kaveri meinas että tästä pitäis tehdä ls ilmoitus:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en varmaankaan tekisi ls-ilmoitusta. Tai en tiedä tietysti, kun en likaa ole nähnyt, mutta en näillä tiedoilla. Pitäisi ensin olla varmuus siitä, että lapset ovat siellä tosiaan asuneet jatkuvasti (eivät esim. asuneet toisen vanhemman tms luona välillä), että asunto on kokoajan ollut yhtä siivoton ja että lapset ovat siitä varmuudella kärsineet. Samoin kuin siitä, että sama siivo jatkuu edelleen. Kaverille sanoisin, että hän voi lakata asiasta jauhamisen tai sitten tehdä itse sen ilmoituksen.

no tämä on juuri se munkin pointti. jos tietäisin että niillä on aina ollu tällästä ja olis edelleen niin ilmoitus olis aihellinen. mutta en tiedä heidän menneisyyttään enkä nykytilannetta joten musta aiheetonta mennä tekemään ilmoituksia.

[QUOTE="aapee";24556064]No sotkussa ja sotkussa on eroa. Kyllä meilläkin löytyy sotkua mutta ei saastaa. Mun mielestä on erittäin ällöä elää asunnossa jossa lattioilla on eläinten ulosteita. Teillä ei varmaan kuitenkaa löydy kissanpaskaa saunasta eikä marsun jätöksiä kylppärin nurkasta (täällä marsu oli selkeästi pitäny vessanaan yhtä kylppärin nurkkaa. sielä oli ainakin kilo marsun papanoita). Tottakai joka lapsiperheessä on sotkua mutta millasta sotkua, se on sitte oma asiansa.[/QUOTE]

Itseasiassa eilen löysin kissan kakkakikkareen lattialta.
Mutta siis joo.. ei meillä nyt ihan karseessa kunnossa tää ole.
Mutta tosiaan miehen äidin asunnossa ei voi kävellä edes ilman kenkiä.
Saatika sit hengittää. Siellä EI ikinä voi tuulettaa yms...
Ja eipä sossua kovinkaan se kiinnostanu...

tiedän aika moni lapsiperheitä joissa ei ole kovin siistiä, kun lapset harrastavat ja perheen vanhemmat eivät ole siivouksen kanssa kovin tarkkoja. mutta jos haisee jatkuvasti ja on terveysriski niin sitten. kyllä sotkusta haittaa on, mutta niin on ls-ilmoituksen tekemisestäkin, varsinkin jos se osottautuu perättömäksi niin heillä on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen. En tekisi ilmoitusta, olisi nöyrryyttävää perhettä kohtaan eikä parantaisi vanhemmuutta. Jos äiti pyyteli anteeksi, tiesi itsekin sotkun tilan ja ei pidä sitä varmaankaan normaalitilanteena. Ehkä lapset sairastaneet, ollut itse kipeä, sairaalassa tms. ohimenevää syytä miksi sivoous on jäänyt tuolloin. Meilläkin on yleensä siistiä mutta joskus tosi sekaista..

No meiltä saattaisi myös löytyä marsunpapana nurkasta enkä ole ajatellut että se olisi ls-ilmoituksen aihe kenestäkään. Myös yläkerran ikkunoista yksi ollut pesemättä pitkään, pesu kun onnistuu vain ulkopuolella tikkailta. Yleensäkin kun kämppä tyhjennetään on alta paljastuva sotku melkoinen vaikka asuntoa siivottaisiinkin. Voi olla että tästä ei tässä ollut kyse mutta siisteyskäsitys vaihtelee, yritän kai sanoa...
itsekin käytän paljon mielummin aikani lasten kanssa touhuamiseen kuin siivoamiseen. Ja olen ajatellut sen olevan myös lasten mielestä parempi, mutta rajansa tietysti kaikella... Niin ja kyllä meillä viikottain siivotaankin, imuroidaan ja viedään matot ulos, mopataan lattiat. Sitä vaan ei välttämättä aina uskoisin kun ympärilleen katsoo! Ihmettelen kyllä myös, mikseivät tehneet loppusiivousta??

No, ehkä tässä tapauksessa ihan "muiniksina" soittaisin sossuun. Kertoisin että vähän mietit että pitäisikö edes soittaa heille, mutta vähän olit/olet huolissasi kuitenkin. Kerrot kodin osoitteen yms. vasta jos sossu on sitä mieltä että asiasta pitää huolestua.

[QUOTE="aapee";24556088]no tämä on juuri se munkin pointti. jos tietäisin että niillä on aina ollu tällästä ja olis edelleen niin ilmoitus olis aihellinen. mutta en tiedä heidän menneisyyttään enkä nykytilannetta joten musta aiheetonta mennä tekemään ilmoituksia.[/QUOTE]

Eikös se pointti juuri ole siinä, että sinä et tiedä ja sinulla on huoli. Näinpä yhteiskunta on järjestänyt sinulle avuksi lastensuojelun, joka voi tästä asiasta ottaa selvän ja hoitaa asiaa jos se on tarpeen. Eikä sinun tarvitse alkaa yksityisetsiväksi lasten hyvinvoinnista varmistuaksesi (tai vieraalle perheelle siivoojaksi). Jos taas asiat on kunnossa, niin lastensuojeltusta sanotaan perheelle kiitos ja hei.

Minusta on kummallista ja vastuutonta tämä palstalla lietsottava pelko lastensuojelua kohtaan, niinkuin se olisi joku mörkö jonka ainoana intressinä on viedä onnelliset lapset onnellisista perheistä.

Toki tämä viesti oli kirjoitettu nyt enemmän yleisesti tätä paniikinlietsontaa vastaan.. Kuten alussa sanoin: riittää jos sinulla on huoli. Jos taas et näe että tässä on huolta (vaikka kaverisi on erimieltä) niin sitten et tee ilmoitusta.

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana
No en kyl ilmottaisi. Eiköhän perhellä ole tuttuja jotka sen asian hoitavat jos asiakseen näkee. Et tiedä mitään faktoja perheestä joten mielestäni ehkä hiukan hysteeristä. Tuntuu et joka itkusta nykyisin tehdään lastensuojeluilmoitus ja ihan turhia onneksi olleet ainakin mun tuttujen kohdalla ja perusteetkin olleet ihan typeriä. Mut ihan miten vaan. Saatat aiheuttaa suurta huolta perheelle joka ehkä tiesi asuvansa vain pari kk eikä kdoin hoito kiinnostanut siä aikana ja muuten heill ei ehkä ole ollut tuollaista.

[QUOTE="juli";24556224]mulle on nyt vähä epäselvää, et miks niiden ei tarvinnu tehä loppusiivousta???[/QUOTE]

Tätä minäkin jäin ihmettelemään.. että jos on vuokra-asunto niin toki se pitää ennen muuttoa ja uusia asukkaita siivota muuttokuntoon. Ja kai sen joku (vuokranantaja?) tms käynyt tarkistamassa missä kunnossa asunto on? Eihän se kuulu teidän siivottavaksi.

No en tekisi. Siis todella ikävää, jos asunto on TODELLA paskanen vaikka on pieniä lapsia, mutta ei tää musta kyllä lastensuojeluilmoituksen paikka ole. Jos asunto on aina todella törkyinen niin luulis et joku kyseisen perheen tunteva jollain lailla yrittää puuttua asiaan. En tekis kauheesti päätelmiä tuon perusteella vielä.

Sitä paitsi, marsut ainakin sotkee ihan helvetisti. Me annettiin marsut pois kun lapsi syntyi, koska oli ihan mahdotonta pitää lattia puhtaana heinistä ja papanoista. Kerran kun marsu pinkas häkin poikki niin johan pöllähti purut ja papanat lattialle. Jos eivät vaan jaksaneet enää siivota jos asuivat pääasiassa jo muualla tms? Sitä mäkin kyllä ihmettelen, et miksei tarvinnut tehdä loppusiivousta..?

Meidän edellinen kämppä oli ihan kauhea kaaos kun asuttiin jo kuukautta ennen muualla, käytiin siellä välillä tyhjäilemässä kaappeja jne. Marsutkin jouduttiin pariksi yöksi ennen muuttoa laittamaan pesuhuoneeseen kun miehen veli tuli koiransa kanssa kylään. Ja siellä ne pöläytteli purua ja papanoita joka paikkaan ja sitten kun vietiin marsut uuteen kotiin eikä asuttu enää siellä toisessa varsinaisesti niin siellä ne papanat oli sitten jonkun aikaa lattialla. Tehtiin kyllä tietty sitten perusteellinen loppusiivous, mutta jos noillakin oli joku tämäntyyppinen väliaikainen tilanne?

[QUOTE="aapee";24556070]No nii-in. Mutta sen mielestä se ei voi tehdä sitä vaan mun pitäis se tehdä :huom:[/QUOTE]

Eli sinun pitäisi toimia kaverisi kätyrinä?

Tehköön itse nimettömän ilmoituksen kuulopuheiden perusteella, jos pitää asiaa tärkeänä. Sinä teet omat päätöksesi.

En tiedä tekisinkö..
Mutta hyi helvetti, en tajua miten jotkut ihmiset voi elää tuollaisen paskan keskellä!! Ja onko järkeä hamstrata niitä eläimiä, jos ei niiden sotkuja edes saa siivottua.
Yleensä nuo paskan keskellä eläjät on just niitä joilla on talo täynnä ties mitä elukoita..

Soitapa sinne sossuun, kuvaile tapaus ja kysy nimettömänä onko aiheellista antaa perheen tiedot. Jos kämppä oli siis todella saastainen, niin itse ainakin olisin yhteydessä sossuun. Eläinten paskan seassa eläminen on kyllä todellinen terveysriski.

[QUOTE="aapee";24555999]Niin, mulla asia ei käyny mielessä ennenkuin kerroin tästä sotkusta kaverilleni ja kun kaveri kuuli että täällä oli ollu pienet lapset sen keskellä niin se alkoi puhua ilmoituksen tekemisestä ja nyt suorastaan painostaa mua siitä.[/QUOTE]

Minä sanoisin kaverilleni samassa tilanteessa että sinä voit tehdä ilmon jos asia tuntuu sinulle niin tärkeältä. Minä teen itse omat päätökseni oman harkintani mukaan.

Ja minusta pelkkä likaisuus ei ole lastensuojeluilmon paikka, varsinkaan jos ei ollut niin likaista että olisit jo ensimmäisellä käynnilläsi järkyttynyt saastaisuudesta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="aave";24556043]Me ostettiin talo missä asui lapsiperhe joilla paljon eläimiä. Ja se todellakin näkyi! Seinät oli kattoon asti likaset. Mutta me miehen kanssa rempattiin ja saatiin kaikki kuntoon. MUTTA meidän mieleen ei tullut kertaakaan että joku ilmoitus tuollaisesta tarvis tehdä! Tultiin vaan tulokseen että heillä ehkä aika meni kaikkeen muuhun enemmän ja siivous ei ollut tärkeysjärjestyksessä kärkipäässä. Antaa jokaisen elää tavallaan eikä sotkeennuta ellei todellista syytä ole.[/QUOTE]

Peesi. Ei nyt kuitenkaan kuulosta siltä, että siellä kämpässä on voinut olla aivan niin järjettömän törkyistä, että ilmoitus pitäisi tehdä, kun olisi se sitten pistänyt silmään jo ensikäynnilläkin.

[QUOTE="juli";24556224]mulle on nyt vähä epäselvää, et miks niiden ei tarvinnu tehä loppusiivousta???[/QUOTE]

No tietenkin niiden olisi pitäny se tehdä mutta eivät nyt sitte tehneet!! :kieh:

On käsittämätöntä miten monet palstalaiset eivät erota sotkua ja likaa toisistaan. On normaalia, niin lapsiperheissä kuin muissakin perheissä, ettei siivous ole päällimmäinen tekemisenkohde, vaan itse eläminen ja mahdollisten sairauksien hoito. On normaalia että on roskia jne.l Mutta jos on paljon ulosteita yms. sisätiloissa niin kyllä se vaan on terveysriski ja ls-ilmoakin voi ehkä harkita. Perheen tutut sitä tuskin tekevät. Normaali sotkuisuus asunnossa lisää vastustuskykyä ja kuuluu asiaan, saasta ei, vaan se voi sairastuttaa.

[QUOTE="aapee";24557850]No tietenkin niiden olisi pitäny se tehdä mutta eivät nyt sitte tehneet!! :kieh:[/QUOTE]

Todella törkeää jättää loppusiivous tekemättä. Voisiko tästä ilmoittaa eteenpäin? Sen ilmoituksen tekisin, mutten kyllä ehkä lastensuojeluilmoa kuitenkaan.

Todella törkeää jättää loppusiivous tekemättä. Voisiko tästä ilmoittaa eteenpäin? Sen ilmoituksen tekisin, mutten kyllä ehkä lastensuojeluilmoa kuitenkaan.

Näin minäkin ajattelisin. Todennäköisesti olisin ollut heti yhteydessä asunnon vuokraajaan ja hän olisi saanut asian tarkistaan ehkä tehdä jopa sen ls ilmoituksen jos hän olisi kokenut asian tarpeelliseksi.

Jos oikeesti tollanen sotku niin tekisin. Tietty vaatisi sen että varmasti tietäisin et viimeksi asunut perhe kyseessä.
Jos mä olen pariki päivää imuroimatta ( yksi koira ja yksi kissa ) niin lapset jo kyselee et milloin äiti oikein siivoat ku on niin paljon karvoja lattialla. Ja jos tiskejä on tiskaamatta lapset kyl muistuttaa asiasta ja vaikka olisin miten väsynyt, kahta sos.alan työtä tekevä yh siivoan silti.

Jos olisin muuttamassa ja joku tulee katsomaan asuntoa, niin siivoaisin sen kyllä, eikä mikään kiire tai elämän asenne selitä miksi lapset elää eläinten paskojen keskellä. Itse soittaisin sossuun ja kertoisin millaiseen läävään muutin. Normaali lapsiperheen sotku ja eläinten paska lattialla on kaksi ihan eriasiaa.

Yhteistyössä