Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Eliisa-81
Mullakin oli tänään lääkärineuvola. Kaikki oli pikkuisella hyvin, painoa sillä 600g, Hmg 119. Virtsassa oli proteiinia joten menen huomenna aamulla labraan ja ottaa tarkemmat puhtaat virtsat ja fluorinäytteet. Toivottavasti on vaan joku pikkutulehdus, ei mulla ole mitään muita oireita ja viikotkin kuulemma vielä aika pienet siihen raskausmyrkytykseen... Inhottaa vaan ravata siellä labrassa kun joutuu sumplia töiden kanssa, sit pitää pidättää pissaa koko aamu (mikä on oikeesti tosi vaikeeta kun ravaan puolen tunnin välein pissalla ja yölläkin pari kertaa), ja sit vielä se, että labraan jonotus päivystyksen aulan tilassa on inhottavaa, koska siellä on usein paljon spurguja ja haisevia ihmisiä..itä-helsingin meininki...kerran joku röhnötti pitkin pituuttaan ja örisi ja kuolasi lattialla. En tajuu miks äitiysneuvola on samassa tilassa päivystyksen kanssa
 
Irina69
Eliisa: pyydä seuraavalla kerralla näytepussi mukaasi, mulle se on aina annettu automaattisesti mukaan ja sitten olen heti aamusta klo 8.00 jättänyt sen labraan töihin mennessä. Näin voit tehdä näytteen heti aamupissasta, eikä tarvitse odotella labrassa. En ole kuullukaan, että noinkin tehdään, varsinkin kun kysessä on odottava äiti, jonkn rakko on muutenkin herkkä ja pissalla täytyy ravata koko ajan. Niin ja itä-helsingissä käyn neuvolassa minäkin.
 
Mörkö 26+2
Huomenta,

Kiitos hyvistä autovinkeistä. Täytyy vissiin kirjata ylös kaikki vaatimukset, että ne sitten muistuvat mieleen siellä kaupassakin...

Vakuutuspaperit pitäisi myös laittaa eteenpäin viikon aikana. Alkaa kohta olemaan jo kiire sen(kin) kanssa. Kääk.

Älytön kiire töissä. Lisää toiste siis!
 
Eliisa-81
kiitos Irina69 tiedoista, kyllä ne tänään labrassa kertoivatkin että voin tuoda näytteen aamulla kotoakin.
kysymys: kuinka moni tekee niitä lantionpohjan lihasten harjoituksia, joista neuvolassa/ultrassa annetaan esite? Siis mä oon ainakin unohtanut alun jälkeen harjoittaa niitä päivittäin ...Kuinka olennaista se synnytyksen kannalta oikeasti on että onko niitä jumpannut ja kuinka paljon, mitä luulette?
 
Alessia
Eliisa: Mä olen treenannut jo jonkin aikaa (kuukauden?). Uskon että se on tärkeää, ei taida olla kivaa jos tulee pissat housuun...

Taidan olla myös vähän hullu, olen noin viikon ajan kävellyt joka päivä 10 minuuttia varpaillaan, kun Anna Wahlgren mainosti Lapsikirjassaan, että sillä tavalla ei jalat levähdä... Ostin juuri kahdet uudet kengät (tyhmä minä!) enkä haluaisi muutenkaan heittää kaikkia vanhoja kenkiä mäkeen. En sitten tiedä onko tossa vinkissä mitään järkeä.

Siinä Lapsikirjassa oli myös rentoutus- ja hengitysharjoituksia, joita yritän tehdä joka päivä (aloitin viikonloppuna).

Hirveästi siis pitäis kaikkea tehdä!
 
Katzu
Huomenta

En ole tänne ehtinyt kirjoittamaan vähään aikaa. Talviloma jälkeen alkoi työt ja ollut ihan mieletön kiire koko viikon. Mutta kaikki siis täällä ok ja lääkärineuvola ensi keskiviikkona.

Katzu ja Nöpö 27+1
 
Alessia
MinttuO: Millaista oli äitiysjoogassa?

Mulla se alkaa maaliskuun lopulla. Tosi vaikeaa oli löytää ryhmää loppukevääksi, kun useimmissa paikoissa ryhmät on alkaneet tammikuussa. Lopulta löysin kaksi vaihtoehtoa, joista toinen kävelyetäisyydellä kotoa, joten sinne menen. Toiveena olisi että siellä tehdään harjoitteita, jotka helpottavat synnytystä.
 
Nadele
Maanantaina on jännä päivä tulossa, kun lääkärissä arvioidaan, voinko mennä takaisin töihin. Jos kohdunsuu on ok niin minähän haluan sinne töihin vaikka mikä olisi! Tyhmää olla kotona kun yhtä hyvin voisi olla töissä. Pääsee sieltä pois, jos alkaa taas supistella enemmän.

Eliisa: Miten teillä saa lääkärineuvolassa painoarvion? Ultrataanko siellä? Meille on näköjään tulossa aika iso vauva, kun Pisteen painoarvio oli jo kaksi viikkoa sitten äitiyspolilla tehdyssä ultrassa 585g :eek: Meillä kun taitaa LA olla samana päivänä. Olen tilannut tasan kolmekiloisen vauvan, mutta ehkä tilaus ei ole mennyt perille :)

Lantionpohjalihaksista: Olen välillä yrittänyt tehdä, mutta nyt on ollut pakko unohtaa koko homma, kun lihastreeni saa aikaa supisteluja.
 
Irina69
Nadele: Toivottavasti kaikki on ok ja pääset töihin. Itse olen myös menossa maanantaina töihin ja ainakin nyt selkä tuntuu hyvälle, saa nähdä sitten miltä tuntuu koneella koko päivän istuttua. Johan tässä on tullut 5 viikkoa oltua jo saikulla, joten on tosi kiva päästä välillä töihinkin ennen kuin seinät kaatuu päälle..

Viikonloppu menee rattoisasti pakatessa, en usko, että viikolla taas töiden päälle jaksan pahemmin pakata, onneksi edessä on sentään pääsiäispyhät. Alunperin piti pääsiäisenä mennä anoppilaan, mutta jää nyt väliin lähestyvän muuton vuoksi, ehtii sitä sitten vielä huhti-toukokuussakin, kun vielä uskaltaa matkustaa vähän pidemmälle.

Lantiopohjalihaksia en ole juuri harjoittanut tuon selän ja häpyliitoskipujen vuoksi, mutta kyllä tässä pakatessakin jotain voimaharjoitusta tulee. Isäntä on duunissa enkä uskalla nostella paljon laatikoita, joten raahaan niitä edestakas pois tieltäni, isäntä saa sitten kotiin tultua laittaa ne oikeille paikoille ja pinoihin. Kyllä pakkaaminen on työlästä kun tavaraa on paljon ja neliöitä vähän, tuntuu ettei ne laatikot tahdo mahtua oikein mihinkään, eikä kauhean korkeita pinojakaan voi tehdä, kun ei riitä kädet..

Nyt taas pakkaamaan!

 
Irina69
Ai niin, Nadele meillä vauva menee ihan keskikäyrällä ja painoarvio oli 25.2. eli 19 päivää sitten 584g ja mulla on 4 päivää aiemmin la. Eli ei mun mielestäni ainakaan vielä viittaa tuo painoarvio sullakaan välttämättä erityisen isoon vauvaan vaan ihan keskikokoiseen:)
 
angsteri
Juu, ehdottomasti kannattaa purkittaa näyte jo kotona. Mullakin se odottaa tossa purkitusta. Jos tulee oireita voin viedä sen suoraan labraan.

Mä en ole muuten saanut mitään "esitettä" lantiopohjan lihasten harjoituttamisesta!! Täytyykin kysyä ensi kerralla. Mä tosiaan kävin neuvolassa viime keskiviikkona ja tällaiset oli mun tämän kertaiset tulokset:
Paino: + 8kg, iiiiiiiiiiikkkkkk! (tosin vatsa ei ole toiminut viikkoon...)
hb: 127
Sf-mitta: 23,5
ja tosiaan nukkelin painoarvio lääkärissä oli 860g.
Kaikki menee kuulemma keskikäyrillä. Huhtikuun alussa saadaan sitten lopullinen painoarvio siitä, paljon Nuki tulee luultavasti painamaan syntyessään. Odotan jo innolla kahden viikon päässä häämöttävää synnytysvalmennusta!

Hyvien kuulumisten lisäksi on negojakin. Liitoskivut on lisääntyneet ja nyt ne on jo vasemmanpuolisen nivusenkin kohdalla... kun nyt eivät menisi pahemmaksi.

Keväistä sunnuntaita!

27+0

 
lynn_e 29+2
Mulla ei ole vielä edes ollut lääkärineuvolaa vaikka nyt on jo 29+2 !!!

Näin hienosti toimitaan meidän kunnassamme. Neuvolatäti lupasi etsiä minulle toisen lääkärin (en mene tämän kunnan tietämättömälle 60v miehelle joka määrää kaikille vain buranaa vaivaan kuin vaivaan) mutta eipä ole kuulunut mitään, jospa tuo tajuaa tiistaina kun mulla on neuvola-aika. Saisinkohan minäkin painoarvioita? Kirjojen mukaan tällä viikolla vauva on noin 1350g ~ saa nähdä.

Paino on alkanut nyt nousemaan, omien punnitusten mukaan nyt on tullut noin 6-7kg.
Vielä on reipas 10viikkoa aikaa nousta joten uskon että tuonne +10-15kg mennään.
No saahan sen pois sitten, onneksi on kesä ja ihanat kuntoiluilmat.

Kipuiluja ei ole onneksi vielä ilmaantunut pahemmin. Jos päivällä on eksynyt kunnon vaunulenkille tai shoppailukierrokselle tytön kanssa niin sitten voi illalla kolotella.
Yöllä on joskus vaikea löytää asentoa, täytyy melkein mennä tyhjän mahan kanssa nukkumaan, muuten menee koko yö pipariksi.
 
Mörkö 26+4
Lantiopohjalihaksia olen treenaillut säännöllisen epäsäännöllisesti. Fysioterapeuttien pitämän mammatapaamisen jälkeen on tullut huomioitua nuo lihakset aina nostaessa esikoista tai muissa "rääkki-tilanteissa". Noh, sit se fysioterapeutti kuitenkin sanoi, että joillekin tulee lihasten kanssa ongelmia ja joillekin ei -eikä tämä ole riippuvainen siitä onko lihaksia treenattu vai ei.

Huh. Yöt on alkaneet olemaan tuskallisia. Närästää ja ahdistaa ja lisäksi ukko kuorsaa. Ilman päiväunia olen aivan pihalla jo kuudelta illalla. Ja kaiken tän sivussa huomasin tänään jo haaveilevani isommastakin lapsikatraasta!! Olen siis todella unen tarpeessa :D
 
Eliisa-81
Mun lääkäri on kyllä tosi hyvä, kävisin mieluusti useamminkin siellä,mutta seuraava tapaaminen on vasta raskausviikolla 36, jolloin katsotaan onko vauva perätilassa vai kääntynyt. Nyt se oli perätilassa kun ultralla katsottiin mutta ehtiihän kääntyillä vielä monta kertaa kuulemma. Meillä katsotaan lääkärikäynnillä ultra, mutta on kai tuurista kiinni, koska mun lääkäri sanoi että juuri hänen huoneessaan sattuu olemaa laite, muilla välttämättä ei. Oli kyllä ihana nähdä, vauva oli vielä naama just kameraan päin ja sillä näkyi tositosi tarkasti kasvonpiirteet ja jopa ilmeitä! Sanoi että mun vauva on vähän pienikokoinen (n.600g), mikä on mun mielestä ihan ok jos syntyykin pienenä kun oon itse aika pieni. Monet tutut ihmettelee pientä mahaani vaikka kohta on menossa jo seitsemäs kuukausi. Olin itsekin odottanut isompaa jo tässä vaiheessa, toisaalta maha on ihan kivikova ja täyttä tavaraa sitten se pienikin massa.

Mullakin oli muutto isompaan tossa reilu kuukausi sitten ja oli kyllä kamalaa. Onneksi se on nyt tehty. Vaikka koetin vältellä raskaiden laatikoiden nostelemista niin kuitenkin jatkuva pakkaaminen/purkaminen:kyykistely ja kumartelu oli tosi raskasta niin selälle kuin vatsalle. Ja henkisesti stressaavaa myös, itkeskelin pari päivää muuton jälkeen kun oli niin väsynyt ja helpottunut olo. Onneksi ei tarvinnut viimeisillään muuttaa
 
Katzu
Huomenta, nostetaanpa meitä ylöspäin.

Kysyisin, että katsotaanko teillä joka kerta neuvolassa ultra, jotka olette saaneet noita painoarvioita??? Meillä ei ole ultraa....

Täällä oikeastaan vointi ennallaan ja keskiviikon lääkärineuvolaa odottelen. Äippäpakkauksesta ei edelleenkään tietoa..... Mälsää. Vaatteita (siis ne jotka on jo ostettuna/saatuna) alan varmaan pesemään pääsiäisenä :)

Olisi sellainen toive, että laittaisi aina viestin loppuun viikot+päivät, kun ei meinaa muistaa missä kohti kesäkuuta kenenkäkin la on. Ja en viitsi alkaa etsimään missä on viimeisimmät päivitykset :)

T: Katzu ja Nöpö 27+3
 
Irina69
Terveisiä täältä töistä, ainakin vielä selkä tuntuu suht ok:lta ja on tosi kiva olla täällä:) Ei mulla ole neuvolassa ultrattu kuin kerran aika alussa ja silloinkaan ei terkkari löytänyt sikiötä, vaikka doplerilla sydänäänet löytyikin. Sain tuon painoarvion 4D-ultrassa.

BTW. Ehdotin miehelle tytön nimeä, jonka olen aina halunnut tytölleni ja mies totesi heti, että onpa kaunis nimi, se annetaan. Ajattelin, että vääntöä tulisi enemmänkin, mutta näköjään ei, hyvä niin:) Mirjami se ei kuitenkaan ole, mutta olkoon työnimenä nyt kuitenkin synnytykseen asti.

Irina ja Mirjami 25+6
 
Alessia
Irina: Tosi hyvä tuuri, että teillä nimestä päättäminen oli noin helppoa! Mä olen jo ihan epätoivoinen ja suorastaan pelkään, että päädytään antamaan joku nimi jota olen aina inhonnut, kun ei sopivaa löydy. Toinen ja kolmas nimi on varmaan jo selvillä, mutta etunimi ihan mahdoton... Ja kumpikaan noista ei käy etunimeksi, koska toinen on liian lähellä miehen nimeä (ja liian yleinen) ja toinen liian pitkä (haluamme sellaisen nimen jota myös käytetään).

Alessia 25+0 (kait?)
 
MinttuO ejk
Me ei saatu painoarviota edes rakenneultrassa. Ei ole saatu ed lapselta, silloin eri ultraaja. Eli täällä ei vissiin tapana ollenkaan.

Meillä on nimiasioista aina vääntöä ja varmasti tästä kolmannestakin. Poikien nimiä en ole keksinyt vielä yhtään sopivaa ja mies on teilannut kaikki tyttöjen nimet. Ajattelin jättää tällä kertaa tuon nimenmietinnän kokonaan miehelle...kun mun keksimät harvoin kelpaa vaikkakin ed lapsilla on kyllä mun keksimät nimet jotka ovat sitten miehelle kelvanneet. Mut nyt en jaksa samaa rumbaa ja en ole kamalasti edes miettinyt. Jotain pitää kai hätäkastelappuun keksiä. mut nehän saa vaihtaa myöhemmin.

Mä en ole saanut vielä kelalta rahoista/päivistä päätöstä. Olen odottanut jo kuukauden. Soitin joku aika sitten ja paperit on sisässä...odottamassa käsittelyä...aika pitkään kestää...mikä ihme siellä mättää!

Täällä sataa lunta...tylsää...muutenkin mieli matalana niin tuo keli ei sitä kohenna. On aikamoista vuoristorataa nämä mielialan vaihtelut...riittää vaikka muillekkin jakaa eri tunteita.

Nyt ei kummempaa

MinttuO ja ryyni rv 28+3
 
Nadele
Mulle tuli lääkäristä hyviä ja huonoja uutisia.

Hyvät uutiset ovat, että saan mennä kokeilemaan työntekoa, ja että vauva voi erittäin hyvin.

Huonot taas, että pissassa oli sokeria, joten tie käy rasitustestiin. Senkin ajan sain vasta kuukauden päähän, on vähän ruuhkaisaa.
Mutta täytyypä sanoa, että oli todella ihmeellinen lääkäri! Sai kauhean kohtauksen, kun kerroin syöneeni tänään 100g karkkia. Reaktiosta olisi voinut päätellä mun vetäneen viinaa ja huumeita. Sain kauhean moraalisaarnan osakseni syömisistä eikä lääkäriä kiinnostanut kuunnella sitä, että ruokavalioni on mielestäni erittäinkin terveellinen. Paras osuus tässä saarnassa oli se, että sain moitteita myös liiasta hedelmien syömisestä. :) "Tietysti olet vielä syönyt jotain makeita hedelmiä!"
Sain sanomista myös siitä, että en ole harrastanut päivittäin liikuntaa (lääkäri ei noteerannut sitä, että sainoin käyväni kävelyllä lähes joka päivä). Ihan kiva muuten, mutta edellinen neuvolalääkäri käski pääasiassa vain maata suppareiden takia.

Onneksi ei tarvinnut pahoittaa mieltään, kun tiesin jo etukäteen tuon lääkärin _todella_ ihmeelliseksi. Ymmärtäisin saarnauksen (tosin en tuolla tunteen palolla), jos olisin elänyt kauhean epäterveellisesti ja lihonut törkeästi, mutta painoakin on tullut vain 4,5kg.

Piste 25+2
 
Eliisa-81
Nii ei meillä neuvolakäynneillä ultrata kuin niillä joissa ollaan lääkärillä, eli siis kaksi vai kolme kertaa tähän mennessä, +varhaisultra ja rakenneultra.

Aika tosi ihmeellinen lääkäri Nadelella. Taitaa olla hieman hermoheikko terveysvartija. Mitenkä sait testiajan vasta noin pitkän ajan päähän?

Mullakin oli pissassa ties mitä sekaflooria ja hiivaa, uudestaan testeihin ja blääh joku kuuri...ja osan tulosten saanti menee tietty pääsiäisen yli. Toivottavasti ei mitään pahempaa tule, on meinaa ollut alavatsan aristusta ja kipuja tänään. Kaverilla oli ollut raskausviikoilla 25-30 välillä paha virtsatientulehdus, joka oli yhtäkkiä yltynyt niin ettei kuulemma pystynyt kivuilta kävelemäänkään.

Eliisa 25+1
 
Iines2
Nosto!
Ihanaa, kun on valoisaa jo aamusta ja pidempään illasta! Tervetuloa kevät ja kesä ja ennen kaikkea vauva :)
Masun liikkeet ovat hurjia, ihan hillitöntä melskaamista aina välillä. Ja liikkeet saattaa tuntua yhtäaikaa joka puolella, joten siitä voi päätellä, että kaveri on jo suht. iso, eikä mikään pikku kirppu enää...(nyt rv 28 +)
Ajatelkaa rakkaat siskot, enää pari-kolme kuukautta ja vauvat syntyy, ou jee! Pitkä ja pimeä syksy ja talvi alkaa vihdoin kääntyä voiton puolelle. Jaksuja kaikille!
 
Irina69
Tulin juuri sokerirasituksesta, mulla aika varattiin jo kans kuukausi sitten, joten ruuhkaiselta tuntuu meilläkin.

12 tuntia ensin ravinnotta ja sitten aamu 8:ksi labraan. Ensin otettiin verikoe, josta selvitettiin, että testi voidaan tehdä (arvon pitää olla alle 8). Sitten join pari mukillista sitä ällöä sokerilientä. Eka verikoe otettiin tunnin kuluttua ja toka kahden tunnin kuluttua, väliajat meni odotellessa käytävillä. Onneksi oli virkkuutyö mukana, lukemisesta ei oikein tullut mitään, kun ympärillä on hulinaa koko ajan. Jos olisi tullut huono olo (joillekin kuulemma tulee), niin olisin päässyt pitkäkseni johonkin lepohuoneeseen. Tulokset on valmiit huomenna, täytyy silloin soitella terveydenhoitajalle.

Pieni vahinkokin kävi, kun oli otettu toinen verikoe samasta kyynärtaipeesta, pääsin vessaan ja huomasin että jostain tulee verta tosi paljon, se kyynärtaivehan se oli, olis pitänyt painaa kauemmin haavakohtaa, mut kun oli niin kova pissahätä. Onneksi oli tumma villatakki, verta nimittäin tuli niin paljon, että takin oikea hiha oli ihan verestä märkä. Mitä opimme tästä? Paina haavaa tarpeeksi pitkään ja laita verikokeisiin varmuuden vuoksi tumma pusero:)

Kannattaa muuten varata mukaan jotain syötävää, esim. joku hedelmä, ellei ihan vierestä löydy kauppaa, niin saa jotain syötyä heti testin jälkeen. Mulla ainakin on nyt hirveä päänsärky, kun odottelin syömistä tänne töihin asti.

Irina ja Mirjami 25+6
 
Pretty in Pink
Kivoja lääkäri/neuvolakokemuksia teillä...

Tuntuvat olevan kovin virkaintoista porukkaa noissa neuvoloissa. Mulla mitattiin viimeksi neuvolassa sokeri, kun aika oli kahdeksalta, enkä ollut ehtinyt syömään. Mahtoi olla pettymys, kun arvo olikin vaan 4.

Mä en ole treenannut lantionpohjan lihaksia, eikä niistä ole mulle neuvolassa puhuttu sanallakaan. Multa tosi fysioterapeutti mittasi lantionpohjan lihasten puristusvoiman ja sen kuinka rennoksi lihakset saan. Sitten se neuvoi ponnistamaan niin kuin synnytyksessä pitäisi. Siinä ponistaessa pitäisi samalla pitää lantion lihakset rentoina ja rentoutta sitten seurattiin niillä mittareilla. Sain kivan ahaa-elämyksen. Tietysti niitä lihaksia pitää treenata jännittämällä tulevaisuutta ajatellen, mutta synnytyksessä ne nimenomaan pitäisi rentouttaa. Moni kuulemma punnaa lasta pihalle niin että samalla jarruttaa lantion pohjan lihaksilla vastaan. Että synnytysvinkkejä vaan ekakertalaisille.
 

Yhteistyössä