Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Korkeiden sokeriarvojen ja huonojen rasva arvojen takia.Paino pudonnut n.25kg.
Huonot puolet ehkä siinä että kyläily hiukan kinkkistä,en vaadi erityis ruokaa itselleni,ja jatkuva pissalla käynti,nyt jo vähän helpottanut alusta.
 
"mä"
En karppaa, koska se on epäterveellistä olla koko ajan ketoosissa, lisää syöpäriskiä, vaurioittaa munuaisia liiallisen proteiinin kautta yms. yms. ja muutoinkin olo on hyvin raskas tuollaisella ruokavaliolla.
 
"Piika-äiti"
Minulle helpoin ja sopivin tapa pudottaa painoa.

Nyt on tippunut viisi kiloa 10 päivässä tämän tiukanvaiheen aikana. Parin päivän päästä kun ruokavalio alkaa laajeta painonnousu hidastuu noin 500-700 g/viikko. Tarkoitus on saada pois yhteensä noin 10 kiloa.
 
Juu, taas... :D Mulla oli parin kk:n tauko ja paluu oli enemmän ku toivottu.Kiukku, ärsytys, väsymys katos ja tilalle tuli pirteä, iloinen, jaksava äiti.

Tuossa suurin syy karppaukselle ja toinen on tietty sitten painon putoaminen.
Alotin marraskuussa ja sain muistaakseni 3-4kk:n aikana pois 12kg ja nyt kun alotin uudelleen, niin 2.3kg on poissa (joo on nesteitä, mut silti)

Huono puoli on kai se ekojen päivien pääsärky ja huimaus. Ja se, ettei tää sovi kaikille (ettei mua nyt luulla käännyttäjäksi ;) )

Mulle sopii ja sehän passaa loppu porukalle, ettei äippä oo ku perseeseen ammuttu karhu aina... :)
 
karppi
Karppaan koska se on terveellistä, saa syödä maistuvaa ja ravitsevaa ruokaa ja laihtuu samalla.

Te jotka väitätte karppausta epäterveelliseksi nin lukekaas vaikka Ruokavallankumous-kirja joka on ruotsalaisen lääkärin kirjoittama ja selittää yksiselitteisesti miksi karppaus on ainoa oikea tapa syödä jos haluaa olla terve.
 
"Liila"
[QUOTE="vieras";24427947]En. Miksi karppaisin?

Bmi 21,8, voin hyvin, olen terve, harrastan liikuntaa. Olen myös kulinaristi, ja rakastan ruoanlaittoa. En halua rajoittaa ruokavaliotani mitenkään. Syön kaikkea, kohtuudella.[/QUOTE]

Kuten myös.
 
"vieras"
Karppaan koska se on terveellistä, saa syödä maistuvaa ja ravitsevaa ruokaa ja laihtuu samalla.

Te jotka väitätte karppausta epäterveelliseksi nin lukekaas vaikka Ruokavallankumous-kirja joka on ruotsalaisen lääkärin kirjoittama ja selittää yksiselitteisesti miksi karppaus on ainoa oikea tapa syödä jos haluaa olla terve.
No kerrohan sitten, miten voin olla terve ja hyvinvoiva, vaikka en karppaa?
 
En enää, syitä lukuisia kuten esim. en jaksanut tehdä ruokaa montaa eri sorttia päivässä, oli melko kallista hommaa, en pidä kypsennetyistä kasviksista enkä osaa elää noin "tiukassa kurissa", tiesin etten koskaan voisi otta elämäntavakseni tuota ja sitä se kuitenkin vaatisi että tulokset pysyisivät..Lopetin karppaamisen ja muutin muuten ruokailutapojani ja paino tippui niin.
 
En Karppaa. Olen raskaana ja ilman hiilareita tulee tosi paha olo. Enkä karppaa raskauden jälkeenkään. Karppasin tuossa joskus talvella useita kuukausia tosi alhaisilla hiilareilla eikä paino liikkunut mihinkää. Pidän nykysuosituksia parempana, vehnämössöjä ei tartte kenenkään syödä vaan ruisleipää ja täysjyvää kohtuullisesti ja paljon vihanneksia!
 
"vieras"
Karppaan koska se on terveellistä, saa syödä maistuvaa ja ravitsevaa ruokaa ja laihtuu samalla.

Te jotka väitätte karppausta epäterveelliseksi nin lukekaas vaikka Ruokavallankumous-kirja joka on ruotsalaisen lääkärin kirjoittama ja selittää yksiselitteisesti miksi karppaus on ainoa oikea tapa syödä jos haluaa olla terve.
Entäs ne lääkärit joiden mielestä karppaaminen on epäterveellistä?
 
Suomessa asuessa karppasin ja painoa putosi 4 kk:n aikana 17 kg.

Saksaan muuttaessa karppaus on jäänyt. Varsinkin alussa tuli syötyä vaan ulkona ja toisaalta oli hankala löytää tarpeeksi karppia ruokaa. Nyt kun miehelle loppuu loma, niin aloitetaan taas!
 
En karppaa, sillä se vähensi jostain syystä maidontuloani. Muutenhan se sopi minulle loistavasti vaikka olenkin aina suhtautunut siihen varauksella. Luin karppikirjallisuutta ja perehdyin asiaan, karppaus tutkitusti auttaa moneen vaivaan. Itselläni karppaus ve sokeri- ja hiilarihimot, vähensi päänsärkyjä ja väsymystä, auttoi jaksamaan vauva-ajan valvomista paremmin. Aion palata takaisin karppiruokavalioon sitten kun alamme maistella kiinteitä, nyt vauva vasta 2,5kk.
 
[QUOTE="jaaha";24428036]Normaalipaino sinällään ei kerro välttämättä mitään terveydentilastasi. Alipainoinen voi olla yhtä sairas kuin ylipainoinen. Tai normaalipainoinen.[/QUOTE]

No tiedän kyllä myös terveydentilani olevan erinomainen :D
 
"Liila"
[QUOTE="jaaha";24428036]Normaalipaino sinällään ei kerro välttämättä mitään terveydentilastasi. Alipainoinen voi olla yhtä sairas kuin ylipainoinen. Tai normaalipainoinen.[/QUOTE]

Harvemmin kuitenkaan näin.
 
"Liila"
Karppaan koska se on terveellistä, saa syödä maistuvaa ja ravitsevaa ruokaa ja laihtuu samalla.

Te jotka väitätte karppausta epäterveelliseksi nin lukekaas vaikka Ruokavallankumous-kirja joka on ruotsalaisen lääkärin kirjoittama ja selittää yksiselitteisesti miksi karppaus on ainoa oikea tapa syödä jos haluaa olla terve.
Ei ole terveellistä. Tuollaiset höpöhöpö-kirjat uppoavat vain hyväuskoisiin hölmöihin.
 
"vieras"
Juu, taas... :D Mulla oli parin kk:n tauko ja paluu oli enemmän ku toivottu.Kiukku, ärsytys, väsymys katos ja tilalle tuli pirteä, iloinen, jaksava äiti.

Tuossa suurin syy karppaukselle ja toinen on tietty sitten painon putoaminen.
Alotin marraskuussa ja sain muistaakseni 3-4kk:n aikana pois 12kg ja nyt kun alotin uudelleen, niin 2.3kg on poissa (joo on nesteitä, mut silti)

Huono puoli on kai se ekojen päivien pääsärky ja huimaus. Ja se, ettei tää sovi kaikille (ettei mua nyt luulla käännyttäjäksi ;) )

Mulle sopii ja sehän passaa loppu porukalle, ettei äippä oo ku perseeseen ammuttu karhu aina... :)
Minusta tuli iloinen, pirteä ja jaksava äiti kun siirryin entisestä (söin mitä sattuu) syömään virallisten suositusten mukaan. Eikä ollut ensimmäisinä päivinä päänsärkyä ja huimausta.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";24428021]No kerrohan sitten, miten voin olla terve ja hyvinvoiva, vaikka en karppaa?[/QUOTE]

Oletan että sulla on veriarvot ym. sen sellaiset kohillaan?

Ihmiset reagoivat eri lailla ruokaan. Sinä voit sietää hyvinkin vaikkapa leipää kun se joillekin muille aiheuttaa erinnäisiä vaivoja koska sisältää liikaa huonoa hiilihydraattia.

Jos haluaa yleisempää ajatusta karppaamiseen niin ajatelkaa sitä että miljoonia vuosia ihmiset karppasivat. Ei ollut syöpää, diabetesta, ruoka-aineallergioita. Maanviljelyn myötä siirryttiin ihmiselle epätavalliseen tapaan syödä erittäin hiilihydraattipitoista ruokaa joka toki torjui nälänhätiä kuten nykyisinkin mutta joka ei sopinut elimistölle. Muutama tuhat vuotta on kuitenkin pieni aika elimistön mukautumiseen kun takana on miljoonien vuosien evoluutio joka oli karppaamista (lihaa, kalaa, marjoja, pähkinöitä jne.). Diabetes, syöpä ym. räjähtävät käsiin nykyaikana. Olisi typerää kieltää etteikö hiilarien ja sokerin liikasyönti olisi tähän syypäänä. Ja jos ei usko niin tutkimuksia on paljon olemassa ja jo 1800-luvulta lähtien. Ruokavallankumous-kirjassa saa lisätietoa näistä tutkimuksista joita on tehty ympäri maailmaa ja joiden tulokset ovat yhteneviä.

Äitini joka vannoo virallisterveellisen ruokavalion perään on hoikka ollut aina ja terve. Mutta hänen ihonsa on 60v aika ryppyinen johtuinen vähärasvaisesta ruokavaliosta jota hän on noudattanut 30v. Vähän proteiinia, vähän rasvaa, paljon hiilareita. Se että on terve ei välttämättä tarkoita että on terve. jos ymmärrätte pointin.
 

Yhteistyössä