Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
karppi
[QUOTE="vieras";24430429]No en todellakaan luule. Kuten kirjoitin, en halua rajoittaa ruokavaliotani. Karppaus on ruokavalion rajoittamista. Ei liene vaikea ymmärtää. :)[/QUOTE]

Syötkö sitten itse määrättömästi rasvaa ja sokeria ja alkoholia?
Et? Onko se ruokavalion rajoittamista, ei liene vaikea ymmärtää? =)
 
niih
[QUOTE="vieras";24430789]Olen onnellinen ja terve karppaamattakin, mitä teen väärin?[/QUOTE]

Sä et vaan osaa tunnistaa omaa huonoa oloasi! Karppaamatta EI VOI olla terve tai voida hyvin!
 
No millä sinä perustelet että pekoni on terveellisempää? Selvästi kovien rasvojen vaikutus on sinusta propagandaa (kolesteroli). Runsaskuituisella ruisleivällä on käsittääkseni todistettavasti ollut vaikutusta vatsan toimintaan. Tai kuituisella täysjyväleivällä yleensä.
Aivan totta. Onhan monet sen omakohtaisesti kokeneet että vatsan toimintaan vaikuttaa, vähäinenkin määrä. Prööööt.
 
Huomaa että monikaan ei tiedä mistä karppauksessa on kyse.

Ja kyllä, voidaan sanoa että ihmiset elivät karppaamalla miljoonia vuosia ennen maanviljelystä. Jos ravinnossa on vähän hiilihydraatteja ja pääasiallinen ernergia saadaan proteiinista ja rasvasta niin kyllä se täyttää karppauksen kriteerit. Karppityylejä on monenlaisia ja kaikki eivät suinkaan läträä rasvalla. Rasvaa toki pitää olla koska kun ensisijainen käyttövoima eli hiilihydraatit puuttuvat, on ne korvatta jollain muulla ja se on rasva + proteiini.

Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja, tai tarvitsee hyvin vähän. Antropologit ovat jo vuosikymmeniä tienneet että ihmisten terveys kääntyi huonompaan suuntaan kun metsästäjä-keräilijät siirtyivät viljelemään maata muutama vuosituhat sitten. Metsästäjillä olivat rotevampia, luuntiheys oli suurempi, lapsikuolleisuus pienempää, pidempi eliniänodote, pienempi todennäköisyys sairastua infektioihin tai anemiaan, vähän tai ei ollenkaan hampaiden eroosiota. Nämä ovat ihan tieteellisin menetelmin saavutettuja tutkimustuloksia ihmisluurangoista (Eades, The Protein Powes Lifeplan).

Vähärasvaisen, hiilaripitoisen ruokavalion voittokulku perustuu paljolti siihen että ruoan tuotantokustannukset ovat alhaisemmat ja ihminen saa helposti paljon kaloreita = ei kuole vaan tulee maha täyteen.
 
"jonna"
no jokatapauksessa, suurin osa ihmisistä ei siedä viljoja, eikä edes tarvi olla keliakiaa. Suomessa ei tutkita kaikkia viljayliherkkyyksiä, niitä on siis muitakin...
JOS syön yhtä aikaa vääriä hiilareita, en voi samaan aikaan syödä esim uunimakkaraa, saan hirveän rasvaripulin. Mutta jos jätän ne jauhot, leivän jne pois, voi käyttää aitoa voita, kermaa jne ENKÄ voi pahoin. En piere yhtäkään pierua, vatsaa ei turvota.
Että kyllä tässä karppauksessa joku vinha perä on!!!
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24430709]Kuinka paljon perunaa, leipää ja pullaa karppaajat ennen karppaamista söivät päivässä? Heidän kirjoituksistaan saa sen käsityksen, että ei karppaajien ruokavalio koostuu vain tästä "hötöstä".[/QUOTE]

Leipää aamulla, leipää lounaalla ruuan kanssa, leipää kotiin tultua välipalaksi ja leipää iltaruuan kanssa.
pastaa tai riisiä ja perunaa sekä lounaan että iltaruuan lisukkeena.

En tajunnut kuinka paljon leipää ja pastaa meni kunnes ravintoterapeutti totesi että voisi vähentää hiilareiden saamista. En edes mielestäni syönyt mitenkään epätervellisesti.
 
"vieras"
Syötkö sitten itse määrättömästi rasvaa ja sokeria ja alkoholia?
Et? Onko se ruokavalion rajoittamista, ei liene vaikea ymmärtää? =)
En, vaan kohtuudella kaikkea. Ei se ole rajoittamista, saan syödä mitä vain niin paljon kuin haluan. Mutta enpä halua vetää mitään kokonaista kakkua kerralla. Ei liene vaikea ymmärtää. =) ;) Tai sinulle näköjään on.
 
"vieras"
Moent karppaajat sanovat,että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja tai tarvitsee niitä vain vähän. Itse teen fyysisesti melko raskasta työtä (kävelen lähes koko työajan ja sen lisäksi siirrän ja nostan raskaita taakkoja) Vapaa-ajallani mm.käyn juoksemassa ja pyöräilen,olen siis hyvinkin aktiivinen liikkuja. Ja pakko sanoa että "hulluksi" tulisin jos en hiilareita saisi!
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24431025]Moent karppaajat sanovat,että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja tai tarvitsee niitä vain vähän. Itse teen fyysisesti melko raskasta työtä (kävelen lähes koko työajan ja sen lisäksi siirrän ja nostan raskaita taakkoja) Vapaa-ajallani mm.käyn juoksemassa ja pyöräilen,olen siis hyvinkin aktiivinen liikkuja. Ja pakko sanoa että "hulluksi" tulisin jos en hiilareita saisi![/QUOTE]

Miten se "hulluus" ilmenisi...?
jos on pakko syödä hiilaria, niin paras hetki sille onkin kuulemma juuri treenin jälkeen. Itse tapaan silloin kyllä syödä proteiinia.
 
"mä"
Huomaa että monikaan ei tiedä mistä karppauksessa on kyse...


Vähärasvaisen, hiilaripitoisen ruokavalion voittokulku perustuu paljolti siihen että ruoan tuotantokustannukset ovat alhaisemmat ja ihminen saa helposti paljon kaloreita = ei kuole vaan tulee maha täyteen.
Miksi karppaajat eivät sitten ymmärrä, millainen "normaali" ruokavalio on? En syö vähärasvaisesti, enkä erityisen hiilaripitoisesti. Syön terveellisesti sekä monipuolisesti.
Siihen saakka tämä keskustelu on täysin naurettavaa.
 
"jonna"
[QUOTE="vieras";24431025]Moent karppaajat sanovat,että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja tai tarvitsee niitä vain vähän. Itse teen fyysisesti melko raskasta työtä (kävelen lähes koko työajan ja sen lisäksi siirrän ja nostan raskaita taakkoja) Vapaa-ajallani mm.käyn juoksemassa ja pyöräilen,olen siis hyvinkin aktiivinen liikkuja. Ja pakko sanoa että "hulluksi" tulisin jos en hiilareita saisi![/QUOTE]

niitä hiilareita ei tarvitse saada vehnäjauhoista, makaronista, perunasta jne. Niitä voi saada vihanneksista, hedelmistä, juureksista jne. Puuroa siihen ei tarvita... tai leipää. Myös maitotuotteista saa hiilareita. Ja sitten tuo hulluus mitä mainitsit, hulluus lähti musta ja monesta muusta heti kun lopetti turhat hiilarit. Ei pms oireita, lapsien oppimisvaikeudet katos, mun reumakivut hävis... mitäs muuta :)
 
[QUOTE="vieras";24431025]Moent karppaajat sanovat,että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja tai tarvitsee niitä vain vähän. Itse teen fyysisesti melko raskasta työtä (kävelen lähes koko työajan ja sen lisäksi siirrän ja nostan raskaita taakkoja) Vapaa-ajallani mm.käyn juoksemassa ja pyöräilen,olen siis hyvinkin aktiivinen liikkuja. Ja pakko sanoa että "hulluksi" tulisin jos en hiilareita saisi![/QUOTE]

Tämä on totta. Jotkut esim. urheilijat tarvitsevat enemmän hiilareita. Oma taso löytyy kokeilemalla. On niitäkin jotka vähillä hiilareilla tekevät onnistuneesti raskasta ruumiilista työtä.

Pitää muistaa että esihistorian ihmiselle oli luonnollinen tila olla ketoosissa, toisin sanoen vähillä hiilareilla. Ja käsittääkseni metsästäjä-keräilijät varsinkin miehet liikkuivat paljon myös ja koko populaatio teki ruumiillista työtä paljon. Toki vuodenaikojen mukaan.
 
Mikä siinä on, että tästäkin pitää vetää joku uskonasia. Toiselle sopii toinen, toiselle toinen.

Ja minulle sopii _laihdutuskeinona_ joidenkin ruoka-aineiden lähes täydellinen kiertäminen. En osaa "ottaa vain yhtä" eli vedän lähes pelkästään hiilareita. Kun karppaa, niin ei ole koko ajan sitä hiilarinhimoa. Samalla tulee syötyä muutenkin enemmän normisuosituksen mukaisesti, kun esim. kasvisten ja kalan määrä lisääntyy.

Koska itsellä se on joko yletön hiilareiden vetäminen tai karppaaminen niin valitsen jälkimmäisen. Ja kuten tuossa aiemmin kerroin, niin ulkomaille muuttaessa karppaus jäi, mutta nyt se alkaa taas. Ehkäpä sitten ajan kuluessa opin sitä itsekuriakin.
 
jjsj
Kuinka paljon perus karppaaja syö proteiinia päivässä? Entä rasvaa?

Koitan vaan ymmärtää tätä tapaa. Kun normaali jakohan menee:

Hiilarit 50-60 E%
Rasvat 30 E%
Ja Proteiinit 10 - 20 E%

, niin kuinka karpatessa?
 
Huom harmaana
[QUOTE="...";24431044]Mutta miksi sitten vähentäis hiilareita, jos kaikki on hienosti? Miksi pitäisi karpata, jos on terve, reipas, hyvinvoiva, energinen, normaalipainoinen ihan normaalilla sekaravinnolla? Mikä on silloin karppauksen hyöty verrattuna normaaliin terveelliseen ruokavalioon?[/QUOTE]

Et ehkä tiedä ennen kuin kokeilet. En minäkään tiennyt. palasin viikoksi melkein vanhaan ruokavalioon ja sitten vasta eron huomasinkin :)
 

Yhteistyössä