Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="tööt";24430182]Miksi tänä päivänä ihmiset ovat lihavampia kuin koskaan? Ranskassakin - joka hyvästä ruuastaan tunnetaan - tästä on alkanut tulla ongelma vaikka aikanaan siellä suhtauduttiin ruokaan intohimoisesti.[/QUOTE]

Sielläkin kulttuuri on muuttunut. Ei nuoria enää kiinnostakaan yhteiset illalliset perheen kanssa, vaan Mäkkärit valloittavat joka kylän.
 
"vieras"
[QUOTE="tööt";24430182]Miksi tänä päivänä ihmiset ovat lihavampia kuin koskaan? Ranskassakin - joka hyvästä ruuastaan tunnetaan - tästä on alkanut tulla ongelma vaikka aikanaan siellä suhtauduttiin ruokaan intohimoisesti.[/QUOTE]

No oiskohan tämän päivän "kiireellä" osaa ja arpaa lihavuus ongelmissa, kaikilla on niin kiire, ettei ehdi tehdä ruokaa, se käydään syömässä pikaruoka paikoissa. Ihan sama mitä syöt, jos syöt sitä enemmän kuin kulutat, niin lihot. Miksi ihmiset eivät osaa syödä kohtuudella, miksi tarvitaan joku dieetti, joka sanoo ettei vaaleaa leipää, pastaa ja pullaa sovi puputtaa tai että karkki on pahasta? Täh, ainahan karkki on ollut pahasta, mutta voihan sitä silloin tällöin syödä, ei siihen kertalaakista kuole...
 
Teen aivan samoin- sillä erotuksella, että vältän viljoja- koska ne eivät minulle sovi.
Ja kas, karppaan.
Karppaus ei ole pelkkää voita ja pekonia. Karppaus ei ole proteiinidieetti. Karppaus ei ole rasvadieetti. Joillekin hiilareiden kova vähentäminen on ainoa keino saada kroppa toimimaan oikein, mutta monet meistä karpeista syö juuri niinkuin sinäkin (sillä olettamuksella, ettei syö pullia ja sokereita jatkuvasti).

En ole koskaan syönyt niin monipuolisesti, kuin alkaessani karppaamaan.
Tämä ruokavalio ei varmasti ole kaikille, niin kuin se virallisterveellinenkään ei ole kaikille (mulle esim ruisleipä on kuin insuliinia suoneen). Kukaan ei kuitenkaan vahingoitu hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta (ei sokeria ja tyhjiä hiilareita). Vai? Uskaltaisin epäillä, että te ei-karppaavat, hyvinvoivat ja normaalipainoiset ette syö juuri sen kummallisemmin kuin monet hyväkarpit. Ja kannattaa aina muistaa, että jos ei ole ollut terveytensä kanssa ikinä mitään ongelmia (verensokeri, paino, mielialaongelmat, iho yms), on helppo heittää kiviä toisten niskaan. Onnellinenhan sellaisesta tilanteesta saa olla, itse en ole ollut siinä asemassa.
Minulle on tällä palstalla perusteltu että karppaajan ei tarvitse liikkua!
Myös on kerrottu, että en oikeasti karppaa, koska en syö kuten ketoosiin vaipuva karppi.
Etten karppaa, koska syön sokereita myös.

Mutta mulle on ihan oikeasti aivan sama :D Mä 'vain' syön kuten parhaaksi näen..... pullaa myös. Ai että söin muuten tosi hyvän suklaamuffinssin tänään :p Ja kukkakaalikeittoa. Leipää rakastan.
Ruoka on hyvää ja syöminen on kivaa :D
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24429810]Niitä on siis muuten vain mukava laskeskella ja hifistellä *näen jo punaista sanasta hiilari*[/QUOTE]

Mihin siinä mitään laskemista tai hifistelyä tarvitaan...? Ihan helppoa niitä turhia hiilareita on vältellä.
 
"vieras"
Ai että olisi mun elämä ankeaa, jos en saisi kesällä mustikkamuffinsseja, syksyllä omenapiirakkaa, jouluna joulutorttuja, uutenavuotena kuohuviiniä, ruoan kanssa yleensäkään punaviiniä, itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja sämpylöitä, uunilämpimiä korvapuusteja, suklaata jne. :p Eli en todellakaan karppaa, eikä ole tarvettakaan.
 
hmmmm
Musta on jotenkin hauskaa, kun ihmiset paasaa että "mä en todellakaan karppaa enkä aio karpata! mä en vaan syö enää leipää, vehnäjauhoja, sokeria, pastaa ja riisiä. mutta mä EN karppaa!" .

Joopati joo.

Samahan se mulle tietysti on, miten kukakin elää, mutta on jotenkin huvittavaa kun kauhistellaan ja moralisoidaan _HIILIHYDRAATTITIETOISTA_ ruokavaliota samalla kun kuitenkin itse noudattaa sitä :D
 
karppi
[QUOTE="vieras";24430265]Ai että olisi mun elämä ankeaa, jos en saisi kesällä mustikkamuffinsseja, syksyllä omenapiirakkaa, jouluna joulutorttuja, uutenavuotena kuohuviiniä, ruoan kanssa yleensäkään punaviiniä, itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja sämpylöitä, uunilämpimiä korvapuusteja, suklaata jne. :p Eli en todellakaan karppaa, eikä ole tarvettakaan.[/QUOTE]

Mä syön suklaata (tummaa), juon kuoharia ja punaviiniä, satunnaisesti karjalanpiirakoita ja joka kesä omenapiirakkaa. Ja karppaan.
Tosin vaikken noita söisikään, mun elämä ei ois ankeaa.
 
Ksantippa S.
En karppaa. Tasapainottelen ruokavaliossani terveellisyyden, eettisen kuluttamisen ja puhtaan hedonismin välimaastossa. Karppaaminen ei nähdäkseni palvelisi yhtäkään näistä tarkoituksista.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24430265]Ai että olisi mun elämä ankeaa, jos en saisi kesällä mustikkamuffinsseja, syksyllä omenapiirakkaa, jouluna joulutorttuja, uutenavuotena kuohuviiniä, ruoan kanssa yleensäkään punaviiniä, itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja sämpylöitä, uunilämpimiä korvapuusteja, suklaata jne. :p Eli en todellakaan karppaa, eikä ole tarvettakaan.[/QUOTE]

Juon kyllä kuohuviiniä ja viiniä muutenkin, mutta leivonnaisia ei tee enää koskaan yhtään mieli. Joten en koe sitä ankeaksi. Karjalanpiirakan (itse tehdyn) saatan syödä joskus. Suklaata inhoan muutenkin, mutta satunnaisia irtokarkkeja syön. Luulin että en pysty luopumaan leivästä, mutta eipä sitäkään tee enää mieli.
Kaikkea voi varmaan tehdä kohtuudellakin, ei sen turhien hiilareiden välttämisen tarvitse olla mikään elämää suurempi juttu tai pakkopulla.
 
fgjhkeytiju
Minä ja mun perhe syödään hiilaritietoisesti.
Itse oon jättänyt pois kaikki nopeat hiilarit ja tärkkelykset, sokerit, pastan ja riisin. Olen korvannut kevyttuotteet täysrasvaisilla tuotteilla, täysjyvällä jne. Välttelen lisäaineita, ostan mahdollisisuuksien mukaan luomua ja kotimaista. Lihat ja kalat on aina marinoimattomia, eineksiä ostetaan erittäin harvoin. Vaikka perunaa meillä syödään ehkä kerran tai kaksi vuodessa, muita kasviksia ja juureksia menee todella paljon.

Meillä syödään näin, koska olen vakuuttunut tämän terveellisyydestä. Lisäksi minä haluan pudottaa painoani ja parantua kakkostyypin diabeteksestä. Tällä ruokavaliolla olen virkeämpi ja jaksavampi, enkä vaivu tappavaan unihorrokseen joka aterian jälkeen.
 
samavieras
Juon kyllä kuohuviiniä ja viiniä muutenkin, mutta leivonnaisia ei tee enää koskaan yhtään mieli. Joten en koe sitä ankeaksi. Karjalanpiirakan (itse tehdyn) saatan syödä joskus. Suklaata inhoan muutenkin, mutta satunnaisia irtokarkkeja syön. Luulin että en pysty luopumaan leivästä, mutta eipä sitäkään tee enää mieli.
Kaikkea voi varmaan tehdä kohtuudellakin, ei sen turhien hiilareiden välttämisen tarvitse olla mikään elämää suurempi juttu tai pakkopulla.
Se on totta, että turhia voi välttää helposti tekemättä asiasta isoa numeroa. Itse syön arkena järkevästi. Ja kun niin teen, ruokavalioon mahtuu hyvin niitä herkkujakin kohtuudella. Totaalikieltäytymistä en kestäisi ikinä.

Huomenna meillä herkkuna on vispipuuroa tuoreista mustikoista tehtynä. Namnam.
 
Huom harmaana
Minä ja mun perhe syödään hiilaritietoisesti.
Meillä syödään näin, koska olen vakuuttunut tämän terveellisyydestä. Lisäksi minä haluan pudottaa painoani ja parantua kakkostyypin diabeteksestä. Tällä ruokavaliolla olen virkeämpi ja jaksavampi, enkä vaivu tappavaan unihorrokseen joka aterian jälkeen.
Sitä olon muutosta ei tajuakaan ennen kuin palaa hetkeksi takaisin. Minä tein niin viikon ajan lomareissulla ja voi järkytys kuinka paha olo oli, turvonnut ja ällöttävä. Ei sitä vaan tajunnut ennen, se oli ihan normaali olotila sitten kai.
Kaikki ei sovi kaikille, mutta minä vältän mielelläni turhaa höttöä kun voin siten mielestäni paremmin.
Huomaa vaan kuinka kaikki perustuu sille olettamukselle että ihmiset syövät perunaa, leipiä ja pastaa, työpaikkaruokaloissa ja erityisesti jos yrittää ostaa jotain pikaisesti haukattavaa. Pelkkää leipää leivän perään tarjolla.
 
"jonna"
kyllä karppaan. Joku sanoi että tykkää tehdä ruokaa ja on kulinaristinen? Ööö... miksi karppi ei voi tehdä ruokaa? Tai nauttia siitä? Vai onko se niin et kun ei käytä sokeria, vehnäjauhoja jne niin mitään ei muka jää :D
Aika heikko mielikuvitus on jos näin luulee...
 
......
En karppaa, koska en koe tarpeelliseksi. Olen hoikka ja minun ei ensinnäkään tarvitse laihduttaa. Toisekseen en syö lihaa, joten karppiruokavaliolla mun ruokavalioni menisi todella yksipuoliseksi. Mun mielestä täysjyväleivässä tai kaurapuurossa ei ole mitään pahaa. Täyttävää ja kuitupitoista ruokaa.
 
"vieras"
[QUOTE="jonna";24430407]kyllä karppaan. Joku sanoi että tykkää tehdä ruokaa ja on kulinaristinen? Ööö... miksi karppi ei voi tehdä ruokaa? Tai nauttia siitä? Vai onko se niin et kun ei käytä sokeria, vehnäjauhoja jne niin mitään ei muka jää :D
Aika heikko mielikuvitus on jos näin luulee...[/QUOTE]

No en todellakaan luule. Kuten kirjoitin, en halua rajoittaa ruokavaliotani. Karppaus on ruokavalion rajoittamista. Ei liene vaikea ymmärtää. :)
 
En karppaa. Tasapainottelen ruokavaliossani terveellisyyden, eettisen kuluttamisen ja puhtaan hedonismin välimaastossa. Karppaaminen ei nähdäkseni palvelisi yhtäkään näistä tarkoituksista.
Suunnilleen näin. Paitsi että en koskaan ole syönyt kamalasti leipää (jos se ei ole uunituoretta) ja perunaa suosin vain uusien perunoiden aikaan, muulloin vain prosessoidussa muodossa :)

ps. Onpa hauska nähdä sinua täällä pitkästä aikaa!
 
"mä"
Tämä keskustelu on jotenkin naurettavaa, kun keskitytään yksittäisten ruoka-aineiden demonisointiin. Peruna tappaa, ruisleipä tappaa, makarooni tappaa, riisi tappaa, sokeri tappaa. :D Ajattelin ilmoittaa, että syön kaikkia noita osana itseni mieltämää terveellistä ruokavaliota, johon siis kuuluu paljon muutakin. Voisi sanoa, että suurin osa on muuta kuin noita muutamaa ruoka-ainetta.
Minulle ruoan ja elämäntyylin kokonaisuus ratkaisee.
 
Karppaanhan minä, aina vaan. Aluksi laihduttaakseni, nyt pitääkseni saavutetun laihdutustuloksen yllä. Toinen, ei kovin vähäpätöinen syy on se että karppaamisella sain loppumaan ikuisen närästyksen ja mielttömät ilmavaivat. Ne palaavat heti, jos hairahdun syömään viljaa. Olen kokeillut.
 
"vieras"
[QUOTE="tööt";24430182]Miksi tänä päivänä ihmiset ovat lihavampia kuin koskaan? Ranskassakin - joka hyvästä ruuastaan tunnetaan - tästä on alkanut tulla ongelma vaikka aikanaan siellä suhtauduttiin ruokaan intohimoisesti.[/QUOTE]
Ranskassa on aiemmin oltu tarkkoja annoskoosta. Ranskan hallituksen tukema neuvolajärjestelmä opetti äidit ruokkimaan vauvojaan tarkan annoskoon mukaan vuodesta 1904. Äidit opetettiin punnitsemaan lasten ruoka ja valvomaan syömistä. Ruokailun piti tapahtua säännöllisinä aikoina eikä välipaloja annettu. Hallitus sääteli myös koulussa tarjottavaa ruokaa. Näin ranskalaisten aiempaa onnistunutta painonhallintaa selitetään Popkinin kirjassa Läski maailma.
 
"jonna"
[QUOTE="vieras";24430429]No en todellakaan luule. Kuten kirjoitin, en halua rajoittaa ruokavaliotani. Karppaus on ruokavalion rajoittamista. Ei liene vaikea ymmärtää. :)[/QUOTE]

Se että jättää TURHAT pois, ei ole rajoittamista. Minä syön todella monipuolisesti mutten mitään turhaa. Ja todellakin maistuvat paremmilta kuin joku makaronilaatikko jne. Se että karppaa" ei tarkoita myöskään rasvalla läträämistä, kai sen tiedät?
Esim minä teen jauhelihasta pihvejä, mureketta jne, mutta en käytä niissä jauhoja.
 
"mä"
[QUOTE="jonna";24430591]Se että jättää TURHAT pois, ei ole rajoittamista. Minä syön todella monipuolisesti mutten mitään turhaa. Ja todellakin maistuvat paremmilta kuin joku makaronilaatikko jne. Se että karppaa" ei tarkoita myöskään rasvalla läträämistä, kai sen tiedät?[/QUOTE]
Minä kun en mitään turhaa edes syö. Toki herkkuja silloin tällöin, mutta karkkipatukka viikossa ei taida maailmaa kaataa. Sen sijaan perunaa/makaroonia/riisiä/lisää haluamasi ja ruisleipää syön päivittäin. Mutta kuten todettua, syön joka päivä monipuolisesti.
 
En karppaa. Mulla on julmetun huono itsekuri, enkä ehkä pysty tai halua luopua kaikista herkuista.

Tuo pirteys ja hyväntuulisuus, mitä ihmiset hehkuttaa, kiinnostaisi kyllä. Vaikka periaatteessa olen nykyiselläänkin enimmäkseen ihan hyväntuulinen ja pirteä...
Mutta huolimatta nykyisestä sokerin ja hiilareiden mättämisestä, mulla on nytkin vaikeuksia saada paino pysymään, mielellään jopa vähän nousemaan. Kuulostaa muutenkin vaivalloiselta ruveta rukkaamaan ruokavaliota karpimpaan suuntaan, eikä mulla ole hajuakaan, miten saisin siitä sitten sellaisen, että paino ei varmasti ainakaan laske.
 
fff
[QUOTE="Vierailija";24429072]En karppaa.

Ensinnäkin haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti.

Toisekseen olen täysin normaalipainoinen ja terve, joten tarvetta ruokavalion muuttamiseen ei ole. Ja jos minun pitäisi laihduttaa, teksin tämän perusruokavaliotani keventämällä.[/QUOTE]

Varmaan puolet karppaus.infon käyttäjistä ei ole ylipainoisia millään lailla, pikemminkin hyvin hoikkia. Ja silti he ovat valinneet karppauksen. Ei laihtumisen takia vaan hyvän olon ja terveellisyyden.
 
"vieras"
Kuinka paljon perunaa, leipää ja pullaa karppaajat ennen karppaamista söivät päivässä? Heidän kirjoituksistaan saa sen käsityksen, että ei karppaajien ruokavalio koostuu vain tästä "hötöstä".
 

Yhteistyössä