Itse synnyttänyt vuosina -95 ja -96, olin silloin n. 20 vuotias. Nyt tulossa kolmas vauva -05.
Sen verran kai kivuttomia oli nuo synnytykset, kun en nyt enään 10 vuoden jälkeen muista niistä oikein mitään sen suurempaa kipua.
Kumpikin syntyi n. vko.lla 37 ja synnytykset taisivat olla aika nopeita, koska en ehtinyt saada kovin kummoista kipulääkitystäkään.Ilokaasua muistan saaneeni ja jonkinlaisen piikin kohdunsuulle?
Vuonna 96 syntynyt poikani jouduttiin vetämään imukupilla ja annettiin suonensisäisesti minulle synnytystä auttavaa lääkitystä. Kummassakin tehtiin välilihan leikkaus.
Tuossa imukuppi synnytyksessä jouduttiin ompelemaan hieman pidempään, koska ompeleet piti tehdä oikein lääkärin, jota jouduttiinkin odottelemaan, eli repesin kai aika pahasti, mutta kipua en turtuneena mielestäni tuntenut ommeltaessa.
Kai siinä on sen verran häkeltyneessä tilassa lapsen synnyttyä, ettei jaksa kiinnittää niin paljon huomiota pieneen nipistelyn tunteseen ommeltaessa.
Täytyykin kysellä tarkemmin kun nyt 3 synnytys, että onko mahdollisista 9 vuoden takaisista arpeutumista haittaa tähän tulevaan synnytykseen.
Koska ilmeisesti repeämiä on voinut tulla enemmänkin.
Itse lähdössä suht rentoutunein mielin sitten marraskuussa synnyttämään.Turha kivun pelko ei auta asiaa yhtään.
Uskon että synnytyksessä auttaa "rentoutumis" taito ja ajatuksien kohdistaminen muualle, kuin kipuun.
Pieni pelko ja jännitys kuuluu asiaan, mutta ei kannatta antaa niille liiaksi valtaa.
Onhan meillä takana tehokas kivunlievitys koneisto, jos siihen haluaa turvautua.
Luottakaa enemmän itseenne ja koittakaa kaikesta huolimatta hallita kipua, eikä anneta sen kivun hallita liikaa.
Kestetään ne kivut niinkuin "miehet"