Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tämä on totta. Jotkut esim. urheilijat tarvitsevat enemmän hiilareita. Oma taso löytyy kokeilemalla. On niitäkin jotka vähillä hiilareilla tekevät onnistuneesti raskasta ruumiilista työtä.

Pitää muistaa että esihistorian ihmiselle oli luonnollinen tila olla ketoosissa, toisin sanoen vähillä hiilareilla. Ja käsittääkseni metsästäjä-keräilijät varsinkin miehet liikkuivat paljon myös ja koko populaatio teki ruumiillista työtä paljon. Toki vuodenaikojen mukaan.
Nykyihminen on silti hyvin paljon eri kuin muinainen satoja tuhansia vuosia sitten elänyt ihminen. Mekin kun kehitytään ja pystytään sopeutumaan evoluutioon.
En tiedä millaista sukuhaaraa esi-isäni olivat 200 000 vuotta sitten, mutta totta vie toivon, että perimäni ei enää ole yksi yhteen hänen kanssa.
 
"..."
Leipää aamulla, leipää lounaalla ruuan kanssa, leipää kotiin tultua välipalaksi ja leipää iltaruuan kanssa.
pastaa tai riisiä ja perunaa sekä lounaan että iltaruuan lisukkeena.

En tajunnut kuinka paljon leipää ja pastaa meni kunnes ravintoterapeutti totesi että voisi vähentää hiilareiden saamista. En edes mielestäni syönyt mitenkään epätervellisesti.
Niin no, ehkä kaikki normaalilla sekaravinnolla elävät eivät syö ihan samalla lailla kuin sinä. Minä syön 1-3 leipää päivässä, täysjyväpastaa tai -riisiä muutaman kerran viikossa, perunaa silloin tällöin.
Onkohan sitten niin, että nämä karppaajat ovatkin juuri niitä, jotka ennen karppausta ovat vetäneet mielin määrin kaiken sorttisia hiilareita? Ja siksi se ero on niin tuntuva? Oliskos ymmärrystä teillä karppaajilla, että osa (en tiedä, miten suuri osa) sekaravinnon nauttijoista nauttii sitä hyvällä tavalla. Ilman älyttömiä hiilihydraattimääriä. Ja voimme älyttömän hyvin!
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24431057]Eipäs, vaan ennen treeniä. Hiilareiden avulla jaksaa treenata ja saa parhaat tehot irti. Treenin jälkeen syödään protskua, että lihakset saa kasvuainesta.[/QUOTE]

Tästä voidaan olla varmaan montaa mieltä. Itse en ole koskaan kokenut tarvitsevani yhtään mitään ennen treeniä. Hyvin jaksaa ilmankin. Treeni polttaa niitä hiilarivarastoja ja sen jälkeen niitä varastoja voi taas hyvällä omallatunnolla täyttää lihomatta, eikö?
 
"jonna"
[QUOTE="...";24431078]Niin no, ehkä kaikki normaalilla sekaravinnolla elävät eivät syö ihan samalla lailla kuin sinä. Minä syön 1-3 leipää päivässä, täysjyväpastaa tai -riisiä muutaman kerran viikossa, perunaa silloin tällöin.
Onkohan sitten niin, että nämä karppaajat ovatkin juuri niitä, jotka ennen karppausta ovat vetäneet mielin määrin kaiken sorttisia hiilareita? Ja siksi se ero on niin tuntuva? Oliskos ymmärrystä teillä karppaajilla, että osa (en tiedä, miten suuri osa) sekaravinnon nauttijoista nauttii sitä hyvällä tavalla. Ilman älyttömiä hiilihydraattimääriä. Ja voimme älyttömän hyvin![/QUOTE]

Jos teet noin, niin ihan tiedoksi et toi on hyväkarppausta ;) Siihen kuuluu myös hedelmät.
 
"vieras"
Tästä voidaan olla varmaan montaa mieltä. Itse en ole koskaan kokenut tarvitsevani yhtään mitään ennen treeniä. Hyvin jaksaa ilmankin. Treeni polttaa niitä hiilarivarastoja ja sen jälkeen niitä varastoja voi taas hyvällä omallatunnolla täyttää lihomatta, eikö?
No en ole koskaan kuullut, että hiilareita pitäisi treenin jälkeen vetää. :O

Kaikki kolme saliohjaajani ovat neuvoneet minulle ihan päinvastaista, kuten myös lukemani kuntoilulehdet.
 
"mä"
[QUOTE="jonna";24431093]Jos teet noin, niin ihan tiedoksi et toi on hyväkarppausta ;) Siihen kuuluu myös hedelmät.[/QUOTE]
Höpö höpö koko karppihöpötys. Ei se, että ei mohnaa perunaa, pastaa, riisiä tai leipää kuin hamsteri, tarkoita karppausta tai hyväkarppausta.
En minäkään syö kuin enintään yhden ruisleipäpalan päivässä, enkä miellä itseäni hyväkarppaajaksi vaan tavalliseksi sekasyöjäksi.
 
Huom harmaana
[QUOTE="...";24431078]Niin no, ehkä kaikki normaalilla sekaravinnolla elävät eivät syö ihan samalla lailla kuin sinä. QUOTE]

Eivät varmaan kaikki mutta todella suuri osa ihmisistä kuitenkin. Ei tarvitse kuin vilkaista ihmisten annoksia työpaikkaruokalassa tai seurata ystävien/tuttavien ruokailutottumuksia. Ruuan lisukkeena on aina yleensä pastaa/riisiä/perunaa. ja leipää.
Minä en syönyt juuri koskaan muuta kuin täysjyväleipää (ruisleipää lähinnä) tai täysjyväpastaa ja ajattelin että se on terveellistä. Kun ns. virallinen tahokin oli sitä mieltä.
 
jjsj
[QUOTE="jonna";24431093]Jos teet noin, niin ihan tiedoksi et toi on hyväkarppausta ;) Siihen kuuluu myös hedelmät.[/QUOTE]

Miksi ihmisen normaalilla ruokavaliolla pitäisi olla joku nimi? Eli kaikki hyvä karppaajathan sitten vain syövät normaalisti. Heidän entinen ruokavalionsa on ollut vain epäterveellistä mättämistä.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24431101]No en ole koskaan kuullut, että hiilareita pitäisi treenin jälkeen vetää. :O

Kaikki kolme saliohjaajani ovat neuvoneet minulle ihan päinvastaista, kuten myös lukemani kuntoilulehdet.[/QUOTE]

Kumpi mahtaa voittaa, saliohjaajat vai oikeat ravintoterapeutit jotka ovat erikoistuneet treeniruokavalioon :D
 
[QUOTE="vieras";24431075]Nykyihminen on silti hyvin paljon eri kuin muinainen satoja tuhansia vuosia sitten elänyt ihminen. Mekin kun kehitytään ja pystytään sopeutumaan evoluutioon.
En tiedä millaista sukuhaaraa esi-isäni olivat 200 000 vuotta sitten, mutta totta vie toivon, että perimäni ei enää ole yksi yhteen hänen kanssa.[/QUOTE]

Itse asiassa olet väärässä. Fysiologisesti ihminen on esihistoriallisen ajan luomus. Kehomme on tottunut toimimaan miljoonia vuosia tietyllä tapaa eikä sitä muutamassa tuhannessa vuodessa muuteta. Luonnonvalinta ja ihmisen kehitys muovasivat metabolista koneistoa menestymään ruokavaliolla joka koostui 65% eläimistä saadusta ravinnosta ja 35% kasvisravinnosta. Maanviljelyksen alettua vilja tuli mukaan ruokavalioon ja ihmiskeho on edelleen tällä tiellänsä eli mukautumassa uudenlaiseen systeemiin syödä. Tähän menee tuhansia vuosia aikaa evoluution nimissä.

Muihin eroihin en ota kantaa kuin että totta kai ympäristö muokkaa mieltä.
 
"..."
[QUOTE="jonna";24431093]Jos teet noin, niin ihan tiedoksi et toi on hyväkarppausta ;) Siihen kuuluu myös hedelmät.[/QUOTE]

No mutta, syön myös suklaata, leivonnaisia, jäätelöä...viikoittain, kohtuudella, ai niin, ja salmiakkia! Ja luulenpa, etten todellakaan ole edes hyväkarppi, kyllä mä sen verran olen alaan perehtynyt, jotta uskallan noin väittää. Mulla ei todellakaan ole mitään karppaajia vastaan, mutta joskus alkaa ainakin tuttavakarppien jutut ja "painostus" sekä syyllistäminen suorastaan v.tuttamaan! Kukin yököön mitä haluaa, kunhan jättää muut rauhaan. Karppaus ei ole se ainoa oikea tapa syödä ja elää terveellisesti, kunhan ihan kaikki karpit tajuais tuon! Ja olsi tuputtamatta sitä meille muille!
 
ok
Enpä tietääkseni karppaa, mutta tätä ketjua luettuani alkaa vaikuttaa, että joidenkin mielestä karppaus on ihan kaikkea, mitä sanotaan karppaukseksi..

Juu en minäkään laita jauhoja lihapulliin (miksi laittaisin?) ja syön vain 1-2 pientä perunaa lisukkeena. Pullaa syön jos tekee mieli, mutta kaikilla ei sitä teekään koko aikaa mieli. Hoikka olen, viskeerinen rasva 2%, veriarvoista ei hajuakaan (missä ja mitä veriarvoja te karppaajat mittautatte kun tiedätte että ovat erinomaiset?)..
 
[QUOTE="...";24431078]Niin no, ehkä kaikki normaalilla sekaravinnolla elävät eivät syö ihan samalla lailla kuin sinä. Minä syön 1-3 leipää päivässä, täysjyväpastaa tai -riisiä muutaman kerran viikossa, perunaa silloin tällöin.
Onkohan sitten niin, että nämä karppaajat ovatkin juuri niitä, jotka ennen karppausta ovat vetäneet mielin määrin kaiken sorttisia hiilareita? Ja siksi se ero on niin tuntuva? Oliskos ymmärrystä teillä karppaajilla, että osa (en tiedä, miten suuri osa) sekaravinnon nauttijoista nauttii sitä hyvällä tavalla. Ilman älyttömiä hiilihydraattimääriä. Ja voimme älyttömän hyvin![/QUOTE]

Onhan tuo selvästi vähemmän kuin mitä suositukset sanoo. Suositusten mukaanhan pitäis syödä 6-9 leipäpalaa päivässä (+ aamupuuro?) + perunaa/pastaa/riisiä 1/4 lautasellinen ja mukaan mahtuu vielä kahvipullakin.
 
Ehkä kysymys on siitä, ettei kukaan halua leimautua "karppaajaksi". Kyllä minäkin syön hiilihydraattitietoisesti, mutta en koskaan sanois itseäni karppaajaksi. Ihme luokittelua noin ylipäätänsä.

Wikipedia sanoo karppausta vähähiilihydraattiseksi ruokavalioksi, mutta kyllähän se on jokaisen itse päätettävissä että mikä on "vähän" joten mä tulkitsen ton wikipedian "vähän" = tosi vähän.
 
Jep. Ja sitä esihistoriallista eläintä, sen rasvaa ja lihaa ei voi mitenkään verrata nykypäivän rypsipossuun tai muuhun. Justhan oli uutisissa, että suomalaiset syövät aivan liian paljon punasta lihaa (300 grammaa päivässä kun suositus oli 200 grammaa viikossa).

Mä haluan nähdä sen milljoonia vuosia sitten karpanneen, joka veti 300 grammaa lihaa päivässä. Leikkeleenä mantelileivän päälle, pekonina paistinpannulla ja piffinä....:) Ja oletan, että se 65% mitä syötiin "lihaa", niin oikeasti kyllä sisälti myös paljon kalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mep
Enpä tietääkseni karppaa, mutta tätä ketjua luettuani alkaa vaikuttaa, että joidenkin mielestä karppaus on ihan kaikkea, mitä sanotaan karppaukseksi..

Juu en minäkään laita jauhoja lihapulliin (miksi laittaisin?) ja syön vain 1-2 pientä perunaa lisukkeena. Pullaa syön jos tekee mieli, mutta kaikilla ei sitä teekään koko aikaa mieli. Hoikka olen, viskeerinen rasva 2%, veriarvoista ei hajuakaan (missä ja mitä veriarvoja te karppaajat mittautatte kun tiedätte että ovat erinomaiset?)..
Mun veriarvot mitataan sairaalan labrassa muutamien kk välein, koska sairastan tiettyä autoimmuunisairautta. Tosin juuri nyt voin erinomaisesti, kiitos vähähiilarisen ja viljattoman ruokavalion.
Ei karppaus ole mikään uusi juttu. Ihmisen hiilarien sietokyky on yksilöllinen; joku syö tyytyväisenä puuroa ja jollekin se tekee pikkuhiljaa suoleen tulehdusta....
Itsekin voin satunnaisesti popsia kylässä mitä vaan, mutta pitkässä juoksussa alkavat ongelmat. Varsinkin sokerista ja viljoista.
 
"Anne"
Jep. Ja sitä esihistoriallista eläintä, sen rasvaa ja lihaa ei voi mitenkään verrata nykypäivän rypsipossuun tai muuhun. Justhan oli uutisissa, että suomalaiset syövät aivan liian paljon punasta lihaa (300 grammaa päivässä kun suositus oli 200 grammaa viikossa).

Mä haluan nähdä sen milljoonia vuosia sitten karpanneen, joka veti 300 grammaa lihaa päivässä. Leikkeleenä mantelileivän päälle, pekonina paistinpannulla ja piffinä....:) Ja oletan, että se 65% mitä syötiin "lihaa", niin oikeasti kyllä sisälti myös paljon kalaa.
Miten mä olen ymmärtänyt, ettei karpatessakaan tarvi sitä ihan lihaa lappaa kaksin käsin kitusiinsa. Että jopa ihan normaalimäärä mitä muutkin syö niin riittää, jopa vähempikin. Proteeinia kun saa muistakin kuin lihasta. Ja esimerkiksi kananmunankin voi syödä ilman sitä pekonia :D
 
"vieras"
Lääkärin suosituksesta karppaan minä,ja muu perhekkin on vähentänyt huomattavasti.
Mula positiiviset kokemukset,verensokeriarvo parantui,rasvaarvot parantui,akne parantui,flunssassa ei ole ollut koko perhe 1 1/vuoteen eikä ole ollut vatsatautiakaan.Reumaattiset oireet helpotti ja mies jätti juuri kesällä mikreeni lääkityksen pois,seksi halut on tuplaantunut ja olen kuullut että vaikuttas myönteisesti myös hedelmällisyyteen.Energiaa on kuin pienessä kylässä,paino pudonnut liki 20kg.En paasaa karppaamisesta ja saatan satunnaisesti syödä uutta perunaa,palan ruisleipää ja juhla tilaisuuksissa jopa kakkuja ym.
Meidän perheelle tämä sopii mainiosti,en odota että kenenkään muun tarvitsee elää näin.
Ja lihavuus ei ollut syy tämän aloittamiseen vaikka sitä painoa oli tullut pikkuhiljaa kerättyä,aloittaessa paino n.70kg,nyt täytynee kasvisten määrää lisätä entisestään että paino ei putoa enään,olen nimittäin 175cm pitkä ja tuo päälle 50kg on mun alaraja omalle painolle.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan,pääasia että jokainen tuntee olonsa hyväksi ja saa nauttia terveydestä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24433183]Lääkärin suosituksesta karppaan minä,ja muu perhekkin on vähentänyt huomattavasti.
Mula positiiviset kokemukset,verensokeriarvo parantui,rasvaarvot parantui,akne parantui,flunssassa ei ole ollut koko perhe 1 1/vuoteen eikä ole ollut vatsatautiakaan.Reumaattiset oireet helpotti ja mies jätti juuri kesällä mikreeni lääkityksen pois,seksi halut on tuplaantunut ja olen kuullut että vaikuttas myönteisesti myös hedelmällisyyteen.Energiaa on kuin pienessä kylässä,paino pudonnut liki 20kg.En paasaa karppaamisesta ja saatan satunnaisesti syödä uutta perunaa,palan ruisleipää ja juhla tilaisuuksissa jopa kakkuja ym.
Meidän perheelle tämä sopii mainiosti,en odota että kenenkään muun tarvitsee elää näin.
Ja lihavuus ei ollut syy tämän aloittamiseen vaikka sitä painoa oli tullut pikkuhiljaa kerättyä,aloittaessa paino n.70kg,nyt täytynee kasvisten määrää lisätä entisestään että paino ei putoa enään,olen nimittäin 175cm pitkä ja tuo päälle 50kg on mun alaraja omalle painolle.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan,pääasia että jokainen tuntee olonsa hyväksi ja saa nauttia terveydestä.[/QUOTE]

Korjaan 1 1/2 vuoteen.
 

Yhteistyössä