Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Lilybelle
Mintulle onnea 30. viikon virstanpylväästä! Sitä minäkin tässä odottelen, vielä pari päivää aikaa! Ihanaa kun tulee viikonloppu, en millään malta keskittyä työntekoon. Kotona on kaiken maailman sisustusprojektia käynnissä, kun yritetään tehdä tilaa vauvankamppeille. Mies ei ole vielä ilmeisesti tajunnut, että perheenlisäystä on tulossa. Piti vielä varhaisena tuoda vauvansänkyä alas vintiltä. Pöh.

Minä täysimetin 6 kk asti, ja kokonaan taisi loppua vähän yli vuoden ikäisenä. Mutta kaikille ei imetys sovi, turha sitä on itseään kidtuttaa jos fyysisesti tuottaa tuskaa. Pullosyötöt yöllä voisivat olla tosi hyvä idea, jotta miehenkin sais mukaan touhuamaan. Esikoisen kohdalla se vain nukkua posotti ja kertoili sukulaisille, että lapsi nukkuu yöt läpi. Juu, ei se herännyt kuin 1,5 tunnin välein. :p

Aurinkoista viikonloppua mammoille! Lilybelle ja vaavi 29+4
 
angsteri
No niin, nyt on sitten täälläkin alkanut tulemaan sitä kirkasta esimaitoa. Taisitte tartuttaa mut ;)! Ei sitä paljoa tule, huomasin vain eilen kaksissa rintaliiveissä pienet laikut, joten kai se sitä sitten on.

Eilen oltiin synnytysvalmennuksessa ja se oli lievähkö pettymys. Valmennus kesti kaksi tuntia ja puolitoistatuntia siitä oli kalvosulkeisia, joissa oli myös turhia asioita, mun mielestä. Mielenkiintoisimpia aiheita oli kivunlievitys ja synnytyksen edistyminen ja tietenkin se milloin on hyvä lähteä sairaalaan. Itse synnytyssaliin ja perhehuoneeseen, ym.tutustuminen oli mukavaa ja mielenkiintoista, mutta se kesti vain puolisen tuntia ja kaikki mentiin kiireellä läpi. Mekin nähtiin perhehuone vain ovelta :( . Mun mielestä tarkemman tietopaketin olisi voinut antaa kotiin luettavaksi.

Tällaista täällä. Nyt vain odotellaan rv 30 ylittymistä!

Rv 29+0
 
Katzu
Moikka kaikki muutkin esimaitoilijat :) Mä olen nyt melkein nukkunut imetystopissa ja liivinsuojuksissa, ei ainakaan enää lakanat kastu.

Vaatteet alkaa olla pestynä ja silitettynä. Myöskin talkit, pumpulipuikot, vanulaput yms. sellaiset ostettuna. Selkeästi kooltaa isoin tavara mikä puuttuu on amme. Muuten alkaa olla hyvällä mallilla hankinnat.

Vointikin ollut melko hyvä ja kahdeksan päivää pitäisi vielä töissä kitkutella, sit alkaa kesäloma. Lantion löystymisestä johtuvaa tuntemusta havaittavissa. Yleensä jos olen päivällä ollut paljon jalkojen päällä, niin illalla meinaa toinen jalka pettää.Esim sohvalta liikkeelle lähtö ja kävely hetken aikaa on melko vaivalloista. Niin ja juurihan olin melkein viikon tosi kovassa flunssassa. En paljoa muuta tehnytkun makasin.

Eipä tässä muuta

Katzu ja Nöpö 29+2
 
Irina69
Pikipäin laitan kuulumisia, kun en tiedä ehdinkö enää koneelle ennen torstain töihin paluuta (ja toimiiko uudessa asunnossa edes luvatut yhteydet?).

Muutto on huomenna ja olen pakannut sellaset 8 tuntia päivässä, kummasti niitä voimia on löytynyt kun on pakko. Vauva on varmaan ihan ihmeissään, että mitä se mamma touhuaa, kun ei yhtään pysähdy eikä ehdi vaaville jutella kuten ennen. No onneksi ollaan loppusuoralla ja tämä muutto on kohta ohi, tavaroita ehtii sitten purkaa pienemmälläkin hosumisella.

Muuten voidaan kyllä molemmat ihan hyvin, selkä tosin kiukuttelee rasituksesta ja eilen reväytin häpyliitokseni, kun liukastuin lattialle kaatuneeseen veteen, onneksi tänään tuntuu jo hieman paremmalta. Kaiken kiireen keskellä sitä piti tosiaan mennä kaatamaan täysinäinen lattianpesuvesi lattialle, kauhea sotku ja tottakai se valui myös muutaman täyden ja ison pahvilaatikon alle. Pakko oli purkaa kamat laatikoista ja pakata ne uusiin laatikoihin. Niin kuin isäntä totesi mummonsa sanoin: ei päivää ettei haukka vie kahta kanaa.. Tarkoittanee, että sattumuksilla on tapana kerääntyä, kun muutenkin on kiire.

Hyviä vointeja teille kaikille ja aurinkoista viikkoa!

Irina ja Mirjami 27+6
 
Iines2
Täälläkin liitoskivut tulleet tutuksi taas. Ja orastava närästys. Plääh. Ei sais valittaa,mutta jos ihan pikkuisen kuitenkin :)
Vauvan liikkeet tuntuu vain toisella puolella, taitaa oleilla poikittain, ainakin 3 vkoa sitten ultrassa näytti olevan perätilassa. Tänään rv 30 ja painoa tullut 8 kg. Noh, ei stressata. Kesäkuuta odotellaan....
 
Lilybelle
Tsemppiä Irinan muuttoon, älä nyt hyvä ihminen reväyttele itseäsi enempää!

Täällä kaikki entisellään ja vointi hyvä. Jotenkin on tuo vauvan tulo tullut todellisemmaksi viime päivinä. Töitä on enää kuukausi jäljellä (tosin tekemistä on kahden kuukauden edestä.) Ihanaa kun on ollut keväisiä päiviä, niin energiaa on ollut aiempaa enemmän touhuta. En malta odottaa, että tapaan uuden perheenjäsenen!

Lilybelle ja vauveli 30+1 (Ihmeellistä kirjata noin paljon viikkoja, vastahan olin jossain 12 viikon paikkeilla.)
 
angsteri
Juu, kyllä aika on mennyt älyttömän nopeasti! Ja maha on kasvanut valtavaksi siinä samalla :) .

Eikö kukaan muu ole vielä aloittanut "valmennuksia"? Mehän oltiin jo lauantaina synnytysvalmennuksessa ja tässä kuussa on vielä kolme muuta perhevalmennusta. Kaikkiin me ei tosin osallistuta. Vain niihin mitkä koetaan tarpeelliseksi. Esim. toi liikunta ja ravitsemus- kurssi olisi pitänyt olla jo viikon 12 tienoilla, joten ei me siihen mennä enää. En koe, että siitä olisi hyötyä enää.

Aurinkoista päivää!

 
lynn_e
Hei vain täältäkin!

Valmennuksista; ei olla puhuttu sanallakaan neuvolassa...eikä mistään vastaavista. Uudella paikkakunnalla asustellaan niin voisi olla ihan mukava käydä ihan tutustumisenkin merkeissä. Mutta onhan tuo synnytys kertaalleen koettu (sektio) joka meni maailman kamalimmalla tavalla niin ei se voi enää niin säikähdyttää.

Vaatteet odottavat vielä pesemistä varmaan kuukauden-kaksikin, ehkä juuri laskettuna päivänä tajuan alkaa pesemään. Nyt vain tuntuu ettei ole kiire mihinkään.
Ja hankintojakin puuttuu edelleen (ne pikkujutut)... no ehtiihän tuota.

Mulla on jotenkin rauhallisen odottava mieli nyt vain.

lynn_e 31+4
 
MinttuO ejk
Tänne ei kummempaa...

Iskias vaivaa?? en edes tiedä onko se iskias vain näitä nikamajuttuja joita raskauden tässä vaiheessa voi tulla. Mutta siis oikea jalka vaivaa...astuminen sen varaan käy kipeää ja mietinkin lähdenkö jumppaan. Lepo kyllä auttaa mutta ei tarvi montakaan askelta ottaa kun vaivaa taas.

Viikkojakin jo sen verran etten tiedä suositellaanko jumppaa enää...en tiedä onko siinä mitään järkeäkään kun en kaikkea pysty tekemään. Vatsalihaksia ei enää ollenkaan. Kyykkyjä jonkin verran. Onneksi askensarjoissa ei hypitä. En tiedä yhtään ja kohta pitää tietää kun kello 19 se alkaa...

Mäkin kaivoin laatikoiden kätköistä vauvanvaatteita esille. Pitäisi alkaa pesemään niitä pikkuhiljaa. Ei ole enää niin montaa viikkoa jäljellä. Ja haluan kaiken olevan valmiina sitten kun synnytyskäynnistyy. Ekasta lapsesta meinaan mikään ei ollut valmiina kun vedet meni ja lähtö tuli...se ei ollut kivaa...=) Aloittelis nyt ajoissa jotta kaikki olisi valmiina viim. rv 37.

Nyt miettimään jumppaan lähtöä...

MinttuO ja ryyni rv 30+4
 
Mörkö 29+0
Tervetuloa mukaan Martha 08!

Kuukausi vielä töitä jäljellä minullakin. Ja tuntuu hurjalta ajatella, että enää 2,5kk jäljellä syntymään. Huh. Nyt täytyykin tosissaan pinnistellä sen koulun kanssa jottei se jäisi kovin surkeaan tilaan...

Käväisin siellä neuvolalääkärillä ja vaikka uhosin kysyväni tulokkaan sukupuolta, niin en saanut sitä sitten millään kysyttyä. Jännitti liikaa :D Se tieto jää siis odottamaan h-hetkeä.

Näin toista lasta odottaessa ei täällä meillä päin ainakaan tarjota enää mitään valmennuksia. Synnytyssairaalasta varaan kuitenkin tutustumisajan. Haluan käydä vähän fiilistelemässä etukäteen.

Muillekin on nähtävästi alkanut tulemaan noita jalkavaivoja jotka ovat vaivanneet mua heti raskauden alusta lukien. Painokin on alkanut nousemaan tuon liikkumattomuuden takia, joten toisaalta hyvä että jouduin tuon paastosokerin takia "dietille". Jatkuvasti tekee mieli herkkuja. Asiaa ei paljon helpota se, että niitä herkkuja löytyy täältä kotoa miehen työn takia vaikka kuinka. Edes hedelmillä en saa herkutella kun niitäkin saa syödä vain tietty määrä sen sokerin takia. No, ehkäpä tämä olo helpottaa ensimmäisen dieetti-viikon jälkeen...
 
*Martha 08
Koulu.. AARGG!! Sama ongelma kuin sulla Mörkö. Tänään oli eka kerran semmonen olo, että en oikeasti jaksa lähteä! Mies sai kummiski ylipuhuttua ja piristyinki päivän mittään. Töissä olen käyny koulun jälkeen ja viikonloppuisin, mutta eiköhän tämä mamma parin viikon sisään nakkaa kumihanskat siivouskärryyn ja anna tilaa kesätyöntekijöille :)

Aika on menny niin äärettömän nopeaa! Hyvä ku perässä pysyy, mutta kivahan se vaan on niin ei ala kyllästyttää heti alkuunsa. Miekään en mene ku synnärille tutustuun ja sitä oottelenki jo innolla.

Mie olen laittanu ittelle vähän jarrua nuihin herkku hommiin ko meinas mopo karata käsistä... Minkäs teet - jätski on niin sairaan hyvää!!!
 
Nadele
Mulla myös oikea jalka vihoittelee. Esimerkiksi eilen illalla en meinannut päästä sängystä ylös, kun tuli yhtäkkiä sellainen hermosäryn tuntuinen kipu pakaraan. Eli jalkavaivaisten kerhossa olen myös minä.

Meillä on valmennukset vasta toukokuussa, ja kaikki samalla viikolla. Tuleepahan kerralla melkoinen paketti! Kuulemma seurakunnan pitämä parisuhdeosio on aika turhaa lässynläätä, mutta TAYSin synnytysvalmennuksesta kuulin kehuja. Oli kuulemma mielenkiintoinen ja täyttä asiaa.

Töissä on tosi rankkaa aina välillä. Ei olisi oikein mun raskauden hommaa se lasten kanssa vääntäminen, mutta harva se päivä joku 3-4-vuotias vetää sellaiset raivarit, että täytyy pukea tai riisua väkisin jos meinataan minnekään päästä. Olen sitten operaation päättyessä vähintään yhtä läkähtynyt kuin se pieni raivopää. Ei sentään ole nyt kauheasti supistellut, mutta aika ilkeitä vihlaisukipuja tulee välillä töissä. Saa nyt nähdä, mihin asti voin olla töissä - onneksi mulle on sijainen tiedossa tarvittaessa.

Piste 27+4 pitää mahassa kauheata elämää. Vähän hirvittää, kun olen usein kuullut, että aktiivisimmat viikot ovat 28-32. Mut varmaan potkitaan ihan mustelmille kun tämä on nyt jo jatkuvaa höykytystä :eek:
 
Katzu
Martha 08 tervetuloa joukkoon :)

Pikaisesti vain, että minulla myös tuo oikea jalka meinaa iltaisin välillä pettää alta. Eli ollaan oikein sit vaivaiset oikeajalkalaiset :)

Nyt työt kutsuu
 
Mörkö 29+1
Miten se onkin kaikilla tuo oikean puoleinen jalka joka reistailee??

Maha-asukin liikkeistä: Musta tuntuu, että tän kaverin potkut on jo aiheuttaneet mulle mustelmia. Tekee nimittäin todella kipeätä kun se survaisee tuohon tiettyyn kohtaan kyljessä. Ulospäin ei kyllä näy mitään jälkiä, mutta kyllä se normaalia tuskaisempaa on.

Koulu sucks! :D Olen päättänyt saada kolmesta kurssista vielä arvosanan ennen kesää. Sit homma alkaa olemaan pulkassa tän kevään osalta. Yksi intensiivi-kurssi on kyllä vasta kuukautta ennen laskettua-aikaa, joten täytynee pitää sormet ristissä...
 
*Martha 08
Mie meinaan jo huolestua, ko ei ole mitään vaivoja.. en ees aina muista koko mahaa, vaikka ihan hyvän kokonen tuo jo onki :) Kaikkea sitä miettiiki *Khih Melkein joka ilta alkaa kyllä närästään, mutta jotenki sitä on asennoitunu sillain, että se kuuluu asiaan niin ei tunnu niin pahalta.

Mulla pitäs viimesen kurssin loppua 12päivää ennen laskettua. Olis kyllä kiva jos sais suoritettua sen, niin ei jäis roikkuun ja vois hyvillä mielin "lomailla"..

Kohta ois neuvola. Vähän jänskättää ko viimeks oli proteiinia pissassa, mutta eipä mulla ole kyllä muita raskausmyrkytyksen oireta ollu, niin en ole huolissaan. Laskettuun päivään ENÄÄ 8VIIKKOA JA 6PÄIVÄÄ!! KÄÄKS!
 
Irina69
Muutto takana ja olen ihan rikki. En suosittele muuttoa kenellekään enää näillä viikoilla, kaikki paikat on ihan tohjona, ihan kun olis vedetty leikkuupuimurin lävitse. En edes enää osaa sanoa mikä kipu johtuu raskaudesta ja mikä on muuton aikaan saamaa. Tänään taas töissä, onneksi, jotta saa edes vähän huilata, kotona laatikoiden keskellä ei vaan malta huilata, vaikka paikat olis kuin kipeät. No, voiton puolella ollaan, kunhan vielä viikonloppuna jaksais purkaa tärkeimpiä tavaroita. Loput, ei niin tärkeät kamat, voi sitten laittaa hissuksiin paikalleen.

Jään vapusta ensin vuosilomalle ja sitten äippälomalle, joten vasta sitten ajattelin ostaa loput vauvan tavarat ja laittaa vaatteet kuntoon. Siihen asti hommaa riittää tän muuton jälkimainingeissa..

Olen kolmena yönä joutunut ottamaan panacodin yöksi, kun muuten en liitoskipujen takia pysty nukkumaan, lisäksi jalat on olleet ihan hyytelönä. Pahinta on kuitenkin kädet eli kahtena yönä kädet on puutuneet niin pahasti etten edes tunne niitä, lisäksi niitä on särkenyt nyt kaksi päivää ja puristusvoima on lähes hävinnyt. Ei ole ikinä ollut kädet tällaisena, jostain keskustelusta aiemmin luin, että voisi liittyä raskauteen, onko jollakulla kokemusta?

Irina ja Mirjami 28+2

PS: Valmennuksia ei ole ollut vielä, täytyy uudesta neuvolasta kysellä niistä seuraavalla käyntikerralla, näin sovittiin edellisessä neuvolassa. Aiotaan kyllä käydä ne läpi kaikki ja minä käyn nekin joihin isäntä ei pääse työvuorojen vuoksi, kun tämä on meidän molempien tumpeloiden ensikoinen..
 
Pretty in Pi nk
Hei,

Meillä tuo valmennus on kai alkanut aikaisin, kun nyt ollaan jo puolivälissä. Meillä kokoontumiset on aina kerran viikossa.

Onpas kaikille ilmaantunut vaivoja. Mulla ei ollut oikeastaan mitään, pitää koputtaa puuta! Tänään aamulla lenkillä oikein mietinkin, että kun on liikkeessä ja vauva koisii niin ei meinaa edes muistaa olevansa raskaana. Yksikin päivä shoppasin yhdeksän tuntia korkkareissa yhdellä vartin istumatauolla enkä ollut moksiskaan. Onkohan tämä epänormaalia...Oon koko ajan ajatellut, että no nyt on kaikki ok, mutta kuukauden päästä on jo toinen juttu, ja sitten kun pääsen sinne kuukauden päähän niin ei mitään! Kiva juttu sinänsä, että jos jotain vaivoja ilmenee niin ne kestää kyllä sillä että loppu häämöttää.

No on mulla itseasiassa yksi vaiva, nimittäin pientä turvotusta on havaittavissa :I Sohvan, urheilutopin, lakanoiden, uimalasien yms. kuvat jää aika lailla pitkäksi aikaa ihoon. Sormuksia en enää käytä, vaikka toisina päivinä ne mahtuukin. Ilmeisesti turvotukseen saattaa liittyä myös se, että joskus aamuisin jalat saattaa tuntua raskailta niin kuin tosi kovan treenin jälkeen.

Irina: Sun käsien puutuminen voi liittyä turvotukseen. Turvotus ei kuulemma aina näy päällepäin. Googlasin yhden aiheeseen liittyvän keskustelun:

http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.phpp=359061&sid=fd5e1ed2bd58049e586cee664764dbaf
 
Irina69
Pritty In Pink: Ei toimi tuo sun linkkisi vaikka yritin kopsaamallakin:(

Voi olla tosiaan turvotusta vaikkei sormukset ahdistakaan, toinen vaihtoehto on rannekanavaoireyhtymä, joka saattaa tulla ilman syytäkin raskauden loppupuolella, synnyttäminen auttanee useimpia ja vaiva paranee sen jälkeen itsestään.

Liitoskipujen kanssa on jo pakosta oppinut elämään, mutta en silti kaipaisi nyt mitään uutta raskausoiretta. Aivan kamalaa, kun ei käsillä pysty kunnolla tekemään mitään ja tekemistä riittää niin muuton kuin vauvan kamojenkin kanssa. Lisäksi ahdistaa jo nyt tosi pahasti, jos vaiva jatkuu loppuun asti, se etten pysty neulomaan ja virkkaamaan tv:tä katsellessa:( Niin kuin olen aiemmin todennut, neulominen on mulla tosi pahanlaatuinen addiktio ja koen jo nyt vieroitusoireita, kun en ole muuton takia ehtinyt neulomaan vajaaseen viikkoon..
 
Pretty in Pink
Uusi yritys. Jos et pääse tuolla, niin googlaa hakusanoilla turvotus ja puutuminen

http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=359061&sid=fd5e1ed2bd58049e586cee664764dbaf
 
MinttuO ejk
Taitaa jotenkin kuulua raskauteen tämä oikean jalan kipuilu =)

Marthalle tervetuloa! Voipi olla etten enää jumppaa mene...katotaan nyt...aioin lopettaa jo rv 28 joitan mutta vielä siellä hillun...=) Mutta jos menen pitääpi tosiaan tehdä vaikka lantionpohjalihaksia.

Inha kipu...jumpassa ja joogassa kun menen selälleen lattialle makaamaan niin välillä tuntuu ettei sieltä ylös pääse. Kipu pahinta silloin. Ja kun ulkoilee niin kävely sitä rasittaa...mutta pakko liikkua...muuten pääräjähtää...!

Masussa kaikki ok...mitään uutta ei kuulu.

Taidan lähteä ruuan lämmitykseen. Nälkä on jatkuvasti...vaikka illalla olo kuin valaalla ja maha painaa kovasti keuhkoja ja mahaa...tuntuu että on hengästynyt vaikka vaan makaa sohvalla.

MinttuO rv 31+0
 
angsteri
Terveisiä sairaalasta!

Kaikki näyttää onneksi olevan hyvin. Vauvan paino tällä hetkellä on n. 1700g eli melkein 2kg jo. Lääkäri teki karkean arvion, että se voi painaa syntyessään 4,5kg. Mäkin painoin saman verran ja äidilläni meni synnytys helposti, joten täytyy toivoa, että menee mullakin kivuttomasti. Lääkäri myös sanoi, että mun pituiselle ihmiselle ton painoinen vauva ei ole paha synnyttää. Kuusi kiloinenkin tulisi kuulemma kevyesti...joopa joo..Kaikki oli siis ihan hyvin. Nuki oli myös ensimmäistä kertaa kääntynyt raivotarjontaan. Hyvä niin! Kohdun kaula oli lyhentynyt 2cm:n. Mä luulen, että vauva syntyy jo ihan kesäkuun alussa...ainakin kokoa siihen olisi..

Mullakaan ei mene enää sormukset sormiin, kihlasormusta lukuunottamatta. Vihkisrmus muuttaa sormen ihan sinipunaiseksi ;). Ja ilmoittaudun myös siihen joukkoon, joka kärsii oikeanpuolen liitoskivuista.

Marthalle tervetuloa munkin puolesta!

Leppoisaa viikonloppua! Koitetaan jaksaa vaivojemme kanssa!
 

Yhteistyössä