"käytetään kaikki hoitopäivät kun kerta maksetaan"

  • Viestiketjun aloittaja mama espoosta
  • Ensimmäinen viesti
"Kenguru"
Täh? Mitä järkeä on maksaa hoitopäivistä, joita ei käytä? Työssäkäyvän on mahollista sopia lapselle kotonaolopäivät, joista ei mene maksua. Kai se lähtökohta on, että jos lapselle ostetaan päivähoitoa, sitä ostetaan siksi, että sitä tarvitaan?

Meillä on nollamaksuluokkapäätös,koska olen yksinhuoltaja ja opiskelija. Lisäksi -nyt ärrrrsytän teitä tosiasialla- meillä on ollut kokopäiväpaikka viime syksyyn saakka. Nyt poika on eskarilainen, ja iltapäivisin ei juurikaan hoitoa tarvitse eskariajan ulkopuolella kuin ehkäpä tunnin kerran kahdessa viikossa.

Mutta tosiaan meillä oli kaksi vuotta kokopäiväpaikka, jota käytettiin siten, että lapsi oli päiväkodissa noin päivän tai kaksi viikossa. Olisin itse halunnut sopimuspäivät, jotta paikasta "puolet" olisi vapautunut jollekin muulle, mutta aikataulujen vuoksi se ei sopinut: Mulla oli koulua (luentoja) niin, että yhdellä viikolla maanantaina ja torstaina, toisella viikolla ei ollenkaan ja kolmannella viikolla taas vaikkapa tiistaina ja perjantaina. Ja niin edelleen. Ja aina eri kellonaikoihin. Joten sopimuksia ei voitu tehdä kiinteästi, vaan päivähoitotoimistosta myönnettiin kokopäiväpaikka.

Ja koko sen kahden vuoden aikana lapseni ei ollut yhtäkään koko päivää (7-17) hoidossa, eikä yhtäkään kokonaista viiden hoitopäivän viikkoa. Niin, mutta me vietiin jonkun paikka! Ajatelkaa! Nyt hyeenat herätkää ja käykää kimppuun :D

Nyt eskarivuonna minulla olisi mahdollisuus viedä lapsi joka aamu kello 7 hoitoon ja hakea kello 17.30 mennessä pois. Hintaan nolla euroa. No, nyt on periodinvaihtoviikko yliopistolla pian ja sitä edeltävä viikko on hiitolomaa täälläpäin... ja ajattelin pitää koko kaksi viikkoa pojan kotona. koska olen vakuuttunut, että olen parempaa seuraa lapselleni kuin kunnallinen päivähoito. (Ja tästä saa myös alkaa repimään raivoa)

*odottelen*
En näe tuossa mitään epäkohtia:)
 
"mää"
No me maksetaan 2v lapsesta korkein maksu täällä meidän kunnassa ja silti pidetään melkein viikoittain lapsella vapaapäivä jos vaan jompikumpi on kotona.Jos mä olen kotona niin lapsikin on kotona! lomat on lapsi myös kotona,se on mulle itsestäänselvyys. Meillä ei mummoloita myöskään ole lähettyvillä,itse lapsemme hoidetaan. Kyllä lapsen voi ottaa mukaan moneen paikkaan,se on tullut todettu esim.lääkäriin tai kampaajalle.Ainakin meidän lapsen.
 
ketuttaa
[QUOTE="vieras";23183764]Nojaa, mun mielestä suht reilua. Sitä paikkaa kun kumminkin pidetään siellä koko ajan varalle sun pojalle, vaikka välillä ois poissa kaksi viikkoa. Eihän siinä olis järkeä että siellä pidetään täyttä henkilökuntaa jatkuvasti ja sitten lapsia pidettäisiin poissa puolet ajasta (vanhemmat varmasti pitäisi enemmän poissa säästöjen toivossa) ja maksuja ei tulisi mistään. Maksaa se päiväkodin pyörittäminenkin nääs. Ja kumminkin kunnan hoidosta joutuu maksamaan niin pienen murto-osan todellisista kuluista.[/QUOTE]

Tuo systeemi ei kannusta pitämään lasta kotona. Mun mielestä olisi edes kohtuullista saada jonkinlaista alennusta hoitomaksusta jos Esim. lapsi lähtee lomalle 2 viikoksi ja siitä ilmoitetaan ajoissa. Tai jos on sairaana pitkään. Tottakai siis lapsi on aina lomalla kun itsekin olen, silti jurppii.
 
ketuttaa
Alkuperäinen kirjoittaja Päikyn täti;23183810:
Tiedätkö mitkä on päivähoidon todelliset kustannukset lasta kohden? Hoitomaksu kattaa vain murto-osan hoitopäivän hinnasta. Jos lasket päiväkohtaisen hinnan ja mietit mitä sillä saat, niin plussalla jäät reilusti!

Koita ajatella asiaa myös lapsen kannalta: ihanaa kun saa viettää aikaa oman vanhemman kanssa, ei tiukkaa aikataulua, ei hälinää. Ottakaa rennosti, tavatkaa kavereita tai vain lepäilkää kotona. Loman jälkeen jaksaa taas arjen menoa.
vaan se, ettei poissaoloista saa mitään alennusta. Vaikka ne tietäisi etukäteen.
 
"vieras"
vaan se, ettei poissaoloista saa mitään alennusta. Vaikka ne tietäisi etukäteen.
pointti on se että vaikka sun lapsi ei päiväkodissa olisikaan, siellä on silti täysi henkilökunta jolle pitää maksaa palkka. Päiväkotia pidetään pystyssä silti, vaikka sun lapsi ei siellä oliskaan. Jos sun lapsi on poissa, mutta paikka on silti toki hänelle varattuna, ei saada maksua mistään palkkoihin ym. Jos taas sun lapsen tilalle voisi tulla joku muu lapsi jonka vanhemmat maksavat hoitomaksun niin asia olisi eri. Toisinsanoen, paikan varaaminen sun lapselle maksaa, koska tilalle ei voida ottaa toista maksajaa.
 
009
Mä olen saanut sen käsityksen meidän päiväkodista, ettei siellä edes lapsi saa olla kuin virikehoidossa jos jompikumpi vanhemmista on työtön eli sen 5 tuntia/päivä 10 tai 15 päivää/kk
 
[QUOTE="mie";23182723]Mullakin yks kaveri, joka on työtön ja silti vie lapsensa (2v) joka päivä hoitoon. Mä en siis käsitä, en sit ollenkaan. Ymmärrän tietty jos on työhaastatteluja tai muuta semmosta, jonka takia hoitopaikkaa ei voi irtisanoa, mutta sitä mä en ymmärrä miksi se lapsi sinne tarttee joka päivä viedä.[/QUOTE]

Ei mene minunkaan jakeluun tuo että työtön vie lapsen hoitoon..no syitähän voi olla monia.
Itse en pystyisi edes tekemään niin että pitäisin lapsen tarhassa jos itselläni olisi vapaapäivä.
Eli kun olen lomalla on lapsi myös, eli ei tarhassa silloin.
 
"äitix5"
Mulla herää vaan kysymys, että miksi ei lasta voisi hoitoon viedä, jos siitä kerran maksaa?
Hölmöä syytellä vanhempia siitä, jos on sopimuspäiväminimi esim. 15 hoitopäivää/kk - vaikka tarve olisi 12 päivää. Itse ainakin vies hoitoon. Siellä on kaverit ja ohjelmaa. Kyllä niinä 15 kotipäivänä ehtii kotona olemaan :)
Vika on systeemissä- en veisi, jos minimi olisi 12- juuri se mikä itse tarvitaan, mutta koska maksan, niin myös vien ja se on ollut lapsillekin ihan ok- samoin päiväkodin henkilökunnalle :)
ottaako tämä nyt päähän joitakin, että minä vieläpä maksan täyden maksun hoidosta ja käytän sitä :D - hankkikaa elämä! :D
 
KT
Ei mene minunkaan jakeluun tuo että työtön vie lapsen hoitoon..no syitähän voi olla monia.
Itse en pystyisi edes tekemään niin että pitäisin lapsen tarhassa jos itselläni olisi vapaapäivä.
Eli kun olen lomalla on lapsi myös, eli ei tarhassa silloin.
Minä taas käsitän. Teen keikkatyötä ja töihin lähtö voi tulla milloin vain. Jos en ole työpaikkojeni käytettävissä äkillisisssä sijaisuuksissa on turha edes haaveilla pidemmistä töistä. Eli lapseni käy hoidossa parina päivänä viikossa niin että hoitopaikka ja tuntuma säilyy. Tosin vain muutaman tunnin. Maksan per/ kk isommasta määrästä kuin mitä käytän, toisinaan kun töitä on hyvin kaikki päivät eivät edes riitä.
 
"Kenguru"
[QUOTE="äitix5";23186017]Mulla herää vaan kysymys, että miksi ei lasta voisi hoitoon viedä, jos siitä kerran maksaa?
Hölmöä syytellä vanhempia siitä, jos on sopimuspäiväminimi esim. 15 hoitopäivää/kk - vaikka tarve olisi 12 päivää. Itse ainakin vies hoitoon. Siellä on kaverit ja ohjelmaa. Kyllä niinä 15 kotipäivänä ehtii kotona olemaan :)
Vika on systeemissä- en veisi, jos minimi olisi 12- juuri se mikä itse tarvitaan, mutta koska maksan, niin myös vien ja se on ollut lapsillekin ihan ok- samoin päiväkodin henkilökunnalle :)
ottaako tämä nyt päähän joitakin, että minä vieläpä maksan täyden maksun hoidosta ja käytän sitä :D - hankkikaa elämä! :D[/QUOTE]

Mittaat lapsesi siis rahassa, vaikket muuten juuri mitään noista kolmesta päivästä maksakaan.
Kivat lapsillesi, kun äiti ei heitä kotiin halua:(
 
"äitix5"
[QUOTE="Kenguru";23186045]Mittaat lapsesi siis rahassa, vaikket muuten juuri mitään noista kolmesta päivästä maksakaan.
Kivat lapsillesi, kun äiti ei heitä kotiin halua:([/QUOTE]

Mä käyn kanssa vuorotyössä- siksi on sopimuspäivät. Koska maksan, niin myös vien :p
Kuukaudessa on 30 päivää ja puolet päivistä ovat kotona. En pysty töiden takia harrastamaan mitään säännöllisesti, niinpä ne vapaapäivät on mun omia harrastusrientoja varten- joskus vaan lepään (yövuorojen jälkeen) :D
Iloinen äiti jaksaakin paremmin :D
 
[QUOTE="Kenguru";23186045]Mittaat lapsesi siis rahassa, vaikket muuten juuri mitään noista kolmesta päivästä maksakaan.
Kivat lapsillesi, kun äiti ei heitä kotiin halua:([/QUOTE]

Eli kaikki duunissa käyvät mittaavat lapsensa rahassa kun eivät ole kotona heitä hoitamassa? Selevä :D
 
"vieras"
Ihmeellistä kruununkiillottamista taas- mä olen parempi äiti, kun hoidan lapsia kotona....mutta minäpäs hoidankin lapsiani niin....entäpäs minä
Tajuutteko mammat miten hölmöiltä noi marttyyriviestit tuntuu ulkopuolisesta :D
 
vieras*
[QUOTE="vieras";23186138]Ihmeellistä kruununkiillottamista taas- mä olen parempi äiti, kun hoidan lapsia kotona....mutta minäpäs hoidankin lapsiani niin....entäpäs minä
Tajuutteko mammat miten hölmöiltä noi marttyyriviestit tuntuu ulkopuolisesta :D[/QUOTE]

Ennen tätä ketjua ei tullut mieleenkään, että vanhemmat lomailevat töistä ja samaan aikaan lapset jatkavat hoidossa. Se ei vaikuta yhtään vitsikkäältä.
 
"kkkk"
niin siis ajatteleeko monikin vanhempi noin? Että lasta ei oteta kotiin vapaapäiviksi tai lomiksi jos joutuu kuitenkin
maksamaan kaikista päivistä? Ihan mielenkiinnosta kyselen perusteluja moiselle kun itselle tuollainen ajatusmalli on täysin vieras ja oikeastaan aika pöyristyttävä! (ja mainitaan nyt vielä että tietysti jos päivähoito on esim. Lastensuojelun tukitoimenpide tms. Niin sehän on sitten kokonaan toinen juttu...) mutta siis että ihan tavisvanhemmat jättävät esim. Lomat pitämättä koska hoitopäivät joutuu maksamaan jokatapauksessa?
Oikeesti?!
Mutta meillä onkin vaan 12pvää/kk vuoropäiväkodissa. Kumpikin tehdään 3vuorotyötä, ja joka kuukausi ei tule tuota 12 päivää täyteen. Sitten me pidetään "omaa lomaa" miehen kanssa vuorotellen jotta saadaan tuo 12 päivää täyteen.
 
"vieras"
Lomailevat töistä-hmm?
Vuosilomalla olen kyllä lasten kanssa kotona. Jos sairastun itse- enkä kykene joitamaan lapsia kotona-vien hoitoon. Jos lapset sairastuvat vien terveet hoitoon ja hoidan kotona sairastunutta. Yksi kk. on maksuton päivähoidossa- varmaankin juuri tuo "vuosilomaan" sijoittuva.
 
"vieras"
[QUOTE="kkkk";23186162]Mutta meillä onkin vaan 12pvää/kk vuoropäiväkodissa. Kumpikin tehdään 3vuorotyötä, ja joka kuukausi ei tule tuota 12 päivää täyteen. Sitten me pidetään "omaa lomaa" miehen kanssa vuorotellen jotta saadaan tuo 12 päivää täyteen.[/QUOTE]

Näin meilläkin :D
Ja todellakin 3 -vuorotyön jälkeen tarvitsee lepoa. Ja omille harrastuksillekin tarvitsee aikaa jostain. Enemmänhän lapsi saa silti olla kotona, kun perheissä, joissa lapsi on hoidossa 20pv/kk (oletuksena, että kuukaudessa = 4 viikkoa- oikeasti hoitopäiviä /kk on enemmän)
 
sellaista se
[QUOTE="Kenguru";23183805]:O Uskomatonta ajattelua! Sinun olisi kannattanut jättää lapset tekemättä.[/QUOTE]

Niin juuri! Että ihan lomaa omista lapsista saatava makaoillakseen auringossa rauhassa. Minä ainakin olen rannalla lasten kanssa, he niin siitä tykkäävät. Ja kasvavathan ne lapsoset, pian eivät tule kanssasi rannalle, saat makoilla.
 
4v:n äiti
Vien lapsen hoitoon jos mulla on vapaapäivä. Esim. keskiviikkona oli viimeksi vein muksun puoli ysiin, kävin kaupassa, kampaajalla, pankkiin viemään tytön synttärirahat, heitin matot ulos ja imuroin, hain muksun 15.30. Mikä ongelma? Kivampi sen on kamujen kanssa olla ku mun kans istua autossa ja supermarketeissa.

Toisaalta taas tyttö lähtee isovanhemmille lomalle niin on hoidosta pois.
 
"Kenguru"
Alkuperäinen kirjoittaja 4v:n äiti;23186274:
Vien lapsen hoitoon jos mulla on vapaapäivä. Esim. keskiviikkona oli viimeksi vein muksun puoli ysiin, kävin kaupassa, kampaajalla, pankkiin viemään tytön synttärirahat, heitin matot ulos ja imuroin, hain muksun 15.30. Mikä ongelma? Kivampi sen on kamujen kanssa olla ku mun kans istua autossa ja supermarketeissa.

Toisaalta taas tyttö lähtee isovanhemmille lomalle niin on hoidosta pois.
Ja taas sun luota pois:) Ehkä se on sitten lapselle paras, jos oma äiti ei häntä jaksa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 4v:n äiti;23186274:
Vien lapsen hoitoon jos mulla on vapaapäivä. Esim. keskiviikkona oli viimeksi vein muksun puoli ysiin, kävin kaupassa, kampaajalla, pankkiin viemään tytön synttärirahat, heitin matot ulos ja imuroin, hain muksun 15.30. Mikä ongelma? Kivampi sen on kamujen kanssa olla ku mun kans istua autossa ja supermarketeissa.

Toisaalta taas tyttö lähtee isovanhemmille lomalle niin on hoidosta pois.
Kysyitkö lapselta kumpaan haluaa?
Mä luulen, että useimmiten se on vaan vanhempien luulo (toive?), että lapsi haluaa mielummin olla hoidossa.
 

Yhteistyössä