"käytetään kaikki hoitopäivät kun kerta maksetaan"

  • Viestiketjun aloittaja mama espoosta
  • Ensimmäinen viesti
mama espoosta
niin siis ajatteleeko monikin vanhempi noin? Että lasta ei oteta kotiin vapaapäiviksi tai lomiksi jos joutuu kuitenkin
maksamaan kaikista päivistä? Ihan mielenkiinnosta kyselen perusteluja moiselle kun itselle tuollainen ajatusmalli on täysin vieras ja oikeastaan aika pöyristyttävä! (ja mainitaan nyt vielä että tietysti jos päivähoito on esim. Lastensuojelun tukitoimenpide tms. Niin sehän on sitten kokonaan toinen juttu...) mutta siis että ihan tavisvanhemmat jättävät esim. Lomat pitämättä koska hoitopäivät joutuu maksamaan jokatapauksessa?
Oikeesti?!
 
"vieras"
Valitettavan moni ajattelee just noin. :(
Meillä on sopimuspäivät 15pv/kk, eikä todellakaan käytetä läheskään aina niitä kaikkia. Ainoastaan niinä päivinä menee lapset hoitoon, kun tarve on. Joskus se on 9pv/kk, joskus 15pv.
 
"Mie vaan"
En nyt ihan noin tee mutta kun tässä kuussa olisi ollut 7 hoitopäivää ja 16 maksetaan niin vein lapsosen yksi pe hoitoon jotta sain siivottua ja leivottua synttäreitä varten. Koko päivän podin huonoa omaatuntoa joten en varmaankaan uusi tätä. Kyllä mä olen mieluummin lapsen kanssa kotona kuin yksin, eihän kotona ole mitään kun lapsi on poissa, ihan tyhjää...
 
No ei onneksi kaikki ajattele. Mutta usein pienempien vanhemmat haluavat pitää yhdessä lomaa ja tuovat lapsen hoitoon. Eikä se hoitopäivä välttämättä ole silti lyhyempi. Tai isommat koululaiset pitävät lomaa vanhempien kanssa ja pieni on hoidossa.

Jokainen tyylillään.
 
"juu"
noin tuntuu moni ajattelevan. itse pyrin pitämään lapsia mahdollisimman vähän hoidossa, isot ryhmät niin mielelläni helpotan niin omaa kuin päiväkodin väen arkeakin. esim. meillä sopimus 15pv/kk ja tässä kuussa mulla oli talviloma niin hoitopäiviä tulee vain 9.
 
vierailijana
Mä teemme just päinvastoin... maksamme kahdesta lapsesta ykstityiselle pph:lle kk. ihan "mukavan" summan, mutta jos vaikka jompikumpi lapsista kipeä, ei mene kumpainenkaan hoitoon. Saatikka jos olemme itse kipeänä , lapset on myös silloin kotona. Tähän kin tulossa juuri muutos ja otamme lapset pois hoidosta. Pikkasen kirpaisee maksella ens kesän lomarahoja pph:lle varsinkin kun muksut ovat olleet tosi paljon poissa tänä talvena.:/
 
En ajattele. Mutta toisaalta vaikka lapsella ei itsellään olisi mitään erityistä syytä olla hoidossa, niin jos itse jonkun menoni (tai toisen lapsen menon) tms takia tarvitsen lapselle hoitopaikkaa niin silloin voin hyvillä mielin käyttää päivähoitopaikkaa joka on jo valmiiksi maksettu. Siis sen sijaan että tuossa rupeaisi etsimään lapselle kotiin palkattava ahoitajaa.
 
tsups
Meillä on tytöllä 10pv/kk ja käytän niistä jokaisen. En tunne huonoa omaatuntoa. Yleensä menee töiden takia tuo määrä, mutta jos jostain syystä ei mene töiden takia niin sitten käytetään muuten vaan. Lomat on aina kotona.
 
:)
Mulla on useampikin kaveri, jotka eivät maksa hoidosta mitään ja silti lapset ovat joka päivä hoidossa. Yksi työtön kaveri vie lapsen joka aamu klo 8 aamupalalle ja hakee klo 16. Kesälläkin oli vain sen ajan kotona kun päiväkoti oli kiinni (3 viikkoa). Itse makoili rannalla ja lapsi oli päiväkodissa...
En vaan ymmärrä, en....
 
"Mimmi"
Silloin kun olin "yksin" 1.5-vuotiaan kanssa muistan ajatelleeni jotakin tuon suuntaista, koska tarvitsin "omaa aikaa". Mies siis ryyppäs ja rälläs ja kiristi mun hermoja.
Nykyään ajatus tuntuu tosi vieraalta.
 
"Vieraana"
Riippuu hoitopäivien määrästä. Täydet päivät kokopäivän hoidolla tuntuu hassulta, kymmenen päivää kuussa hoidossa olevalta ei niinkään. Toisaalta ymmärrän että vanhemmat saattavat välillä tarvita ihan oikeasti aikaa olla kahdestaan tai vaikka yksin jossain välissä. Ja jos on joku satunnainen vapaapäivä ja hoitopaikka valmiina niin helppoahan se on.

Joissain kunnissa saa alennusta käyttämättä jääneistä hoitopäivistä. Mun mielestä se olis tosi hyvä systeemi joka paikkaan, kannustaisi todellakin pitämään niitä satunnaisia vapaapäiviä. Meillä ei sitä mahdollisuutta täällä ole. Mutta niinä aikoina kun on vain päivystävät hoitopaikat lapsia ei oteta hoitoon jos jompikumpi vanhemmista on mistä tahansa syystä kotona.
 
mama espoosta
no huh, onpas helpottavaa kuulla etten ole ainut kummajainen joka kokee moisen toiminnan vieraana...
Ja juu jokainen tyylillään mutta voi hemmetti kuka täällä yhteiskunnassa enää pitää lasten puolta jos joka asiaan vain silitellään päätä että hei toi on vaan sun tyyli. Lapsi tarvii myös vanhempiaan ja lapsella on oikeus vanhempiinsa. Sen tulisi olla olla yhtä tärkeä kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden. piste. (ja kaikki varmaan ymmärtää sen eron, mikä on jollain satunnaisella siivouspäivällä ja jatkuvalla tuollaisella toiminnalla, jooko?
 
"vieras"
Kaksi vanhempaa lasta koulusta hiihtolomalla ensi viikolla, joten en laita nuorimmaistakaan eskariin. Ikinä lapset eivät ole olleet hoidossa, enkä kyllä heitä sinne 'turhaan' laittaisi.
 
mama espoosta
[QUOTE="Vieraana";23182574]

Joissain kunnissa saa alennusta käyttämättä jääneistä hoitopäivistä. Mun mielestä se olis tosi hyvä systeemi joka paikkaan, kannustaisi todellakin pitämään niitä satunnaisia vap
aapäiviä. Meillä ei sitä mahdollisuutta täällä ole. Mutta niinä aikoina kun on vain päivystävät hoitopaikat lapsia ei oteta hoitoon jos jompikumpi vanhemmista on mistä tahansa syystä kotona.[/QUOTE]

juu se olis hyvä systeemi mutta samalla tuntuu hassulta että yhteiskunnan täytyy kannustaa vanhempia viettämään vapaa-aikaa lastensa kanssa! Eikö se ole ihan itsestäänselvyys? Ja ne hoitomaksut kattavat muutenkin hyvin pienen osan lapsen päivähoidon kustannuksista että miten jo valmiiksi ahtaalla olevien kuntien sitten kävisi jos hoitomaksut vähenisivät entisestään.. Niin no sitten ne lapset olisivat kotona "turhat päivät" ja säästöä syntyisi sitä kautta.. En tiedä, joku kuntatalouden asiantuntija selventäkööt tuota mutta ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. vaalit lähestyy ja silleen.. :)
 
"mie"
Mullakin yks kaveri, joka on työtön ja silti vie lapsensa (2v) joka päivä hoitoon. Mä en siis käsitä, en sit ollenkaan. Ymmärrän tietty jos on työhaastatteluja tai muuta semmosta, jonka takia hoitopaikkaa ei voi irtisanoa, mutta sitä mä en ymmärrä miksi se lapsi sinne tarttee joka päivä viedä.
 
Harmailija
Tämä on todella tuttua. Olen yksityinen pph, ja yksi hoitolapsista on joka ikinen arkipäivä hoidossa maksimi tuntimäärän, vaikka äidillä lähes viikottain vapaapäivä ja usein työpäivät matkoineen lyhyempiä kuin hoitopäivä. Harvoin tulee suoraan töistä hakemaan. Mutta minkäs teet.

Itsepähän olen tuon hoitoajan sopinut, lyhyempi ei heille olisi millään riittänyt kun sopimusta tehtiin (eikä työpäikat tms. ole vaihtuneet). Ehkä heitäkin kaivelee etteivät vaan maksaisi tyhjästä, koska en anna alennusta hoidokkien yksittäisistä vapaapäivistä. Työpäivä minulla silti on vaikka yksi olisikin poissa, mutta lapselle olisi kiva olla vanhempiensa kanssa jos heistä kerran jompikumpi kotona.

Onneksi toisenlaisiakin vanhempia on, yksi hoitolapsi viettää kaikki mahdolliset vapaapäivät kotona, ja tuodaan myöhemmin tai haetaan aiemmin jos vaan mahdollista.
 
"mimmi"
[QUOTE="vieras";23182588]Kaksi vanhempaa lasta koulusta hiihtolomalla ensi viikolla, joten en laita nuorimmaistakaan eskariin. Ikinä lapset eivät ole olleet hoidossa, enkä kyllä heitä sinne 'turhaan' laittaisi.[/QUOTE]

Eskaria ei ole koulujen lomilla.
 
"ypph"
Tämä on todella tuttua. Olen yksityinen pph, ja yksi hoitolapsista on joka ikinen arkipäivä hoidossa maksimi tuntimäärän, vaikka äidillä lähes viikottain vapaapäivä ja usein työpäivät matkoineen lyhyempiä kuin hoitopäivä. Harvoin tulee suoraan töistä hakemaan. Mutta minkäs teet.

Itsepähän olen tuon hoitoajan sopinut, lyhyempi ei heille olisi millään riittänyt kun sopimusta tehtiin (eikä työpäikat tms. ole vaihtuneet). Ehkä heitäkin kaivelee etteivät vaan maksaisi tyhjästä, koska en anna alennusta hoidokkien yksittäisistä vapaapäivistä. Työpäivä minulla silti on vaikka yksi olisikin poissa, mutta lapselle olisi kiva olla vanhempiensa kanssa jos heistä kerran jompikumpi kotona.

Onneksi toisenlaisiakin vanhempia on, yksi hoitolapsi viettää kaikki mahdolliset vapaapäivät kotona, ja tuodaan myöhemmin tai haetaan aiemmin jos vaan mahdollista.
Kyllä mullekin on valitettavasti tuttua! Mulla on nyt yksi 2v hoitolapsi ja toisella vanhemmalla usein lyhyt työpäivä tai vapaata, mutta lapsi täyden päivän hoidossa :-( Hän kyllä viihtyy hoidossa hyvin, mutta harmittaa kyllä lapsen puolesta. Samoin vanhempien talvilomalla tulee kuulemma hoitoon.. :-(
 
kmkm
no meillä on lapsilla hoitopäiviä sovittu 10/kk. Jos niistä jää 1 tai 2 käyttämättä niin kyllä mä vien ne hoitoon jo ihan sen takia kun on niin vähän päiviä niin pysyvät paremmin päiväkodin arjessa kiinni. Oon huomannu että jos niitä hoitopäiviä on vain joku 7-8 kuussa niin 2vuotiaalla on aika kovasti sopeutumisongelmia kun tulee niin pitkiä välejä ettei oo hoidossa.
 
Ei missään nimessä, vanhassa hoitopaikassa maksettiin joka päivältä vaikka tyttö kävi kolmena päivänä viikossa ja oli alle sallitut tunnit. Nykyinen hoitaja laskuttaa vaan käytetyistä päivistä. Tietysti se on säästöä sekin :)
 

Yhteistyössä