Kenen vika,jos koira purasee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Kun eilen oltiin miehen siskolla ja siellä oli myös miehen veli perheineen. meillä oli koira siellä mukana kiinni ulkona ja miehen veljen tyttö meni ja koko ajan läpsi ja hyppeli ja tavallaan äsrsytti koiraa, minä monta kertaa snaoin että älä mene sen lähelle tai ole nätisti sen koiran kans,koira 6kk eli pentu. Niin koira sit näykkäys tyttöä kädestä kun ei uskonut. tyttö on 5vuotias. Tuli hampaan jälki käteen. Mutta minä ja mieskin nimenomaan ja miehen siskokin oli sanonut monta kertaa että älä härnää koiraa. Siis sellasta härnäämistä ja läpsimistä päähän. n'tisti saa olla ja silittää,ikinä ei silti kellekkään oo mitään tehnyt. Nyt tämä miehen veli meinas että tekee jonkun ilmituksen kun meillä on niin kauhea koira ja niiden tytöllä on käsi niin kipee:O eli onko se sit meidän vika kun koira näykkäs? vaikka 100kertaa kiellettiin.

Teidän ja lapsen vanhempien.

Se on minusta teidän kumpienkin velvollisuus kattoa ettei mukula pääse koiran lähelle jos ei kerta kieltoja usko.

Ja toi on ihan naurettavaa et ilmotusta aletaan värkkää, koira on vielä pentu ja tuskin näykkäs pahuuttaan..

• Tykkää
Reactions: Anatolia
jos kielletään niin pitää katsoa että kielto menee perille. Nyt lapsi testasi onko teistä mihinkään vaan onko kiellot vain sanahelinää. ikävää että koiran piti lopettaa itse se kiusaaminen. Meillä on sama ongelma mieheni siskon perheen kanssa, miehen siskon mielestä hänen lapsensa koiran kiusaaminen ei ole ongelma kun taas minä koiran omistajana en voi sitä sietää. Siinä on kovin vaikeeta luoda rajoja kun lapsen äiti vähättelee lapsensa tekemiä tekoja koiraa kohtaan. Siksi en halua olla heidän kanssa tekemisissä niin että koirat ovat mukana. Heti kun he astuvat ovesta sisään alkaa se puhuminen kuinka meidän koira puri viime kesänä. Ensinnäkään meidän koira ei edes purrut, voin olla siitä 100-varma koska olin itse vieressä mutta tämä perhe uskoo mieluummin 4-vuotiasta Runebergiä kuin aikuista ihmistä. Ja tämä 4-vuotias yrittää kokoajan satuttaa koiria ja pienempiä lapsia, ihan seko kakara.

koiralla on oikeus itseään puollustaa ja se näykkäsi mukulaa jolloin vika on lapsessa.. ja toisaalta toivottavasti mukelo otti opikseen.. ei todellakaan ole koiran vika!!!!
minä ainakin pidän sen että jos lapsi menee kielloista huolimatta koiraa kiusaamaan niin koiralla todellakin on oikeus puollustaa itseään ja näykkäisy on se ainoa konsti koiralle tuollaisessa tilanteessa puollustautua jos ei karkuun pääse.. miksi ette ottaneet lasta pois koiran luota?
sama pätee kissoihin.. meille jos tulee lapsia vierailulle eivätkä kielloista huolimatta usko ettei kissoja kiusata niin kissoilla on oikeus räpäyttää kynsillä muksua, jolloin muksu ymmärtää että kissaahan ei kiusata..

koittakaahan vielä jutella muksun isän kanssa asiasta asiallisesti josko vaikka mies tajuaisi että vika on todellakin mukelossa eikä koirassa..

Kaikissa oli kyl vika ja 6kk koira on aika pentu vielä joten jos kokee nyt jo uhkana lapsen ja näykkäisee niin pahinta on et se muistaa sen pitkään ja tulee pelko lapsia kohtaan. En silti ymmärrä et miksei tytälle saatu meneen perille käskyä olla läpsimättä koiraa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25341588:
no tuossa nyt on selkeesti tytön oma vika, ja tytön vanhempien, heidän olis kuulunut puutua tilanteeseen. valitettavasti se vaan tahtoo kuitenkin niin mennä, että siitä koirasta se syyllinen tulee

Niinpä, koirasta on AINA helppo tehdä se hullu ja mielenvikainen yksilö, ja joissain tapauksissa pilata koko rodun maineen. Kiinni kytketty koira ja ahdistava kiusaaja siinä kokoajan kimpussa, miettikääpä omalle kohdalle jos että pääsisi karkuun ettekä osaisi puhua...

Lain mukaan vika on koiran omistajan. Koiraa ei saa jättää siten vartioimatta, että se pääsee puremaan jotakuta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilanteesta olisi pitänyt poistaa joko lapsi tai koira. Koska olitte useampaan otteeseen lasta kieltänyt, eikä lapsi totellut, tiesitte siinä kohtaa riskit. Ennemmin tai myöhemmin tilanne muuttuu rumaksi.

Mikäli lapsen vanhemmilla ei ole kokemusta koirista, he eivät ehkä tienneet miten tilanne tulee todennäköisesti päättymään. Joten vaikka sinänsä vikaa on myös lapsen vanhemmissa, vastaa koiran omistaja aina viimekädessä koiransa teoista.

Omistajan tehtävänä on myös suojella koiraa, eli välttää tilanteita joissa konflikteja pääsee syntymään. Olen mm. itse juossut ison urosrotikkani kanssa karkuun, kun humalainen alkoi uhittelemaan. Enkä todellakaan siksi, että olisin pelännyt jotakin sattuvan minulle tai koiralle vaan siksi, että humalainen olisi todennäköisesti menettänyt kätensä, mikäli olisi käynyt uhkaamansa mukaan päällemme ja minä olisin suomen lain mukaan ollut se, joka maksaa korvauksia lopun ikänsä.

6kk koira on vielä pentu, eikä se mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole hullu, vaikka lasta nappasikin. Jatkossa kuitenkin kannattaa keskittyä siihen, ettei koiraa jätä vahtimatta lasten kanssa, koska koira on nyt saanut epämiellyttävän kokemuksen lapsesta ja se kokemus seuraa koiraa lopun elämäänsä. Seuraavalla kerralla se mahdollisesti nappaa nopeammin, tai kovemmin.

Siis just kävin kiivaan keskustelun puhelimessa miehen veljen akan kans. Minä ja mies ja miehen sisko nimenomaan käskettiin tytön vanhempien kans snaoa tytölle että ei härnää koiraa, niin ei saa meidän pientä nuppua komentaa(ainut lapsi) . Sitten mies siirtsi koiran syrjemmäs ja ajattelin että pentu saa olla rauhassa niin kohta tyttö oli taas sörkkimässä ja hakka sjopa kepillä, silloin karjasin että lopettaa ja entaa koiran olla ja sanoin miehen veljen akalle että omalla vastuulla sitten antaa tytön härppiä koiraa,me ollaan sata kertaa kielletty ja siirretty koiraa eripaikkaan, koira tykkää lapsista ym ja on iloinen mut tuo oli aivan tyhmää kiusaamista tytöltä. tökkikepillä,yritti koiranpäälle mennä istuun ja tyttö sentään 5v,mutta kun nuppu saa tehdä mitä haluaa:) Nyt alko sitten hyvin uusivuosi, miehen veli aiko tehä jonkun eläinsuojeluilmoituksen että meillä hullu koira ja me ei sitä kouluteta ym kun näykkäs:/ se on muutenkin kauhee liiottelija. niin ja meillä on keeshond.

Sinähän ap voit tehdä poliisille ilmoituksen eläinrääkkäyksestä.

Menee kyllä ihan pentupuremisen piikkiin tuo, jos 6kk ikäinen koira puree. Ei kuitenkaan kannata antaa päästää tuollailsta arvaamatonta lasta koiran lähelle. Olisin itse vienyt koiran autoon/sisälle pois lapsen ulottuvilta.

ei hyvää päivää mikä perhe!!!!! koirassasi ei todellakaan ole vikaa.. olette tehneet kaikkenne ettei noin pääsisi käymään pointsit siitä teille ehdottomasti!!
tytön vanhemmista sen verran että idiootteja ovat.. jos kerta eivät tehneet kuten te pyysitte.. eli komentamaan tyttöään.. huhhuh..

toki silminnäkijöitä on paljon joten jos tytön vanhemmat tekee ilmon niin silloin menet sinäkin poliisille tekemään ilmon eläinrääkkäyksestä.. koska tuohan on sitä jos ei vanhemmat halua komentaa tyttöään joka suoranaisesti rääkkäsi teidän koiraanne.. sota tuosta näköjään syttyi.. ikävää teidän kannaltanne.. mutta todellakaan vika ei ole koirassanne.. kyllä se vika tytössä ja hänen vanhemmissaan on!!!

Miksi lapsen annetaan kiusata koiraa ( tai muutakaan lemmikkiä ) ?
Ja sitten ihmetellään kun jotain sattuu..
Miksi koiran omistaja antaa koiransa altistua moiselle kiusaamiselle? Mä en ainakaan anna yhdenkään ihmisen kiusata meidän lemmikkejä, sitten joko lapsi tai koira eri tilaan jossa eläin saa olla rauhassa.
Onhan se koiran omistajankin vastuu antaa koiralleen kuva että laumanjohtaja huolehtii laumastaan, varsinkin kun toinen on pentu.

Periaatteessa sun vika koska et puuttunut koiran kiusaamiseen , pelkkä ein sanominen ei riitä pitää myös katsoa että kielto menee "jakeluun" .
Myös tytön vanhemmat ovat syyllisiä kun eivät lopettaneet tytön toimintaa.
Miksi nykyään aikuiset niin usein kieltävät ja sanovat ei mutta juttu jää siihen eli ei lopeteta lapsen ei toivottua toimintaa. Eiks vanhemmat uskalla jos vaikka lapselle tulee paha mieli :(

Et voi olla tosissas että et tee tuon enempää jos joku kiusaa sun koiranpentua. Mä oisin jo vetäny sellaset pultit tuosta kepillä sörkkimisestä, että oltas ikuisesti riidoissa jo siitä asiasta.

• Tykkää
Reactions: bud
On se kumma näiden nykyisten pikku räkänokkien kanssa, kun EI SAADA KURIIN!! Penikat hyppii silmille ja tehdään mitä lystätään. Nykyajan nuorilta ja lapsilta puuttuu terve maalaisjärki. Kyllä minulle on pienestä pitäen sanottu monta kertaa, että vaikka kaupan pihalla on kuinka ihana koira, niin sitä ei saa mennä silittämään, kun se voi puraista. Ja aina on pysynyt takaraivossa tuo käsky äidiltä. On meilläkin ollut ongelmaa, kun saattaa naapuruston penskat tulla yhtäkkiä ryminällä meidän takapihalle koiraa ahidstelemaan! Koira on asian mukaisesti kiinni meidän omalla takapihalla, mutta kerran meinasi koira napata tyttöä kädestä, kun väkisin tuli ahdistelemaan. Jos olisi napannut, niin se olisi ollut täysin tytön oma vika, kun tulee ilman lupaa toisten pihalle koiria ahdistelemaan. Koirani ei pelkää, jos on kanssani lasten seurassa ja voin jopa antaa muiden lasten taluttaa ja silittää koiraani, ei se mitään tee, mutta tuollaisessa ahdistelutilanteessa en ota vastuuta mitä koirani tekee.

Toivottavasti tuo härnääjätyttö nyt otti opikseen, että koiraa ei saa kiusata - kuten oli sanottukin. Ja mun mielestä koiran ei koskaan pitäisi olla niin alistettuna, että lapset saa repiä korvista ja karvoista ja hakata, eikä koira saa tehdä mitään. Jos lapsi on niin typerä, että ei kiellot mene perille, niin good luck!

annatko hakata lastasikin kepillä ja katsot vaan sivusta jos sanallinen kielto ei mene perille? koira on pentu, ja joutui itse ottamaan vastuun ja lopettamaan tilanteen ainoalla voimallaan tavalla eli näykkäisyllä.
vika on sinun, ettet ole puuttunut tilanteeseen ja suojellut koiraasi.
itsellänikin OLI tuollainen kaveri joka vain lässytti ja lässytti kieltojaan muttei aikonutkaan katsoa että niitä noudatetaan. lapsensa myös pääsi kerran lyömäään koiraamme. se oli viimeinen niitti kaveruuden loppumiselle

Ilmotat nyt ensitöiksesi tälle perheelle, että päätitte tehdä rikosilmoituksen eläinrääkkäyksestä. Teitä on kuitenkin useampi ja koira on vielä pentu niin tuo perhe tässä alakynteen jää.

Suurin vika on noissa lapsen vanhemmissa että antavat kiusata koiraa ja opettavat että se on hyväksyttävää. Toisaalta olisin ehkä vienyt koiran pois tai karjassut kunnolla lapselle ettei tulla lähelle. Mutta kyllä vika on nyt lapsessa eikä koirassa, koiralla on lupa puolustautua.

No kyllä tossa tapauksessa vika on lapsen vanhemmissa. Voi helvet.. millaisia vanhempia.Mä oisin varmaan sanonut, että jos vielä kerran tökkii kepillä, vien tytön sisälle arestiin...

En tiedä kuka juridisesti olisi tilanteesta vastuussa mutta musta kuulostaa ikävältä että koiran omistajat antavat kenenkään kiusata puolustuskyvytöntä luontokappaletta. Mitäpä jos lapsi olisi esimerkiksi kepillä sohaissut pentua silmään tms.

Yhteistyössä