Jyväskylässä hoidoissa?

Osaako kukaan kertoa miten pitkään joutuu Jyväskylän suunnalla jonottamaan julkiselle puolelle?
Ja miten hoitoa jatketaan jos ensin käy yksityisellä ja siirtyy sen jälkeen julkiselle? Aloitetaanko koko rumba taas alusta keskusteluineen?
 
Itse aloitin hoidot julkisella, jonne jouduin jonottelemaan kesän vuoksi melkein puoli vuotta. Osa toimenpiteistä esim. ivf, pas, IUI tehdään maksusitoumuksella yksityisellä. Julkisen puolella vain ultrat, mutta itse toimenpiteet yksityisellä. Olen edelleen hoidossa julkisella, mutta välillä loma-aikojen kiinniolo ajat ym. hidastelu on ottanut aika raskaasti päähän. Osan hoidoista olen käynyt juuri tästä syystä sitten suoraan yksityisellä...
Uskoisin, että eivät aloita koko hommaa alusta vaan ottavat huomioon jo tehdyt hoidot. Tosin suunnittelu käynti on varmaan edessä...
Kannattaa pikaisesti ottaa yhteyttä julkiselle, että ehdit saada hoitoja siellä eteenpäin vielä tämän kevään aikana...
 
Lapsettomuuspuoli taitaa ainakin olla. Katselin juuri sieltä viime vuonna saamaani tiedotetta, jossa seuraavat...
Suljettuna:
-joulun aikaan 3-5 vko
-kesällä 10-13 vko
-pääsiäisenä 2-3 vko
-koulujen syys- ja kevätlomaviikot
 
Meillä lähti lähete naistenpolille yksityiseltä, siitä ensimmäiseen aikaan kului tasan kolme kuukautta, aika oli tammikuun puolessa välissä. Hoidot olisi alkaneet heti siitä mihin yksityisellä jäätiin, lääkäri sanoi, ettei jonoja tällähetkellä ole, mutta halusivat vielä tehdä minulle yhden lisätutkimuksen ja tämä sitten on viivästyttänyt hoidon aloittamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja elsa09:
Alkuperäinen kirjoittaja elsa09:
Lapsettomuuspuoli taitaa ainakin olla. Katselin juuri sieltä viime vuonna saamaani tiedotetta, jossa seuraavat...
Suljettuna:
-joulun aikaan 3-5 vko
-kesällä 10-13 vko
-pääsiäisenä 2-3 vko
-koulujen syys- ja kevätlomaviikot


Kiinni on viikolla 9.
Itse kävin yhden inssin yksityisellä ja sieltä lähetteellä julkiselle.
Aika tuli n.3kk päästä ja sitten tehtiin 3 inssiä peräjälkeen ,ilman tuloksia.
(simot sisään in-tiimissä) muu ultraus yms...hoidon suunnittelu julkisella.
Ivf:ään odoteltiinkin sitten useampi kuukausi ,sillä aina kierrot sattuivat kesäsulkuihin ja syyslomiin.
Nyt yritetään ns. ekaa ivf:ää jos menkat vaan ei tulis vielä hiihtolomalla....
Muuten viivästyy taas.

Inhottavaa siellä on se että lääkärit vaihtuu usein ja edellinen hoitosuunnitelma ei välttämättä olekkaan samanlainen toisella lääkärillä....
 
Kiitoksia tiedoista. Aika ekalle käynnille on nyt varattuna ens kuun alkuun yksityiseltä. Tähän päädyttiin, koska lääkäri ei ole antanut lähetettä tutkimuksiin. Kaksi kertaa käyny gynellä ja kerran tk lääkärillä. Siellä sanoivat et hän haluu ensin tutkia miehen ja sen pitäis käydä tekee simppatesti ENNEN ku hän laittaa lähetteen. Eli pitäis käydä vielä kaks kertaa tk lääkärillä ennen ku saa ees lähetettä.
Ei kyllä taida olla ihan oikein juoksuttaa mua lääkäriltä toiselle tän asian suhteen....
 
Meillä piti simppatestin tulokset olla mukana, kun mentiin eka kerran sairaalan lapsettomuus polille. Eli eka tk-lääkärille, josta mulle labratestejä ja miehelle simppatesti yksityisellä ja tulokset mukaan ekaan poli käyntiin. Musta on hieman ristiriitaista sekin, että sairaala vaatii aina välikierron ivf:n ja passin välillä. Yksityisellä olisivat valmiit tekemään heti...Molemmat tehdään kuitenkin samassa paikassa...Tietääkö joku mikä taika tässä on???Ekan suunnittelu käynnin ja aukiolotutkimuksenkin välissä piti olla välikierto. Hidastahan tämä on kun hoitoja voidaan tehdä aina vain kk-kierron mukaan ja sitten, kun sopiva ajan kohta sopii juuri polin loma ajoille voi hoidot siitä kierrosta unohtaa... :(
 
Minäkin hoidoissa Keski-Suomen keskussairaalassa julkisella puolella. Ottaa päähän nuo polin loma-ajat!! Mulle pitäis toinen inssi tehdä ja ultra osuis ensi viikolle eli kun poli on kiinni. Tietääkö kukaan, voisikohan tehdä niin että kävisin tuon ultran jossain yksityisellä gynekologilla? Ärsyttää suunnattomasti koska jos inssi siirtyy seuraavaan kiertoon, niin sitten se ultra osuu polin pääsiäistauolle, eli sillonkaan ei onnistu. Mulla on tosi pitkät kierrot (n. 40 pvää ), minkä takia voi olla että inssi siirtyy kesätauon takia jopa syksyyn. Ei huvittais jotain inssiäkin ootella niin kauaa :( Tosi surullinen mieli nyt :(
 
Lumietta: kannattaa soittaa ja selvittää asia sairaalasta. Ottavatko hoitoon loma viikon jälkeen, jos olet hoitanut ultran jossain muualla. Yksityinenkin on tosin kiinni.

Itse soittelin myös tänään uudesta hoidosta. 2 Ivf tehtiin tammikuussa ja sen pas suostutaan tekemään vasta välikierron jälkeen eli menee maaliskuun lopulle. Pieni pelko on, että sekin osuu pääsiäistauolle, jolloin hoito siirtyy taas. Lupasivat kuitenkin, että jos ehdin käydä ultran sairaalassa tekevät passin joka tapauksessa pääsiäissulun aikana, koska yksityinen on auki. Mutta nähtäväksi jää miten käy...

Tämä on niin raivostuttavaa, kun saat stressata vielä polin aukioloaikojakin ja yrittää saada kierto niinhin sopivaksi...Kuitenkin julkinen on melkein puolet vuodesta kiinni. Niin ei siinä paljon hoitokertoja kerry! Hidasta on...
 
Lumietta: soittelin pääsystä pas.iin, ultra olisi ollut ensi viikolla. Poli on kiinni, ja sanoivat mulle että ei käy/ onnistu että olisin käynyt in-tiimissä ultrassa. Sain jotenkin sen käsityksen että sekin olisi ensi viikolla kiinni tai että tekevät vain "omat" asiakkaansa. Mulla siirtyi pas sitten maaliskuulle, eikä sitten kovinkaan paljoa taas turhauttanut |O
 
elsa ja wilsson: Kiitos vinkeistä! Ja "kiva" huomata, että on muitakin joita ärsyttää nuo sulkuajat. Ei oo kyllä yhtään kiva kun joutuu tosiaan sitäkin stressaamaan kaiken tämän muun lisäksi, niin kuin elsa sanoi...

Mulla tehtiin suunnitelmiin sellainen muutos, että menenkin ultraan vasta kp13 eli sillon sulkuviikon jälkeen. Pistokset jätetään pois ja menen pelkillä clomeilla. Lääkärin mukaan mulla tosiaan on niin pitkä kierto, niin tuskin mitään radikaalia ehtii tapahtua ennen tuota kp13 kun pistoksia ei kerta oteta. Oon tyytyväinen tähän ratkaisuun kun vaihtoehtona ois ollut että olisi inssi siirtynyt hamaan tulevaisuuteen noitten pääsiäislomien yms takia.
 
Me oltiin myös hoidoissa Keskussairaalassa. Nuo sulut ja lomat oli niin sieltä ja syvältä. Asutaan vielä kauenpana ja minä käyn ihan toisessa suunnassa töissä. Ei meinannut millään osua ajat kohdilleen. Sitten vielä heillä oli jotain koulutuksia, joten jouduttiin icsi tekemään Kuopion In- Tiimissä. Pas tehtiin sitten Kuopiossa ihan omalla rahalla, kun sairaalasta ei saanut ulra-aikoja kun klo 10-12 joten olisin joutunut ottamaan koko päivän sairaslomaksi.
Kerran kävi myös niin, että ilmoittivat vaan että osasto menee kiinni varatkaa itse aika Jyväskylän In-tiimiin. Eli tosiaankaan, ei koskaan voinut olla varma saako aikaja vai ei. Oliko osasto kiinni vai ei. Ja kun ultraan piti varata aika niin ei ollut kuin yksi aika jäljellä. Jos se ei olisi onnistunut, olisi hoito siirtynyt seuraavaan kiertoon.

Eli meidän kokemukset ovat aika huonot. Suosittelen Kuopion In-Tiimiä. Aivan ihana henkilökunta ja ajat onnistuttiin järjestämään minun työaikojen mukaan. Jos vielä joskus jatkamme hoitoja menemme kyllä Kuopioon, vaikka matkaa tulisikin vähän enemmän.
 
Hei, osaako kukaan sanoa kuinka pitkät jonot on tällä hetkellä IVF:ään Keski-Suomen keskussairaalassa? Meillä jonoon siirtyminen edessä aika piankin ellei nyt sit satu tärppiä tulemaan toisesta inssistä.
 
Kirjoitinkin jo tuolla yläpuolella:wawe:
Lääkäri sanoi, että jonoa hoidon aloittamiseen ei ole. Meilläkin ivf-hoito alkoi (tai tulee alkamaan) heti seuraavasta kierrosta, joka passasi aikatauluihin ja se on tuleva kierto. Ens viikolla pitäis alkaa piikittely:D
Ainoastaan ivf-suunnitteluajat ovat tiukassa: meillä aika olisi mennyt tämän kuun loppuun (kun helmikuun alussa soittelin), mutta saimmekin peruutusajan heti seuraavalle viikolle.
Minusta sinun kannattaisi soittaa klinikalle ja pyytää lääkäriä kirjoittamaan heti lähetteen polille ivf:ään. Yhtä hyvinhän te voitte tässä samalla jo jonottaa, kun odottelette tuliko tärppi vai ei. Helppohan se aika sitten on perua jos niin onnellisesti käy.
 
Kiitos vastauksesta kirma! Enpäs huomannut että olitkin jo samasta asiasta kirjoittanut tuossa aiemmin, kauheella höngällä piti mun vaan heti päästä kysymään asiasta enkä tajunnut lukea aikaisempia tekstejä. Niin mun tyylistä :)

Kiva kuulla ettei ole jonoja hoidon aloittamiseen. Taidankin kysyä tuosta jonoon siirtymisestä jo tässä vaiheessa... Mitä siellä suunnittelukäynnillä oikein tapahtuukaan? Miksiköhän sitä pitää odotella niinkin kauan, tiedätkö? Hyvä, että teille aika löytyi kuitenkin nopeasti! :) Tsemppiä piikittelyyn! Toivottavasti hoito tuo toivotun tuloksen.
 
Suunnittelukäynnillä lääkäri kertoo tarkasti hoidon etenemisen, antaa aikataulun ja reseptit lääkkeisiin. Miehenkin on oltava mukana.
Ihmettelin myös, miten just ne ajat on noin kortilla, enkä keksinyt muuta kuin, että kaikki "tärkeämmät" ajat tulevat tärkeysjärjestyksessä ensin. Esim. ultria tekevät vaan aamupäivisin (ja hoidoissa olevat tarvitsevat ultrausta lyhyelläkin varoajalla) ja lapsettomuuslääkäreitä on käsittääkseni vain kaksi. Luultavasti niillä on siellä varattuna joka kuukaudelle vaan tietty määrä suunnittelukäyntejä ja ne ovat vielä pitkiä aikoja, tuntikin voi mennä.
Mutta se on sitten hyvä puoli, että jos kierto passaa, niin hoidot lähtee heti rullaamaan. Aika liukuhihnatouhua se kyllä on, mutta ainakin tähän asti olen ollut tyytyväinen.
Peukutuksia sinulle :)
 
Kiitos taas kun infosit mua suunnittelukäynnistä! Jotenkin noin minäkin eilen asian mielessäni järkeilin, että kiireellisemmät/hoidoissa jo olevien asiat hoidetaan ensin. Ja niinhän sen kuuluukin olla, että hoidossa olevat pääsevät varmasti ultriin juuri silloin kun on tarvis. Onnea teillekin matkaan!!
 
Hei, vielä kyselen tuosta IVF-suunnittelukäynnistä. Osaako joku sanoa, miten pitkä aika tuohon suunnitteluun yleensä varataan? Kun meille annettiin vain puolen tunnin aika, ja nyt tietty aloin miettiä että olihan se varmasti IVF:n suunnitteluaika mikä meille varattiin, kun ei ollut erikseen puhetta IVF:stä. Hoitaja kyllä tiesi että inssejä ei meille enää tehdä, mutta kumpikaan ei puhelun aikana maininnut mitä tuolla käynnillä on tarkoitus suunnitella. Voikohan olla muitakin suunnitteluaikoja...? Ei kai.

kirma Miten sait tietää tuosta peruutusajasta, jonka olit saanut niinkin nopeasti? Soittelitko polille varta vasten kysyäksesi peruutusaikoja vai soitettiinko sieltä sinulle?
 
Jos mies käskettiin ottaa mukaan niin silloin on ivf-suunnittelu. Ja jos ne tosiaan siellä tietää hoitohistorian ja taustat muutenkin, niin tuskimpa sinne muusta mentäisiin puhumaan kuin ivf:stä, näin kyllä kuvittelisin. Ja eipä siinä puolta tuntia kauempaa tainnut mennä, tuo polin touhu on niin ärsyttävän konemaista, edellinen potilas ulos ja seuraava viivana sisään. Saitteko ajan ens kuulle vai menikö vasta syksylle?

Minulla oli lääkärin soittoaika magneettikuvien tuloksista ja puhelun lopuksi lääkäri käski soittaa hoitajalle ja varata ensimmäinen aika, että sovitaan hoidon aloituksesta, ja jostakin se sitten sen peruutusajan kaivoi.
Kannattaa vaikka välillä soittaa sinne ja kysellä niitä peruutusaikoja, eihän sitä koskaan tiedä vaikka hyvä tuuri sattuisi kohdalle.
 
Toukokuun loppupuolelle saatiin aika (tällä viikolla siis varattiin se). Ja mies tosiaan käskettiin mukaan, joten eiköhän se tuo ivf-suunnittelu ole :) Ihan kiva saada tietää jo ennen kesätaukoa, että millä aikataululla lähdetään liikkeelle sitten syksyllä.

Tuo konemaisuus minuakin välillä ärsyttää. Melkein joka kerta unohdan jotakin kysyä lääkäriltä kun on sellainen olo että pitää äkkiä lähteä pois sieltä seuraavan potilaan tieltä.

Missäs vaiheessa teidän hoidot nyt onkaan kirma? Tuottiko ivf tulosta?
 
Hieno homma lumietta, että pääsette aloittelemaan kesää sitten hyvillä mielillä ja syksyä odotellen :)
Minulla myös on aina ollut pää täynnä kysymyksiä polille mennessä, mutta sitten ei tulekaan aukaistua suuta kun olo on että vien vaan lääkärin aikaa.
Nyt vielä ärsytti se, että kolmella aikaisemmalla käynnillä lääkärinä oli se mies (en viitsi täällä nimiä huudella) ja viimeisellä kerralla se nainen, joka sitten teki viimeisen ultran ja antoi punktiopäiväpäätöksen, niin en voinut millään luottaa uuden lääkärin päätöksiin, jäi olo että pitäisi pirauttaa vielä sille miehelle ja varmistaa että menihän tämä nyt oikein. Ja minusta lopputulos olisi ollut toinen jos olisin saanut piikittää vielä edes yhden lisäpäivän. Nyt kolme solua jäi raaoiksi ja pakkaseen saatiin vaan kaksi alkiota. Mutta vaikea tietää jälestäpäin..olisiko toisen lääkäri päätynyt myös tähän samaan ratkaisuun.

Meillä tulos oli nega, toukokuun loppuun yritetään ehtiä tekemään pas.
En ymmärrä miten nuo polin kesätauot vaihtelee näin vuosittain, kun viime kesänä kävin juhannusviikolla vielä ultrassa ja nyt menevät kiinni jo heti kuun alusta.
Luulen, että meillä on syksyllä edessä toinen ivf, pakkaseen kun ei saatu kuin 2 alkiota, että törmäillään sitten polilla tai In-tiimissä :wave:
 
Ikävä kuulla, ettei teidän eka siirto tuottanut tulosta. Ja se on aina harmi, jos itselle jää sellainen olo että olisi voinut tehdä jotain eritavalla, siis jatkaa vielä pistoksia tms. Voi kun voisikin aina pyytää kahden lääkärin mielipiteen! Ainakin sellaisissa vähänkään epäselvissä tilanteissa. Toivon kovasti, että pas onnistuisi ja pääsisit toukokuussa kasvattelemaan masua. Laitetaanko teillä molemmat pakkasukot samaan aikaan?

Ihan helpottavaa tietää etten ole ainut, joka kokee polin ilmapiirin sellaiseksi että mitään ylimääräistä saa kysyä eikä aikaa turhaa siellä kuluttaa. Kamalan nopeesti yritän aina riisua/pukeakin, kun kerran mua jo vähän hoputettiin kun saappaan vetskari jäi hetkeksi jumiin :LOL: Usein ei ole myöskään aikaa sulatella lääkärin sanomisia/päätöksiä ja kysymykset herää sitten vasta jälkijunassa. Samoin olen kyllä kokenut In-Tiimissäkin, ettei sielläkään mitään ylimääräisiä jutella ja kiire on pois sieltäkin. Mutta sen tavallaan ymmärtää, koska en ole siellä varsinaisesti potilaana ja kysymykset mun kuuluu esittää hoitavalle lääkärille sairaalalla. Toisaalta moneen asiaan olen ollut tyytyväinenkin julkisella, joten ei mulla aina pelkästään huonoa sanottavaa ole :)
 

Yhteistyössä