karppaajat! mitä syötte aamupalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sulata kulhossa mikrossa 1-2 rkl voita ja lisää siihen 4 kukkuraista ruokalusikallista mielesi mukaan mantelijauhetta, auringonkukansiemeniä, seesaminsiemenia, pellavansiemeniä tms ja sekoita, lisää 1 muna ja sekoita, halutessasi suolaa hippunen ja leivinjauhetta 1/4 teelusikkaa max. Laita mikroon minuutiksi ja nauti! Tää on niinkun leipää, mantelijauhetta reilummin ja sit esim auringonkukat on herkkuani, mutta nii helppo tehdä ja nopea, ja helppo vaihdella noita aineita ja suhteita. Leivinjauhetta kun laittaa ni tulee leipämäisempi. Ihanaa lämmintä "leipää" aamupalana joka aamu, luksusta!

Mä syön yleensä partaäijäjogurttia ja sokeritonta mehukeittoa, yleensä vadelmakeittoa. Tai sitten juustopannaria. Joskus myös raejuustoa, kurkkua ja tonnikalaa sekoitettuna.

www.karppaus.info -sivustolla on runsaasti reseptejä, joista voi löytyä vaihtoehtoja aamupalaan.

Munakas öljyllä paistettuna, vähärasvainen viili tai rahka joidenkin marjojen ja leseiden tms. kanssa jne. Siis en oo karppaaja, mutta noissa ei ainakaan oo turhia hiilareita vissiin. Ja munakkaaseenhan voi laittaa esim. raejuustoa ja vaikka paprikaa (hitaita hiilareita).

SÄMPYLÄT:

2 kananmunaa
2 rkl rahkaa tai partaäijäjugua
2 tl psylliumia
2 tl leivinjauhetta
1,5 dl mantelijauhoa
3 rkl vehnäleseitä
1 rkl seesaminsiemeniä/muita siemeniä
150g juustoraastetta

Vatkaa kananmunat niin että rakenne rikkoutuu, sekoita joukkoon partaäijä/rahka niin että saat tasaisen seoksen. Yhdistä kuivat aineet ja sekoita munien sekaan. Lisää lopuksi juustoraaste. Laita vasta sen jälkeen uuni lämpeämään. Saavat rauhassa nousta sen aikaa. Tee pellille 4-5 (mä tein 6 kpl) pyöreää kakkaraa ja paista 225 uunissa kauniin ruskeiksi. Paistuvat aika nopeesti (10-15 min).

on kyllä koko päivän aivan eri fiilis kun jättää hiilarit pois aamulla. mulla ainakin poistunut sellainen inha turvokki olo. syön munakasta jonkun lihan kanssa. vaihtoehtoisesti tonnikalaa tai muuta kalajutskaa. juustoakin ehkä vähäsen. tietysti tuoresalaattia runsaasti myös.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
käykö keitetty kananmuna? mitä on partaäijä? onko hedelmät sallittuja? vai syönkö vain kasviksia ja keitettyä kananmunaa?

No keitetty kananmunahan on ihan hyvä. :) Partaäijä-jogurtti on sitä turkkilaista jogurttia, myydään kaupoissa sellaisissa pienissä ämpäreissä, joissa on partaisen äijän kuva kyljessä. Joitain hedelmiä voi kohtuudella syödä, mutta hiilareita niissäkin on kun niissä on sitä hedelmäsokeria.

Smoothien marjoista, soijalesitiinistä, chian siemenistä ja maitorahkasta/proteiinijauhosta. Tai rainbown kermarahkaa ja sokeritonta mehukeittoa. Pari keitettyä kananmunaa voisilmällä.

olen tottunut syömään aina leipää tai puuroa aamupalaksi, millä korvaisin hiilaripitoisen aamupalani? pekonia ym. rasvaista sianlihaa en syö :QUOTE]

Kolme luomukanamunaa munakkaaksi Ingmannin luomukerman kanssa. Ei suolaa, mut mustapippuria, rakuunaa - luomuna mausteetkin, ei maustesekoituksia.

Suolaa en käytä, koska sitä on luomuvoissa, mikä harmittaa kyllä. Saksalaisessa luomuvoissa ei ole, mutta meilä meilä Suomessa ei haluta, yyä ihmiset saisivat täysin prosessoimatonta ruokaa edes kotona valmistettuna. Katsos:
Kirjallinen kysymys - Kaliumferrosyanidi jodisuolassa - E-004484/2011

Maldonhippuja laitan esim kalaan ja lihaan:-)

Minä en ole karppaaja mutta diabeteksen takia syön aamuisin leipäjuustoa, raejuusto, tuorekurkkua tai rahkaa

Taidat olla eniten karppaaja tässä ketjussa;-)

No, ihmiset käsittävät ja mieltävät, näkevätkin asioita eri tavalla.... Jos itse liittyisin karppaussivulle, olisin maatiaiskarppi. Mut en liity, koska siellä ei ole sananvapautta. Esim vieraissa ketju GMO on kokonaan lukittu:-(

Kai niillä on omat intressinsä jossain muualla?

Ohjelmassa Aamusydämellä suolistosairaat sanoivat, että prosessoitu ruoka sairastutti heidät. Nitraattia esimerkiksi saa helposti hirvittävän paljon liikaa muusta kuin luomusalaatista jne. Silti luomu on ainoa, mitä joku valvoo (lakisääteinen). Ei siis kannata ostaa ihan mitä vaan eikä koskaan käyttää mitään itsehoitolääkkeitä, koska ne just aiheuttavat paljon mahavaivoja. Mut tuossa pidempi historia, jos joku aiheesta enemmän kiinnostuu:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Tulosta sivu

Luomua missään tutkimuksissa erotella, koska rahoittajia ei ole.

Yhteistyössä