Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuo oikeat annoskoot ja turhan moskan syömisen lopettaminen on utopiaa, johon ei millään terveysvalistuksen konstilla päästä kun katsotaan koko kansakuntaa, joka on tyhmä, mukavuudenhaluinen ja vielä laiskakin.

Sipsii, limsaa, mässyy, pastaa, vaaleaa leipää, pullaa, makeaa herkkua. Sitä me haluamme.
Ja perunoita monta kertaa päivässä!
Jännä juttu, miten karpatessa tuntuu aivotkin pehmenevän ja oma aate on kuin jumalallinen messias joka parantaa kaiken.

 
"niin"
[QUOTE="mä";24429872]Ja jos peruna sekä ruisleipä ovat vaarallisia, niin Jaakko Kolmosen pitäisi olla todella lihava tai heittänyt veivinsä aikapäiviä sitten.[/QUOTE]

Jos se osaa ne oikeat annoskoot. Ja ei syö kaikkea mössöö...
 
"vieras"
En karppaa, olen aina ollut hoikka ja haluan syödä monipuolisesti ja myös herkutella. En voisi kuvitellakaan että luopuisin salmiakista tai suklaasta. Perunaa en juurikaan syö,pastani syön täysjyvänä,samoin kuin leivän. En ole vieläkään keksinyt miten pekoni voi olla terveellisempää kuin täysjyväruisleipä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24429893]En karppaa, olen aina ollut hoikka ja haluan syödä monipuolisesti ja myös herkutella. En voisi kuvitellakaan että luopuisin salmiakista tai suklaasta. Perunaa en juurikaan syö,pastani syön täysjyvänä,samoin kuin leivän. En ole vieläkään keksinyt miten pekoni voi olla terveellisempää kuin täysjyväruisleipä...[/QUOTE]

Mihin perustat tuon, että täysjyväruisleipä on terveellista? Et mihinkään, sitä on vain jankutettu sulle pikkulapsesta lähtien ja uskot niin.

Uskon itse monipuoliseen ruokavalioon. Vältän kuitenkin kaikkea höttöä esim. vaaleaa leipää. Munia syön paljon. Pekoniakin useamman kerran kuussa. Kasviksista en ole koskaan tykännyt, mutta niitäkin yritän puputtaa jonkin verran.
 
Kävin tämän ketjun innoittamana esim karppaus.info sivustolla ja se minusta on juuri sitä fanaattista tyyliä, mitä karppauksella näen. Lusikallinenkin vehnäjauhoa näyttää olevan kauhistus. "Muffinsit" on tehtävä niin että niissä ei ole hitustakaan jauhoja.

Jos minun näkemystä pidetään vääränlaisena (että karppausta on vaikka kuinkaa montaa alalajia), niin miksi sitten tässäkin ketjussa normaalin ruuan kohdalla aletaan puhua päivät vehnälimppun mussuttamisesta kaiken päivää ja ruokavaliosta, mikä sisältää vain pullaa ja perunamössöä? Eikö karppaaja tiedä muuta?

Mihin on hävinnyt kokkikolmosen terveellinen aamupuuro ja ruisleipä? Myrkkyä elimistöllle vai? Kun mussuttaa runsaasti maitotuotteita, reilut puoli kiloa kasviksia päivässä, oikeasti jotain proteiinin lähdettä (kalaa, lihaa, munaa), pari ruisleipää kuituja saamaan ja hieman rasvaa, niin kyllä tuntuu että karppaaja kavahtaa. Hyi kamalaa...
 
"mä"
[QUOTE="vieras";24429930]Mihin perustat tuon, että täysjyväruisleipä on terveellista? Et mihinkään, sitä on vain jankutettu sulle pikkulapsesta lähtien ja uskot niin.[/QUOTE]
Eihän siinä niin väitettykään, vaan että täysjyväruisleipä on terveelisempää kuin pekoni. Omasta mielestä niitä ei kyllä voi verrata, toinen on hiilihydraatti ja toinen rasva/proteiini.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24429930]Mihin perustat tuon, että täysjyväruisleipä on terveellista? Et mihinkään, sitä on vain jankutettu sulle pikkulapsesta lähtien ja uskot niin.

Uskon itse monipuoliseen ruokavalioon. Vältän kuitenkin kaikkea höttöä esim. vaaleaa leipää. Munia syön paljon. Pekoniakin useamman kerran kuussa. Kasviksista en ole koskaan tykännyt, mutta niitäkin yritän puputtaa jonkin verran.[/QUOTE]

Perustan sen omiin kokemuksiini. Täysjyväruisleipä pitää mulla nälkää kauan poissa,yksi pala riittää jo hyvin esim aamulla. Päälle laitan esim.juustoa,tomaattia ja kurkkua. Vaalea leipä on höttöä,huomaan sen siitä että jos joskus sellaista syön niin kohta on taas nälkä. Ei ole sinulta pois jos minä tykkään ruisleivästä ja se mielestäni on terveellistä :) Ja kyllä syön myös joskus pekonia,viime viikolla viimeksi. Se on hyvää.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";24429969]Eihän siinä niin väitettykään, vaan että täysjyväruisleipä on terveelisempää kuin pekoni. Omasta mielestä niitä ei kyllä voi verrata, toinen on hiilihydraatti ja toinen rasva/proteiini.[/QUOTE]

Juu, mutta siis miten tuo kirjoittaja perustelee sen, että täysjyväleipä on terveellisempää kuin pekoni. Niin meille on vuosikymmenet väitetty, mutta mihin se perustuu sitten kuitenkaan.

Ihmiset syö aivan liikaa hiilihydraatteja nykyisin. Hiilihydraatit kuuluvat urheilijoille ja todella ruumiillista työtä tekeville. Tavallinen bussikuski tai toimistorotta ei niitä tarvi kuin osan siitä, mitä viralliset suositukset sanoo.
 
"eden"
En, koska:
- BMI:ni on 19 eli ei tarvitse laihduttaa
- veriarvot ym. on kohdillaan ja olen muutenkin terve, energinen ja hyvinvoiva
- olen allerginen monille eri kasviksille, hedelmiä puolestaan voin syödä enemmän
- en pidä rasvan mausta ja olomuodosta enkä lihasta, ja nämä rajoittaisivat valinnanmahdollisuuksia lisää
- en jaksaisi kikkailla esim. reseptien kanssa kun pitäisi etsiä erikoisia aineksia tavanomaisten sijaan tai laskeskella jotain hiilihydraattimääriä
- kuka loppujen lopuksi voi olla varma ettei karppauksesta todeta jotain vakavaa haittaa pidemmän päälle? siis monipuolinen ruokavalio tuntuu järjellä ajateltuna fiksummalta

--> ei vain kerta kaikkisesti ole tarpeeksi hyviä syitä joiden takia mun kannattaisi muuttaa ruokavaliotani
 
[QUOTE="vieras";24429984]Juu, mutta siis miten tuo kirjoittaja perustelee sen, että täysjyväleipä on terveellisempää kuin pekoni. Niin meille on vuosikymmenet väitetty, mutta mihin se perustuu sitten kuitenkaan.

Ihmiset syö aivan liikaa hiilihydraatteja nykyisin. Hiilihydraatit kuuluvat urheilijoille ja todella ruumiillista työtä tekeville. Tavallinen bussikuski tai toimistorotta ei niitä tarvi kuin osan siitä, mitä viralliset suositukset sanoo.[/QUOTE]

No millä sinä perustelet että pekoni on terveellisempää? Selvästi kovien rasvojen vaikutus on sinusta propagandaa (kolesteroli). Runsaskuituisella ruisleivällä on käsittääkseni todistettavasti ollut vaikutusta vatsan toimintaan. Tai kuituisella täysjyväleivällä yleensä.
 
En.

En 'luota' suuntaukseen.

Toisaalta olen sillä mielin, että kunhan ihminen muistaa kohtuuden sekä liikunnan ja ravitsemuksen oikean suhteen ollaan pitkällä.
En ajattele mitään suuntausta vain ja ainoastaan terveyden tai pelkästään painonhallinnan kannalta.

En myöskään ravitse perhettäni sati itseäni virallisterveellisen mukaan- koetan käyttää omaa järkeä ja luotan ennekaikkea lisäaineettomaan ruokaan, vältän keinotekoista ja kevytkevyttä, rasvatonta ja lightia.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
No millä sinä perustelet että pekoni on terveellisempää? Selvästi kovien rasvojen vaikutus on sinusta propagandaa (kolesteroli). Runsaskuituisella ruisleivällä on käsittääkseni todistettavasti ollut vaikutusta vatsan toimintaan. Tai kuituisella täysjyväleivällä yleensä.
En perustele mitenkään, kun uskon monipuoliseen ruokavalioon, mutta ei itse omasta päästä voi keksiä tuollaisia väitteitä. Meille on niin paljon koulussa ja mediassa jankutettu mikä on terveellistä ja mikä ei esim. kuidut estää paksusuolensyöpää ym. niin ei niin ole viimeisten tutkimusten mukaan. Totuus on, että ihmiset syö liikaa hiilihydraatteja. Sitä syödään ruoka-aikoina ja mätetään tv:n ääressä ja napostellaan milloin vain ja ihan turhaa energiaa.
 
jjsj
[QUOTE="vieras";24429984
Ihmiset syö aivan liikaa hiilihydraatteja nykyisin. Hiilihydraatit kuuluvat urheilijoille ja todella ruumiillista työtä tekeville. Tavallinen bussikuski tai toimistorotta ei niitä tarvi kuin osan siitä, mitä viralliset suositukset sanoo.[/QUOTE]

Minusta taas ihmiset syövät aivan liikaa nykyisin.

Voihan sitä syömistä sitten vähentää vaikka niistä hiilareista, mutta turha kait sitä on sitten lisätä proteiinien ja rasvan määrää.

Ja itse en karppaa. En ole myöskään lihava. Enkä ihan aina syö edes terveelliesti.
 
"miima"
En kai mä karppaa, mutta kiinnitän huomiota nauttimani hiilihydraatin laatuun. Eli täysjyväpastaa, kuorellista riisiä suht pieniä annoksia silloin kun niitä syö. Tällä hetkellä en syö juurikaan leipää, kun olen kyllästynyt siihen, välillä näkkäriä. Välttelen mahdollisuuksien mukaan valkoista jauhoa ja sokeria. Toisaalta välttelen myös lisäaineita, makeutusaineita yms. Mutta en ole missään totaalikieltäytymisessä, syön kyllä marjapiirakkaa, jos sitä leivon jne. Tärkeätä minulle olisi mahdollisimman luonnollinen, prosessoimaton ja terveellinen ruoka.
 
"vieras"
Käykö ihmiset oikeasti yhtenään mittaamassa veriarvojaan... En karppaa, mutta ei se tarkoita että päivän ruoka koostuu perunasta, vaaleasta leivästä, karkista ja pulla mössöstä. Ylempänä joku väitti että hiilarit kuuluu vain urheilijoille ja fyysistä työtä tekeville, niin kuin hirveen vähän te liikutte päivässä, jos muutama peruna tai leivän pala on ihan liikaa päivässä?
 
täälläpäin
[QUOTE="vieras";24430065]Käykö ihmiset oikeasti yhtenään mittaamassa veriarvojaan... [/QUOTE]

Täällä päin ihan sama vaikka menis polvisäryn takia lääkäriin niin määrätään verikokeisiin... Eli varmaan ainakin kerran vuodessa kokeissa juostua.
 
karppi
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24430029:
En.

En 'luota' suuntaukseen.

Toisaalta olen sillä mielin, että kunhan ihminen muistaa kohtuuden sekä liikunnan ja ravitsemuksen oikean suhteen ollaan pitkällä.
En ajattele mitään suuntausta vain ja ainoastaan terveyden tai pelkästään painonhallinnan kannalta.

En myöskään ravitse perhettäni sati itseäni virallisterveellisen mukaan- koetan käyttää omaa järkeä ja luotan ennekaikkea lisäaineettomaan ruokaan, vältän keinotekoista ja kevytkevyttä, rasvatonta ja lightia.
Teen aivan samoin- sillä erotuksella, että vältän viljoja- koska ne eivät minulle sovi.
Ja kas, karppaan.
Karppaus ei ole pelkkää voita ja pekonia. Karppaus ei ole proteiinidieetti. Karppaus ei ole rasvadieetti. Joillekin hiilareiden kova vähentäminen on ainoa keino saada kroppa toimimaan oikein, mutta monet meistä karpeista syö juuri niinkuin sinäkin (sillä olettamuksella, ettei syö pullia ja sokereita jatkuvasti).

En ole koskaan syönyt niin monipuolisesti, kuin alkaessani karppaamaan.
Tämä ruokavalio ei varmasti ole kaikille, niin kuin se virallisterveellinenkään ei ole kaikille (mulle esim ruisleipä on kuin insuliinia suoneen). Kukaan ei kuitenkaan vahingoitu hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta (ei sokeria ja tyhjiä hiilareita). Vai? Uskaltaisin epäillä, että te ei-karppaavat, hyvinvoivat ja normaalipainoiset ette syö juuri sen kummallisemmin kuin monet hyväkarpit. Ja kannattaa aina muistaa, että jos ei ole ollut terveytensä kanssa ikinä mitään ongelmia (verensokeri, paino, mielialaongelmat, iho yms), on helppo heittää kiviä toisten niskaan. Onnellinenhan sellaisesta tilanteesta saa olla, itse en ole ollut siinä asemassa.
 
"MintunKukka"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24430029:
En.

En 'luota' suuntaukseen.

Toisaalta olen sillä mielin, että kunhan ihminen muistaa kohtuuden sekä liikunnan ja ravitsemuksen oikean suhteen ollaan pitkällä.
En ajattele mitään suuntausta vain ja ainoastaan terveyden tai pelkästään painonhallinnan kannalta.

En myöskään ravitse perhettäni sati itseäni virallisterveellisen mukaan- koetan käyttää omaa järkeä ja luotan ennekaikkea lisäaineettomaan ruokaan, vältän keinotekoista ja kevytkevyttä, rasvatonta ja lightia.
Tässä se tuli.
Meillä jopa viljellään itse perunaa. Mikä sen parempi hyötykasvi on ku omassa massa kasvatettu luomuperuna?
 
"mä"
[QUOTE="vieras";24430065]Ylempänä joku väitti että hiilarit kuuluu vain urheilijoille ja fyysistä työtä tekeville, niin kuin hirveen vähän te liikutte päivässä, jos muutama peruna tai leivän pala on ihan liikaa päivässä?[/QUOTE]
Koska karppaajan päähän ei tunnu mahtuvan, että ei-karppaaja ei syö päivässä viittä kiloa perunaa, kolmea ruislimppua, paria pussia sipsiä ja kiloa karkkia sekä muutamaa pullaa. Koska kaikki, jotka ei karppaa syö pelkkää hiilarimoskaa!!!
 
"wippii"
Eiköhän jokainen kokeilemalla opi mikä itselle sopii, jos vaan viitsii. Joillekin ei käy viljat, toisille ei rasvan syönti, ja kolmannen ruokavaliota rajoittaa esim. allergiat jne. Ihmiset on erilaisia.

Ei, en karppaa, kokeilin sitä 3 kuukauden ajan eikä se sopinut minulle.
 
"MintunKukka"
Teen aivan samoin- sillä erotuksella, että vältän viljoja- koska ne eivät minulle sovi.
Ja kas, karppaan.
Karppaus ei ole pelkkää voita ja pekonia. Karppaus ei ole proteiinidieetti. Karppaus ei ole rasvadieetti. Joillekin hiilareiden kova vähentäminen on ainoa keino saada kroppa toimimaan oikein, mutta monet meistä karpeista syö juuri niinkuin sinäkin (sillä olettamuksella, ettei syö pullia ja sokereita jatkuvasti).

En ole koskaan syönyt niin monipuolisesti, kuin alkaessani karppaamaan.
Tämä ruokavalio ei varmasti ole kaikille, niin kuin se virallisterveellinenkään ei ole kaikille (mulle esim ruisleipä on kuin insuliinia suoneen). Kukaan ei kuitenkaan vahingoitu hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta (ei sokeria ja tyhjiä hiilareita). Vai? Uskaltaisin epäillä, että te ei-karppaavat, hyvinvoivat ja normaalipainoiset ette syö juuri sen kummallisemmin kuin monet hyväkarpit. Ja kannattaa aina muistaa, että jos ei ole ollut terveytensä kanssa ikinä mitään ongelmia (verensokeri, paino, mielialaongelmat, iho yms), on helppo heittää kiviä toisten niskaan. Onnellinenhan sellaisesta tilanteesta saa olla, itse en ole ollut siinä asemassa.
Kuuntelin tässä joku viikko sitten radiosta ohjelmaa ruoasta. Ja siinä asiantuntijat keskusteli. Oli paljon puhetta karppauksesta ja siinä mainittiin että hyvin moni ihminen käsittää sanan karppaus ihan väärin.
 
"tööt"
Miksi tänä päivänä ihmiset ovat lihavampia kuin koskaan? Ranskassakin - joka hyvästä ruuastaan tunnetaan - tästä on alkanut tulla ongelma vaikka aikanaan siellä suhtauduttiin ruokaan intohimoisesti.
 

Yhteistyössä