Kenen vika,jos koira purasee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25343126]100% valhe. Siis se, että eläin ei hyökkäisi kimppuun ilman syytä.[/QUOTE]

Ei se ole valhe. Ihminen ei välttämättä näe heti sitä syytä - eikä se ole välttämättä "looginen" - mutta kyllä siihen aina syy on, ei yksikään eläin huvikseen käy kenenkään kimppuun.

[QUOTE="mä";25342221]Ilmotat nyt ensitöiksesi tälle perheelle, että päätitte tehdä rikosilmoituksen eläinrääkkäyksestä. Teitä on kuitenkin useampi ja koira on vielä pentu niin tuo perhe tässä alakynteen jää.[/QUOTE]

5-vuotiashan onkin tunnetusti jo rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan.

[QUOTE="vieras";25343151]Kyllä se taitaa valhe olla. Eläimissä on samalla tavalla mielenvikaisia yksilöitä kuin ihmisissäkin.[/QUOTE]

"Mielenvikaisuus" on SYY, jonka takana on yleensä jokin muu SYY (elimellinen vika, hormoniepätasapaino, opittu malli, tms).

Eläimissä EI ole kaikenlaisia "samalla tavalla mielenvikaisia yksilöitä" kuin ihmisissä, ei ole psykopaatteja, sosiopaatteja, narsisteja, jne.

Siis just kävin kiivaan keskustelun puhelimessa miehen veljen akan kans. Minä ja mies ja miehen sisko nimenomaan käskettiin tytön vanhempien kans snaoa tytölle että ei härnää koiraa, niin ei saa meidän pientä nuppua komentaa(ainut lapsi) . Sitten mies siirtsi koiran syrjemmäs ja ajattelin että pentu saa olla rauhassa niin kohta tyttö oli taas sörkkimässä ja hakka sjopa kepillä, silloin karjasin että lopettaa ja entaa koiran olla ja sanoin miehen veljen akalle että omalla vastuulla sitten antaa tytön härppiä koiraa,me ollaan sata kertaa kielletty ja siirretty koiraa eripaikkaan, koira tykkää lapsista ym ja on iloinen mut tuo oli aivan tyhmää kiusaamista tytöltä. tökkikepillä,yritti koiranpäälle mennä istuun ja tyttö sentään 5v,mutta kun nuppu saa tehdä mitä haluaa:) Nyt alko sitten hyvin uusivuosi, miehen veli aiko tehä jonkun eläinsuojeluilmoituksen että meillä hullu koira ja me ei sitä kouluteta ym kun näykkäs:/ se on muutenkin kauhee liiottelija. niin ja meillä on keeshond.

Miksi annoit penskan hakata koiraa kepillä?? Mun koiraa ei kukaan lyö kepillä kertaakaan! Miksi jätit koiran penskan kiusattavaksi?

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Minkä takia jätitte koiraraukan tuollaisen lapsen ulottuville? Minä olisin pelastanut koiran ja lähtenyt kotiin. Lapsi olisi saanut sellaisen läksytyksen jos olisi lähestynytkään kepin kanssa koiraa. Ihan sairasta teiltä KAIKILTA!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25343137:
kuule nykyajan lasten ei tarvii totella eikä osata mitään. ne ei ymmärrä mitään, varsinkaan sanaa ei. koska vanhemmat ei uskalla kieltää lapsiaan. ja jos jotain sattuu, niin taatusti se on aina jonkun muun syy kuin sen lapsen tai lapsen vanhempien

joo kyllä meillä lasten pitää vanhempia totella ja kuulevat paljon sanaa ei. mitääln lellikakaroita ei kasvateta, mutta vaikka mä oon meidän 4,5 vuotiaalle sanonut monta kertaa että tarkasti katsotaan ettei autoja tule ennenkö tien yli mennään, niin ei se kuitnekana laspen vastuulla ole jääkö auton alle vai ei. kyllä mä tytöstä vähän kiinni pidän siinä risteyksessä seistessä.
ja jos samainen lapsi riehaantuu ja juoksee sisällä eikä kielloista huolimatta lopeta (lapset kun aika normaalisti käyttäytyy näin) niin jos se lapsi päänsä lyö nii kyllä sekin on mun vastuulla kun en kunnolla loppua siitä juoksemisesta tehnyt. ja jos tämä tyttö tappelee pikkuveljensä kassa leluista eikä kielloista huolimatta se riita lopu, niin kyllä se mun vastuulla on menä se lelu sieltä välistä pois ottamaan ennen kun siinä lapset toisiaan lyömään alkaa.

kyllä se vaan ap:n tapauksessakin oli ap:n vastuulla viedä koira pois ja lapsen vanhempien vastuulla hakea se lapsi pois sieltä

Siis minähän perkele kirjotin että siirrettiin koiraa sata kertaa varmaan eripaikkaan ,aina se saamarin kakara oli sitä tökkimässä vaikka sitä kuinka kilesi. koira oli sisällä ,jopa varastossa ja ihan muualla lapsesta joka sitä kiusas,niin aina se penikka meni ja kiusas sitä. en kai minä voi lapseenkaan käsiksi käysä,sanottiin sata kertaa vanhemmille että käskee tytön lopetaa kun meitä ketään ei uskonut, niin ei mee mikään jakeluun! Meidän koira ei ikinä oo nä-ykkiny edes ketään ja meillä sentään 2v 4v ja 7v lapset. TÄMÄ 5vuotias kiusas kokoajan meidän koiraa eikä uskonut. joten mun mielestä ihan oikein että tarttu hiasta kii tyttöä. Sitten kyllä huomasin että tyttö oikein väänsi vielä teko itkua siihen päälle. anoppi soitti ja snao että ei tytön kädessä mitään jälkeä ollut edes. kunhan miehen veli ja sen akka haluaa taas riitaa haaqstaa

"Mielenvikaisuus" on SYY, jonka takana on yleensä jokin muu SYY (elimellinen vika, hormoniepätasapaino, opittu malli, tms).

Eläimissä EI ole kaikenlaisia "samalla tavalla mielenvikaisia yksilöitä" kuin ihmisissä, ei ole psykopaatteja, sosiopaatteja, narsisteja, jne.

Mielenvikaisuusko syy? No miksi sitten esimerkiksi korilla käy joskus niin, että jos koiralla on luonnevikaiset vanhemmat, niin luonnevikaisien koirien pennuista kasvaa myös luonnevikaisia koiria? Kyllä ainakin koirilla luonnevikaisuus on myös perinnöllistä.

Siis minähän perkele kirjotin että siirrettiin koiraa sata kertaa varmaan eripaikkaan ,aina se saamarin kakara oli sitä tökkimässä vaikka sitä kuinka kilesi. koira oli sisällä ,jopa varastossa ja ihan muualla lapsesta joka sitä kiusas,niin aina se penikka meni ja kiusas sitä. en kai minä voi lapseenkaan käsiksi käysä,sanottiin sata kertaa vanhemmille että käskee tytön lopetaa kun meitä ketään ei uskonut, niin ei mee mikään jakeluun! Meidän koira ei ikinä oo nä-ykkiny edes ketään ja meillä sentään 2v 4v ja 7v lapset. TÄMÄ 5vuotias kiusas kokoajan meidän koiraa eikä uskonut. joten mun mielestä ihan oikein että tarttu hiasta kii tyttöä. Sitten kyllä huomasin että tyttö oikein väänsi vielä teko itkua siihen päälle. anoppi soitti ja snao että ei tytön kädessä mitään jälkeä ollut edes. kunhan miehen veli ja sen akka haluaa taas riitaa haaqstaa
no ei vika sinussa ollut vaan niissä lapsen vanhemmissa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25343137:
kuule nykyajan lasten ei tarvii totella eikä osata mitään. ne ei ymmärrä mitään, varsinkaan sanaa ei. koska vanhemmat ei uskalla kieltää lapsiaan. ja jos jotain sattuu, niin taatusti se on aina jonkun muun syy kuin sen lapsen tai lapsen vanhempien

Väärin; osataan kyllä kieltää ja säksättää mutta kieltojen perille vieminen onkin sitten eri juttu. Niinkuin tässäkin tapauksessa nähtiin. Lapset oppivat ettei se tarkoita mitään vaikka kuinka huudettaisiin ei:tä kun kuitenkaan kukaan ei mahda mulle mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja Vaalea yksilö;25344064:
Väärin; osataan kyllä kieltää ja säksättää mutta kieltojen perille vieminen onkin sitten eri juttu. Niinkuin tässäkin tapauksessa nähtiin. Lapset oppivat ettei se tarkoita mitään vaikka kuinka huudettaisiin ei:tä kun kuitenkaan kukaan ei mahda mulle mitään...
no mistähän mahtaa johtua, että lapsella on sellainen käsitys, ettei sille kukaan mahda mitään... onkohan kasvatuksessa jotain vikaa?????

[QUOTE="vieras";25343976]Mielenvikaisuusko syy? No miksi sitten esimerkiksi korilla käy joskus niin, että jos koiralla on luonnevikaiset vanhemmat, niin luonnevikaisien koirien pennuista kasvaa myös luonnevikaisia koiria? Kyllä ainakin koirilla luonnevikaisuus on myös perinnöllistä.[/QUOTE]

Kuka ensinnäkään astuttaa vihaisen koiransa, vieläpä vihaisella uroksella? On rotuja, kuten fila brasileiro, jonka kuuluu olla aggressiivinen. Sitä on jalostettu siihen koko sen elinikä. Se ei ole luonnevika, vaan sen rodun piirre.

Luonnevikaisia koiria on maailmalla erittäin vähän, niin vähän, että tuskin meistä kukaan on sellaista nähnyt. Yleensä koiran huonoon käytökseen löytyy syy kasvatuksesta, olosuhteista, sairaudesta jne. Yleensä se syy on siinä hihnanpäässä, kun omistajalla ei ole taitoa kouluttaa koiraa yhteiskunta kelpoiseksi.

Jälkiviisaus on tyhmää, mutta a) miksi otitte koiran mukaan ja b) miksette vieneet sitä esim. autoon/ ulos/ pitäneet vieressänne/ lähteneet pois ?

Mä olisin pakannut kamat & koiran autoon ja hurauttanut tieheni ellei yhtä lasta saada sen vertaa kuriin että olisi lopettanut kiusaamisen. Aika paljon on lapsen kasvatuksessa vikaa ellei sen vertaa usko tai ei osaaa yhtään olla eläinten kanssa.
Meillä lapset ovat saaneet kolmevuotiaasta saakka pitää valvotusti jyrsijöitä kädessä, ulkoiluttaa kissaa valjaissa, harjata marsuja, jne. Ja vaikkei kotona olisikaan lemmikkejä, niin tietyt perussäännöt voisi opettaa, varsinkin jos esim. ap:llä itsellään on muitakin koiria, niin sukulaislapsella olisi olllut mahdollisuuksia harjoitella lemmikin käsittelyä.
Aika pieni lapsi ymmmärtää ja osaa olla eläinten kanssa kunhan vain saa siihen mahdollisuuden.

Mä en tule ikinä ymmärtämään vanhempien vastuuttomuutta lastensa kasvatuksessa. Kuten "hauskoissa kotiovideoissa" koira saa repiä lapselta housut jalasta ja se on hauskaa. samoin se on hauskaa kun kissalle laitetaan joku tölkki kolisemaan narulla kiinni vartalosta.

[QUOTE="mä";25342221]Ilmotat nyt ensitöiksesi tälle perheelle, että päätitte tehdä rikosilmoituksen eläinrääkkäyksestä. Teitä on kuitenkin useampi ja koira on vielä pentu niin tuo perhe tässä alakynteen jää.[/QUOTE]

tuota sen eläinsuojeluilmoituksen voi tehä omistajasta,mutta ei jostain satunnaisesta tyypistä,käsittääkseni,ja vaikka voisikin 5vuotias ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa joten miten tuo asia ketään hyödyttää?

Voihan ap toki tehä lastensuojeluilmoituksen koska lapsella ei ole rajoja yms ja vanhemmat ei puuttunut tollaseen. Mut loppupeleissä onko siitä hyötyä?

[QUOTE="vieras";25342703]5 vuotiaan vika? älä naurata. ei 5v mitenkään ole vielä vastuussa itsestään eikä muista. vika on kyllä ihan täsäs koiran omistajassa joka otti koiransa mukaan.. ei koiria oteta kylään just tällästen tilanteiden takia[/QUOTE]

Minun 4v tai 6v lapsi ei satu vieraaseen koiraan, jos omistaja ei anna lupaa, ei kepillä eikä kädellä. Vika on koiran omistajassa, kun ei poistanut koiraa paikalta tai poistanut lasta paikalta, valitettavasti oikeat syylliset eli lapsen kasvattaneet vanhemmat taitavat olla syyntakeettomia.

niinkuin sata kertaa oon jo kirjottanut että minähän yritin poistaa koiraa moneen eripaikakan vaan pentu seuras aina perässä! enkä voinut lähteä sukulaislta illala takaisin kotiin 200kilsan päähän vaan sen takia että joku aivoton lellikakara ei usko. minä tein voitavani mutta lapsen vanhemmat ei tehnyt elettäkään. jos koiran vein jopa ulkovarastoon niin kohta oli tyttö avaamassa ovea ja tökkimässä ym. Enhän voi tyttöön käsiksikään käydä. Että kyllä minä kaikkeni tein!

[QUOTE="vieras";25342685]tiedät varmaan että lasta pureva koira pitää lopettaa. tai siis ylipäänsäkin ihmistä pureva. [/QUOTE]

Yksi näykkäisy ei tee koirasta ihmisiä purevaa aggressiivista petoa. Vaarallinen koira on vähän eri luokan juttu kuin pentu, joka ei vielä osaa kaikkia niitä lukemattomia rajoituksia, joita siltä ihmisten parissa eläessä edellytetään. Hampaiden käyttö on yksi näistä. Niiden hipaisukin ihmisen ihoon on joidenkin mielestä selvä mielenvikaisuuden merkki, vaikka näinhän asia ei ole. Jännä muuten, että lehmät ja hevoset saavat purra ja polkea ihmisiä ja kissat raapia ilman että niitä ollaan heti piikille vaatimassa. Eläimiä ne koiratkin on, niiden parissa sattuu ja tapahtuu jolleivat ihmiset ole tilanteen tasalla.

niinkuin sata kertaa oon jo kirjottanut että minähän yritin poistaa koiraa moneen eripaikakan vaan pentu seuras aina perässä! enkä voinut lähteä sukulaislta illala takaisin kotiin 200kilsan päähän vaan sen takia että joku aivoton lellikakara ei usko. minä tein voitavani mutta lapsen vanhemmat ei tehnyt elettäkään. jos koiran vein jopa ulkovarastoon niin kohta oli tyttö avaamassa ovea ja tökkimässä ym. Enhän voi tyttöön käsiksikään käydä. Että kyllä minä kaikkeni tein!

Anteeksi nyt vain, mutta kyllä minä olisin lopettanut koiran kiusaamisen tavalla tai toisella. Jos en olisi halunnut käydä lapseen käsiksi, olisin tehnyt vanhemmille selväksi että minä lähden koiran kanssa pois vaikka taksilla, ellei tuota kiusaamista lopeteta. Ja jos ei lapselle olisi sittenkään saatu kaaliin tapoja ja keppejä pois käsistä, olisin poistunut paikalta. Ei se koira ole sen kummempi kuin minun lapsenikaan, eikä kukaan kiusaa minun lastanikaan, ei edes koulukiusaaja, käyn sitäkin tarvittaessa puhuttelemassa tai jos puhe ei auta, vetäsen lättyyn.

[QUOTE="madame";25345834]tuota sen eläinsuojeluilmoituksen voi tehä omistajasta,mutta ei jostain satunnaisesta tyypistä,käsittääkseni,ja vaikka voisikin 5vuotias ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa joten miten tuo asia ketään hyödyttää?

Voihan ap toki tehä lastensuojeluilmoituksen koska lapsella ei ole rajoja yms ja vanhemmat ei puuttunut tollaseen. Mut loppupeleissä onko siitä hyötyä?[/QUOTE]

Luepa uusiks, eläinsuojeluilmoitus on ihan eri asia kuin rikosilmoitus eläinrääkkäyksestä.

no joo .minusta koira ei edes näykkässyt nyt kun rupeaa ajattelemaan,,jos pentu luuli että tyttö leikkii sen kans sillä kepillä kukaan ei nähnyt että olis näykkässsyt edes ,tyttö itse kertoi. Koskaan kuitenkaan ei koira ole tehnyt meidänkään lapsille mitään. Ja en lähde sellasen aivottoman kakaran takia ajamaan 200 kilsaa kotiin ja kun tiesin että he ovat lähdössä yöllä pois. Tein kuitenkin voitavani,komensin ja sanoin monta kertaa niin sanoi kaikki muutkin paitsi ei tytön vanhemmat. siirsin koiran eripaikkoihin ja sisälläkin oli vaan tyttö meni aina perässä. Kun otin koiran syliin yhessä vaiheessa tyttö tuli yritti karvoista repiä. kyllä karjasinkin yhdessä vaiheessa lujastikin ja tyttö vaan jatko.. idiootti on. ei oo enään meidän lasten kans asiaa leikkiä.. meidänkin 4v poika meinas että tyhmä serkkutyttö. Sen siitä saa kun kasvattaa niin lellikin.

Yhteistyössä