Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Thelma82 ejk
Nadele, ymmärrän hyvin kyllä ärtymyksen! Kolme ihmistä sanoo eriä niin varmasti vähän mutkikasta päättää ketä uskoo! Julkisen puolen toiminta on usein juuri tuollasta! Harmi et joudut nyt saikulle sitten taas. Niin ja onnea miehen työpaikasta:)

Katzulle hyvää lomaa jahka se alkaa! Omaani vielä viikko!

Hyvät viikonloput!

 
Pretty in Pink
Nadele,

Kuinka usein sulla supistelee ja onko muuta kuin mahan kovettumista? Mulla on supistellu 14-vko:lta asti, nykyään päivittäin, joten en ole niin kiinnittänyt suppareihin huomiota.

Koetko itse, että supistelut häiritsee sua? Mietin vaan, että jos sulla vaan on supistusherkkä kohtu ja muuten voit hyvin, niin kurja on kotonakaan äityslomaan asti kökkiä! Miltä susta itsestä tuntuu, haluaisitko jatkaa työtä? Mitä sun äidinvaisto sanoo suistusten vaarallisuudesta? :) Luota itseesi, kuitenkin tavallaan tiedät tilanteesi paremmin kuin neuvola ja lääkärit...
 
Irina69
Voi että Nadele, tosi huono säkä ja vielä kun ohjeet on niin erilaiset, niin ymmärrän, että ottaa päähän. Toivottavasti säästyn noilta ennenaikaisilta suppareilta, ottaa päähän jo tämä selän takia saikulla oleminen.

Tässä yks linkki koskien vauvan hankintoja, jonka nopeasti googletin, laitan pari lisää seuraavissa viesteissä, kun ei näitä sallita kun yx per viesti:

http://www.vauva-lehti.fi/vauvajaleikkiika/default_alasivu.asp?f=29
 
Pretty in Pink
Tälläistä pikkusälää on siellä täällä suositeltu. En sensuroi turhuuksia :)

Tuttipulloja
kantoliina/reppu tms.
äidinmaidon korviketta
tutteja
sideharsoja
digitaalinen kuumemittari
kylpyveden mittari (ja myös huoneenlämpömittari)
isoja siteitä
itkuhälytin
liivinsuojia
vastasyntyneen vaippoja
imetysliivit
imetystyyny
imetyspaitoja
rintapumppu
rintakumeja
tuttipullonkuivausteline
tuttipullojen desinfiointilaite jos ei tykkää keittää vettä
vilttejä/peittoja vaunuihin tms
sinkkivoidetta
bepanthenia
vanupuikkoja
vauvan puhdistuspyyhkeitä
hoitoöljyä kylpyveteen
niistin
desinfiointiaine
muovifroteeta
talkkia
sitten jossain oli listattu kaikenmaailman tipat ja lääkkeet mut en muista ulkoa
 
ylva
tässäpä lista mun kommenteilla, siis oliko käytössä/tarpeellinen

Tuttipulloja,juu, myöhemmin tuli tarpeelliseksi
kantoliina/reppu tms., juu
äidinmaidon korviketta, ei ollu
tutteja, juu
sideharsoja, juu
digitaalinen kuumemittari, ei ollu, itselle olisin kyllä tarvinnu joskus
kylpyveden mittari (ja myös huoneenlämpömittari), ei ollu
isoja siteitä, juu
itkuhälytin, ei ollu
liivinsuojia, juu ihan alkuun
vastasyntyneen vaippoja, juu
imetysliivit, en jaksanu pitää liivejä ollenkaan imetysaikana, kun se oli sellaista sähläämistä niitten kanssa!
imetystyyny, ei ollu
imetyspaitoja, ei ollu... ois voinu olla ihan jees!
rintapumppu, juu, omani oli äidin vanhoja, huonoja verrattuna sellaiseen mitä kokeilin kaverilla, siihen sai tuttipullon kiinni, oli tosi kevyt ja helppo käyttää, kuitenkin tehokas!
rintakumeja, ei ollu
tuttipullonkuivausteline, ei ollu
tuttipullojen desinfiointilaite jos ei tykkää keittää vettä, ei ollu
vilttejä/peittoja vaunuihin tms, juu
sinkkivoidetta, ei ollu
bepanthenia, joku voide hyvä olla joka käy jos nännit rikki
vanupuikkoja, juu
vauvan puhdistuspyyhkeitä, juu
hoitoöljyä kylpyveteen, taisi olla käytössä
niistin, ei ollut tarpeen
desinfiointiaine, jaa, enpä tarvinnut
muovifroteeta,tarvitsin, koska esikoinen oli vaipaton puolivuotiaaksi asti..oli hyvä köllöttelyalustan alla
talkkia, en tarvinnut
sitten jossain oli listattu kaikenmaailman tipat ja lääkkeet mut en muista ulkoa[/quote], muutamat homeopaattiset pikkupillerit oli korvaamattomia, rauhoittivat koliikkiaikana pahimmissa huudoissa!

 
Nadele
Kiitokset myötätunnosta ja kannustuksesta!

PiP: Supistuksista suurin osa on täysin kivutonta mahan kovettumista. Osa taas on todella ahdistavaa kiristystä, ja jonkun kerran on tullut tosi kipeitäkin. Aikaisemmin supisteli jotain 3-5krt päivässä ja silloin vaistoni ei pitänyt niitä vakavina, enkä ottanut kovinkaan todesta neuvolalääkärin käskyä hakea saikkua, jos supistuksia tulee yhtään. Kohdunkaula kun kuitenkin oli ok. Nyt vähän kaduttaa että en kuunnellut lääkäriä paremmin, koska neljän päivän hyvin menneen työrupeaman jälkeen niitä sitten tuli eilen suunnilleen yhtä paljon kuin aiemmin viikossa. Eli nyt huolettaa jonkun verran ja päätinkin, että menen äippäpolille päivystykseen, jos ei tämä lepopäivä vaikuta asiaan parantavasti. Tänään olen ollut kotona istuallani/makuullani enkä ole puuhastellut kummempia, ja hereillä ollessa suppareita on tullut vähän enemmän kuin yksi tunnissa, pääosin kivuttomia.
 
Eliisa-81
Ei hitsi kun kuulostaa inhottavalta. Mulla oli kans eilen ekat kunnon supistelut (aiemmin en tiennyt miltä niiden pitäis tuntua ja mikä supistus edes on)

Olin ihan jumissa töissä lasten kanssa ja mahassa just hirveä paine ja ihan kuin joku poksahtaisi. Hyvä kun pääsin rappusia ylös ja kotiin, niin inhottava olo, vaikkei satukkaan kun ihan välillä vaan. Eihän sitä voi kun vaan maata sitten. Toivottavasti sinulla lepo auttaa
 
Irina69
Täytyy alkaa tekemään noita listattujakin ostoksia, huonekalut ja tarvittava vaatemäärä alkaakin olla jo koossa. Isommista ostoksista puuttuu vielä kunnon turvakaukalo ja niihin sopivat matkarattaat, näihin ajattelin panostaa, kun niin paljon käymme mökillä ja maalla vuoden mittaan.

Gallub: Kuinka moni on kestoillut aiemmin/aikoo kestoilla tulokkaan kanssa?

Itse olen lukenut aiheesta pajon netistä ja pohtinut tätä omalta osaltani ja aion aloittaa pikkuisella kestoilun heti syntymän jälkeen. Paljon tästä on ollut keskustelua myös miehen kanssa ja hän ehdotti, että hommataan sitten kuivausrumpu, niin ei rättipyykkiä ole koko ajan jossain roikkumassa. Muutoin hänellä on onneksi aika positiivinen suhtautuminen asiaan ja lupasi opetella vaihtamaan kestojakin.

En varsinaisesti ole mikään ekoihminen omissa valinnoissani, mutta tässä ajattelin tehdä ekologisen valinnan jo senkin takia, että olen kuullut pelkkää hyvää kestovaippailusta. Että se on helppoa kun siihen tottuu ja vauvan iho tykkää. Saa nähdä sitten mitä se on käytännössä.

Pidemmät mökkeilyjaksot täytynee käyttää kertiksiä, kun mökille tuleva lämmin vesi on järvivettä. Juomavesi pitää kantaa muualta, joten eipä sitä kannata tuhlata vaipanpesuvesiin ja toisaalta en varmaan viitsisi alkaa keittelemään jakuvasti vaippapyykkiä, kun keittiötilatkin on suht askeettiset.

Toi kestovaippailu kiinnostaa myös sen takia, että pystyn/osaan itse neuloa ja ommella sopivia päällisiä ja vaippoja, joten ei tarvitse ostaa niitä valmiina. Ajattelin huomenna mennä kestovaippayhdistyksen järjestämään tapahtumaan Kaapelitehtaalle, jos sieltä löytyis lisää infoa (laitoin siitä oman keskustelun avauksen foorumille).

Sitten toinen gallup niille joilla on kokemusta: Kumpi on parempi käytössä, kantoliina vai rintareppu?

Ensin ajattelin hankkia kantoliinan, mutta jotenkin epäilen, että tukevuutensa vuoksi rintareppu olisikin parempi vaihtoehto, varsinkin tällaiselle selkävikaiselle. Kertokaa kokemuksianne viisaammat:)

Irina ja "Mirjami" 23+4
 
Alessia
Meillä ei taida kestovaipat tulla kyseeseen pyykinpesuolosuhteista johtuen. Kantoliinasta ja rintarepusta minkäkin kuulisin mielellläni kommentteja.

Olin tänään ostoksilla, tarkoitus oli saada äitiysmallistosta yksi pitkähihainen paita ja yksi musta t-paita aluspaidaksi. Ei vaan millään löytynyt mieleisiä. Kaikki t-paidat oli imetyspaitoja ja muutenkin valikoimat oli pieniä (no, ihan kaikissa ruotsalaisketjuissa en käynyt). Lopulta ostin molemmat normaalimallistoista; Gantilta löysin riittävän pitkän t-paidan ja Pumalta Flashdance-henkisen paidan. Muutenkin normaalivalikoimissa oli aika paljon tunikoja ja pitkiä neuleita, joten vaihtoehtoja kyllä löytyi. Vinkkinä mainittakoon, että urheilumerkkien vapaa-ajanmallistoissa oli paljon joustavia ja riittävän pitkiä paitoja.

Eilen oli neuvola ja mun paino on noussut 700 gramman viikkovauhtia. Järkytys! Ihan viikossakin on kyllä tapahtunut tosi paljon. No, toivottavasti se tosta hidastuu ja äkkiä!
 
Mörkö 24+4
Meidän kokemuksia tarpeellisista tavaroista:

tutteja: alettiin käyttää kuukauden ikäisestä

sideharsoja: avuksi joka paikassa (puklurättinä, aurinkosuojana, alustana, vaippana jne)

digitaalinen kuumemittari/kylpyveden mittari: perus kuumemittari käy. Vesi "mitattiin" kädellä.

isoja siteitä: pitääkin muistaa täyttää varastot!!

itkuhälytin: ostettiin ensimmäisellä mökkireissulla

imetysliivit: en tarvinnut -mutta en kyllä oikeastaan imettänytkään...

imetystyyny: hankkimamme malli oli liian littana ja jouduin tukemaan sitä tyynyillä. höh.

vilttejä/peittoja vaunuihin tms: saatiin paljon lahjaksi ja äitiyspakkauksessakin oli jotain

sinkkivoidetta: ei tarvittu

bepanthenia: pitäisi ostaa lisää

vanupuikkoja: ja vanulappuja -kova tarve

vauvan puhdistuspyyhkeitä: ehdottomat erityisesti reissussa

hoitoöljyä kylpyveteen: eikö tätäkin ole äitiyspakkauksessa?

niistin: käytettiin kaksi kertaa

desinfiointiaine: ei olla tarvittu

muovifroteeta: eikö myös ole äitiyspakkauksessa? -ei olla käytetty kertaakaan

talkkia: käytettiin paljon alussa

Liivinsuojat: ehdottomasti pestäviä. Kertakäyttöiset tarrautuvat kiinni ja tuntuvat muutenkin inhottavilta.

Rintakumit/tuttipullot/rintapumppu: riippuu täysin imetyksen onnistumisesta. En ymmärtänyt ennen vauvan tuloa, että imetys onkin se kaikista vaikein asia (näin siis meillä). Ilman rintakumeja, tuttipulloja ja rintapumppua ei olisi onnistunut ollenkaan. Rintakumeja voi kokeilla synnytyssairaalassa (jos niitä tarvitsee) ja niitä on helppo miehenkin itsekseen käydä ostamassa jos on tarvetta. Eikös yksi tuttopullo tule äitiyspakkauksen mukana? Se varmaan riittää ensihätään. Ja rintapumpun tarve riippuu maidon määrästä. Meillä riitti käsipumppu -mutta oli sitäkin pakollisempi. Sairaalasta saa vuokralle sähköisen -eli sellaista ei kannata ainakaan valmiiksi hankkia kun on aika kallis...

Tuttipullonkuivausteline: Ei ikinä muistettu ostaa, mutta ehdittiin siitä monesti haaveilemaan.. :)

Vaipparoskis: kuulostaa tuhlaukselta, mutta saattaa olla tarpeen mökillä??

Tuttipullojen sterilisaatiolaitteet: tuttipullot saa näppärästi steriloitua kattilassa /vedenkeittimen avulla

Kestovaipat: Me käytettiin kestoja ja kertiksiä. Reissussa kertikset tuntuivat kätevämmiltä. Kestot ovat kuitenkin ehdottoman hyviä kotioloissa. Harsot on parhaita imuja ensimmäiset kuukaudet. Niitä käyttäessä ei välttämättä edes tarvitse kuivausrumpua kun kuivuvat hetkessä. Yllättävä havainto oli, että kakkavaippa kestona haisee paljon vähemmän kuin kertis. Kertiksen kanssa haju on niin raju ettei asiaa paljon tarvitse tarkistella...

Kantoliina/-reppu: Meillä oli molemmat. Reppua käytettiin kauppareissuilla ja mies tykkäsi siitä muutenkin enemmän. Kantoliinaa käytettiin kotona (kun sitä 5m:stä oli vähän haastavaa kietoa ympärille lähikaupassa). Liina tuntui kuitenkin ergonomisemmalta vauvalle ja sitä pystyi käyttämään pitkiäkin aikoja.
 
Mörkö 24+4
Vielä Irinalle sanoisin tuosta kantoliinasta, että se on ehdottomasti tukevampi ja parempi myös kantajalle. "Tuplaristi" vai miksi sitä sidontaa kutsutaankaan, on todella mielyttävä selälle eikä liinaa juuri huomaa. Kantoreppu taas sopii nimenomaan lyhyille reissulle.
 
ylva
kestoilusta:
esikoisen kanssa kestoiltu, tyttö siis nyt kohta 1,5-v, ja kertis kylläkin yöllä päällä, oon kokenut turhan haastavaksi saada kesto toimimaan yöllä. muuten hyvin mennyt kestoilla, ja alusta asti samalla pottailtu.puolivuotiaaksi ei tarvinnu kotona vaippaa kun huomas millon hätä, sitten rupes liikkumaan ja touhottamaan niin ettei saanut enää hädästä selvää->vaipat kokoaikaiseen käyttöön. potalla tai pytyllä ollaan kuitenkin kokoajan samalla käyty, ja nyt jo suurin osa tulee pottaan, useita kertoja päivässä vaippaankin, ja etenkin alkanut nyt menemään aina piiloon kakalle.. mutta oon huomannu, että kestojen kanssa helpompi opetella vaipoista pois, kertikset niin mukavat, ettei lapsella niin tarvetta potalle, kun ei niin huomaa vaikka lirahtaakin. meillä alkuun riippui aina harsot kylppärissä, nykyisin kuivausrumpu, ja se on kyllä mahtava!
reissussa kyllä kertikset kätevämpiä, mutta aina ollu myös isot kasat kestoja mukana, kun lapsen iho ei välillä kestä kertiksiä..
 
angsteri
Hyviä vinkkejä teillä! Täytyi kirjoittaa oikein muistiin mitä tarvitsee vielä hankkia. Eilen ostettiin hoitopöytä. Ihan halppispöytä, mutta me tarvittiin se, koska ollaan molemmat niin pitkiä. Vielä täytyy ostaa pinnasänky. Sellaisen Gracon keinun varasin myös, kun oli alessa. Voi olla turha, mutta ajattelin päästä mahdollisimman helpolla - jospa se vaikuttaisi mahavaivoihin ja päikkäreiden nukkumiseen.

Nadelen supistukset kuulostaa inhottavilta ja pelottavilta!! Mene ihmeessä polille! Munkin pitäisi soittaa huomenna neuvolaan, kun mun ihana kysta tuntuu alkaneen taas vaivaamaan. Sitä ei ole kertaakaan ultrattu varhaisultran jälkeen ja nyt munasarjan kohdalla on taas alkanut tuntumaan kipua, vaikka luulin sen (kystan) jo kuihtuneen.

Rentouttavaa sunnuntaita!

rv 25+0
 
Roosa2
Nadele: toivon että supistelut on rauhoittuneet, mulla taas on supistellut jo viikolta 14 lähtien ja siitä lähtien olenkin ollut sairaslomalla mulla ainakaan supistelut eivät ole vielä tähän mennessa avanneet paikkoja joten on kait vain kohtu herkempi kuin yleensä mutta ei kannata riskeerata ollenkaan joten tutkituta asia mikä on tilanne. Mulla taas tiistaina lääkäri ja sillon taas näkee onko supisteluista ollut haittaa vai onko tilanne pysynyt entisellään mutta töihin minusta ei ole koska supisteluja tulee lähes joka kerta kun suurinpiirtein nousen ylös istualtaan tai makuulta ja seista ei anna kovin pitkään etteikö pitäs jo penkkiä ehtiä alle. Mulla nämä supistelut eivät ole kipeitä.
Roosa2 rv 22+4
 
Irina69
Kiitos vinkeistä. Täytyy käydä ihan liikkeissä tutustumassa noihin kantoliinoihin, nyt olen katsonut valikoimia vain netistä ja valinnanvaraa tuntuu riittävän. Ihan kankainen on lienee kuitenkin parempi kuin trikoinen? Ettei veny niin että koko ajan täytyy kiristellä, vai?

Aion lähteä nyt iltapäivällä käymään kaapelitehtaalla tuolla kestovaippa tapahtumassa ja samalla ajattelin vähän kokeilla miltä tuo selkä tuntuu, kun pidempään istuu julkisissa. Perjantaina oli vika sairaslomapäivä ja huomenna pitäisi mennä töihin, jos vain selkä kestää. Mulla on huomenna neuvola ja varaan sen jälkeen ajan lääkärille, jos tuo selkä kipeytyy tänään, turha mennä töihin pariksi tunniksi, jos tietää ettei se kestä. Perjantaina oli tosiaan eka akupunktiohoito ja tiistaina on seuraava, toivottavasti hoito alkaa tehota, tympii tää himassa oleminenkin.

Täytyy huomenna kysyä neuvolasta, että voiko tuo olla enää häpyliitoskipua vai onko jotain muuta, kun nyt kipu tuntuu ihan tuolla alapäässä, eikä enää vain oikealla puolella häpyluun kohdalla. Varsinkin iltaisin ja öisin alapäätä särkee niin, että on tosi vaikea liikkua ja vaihtaa asentoa. Mitään vatsan kiristystä tai muita tuntemuksia tuohon ei liity, joten ei se ainakaan supisteluita voi olla, mutta parempi selvittää että kaikki on ok ja että tuo on ihan "normaalia".

Joo, raskaus ei ole sairaus, mutta kyllä se vaan tosi paljon erilaista kremppaa tuo tullessaan, kuten kaikki ollaan huomattu. En olisi uskonut, että tää on näinkin rankkaa kropalle ellen olisi itse kokenut. Tosin pahimpia kipujakin kestää, kun tuntee pikkuisen möyrivän vatsassa, silloin tietää että ainakin masussa kaikki on ok:)

Rentouttavaa sunnuntaita kaikille!
 
Nadele
Kävin perjantaina illalla äitiyspolin päivystyksessä ja kohdunsuu oli ihan ennallaan. Sinällään ei siis huolta, mutta saikkua tuli 2vko ja lääkäri oli vähän pessimistinen sen suhteen, että tuleeko musta tälle keväälle enää työntekijää. Harmittaa hirveästi, kun ehdin jo niin innostua. Ekä lapsillekaan ole kiva, kun koko ajan on joku uusi sijaisensijainen. :/

Tietääkö joku muuten kunnallisen puolen sairauslomakäytännöistä jotain? Mietiskelin tässä, että mitenhän mahdan saada palkkaa sairausloma-ajalta. Teen viranhaltijan sijaisuutta. Ehdin olla töissä 11 arkipäivää, sitten olin saikulla 4 arkipäivää. Sitten taas töissä neljä arkipäivää ja nyt saikulla 11 arkipäivää (ehkä enemmänkin). Perjantaina jäin saikulle ja lauantaina tuli täyteen kuukausi työsuhteen alkamisesta (1.2.-1.3.). Ainakin noiden 4 ekan saikkupäivän palkka oli maksettu normaalisti, helmikuun palkkakuitista ei puuttunut mitään - mutta ei kai mulle ikuisesti täyttä palkkaa makseta? Yritin tavailla KVTESiä, mutta en saanut siitä mitään irti. Mistähän kannattaisi asiaa selvittää?
 
Irina69
Nadele: Ei ole kokemusta kunnalliselta puolelta, mutta meillä palkkaa maksetaan 3:lta ensimmäiseltä sairaslomakuukaudelta. Palkanlaskija varmaan tietäisi parhaiten?

Huh huh, mikä ryysis oli kaapelitehtaalla. Tilat olivat aivan liian pienet tuollaiselle määrälle porukkaa, varsinkin kun mukana oli tosi paljon vaunuja, rattaita ja pieniä lapsia, sekä meitä ison mahan omaavia mammoja. Aika paljon ihmiset kyllä jättivät vaununsa vaunuparkkiin ja ottivat lapsen sitten kantoliinan tai rintareppuun, mutta silti ryysis oli mahdoton. Kiertelin paikat kertaalleen, kirppispuolelle en edes jaksanut jonottaa ja sitten äkkiä pihalle, sen verran alkoi ahdistaa. En ostanut muuta kuin yhden xs-koon vaipan, jossa on paksu sisävaippahousu ja pul-kuori, lähinnä yökayttöön ajattelin. Esitteitä nappailin paljon mukaan, lisäksi täytyy kaivaa lisää tietoa netistä. Ja vaippoihin liittyvät ostokset ostan kyllä mielummin netistä, kuin lähden jatkossa tuollaiseen tapahtumaan, mun pinna ei kestä (ainakaan nyt) jonottamista. Ja jotenkin se valikoimien laajuus teki ihan mahdottomaksi ostamisen, on parempi rauhassa perehtyä tarjontaan kotosalla, niin ei tuu virheostoksia..

Ja sorruinhan tietenkin yhteen heräteostokseenkin eli ostin sellaiset pienet pinkit aurinkolasit, jotka kiinnitetään lapselle venyvällä "kuminauhalla". Sopivat kuulemma 0-3 vuotiaalle ja niissä on mukana myös isompi kuminauha. Ei taida ihan heti tulla käyttöä, mutta kun ne oli niin makeet.
 
lynn_e 27+2
Minun mielenkiintoni ei valitettavasti riitä kestoiluun...olen miettinyt sitä pariin otteeseen mutta ei kiitos kuitenkaan, en jaksa ylimääräistä pyykkäämistä ollenkaan vaan olen päättänyt kuulua niihin roskaajiin joiden vaippakasat saastuttavat maapalloa. Hatunnosto kaikille kestoilijoille, on se hieno juttu kuitenkin!!

Nyt kun lueskelin tuota "hankintalistaa" niin kyllä sieltä tosiaan ponnahti pari juttua esiin mitä en olisi osannut jostain syystä ajatella vaikka toinen vauva onkin kyseessä; lähinnä bepanthen (mulla oli tissit tosi rikki alkuun) ja rintapumppu (täytyy desinfioida valmiiksi, tuli tosi tarpeeseen). Öljyä en koskaan laittanut vauvan kylpyveteen siksi että iho kestäisi enempi, liika öljy on kohtaloksi sitten isompana kuulemma - iho tottuu ja hilseilee helpommin ilman sitä. Tyttö onkin ollut todella hyväihoinen aina! Toki jos vauvalla on valmiiksi kuiva iho niin se on eri asia...



 
Pretty in Pink
Tässä kommenttia vähän joka keskusteluun!

Kantoliina/rintareppu: Laitoin kyselyä (kantoliinagallup) hoitopuolelle, käykääs katsomassa. Kantoliinoissa kuulemma trikoinen on paras, jos olen ymmärtänyt oikein. Kantoliina on myös kuulemma pitkäikäisempi kuin reppu...Mutta puolensa ja puolensa. Siellä on myös menossa keskustelu kantoliina vain reppu. Itse suunnittelen liinailua mikäli pääsemme vauvan kanssa aiheesta yhteisymmärrykseen :)

Vaipparoskis: Mieheni haluaisi kovasti (katsos heti kun on jossain edes alkeellisen TEKNIIKAN hajua...) Yksi kaverini tosin sanoi, ettei roskis pitänyt hajua, vaikka heillä oli se malli, jossa muovi "kiertyy" vaipan ympärille. Meillä roskista harkitaan, mutta ei ole must. Pitää kysellä vielä kokemuksia...

Kestovaippailu: En tunne KETÄÄN kestovaippailijaa, joten olen vähän huuli pyöreänä koko asiasta. Olen itse ajatellut aloitella kertiksillä ja kun arki alkaa rullata niin aion kokeilla kestovaippoja...Kuitenkaan ottamatta asiasta painetta. Olisi kiva jos esim. päiväkäytössä vois korvata muutaman vaipan kestolla. Ympäristöystävällisyys kiehtoo! En vaan ole vieä jaksanut ottaa asiasta selvää. En ole mikään ompelija, eli pitäisi onnistua löytämään sopivat mallit ja imut riittävän vähän vaivalla. Ilmeisesti mallin sopivuus on niin peppukohtainen.

Äitiyspakkauksesta: ei ollut yhtään tuttia tai tuttipulloa, eikä myöskään öljyä. Kylpyveden mittari oli ja yksi muovifrotee alusta kylläkin. Liivisuojuksista oli kertakäyttöiset näytekappaleet.

Omista hankinnoista: Meillä on kanssa sänky hankittuna (kasaamatta), hoitopöytä, sitteri, "jumppamatto" rattaat tilattuna ja vaatteet hankittuna. Myös imetysosasto alkaa olla kunnossa vaateosastoa lukuunottamatta. Hankkimatta on itkuhälyyttimet, kaukalo ja matkarattaat (riippuen siitä päädytäänkö gracoon vai emmaljungaan) sekä kantoliina + pikkukamaa. Olen tilannut netistä doomoo-imetystyynyn, joka toimii myös nukkumakaverina maha-aikoina. Yksi neljän lapsen äiti tokaisikin, että kahden kanssa ei kannata alkaa säästämään: kantoliinan ja imetystyynyn kanssa.

Olin yhden kaupan loppuunmyynnissä, ja päräytin sitten tuon koko imetysosaston kuntoon: ostin aventin käsikäyttöisen rintapumpun (täällä sitä suosittelee synnytyssairaalakin). Pumpun mukana tulee kaksi pientä tuttipulloa (käyvät siis suoraan pumppuun) ja niihin kannet. Voi siis lypsää jääkaappiin ja vaihtaa sitten korkin tuttiosaan. Mukaan tarttui myös rintakumit, pestävät liivisuojat joiden pakkauksessa oli mukana pesupussi.Ja tunnustus: mulla on nyt se mikrokäyttöinen desinfiointilaite. Laitteessa voi myös desinfioida pumput, tuttiosat yms...No, kuitenkin: hankitte mitä hankitte, niin kannattaa ostella vähän samaa sarjaa. Tuohon aventin pulloonkin saa myöhemmin nokkamuki-osan ja erilaisia tuttiosia voi vaihdella jne. Eli pääsee vähemmällä tavaralla, kun osia voi käyttää ristiin. Myös ainakin ainulla näyttää olevan hyvin valikoimaa joka lähtöön...





 
Mörkö 24+4
Heippa,

Juu se trikoinen kantoliina on ainakin meillä ollut parempi. Vuoden ikäisestä meillä oli käytössä myös lyhyempi kankainen liina. Se oli nopea jo istuvan lapsen kanssa (tein lapselle "istumatason" tuohon lantiolle. Ja suosittelen taas liinan tekemistä itse. Ostin juuri kankaat trikoiseen liinaan -tulee maksamaan noin 5,5 euroa. Siitä raaskii pilkkoa juuri itselle sopivan pituuden/leveyden.

Aventia suosittelen minäkin. Siitä saa kivat nokkamukit sitten tuttipullovaiheen jälkeen. Ja niillä on tosiaan paljon erilaisia osia/värejä.
 
Irina69
Hyvä neuvo tuo saman sarjan suosiminen, en olisi tullut ajatelleksi tuota yhteensopivuutta.

Mörkö: Millaisen liinan teet (siis onko sulla joku malli olemassa)? Itsehän tehtynä tuon saisi tosiaan tosi halvalla, vaikka tekisi useammankin. Olen joskus aikoinani valmistunut ompelijaksi (en kylläkään koskaan tehnyt sitä työkseni) ja mulle ei tullut mieleenikään, että toi liina kannattaa tehdä itse. Raskaus näköjään pehmittää päätä..?

Tulin just lekurilta ja saikku jatkuu taas kaksi viikkoa, kolmea tuo ehdotti, mutta itse toppuuttelin, että josko kokeiltaisi tuon akupunktion teho ensin. Kyselin samalla, että mikä on kun lauantaista asti on oikealla mahassa vaivannut pistävä kipu umpisuolen arven alapuolella, ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen repeämä, tyrä tai sitten arven kiinnikkeet, nyt kai sitten täytyy odotella, että kipu joko häviää tai pahenee, ennen kuin aletaan etsiä syytä tarkemmin..

Aamusta olin neuvolassa ja nyt pitäisi alkaa täytteleen vihdoin noita kelapapereita. Painoa oli tullut n. 500g viikossa eli nyt on lähtöpainoon tullut lisää n. 4 kg. Kohdunpohjan korkeus oli peräti 23 cm eli aikas ylärajoilla, kasvua oli tullut 3:ssa viikossa 5 cm, kyllä sen huomaakin, että maha on kasvanut rutkasti. Hg oli laskenut, joten täytyy lisätä rautaa. Virtsassa näytti olevan hieman valkuaista, vien huomenna pissanäytteen labraan, jotta saadaan tarkistettua se. Muuten kaikki oli ihan ok.

Irina ja "Mirjami" 23+6
 
Mörkö 24+5
Irina: Kantoliinan tekoon ei tarvita erityisiä taitoja. Itse ostin 5m pitkän palan trikoota (leveys vajaa 1m) ja kavensin hieman päitä, jotta solmusta ei tulisi suurta. Keskelle palaa kannattaa tehdä joku merkintä (kangasmerkki, tasku...), niin sitominen helpottuu. Ja saumurilla reunasta saa siistin kääntämättäkin. Vauvanukella voi vähän kokeilla etukäteen mikä tuntuu hyvältä :D

Ainakin näiltä sivuilta löytyy sidontaohjeita ja teko-ohjeitakin:
www.kantoliinakanava.fi
www.lapsiperhe.net/kantoliinat
 

Yhteistyössä