Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Eliisa-81
Hei, minäkin haluaisin tunkea tähän teidän ketjuun.. Mä oon tosi pitkään lukenut ja käynyt seuraamassa tätä. Ei ole vaan tullut kirjoitettua paitsi nyt kun oon kotona saikulla. Mä ootan kanssa esikoistani, hyvin ja "normaalisti" mennyt kaikki tähän asti. Mulla on laskettu aika 28.6, eli oon nyt viikolla 23.

Tosta liikunnasta: Aika liikunnallisia olette jos jaksatte pumpata vielä ja aerobicata. Mä oon kanssa aina jotain harrastanut, lähinnä tanssia ja pyöräilyä, mutta nyt syke nousee niin nopeasti että en uskalla tehdä niin kovasti. Voin suositella vesijumppaa, se on mielettömän hyvä ja pehmeä vaihtoehto! Ohjaaja sanoi että syke ei saisi enää nousta yli 145:n. Mistäs mä sit sen tiedän kun en omista sykemittaria...
Tanssinopettajani taas sanoi että kaikkea sellaista voi harrastaa viimesilleenkin kunnon mukaan mitä on ennenkin (jo ennen raskautta) harrastanut, että kroppa kestää ja suojaa lasta, mutta mitään uutta lajia ei kannattaisi aloittaa.

 
Pretty in Pink
Tervetuloa ketjuun Eliisa!

Niin mäkin olen jotenkin ajatellut, että kun liikunta on osa arkipäivää ja tuntee omat rajansa, niin ei se normaaliraskaus siihen paljoa vaikuta. Ehkä olisin epävarmempi jos olisin aloittanut liikunnan vasta raskauden aikana, enkä koskaan oikein tietäisi mikä on niin sanotusti normaalia.

Pyrin pitämään tuon liikunnan samalla tasolla myöskin synnytyksen jälkeen (kun on tietenkin riittävästi toipunut synnytyksestä). Varmaan aluksi tulee suhteessa enemmän vaunuteltua kun vauva on vielä niin itsessä kiinni, mutta luotan siihen että aikataulut kyllä järjestyvät kun saadaan arki pyörimään. Vauvalla on isän lisäksi kaksi virkeää ja innokasta osa-aikaeläkkeellä olevaa mummoa (äitini ei ole vielä viittäkymmentäkään) joten hoitajia piisaa. Äitini odottaa innolla että saamme vakiolenkeillemme kolmannen osanottajan :) Lapsenlapsi on hänelle ensimmäinen.

Olen huomannut itsestäni että löydän aina jostakin aikaa sille mikä on tärkeää. Työtä ja opiskelua yhdistellessä oppii nopeasti sumplimaan. Isän hoitointoa voi kummasti motivoida se, että jos en liiku tarpeeksi niin olen vähän pahalla tuulella *virn*. Toivottavasti musta ei tule monsteriäitiä :)
 
Irina69
Kateellisena luen liikuntaharrastuksianne. Itsellä salilla käyminen loppui viime kevään selkäkipuiluihin (meni siis tosi pahaan kuntoon useammaksi kuukaudeksi) ja syksyllä ei vaan jotenkin tullut jatkettua työkiireiden takia, vaikka selkä saatiinkin lopulta kivuttomaksi akupunktio-hoidolla. Nyt liikkuminen entistä vaikeampaa noiden häpyliitoskipujen ja taas alkaneen selkäkivun vuoksi. Pieniä kävelylenkkejä teen säännöllisesti kunnon mukaan (etanavauhtia siis). Toivottavasti häpyliitoskivut hieman helpottais ja selkäkin tulis parempaan kuntoon fysioterapialla, niin pääsis jatkossa edes vähän reippaammin liikkeelle, vaikka vain sauvakävelemään. Pelottaa miten huonoon kuntoon sitä menee ja kuinka rankka synnytyksestä tulee nykyisellä kunnolla, mutta kun ei kroppa anna periksi, niin ei anna:(

Kuulosti aika ankealta, muttei mun mieliala nyt kuitenkaan kauhean alhaalla ole, tän asian kanssa on vaan opittava elämään ja tilannehan voi muuttua positiiviseksi koska vain, jos esim. fysioterapia auttaa. Niin että olen ihan aurikoisella mielellä kivuista huolimatta:) Ja vaikken itse pääsekkään nyt niin paljon harrastamaan liikuntaa, toivottelen teille muille mukavia liikuntatuokioita. Eiköhän se kroppa aika hyvin ilmoittele sitten kun täytyy hidastaa tahtia, niin kuin P in P kertoi, että alkaa helpommin hengästymään jne. Joten ottakaa vaan ilo irti, kun vielä pystytte:)
 
Eliisa-81
Kysymys: Olen ollut kaksi päivää kotona kovan päänsäryn takia (mulla ei normaalisti ole koskaan päänsärkyä), onko teillä muilla ollut raskauden aikana erityistä pääkipua?
Luin toksoplasmoosista täältä ja muualtakin ja olen nyt koko päivän ollut ihan pois tolaltani kun ajattelen että mulla on se. Olin juuri etelän matkalla mistä sen on hyvinkin saattanut saada, tai jonkun muun taudin. Ei kai se välttämättä mitään ole, mutta ehtii ajatella kaikenlaista vaikka onkin vaan päänsärky ja vähän nenä vuotaa. Kovin vahvoja lääkkeitä ei särkyyn voi ottaa, terkkari neuvoi vaan panadolia ja paramaxia, mutta ei ole tehonnut. Menen nyt mittauttamaan verenpaineita jos niistä näkyisi jotain poikkeavaa.
 
Pretty in Pink
Onko sulla ollut migreeniä aikaisemmin? Raskauden aikana saattaa puhjeta sellaisellekin, jolla ei ole ennen ollut. Migreenejä on monentyyppisiä; mulla ilmenee kaikilla mahdollisilla mausteilla ja sivuoireilla. Joillakin se on pelkkää särkyä ja siksi vaikemmin tunnistettavissa!
 
Pretty in Pink
Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
Gatto.................03.06.08.........Toinen?
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Riksu81.................13.6.08...........esikoinen
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08...........toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
ylva....................23.6.08...........toinen (esikoinen 06)
Irina69................24.6.08...........esikoinen
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6.08...........esikoinen
Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Riksu81.................13.6.08...........esikoinen
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08...........toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
ylva....................23.6.08...........toinen (esikoinen 06)
Irina69................24.6.08...........esikoinen
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6.08...........esikoinen
Eliisa-81................28.6.08...........esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen
 
Alessia
Yes, huomasin juuri että läheisellä salilla järjestetään äiti-lapsijumppaa 3-12 kk:n ikäisille. Laitoin kalenteriin muistiin :) Mulla on voimassa suoraveloitussopimus toiselle salille ja olen vähän miettinyt etten keskeytä sitä, vaikka raskauden vuoksi voisinkin. Se on sen verran edullinen, että jos pääsen sinne 5 kertaa kuussa niin sitten sen on jo yhdentekevää, onko kortti voimassa vai ei. (10 kerran kortit on nykyisin monessa paikassa sikahintaisia!)

Vaikka moni on varmasti sitä mieltä, että lapsen syntymän jälkeen omat liikuntaharrastukset saattavat menettää merkitystään, niin kyllä musta tuntuisi tärkeältä pitää itsensä kunnossa. Moni valittelee, että toinen raskaus on vaikeampi, jos on huonommassa kunnossa. Ja hyvä kunto on avuksi myös synnytyksessä. Joten siksikin toivon, että voisin jatkaa liikuntaa myös lapsen syntymän jälkeen. Toi vauvajumppa voi tietysti korvata siitä osan (vai sanotaanko niistä, ettei siinä äidille paljon tule hiki?).
 
Irina69
Eliisa: Kyllä ainakin mulla on ollut välillä pahakin päänsärky ja ihan eri tuntuinen kuin ei raskaana ollessa. Joillakin voi tosiaan puhjeta migreeni raskauden aikana, itsellä kuvittelisin tuon päänsäryn johtuvan hormoonimuutoksista.

Jos epäilet toksoplasmoosia, niin pyydä neuvolassa tekemään testi. Se tehdään verikokeesta ja ainakin minä sain tuloksen jo seuraavana päivänä. Itse oletin kissaihmisenä sairastaneeni taudin, mutta kuinkas ollakaan, en olekaan sitä sairastanut. Nyt tuo testi tehdään loppuraskauden aikana vielä pari kertaa. Jos sairastuu toksoplasmoosiin raskaana, niin sitten on syötävä loppuun asti antibiootteja, näin ainakin mun terkkari kertoi.
 
Irina69
Olipas hassusti kirjoitettu: raskaana vs. ei raskaana, tulee ihan mieleen normaali vs. ei normaali. No joo, heti päikkärien jälkeen unisena ei kannata alkaa kirjoittelemaan..
 
Eliisa-81
joo kiitos, helpottavaa kuulla. Ei ne verenpaineet olleet koholla kun kävin itse mittaamassa. Migreeniä en olekaan ajatellut kun ei siitä ole kokemusta...
Mut se toksopl. on kyllä vähän kuumottava ajatus, täytyy kysyä tuota testiä.
Liikunnasta vielä: kyllä mun mielestä on kans hyvä pitää itsensä kunnossa, jos aloittaa liikuntaa vähitellen synnytyksen jälkeen niin piristäähän se mieltä ja jaksaa sitten mahdollisimman hyvin pikkuisen kanssa.
Voi kun nää potkut on muuten ihania, tuntuu kuin pikkuinen lohduttais mua aina kun sitä murehtii jotain...
 
Mörkö 24
Eikös liikuntaa kannata jatkaa niin kauan kuin vain jaksaa -ja senkin jälkeen kevennettynä. Tää mun jalkaongelma on aiheuttanut sen, etten saa juurikaan liikuntaa ja pelkään meneväni surkeaan kuntoon näiden viimeisten kuukausien aikana.

Ensimmäisen lapsen synnyttyä en miehen "huonojen" työvuorojen takia voinut jatkaa mitään säännöllistä liikuntaa (tulikin aikamoinen kriisi kun huomasin olevani niin kiinni miehen työvuoroissa -varoitus kaikille vuorotyöläisten puolisoille...). Mennessäni pitkän välin jälkeen ensimmäisen kerran jumppaan huomasin kuitenkin ilokseni, että arkipuuhailut olivatkin pitäneet mut hyvässä kunnossa. Lapsen kanssa tulee huomaamatta liikuttua vuorokauden ympäri eikä siis varsinaisesta rapistumisesta ole pelkoa!

Mulla on kanssa alkamassa se karmea närästys. Vielä ei ole tarvinnut turvautua imeskelytabletteihin, mutta paras käydä täydentämässä varastoja. :( Ja supistelut ovat myös alkaneet. Mahaa kirraa välillä oikein tosissaan. Tässä toisessa raskaudessa vaivat näyttävät alkaneen paljon aikaisemmin. Viime kerralla vaivoja ilmaantui vasta 30 viikon jälkeen.

Ja vielä painoasiaa.. Olen tehnyt pientä galluppia omassa ystäväpiirissäni ja vaikuttaa siltä, että ensimmäisen raskauden aikana kertyy kiloja aina paljon enemmän kuin sitä seuraavissa raskauksissa (siis siitä huolimatta, että kertyneet kilot olisi saatu karistettua ennen seuraavaa raskautta :)).
 
Eliisa-81
Mulla painoa tullut toistaiseksi n.4-5 kg lisää. Supisteluja ei ole, toisaalta en edes oikein tiedä miltä ne tuntuu, jotain pientä vihlomista on harvoin.Mäkin oon miettinyt miten omia juttuja saa sitten joskus sovitettua miehen työvuorojen kanssa, se kun tekee iltatyötä ja melkein kaikki mua kiinnostavat menot on just illalla (Esim tanssitunnit, kaverit, leffat..).
Meillä on sinänsä hyvä tilanne kyllä että kummallakin on vakituinen työ, mikä tuntuu olevan harvinaista, ainakin mun ikäluokassa. Olen sosiaalialan töissä, palkka on koulutukseen nähden surkea, mutta kerrankin siitä saa jotain etuja kun saa hyvät äitiysrahakorvaukset. Tai en mä kyllä tiedä kuinka hyvät ne sitten on, sen näkee sit. Mä haluaisin jäädä jo aiemmin äitiyslomalle kuin vasta ihan silloin kuukautta ennen LA:ta, en jaksais joutuu olla niin varovainen töissä. Siellä saattaa lapset lyödä ja heitellä tavaroita, ja työ on muutenkin väsyttävää ja meluisaa (vaikka aikaisemmin jaksoin hyvin ja tykkäsin). Erityisäitiysvapaalle ei voi jäädä kai kuin ne, jotka on tosi riskialttiissa ammateissa esim. liuottimien kanssa tekemisissä.

 
Pretty in Pin
Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
Gatto.................03.06.08.........Toinen?
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Riksu81.................13.6.08...........esikoinen
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08...........toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
ylva....................23.6.08...........toinen (esikoinen 06)
Irina69................24.6.08...........esikoinen
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6.08...........esikoinen
Eliisa-81................28.6.08...........esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen
 
Irina69
Eliisa: Äippälomalle voi jäädä jo 50 pvää aiemmin, jos varhaistaa sitä, olisiko siitä sulle mitään apua? Jos työ käy liian raskaaksi ja on pelko tuosta lasten reihumisesta, niin voithan kysellä myös sairasloman mahdollisuutta.

Asiasta kolmanteen. Mulla oli tänään eka fysioterapia ton selän takia ja sama fysioterapeutti kuin aiemminkin. Hän totesi, että kyllä akupunktiota voidaan kokeilla vaikka olenkin raskaana, tiettyjä paikkoja vain täytyy vältellä ettei vauva käänny tai synnytys käynnisty. Lääkärit epäsivät tuon akupunktion täysin, näköjään ei heilläkään ole tarpeeksi tietoa (molemmat lekurit oli kyllä miehiä).

Tosi hyvä juttu, perjantaina pistetään ekat neulat ja sitten jatketaan muutama viikko 1-2 kertaa vkossa. Muistan viime keväästä, että noin 5:nen kerran jälkeen kipu alkoi helpottaa ihan oleellisesti ja kuurin loputtua kivut olivat poissa täysin. Eli toivoa on, että ainakin nuo selkäkivut saataisiin helpottamaan, häpyliitoskivut jatkunevat aina h-hetkeen asti, mutta sittenhän niistäkin pääsee.

Kävin fysioterapian jälkeen vaatekaupoissa ja mukaan ilmestyi taas iso kassillinen vaatteita ja kuinka ollakaan, lähes kaikki on vaaleanpunaisia. Nyt on ihan pakko lopettaa tää shoppaaminen, eihän se pikkuinen ehdi kohta käyttämään kaikkia mun ostoksiani ennen kuin kasvaa niistä ulos. Sanoin isännällekin, että ei päästä mua enää kauppoihin yksin, se on liian vaarallista;) Lisäksi nyt on tullut ostettua niin paljon vaaleanpunaista, että sillekin täytyy tulla stoppi, onhan niitä muitakin värejä. Onneksi alussa tuli ostettua paljon neutraaleja värejä, niin saa niillä tasapainotettua tota väriskaalaa.

Ja niin kuin minä aiemmin päätin etten pue tyttöäni pelkkään vaaleanpunaiseen, niin nyt juuri vaaleanpunaiset tarttuu mukaan kaupasta.

Nyt täytyy alkaa listaamaan ostoksia ja katsoa, että mitä sitä tulikaan ostettua. Tein exceliin kokotaulukon ja listan vauvan vaatteista, jotta pysyn kärryillä kuinka paljon niitä oikein jo on. Jos sen avulla sitten tulisi ostettua vain puuttuvia kokoja (näkis vaan;). Hintoja en ole uskaltanut laskea, mutta en myöskään ole hintalappuja vielä poistanut, joten siinä vaiheessa kun pesen kaikki valmiiksi, niin on kai se vihdoin tehtävä. Mukana on toki myös kierrätettyjä vaatteita (fida, uff), joten ei sentään ihan kaikki ole uusina ostettuja..

Irina ja "Mirjami" 23+1
 
angsteri
Moikka!

Pikainen selvitys 4D:stä. Kaikki oli hyvin ja Nukkeli vastasi viikkoja. Siellä katsottiin kaikki istukan verenkierrosta lähtien. Saatiin pari upeaa kuvaa kasvokuvaa ja sitten tietenkin se dvd, jota ei olla vielä ehditty katsomaan. Nähtiin sen pienen pienet mutruhuuletkin ja nykerönenä! Oli ihan hyvä käynti, mutta mun täytyy sanoa, että oltiin me vähän pettyneitä. Ehkä meillä oli liian suuret odotukset, mutta meidän mielestä lääkäri olisi saanut pyöriä enemmän siellä 4D-puolella kuin 2D-puolella. Me oltiin siellä puolitoistatuntia ja varmaan 4D:tä oli jotain 15 min.Me oltiin miehen kanssa lopulta molemmat nukahtamispisteessä. Eli ihan ok, mutta monet meidän kavereista ovat hehkuttaneet sitä, niin varmaan meillä oli sitten liian suuret luulot. Niin ja kai se on kiinni ultraajastakin.

Eliisa, mä kärsin pahasta migreenistä/päänsärystä etenkin joulu- ja tammikuussa. Nytkin päätä jomottelee pari kertaa viikossa, mutta saan sen kahdella Panadolilla kuriin. Mulle määrättiin tammikuussa jopa Panacodia ja Ibusaliakin, mutta en mä niitä osannut käyttää, kun alkuraskaudessa ne oli kiellettyjen listalla, etenkin toi Ibusal. Mulla tohon migreeniin liittyi aina myös oksentelu ja ihana "ripulikin". Ennen raskautta kärsin tosi harvoin migreenistä. Neuvolasta sanottiin, että monille se tulee raskauden puolivälissä.



 
ylva
minunkin puolesta tervetuloa uusille!:)

vähän haikeaa lukea shoppailusta ja liikunnasta, rahatilanne nyt talorempan takia niin tiukka, ettei mihinkään ylimääräiseen jää rahaa, täytyy pärjätä samoilla vaatteilla kuin esikoista odottaessa, vaikka ois ihana ostaa jotain uutta... ja tuo liikunta, kun asuu korvessa, eikä ole ajokorttia, niin ei pääse mihinkään(siis ois ihanaa joku pilaten tai vesijumppa tai melkein mikä vaan), ja jotenkin kun oon aika väsyny ja ton reilu yksvuotiaan kanssa on sellasta tohinaa, etten jaksa yhtään ylimääräistä liikettä senlisäksi tehdä: en siis harrasta mitään liikuntaa. asia kyllä huolestuttaa, tuntee itsensä tosi huonokuntoiseksi, ja ei oo voinu paljoa koittaa kuntoa kohottamaankaan, kun heti jos on vähän huhkinut, on seuraavana päivänä kipeänä. no, täytyy kai mennä nyt näillä ehdoilla, ottaa rauhallisesti... muuten hyvin menee, iloinen mieli, ja maha suuri! ihan reippaasti liikkuu pikkuinen jne. kamalasti tekee mieli herkkuja, yritän välttää kuitenkin suuria määriä, kun ois hyvä pitää energia aika tasaisena jo ton kilpirauhas-altistuksenkin takia, pysyis paremmin kunnossa se, kun ei käyttäis paljoa stimulantteja. kahvilla,sokerilla tai sitten oikein suolaisella ruualla saa hetkeksi tehoja, mutta vähänajan päästä olen ihan sumussa, laskee ihan nolliin, ei ajatus kulje ja palelee vaan.. oon nyt viikon ollut tasapaksulla dieetillä(kaameaa!!)ja on kyllä paljon tasaisempi ja terveempi olo. no, nyt tuli vuodatusta tarpeeksi, hyviä vointeja kaikille!!:)
muuten,tein kaalipataa ruuaksi tänään!ah, että oli hyvää, vaikka jouduinkin tietty tekemään vähäsuolaista... monta tuntia annoin muhia padassa.suosittelen!:)

 
Iines 2
Torstaita kaikille uusille ja vanhoille. Paska olo, flunssaa pukkaa päälle. Olin mukamas siinä uskossa, että kyllä raskaus suojaa taudilta, mutta höpönlöpön. Keikun töissä siihen asti kun jaksan ja sitten kotiin levähtelemään. Ja Panadolia naamaan, toivottavasti se auttaa. Koitelkaa ellit pysyä terveinä!
 
Lilybelle
Tervehdys kaikille vanhoille ja uusille! Pitkästä aikaa pääsen kirjoittamaankin. Töissä on ollut kiirettä vähän liiaksiksin ja lisäksi iski oikein kunnon flunssa. Olin kuumeen takia ihan sumussa yhden päivän (yleensä ei kuume nouse). Toisaalta se oli aika rentouttavaa, koska ei vaan pystynyt touhottamaan mitään muuta. Nyt on vielä kurkku ja nenän limakalvot turvoksissa ja limaa riittää. Yöks. Paranemista Iinekselle, tiedän miltä tuntuu!

Säät jatkuu täälläkin nollalinjalla. Aina sataa jotain loskaa naamaan, kun kävelee töihin. Alan minäkin olla aika kyllästynyt tähän loskakauteen. En muista että edellisvuosina olisi tuntunut näin pitkältä ja kurjalta talvi. Kenties ikä lisää mukavuudenhalua. Minä olen varmaan niitä ihmisiä, jotka muuttavat Espanjaan eläkepäivillä :)

Liikunnasta vielä: Olen raskausaikana luopunut tietenkin juoksemisesta ja joogakin jäi jo aiemmin ajanpuutteen vuoksi. Kävellään nyt noin tunti päivässä työmatkoja, joten toivon, että kuntoni riittää synnyttämään. Olisi ihanaa liikkua enemmän, mutta ei tosiaan tunnu aikaa riittävän. Varmasti on kyse organisoinnistakin, toisaalta meillä on miehen kanssa muita harrastuksia, jotka syövät liikunta-aikaa.

Eliisa, Minäkin hätkähdin sitä toksoplasmoosia (meillä on kissa), ja kävin testeissäkin mieltäni rauhoittaakseni. Ymmärsin tosin asiaa selvitellessäni, että on aika harvinaista saada kyseinen pöpö. Sen saattaa käsittääkseni saada kissojen kakkojen käsittelystä tai syömällä likaisia juureksia tai kypsentämätöntä lihaa. Mutta olettettavasti näistäkin aika harvoin. Tiedän tosin itsekin, että raskaana ollessa syntyy pelkoja epätodennäköisistäkin asioista. Voihan asian siis testauttaa itseään rauhoittaakseen.
 
Pretty in Pink
Vinkkejä kaivataan. Olen alkanut pohtimaan ostospuolelta tuota pikkusälää. Millaisia liivisuojia kannattaa ostaa (kertäkäyttö, pestävät...), kannattaako rintakumeja hankkia, millaisia tuttipulloja kannattaa hankkia, mikä rintapumppu olisi hyvä....? :eek:

Joku kehui tuttipullonkuivaustelinettä luovuttamattomaksi ja sitten on näitä kaikenmaailman vaipparoskiksia ja tuttipullojen sterilisaatiolaitteita. Mikä on humpuukia ja mikä hyödyllistä?

Apuva. Haluaisin hankkia pikkujututkin näin etukäteen. Mulla opiskelut jatkuu todennäköisesti synnytykseen asti, eli mulla ei ole mitään äitiyslomaa ennen vauvan syntymää jolloin tavaroita hankkia.
 
Irina69
Samanlaisia vinkkejä kaipailen minäkin kuin P in P, kun tämä tosiaan on ensimmäinen, niin ei oikein ole hajua mitä tarvitsee oikeasti ja mikä kuuluu humpuukisarjaan. Mm. onko kellään kokemusta tosta vaipparoskiksesta joka pakkaa vaipat yksittäin pusseihin? Mökillä kun ei ole mitään yleistä roskista, vaan roskat on toimitettava itse pois, niin auttaako tuo hajuongelmissa, niin ettei tarvisisi ihan joka päivä lähetä kylille pelkkien roskien takia?

Mulla syynä tuohon kaiken etukäteen hankkimiseen on, että nyt kun sitä on vielä kahden työssäkävijän tulot, niin yritän hankkia kaiken mahdollisen valmiiksi, varsinkin kaikki kalleimmat ostokset yritän tehdä ennen synnytystä. Meillä kuitenkin varmasti tippuu mun tulojeni lisäksi miehen tulot, en usko että hän ihan heti raaskii kovasti paiskia ylitöitä, kun vauva on syntynyt.

Paljon on onneksi pystynyt ostamaan käytettyä tavaraa ja lähes uuden veroista. Käyttämätön pinniskin löytyi kirpparilta, vaunut ostetaan kaverilta jne. Mutta tuhottomasti sitä rahaa kuluu silti, kun ei ole ennestään yhtään mitään.

Tähän samaan syssyyn kannattaisi kyllä tehdä toinenkin, niin tulisi tavaroille ja vaatteille paremmin käyttöä. Eri asia on, tuleeko sitä toista noin vain ja jaksaako sitä edes ajatella tekevänsä toista tämän ensimmäisen jälkeen;)
 
Nadele
Eipä kestänyt pitkään minun työrupeamani tällä kertaa, hulppeat neljä päivää edellisestä saikusta. Alkuviikko meni hirmu hyvin, mutta eilen supistuksia alkoi tulla enemmän kuin kerran tunnissa, kivuttomia tosin. Käskivät neuvolassa mennä lääkäriin, jos supistukset yhtään lisäntyy, joten eipä tässä muu auta. Voi elämä että on kurjaa, ehdin juuri päästä "sisälle" taloon ja tutustua lapsiin ja suunnitella kaikkea ihanaa. Ja sitten vielä pahempi on tietysti se, että pitää olla huolissaan vauvasta. Ei oikein paranisi syntyä vielä kolmeen kuukauteen. :(

Onneksi sentään mies sai töitä, niin ei tarvitse huolehtia siitä, jääkö äitiyspäivärahat nyt surkeiksi.
 
Thelma82 ejk
Tervetuloa uusille munkin puolesta!

Olitte kaipaillut pikkutilpehöörilistaa hankinnoista. Sama täällä. Joten jos joku löytää valmiin tai vaivautuu tekemään niin hieno homma. Itse en nyt justiinsa kerkee googlettaa löytyskö:)

Onko teille kellekään tehty sokerirasitusta? Olin nimittiäin eilen ja paastoarvo oli koholla. Pitäis olla alle 5,3 mulla oli 5,4. Muut reippaasti alle. Ens viikolla neuvola, joten sit tiedän lisää mut olisko jollain vastaavaa tilannetta? Miten ootte hoitaneet ja mitä seurauksia ollut?

Olin aamureipas ja tulin justiinsa lenkiltä, nyt suihkuun ja töihin! Vointeja kaikille! :)

Thelma82 rv 26+1
 
Katzu
Voi harmi Nadele tuota sinun tilannetta. Toivottavasti vaivat pysyisi aisoissa.

Minäkään en ensikertalaisena tuohon hankintalistaan oikein osaa järkeviä neuvoja antaa. Eli listaa odotellessa :)

Tänään 25+0 ja ensi viikko talvilomaa :)
 
Nadele
Pakko vielä avautua siitä, miten kypsä olen meidän neuvolaan. Lääkärin mukaan saikulle pitää näillä viikoilla jäädä, jos supistuksia tulee. Oman terkan mielestä pitää jäädä saikulle ja mennä lääkäriin, jos supistuksia tulee useampia päivässä. Tänään kun soitin, niin vastasi joku, jonka mukaan on syytä huoleen, jos supistuksia tulee säännöllisesti alle 10 minuutin välein ja ne kramppaavat myös selkää ja reisiä. Kiva, että porukka on samoilla linjoilla näissä asioissa! Helppo ensisynnyttäjänä yrittää tuosta päätellä, mihin uskoa.
 

Yhteistyössä