En karppaa lipsumisten takia. Hiilaritietoisuus ja hyväkarppaus olisi mulle paras vaihtoehto, mutta sokerin mässytys yhdistettynä energian hankkimiseen rasvasta ei ole mielestäni kovin hyvä yhdistelmä...
Minulle on tällä palstalla perusteltu että karppaajan ei tarvitse liikkua!Teen aivan samoin- sillä erotuksella, että vältän viljoja- koska ne eivät minulle sovi.
Ja kas, karppaan.
Karppaus ei ole pelkkää voita ja pekonia. Karppaus ei ole proteiinidieetti. Karppaus ei ole rasvadieetti. Joillekin hiilareiden kova vähentäminen on ainoa keino saada kroppa toimimaan oikein, mutta monet meistä karpeista syö juuri niinkuin sinäkin (sillä olettamuksella, ettei syö pullia ja sokereita jatkuvasti).
En ole koskaan syönyt niin monipuolisesti, kuin alkaessani karppaamaan.
Tämä ruokavalio ei varmasti ole kaikille, niin kuin se virallisterveellinenkään ei ole kaikille (mulle esim ruisleipä on kuin insuliinia suoneen). Kukaan ei kuitenkaan vahingoitu hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta (ei sokeria ja tyhjiä hiilareita). Vai? Uskaltaisin epäillä, että te ei-karppaavat, hyvinvoivat ja normaalipainoiset ette syö juuri sen kummallisemmin kuin monet hyväkarpit. Ja kannattaa aina muistaa, että jos ei ole ollut terveytensä kanssa ikinä mitään ongelmia (verensokeri, paino, mielialaongelmat, iho yms), on helppo heittää kiviä toisten niskaan. Onnellinenhan sellaisesta tilanteesta saa olla, itse en ole ollut siinä asemassa.
Se on totta, että turhia voi välttää helposti tekemättä asiasta isoa numeroa. Itse syön arkena järkevästi. Ja kun niin teen, ruokavalioon mahtuu hyvin niitä herkkujakin kohtuudella. Totaalikieltäytymistä en kestäisi ikinä.Juon kyllä kuohuviiniä ja viiniä muutenkin, mutta leivonnaisia ei tee enää koskaan yhtään mieli. Joten en koe sitä ankeaksi. Karjalanpiirakan (itse tehdyn) saatan syödä joskus. Suklaata inhoan muutenkin, mutta satunnaisia irtokarkkeja syön. Luulin että en pysty luopumaan leivästä, mutta eipä sitäkään tee enää mieli.
Kaikkea voi varmaan tehdä kohtuudellakin, ei sen turhien hiilareiden välttämisen tarvitse olla mikään elämää suurempi juttu tai pakkopulla.
Sitä olon muutosta ei tajuakaan ennen kuin palaa hetkeksi takaisin. Minä tein niin viikon ajan lomareissulla ja voi järkytys kuinka paha olo oli, turvonnut ja ällöttävä. Ei sitä vaan tajunnut ennen, se oli ihan normaali olotila sitten kai.Minä ja mun perhe syödään hiilaritietoisesti.
Meillä syödään näin, koska olen vakuuttunut tämän terveellisyydestä. Lisäksi minä haluan pudottaa painoani ja parantua kakkostyypin diabeteksestä. Tällä ruokavaliolla olen virkeämpi ja jaksavampi, enkä vaivu tappavaan unihorrokseen joka aterian jälkeen.
Suunnilleen näin. Paitsi että en koskaan ole syönyt kamalasti leipää (jos se ei ole uunituoretta) ja perunaa suosin vain uusien perunoiden aikaan, muulloin vain prosessoidussa muodossaEn karppaa. Tasapainottelen ruokavaliossani terveellisyyden, eettisen kuluttamisen ja puhtaan hedonismin välimaastossa. Karppaaminen ei nähdäkseni palvelisi yhtäkään näistä tarkoituksista.