Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Katzu
Thelma: mulla kanssa masussa päivisin melko rauhallista, mutta esim. eilen sohvalle köllähdettyäni alkoi sellainen rytke että oksat pois. Oikeastaan niin vilkasta liikkumista ei ole aiemmin ollutkaan. Välillä kanssa olen ajatellut, et onko kaikki itsellä kunnossa, kun osa kirjoittelee kuinka vauva liikkuu koko päivän tosi paljon. Mutta oikeasti kun miettii, että kuinka paljon ne vastasyntyneenä nukkuu, niin eihän se nytkään niin kovin kauaa jaksa hereillä olla :)

ps. ihanasti pystyy tuntemaan jo missä kohtaa masussa on vartalo. Pääosin minulla tuntuu oikealla puolella ja potkii tuonne virtsarakon suuntaan. Välillä kädellä kutittelee navan vierestä :)
 
Lilybelle
Terveeksi, täällä kaikki ennallaan. Närästys on välillä roimaa ja öisin on vaikea löytää nukkuma-asentoa, kun vatsa painaa. Väsymyskin on palannut, yhdeksän tunnin yöunien jälkeen on vielä nuutunut olo. Tuntuu kyllä välillä, että miten jaksaa ne yövalvomiset taas, kun nyt jo on poikki vaikka saa nukkua. Meidän esikoinen heräili ekat puoli vuotta puolentoista tunnin välein. Toivottavasti tämä nuorempi nukkuisi vähän pidempiä unia.

Nadelelle lepoa ja Irinalle jaksamista selkäkipujen kanssa!
 
Pretty in Pink
Hiio-hei!

Äitiyspakkaus tuli sitten jo perjantaina, eli 11 päivää papereiden jättämisestä. Nopeaa toimintaa! Pakkauksessa meille eniten tarpeeseen tuli nuo petivaatteet. Voi olla että pitää kuitenkin ostaa pikkuvauva-ajaksi pienempi peitto ja pussilakana, kun täkki pitäisi olla muuten lapsen päällä kaksin kerroin. No, pitää katsoa tilannetta sitten, kun sänky on kasassa.

Muutoin meillä onkin jo hoitopöytä kasassa ja pöydän lipastossa vaatteet. Pakkauksen vaatteet olivat hervottoman kokoisia (ainakin huomattava osa), joten ihan turhaan pohdin sitä olenko ostanut liian paljon pieniä vaatteita. Tai siis ei mulla ole 50:siä/ 1kk ikäiselle kokolapun mukaan kuin yksi body ja yhdet potkarit, muut on 56:sia ja 62:sia tai 3kk. Osa vaatteista on vaan ostettu sellaisista kaupoista, jossa on esim. tuttaa pienemmät koot, joten aika näyttää mikä niiden käyttöikä on.

Huonounisille vinkki: mulla on sellainen fysioterapeutilta ostettu fysiolinen terveystyyny, joka tukee niskaa. Opettelin nukkumaan sillä jo ennen odostusaikaa, koska kärsin niskasäryistä. Sillä ei nimittäin pysty nukkumaan mahallaan. Nyt tyyny on kyllä ollut ihan ehdoton. Kun tyyny on pään alla ja muu vartalo on tuettu peitolla niin hyvin pärjää vielä toistaiseksi.
 
lynn_e
Omat neuvolakuulumiset

Rv 25+4
Painoa +paljon (nyt yht.+3kg tullut)
RR 126/63
Hb ei mitannut
Sf-mitta 24
Pissa puhdas
Syke +150

Ja kaikki muukin ihan hienosti

Olisi antanut seuraavan ajan jo 2 viikon päähän mutta sanoin että mulle riittää edelleen se 4:n vkon väli. Sanoi vaan, että monet haluaa käydä useammin mutta mä en taida niihin kuulua. Joo en kuulu nyt...tää on tuttua hommaa!
 
MinttuO ejk
Liikkeiden kanssa täälläkin sama juttu kuin thelmalla ja katzulla. Välillä ilmeisesti potkii tuonne selänpuolelle ja ne ei tunnu ihan samalla tavalla. Se on ikävää kun potkii tuonne alas ja virtsarakkoon. Se ei tunnu kivalta.

Maha tuntuu jo isolta ja tänään eka kerran siivouksen jälkeen kiristeli. ja tämä koneella istuminen laittaa alaselän jumiin melko nopeasti.

Illalla jumppaan kokeilemaan jaksaako jumpata vielä.Jos alkaa kiristelemään niin lopetan tuon jumpan sitten siihen. Jatketaan taas ensi syksynä. =) Ja jooga alkaa maaliskuussa. Sitä odotan innolla!

Nyt mentävä.

MinttuO ja ryyni rv 24+4
 
Pretty in Pink
Mulle on tullut jo vajaa seitsemän kiloa! :() Se on kai normaali määrä, mutta silti!! Kun ei pahoinvoinnin takia paino pudonnut, niin kaikki on plussaa...Mun lähtöpaino oli painoindeksin mukaan normaalin ylärajoilla (24 ja rista muistaakseni).

Tässä tulee gallup: Miten teillä on paino noussut ja laskiko pahoinvointi sitä alussa. Mikä oli lähtötilanne painonnen kanssa?
 
Alessia
Alkuperäinen kirjoittaja Pretty in Pink:
Tässä tulee gallup: Miten teillä on paino noussut ja laskiko pahoinvointi sitä alussa. Mikä oli lähtötilanne painonnen kanssa?

Mulla ei ollut pahoinvointia joten paino ei laskenut alussa. Eka punnitus tehtiin kun olin juuri palannut matkoilta, joten siinä oli kilo tai pari ylimääräistä normaaliin nähden. Tavalliseen painooni nähden lisää on tainnut tulla noin 3 kiloa. (Paha sanoa kun en itse kauheen tarkasti seurannut; nyt menossa rv 22)

Toinen kysymys:

Kun mies voi pitää kesälomansa lasketun ajan tienoilla, niin milloin kannattaisi pitää isyysloma? Tietysti kesäloma pitää lyödä lukkoon hyvissä ajoin, ja lapsi voikin syntyä runsaasti etuajassa tai myöhässä, joten kesäloman ajoitaminen ihan alkuun on vaikeaa. Mitä olette ajatelleet tehdä?
 
Iines2
Mullakaan ei ole paino laskenut pahoinvoinnin takia. Painoa on tullut lisää nyt 8 kiloa. Että semmoinen tanttura...Rv nyt 24 +.
Edellisessä odotuksessa painon lisäys oli lopussa +17 kg. Onneksi siitä ei ollut vuoden päästä kuin pari kiloa muistona..
Käsittääkseni nyt on se vaihe, jolloin painon lisäys on voimakkainta...Ja 8 kiloa jo valmiina, saappaat nähä kuinka isoksi tässä kasvaa.
 
Irina69
Mulla ei myöskään laskenut paino pahoinvoinnin vuoksi. Nyt viime viikolla neuvolassa oli tullut yhden kuukauden aikana 2,7 kg, muuten paino on pysynyt alusta alkaen samassa (nyt rv 23). Mulla oli lähtiessä jo lievää ylipainoa, joten vauva on pärjännyt alun mun vararavinnoilla, hyvä niin. Tuo 2,7 kg:n painonnousu johtunee osin epäterveellisestä ruokavaliosta, on selkäsärkyihin tullut popsittua suklaata enemmän ja vähemmän.

Isyyslomasta: Meillä isännällä alkaa kesäloma juhannuksesta, la 24.6, joten jos ei kauhean paljon aikaisessa synny, niin loma ajoittuu hyvin. Jos syntyy ajoissa, voi mies pitää vaikka viikon isyyslomaa ennen lomaansa tai jos menee kauheasti yli, niin sitten kesäloman jatkeeksi. Että meillä tosi hyvä tilanne loman ja la:n yhteensovittamisessa.
 
Thelma82 ejk
PainoG:kröhöm. Pahoinvoinita ei juuri ollut ja tähän mennessä tullut vähän vajaa 8kg, joten aikasta paljon mun ruholle. Pitäis koittaa saada pidettyä joteski kurissa. Ruoka vaan on niin hyvää;) No, toivotaan että osa kiloista jää laitokselle...tai sitte ei.

IsyysvapaaG:meillä mies jää ekaksi isyysvapaalle 3vkoa ja sitten siitä alkaa kesäloma 4vkoa ja sitten mahdollisesti 2 viikkoa lomarahavapaata, joten aika pitkään ollaan molemmat kotona. Mikä on kyllä ihan positiivista:)

Thelma82 rv24+6

 
Katzu
Mulla lähtöpaino oli 60kg (pituutta 165) ja nyt himpun yli 7 kiloa tullut. Mulla kyllä kaikki täytyy olla vatsassa, koska en ole levinnyt muualta (ainakaan vielä)

Meillä mies jää kesälomalle kesäkuun alusta ja sit vauvan synnyttyä tarkoitus olla pari viikkoa isyysvapaalla. Toivottavasti Nöpö ei viihdy kovin kauaa la:n jälkeen,muuten koko miehen kesäloma menee lähtöä odottaessa.

Katzu ja Nöpö 23+5
 
Nadele
Mulla paino laski sen 8 kiloa, ja nyt on tullut noin 3, joten -5 on edelleen.

Isyysloma-asiat on vielä ihan auki. Mies on opiskelija, mutta on parhaillaan hakemassa kesätöitä. Jos mies ei saa töitä niin lomaa on koko kesä, ja jos saa niin sitten otetaan varmaan pari viikkoa isyyslomaa heinäkuulle.
 
iines2
Moi..Eilen katselin Kelan papereita, pitäisi nekin saada täytettyä...Oletteko jo täyttäneet? P in Pink oli muistaakseni jo saanut pakkauksen?
Haetaanko samalla lomakkeella äippäraha (vais mikä vanhempainraha se nyt onkaan), äitiyspakkaus ja myös lapsilisä? Siis kaikki samalla lomakkeella?
 
Katzu
Näin ainakin minulle sanottiin, että kaikki kannattaa hakea tässä vaiheessa. Eli ruksi vaan joka kohtaan. Ja jos isä jää isyysvapaalle, niin se paperi kelaan lapsen synnyttyä
 
Nadele
Mulla on ihan mieletön matkakuume. Kamala. Tappava. Jouduttiin perumaan pitkään haaveiltu Marokko-Espanja-rundi tammikuulta raskauden takia, ja nyt se tuntuu. Ollaan oltu viimeksi matkalla kesällä, ja nyt ei sitten ole tiedossa mitään helpotusta ainakaan vuoteen. Varmasti matkat menee mielestä sitten kun vauva syntyy ja on paljon muutakin ajateltavaa, mutta nyt kun ei ole mitään muuta tekemistä kuin odotella ja tuskailla, ja kun sääkin on plaah, niin olo on ihan hirvittävä.

Ollaan kyllä jo haaveiltu, että heti kun vauvasta on reissaajaksi (viimeistään kesällä 2009), niin sitten tehdään ainakin kuukauden reissu Etelä-Eurooppaan. Mutta siihen on vielä aika monta sataa räntäsateista päivää :(
 
angsteri
Moikka!

Oli ihana lukea teidän kaikkien positiivisia kuulumisia!
Mulla on menossa vk 23 ja painoa on tullut noin 5 kiloa ja maha on mun mielestä jo valtava. Talvitakeista en voi laittaa enää vetoketjua kiinni, mutta onneksi sentään napit menevät kiinni jotenkuten. Tosin autoon istuessa nekin rapsahtaa aina auki. Ärsyttävää. Potkut on vahvistuneet. Ainoa nega-asia viime aikoina on ollut mun flunssa. Inhottaa hengitellä suunkautta.

Tepä olette jo tehneet paljon hankintoja. Meillä on vielä sänky ja hoitopöytä ostamatta. Mitä mieltä olette riittääkö pelkkä pinnasänkyyn tuleva "hoitotaso" hoitopöydäksi? Onko kukaan kuullut tai onko kenelläkään kokemuksia? Säilytystilaksi ei tarvittaisi hoitopöytää eli vaan sen korkeamman tason takia hankittaisiin se.

Kelahakemukset laitoin viime viikolla vetämään. Isyyslomaa mies pitää kaksi viikkoa heti vauvan synnyttyä. Se vaihtaa pian työpaikkaa eli mitään virallista kesälomaa siihen ei tule lisäksi :( .

Iloista odotuksen jatkoa kaikille! Enää nelisen kuukautta!!!
 
Nadele
Meille ei tule erillistä hoitopäytää, vaan hoitoalusta laitetaan pesukoneen päälle. Enpä ole kuullut, että erikseen hoitopöytää tarvitsisi, suurimmalla osalla perheellisistä tutuista ei sellaista ole.
 
lynn_e
Painoa +3kg, painoindeksi 25 ennen raskautta...*mur*

Meillä hoitotaso tulee pinniksen päälle, sellainen levy siis, on tosi kätevä!
Mun mielestäkin hoitopöytä on aika turha keksintö...
 
MinttuO ejk
Painoa tänne tullut n. 2kg ekasta nla käynnistä (tämä siis viimeksi neuvolassa rv 22+jotain). Bmi taisi olla 25. Eli kunhan lapsi syntyy...täytyy ottaa itseä niskasta ja koettaa karisuttaa vähän kiloja.

Meillä on hoitopöytä sellainen kasaan taitettava malli. Ja mielestäni se on ollut ehdoton. Meillä se on kylpyhuoneessa ja käytän sitä edelleen kuopuksen kanssa (1v4kk). Siinä on vaipanvaihto kätevä tehdä varsinkin jos on kakkavaipassa. Ja sitä käytetään ahkerasti aamu-ja iltapesujen sekä kylvyn jälkeen. Esikoiselta meillä oli hoitoalusta lipaston päällä mutta aika pian todettiin että kyllä kylpyhuoneeseen on jokin pöytä saatava. (meillä silloin päältä täytettävä pesukone joten sen päällä homma ei onnistunut). Ja huuto netistä löysin etsimäni. Halusin nimenomaan tuollaisen pieneen tilaan menevän pöydän kun sen saa sitten kasattua pois kätevästi kun tilaa tarvitaan. Ja tyytyväinen olen hoitopöytään ollut. Mutta eipä mekään makuuhuoneeseen mitään isoa hoitosysteemiä olla koskaan kaivattu vaan nimenomaan kylpyhuoneeseen missä tuo vesipiste on lähellä.

Mutta tänne ei kummempaa...ryyni liikkuu ja potkii ja olo on ollut hyvä. =)

MinttuO ja ryyni rv 24+6
 
Pretty in Pink
Kelajutut: Hain kaikki jutut samalla lomakkeella, lapsilisäpäätös tulee sitten automaattisesti syntymän jälkeen...

Hoitopöytäasiaan: Meillä hoitopöytä tuntuu olevan todella hyvä ratkaisu. Samassa kompleksissa on kolme laatikkoa, johon toistaiseksi ainakin mahtuu vauvan kaikki vaatteet, pyhkeet yms tekstiilit. Laatikot eivät ole kovin syviä, vaan hoitopöydän molemmilla sivuilla on ikäänkuin avohyllyt, joihin saa nätisti laitettua koreihin vaipat, sideharsot, vaipparoskiksen, ja pikkutavarat rasvoista kynsisaksiin. Eli käytännössä vauvan tavaroille ei ole tarvinnut raivata yhtään tilaa, vaan kaikki mahtuu samaan kompleksiin. Kaapit on täynnä tavaraa ja aion kyllä perata niitä (tila on kuitenkin järjestelykysymys) mutta toistaiseksi hyvä näin. Meillä ei ole kylppärissä paikkaa pelkälle hoitoalustalle, ja pinnasänkyyn ei sen muodon takia pysty virittämään irrallista tasoa.
 
Katzu
Meillä tulee kodinhoitohuoneen pöytätaso toimimaan myös hoitopöytänä. Siihen vain laitan sen pehmustejutskan ja on hyllyä ja kaappia, johon tarkoitus laittaa sen hetkiset vaatteet + muut vauvanhoito tavarat.
 
ylva
täällä paino kivunnut 46 kilosta 52 kiloon! että ihan hyvin, vaikka tosiaan oonkin nyt vasta viikolla 22, kun LA siirtyi yli viikolla. että hyvin on tullut, vaikka yleensä en liho millään. pelkäänkin vähän kilpirauhasen vajaatoimintaa, kun mulla ollu sitä joskus vuosia sitten, mutta sain itseni kuntoon kiinalaisen lääketieteen ja homeopatian avulla. raskaus vaan saattaa kilpparihommat nostaa esiin/aiheuttaa, ja nyt ollu sellaiset oireet, että vähän pelottaa; ajatus ei kulje, ihan jäässä kokoajan, kurkku paksu ja käheä, ei jaksa puhua, suuri sumuinen väsymys, yms kaikenlaista. periaatteessa saattavat olla ihan vaan raskausoireita, mutta hälytyskellot rupes soimaan siinävaiheessa kun tajusin että tosi suolainen ruoka maistuu hurjan hyvältä ja saa minut hetkeksi piristymään... no, kokeisiin ollaan menossa, toivotaan ettei ois arvot pahasti pielessä, se kun masuasukin kannalta vaarallista.
muuten hyvin kaikki, nyt vaan koitan tasapainottaa ja vahvistaa kilpparia välttämällä kahvia,sokeria yms stimulantteja, pitäää energian tasaisena ja itseni lämpimänä. ei siis enää jäätelöä eikä jääkylmää mehua, puhumattakaan suklaista, kekseistä ym mitä on kulunut runsaasti tähänsaakka. tiukkaa tekee myös kahvin jättäminen, mutta teen mitä vaan mikä ikinä voi auttaa. en haluaisi kuitenkaan elinikäiselle hormonilääkitykselle, ja kun olen ennenkin saanut itseni kuntoon muilla keinoilla, ehkä se onnistuu nytkin.
mieheni on yrittäjä, joten noista isyyslomajutuista en kauheesti tiedä yrittäjä-tapauksessa, mutta lomaa aikoo pitää sitten kun pikkuinen syntyy. yrittäjänä ei onneksi tarvitse pomon kanssa etukäteen sopia ja neuvotella asiasta. enemmän mietityttää minne esikoinen synnytysreissun ajaksi, kun ei oikein tunne paikkakunnalta niin hyvin vielä ihmisiä...
 
Gatto
Josko sopisi mukaan tähän ketjuun... Löysin tämän vastikään ihan googlettamalla vatsan kiristystä raskauden aikana :/. Oma LA:ni on siis 3.6.2008 ja viikkoja nyt 25 + 2. Kamala kiristys vaivaa koko ajan ja vatsa on turvonnut ehkä kaksinkertaiseksi varmaan viikossa :O. Muuten kaikki kohtuullisen ok mennyt lukuunottamatta liitoskipuja, jotka tulivat vaivaksi jo viikolta 15-16! Eipä neuvolassakaan meinanneet uskoa, mutta niin se vaan on. Tunnistin vaivan kyllä heti, koska sama vaiva oli ensimmäisenkin kanssa.

Muille jaksamisia selän ja pahoinvointien kanssa. Itse olen (toistaiseksi ainakin) molemmilta melko hyvin välttynyt, mitä nyt kahvi aamulla jossain vaiheessa vähän yökötti, mutta mieli teki niin vimmatusti. Hankala tilanne... Iloita pitäisi niin... :) Isälle tämä on ensimmäinen, minulle siis toinen, joten isä lienee enemmän jännittynyt :). Tosin ensimmäisen isän kanssa on koko ajan niin paljon harmia, että pelkään sen vaikuttavan "eetuunkin" (koodinimi Eetu :))... Onko kellään muulla pelkotiloja, että josko sittenkin jokin menee pieleen tässä vaiheessa tms? Itselläni näitä on lähes joka päivä :(. Vaikka kaikki onkin onneksi kunnossa tutkimusten mukaan. Harmi tuosta toisen lapsen isän kanssa olevasta ongelmasta vaan ilmeisesti varjostaa niin paljon, että pelottaa koko ajan, että ei tämäkään voi mennä hyvin... :(

Se valituksesta. Odotetaan onnellisena kiristävän mahan kanssa ja syömisen jälkeen vaikean hengityksen kanssa. Ah tätä auvoa. ;)
 

Yhteistyössä