Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Irina69
Ja mulla tänään siis taan 26+0, eikä päivää vähemmän kuten aiemmassa viestissä väitin.

Viime viikolla kerroin, että pahin väsymys on mennyt ohi ja olo on taas pirteämpi. No silloin olin vielä saikulla, nyt tuntuu ettei jaksa yhtään mitään, kun pääsee töistä kotiin, joten tässä mitään pirteitä olla:( Onneksi on edes pääsiäisen pyhät edessä, olis ihan pakko vaan jaksaa pakata, mutta töiden päälle ei vaan jaksa, selkä kestää työpäivän, mutta illasta ja yöstä kolottaa kunnolla. En vaan halua olla saikullakaan koko loppuaikaa, joten jospa se tästä helpottais niin kivut kuin väsymyskin.

Laitan huomenna viestiä kun saan sokerirasituksen tulokset, pitäkää peukkuja, että arvot on ok.

 
Katzu
Terkut neuvolasta. Kaikki oli kunnossa ja lääkäriltäkään ei noottia tullut. Valmennusajat saatiin, alkaa huhtikuussa.

Niin Kelan päätös tuli eilen :)

Nadelella ollut kyllä inhottava lääkäri.

Katzu ja Nöpö 27+5

 
Irina69
Hyviä uutisia neuvolasta eli sokeriarvot on ihan kohdallaan. Kun jatkaa terveellistä ruokavaliota, niin arvot pysynevätkin hyvänä (fasun sinistä silloin tällöin ei lasketa epäterveelliseksi, eihän;). Aurinkoista päivän jatkoa!

Irina ja Mirjami 26+1
 
Lilybelle
Kylläpä aika hurahtaa, en ole aikoihin käynyt täällä. On ollut niin kiireinen töissä ja välillä olen hoitanut sairastelevaa esikoista kotona.

Kuulumiset ovat hyviä. Viime viikon neuvolassa mitattiin painonnousuksi vain 75 gr viikossa, eli turpoaminen on hidastunut! Iltasyöminen kun on jäänyt pois, niin painonnousu näköjään pysyy kurissa. Neuvolassa pistettiin minutkin rautakuurille, tähän asti on hemoglobiini ollut huippuluokkaa. Viime raskaudessa oli sama juttu, että loppuvaiheessa hemoglobiini romahteli.

Tämä vatsa alkaa kyllä olla välillä tosi hankala. Öisin ei löydy asentoa ja päivisin pitää pyöriä työtuolissa kuin puolukka :) Ihmetyttää tuo Nadelen lääkäri, kuulostaa joltain vanhan ajan lääkäriltä, joka tykkää toimia ankarana kansanvalistajana. Vitsalla viesti perille! Onneksi meidän neuvolantäti ei ole kysellyt mun karkinsyömisiä, koska on varmasti enemmän kuin 100 gr...

Tänään mennään miehen kanssa vaunuostoksille, kivaa!
Hyviä vointeja kaikille, t: Lilybelle ja vaavi 28+2
 
Mörkö 27+0
Huomenta kaikille,

Mulla oli myös se sokerirasitus eilen. Tänään saan kysellä tietoja tuloksista. Toivottavasti kaikki ok. Edellisessä raskaudessa jouduin myös sokerirasitukseen ihan raskauden loppumetreillä ja silloin se testi oli aivan järkyttävä. Oli todella heikko olo ja kaikin puolin tuskaisaa. Nyt olen saanut varmaan niin hyvää sokerisiedätystä (paljon karkkia ;D), ettei sokeriliemi tuntunut enää missään.

Onneksi on pääsiäisen johdosta tulossa pieni breikki tähän työntekoon. Olen puurtanut kuin pieni muurahainen koko viikon ja olen ollut aivan läkähdyksissäni joka ilta. Onneksi esikoinen on ollut erityisen hyvällä ja iloisella päällä. Se auttaa jaksamaan.

No jaa, loppurutistus tämän viikon töihin alkaa...
 
Alessia
Tänään tein jotain OIKEIN pelottavaa eli olin varannut ajan valokuvaajalle, ja otettiin kuva minusta ja masusta synttärilahjaksi miehelleni. Ajatuksena oli jotain samantapaista kuin tässä Britney Spearsin kuvassa:

http://spleendid.hautetfort.com/images/medium_pregnant_britney_spears.jpg

Olen sen verran ujo että vähän jännitti, mutta hyvin se meni. Valokuvaajan valinnassa ensimmäinen kriteeri olikin se, että se olisi nainen!
 
angsteri
Pääsiäistä kesämammat!

Ihme neuvolatäti Nadelella! Kyllä mäkin syön yli 100 grammaa karkkia melkein joka päivä. Kaikki ollut kokeissa hyvin. Varmistan vielä, että näkeekö sen "sokeriarvon" siitä neuvolan pissatikusta tai siis jos sokerit olisi koholla niin näkeekö sen heti siitä? Sulle on vielä tullut vähän painoa, niin mun mielestä neuvolassa nipotettiin sulle ihan turhaan.

Mulla ei ole enää liitoskipuja (koputtaa puuta), mutta niiden tilalle tuli ihana flunssa. Nyt sitten vedän penisiliiniä poskiontelo- ja korvatulehdukseen. Muuten kaikki hyvin. Nuki potkii tomerasti joka päivä. Seuraava raskauteen liittyvä tapahtuma on ensi viikon lauantaina, kun mennään synnytysvalmennukseen.

Muuten, onko kenelläkään kokemusta vaipparoskiksista? Onko ihan turha ostos. Nyt saisi alesta.

Hyvää Pääsiäisen jatkoa!

27+5
 
juulia78
Pääsiäistä kaikille,

Oikein hävettää kun en ole aikoihin käynyt sivuilla, mutta jotenkin aika ja mielenkiinto ajoittain nollassa. Nyt siis viikkoja 29+3. Sairaslomalla olen ollut loman jälkeen koko tän viikon ja ens viikolla olisi tarkoitus työelämään palata. Mun sairasloman syy on ollut ahdistus. Tullt öisin sellaista kummallista hengenahdistusta ja kun se ei ole asennoinvaihdoista tms muusta helpottanut niin yöt onkin ollut yhtä helvettiä suoraan sanottuna. No sain lääkityksen öitä helpottamaan ja nyt näyttääkin jo paremmalta, onneksi.

Mulla ultrat ja muut mennyt ihan hyvin. Sisätutkimus tehtiin viimeksi keskiviikkona ja siinä oli kohdun suu jo pehmeä ja sormelle auki, mutta lääkäri ei ainakaan sanonut että asiasta pitäisi huolestua.

Sokerirasituskin on takana ja arvot olivat normaalit, vaikka vähän jännitti, koska suvussa on diabetesta.

Mun paino on pysynyt tähänsaakka ihan mallillaan, lähtöpainoon edelleen noin 5kg matkaa, mutta mullahan oli ylipainoa jo ennen raskautta niin tämähän on pelkästään positiivinen asia.

Äitiyspakkausta en vielä ole saanut, enkä paljon muitakaan hankintoja ole tehnyt. Tai miten sen ottaa kun kaikki muu on ennestään paitsi hoitopöytä. Vaatteiden laitonkin olen ajatellut säästää äitiyslomalle että sitten saa kunnolla keskittyä tulevaan. Jännää tämä odotus on, tuntuu kun kaiken kävisi ensikertaa läpi kun esikoisen syntymästä on jo 7-vuotta aikaa.

Mutta hyviä vointeja kaikille

juulia 29+3
 
Irina69
Huomenta kaikille! Kuulostaa ihanalle lahjalle tuo Alessian valokuva, pitänee ehdottaa isännälle joku ilta, että kokeilis ottaa musta vastaavia kauniita kuvia uudella digikameralla (pitänee jättää linssinsuojus päälle;).

Vähän huonossa kunnossa olen ollut koko pääsiäisen, nyt alkaa jo helpottaa. Mulla tulehtui barthelonin rauhanen ekaa kertaa rv 9 ja silloin se avattiin skalpellilla ja putsattiin ja hoidettiin antibiooteille loppuun. Ilmeisesti onkalo ei ollutkaan umpeutunut kokonaan, kun tulehdus iski nyt uudestaan. Torstaina kävin naistentautien polilla, puristelivat sitä vähän ja antoivat antibioottikuurin, jatkohoidoksi omatoimista puristelua, jos pystyy (panacodin voimallakin erittäin kivuliasta, joten jäi pariin ekaan päivään). Vieläkin tulee hieman mätää, mutta onneksi kivut ovat helpottaneet antibioottikuurin avulla. Saas nähdä uusiiko vielä tämän raskauden aikana, nyt väliä oli vain 3 kuukautta, joten jos tahti on sama, niin seuraavaksi tulehtuu lasketun ajan tienoilla. Bartholiniitti ei ole mikään varsinainen raskausajan tauti, mulla vaan on ollut huono säkä kun tuli nyt raskaana ollessa(useimmille ei tuu koskaan). Jos tuo vielä tämän jälkeen uusii, niin sitten kai leikataan koko rauhanen pois paikallispuudutuksessa. Teistä ei välttämättä ole kukaan koskaan kuullutkaan koko rauhasesta (en ollut itsekään aiemmin), mutta googlettamalla 'bartholinin rauhanen' tietoa löytyy kyllä, en viitsi tässä sen enempää selostaa, mutta ko. rauhaset löytyy kaikilta naisilta emättimestä ja joskus ne tulehtuvat, niin kuin mun tapauksessani.

Joka tapauksessa, aurinkoista päivää teille kaikille, minä menen nyt pakkaamaan:)

Irina ja Mirjami 26+6
 
Alessia
Tuosta masukuvasta vielä: työkaverini huomautti, että lapsi rakastaa katsella kuvia äidistään siltä ajalta, jolloin äiti odotti häntä. Silloin tajusin, että eipä ole tullut otettua musta yhtään kuvaa raskausaikana omallakaan kameralla. Joten muistakaa kuvata itseänne!
 
Mörkö 27+?
Heip!

Juu, kuvia kannattaa ottaa. On kiva katsella ja muistella miten suuri se maha tosiaan joskus olikaan. Täytyykin nyt alkaa ottamaan kuvia kerran viikossa niin näkee tämän mahan kasvun...

Ja sokerirasituksen seurauksena mulle varattiin neuvola-aika. Täti aikoo kuulema pitää mulle saarnan hyvistä ruoka-aineista ja muusta. :( Joudun siis tarkkailemaan syömisiäni kun paastosokeri oli vähän koholla. Muut arvot olivat kuulema hyvät, joten ei kait vielä mitään paniikkia. Paastosokeria tarkistetaan uudelleen vielä parin viikon dieetin jälkeen. Höh! Eikä mitään muuta tee mieli kuin suklaata ja pizzaa. Ala tässä sitten tarkkailemaan syömisiä.
 
angsteri
Mörölle tsemppiä neuvolan ripitykseen ;) ! Otahan huumorilla! Mäkin syön kyllä aika epäterveellisesti nykyään. Vähän hirvittääkin. Onko karkista muuta haittaa kuin se, jos lihoo tai siis sokeriarvot nousee? Onhan niissä väriaineita, mutta oikeasti siis onko karkki todella haitallista? T. Karkkihiiri

Mäkin olen ottanut todella vähän kuvia mahasta. En tiedä mikä laiskottaa. No, ehtiihän sitä vielä...

Angsteri 28+2
 
Alessia
angsteri: Mä luin joskus, että jos raskausaikana herkuttelee paljon, lapsesta tulee todellinen sokerihiiri. Eli se tottuu sokeriin ja siksi "tarvitsee" sitä. Kait tuo siis voi olla yksi tapa miten omat ruokailutottumukset periytyy.
 
Eliisa-81
On tää ihmeellistä tää kehon toiminta, mulla on nyt pari päivää ollut sillain että rinnoista tulee jotain nestettä, onko se sitten maitoa vai jotain sen esiastetta en tiiä.. Onko muilla? Mä oon ollut miehen kanssa ihan ihmeissäni, luulin ettei sitä nyt vielä alkaisi tulla. Tulee sen verran kuitenkin sellaista kirkasta nestettä että tahrii vaatteita ja pitää kai alkaa ostaa niitä liivinsuojuksia…

Mäkin syön paljon karkkia, etenkin suklaata. Kävin töissä vaa-alla tänään ja pääsiäisenä oli tullut mässäilystä n.600g painoa lisää...

Eliisa 26+3
 
Nadele
Eliisa: Esimaitoahan se. Mulla on tullut jo vaikka kuinka monta viikkoa. "Nautin" näköjään kaikista oireista ns. koko rahan edestä.

Minä päätin antaa neuvolan ripityksen jäädä omaan arvoonsa. Neuvolan hull... erikoisen lääkärin mukaan mun pitäisi elellä sokerirasitukseen asti kuin olisi jo diabetes, mutta en varmaan elä. On se nyt helkkari, jos en saa rauhassa syödä edes hedelmiä. Himoitsen nimittäin luumuja, viinirypäleitä, satsumoita, nektariineja, omenoita... melkein kaikkia hedelmiä. Ja kun siihen sokerirasitukseen on vielä niin pitkä aika! Viikkoa ennen sokerirasitusta on neuvola, ja jos silloinkin on pissassa sokeria, niin sitten skarppaan jo sen viikon varmuuden vuoksi. Ja tietysti sitten pitää muutta syömisiä, jos diabetes todetaan.
 
Lilybelle
Moron, sitä kirkasta nestettä on tosiaan alkanut tulla näillä main. Googletin, että sen nimi on kolostrum. (Vai muuttuukohan se kolostrumiksi vasta synnytyksen jälkeen? )Mutta sitä esiastetta vauva syö ennen kuin varsinainen maito nousee. Kirkas neste on käsittääkseni täynnä suoja-aineita ja ravinteita ja on vauvalle hyväksi. Kivaa päästä imettämään, minä tykkäsin siitä puuhasta!
 
lynn_e 30+5
Tämäkin odottaa imetystä jospa se sujuisi paremmin kuin viimeksi ; nännit aukesivat ja vuosivat verta pitkään.. toivotaan että ovat karaistuneet ja kestäisivät nyt paremmin.

Minäkin olen sellainen karkkihiiri ettei toista, aina saatava hyvää. Päätin kyllä nyt hieman alkaa tarkkailemaan tosissani syömisiäni, alkaa painoa olemaan jo +8kg tulleena. Ja lopussahan se nimenomaan nousee enempi. Olisi vähemmän pudotettavaa sitten.

Eilennä oli neuvolalääkäri - ultraankin pääsin. Vauva vastaa kokonsa puolesta tarkalleen päiviänsä.
 
Alessia
Täällä taas on ihan erilaiset ajatukset imetyksestä... Lupaan kyllä yrittää, mutta en ole kovin toiveikas. En ikimaailmassa usko että pystyn täysimetykseen, vaan luotan lohdullisiin sanoihin, että parempi vähän kuin ei yhtään. Mulla on aina ollut arat rinnat enkä pidä minkäänlaisesta niihin koskemisesta. Jos (ja kun) imetys sattuu, en varmasti pysty siihen.

Rv 26+2
 
angsteri
Oho, niin ne kropat toimii erilailla. Mäkin odotan imetystä, tosin hieman pelonsekaisintuntein -ei ole aikaisempaa kokemusta. Kauan ajattelitte imettää? mä ajattelin hieman yli puoli vuotta. Saa nähdä sitten muuttuuko suuntaan jos toiseen, kun on pienokainen edessä. Niin ja tuleeko sitä maitoa edes.

Mä idiootti menin tänään taas reväyttämään sen saman "nivus/vatsalihakseni", josta kirjoittelin täällä jo aikaisemminkin (sen mitä luulin kystakivuksi). Olin tänään asioilla ja meinasin kaatua. Onneksi tasapaino piti, mutta siitä upeasta liikesarjasta sain taas lihaksen kipeäksi ja taas konkataan....

Rv 28+3
 
Nadele
Minä odotan imettämistä ihan innoissani. On niin jännä ajatus, että pystyy toimimaan ruokinta-automaattina, oikein kunnon lehmänä :) Todellisuudessa se tuskin ainakaan alkuun on erityisen kivaa, mutta olen varautunut siihenkin. Tavoitteena on imettää jonnekin puolen vuoden ja vuoden välille. Katsoo sitten, miten lähtee sujumaan.
 
Mörkö 28+1
Mulla on tarkoituksena heti synnärillä ilmoittaa etten meinaa imettää (tarkoitukseni on pumpata maitoa pulloon pari ensimmäistä kuukautta). Viime kerralla yritin niin saada imetyksen käyntiin, etten saanut nukuttua ollenkaan ja aloin muuttua zombieksi. Älysin lopettaa yrittämisen siinä vaiheessa kun pelkäsin aina nukahtavani vauvan päälle kesken imetyksen. Pulloruokinnassa on se hyvä puoli, että isä pääsee täysillä mukaan vauvan hoitoon heti alusta lähtien :)

Huomenna on pitkästä aikaa neuvolalääkäri. Olen kuullut, että tämä lääkäri kertoo arvauksensa lapsen sukupuolesta jos sitä kysyy -ja ajattelin kysyä.
 
Irina69
Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki oli niin kuin pitää eli tyttö kasvaa käyrien mukaan, nyt painoa oli kokonaista 1050g. Sf-mitta 25 ja hg oli noussut tosi reippaasti ja oli 125 (3 viikkoa sitten 106). Sokerirasituksen tuloksista sen verran, että vaikka olivatkin ok, niin yksi arvoista (vika arvo eli 2 tunnin jälkeen otettu) on rajalla, joten tuo paastosokeri tarkistetaan taas 3 viikon kuluttua. Pitää pikkaisen hillitä tuota makean syöntiä muutenkin, ettei paino ala nousta enempää. Nyt painoa on tullut lähtöpainoon lääkärin mukaan ihan maltillisesti eli alle 6 kg. Nyt mulla vaihtuukin neuvola kun muutetaan, joten saa nähdä millainen terkkari uudessa neuvolassa on, nykyisestä olen kyllä kovasti tykännyt.

Itse aion yrittää imetystä, jos se vain suinkin onnistuu ja jatkaa täysimetyksellä puolivuotiaaksi asti mikäli maitoa piisaa. Saa nähdä sitten miten onnistuu, voihan olla ettei maitoa tule tarpeeksi tai että immettäminen muuten osoittautuu mahdottomaksi.

Irina ja Mirjami 27+2
 
MinttuO ilmoittautuu
Esikoinen sairastanut viime viikosta lähtien ja olen yksin kotosalla joten en ole paljoa koneelle kerinnyt.

Eipä kummempaa kuulukkaan. Lääkärin nla oli pariviikkoa sitten ja siellä kaikki hyvin.

Vauveli potkii kovasti ja rv 30+0 tuli tänään täyteen joten viimeiset 10vkoa edessä!

Aion imettää tälläkin kertaa niin kauan kuin tissi kelpaa. edelliset lopettaneet itse imemisen 9-10kk ikäisenä. Kiinteitä aloiteltu 4-6kk ikäisenä pikkuhiljaa ja siitä sitten ovat itse lopetelleet imemisen.

Kestovaippailua aion kokeilla tämän kesäkuisen kanssa. Olen itse tämän hössäkän keskellä koettanut kutoa villahousuja ja ekat on nyt loppusuoralla. =)

Nyt mentävä...

 

Yhteistyössä