Kenen vika,jos koira purasee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä kuka juridisesti olisi tilanteesta vastuussa mutta musta kuulostaa ikävältä että koiran omistajat antavat kenenkään kiusata puolustuskyvytöntä luontokappaletta. Mitäpä jos lapsi olisi esimerkiksi kepillä sohaissut pentua silmään tms.
no kyllä tässä tilanteessa ensi sijaisesti olis tuon kiusaaja pennun vanhempien pitänyt puuttua jälkikasvunsa tekemiseen. toki ajattelevainen omistaja olis vienyt koiran vaikka lukittuun autoon.

En ymmärrä miksei siinä tilanteessa toimittu sen kummemmin kuin vain kiellettiin lasta, eli kuten chef sanoi, ei poistettu joko koiraa tai lasta paikalta. Oman lapseni ollessa kyseessä sanoisin, että vika on lapsen ja sai sen minkä ansaitsikin, mutta lakihan on tosiaan ihan toinen. Mun mielestä vika on teidän, teidän olisi pitänyt suojella koiraa lapselta, joka ei ole oppinut olemaan koirien kanssa tai ei muuten tottele käskyjä.

En ymmärrä miksei siinä tilanteessa toimittu sen kummemmin kuin vain kiellettiin lasta, eli kuten chef sanoi, ei poistettu joko koiraa tai lasta paikalta. Oman lapseni ollessa kyseessä sanoisin, että vika on lapsen ja sai sen minkä ansaitsikin, mutta lakihan on tosiaan ihan toinen. Mun mielestä vika on teidän, teidän olisi pitänyt suojella koiraa lapselta, joka ei ole oppinut olemaan koirien kanssa tai ei muuten tottele käskyjä.
no musta tässä nyt kyllä ihan suotta vieritetään syytä pelkästään koiran omistajan viaksi. kyllä musta suurin syyllinen on lapsen vanhemmat. sitten tulee vasta koiranomistaja.

Mun mielestä teidän olisi pitänyt lähteä koiran kanssa pois tai vaikka kantaa tyttö pois koiran luota jos ei muuten usko. "Virallisesti" käsittääkseni te olette vastuussa siitä, että ette päästä koiraa puremaan ketään, mutta tuossa tilanteessa väärin toimi kyllä lapsen vanhemmat, kun eivät huolehtineet, että lapsi jättää koiran rauhaan. Ettehän te päästäneet koiraa puremaan ketään, vaan lapsi itse hakeutui "purtavaksi" vaikka kiellettiin. Jos teistä uhataan tehdä ilmoitus, että koira on sekaisin eikä sitä kouluteta, tehkää te toisesta perheestä ilmoitus, että lapsi on häiriintynyt, kun rääkkää eläimiä eikä tottele aikuisia, eivätkä vanhemmatkaan välitä... :D

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25342429:
no musta tässä nyt kyllä ihan suotta vieritetään syytä pelkästään koiran omistajan viaksi. kyllä musta suurin syyllinen on lapsen vanhemmat. sitten tulee vasta koiranomistaja.

Mutta kun fakta on se, että lain mukaan syy on siinä omistajassa. Ihan sama mitä mieltä sinä, minä, tai joku muu siitä on henkilökohtaisella tasolla.

Kyllä munkin mielestä lapsen vanhemmat saisivat mennä katsomaan peiliin ja kuten Cecilia Algotsdotter, niin myös minä sanoisin (ja olen sanonut) omalle mukulalleni, että ihan oli oma vika ja että sitä saa mitä tilaa.

Mutta jos nyt vaikka ajatellaan että siinä ap:n tapauksessa olisi oikeasti sattunut ihan kunnolla ja asia vietäisiin eteenpäin, niin koiran omistaja häviäisi jutun ja piste.

Jos aikuiset näkevät uhkan että jotain sattuu.. ja useasta killosta huolimatta lapsi ei lopeta "kiusaamista! niin aikuisen olisi lapsi pitänyt tilanteesta ottaa kokonaan pois.
Turha siinä syytellä pentua tai 5v lasta koska syy on oikeasti aikuisten.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25342429:

No ei mitenkään "suotta" vaan kyllä koiran omistaja on lain mukaan vastuussa siitä, ettei koira ole vaaraksi ympäristölleen. Totta on, että pentu on varmaan huonosti kasvatettu, tyhmä ja vaikka mitä, mutta vika on silti koiran omistajan. Se ei edes ollut koiran oma koti, joten en ymmärrä, miksei koiraa toimitettu pois tilanteesta turvaan kurittomalta kakaralta, joka ei tottele määräyksiä. Mä olisin vastaavassa tilanteessa a. huutanut lapselle niin kovin, että varmaan menee perille, ettei siihen koiraan kosketa b. mennyt itse fyysisesti lapsen ja koiran väliin ja huolehtinut, ettei koiraan kosketa c. vienyt koiran pois, autoon, kotiin tms.

Olisiko ap voinut vähän kertoa että miksi koiraa ei viety tilanteesta pois?
Miksi lapsen annettiin kiusata koiraa?

Meillä on kissa, joka taatusti raapaisee jos sitä "kiusataan" ( eli esim. silitetään kun ei itse sitä halua ) - lapset ovat saaneet opetella kissan elekieltä milloin voi silittää ja milloin ei. Myös silloin kun kissa on nukkumassa, puhdistautumassa, tms. sitä ei mennä silitttelemään/ ottamaan syliin, tms.

Miksei lapsille voida opettaa kuinka eläinten kanssa ollaan ja miten niitä kohdellaan? Oletetaanko se niin että lapsi ja koira ( tai muu lemmikki ) opettelevat yhdessä pelisäännöt?
Esim. koiran kanssa pitää muistaa se, että omistaja laumanjohtajana ei anna koiraansa kiusattavan. Eli ihminen puolustaa omaa laumaansa, jolloin koira voi luottaa että sen on turvallista olla laumanjohtajan kanssa ja luottaa sen päätöksiin. Silloin koiran ei tarvitse ottaa valtaa itselleen..

tiedät varmaan että lasta pureva koira pitää lopettaa. tai siis ylipäänsäkin ihmistä pureva. et sinä voi ottaa noin heikkohermosta koiraa mihinkään missä on lapsia paikalla. sinä olet vastuussa koirasta ja vanhemmat lapsesta. sinun olisi pitänyt jättää koira kotiin. koska loppujen lopuksi jos jotain sattuu niin se on koira joka siitä maksaa hengellään. lapsi ei osaa vastata vielä itsestään ja tottakai koirat lapsia kiinnostaa.

[QUOTE="vieras";25342685]tiedät varmaan että lasta pureva koira pitää lopettaa. tai siis ylipäänsäkin ihmistä pureva. et sinä voi ottaa noin heikkohermosta koiraa mihinkään missä on lapsia paikalla. sinä olet vastuussa koirasta ja vanhemmat lapsesta. sinun olisi pitänyt jättää koira kotiin. koska loppujen lopuksi jos jotain sattuu niin se on koira joka siitä maksaa hengellään. lapsi ei osaa vastata vielä itsestään ja tottakai koirat lapsia kiinnostaa.[/QUOTE]

se on totta että jos koira tottuu jo pentuna siihen että lapsi saa kiusata ja kiusaa, niin sen on vaikea aikuisenakaan osata olla lasten kanssa.

[QUOTE="vieras";25342685]tiedät varmaan että lasta pureva koira pitää lopettaa. tai siis ylipäänsäkin ihmistä pureva. et sinä voi ottaa noin heikkohermosta koiraa mihinkään missä on lapsia paikalla. sinä olet vastuussa koirasta ja vanhemmat lapsesta. sinun olisi pitänyt jättää koira kotiin. koska loppujen lopuksi jos jotain sattuu niin se on koira joka siitä maksaa hengellään. lapsi ei osaa vastata vielä itsestään ja tottakai koirat lapsia kiinnostaa.[/QUOTE]

Heikkohermoinen koira?

Kuinka pirun kauan sen koiran pitäisi sitä kiusaamista, päälle istumista ja mätkimistä sietää kun aikuiset ei saa sitä tilannetta pois päältä?

Vika on ihan jossain muualla kun koirassa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25341588:
no tuossa nyt on selkeesti tytön oma vika, ja tytön vanhempien, heidän olis kuulunut puutua tilanteeseen. valitettavasti se vaan tahtoo kuitenkin niin mennä, että siitä koirasta se syyllinen tulee

5 vuotiaan vika? älä naurata. ei 5v mitenkään ole vielä vastuussa itsestään eikä muista. vika on kyllä ihan täsäs koiran omistajassa joka otti koiransa mukaan.. ei koiria oteta kylään just tällästen tilanteiden takia

Siis just kävin kiivaan keskustelun puhelimessa miehen veljen akan kans. Minä ja mies ja miehen sisko nimenomaan käskettiin tytön vanhempien kans snaoa tytölle että ei härnää koiraa, niin ei saa meidän pientä nuppua komentaa(ainut lapsi) . Sitten mies siirtsi koiran syrjemmäs ja ajattelin että pentu saa olla rauhassa niin kohta tyttö oli taas sörkkimässä ja hakka sjopa kepillä, silloin karjasin että lopettaa ja entaa koiran olla ja sanoin miehen veljen akalle että omalla vastuulla sitten antaa tytön härppiä koiraa,me ollaan sata kertaa kielletty ja siirretty koiraa eripaikkaan, koira tykkää lapsista ym ja on iloinen mut tuo oli aivan tyhmää kiusaamista tytöltä. tökkikepillä,yritti koiranpäälle mennä istuun ja tyttö sentään 5v,mutta kun nuppu saa tehdä mitä haluaa:) Nyt alko sitten hyvin uusivuosi, miehen veli aiko tehä jonkun eläinsuojeluilmoituksen että meillä hullu koira ja me ei sitä kouluteta ym kun näykkäs:/ se on muutenkin kauhee liiottelija. niin ja meillä on keeshond.

itse en tietenkään antas lasteni läpsiä koiria yhtään millään. mä en mielellään päästä edes lapsiani koirien lähelle ku monet koirat tulee liian lujaa päälle vaikka lapsi ei tekisi mitään. onpa mun lasta koira näppässy vaikka lapsi vaan istui sohvalla. se oli onneksi niin pieni näykkäisy että mitään jälkeä ei jäänyt eikä se lapseen sattunut. mä pelkään koiria, varsinkin isoja koiria lasteni lähellä koska koirat on niin arvaamattomia. koiran omistaja on loppujen lopuksi vastuussa koirastaan. jos koira purisi ikinä missään tilanteessa mun lasta ja purtuhan sielä on jos käsi on kipeä jajälki jäi, niin minä soittaisin poliisit. teidän on turha tapella vastaan jos eläimet mukananne veitte sukujuhlaan. kyllähän sitä ensisijaisesti sillä veljen tyttärellä oli oikeus sielä olla. ihmettelen suuresti miksi menitte sinne koiran kanssa varsinkin jos lapsi on noin kuriton. kuitenkin sillä kurittomallakain kakaralla on suurempi oikeus viettää sitä uuden vuoden juhlaa sukulaisten kanssa kun teidän koiralla. jos nää ei tiettävästi sovi saman katon alle niin teidän täytyy joustaa ja jättää koira kotiin.
miehesi veli toimii kuten hyvä vanhempi toimii kun omaa lasta purraan. lapsi lääkäriin ja koirasta ilmoitus. lopetustuomio olis voitu välttää, jos olisit kantanut vastuusi eläimesi ajoissa.

[QUOTE="vieras";25342703]5 vuotiaan vika? älä naurata. ei 5v mitenkään ole vielä vastuussa itsestään eikä muista. vika on kyllä ihan täsäs koiran omistajassa joka otti koiransa mukaan.. ei koiria oteta kylään just tällästen tilanteiden takia[/QUOTE]

Ilmeisesti kyläpaikan väen ja ap:n kesken oli sovittu koiran mukaan ottamisesta. Ei siinä ole vikaa, jos näin on sovittu. Ja koiraahan ei kiusannut kyläpaikan lapsi, vaan toisen vierasperheen lapsi.

Mutta siinä suhteessa olen samaa mieltä, että vastuu on luonnollisesti koiranomistajalla. Omistaja huolehtii pennustaan, siitä, ettei sitä kiusata ja siitä, ettei se näykkäise/pure ketään. Itse olisin koiranomistajan keskeyttänyt tuon kiusaamistilanteen alkuunsa, se kuitenkin ehti jatkua ap:n kirjoitusten mukaan jo hyvän tovin.

Pentua kiusanneen tytön vanhemmat ovat välinpitämättömiä, jos eivät 5-vuotiaalle ole saaneet taottua päähän, miten eläimiä kohdellaan. Meillä kolme poikaa, eikä kukaan heistä koskaan ole käyttäytynyt tuolla tavoin eläimiä kohtaan. Minusta ei todellakaan ole normaalia, että 5-vuotias lapsi läpsii koiraa, yrittää istua sen päälle ja tökkii ja hakkaa kepillä. Pimeää touhua.

[QUOTE="...";25342755]
miehesi veli toimii kuten hyvä vanhempi toimii kun omaa lasta purraan. lapsi lääkäriin ja koirasta ilmoitus. lopetustuomio olis voitu välttää, jos olisit kantanut vastuusi eläimesi ajoissa.[/QUOTE]

Mä kyllä väitän tosissani, ettei tällaisessa tapauksessa koiralle mitään lopetustuomiota tule. Jos koira olisi oikeasti purrut, niin kädessä olisi jotain muuta kuin yhden hampaan jälki /näykkäisy).

No tuon perusteella ei pentua lopetukseen mutta kyllä vastuullinen koiranomistaja poistaa koiran tilanteesta jossa sitä härnätään ja härkitään. Ite en omia koiria anna härkätä, koska en halua koiristani lapsi vihaajaa. eli jos lapsi ei osaa käyttäytyä eikä usko kun sanotaan niin koira lähtee tilanteesta. Olisin vienyt vaikka autoon odottamaan. Ja 5 vuotias on jo niin iso, että jos hälle sanotaan, että elä härki koiraa se voi purra kun hermostuu, niin sit se on vähän oma moka jos pitää loppuun asti kokeilla... Mä oisin tuumannut heti siin näykkäsyn jälkeen, että muistatkos mitä sanoin?

Ikävä tilanne, mutta tuskimpa eläinsuojelu tekee muuta kun tarkistaa tilanteen. Sitten ku saatte puhtaan paperit voit laittaa kiitos kirjeen lapsen vanhemmille, että kiitos kun teitte ilmotuksen nyt on mustaa valkoisella että meillä asiat kunnossa ja koirassa ei ollut vikaa. Mun mielestä kyllä ihan turha lähteä mitään eläinrääkkäysjuttua ees leikillään puhumaan koska kyllä se kääntys niin että omistajassa vika, koska ei ole poistanut koiraa tilanteesta ja on sallinnut härkkimisen tapahtua.

No huh huh sentään.. Koiraparka.. Ihan ymmärrettävää että koira itseään puolustaa jos kiusaamisen annettiin jatkua. Kyllä puolivuotias koira jo ymmärtää uhan, eikä koe kaikkea leikkinä. En osaa tuntea yhtään sääliä ko. tyttöä kohtaan, koira saa kyllä sympatiat, etenkin kun sillä ei ole ollut mahdollisuutta paeta tilanteesta muulla tavoin.
Itse odotan ensimmäistäni, meillä on 3-vuotias spanieli joka on todella kiltti, mutta melko arka uusia asioita kohdattaessa. Olen päättänyt alusta asti että koiran ehdoilla mennään (ei tungeta koiraa väkisin vauvan läheisyyteen), sekä lapsen että koiran on tunnettava olonsa turvalliseksi. Ja lapsi opetetaan kunnioittamaan eläimiä ja niiden omaa tilaa. Koirani on kuitenkin minulle kuin lapsi, todella rakas, enkä halua sen kokevan ikäväksi sitä että perheeseen tulee uusi tulokas.
Liian usein näkee jossain "hauskoissa" kotivideoissa miten pienen lapsen annetaan kiusata eläintä siihen asti että tilanne päättyy jokseenkin ikävästi. Revitään selkänahasta, hännästä, peppukarvoista, korvista jne. Ja sitten kun eläin pakenee paikalta ja töytäisee lapsen kumoon mennessään, on niin hauskaa että!! Tehty mm. koirille, kissoille, kaneille... Itse en näe tilanteessa mitään hauskaa.

Toivottavasti tilanteenne selviää ilman suurempia välirikkoja. Toivon mukaan myös koira pystyy asian unohtamaan ja telmimään jatkossa lasten kanssa joille on tehty säännötkin selviksi :)

[QUOTE="vieras";25342703]5 vuotiaan vika? älä naurata. ei 5v mitenkään ole vielä vastuussa itsestään eikä muista. vika on kyllä ihan täsäs koiran omistajassa joka otti koiransa mukaan.. ei koiria oteta kylään just tällästen tilanteiden takia[/QUOTE]

Kuinka tyhmiä (sanan varsinaisessa merkityksessä) nykypäivän 5 vuotiaat on, jos eivät lyhyttä käskyä kykene ymmärtämään? Kyllä normaalin viisi vuotiaan pitää osata sen verran jo itsestään huolehtia ja olla itsestään vastuussa, että kun sanotaan EI niin tajuaa mitä se tarkoittaa. Tuon ikäiset jo ulkoileekin pihallaan monesti yksin.

Tuolla periaatteella lapset saa tehdä ihan mitä ikinä lystää hamaan tulevaan, koska "eihän ne mitään ymmärrä eikä ole mistään koskaan ikinä vastuussa". Pullamössökansan kasvattajia parhaillaan.

[QUOTE="mä";25342966]Kuinka tyhmiä (sanan varsinaisessa merkityksessä) nykypäivän 5 vuotiaat on, jos eivät lyhyttä käskyä kykene ymmärtämään? Kyllä normaalin viisi vuotiaan pitää osata sen verran jo itsestään huolehtia ja olla itsestään vastuussa, että kun sanotaan EI niin tajuaa mitä se tarkoittaa. Tuon ikäiset jo ulkoileekin pihallaan monesti yksin.

Tuolla periaatteella lapset saa tehdä ihan mitä ikinä lystää hamaan tulevaan, koska "eihän ne mitään ymmärrä eikä ole mistään koskaan ikinä vastuussa". Pullamössökansan kasvattajia parhaillaan.[/QUOTE]kuule nykyajan lasten ei tarvii totella eikä osata mitään. ne ei ymmärrä mitään, varsinkaan sanaa ei. koska vanhemmat ei uskalla kieltää lapsiaan. ja jos jotain sattuu, niin taatusti se on aina jonkun muun syy kuin sen lapsen tai lapsen vanhempien

Olette tekin yksinkertaisia kun jätätte koiran tuollaisen lapsen armoille ja vielä pennun. Itse olisin ottanut koiran ja lähtenyt pois jos lapsi ei kykene olemaan kiusaamatta. Hirveä tilanne koirallekin jos ei muuta pysty kun nöäykkäsemään kun omistajat ei puolusta!!!!

Yhteistyössä