"käytetään kaikki hoitopäivät kun kerta maksetaan"

  • Viestiketjun aloittaja mama espoosta
  • Ensimmäinen viesti
"natalia"
no kyllä mä ymmärrän että ne hoitopäivät kaytetään mistä maksetaan(sen rahan eteen on kumminkin tehty töitä).

ymmärrän myös sen jos työttömällä tms on lapsi hoidossa, ehkä heillä ei ole muuta "tukiverkkoa"kuin hoitopaikka. niin meilläkin on(tosin tässä penninvenytys kunnassahan ei noudateta päivähoitolakia joten kaikki lomat on ollut kotona,muuten sais välillä olla paivän pari hoidossa) ni ja meijän isolla lapsella on 4tuntiset päivät.

tiedättekö kun samassa ryhmässä lapsenio kanssa on sellanen poika joka on lomilla "kotona"(lomat on lyhyitä) ja niistäkin puolet mummolassa! tiedän useammankin tälläisen tapauksen että mummit ja kummit hoitaa milloin 2vrk milloin 4vrk. hyvähän sellaisten on pitää lapset lomilla kotona.

sitten me kenellä ei oo ketään joka lasta hoitais, meillä oli mm.23vrk joululoma. ja kesälomakin on varmaan sellaset 2,5kk. mikä loma? ei se vanhemmille mitään lomaa ole, mä en oo 6vuoden kesälomalla saanut yhtään päivää ottaa yksin aurinkoa, en YHTÄÄN: joten jos ois mahdollista veisin lomallakin välillä hoitoon,jotta saisinn edes yhtenä kesänä pari päivää vaan olla.

mutta täähän on vierasta heille kenellä ei oo erityislasta ja on mummot ja kummit ym hoitoapuna-
 
"muuli"
En ajattele. Mutta toisaalta vaikka lapsella ei itsellään olisi mitään erityistä syytä olla hoidossa, niin jos itse jonkun menoni (tai toisen lapsen menon) tms takia tarvitsen lapselle hoitopaikkaa niin silloin voin hyvillä mielin käyttää päivähoitopaikkaa joka on jo valmiiksi maksettu. Siis sen sijaan että tuossa rupeaisi etsimään lapselle kotiin palkattava ahoitajaa.
Samoin meillä. Itselläni on sietämättön työmatka ja pakollisten asioiden hoito esim. virastoissa tms laitoksissa on ajoitettava vapaapäiville. Silloin saatan lapset viedä hoitoon, monasti vain puoleksi päiväksi. Mutta siis useimmiten ovat kotona kun olen vapaalla ja lomat tietenkin aina.
 
asasasasasasasasasasaas
No jos mä maksan siitä koko kuusta, ja mulla on 3viikkoa lomaa niin kyllä vien tarhaan joskus.
Ellen sitten huoijaa, että lapsi on kolme viiikkoa kipeä. Sillioinhan ei tartte koko kuukaudesta maksaa.
255euroa, on kuitenkin aika paljon rahaa. Kyllä joustoa vois tulla sieltä tarhan suunnaltakin noihin maksuihin. Ennen vapaat hyvitettiin, nykyään ei...
 
asasasasasasasasa
No jos mä maksan siitä koko kuusta, ja mulla on 3viikkoa lomaa niin kyllä vien tarhaan joskus.
Ellen sitten huoijaa, että lapsi on kolme viiikkoa kipeä. Sillioinhan ei tartte koko kuukaudesta maksaa.
255euroa, on kuitenkin aika paljon rahaa. Kyllä joustoa vois tulla sieltä tarhan suunnaltakin noihin maksuihin. Ennen vapaat hyvitettiin, nykyään ei...
Ja siis, kyllä mä siitä 3viikonlomasta pidän kotonakin lasta. usein mulla on vaan asioita, jotka on apkko hoitaa lomaaikana. JA ne ovat sellasia juttuja, mihin lasta ei oteta mukaan..
lääkärit, virastoit yms.. ja mulla onnyttenkin 4 kertaa lääkäriaika, 2x röntgen ja kampaaja.
Ei tollasta 3 vuotiasta niille reissuille oteta mukaan.
Mutta, oikeesti sapettaa maksaa turhasta..
 
Mä myönnän, että meillä järjestetään lomia lapsille sitä mukaa kuin niitä ilmaiseksi saa. Mun mielestä on hyvä, että esim. hiihtolomalla pois olevuen ei tarvitse sitä viikkoa maksaa. Itse olen nyt kiinnostunut miten meillä menee maksut kesällä ja siitä lähden lasten lomia ratkomaan. Sen jo tiedän, että irtisanomalla vähintään 2 kk saa ilmaiset kuukaudet, mutta ei taida ihan kahta kuukautta onnistua lomaa järjestämään, kun itselläni sitä ei lainkaan ole. Mutta kun koululaisellekin pitää jotenkin kesä järjestää, niin siinä on miettimistä ja sumplimista.
 
mdjddm
Meillä lapset aina kotona kun mahdollista vaikka täyden kuun maksu maksetaankin. Mahd lyhyttä päivää, pitkät lomat (yht 3kk/a) ja meidän satunnaiset vapaapäivät. Ja jos toinen lapsista kipeä, toinenkin on kotona. Ja hyvin heillä on hoidossa mennyt ja pidän päivähoitoa positiivisena lisänä lapsen kasvulle ja kehitkselle hyvien kotiolojen päälle. En vain kiellä sitä tosiasiaa, että se voi käydä rankaksi jos päivät ovat pitkiä eikä lomia ole riittävästi.
 
sie vaan ja moni muu
[QUOTE="Mie vaan";23182423]En nyt ihan noin tee mutta kun tässä kuussa olisi ollut 7 hoitopäivää ja 16 maksetaan niin vein lapsosen yksi pe hoitoon jotta sain siivottua ja leivottua synttäreitä varten. Koko päivän podin huonoa omaatuntoa joten en varmaankaan uusi tätä. Kyllä mä olen mieluummin lapsen kanssa kotona kuin yksin, eihän kotona ole mitään kun lapsi on poissa, ihan tyhjää...[/QUOTE]

Seli seli....Vai vielä huonoa omaa tuntoa,just joo!
 
"vieras"
Minä kans järjestän lasten hiihtolomaviikon niin että voin itse olla silloin talvilomalla, jos mahdollista. Meillä on käytäntö että koulujen loma-aikoinan päiväkodistakin saa maksuvapautuksen. Lisäksi jos silloin on hoidossa, hoito on keskitetty eri päiväkotiin kuin yleensä.

Meillä ei ole tukiverkostoa joten en oikein ymmärrä paheksuntaa siitä, että lapsi on hoidossa jos vanhemmalla on vapaapäivä. Kuitenkin suurin osa on sitä mieltä että on hyvä jos lapsi viettää esim. isovanhemman kanssa aikaa. Mitä eroa siihen on esim. tutun perhepäivähoitajan luona hoidossa oloon? Enemmän aikaa lapsi kuitenkin viettää hoidossa, ja hoitaja on tuttu.

Kovin montaa vapaapäivää meillä ei ole näin järjestetty, mutta toivon että kesällä joku yksittäinen päivä lapsivapaata onnistuu.
 
"hmm"
no meillä lapsesta maksetaan joka päivästä, eli täydellä kuulla mennään laskutuksessa. Lapsi on kuitenkin hoidossa keskinmäärin 15 päivää kuukaudessa ja yleensä päivät ovat pituudeltaan 4-6h.
 
"Vieras"
Mä pidän lapset kotona aina, jos itse olen. Samoin haen lapset heti, kun pääsen eli joskus saavat lyhyen päivän. Maksetaan ihan täys hinta. Miksi mä lapsiani rankaisisin siitä, että maksamaan joudutaan siitä hoidosta? Eihän se lasten vika ole!
 
näkökulma
[QUOTE="Vieras";23183534]Mä pidän lapset kotona aina, jos itse olen. Samoin haen lapset heti, kun pääsen eli joskus saavat lyhyen päivän. Maksetaan ihan täys hinta. Miksi mä lapsiani rankaisisin siitä, että maksamaan joudutaan siitä hoidosta? Eihän se lasten vika ole![/QUOTE]

ASIAA! =)
Näin toimin minäkin. Lapsille paras on enempi kotona, jos mahdollista. Me esim. teemme yhdessä kauppaostokset, haen lapsen siis enne hoidosta jne. Tämä hoitomaksusysteemi on mielestäni huono. Laskutus mielestäni kuuluisi olla käytettyjen hoitopäivien lukumäärän ja tuntien mukaan. Tuolloin ne vanhemmat, jotka eivät viisti hakea lapsia heti töiden jälkeen, hakisivat ja antaisivat lapsilleen enemmän aikaa =)
 
ketuttaa
Mua sapettaa, ettei lomista saa mitään hyvitystä. Pojalla oli pitkä joululoma, nyt on pois hiihtolomavkon..mitään alennusta ei saa. Tottakai lapsella on oikeus lomaan, mutta kyllä kyrsii maksaa turhasta. En yhtään ihmettele, että jotkut laittaa lapset hoitoon jos hyvitystä ei saa. Miksei systeemiä voi muuttaa silleen, että maksaisi niistä päivistä kun lapsi on hoidossa? Sitten on vielä sairastelut päälle, eli poika on pois pkodista helmikuun aikana 2 viikkoa ja maksat koko kuukaudesta. Reilu?!
 
valintojavalintoja
[QUOTE="natalia";23183213]no kyllä mä ymmärrän että ne hoitopäivät kaytetään mistä maksetaan(sen rahan eteen on kumminkin tehty töitä).

ymmärrän myös sen jos työttömällä tms on lapsi hoidossa, ehkä heillä ei ole muuta "tukiverkkoa"kuin hoitopaikka. niin meilläkin on(tosin tässä penninvenytys kunnassahan ei noudateta päivähoitolakia joten kaikki lomat on ollut kotona,muuten sais välillä olla paivän pari hoidossa) ni ja meijän isolla lapsella on 4tuntiset päivät.

tiedättekö kun samassa ryhmässä lapsenio kanssa on sellanen poika joka on lomilla "kotona"(lomat on lyhyitä) ja niistäkin puolet mummolassa! tiedän useammankin tälläisen tapauksen että mummit ja kummit hoitaa milloin 2vrk milloin 4vrk. hyvähän sellaisten on pitää lapset lomilla kotona.

sitten me kenellä ei oo ketään joka lasta hoitais, meillä oli mm.23vrk joululoma. ja kesälomakin on varmaan sellaset 2,5kk. mikä loma? ei se vanhemmille mitään lomaa ole, mä en oo 6vuoden kesälomalla saanut yhtään päivää ottaa yksin aurinkoa, en YHTÄÄN: joten jos ois mahdollista veisin lomallakin välillä hoitoon,jotta saisinn edes yhtenä kesänä pari päivää vaan olla.

mutta täähän on vierasta heille kenellä ei oo erityislasta ja on mummot ja kummit ym hoitoapuna-[/QUOTE]

Nyt olen kuullut kaiken. Vanhemmalla ei ole lomaa koska kunta ei järjestä hänelle lomaa lapsista. voi jiisus. tiedätkö, useille on ihan normaalia että ne lapset on menossa mukana sen koko kesäloman, 2,5kk. Jos on lapset tehnyt ja tietää ettei tukiverkkoa ole niin voivoi, sit ne on hoidettava itse tai itse palkattava hoitaja silloin tällöin.
 
"vieras"
Mua sapettaa, ettei lomista saa mitään hyvitystä. Pojalla oli pitkä joululoma, nyt on pois hiihtolomavkon..mitään alennusta ei saa. Tottakai lapsella on oikeus lomaan, mutta kyllä kyrsii maksaa turhasta. En yhtään ihmettele, että jotkut laittaa lapset hoitoon jos hyvitystä ei saa. Miksei systeemiä voi muuttaa silleen, että maksaisi niistä päivistä kun lapsi on hoidossa? Sitten on vielä sairastelut päälle, eli poika on pois pkodista helmikuun aikana 2 viikkoa ja maksat koko kuukaudesta. Reilu?!
Nojaa, mun mielestä suht reilua. Sitä paikkaa kun kumminkin pidetään siellä koko ajan varalle sun pojalle, vaikka välillä ois poissa kaksi viikkoa. Eihän siinä olis järkeä että siellä pidetään täyttä henkilökuntaa jatkuvasti ja sitten lapsia pidettäisiin poissa puolet ajasta (vanhemmat varmasti pitäisi enemmän poissa säästöjen toivossa) ja maksuja ei tulisi mistään. Maksaa se päiväkodin pyörittäminenkin nääs. Ja kumminkin kunnan hoidosta joutuu maksamaan niin pienen murto-osan todellisista kuluista.
 
päikyn täti
Onko lapsella oikeutta lomaan?
Ainakin jos on isossa lapsiryhmässä, tarvitsee lapsikin lomaa. Mutta paljon on niitä, jotka ovat hoidossa aamusta iltaan, vaikka vanhemmat viettävät lomaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma;23183570:
ASIAA! =)
Näin toimin minäkin. Lapsille paras on enempi kotona, jos mahdollista. Me esim. teemme yhdessä kauppaostokset, haen lapsen siis enne hoidosta jne. Tämä hoitomaksusysteemi on mielestäni huono. Laskutus mielestäni kuuluisi olla käytettyjen hoitopäivien lukumäärän ja tuntien mukaan. Tuolloin ne vanhemmat, jotka eivät viisti hakea lapsia heti töiden jälkeen, hakisivat ja antaisivat lapsilleen enemmän aikaa =)
Olet kirjoituksellasi ihan oikeassa. Mutta sitten jos ajattelee asiaa lapsen kannalta, jos minulla on vapaapäivä jolloin aion käydä lääkärissä, siivota & vaihtaa lakanat, ja käydä koululla hoitamassa opintoihin liittyviä juttuja, onko lapsen parempi olla mun mukana tällä kierroksella vai kenties hoidossa tuttujen rutiinien kanssa ja siellä on kavereita kenen kanssa leikkiä?

Ihan aina ei ole lapsenkaan kannalta paras ratkaisu että hänet haetaan mahdollisimman aikaisin hoidosta kotiin olemaan aikuisen kanssa, jolla kenties on vielä jotain työasioita kotona hoidettavana. Järjestely pätee tottakai silloin kun aikuisella on AIKAA olla lapsensa kanssa. Mutta pelkästään se että lapsi on kotona vanhempansa kanssa ei takaa sen parempia olosuhteita kuin esim. perhepäivähoitopaikassa, jossa on sen lisäksi kaveri jonka kanssa leikkiä.
 
"Kenguru"
[QUOTE="natalia";23183213]
sitten me kenellä ei oo ketään joka lasta hoitais, meillä oli mm.23vrk joululoma. ja kesälomakin on varmaan sellaset 2,5kk. mikä loma? ei se vanhemmille mitään lomaa ole, mä en oo 6vuoden kesälomalla saanut yhtään päivää ottaa yksin aurinkoa, en YHTÄÄN: joten jos ois mahdollista veisin lomallakin välillä hoitoon,jotta saisinn edes yhtenä kesänä pari päivää vaan olla.

mutta täähän on vierasta heille kenellä ei oo erityislasta ja on mummot ja kummit ym hoitoapuna-[/QUOTE]

:O Uskomatonta ajattelua! Sinun olisi kannattanut jättää lapset tekemättä.
 
Päikyn täti
Mua sapettaa, ettei lomista saa mitään hyvitystä. Pojalla oli pitkä joululoma, nyt on pois hiihtolomavkon..mitään alennusta ei saa. Tottakai lapsella on oikeus lomaan, mutta kyllä kyrsii maksaa turhasta. En yhtään ihmettele, että jotkut laittaa lapset hoitoon jos hyvitystä ei saa. Miksei systeemiä voi muuttaa silleen, että maksaisi niistä päivistä kun lapsi on hoidossa? Sitten on vielä sairastelut päälle, eli poika on pois pkodista helmikuun aikana 2 viikkoa ja maksat koko kuukaudesta. Reilu?!
Tiedätkö mitkä on päivähoidon todelliset kustannukset lasta kohden? Hoitomaksu kattaa vain murto-osan hoitopäivän hinnasta. Jos lasket päiväkohtaisen hinnan ja mietit mitä sillä saat, niin plussalla jäät reilusti!

Koita ajatella asiaa myös lapsen kannalta: ihanaa kun saa viettää aikaa oman vanhemman kanssa, ei tiukkaa aikataulua, ei hälinää. Ottakaa rennosti, tavatkaa kavereita tai vain lepäilkää kotona. Loman jälkeen jaksaa taas arjen menoa.
 
en tajuu
Mulla tuttu joka tekee 4päivästä viikkoa ja aina vapaapäivänään vie 1v lapsen hoitoon kahdeksaksi tunniksi, jotta saa olla rauhassa. Musta se on tosi outoa, koska kuitenkin vie joka viikonloppu lasta myös mummolaan hoitoon (joskus tunniksi, pariksi, joskus yökylään). Ymmärtäisin jos vaikka kerran kuussa veis aamupäiväksi tms. mut toi tuntuu vähän sairaalta ettei halua viettää laatuaikaa lapsensa kanssa kun siihen kerran on mahdollisuus.
 
No osittain ajattelen.

Mulla on tässä jaksossa koulusta pari etäpäivää ja niinä päivinä laitan lapset kyllä hoitoon, teen kouluhommia ja ne päivä on myös ainoat päivät millon on mahdollista tehdä jotain liikunnallista, eli käyn joko uimassa tai jumpassa (joihin menee pari tuntia päivästä). tosinnoina päivinä lapset on aika lyhyen päivän hoidossa.

Sen sijaan mun loma ajat lapset on myös lomalla, sillon tuntuisi hoopolle viedä lapset hoitoon.
 

Yhteistyössä