Jyväskylässä hoidoissa?

Täällä saatu yksi matkalainen kyytiin :eek: Kuudesta hedelmöittyneestä 5 oli jatkanut jakautumista, yksi nelisoluinen siirrettiin, neljä meni vielä pakkaseen. Hyviltä kuulemma näyttivät kaikki...Onhan tämä aika huimaa! Itseni palkitsinkin heti pienellä ostosreissulla, mikäpä sitä naisen mieltä enemmän nostattaisi...!

lennameli me aloitettiin tämä hoitorumba aika samalla tavalla ja aluksi tulee eteen vain hirmuiset määrät erilaisia kokeita. Me käytiin tuossa ekassa käynnissä jo kaksi vuotta sitten ja nyt tehtiin vasta ensimmäinen hoito, joten kovin hidasta tämä touhu on. Tosin meidän odotusta on pidentänyt se, että osan aikaa oli sairaalalla lapsettomuushoidot kokonaan jäissä...mutta jos vain rahat riittää, niin kyllähän yksityisellä hoidot etenisivät nopeammin. Ei minulla julkisesta puolesta mitään muuta huonoa sanottavaa ole, hoito on ollut asiallista ja lääkärit sekä hoitsut aina ystävällisiä. Lääkäri ei tosin turhia "päätä silittele", mutta ymmärtäähän sen, koska on ilmeisen kiireinen...
 
Selvä, puhuimme kuitenkin mieheni kanssa että käymme tuolla yksityisellä. Oli niin pöllämystynyt olo lääkärin jälkeen tänään, kun en ollut ihan varma miten tämä nyt menikään eteenpäin ja mitä kokeita nyt otetaankaan ja miksi ja hän ei oikein kunnolla edes vastannut kysymyksiin. Toivomme josko yksityisen puolelta löytyisi lääkäri joka saisi meidätkin tuntemaan, että tietää mitä tekee... :) Vaikka muuten kyllä on ihan mukava tuo meidän oma lääkäri, jotenkin vain.. En osaa selittää :D
 
Aurinkoista huomenta kaikille vaikka aurinko ei oikeasti paista niin täällä se tuntuu siltä :D
Tänä aamuna uskalsin testata pp16 ja kyllä, kaksi viivaa tuli testiin. Eli ensimmäinen inssi sai alkuun raskauden. :heart:
Pää aivan pyörällä. Lauantai aamu, mutta unesta ei tietoakaan. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin, että kaveri pysyy kyydissä.
Pari päivää oli jo sellainen tunne, että olisi raskaana, mutta näiden pettymysten takia en uskaltanut luottaa tunteeseen, mutta kyllä kai se nyt on uskottava. :)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille ja paljon plussa tuulia.:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Sarzu, onnea valtavasti! Ja Miira ja aurinkoinen teillekin onnea piinailuun :) Toivotaan, että plussia pärähätäisi ruutuun useampiakin tässä kevään mittaan.
Itse tulin siis raskaaksi loppukesästä ja nyt menossa rv 33+6. En oo sen takia aktiivisesti tänne keskusteluihin osallistunu, mutta taustalla kyllä seuraillut ja toivonut teille kaikkea hyvää :)

Lennameli, juuri noilla kokeilla selvittelyt aloitetaan eli aivan asialliselta kuulostaa lääkärin toiminta. Ja jos ootte siirtymässä yksityiselle, niin hekin joka tapauksessa nuo kokeet teettäisivät, joten hyvä jos ne on jo otettu. Yleensä sitten noiden veri- ja virtsakokeiden jälkeen seuraava askel on miehen sperma-analyysi ja sitten naiselle tehdään tarkempi sisätutkimus ultralla ja munanjohdinten aukiolotutkimus, jotta tiedetään, että millä tavalla kannattaa hoidoissa liikkeelle lähteä.

*muoks* niin ja se piti vielä lennameli sanoa, että noilla kokeilla siis etsitään/suljetaan pois syitä, jotka voi olla hedelmättömyyden takana.
 
Viimeksi muokattu:
Onnnea sarzu plussasta!

Perjantaina menen antamaan verikokeet ja virtsanäytteet yms. Miehen pitää käydä sitten yksityisellä antamassa spermanäyte, lääkäri sanoi etteivät he tee spermakoetta eli se on sitten varmaan in-tiimi? Tuntuu, että on ihan pihalla vielä koko hommasta mutta josko nämä asiat tästä selkenevät vielä. :) Kiitos vastauksista!
 
Voi että - IHANAA SARTZU! :) Meni sitten melkeinpä oppikirjan mukaisesti teidän eka inssi, kun saatiin se toivottu lopputulos! Paljon peukkuja!

Muutamalla muullakin jänskät ajat menossa - miiralle & aurinkoiselle paljon lämpöisiä ajatuksia! :)

Meillä vielä hetken verran odottelua, suunnittelukäyntiaikaan vielä aika tasan 1 vko aikaa eli 12. pv päästään fertiliteettipolille. Mies kävi viime viikon torstaina purkittamassa näytteen siellä In-Tiimissä, sieltä varmaan tuloksia postitellaan tällä viikolla. Soittoaika tuloksista on tämän viikon torstaina. Toivottavasti tuloksissa ei mitään "järkyttävää"... Jotenkin ajatellut tämän meidän tilanteen niin, että mun monirakkulaiset munasarjat on tän syynä ja miehellä olisi "kaverit" kunnossa. ;)

Ja lennamieli - tervetulloo van mukaan! ;) Täälläkin ollaan melko alkuvaiheessa tutkimusten suhteen. Ja In-Tiimi on tosiaan se paikka, joka siemennestenäytteet tutkii.
 
Hei! Saanen liittyä seuraanne? Me ollaan yritetty nyt vuosi, mutta kuumeillut olen vuosia ja vuosia (mieheni on hieman hidas lämpiämään), joten tosiasiassa olen tuntenut itseni lapsettomaksi jo pitkään, vaikken sitä virallisesti olen ollutkaan.

Nyt ollaan siinä vaiheessa, että odotellaan kutsua sairaalalle, saatiin lähete tk-lääkäriltä viime viikolla. Luin, että baulie oli saanut kutsunsa jo parin kk:n päähän lääkärikäynnistä, joten toivottavasti meidänkään ei tarvitsisi odotella kamalan pitkään, ne kesäsulutkin kun taitaa taas olla tulossa.


Luulen vian olevan ainakin mun keltarauhashormoneissa, tiputtelua on aina ollut viikkoakin ennen menkkoa, eikä Terolutitkaan pitäneet sitä täysin poissa. Syksyllä otetut verikokeet olivat ok, muuta ei vielä ole tutkittu. Miehen pitäisi käydä vielä tutkituttamassa siemenensä, mutta oletettavasti niissä ei voi kamalasti olla vikaa, sillä tulin kuin tulinkin syksyllä raskaaksi, mutta tuo raskaus meni kesken heti alkuunsa. Ikää kummallakin on yli 30, joten ehkäpä yksityinen olisi meille vaihtoehto, mikäli tutkimus- ja hoitoajat näyttäisivät kovasti venyvän.

miira, saanko udella, mitä tuon odottamanne kahden vuoden aikana on tapahtunut, kun olette joutuneet odottamaan noinkin kauan?

Ja onnea, Sarzu83!
 
Kiitos kaikille onnitteluista. Aika pyörällä täällä ollaan päästä edelleen. :heart:

Soittelin Jyväskylään ja sain ultra-ajan pääsiäisen jälkeen torstaille, eli nyt pitää kolmisen viikkoa jännätä, päästäkseen näkemään, että kaikki hyvin. Viikkoja laskujeni mukaan silloin 8. Ensimmäisen neuvolankin soitin jo ja sinne sitten ultran jälkeen.

Tervetuloa ylva joukkoon. Meillä lähete polille tehtiin myös viimekeväänä huhtikuun puolessavälissä suunilleen ja toukokuussa tuli tieto, että syyskuussa ensimmäinen aika. Johtuen kesäsuluista. Toivoa tietysti kannattaa jospa pääsisitte vielä ennen sulkuja aloittamaan. Nyt keväälläkin vaan nuo pari sulkuviikkoa sotkee aikatauluja. Ainakin siis pääsiäistä edeltävän viikon poli on kiinni. Ja joku mainitsi, että olisi myös toukokuussa viikon. Yksityisellä homma tietysti nopeampaa, mutta myös kalliimpaa, mutta jos rahasta ei ole väliä niin silloin varmasti kannattaa mennä yksityiselle niin ei tarvitse kauaa odotella.
 
Heippa Ylva ja muut :)
Meidän kahden vuoden odotukseen on mahtunut paljon erilaisa testejä sekä paaaaljoooon odottamista. Käytiin juttelemassa neuvolassa asiasta ekan kerran kutakuinkin tasan kaksi vuotta sitten. Silloin määrättiin kaikenmaailman verikokeisiin. Ei todellakaan päästy ennen kesätaukoja lääkärin juttusille...Ensimmäinen käynti naistentautien poliklinikalla oli syyskuun lopussa 2009. Tuolloin todettiin, että meille sopiva hoito on joko IVF tai ICSI johtuen miehen heikkolaatuisesta spermasta. Minulle päätettiin tuossa vaiheessa tehdä kierron kartoitus. Siihen meni sitten oma aikansa. Lapsettomuus hoitoja ei sitten ennätetty meille tehdä ennen, kuin koko se puoli meni kiinni, koska sopivaa lääkäriä ei ollut. Noh, uusi lääkäri tuli keväällä(muistaakseni) ja minulle tuli käsky mennä munajohdinten aukiolotutkimukseen. Siinähän on sit tosi tarkkaa, että milloin se tehdään ja jotenkin ei koskaan löytynyt sopivaa aikaa tehdä minulle se. Kerran sitten aikaa varatessani minulle kerrottiin, että eihän minulle tarvitse koko testiä tehdä, koska miehen sperma-analyysin tulos oli mitä oli...No, sitten tuli taas kesätauko...Sen jälkeen oli sitten oikeastaan vain taas odottamista, kunnes hoidot alkoi sitten syksyllä mennä eteenpäin. Meidän kohdalla ei ole oikein tuo 6kk hoitotakuu toteutunut, mutta periaatteessa meille on sopinut tämä aikataulu. Nyt sitten odotellaan, että miten on hoito onnistunut :) En paljon edes ajattele asiaa, joten piinaviikoista ei voi kohdallani puhua. Mitään oloja ei ole mihinkään suuntaan ja ihan turhaa oireita on pohtiakaan, koska kaikki oireet voi johtua lugeista...

Siinä kaikki tälläerää...
 
Heippahei ja aurinkoista lauantaita! Miten Sarzullla menee, kaikki edelleen hyvin? :) Entäs miira, milloin voisi olla uutisia suuntaan tai toiseen tiedossa?

Meillä mies sai torstaina testitulokset ja normospermia diagnoosina, eli normaali hedelmöittämiskyky. Paljon prosenttimääriä tuolla lappusella näytti olevan, siittiöiden yhteismäärä näytteessä 285 miljoonaa...! Itse sitä tuntui vitsailevan, että eikö tuollaisesta satsista jo jonkun kaverin pitäisi perille löytää/päästä... ;) Tiistaina sitten suunnittelukäynnille polille, jaiks!
 
Kävin aamulla labrassa ja jo tänään hoitaja soitti tuloksesta; negahan sieltä tuli. Oli kyllä ihan arvattavissa, kun ei mitään raskauteen viittaavia oireita tullut siirron jälkeen. Nyt sitten toukokuussa soitto pkl:lle kp1 ja luultavasti ehditään vielä tehdä pas ennen kesäsulkua. Sulku polilla on 6.6-22.8. Mietin kyllä itse, että olisinko jättänyt pas:n elokuulle, mutta koska kesäsulku kestää noinkin kauan, niin ehkä taidamme vielä koittaa sitä ennen lomia. Kesän jälkeen sitten toiseen IVF:ään, jos ei tärppää!!
baulie Kerrohan huomenna miten ensimmäinen suunnittelukäynti meni!
 
Harmi aurinkoinen, että ei onnistunut. Toivotaan, että vielä ennen kesää tärppäisi. :hug:
Baulie, kuinka suunnittelukäynti sujui?

Täällä kaikki hyvin. Mitään vuotoja ei ole ollut. Ainoat oireet on oikeastaan tissien arkuus ja menkkamaiset kivut alavatsassa ja selässä. Nälkä tulee nopeammin, mutta mitään pahoinvointia ei ole ollut. Pitkältä tuntuu odotus sinne pääsiäisen jälkeen jolloin päästään näkemään varmaksi, että tuolla alakerrassa asuu joku :)
 
Huomenia, täällä testattu kotitestillä tyylipuhdas nega, ei kai voisi päivä enää paremmin alkaa :(
Torstaina pitäisi silti käydä vielä siinä veritestissä, mutta tuskin tuo tulos tuosta muuksi muuttuu...Kovasti jotenkin uskoin plussaan, joten onhan tämä aika kova pudotus. Toivottavasti meillekin ennätetään yksi PAS tehdä ennen kesää, tosin meidän tuurilla päästään seuraavaan hoitoon ehkä vähän ennen joulua...!
 
Kylläpäs teille, miira, on sattunut odottelua, mutta onneksi se on teille sopinut. Toivotaan parasta testin suhteen!

Todella harmillista, aurinkoinen 79.

Mitenkäs baulien polikäynti sujui? Ja kysynpä vielä, että mitä siellä tehtiin ja kauanko käyntiin meni aikaa (jotta tiedän kertoa miehelleni...)?

Meille tupsahti tänään kutsu fertiliteettipolille ylihuomiseksi! En tiedä miten asian kanssa käy; mies ei ole ehtinyt käydä siementesteissä, eikä tiedä vielä, saako järjestettyä torstaille vapaata. Yritin soittaa polille, mutta puhelinaika on vasta huomenna, ja ajan sopimattomuudesta käskettiin ilmoittaa kahta työpäivää ennen. Itkettävät inhottava olo, kun asian etenemistä on odottanut näin kauan, ja kaikki käykin niin pian, ettei välttämättä saada järjestettyä asioita, ja joudutaan mahdollisesti siirtämään aikaa. Jos poli on kiinni 2,5 kk, kaikki siirtyy niin helposti syksyyn.

Miten muuten noiden polikäyntien kanssa yleensä toimitaan, oletteko joutuneet ottamaan virkavapaata vai miten lääkärikäynnit kesken päivän ovat onnistuneet? Minulla matka työpaikalta sairaalalle on niin pitkä, etten voi vain piipahtaa siellä, vaan käyntiin menee suunnilleen puoli päivää.
 
Viimeksi muokattu:
Moro kaikki! Täälläkin on alkanut tapahtumaan. :)

Ja on plussiakin tullut, onnea Sarzu! Hieno juttu! :flower:

Negan saaneille pahoittelut. :( Mutta ei kannata lannistua, kyllä se plussa sieltä vielä putkahtaa.

Ylva nuo käytännöt työpaikoilla vaihtelee suuresti, riippuen työnantajasta. Helpommalla pääsee, jos pomo on sellainen, että viitsit mainita asiasta, että missä mennään. Itsellä ei ollut ongelmia, kun on liukuva työaika ja poli oli ihan lähellä.

Aurinkoinen, sulla olikin ollut aika hurja määrä soluja. Ja monestihan siinä sitten käy niin, että kun määrä on iso, niin hedelmöityksessä käy sitten kato. :| Mutta pakkasessa kuitenkin kamaa, se hyvä juttu.

lennameli Ihan normi käytännöltä on sun terveyskeskuskäynti kuulostanut. Ensin katsovat siellä tietyt asiat ja sitten saa lähetteen polille. Jos ikää ei vielä ole kauheasti, niin kannattaa varmaan kuitenkin yleiselle puolelle suunnata, säästää pitkän pennin!

Täällä menee kaikki mukavasti. Massu alkaa pullottamaan jo aikalailla. Viikkoja on 21 täynnä. Käytiin perjantaina rakenneultrassa, kaikki tarvittava löytyi ja saatiin poikalupaus. :heart:

Ei muuta kuin tsemppiä kaikille hoitoihin! Älkää luovuttako ja voimia koitoksiin. Kyllä se teilläkin onnistuu joku päivä. Noteeraten itsestäni, että kyllä se näköjään vielä tämä vanha lehmäkin sikiää... :D (ikää kohta 38...)
 
Ensikäynti siis takana, jäi ihan hyvä tunne. Aikaa siellä lääkärin juttusilla meni ehkä semmoset 45 min. Asiallinen mieslääkäri, ei jäänyt mitenkään tyly vaikutelma tms., vaan tunne että asiansa osaa ja haluaa auttaa. Huoneessa oli samaan aikaan naishoitaja, joka koneella naputteli samalla lähetteitä yms. kuntoon.

Alkuun käytiin läpi meidän tiedot, lääkäri katsoi läpi meidän täyttämät esitietolomakkeet ja kyseli suvun sairauksista yms. Kertoi sitten yleisellä tasolla, miten tutkimukset yleensä etenee. Sitten ultrasi mut. Kaksi gynekologia on siis aiemmin olleet sitä mieltä, että mulla monirakkulaiset munasarjat. No, tämän lääkärin mielestä mitään sellaista taipumusta ei ollut havaittavissa. Uutena löydöksenä kuitenkin noin sentin kokoinen myyoma, en tiedä milloin on sinne ilmestynyt kun ei ole huomioitavasti oireillut eikä sitä ole aiemmin huomattu... Kuitenkin kuulemma sellaisessa paikassa, että ei ole vaikutusta meidän lapsettomuuteen.

Että näin... Mies kävi samalla siinä sairaalan labrassa verikokeissa (mm. hepatiitit, kuppa, hiv), mä sain lähetteet verikokeisiin (samat kuin edellä + mm. prolaktiini, kilppari, progesteroniarvot...). Aukkariin myös käsky, se otetaan sitten viimeistään kp 12 (kunhan kuukautisvuoto loppunut). Nyt siis itsellä kp 16, täytyy toivoa että onnistuisi jo ensi kiertoon... Tästä aukkarin ajankohdasta riippuu siis aikalailla meidän jatko - jos keretään tehdä ennen kesätaukoa niin sitten jatkosuunnitelmia tehdään jo ennen kesää. Aukkarissa miehen pitää kuulemma myös olla mukana, koska sillä samalla kerralla sit suunnitellaan jatkoa. Jos ei aikataulut käy yksiin, niin sitten jatkosuunnitelmat (+ mahdolliset hoidot) menee elokuulle...
 
Ylva; oletteko menossa sinne suunnittelukäynnille huomenna? Oletko soitellut sinne polille ja kysellyt tilanteesta?

Eihän tuohon nopeaan aikatauluun ole voinut mitenkään varautua... Olisiko sinne sitten tullut peruutusaika tms., kun näinkin nopsaan kutsuivat käynnille. Luulisi, että ymmärtävät teidän tilanteen jos nyt menettekin sinne huomenna ja miehesi ei ole vielä kerennyt käydä antamassa näytettä (niissä testitulosten saamisessa kun menee muutenkin noin 2 viikkoa).

Toivottavasti ainakin onnistuisi sumplia näin, että menette nyt ilman miehen testituloksia ja sitten myöhemmällä kerralla testitulosten kanssa... :)
 
^Kiitos kattavasta infosta! Soitin heti aamusta polille, ja kuten arvelinkin, meillä on peruutusaika, eikä uutta aikaa olisi saanut viikkoihin. Puuttuvasta simppatestistä en puhelimessa sanonut mitään; tutkivatpahan ainakin minut, vaikka miehen testit puuttuvatkin. Multahan on otettu verikokeet syksyllä, mutta toivottavasti nyt ultrattaisi ja tehtäisi se aukkarikin. Huomenna on kp 9, ja jos aukkari pitää tehdä ennen kp 12:a, menee se varmasti ensi kiertoon, tuskinpa sitä tällä viikolla saa teetettyä. Jos aukkari tehdään joka tapauksessa, ja mieskin on silloin mukana, luulisi, että ne simppatestit voisi analysoida silloinkin.

Jostain syystä mua jännittää, ja eilisenkin olin niin hermona, etten saanut tehtyä illalla paljon mitään. Jännä seurata, miten mun ja baulien hommat aikataulullisesti etenee, kun aloitus on näinkin yhtäaikainen.
 
Moi taas!

Oli ihana kuulla Sarzu, et inssi onnistui :) Sain siitä toivoa.

Tietääkö joku, onko aukkarin tekeminen vasta kp 13 mitenkään mahdollinen? Ohjeessa sanotaan, et se pitäis tehdä viimeistään kp 12. Tilanteemme on polkenut paikallaan nyt 3 kk, koska paperimme eivät jostain syystä siirtyneet naistentaudeilta lapsettomuuspolille ja en saanut aukkaria edelliseen kiertoon ruuhkan takia. Sain lähetteen aukkariin huhtikuun loppuun, koska minulla on säännöllinen kierto. MUTTA kuinka ollakaan, nyt elimistöni päätti ilahduttaa minua 26 päivän kierrolla, jolloin aukkariin annettu aika on kp 13. Oon aika rikki, jos tää tutkimus venyy taas minimissään yhdellä kuukaudella eteenpäin tietäen miten vaikeeta on saada aikoja yleensäkään ja kesäsulut ym. tulossa :( Miks menkat ei voinu alkaa vaikka huomenna, jolloin ei ois ollu mitään ongelmaa, prkl.
 
tänttärä - en tiedä onko tuo kp 12 ehdoton takaraja sen aukkarin tekemiselle. Siskoni on siinä käynyt (paikkana Kuopion tai Mikkelin keskussairaala) ja hän muisteli, että mitään ehdotonta takarajaa kiertopäivien suhteen ei hänelle annettu. Itse ajattelen sen sitä kautta, että se tehdään mielellään ennen kp 12, ettei ovulaatio mahdollisesti häiriintyisi? Tai en tiedä, voiko se häiriintyä, mutta "riskinä" kai se, että jos ovulaatio onkin ollut aiemmin, niin ei huuhdota sieltä rööreistä niitä munasoluja pois...?

Voihan sinne soittaa ja kertoa, että kierto heittänyt nyt yhdellä päivällä ja kysyä niiden mielipidettä? Ja kysyä, että olisiko vapaita aukkariaikoja päivää aiemmin? Tai sitten vaan mennä annettuna aikana ja kertoa sitten tilanne. Onhan tuo tosi ikävää, jos joudutte taas odottelemaan tämmöisen asian takia. :)
 
IIIIIK!!! Sain tänään hyviä uutisia verikokeesta, sen mukaan olen raskaana!!!!!En pysty käsittään, että miten tässä voi näin käydä, koska tiistaina testasin herkällä testillä negan...Tulos ei ollut mikään älyttömän korkea, joten vielä ei uskalla iloita liikoja, mutta onhan kyllä aika uskomaton fiilis :)
 
Mahtavaa miira! Onnea tuhannesti :) Toivottavasti kaikki jatkuu hyvin!

Baulie, ongelmana on toi pääsiäissulku :( Jos/kun poli on ensi viikon kiinni, homma ei onnistu. Mut päätin, et en rupee siirtämään tuota aikaa. Ei se tutkimus voi olla vuorokaudesta kiinni. Näitä ovulaatioita on menny "hukkaan" jo kohta kahden vuoden ajan, joten jos seuraava ovis häiriintyy, niin siitä vaan. Ärsyttää vaan, kun kroppa tekee tällasia mukavia ylläreitä. Vuoteen ei oo ollu näin lyhyttä kiertoa...
 

Yhteistyössä