikopelon varassa....

Saas nähdä missä järjestyksessä synnytellään. Ehkä jonkun vauva putkahtaa jo ens kuun puolella. Jos tämä synntysjuttu kulkee yhtään geeneissä, niin mulla ei pitäis mennä kovinkaan yliajalle. Muistaakseni meidän perheen sisaruksista (4) ainoastaan yksi on syntynyt yli lasketun ajan, ja silloinkin oli vasta 40+4. Tosin itse olen vanhin ja mun syntymä on aikoinaan käynnistetty kymmenen päivää etuajassa, että eipä sitä tiedä kauanko olisin masussa viihtynyt. Parasta kuitenkin varautua siihen kahden viikon yliaikaan niin ei tule aika pitkäksi. Vaikka mikäs tämän mahan kanssa, jos jatkossa vaivat pysyy loitolla yhtä nätysti. Ehtiipä sitten vielä nauttia vauvattomasta vapaudesta viimeisen kerran...

juulia78
Heippa taas kaikille,

Täällä ollaan nyt sitten, sairaslomailla, viimeviikolla tuli lääkäriltä lausunto että työt on nyt tehty, sairaslomaa siis äitiysloman alkuun saakka. Viimeviikolla oli viikkoja 32+0 kun "tuomion" sain. Mulla on siis kohdun suussa tapahtunut pehmeytymistä ja avautumista. Kauppakasseja ei saa kantaa, siivota ei saa, lenkillä voi käydä, jos pysähtyy n. 5m välein ja lepää. tuntuu aika turhauttavalta olla kotona tekemättä mitään, varsinkin kun olin ajatellut että sitten äippälomalla järjestelen kaikki vauvan tarvikkeet valmiiksi. Eli vinkki, jos olo on hyvä niin aloittakaa vaan ne järjestelyt ajoissa, ettei käy näin kun mulla:(

Pikkasen on kyllä alkanu kaikki jännittään, kauanko on vielä odotusta jäljellä, jos ennenaikainen synnytys niin kuinka aikasin hän on tulossa jne. Onko kaikki valmiina...

No kait tää tästä, vointeja kaikille...

MinttuO ejk
Mun tämän päivän neuvola peruuntui terkkarin sairastuttua. Uusi aika on huomenna iltapäivällä. Joten sitten saapi uudet lukemat. Paino hieman jännittää. =)

Olotila on kuin valaalla ja liikkuminen on nykyään jo työlästä. Synnytystä olen alkanut miettimään kovasti ja se jännitääkin. =) Ihanaa ajatella että kohta on vauva taas sylissä. Ei sinne ole enää kuin 8vko...luulisin. tuskin yli menee.

Täällä sataa lunta...kevät fiilikset on ihan kadonneet...haluan jo aurinkoa ja lumettoman pihan. Maha pikkuisen häiritsi kolaamista aamulla mutta pakko oli vähän etupihaa kolata jotta pääsee liikkeelle vielä huomennakin kun lisää lunta tulee kokoajan taivaan täydeltä.

Irinalla ollut tosiaan ikävä kokemus. ONNEKSI KAIKKI HYVIN!!! =)

Nyt jatkamaan...

MinttuO rv 32+3

Lilybelle
Ihanaa, että Irinalla on kaikki hyvin! Tuollainen verenvuoto on juuri sellainen kauhumomentti, josta pelästyy henkihievereihin!

Täällä voidaan edelleen paksusti. Unohdin kai kertoa viime neuvolan kuulumiset, painoa tullut yhteensä jo 13 kiloa. Viime raskaudessa tuli yhteensä 14 kiloa. Hups! Riittää sitten painonpudotusprojektia äippälomalla.

Monilla alkaa jo synnytys pyöriä mielessä. Itse olen vakuuttunut, että menee yli, kun kohtu ei edes vielä supistele ja esikoinen olisi viihtynyt vaikka kuinka pitkään mahassa. Eli juhannusvauvaa odotellessa. Kyllä tuossa yhtenä iltana miehen kanssa pohdittiin, että miten esikoisen hoito järjestetään, mutta vielä ei synnytys juuri jännitä.

Nyppii kyllä minuakin, kun maassa on taas lunta. Tuntuu niin pitkältä ajalta kesään, kun räntää sataa ja pohjoistuuli puhaltaa. Töitä on onneksi enää kaksi viikkoa.

Lilybelle ja vaavero 32+0 (muistaakseni)

angsteri
Huomenia!

Niin tosiaan, ei tässä ole enää montaa viikkoa jäljellä! Aika on mennyt nopeasti, mutta ei sitä jotenkin jaksaisi enää odottaakaan vauvan syntymää. Kahdeksaisen viikkoa odotettavaa täälläkin. Siis tarkottaako se, että jos ei vielä tässä vaiheessa (viikon 30) tuntumissa supistele, niin ylimenomahdollisuus on suurempi? Onko niillä mitään korrelaatiota? Mulla ei ole muuta ollut kuin vatsanpinnan kovettumista, supistuksia kuulemma nekin, mutta ei mitään sen ihmeempää.

PrettyinPink, ne antoi syntymäpainoarvion sairaalanultrassa kun kysyin sitä. Saattaa toki vielä muuttuakin, mutta kun itse olin reilusti yli 4kg ja me molemmat ollaan pitkiä, niin jotenkin uskon, että kyllä sieltä varmasti se yli nelikiloinen putkahtaa. Viime viikon ultran arvio oli siis se 4,5kg. Huh.... Onneksi itselle ei ole tullut kuin +8kg (luulin että 10 kg, mutta tarkastin eilen uudelleen neuvolakortista), joten omaa syömistä ei hirveästi voi syyttää. Tosin makeat on maistuneet hieman liikaa.
Mulla on niitä ylimääräisiä ultria veritulppariksin takia, siksi ravaan vielä ultrissa muutaman kerran ennen synnytystä.

Aurinkoista päivää ja hyviä vointeja kaikille kesä-äideille! Ja ota Juulia ihmeessä varovasti ettei pienokainen putkahda ihan vielä päivän valoon!

rv 31+2

Katzu
Tännekin pikaiset neuvolakuulumiset:

Kaikki ok: painoa +200g/vko, 105/70, hb 133, sf 28, syke 142, pissa puhdas ja raivotarjonta.

Kaikille tosiaankin tasapuolisesti peukkuja, että loppuun asti menee hyvin!!!! Osaa jo hieman säikytelty.

Nyt levittämään pyykkiä ulos kuivumaan

Katzu ja Nöpö 31+4

Mörkö 30+6
Heissan taas!

Angsteri: Ne vatsan kovettumiset on juuri niitä valmistavia supistuksia. Ainakaan mulla ne ei esikoista odottaessa muuksi muuttuneetkaan kunnes synnytyssupistukset (poltot) alkoivat. Enkä myöskään saanut mitään merkkejä tulevasta synnytyksestä ennen h-hetkeä (ei ollut vatsa sekaisin, ei mennyt limatulppaa eikä vesiä eikä mitään).

Lilybelle: Esikoisen hoitopaikkaa mekin ollaan mietitty. Uskon vakaasti synnyttäväni juuri juhannuksena (?), joten täytyy miettiä paikka johon esikoisen voi sitten tarpeen tulleen jättää -ja mistä itse pääsee kulkemaan sairaalaan.

Sairaalalaukku olisi myös kai hyvä pakata valmiiksi. Ja latailla niitä kameran pattereita vähän säännöllisemmin (en ole vieläkään muistanut ottaa niitä kovasti puhuttuja mahakuvia :D)...

Lilybelle
Angsteri, ei minulla tosiaan ole mitään lääkietieteellistä tietoa siitä liittyykö supistelemattomuus jollain tavalla ylimenon riskiin. Ei varmaankaan. Itse vain maallikkojärjelläni yritin päätellä miksi minulla piti käynnistää. Ei siis ole ainakaan supisteluherkkä kohtu täällä...:) Täytyypä muistaa kysyä neuvolasta asiasta.

Millaisia teillä muilla nuo valmistavat supistukset ovat olleet? Joskus kun itse nousen ylös työtuolista, tuntuu vatsan pinta jännittyneeltä. Mutta itse olen päätellyt, että vauva on sellaisessa asennossa, että pingottaa vatsaa. Sillä istuessani takaisin ei pingotusta enää tunnu...

Irina69
Pikaisesti kävin lukemassa mitä olette kirjoitelleet, ennen kuin könyän takaisin petin pohjalle. Kurkku oli kipeä jo viikonloppuna, eilen niiskututti ja viime yönä puhkesi oikein kunnon flunssa. Nyt loppuviikko sairaslomalla ja olo on kyllä tosi kamala. Kaipa nuo siite- ja katupölyt vielä pahentaa tätä, kun tuntuu että nenä valuu koko ajan, aivastuttelee ja hapensaanti on niin ja näin. Pysykääpä te terveenä!

Irina ja Mirjami rv 30+0

Pretty in Pink
Käsittääkseni nuo ennakoivat supistukset tai niiden puuttuminen eivät vaikuta sen kummemmin synnytyksen ajankohtaan. Siis mikäli supistukset on sellaisia kuin mulla, että ne eivät avaa paikkoja!

lynn_e
Mä olen ihan KYPSÄ!!!!

Tyttö on ihan sekaisin..vaatii, riehuu, ei usko...ja äiti on ihan väsynyt.
Maha tuntuu raskaalle kun joutuu toista kantelemaan, juuri takana kamala kauppareissu. Miten mä ikinä selviän kahden pienen kanssa..........puuuuuhhhh.

Että tällainen pvä tänään.

*Martha 08
Mie uskon kans, että niillä ennakoivilla supistuksilla ei ole juurikaan merkitystä synnytyksen käynnistymisen kans tai varsinkaan yliaikaisuuden kans...

Voi Lynn_e - kyllä se siitä :) Selviät kahesta muksusta ihan yhtä hyvin ku muutki. Usko huvikses. Ei varmasti oo aina helppoa (sivusta seuraajan viisautta ;) )

Arrrgh! Koulu on niin hanurista! miks ei riitä motivaatio!! Vielä ois 5viikkoa jälellä!! Tulispa joku ihan pikkiriikkinen vaiva, niin että vois jäähä hyvällä omatunolla pois aikasemmin. En tahooooooooo kouluuuuun! Aivanko mikäki ipana, mutta minkäs teet..

Perjantaina ois taas neuvola. Mulla on aika ärsyttävä neuvolatäti, mutta onneks minun mies tulee aika usein mukaan, niin ei tarvi minun yksin kärsiä ;D

Kuulemiin taas.
Mama ja toukka rv 32+6

juulia78
On ollut puhetta noista ennakoivista supistuksista ja supistuksista yleensä,
mulla ne on juuri niitä vatsan kovettumisia, viimeinen iltavuoro töissä ennen sairaslomaa oli sitä että hiukankin kun enemmän liikuin niin vatsa meni kovaksi, ja niitä tuli usein. Jopa sen illan jälkeen kun pääsin kotiin ja rauhoituin kotisohvalla niin pelkkä veden juonti reissu keittiöön, matkaa noin 5m aiheutti vatsan kovettumista.

Supistelut ei kuitenkaan ollut millään lailla kivuliaita mutta aikaiseksi ne jotain oli tosiaan saanut. nyt olen sitten ottanut todella rauhallisesti ja kyllä ne on hieman helpottaneet, aika vaan käy turhan pitkäksi.

En olekaan itse kirjoittanut mitään mun muista neuvolakäynneistä, eli viikolla 32+0
hb oli 111, sf 30, virtsa puhdas, syke 140 luokkaa, ja paino lähtöpainnon verrattuna -5,1kg, RR 118/64. Näillä siis jatketaan eteenpäin.

angsterille kiitokset tuesta;)

juulia ja vaavi 32+6

MinttuO ejk
Eilen oli neuvola ja sieltä kuulumisia:

RR 125/78
hb 120
sf 30
Pissa puhdas
Painoa tullut 800g/vko APUA!! nyt yhteensä 9kg
Turvotuksia on sormissa ja jaloissa varsinkin öisin. Käski juoda paljon ja välttää suolaa
Sykkeet vaihteli 135-155 välillä. Taisi ryyni itsekkin kuunnella ihmeissään omia sydänääniään kun innostui potkimaan silloin.

Lynn_elle jaksamisia! Tiedän tuon tunteen ja välillä pää meinasi hajota kahden kanssa kun toinen kumpikin huusi pääpunaisena eikä tiennyt mihin repeäisi. Kyllä se siitä.

Mäkään en usko että ennakoivilla supistuksilla on mitään tekemistä synnytyksen ajankohdan kanssa. Mun sisko ei ole koskaan tuntenut yhtään supistusta (omien puheiden mukaan) ennenkuin synnytyksessä ja kumpikin lapsi on syntynyt muutama päivä ennen laskettua.

Nyt touhuamaan!

MinttuO rv 32+5

Eliisa-81
Mä en kans oikein hahmota mikä on supistus, mulla ei ole "polttoja" ja musta tuntuu että vatsa on niin piukka muutenkin koko ajan, etten erota milloin se menee ns.kireämmäksi kuten supistuksessa (mun maha on siis mallia "erittäin tiivis jalkapallo suoraan edessä"). Kaveri sanoi että sillä ei ollut mitään supistuksia koko raskausaikana, ja ennen synnytystäkin/synnyttäessä tuntuivat poltot vain selän puolella, vatsassa ei ollenkaan...aika jännä, eli on hyvin tapauskohtaisia nuo näemmä

Eliisa-81
Ai niin piti lisätä vielä, että mulla on sit sitäkin enemmän alkanut olee kipuja alapäässä, eli pistelyä ja äkillisiä vihlaisuja, etenkin kun kävelee asfaltilla. Koetan aina kävellä pientareen kautta tai pehmeämpiä luonnonteitä, niin ei satu niin paljon. Tai sitten sipsuttelen varpailla, ei tärähtele niin pahasti tuonne alas...en tiiä mistä tuo johtuu, meinaan seuraavassa neuvolassa puhua, mutta en nyt jää saikulle kun tuon kivun vielä just sietää.

Eliisa
ja viikot oli n.29+5

EmiliaX
Noista supisteluista,minäkään en tuntenut niitä ensimmäisessä raskaudessa,mutta poika tuli kuitenkin 12pv ennen laskettua aikaa.

Nlakuulumisia:

verenpaine 122/77
hb, ei mitattu
pissa puhdas
painoa +760g/vko
sf 32cm
Painoa onkin tullut jo 14kg.. mutta kyllähän se turvotus sitten nopeasti "sulaakin" kun vauva syntyy.Ainakin kahessa ekassa paino tippui parhaimmillaan 2kg/vko ensi alkuun,tosin hidastui sitten ja lopulta jäi 2kg ylimääräistä.

Kahen tenavan kanssa sitä ensialkuun oli hankalaa,mutta kyllä se siitä.. ja nytkin kun toinen on 3v8kk ja toinen 1v4kk niin paljon leikkivät mutta paljon myös tappelevat keskenään. Ääntä piisaa meiän huushollissa! Kumpikin haluaisi just sen lelun mikä toisella on jne.

Emilia 31+5

juulia78
Eliisalle;
Luulisin että nuo kuvaamasi kivut ovat häpyliitoskipuja eli lantiosi alkaa "löystymään" tulevaan koitokseen. Tuntuvat kuitenkin melko ikäviltä. Omat häpyliitoskivut tuntuvat myös kun käännyn kyljeltä kyljelle tai otan sivuttaisaskelia. Niihin voi saada helpotusta erilaisilla tukivöillä, ja nukkuessa ainakin minua on auttanut tyyny jalkojenvälissä jne. Kuitenkaan loppumaan niitä en ole kokonaan saanut vaikka mitä olisin yrittänyt.

juulia ja vaavi 33+0

angsteri
Huh, voin vain kuvitella menoa kahden lapsen kanssa. Kovasti jaksamista ja kärsivällisyyttä!

Täällä on energiapiikki jatkunut, vaikka aamu alkoikin kauhealla suonenvedolla. Jouduin tosissani huutamaan miestä apuun. Onneksi se ei ollut vielä ehtinyt lähteä töihin. Oikeasti tuntui, että kuolen, vaikka kyseessä oli vain suonenveto. Sellainen jännä-aamu täällä. Muuten ei mitään uutta. Maha kasvaa ja potkut ovat vahvistuvat jatkuvasti. Ensi viikolla on taas neuvola.

Niin ja kiitos kaikille supistelutiedoista!

Toivottavasti päivästä tule aurinkoinen!

rv 31+4

Lilybelle
Heippa, hyvä tietää, että ennakoivia ei välttämättä "tarvita", jotta vauva syntyisi ajallaan. Sukulaisrouvakin lohdutti eilen, että hänellä eka käynnistettiin, mutta seuraavat melkein syöksähtivät ulos nopealla tahdilla. Itse toivoisin kovasti, että synnytys lähtisi luonnollisesti liikkeelle, olisi kiva kokea miltä se tuntuu.

Luin muuten jostain raskausoppaasta, että ne ennakoivat supistukset saattavat loppua kun vaihtaa asentoa tai liikkuu. Ehkä nuo minunkin vatsankiristelyt niitä ovat. Eipä sitä vaan oikein supistuksen tunnettakaan muista enää, kun edellisestä synnytyksestä on 2,5 vuotta.

Täällä on ihanan kirpakka kevätilma, aurinko paistaa!
Lilybelle ja vauva 32+3

Alessia
Mulla ei ole mielestäni ollut mitään supistuksia (tai mistä mä tiedän, tunnistaisiko sellaisia edes!).

Kävin tänään neuvolassa tarkistuttamassa sf-mittaa, kun viime kerralla se vaikutti epäilyttävältä. Lopputulos: Joka kerta eri mittaaja, joka kerta tulokset mitä sattuu. Eli kaikki hyvin varmaan...

Vauva tuntui olevan pää alaspäin, tosin sillä ei taida olla väliä jos en alakautta pysty synnyttää. Vähän siinä tuhersin itkua kun asiasta puhuttiin terkkarin kanssa, se kuitenkin lohdutteli että eihän tässä lopullista tuomiota ole vielä tullut. Itse asiassa se tuntui ottavan asian vielä vakavammin kuin minä, kyseli saanko mieheltä tukea ja pystynkö nyt *ollenkaan* nauttimaan raskaudesta jos tämä varjostaa mieltä... Nooh, olen vaan sen verran herkkä että suru siinä tuli puseroon, mutta ei tämä ihan jokapäiväistä elämään sentään varjosta!

Katsoitteko muuten eilen torstaina Teemalta sen dokumentin masuvauvoista? Toinen osa tulee ensi viikolla. Ei siinä kovin mullistavaa uutta tietoa ollut, mutta oli hauska katsella tulevien vanhempien ilmeitä, kun ne katseli ultrassa oman lapsen puuhia... On se liikuttava hetki!

Nadele
Pitkästä aikaa. Paljon täällä onkin tapahtunut ja ihan tutunkuuloisia oireita monella. Irinan juttu oli kyllä säikäyttävä, onneksi syy oli sentään suhteellisen harmiton.

Minulla alkaa varmaan viedä viimeisiä päiviä tai vähintään viikkoja töissä. Äitislomaan olisi vielä kuukausi aikaa, mutta ei päiväkotityö ole isomahaisen hommaa. Supistelut ovat taas töissä yltyneet ja välillä kävellessä pitää pysähtyä tosi usein puuskuttamaan kun on niin kaamea olo. Luultavasti häpyliitoskivut vaivaavat minuakin, kun välillä tuntuu etenkin kävellessä, että joku tuikkaisi alapäähän puukolla. Ei kiva. Lantiokin on varmaan jo löystynyt, kun en yksi päivä päässyt ilman miehen apua ylös lattialta.

Vauva on edelleen kova melskaamaan, ja minä en meinaa saada mitään tehtyä, kun vaan ihastelen sen möyrimistä. <3
Päästiin tänään Pisteen kanssa kolmenkympin kerhoon, vielä/enää 10 viikkoa jäljellä.

Irina69
Hiljaista on täällä ollut, olette varmaan kaikki nauttimasta tästä ihanasta ilmasta, joka ainakin etelä-suomessa näyttää tällä hetkellä olevan.

Flunssa alkaa pikkuhiljaa helpottaa, mutta kyllähän olikin aikamoinen, en muista koska viimeksi olisin sairastanut näin pahan räkäflunssan, nenä valui kuin niagaran putous 3 päivää ja olo oli sen mukainen.

Viikonloppu ollaan taas huhkittu isännän kanssa ja koti alkaa pikkuhiljaa näyttää kodikkaalta kun on saatu jo tauluja ym. tilpehööriä paikalleen. Vauvan huone tosin odottaa vielä sisustamista, mutta nyt on sentään hankittu jo verhot ja pinnasängyn suojat, patja jne.

Isommista vauvahankinnoista meiltä puuttuu vielä turvakaukalo ja matkarattaat, lisäksi kaikenlainen pikkusälä on vallan vielä hankkimatta ammetta ja itkuhälyttimiä myöden. No, enää puolitoista viikkoa töitä ja sitten jään lomalle, sittenhän sitä aikaa piisaa shoppailuun.

Kävin juuri istuskelemassa lastenhuoneen ovella ja sormia syyhyttää päästä laittamaan sitä kuntoon, pahus vaan että isäntä on töissä ja itsellä kädet niin kipeät etten voi yksin siirrellä mitään, täytyy siis tyytyä nyt vain tuohon suunnittelupuoleen.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille:)

Irina ja "Mirjami" 30+5

angsteri
Huomenta ketjuun! Toivottavasti viikonloppunne meni hyvissä merkeissä!

Täällä pamahti viikko 32 eilen käyntiin. Ajatella, että enää on noin 8 vk siihen, että näkee tulokkaan. Nyt on synnytys alkanut hieman mietityttämään ja myös se, että jos nyt jo tulisi lähtö, niin mitään en osasi ottaa mukaan, eikä mitään ole pakattuna. Jotenkin sitä ei ole vaan varautunut synnyttämään aikaisemmin, ainakaan vielä. Oletteko te muut jo miettineet synnytystä? Koska ajattelitte pakata sairaalalaukun? Mulla alkaa tämä viikko vauvan vaatteiden pesulla ja silityksellä. Sairaalakamppeet taidan pakata toukokuun alussa. Nadele, sullahan on ollut supisteluja jo jonkinaikaa, niin onko sulla tullut muutoksia myös kohdunkaulaan? Koitahan lepäillä, ettei Piste tule maailmaan ennen aikojaan.

Leppoisaa viikon alkua!

Angsteri & Nuki 32+1

Yhteistyössä