Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
iines 2
Angsteri: Ei muuten tullut mieleenikään kysyä, että vaihdetaanko la:ta...Lääkäri vain totesi, että kyseessä voi olla myös pelkkä mittausvirhe. Mene ja tiedä, mitä meinasi. Kuitenkin luulisi ultralla saavan aika tarkat mitat. Mikään ihme ei olisi vaikka hedelmöittyminen olisikin tapahtunut viikkoa aikaisemmin.

Täällä myös väsymystä, kuten muillakin kuulostaa olevan. Mutta sellainen ärsyttävä juttu, että heräilen pitkin yötä, erityisesti lonkat puutuu, asentoa pitäis vaihtaa koko ajan. Pisulla ei tarvi käydä, mutta muuten vain on kamalan katkonaista tuo uni. Sitten kyllä nukuttas, kun kello soi...Tiedän edellisestä raskaudesta, että uni käy herkemmäksi loppua kohden (mikä on aivan luonnollista valmistautumista vauvan tuloon), mutta että jo nyt...Pirskules, pitäis pystyä nyt nukkumaan, kun kohta siihen ylellisyyteen tulee taas pitkä tauko ;-)

Hyvät voinnit kaikille!
 
angsteri
Iines, mä veikkaan tosiaan, että teidän muksun hedelmöittyminen on tapahtunut aikaisemmin. Mun mielestä on aika ihmeellistä, että lääkäri edes mietti mittavirhettä!

Mä kävin tänään sitten sairaalassa sen ns. kystakivun takia, mutta kystaa ei enää onneksi ollut ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Mulla on kuulemma joku pieni vaaraton repeämä vatsalihaksissa. Kaikennäköistä... Nukkeli liikkui enenmmän kuin milloinkaan. Oli taas mukava nähdä se. Painoa oli kertynyt 860g (siis maha-asukille) ja mennään onneksi täysin keskiarvossa myös muissa mitoissa.

Hain tänään ihanan äitiyspakkauksenkin postista! Mun mielestä se on oikein onnistunut paketti ja hyvän neutraaleja värejä, jotka käy sekä tytöille, että pojille!

Mä en millään malttaisi odottaa Nukkelin syntymää... :)



 
Nadele
Minäkin odottelen kesäkuuta aika kärsimättömänä. En sano, että odotan lapsen syntymää, koska näiden suppareiden kanssa täytyy aina pelätä, että lapsi syntyykin turhan ajoissa. Onneksi tuo 24 viikon etappi on jo päästy yli. Eihän mulla mitään oikeata vaaraa ole, kun kohdunsuu on pysynyt kuosissa, mutta pelko mikä pelko.
Joka tapauksessa olen ihan hullun rakastunut vauveliin ja höpötän ja lauleskelen sille vähän väliä. Olen oikein siirappinen. Meidän pikku mussu, äidillä on ikävä <3

Joko olette varailleet aikaa synnytysvalmennukseen? Mä ajattelin soitella TAYS:iin huomenna.

Mahtaisiko mullakin olla jotain liitoskipuja, kun suunnilleen pari senttiä lantioluiden alapuolelta koskee välillä ihan julmetusti? Hyvä kun saa asentoa vaihdettua.
 
Irina69
Angsteri: Millaisena se kystakipu sulla tuntui? Itse epäilen, että kysessä on joko tuon vanhan arven kiinnikkeiden repeäminen tai joku lihasrepeämä, mutta ilmeisesti se on vaaratonta?

Nadele: Kuulostaa kyllä ihan lantioliitoskivuilta (tullut luettua näistä liitoskivuista).

Täällä odotetaan kanssa pikkuisen syntymää kuumeisesti, onneksi sentään vielä on vähän aikaa, niin ehtii hoitaa muuton ja lastenhuoneen laiton alta pois. "Mirjami" on kanssa taas reipastunut ja varsinkin iltaisin meno on niin hurjaa, että maha vain heiluu liikkeiden tahdissa. Aika tarkka likka muuten, tietää jo nyt, että koska häntä katsotaan, liike nimittäin vähenee heti kun keskityn vain mahan seurailuun ja jatkuu heti kun otan kutimet käteen ja käännän katseen telkkariin päin. Ja aina kun isännälle sanon, että nyt meno on hurjaa ja hän yrittää päästä siitä osalliseksi, niin vauva rauhoittuu, ihan kun ei kiusallakaan haluaisi liikkeitään muille näyttää, tänään onneksi tuli just sopivasti mojova potku, jonka mieskin näki.
 
Thelma82 ejk
Irina; oon ollut sokerirasituksessa eikä siellä ainakaan sanottu ettei olis saanut neuloa. Itse kyllä lueskelin ja kattelin tv:tä, mut ota vaan kutimet mukaan, en usko et on haittaa.Ohjeissakaan ei mainittu mitään kieltoja. Kysy viel ennen kun laittavat sut sinne odotushuoneeseen! Toivottavasti on arvot ok! :)
 
Irina69
Kiitos Thelma. Toivon tosiaan, että arvot on ok. Riskitekijöinä on kyllä ikä, ennen raskautta lievä ylipaino ja isän sairastama aikuisiän diabetes, joten saas nähdä. Lisäksi on tullut syötyä ihan liikaa makeaa raskauden aikana. Vaikka olenkin yrittänyt syödä terveellisesti, niin suklaa on vain niin hyvää:)

3 viikkoa muuttoon ja pakkailla pitäisi, en vain oikein tiedä mistä aloittaa, kun tavaraa on joka paikka väärällään. Onneksi nykyään voi tehdä kaikki muuttoilmoitukset ja osoitteenmuutokset netin kautta, niin ei tarvitse juosta virastoissa täyttelemässä papereita, helpottaa kyllä suuresti elämää.

Täytyy yrittää pakata kaikki mahdollisimman hyvin (rikkoontumattomasti!), niin on muuttoporukalla helpompaa, musta kun ei apuja ole kantohommiin, enkä oikein voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa katsomassa, että kaikki sujuu.Muuttopäivästä tulee kyllä ihan kamala stressipäivä, mun luonteenpiirteisiin kun kuuluu halu ohjailla ja päsmäröidä kaikkea ja nyt kunto ei varmaan anna periksi olla ihan kaikessa mukana. Osaiskin luottaa, että kyllä ne hommat hoituu muidenkin tekemänä, huoh..

Irina ja "Mirjami" 25+0
 
Nuijapää---
Voi että mä olen dorka. Oon tässä kaiken kiireen keskellä unohtanut merkata mun kandityön kypsyyskoepäivän, joka onkin - tittidii - tämän viikon perjantaina. Olen jo lupautunut sille päivälle sijaiseksi ja illalle vielä muita töitä! Kiva, siiryy sitten jonnekin huhtikuun lopulle :S Jotenkin ei haluaisi siirtää enää MITÄÄN mihinkään, vaan tehdä kaikki pikana alta pois ja sitten sais vaan odotella vauvaa.

Irina: Meillä myös vauva lakkaa suunnilleen hengittämästäkin, jos sen liikkeitä oikein intaantuu esittelemään. Voin vain kuvitella kuinka se kettu vetää mahan sisään ja painautuu selkää vasten, ettei vaan näy mitään :)
 
angsteri
Irina, mullahan ei enää ollut sitä kystaa vaan se oli kuihtunut pois. Tää kipu on sellaista pistävää. Joka askeleella tuntuu ja jos paino on sen puoleisen jalan päällä. Aika oudolta tuntuu sekin, että kysessä olisi jokin pieni lihasrepeämä tai revähtymä, mutta kai sitä täytyy lääkäreihin luottaa. Tänäänkin se oli kävellessä tosi kipeä!

Täällä ei mitään uutta. Vauvanvaatteisiin tuli taas tänään törsättyä rahaa....

 
angsteri
Mulla on sekaisin Benettonin, H&M:n, Name it:n, Espritin, ym. vaatteita. Olen ostellut niitä jo parin vuoden ajan aina alennusmyynneistä. Mitään lempimerkkejä mulla ei ole. Mites "Nuijapäällä" ;) ?
 
vierailija kyselee
Hei!
Lueskelin viestejänne, ja mietin mikä tuo 24 viikon etappi on, josta tuossa puhutaan? Onko lapsella suurempi todennäköisyys selvitä jos syntyisi ennenaikaisena, vai mistä on kyse?
Koitin haeskella noista aikaisemmista viesteistä, mutta en löytänyt, olisi kiva jos viitsitte selventää asiaa tietämättömälle...


Alkuperäinen kirjoittaja Nadele:
Minäkin odottelen kesäkuuta aika kärsimättömänä. En sano, että odotan lapsen syntymää, koska näiden suppareiden kanssa täytyy aina pelätä, että lapsi syntyykin turhan ajoissa. Onneksi tuo 24 viikon etappi on jo päästy yli. Eihän mulla mitään oikeata vaaraa ole, kun kohdunsuu on pysynyt kuosissa, mutta pelko mikä pelko.
Joka tapauksessa olen ihan hullun rakastunut vauveliin ja höpötän ja lauleskelen sille vähän väliä. Olen oikein siirappinen. Meidän pikku mussu, äidillä on ikävä <3

Joko olette varailleet aikaa synnytysvalmennukseen? Mä ajattelin soitella TAYS:iin huomenna.

Mahtaisiko mullakin olla jotain liitoskipuja, kun suunnilleen pari senttiä lantioluiden alapuolelta koskee välillä ihan julmetusti? Hyvä kun saa asentoa vaihdettua.
 
MinttuO ejk
Heipä hei!

Vierailijalle...taitaa olla niin että 24 viikkoinen vauveli on juuri niillä rajoilla että saattaa selvitä tehohoidolla. Mulle on kuitenkin aina sanottu että rv 28 eteenpäin elossa selviämisen mahdollisuus kasvaa huomattavasti ja sitä pidetään jonkinlaisena rajana.

Meillä ei mitään tiettyä lastenvaatemerkkiä...kaikki kivan väriset ja vähän erilaiset vaatteet kelpaa. Tuttalla paljon sellaisia kuoseja joista pidän. Haalari asioissa luotamme Reimaan.

Tänne ei ihmeitä. Olo on ollut aika tasapaksu. Kaveri potkii kovasti ja jotenkin tuntuu että on paljon vilkkaampi kuin edelliset lapset. Lääkäri neuvola to aamuna ja puntarille nousu jännittää =D En ole uskaltanut kotona edes käydä puntarilla. Maha ainakin on kasvanut niin että olotila ajoittain aika hengästynyt. Sekin tekee oloa tukalaksi ja tuntuu kuin olisi lihonut ihan kamalasti.

Oletteko huomanneet turvotuksia? Mä tässä olen miettinyt että joko on nilkat ja jalat alkaneet turvota. Toki olen pystyssä suurimman osan päivästä kun lasten kanssa ei paljoa istuskella tai makoilla (vain silloin kun nukkuvat). Yhdet kengät ovat alkaneet vähän puristaa ja sukkien varresta jäi painaumat nilkkoihin...en tiedä on jäänyt aikaisemmin...nyt vain kiinnitin huomiota. Muita turvotuksia en ole huomannut, nilkat vaan.

Mutta nyt jatkamaan iltapuuhia...

MinttuO ja ryyni rv 27+4
 
Nadele ejk
Minttu oli oikeilla jäljillä, mutta pessimistisempi kuin minä. Vau'kirjan mukaan 25. raskausviikon jälkeen syntyneistä yli puolet jää henkiin ja tätä ajattelin itse tässä etappiasiassa. Jo jopa jostain raskausviikolta 21 eteenpäin voi keskonen jäädä henkiin, mutta mahdollisuus on tosi pieni.
 
Mörkö 26+0
Heip!
Olipas kiva lukea, että muutkin jo tuskailevat mahansa kanssa. Mulla on ollut viime päivinä aivan tajuttoman läski olo, mutta kai tän mahan on tosiaan tarkoitus kasvaa. Heh. En kyllä ymmärrä miten paljon se ehtii vielä juhannukseen mennessä paisua??

Jalka on ollut suhteellisen hyvässä kunnossa. Se estää kuitenkin tehokkaasti reippaamman liikkumisen. Toisaalta "rankan" kauppareissun jälkeen on alkanut supistelemaankin sen verran, että liikkuminen olisi kai muutenkin hitaampaa.

Mä tykkään niistä Name It:n vaatteista. Niitä kertyi jonkin verran esikoisellekin (ja kertyy edelleen). Nyt harmittaa ettei ultrassa kysytty tulokkaan sukupuolta. Olisi niin kiva ostella "oikean värisiä" vaatteita yms jo etukäteen.

Ai joo, sit ostettiin esikoiselle vauvanukke. Ajattelin, että jos esikoinen sen avulla oppisi vähän jo etukäteen käsittelemään vauvoja hellästi. Ja aika kivasti se näyttää menevänkin -ainakaan vielä ei ole pää tai käsi irronnut :D

ps: noi viikot nimimerkin perässä ovat arvailua. En ole siis yhtään kärryillä viikoista :D
 
Pretty in Pink
Tiedän yhden, joka synnytti viikko kaksi sitten raskausviikolla 23. Vauva on elossa ja rukoillaan että pysyy jatkossakin!

Itsellä alkaa olla sellainen mukavan turvallinen olo. Yleensä jos synnytys meinaa etukäteen käynnistyä niin sitä saadaa sairaalakonstein pari viikkoa lykättyä. Eli toisin sanoen meillä kesäkuisilla alkaa olla ihan hyvät saumat. Tuttavapiirissä on jonkun verran keskosia, ja kaikki ovat kehittyneet ihan normaalisti ennenaikaisuudesta huolimatta.

Vaatteista: Itse olen ostellut vähän ristiin kaikkea... Olen näköjään kerännyt tiettyä "tyyliä" (kiva ilmaisu vauvan vaatteista...) ja poiminut vaatteita sieltä täältä. Tykkään Bobon vaatteista, mutta niitä voi hinnan takia ostaa vaan rajoitetusti. Sitten mulla on jotakin natura puran vaatetta, jotakin tuttaa jne. Lindexiltä ei ole juuri mitään (pikkusen liian retroa), Hennesiltä yksi fleece-asu (sellainen, jossa oli lehmäkuosi ja korvat *virn*)... Paljon on ratkaissut tuo väriasia, kun ei tosiaan oo siitä sukupuolesta tietoa.

Joku tykkäsi Name it:istä. Onko se ollut kestävä? Joku puhui, että ne kestävät huonosti pesua? En ole ostanut name it:n vaatteita, kun en ole löytänyt sukupuolineutraaleja. Tykkään niistä kyllä muuten, joten olisi kiva kuulla käyttökokemuksista!

Hommattiin nyt sitten se kaukalo, Gracon istuin ja matkaratassysteemi (johon sai vielä jalkapeiton ja sadesuojan). Istuin on vanhempaa mallia, eli jalustan kulma ei ole säädettävissä. Miehen auton takapenkki on tosi kuppimainen, joten jalustan alle pitää virittää joku pyyhe, mutta omaani sopii mainiosti. Saatiin hyvään hintaan.
 
lynn_e 28+5
Täällä alkaa jo kolmenkympin kriisi lähenemään!! Ensi viikolla tulee täyteen rv 30+0.

Omaolotila; Ihan ok. Yöt alkaneet olemaan aikamoista myllerrystä asennon kanssa. Tyyny koipien välissä nukun, ja aina kun on kyljen käännön aika - herään tietenkin ja mahaa supistelee. Päivällä on ihan hyvä olla. Vauva liikkuu tosi paljon, poikittain valitettavasti melko usein =) Ensi viikolla on neuvola, sitten alkaakin taas 2vkon välein ravaaminen.

Vauvanvaatteet; H&M, Lindex enimmäkseen. En ole ikinä ennen löytänyt mitään Lindexiltä mutta nyt on mukaan tarttunut paljonkin sieltä. Joo-o, ei ne kaikki retrovaatteet oikein iske, mutta hyviä löytöjä. En ole kamalasti vielä hamstrannut enkä hamstraa ennen kuin näen sen oikean sukupuolen vaikka poikaa lupailivatkin ja sinisiä ja vihreitä ja ruskeita vaatteita on kotiin kertynyt. Ostin jo alesta pojalle Reimatecin haalarin talveksi (no myyntiin vain jos se onkin tyttö).

Vielä olisi ostoslistalla uusi sitteri sekä ne tuplarattaat, sekä ne pikkujutut; vaipat, tutit, pullot, liivinsuojat, imetysliivit, rasvat yms tällaiset. Onhan tässä vielä tovi aikaa.
 
Pretty in Pink
Vinkiksi vaan muillekin tyynykasan kanssa nukkuville: tilasin sellaisesta nettikaupasta kuin www.kultapieni.com sellaisen doomoo buddy original-imetystyynyn, jota voi käyttää nukkumakaverina. On kuulemma hyvä. Kommentoin lisää kun pääsen kokeilemaan. Toimii kuulemma tosi hyvin imetystyynynä ja samalla vauvan "lepotuolina".
 
MinttuO ejk
Pikaisesti vaan kommentoin...

tuota viikko asiaa...se eloonjäänti riippuu niin siitä vauvasta. Joku voi olla todella pieni kokoinen viikkoihin nähden eikä kaikki jutut ole tarpeeksi kehittyneet joten selviytymisen mahdollisuus on pieni ja jos vauva noilla viikoilla (24) syntyy on riski vammautumiseen suuri vaikka hengissä selviäisikin.

Tuttu synnytty esikoisensa rv 35 ja lapsi joutui tehohoitoon kun keuhkot eivät olleet vielä valmiit ja silti moni rv 35 syntynyt ei tarvi tehohoitoa. Se on niin yksilöllistä.

Tänne ei ihmeitä...ärsyttää...jos en löydä hoitajaa lapsille huomiseksi illaksi niin jää äitiysjoogan ekakerta kokematta. Suorastaan vtuttaa!
Muuten olo aika normi...maha on tiellä ja hikeä pukkaa koko ajan. =)


 
Irina69
Täytyy toivoa, että kaikki päästään mahdollisimman lähelle laskettua aikaa, riskit keskosilla ovat kuitenkin aina suuret, ellei menehtyä, niin ainakin vammautua tai joutua pitkälliseen sairaalahoitoon.

Vaatteista oli galluppia: Olen ostellut vaatteita ketjuilta (H&M, Lindex, Kapphall), sekä vauvanvaateliikkeistä. Myös UFF:lta ja Fidasta on tarttunut muutama aarre mukaan. Merkkejä on laidasta laitaan, merkillä ei sinäänsä ole väliä, kunhan vaate on omanoloinen. Joku kommentoikin noita retrokuoseja, mulle ne ei jotenkin iske, johtunee varmaan siitä, että olen oman annokseni saanut 70-luvulla, ehkä ne uppois paremmin ellen itse olisi jo ko. kuoseja kokenut. Lisäksi olen neulonut ja virkannut itse pieniä nuttuja, tossuja, myssyjä ja torkkupeittoja jne. Neuleet teen varmaan jatkossakin pääasiallisesti itse, kun mua vaivaa neulontahulluus, en väsyneenäkään oikein malta katsoa telkkaria ilman neulomusta käsissä. Pakkomielteensä kullakin..

Sain vihdoin tänään aikaiseksi kaivaa ompelukoneen esille ja lyhentää kaikkien mammafarkkujeni puntit, tähän asti olen laiskuuttani vain kääntänyt lahkeet, kun ovat liian pitkiä. Tosi pieni homma toi lyhentäminen, mutta voi että miten hankala siihen oli muka ryhtyä, oon joskus tosi saamaton tollasissa jutuissa.

Nyt pitäisi ryhyä taas pakkailemaan, mutta jotenkin on veto ihan pois. Oon kyllä koko alkuviikon hösännyt noita muuttoasioita, joten ehkä se väsymys johtuu siitä, täytyy kai levätä ja jatkaa huomenna, eipä ne tekemättömät hommat mihinkään karkaa.. Tai voihan se olla, että on joku tauti iskemässä, toivottavasti ei. Olo on muutenkin ihan tarpeeksi raskas, joten ei tässä mitään flunssia kaivata, liikkeellä vaan on kaikenlaista pöpöä nyt.

Taidan tästä könytä sohvalle huilimaan (ilman kutimia) ja piristyä sitten huomenna, pirteää iltaa teille muille:)
 
Irina69
Ai niin, piti vielä kommentoida Mintun viestejä. Eli en ole ainakaan vielä huomannut turvotusta, mutta hikoilua kylläkin. Minä ikuisena vilukissana potkin nykyään joka yö peiton pois päältä (ja mies yrittää sitten unissaan peitellä kun tietää mut viluiseksi).

Ton Vau'kirjan mukaan kyse on siitä, että kilpirauhanen toimii aktiivisemmin ja lepoaineenvaihdunta on siten 20% tavallista korkeampi, yöhikoilu auttaa jäähdyttämisessä, samalla kun elimistöstä poistuu jäteaineita. Juoda pitää muistaa kuulemma riittävästi, minä ainakin juon nykyään vettä kuin sieni, tuntuu, että jaktkuvasti olis jano, toivottavasti johtuu pelkästään raskaudesta, eikä raskausajan diabeteksesta.

No, tältä ne kuumat aallot sit vissiin tuntuvat, kun vaihdevuodet koittaa;)
 
Mörkö 26+1
Meillä on noi Name It:n vaatteet kestäneet pesuja kuten muutkin vaatteet. Tosin meillä on alusta lähtien ollut aika pieni tuo vaatteiden kuluminen johtuen siitä, ettei esikoinen ollenkaan pulautellut/sotkenut vaatteita. Ja nämä uusretrot vaatteet taas ovat sopineet meille juuri nyt siitä syystä, ettei tiedetä sitä sukupuolta vielä. Niistä suurin osa tuntuisi käyvän sekä tytölle että pojalle. Ja onhan ne aika veikeän näköisiä ;)

Meillä on nyt urakkana auton vaihto. Mies jo eilen vähän selaili netissä sopivia vaihtoehtoja. Pitää olla niin iso auto, että mahtuu kaksi jättimäistä istuinta kyytiin -kaikkien muiden tavaroiden lisäksi tietenkin. Baah. Auton vaihto ei sitten yhtään jaksa huvittaa. Viimeksikin se meidän autokaupassa käynti oli aivan koominen: minä kysyin kaikki kysymykset ja myyjä vastasi vain miehelle. Jee. Lisäksi se myyjä tuntui keskittyvän kaiken maailman pakoputken jatkopaloihin (puhtaasti ulkonäöllinen seikka >näyttää muka sporttisemmalta), kuin oikeasti tärkeisiin asioihin.

No jaa, mutta nyt töihin...
 
Pretty in PInk
Otan osaa Mörkö,

Meille vaihdettiin myös toinen auto isommaksi. Farmarimalliin. Mies tuntuu nauttivan hommasta, mutta multa oli mennä hermot :) Yleensä tehdäänkin niin, että mies syynää kolme kuukautta ilmoituksia ja sitten kun sillä on joku helmi niin mä sanon että jipii joo hankitaan se...Mies oli onneksi sen verran vauvavalveutunut, että bongasi auton, jossa on iso tavaratila, isofix-kiinnikkeet, tasainen takapenkki (ei jää turvakaukalo pystyasentoon) ja takapenkeissä vielä sellaiset kovat suojat, ettei lapsi saa niitä potkimalla hajalle...

 
Pretty in Pink
Niin ja kätevänä ominaisuutena näin autoilevan äidin kannalta on se, että etupenkin turvatyynyn saa pois päältä, jolloin voi pitkimmille matkoille ottaa vauvan eteen. On sitten helpompi ojennella tuttia sun muita.
 
MinttuO ejk
Heipä hei!

Neuvolassa käyty ja siellä kaikki hyvin. Lääkäri tutki kohdunsuun ja se oli ok. Painoa tullut alusta 5.5kg joten se pysynyt suht hyvina aisoissa. Tarkoitus koettaa pitää se noin niin en ole valas loppuraskaudessa. Karkin syönnin olen nyt jättänyt kokonaan ja tarkoitus olla ilman synnytykseen asti. Saapa nähdä miten muijan käy!! =)

Issias ollut tänään TOSI kipeä. Kävely on vähän hankalaa...silti aion mennä äitiysjoogaan joka tänään alkaa...olen odottanut sitä kovasti ja lapsenvahdinkin hommannut sitä varten...joten sinne menen!! =)

Nyt haisee kakka...eli vaipanvaihtoon!

MinttuO ja ryyni rv 27+6
 

Yhteistyössä