Jyväskylässä hoidoissa?

Nna
Heippa vaan kaikille! Me ollaan jonottamassa hoitoihin julkiselle. Tähän mennessä meille on tehty 3 x icsi yksityisellä (eli siis In-Tiimissä), viimeisestä hoidosta syntyi tyttö. Nyt sitten ajateltiin siirtyä julkiselle puolelle, sen verran on tuo taantuma iskenyt meihinkin :/

Tästä tulikin mieleen muutama kysymys teiltä julkisen puolen tuntevilta... meneeköhän tuolta yksityiseltä puolelta mitään tietoja julkiselle lähetteen mukana tämän hetkisestä tilanteestamme? Eli siis saavatko tiedot jo tehdyistä tutkimuksista/hoidoista? Meillä suunnittelukäynti on vasta joskus syksyllä, sillä lähete lähti sairaalaan vasta toissapäivänä. Mielenkiintoista nähdä, miten erilailla hoitoa lähdetään tekemään, siis lääkkeet/annostukset yms. vai pysytäänkö samoissa mitä yksityisellä hyväksi havaittiin.

Ja paljon hoidot ovat tulleet maksamaan, esim. ivf tai icsi? Mulla ei ole mitään käsitystä noista julkisen puolen maksuista...

Kiitos kaikille jotka jaksaa vähän valaista =)
 
Me siirryttiin polille Oulun Väestöliitosta ja kaikki meidän tiedot tuli lähetteen mukana sairaalaan, liitteenä oli myös lääkärin lausunto meidän tilanteestamme. Eli mikään ei pitäisi jäädä "uudelle" lääkärille epäselväksi. Vaikka minulle kyllä tuli olo, ettei lääkäri ollut perehtynyt meidän papereihin kunnolla, puhui asioita ristiin ja muisti väärin, jouduin monesti korjaamaan väärän tiedon. Mutta tämä menee sen liukuhihnahoidon piikkiin.
Tuohon hoitosuunnitelmaan en osaa kommentoida, me siirryttiin polille suoraan tekemään eka ivf. Lääkemaksuja meni lääkekatto täyteen + yhteensä kaksi ultraa + puntio ja siirto, lääkärikäynneistä meni aina se polimaksu, mitäs se nyt on..reilut 25e..en muista tarkkaan. Sairaala maksaa alkioiden säilyttämisen vuodeksi, pakastussopimus allekirjoitettiin siirtokäynnillä.

Toivottavasti valaisi vähän :)
 
Näyn olevan aina kommentoimassa suuna päänä tähän pinoon... :ashamed: :whistle:

Kun soittelin viimeksi polille meidän pas-aikataulusta, niin hoitaja sanoi lapsettomuuspolin olevan kiinni kesä-elokuun. Että kai tuo olisi maininnut tuommoisesta supertauosta jos semmoinen uhkaisi! Kuulostaa kyllä hurjalle, toivottavasti on huhupuhetta :|
 
No ei ne ainakaan millään muotoa antaneet syyskuulle aikaa varata. Pyysivät soittamaan elokuussa uudelleen, että jospa silloin tietävät syksystä enemmän...
Hemmetti jos ovat loppuvuoden kiinni, justiin oltiin saatu ekassa hoidossa lääkekatto täyteen ja sit se menee taas uusiksi jos ei uuteen hoitoon päästä :headwall:
Puhumattakaan siitä, että mä vanhenen kokoajan... :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möhkö-72:
Hemmetti jos ovat loppuvuoden kiinni, justiin oltiin saatu ekassa hoidossa lääkekatto täyteen ja sit se menee taas uusiksi jos ei uuteen hoitoon päästä :headwall:
Puhumattakaan siitä, että mä vanhenen kokoajan... :eek:
Täsmälleen sama tilanne :headwall:
Olen tänään vielä yhteydessä polille, odottelen hoitajan soittoa ja kysäisen siinä sitten samalla tästä asiasta.
 
Nna
Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Alkuperäinen kirjoittaja Möhkö-72:
Hemmetti jos ovat loppuvuoden kiinni, justiin oltiin saatu ekassa hoidossa lääkekatto täyteen ja sit se menee taas uusiksi jos ei uuteen hoitoon päästä :headwall:
Puhumattakaan siitä, että mä vanhenen kokoajan... :eek:
Täsmälleen sama tilanne :headwall:
Olen tänään vielä yhteydessä polille, odottelen hoitajan soittoa ja kysäisen siinä sitten samalla tästä asiasta.
Saitko uutta tietoa asiaan liittyen, Kirma?

 
Mun keskustelu hoitajan kanssa oli niin hermoja vievä, sain sen repimällä repimään mulle ultra-ajan torstaille, pääsen sitten maksusitoumuksella pas:siin In-tiimiin kesäkuun alussa. Unohdin sitten kysyä tuosta kesätauosta..anteeksi :ashamed: Mutta lupaan tarkistaa asian torstain käynnillä!

Lumietta, onko suunnittelukäynti jo takana? Miten meni? Milloin ja millä kaavalla ivf alkaa? Kiinnostaa kaikki :D
 
Totta se on. Suunnittelukäynti oli eilen ja henkilöstöpulan vuoksi hoidot päästään aloittamaan vasta ensi vuoden alussa. En kylläkään tiedä koskeeko sulku kaikkia vai vaan meitä uusia, ensimmäistä IVF-hoitoa odottavia. Toivottavasti kirman torstain käynnillä selviää tuokin asia.

Möhköä kehottaisin soittamaan polille ja kysymään asiasta, ettei tarvitse koko kesää miettiä pääseekö syksyllä hoitoihin vai ei. Jos sulku jatkuu syksyn kaikkien hoitojen ja hoidossa jo olevien osalta (siis muidenkin kuin meidän "uusien" ), niin tuskin siellä edes puhelimeen vastataan elokuussa. Murrr jo etukäteen.

Hienoa kirma, että pääset pas:iin ensi kuussa! Paljon onnea matkaan!!

Meillä IVF lyhyellä kaavalla sitten ensi vuoden alkuun. Nyt aion lähteä kesälomille koko aiheesta ja keskittyä muihin asioihin. Onneksi on mukavaa tekemistä tiedossa nyt kesällä :)
 
Siis MITÄ!!! Täähän on aivan käsittämätöntä :eek: :eek: :headwall:
Mitäs hoitotakuu sanoo tähän asiaan, eikös meidän pitäisi silloin automaattisesti kaikkien päästä In-tiimiin??! Siis sanonko mistä perseestä tää touhu tuntuu olevan :headwall: Nyt tuntuu kyllä siltä, että se 670? lääkekattokin tuli maksettua ihan turhaan, niinkun tuo raha taskuista täällä pursuilis. Voi hyvää päivää kun ärsyttää!!
Mä en kyllä pysty uskomaan, että jo hoidot aloittaneet saisivat jatkaa hoitojaan kesän jälkeen, huomenna asia sitten selviää kun menen ultraan ja kysyn aikatauluista.

Lumietta, rentoa lomailua sinulle ja ressivapaata auringosta nauttimista :wave:
 
Nna
Mun käsityksen mukaan lapsettomuushoidot kuuluvat hoitotakuun piiriin. Itse kyselin jonotilanteesta osastonylilääkäriltä, ja hän vastasi että lapsettomuushoidoissa noudatetaan heillä "kansallisia kiireettömän hoidon kriteereitä". Mutta silti...

Pitäisiköhän ottaa uudelleen yhteyttä ja kysäistä että mitenkäs tuo hoitotakuu :kieh:
 
Hoidot kuuluvat hoitotakuun piiriin! Siis nyt kyllä on kaiken huippu jos poli on loppuvuoden kiinni! :headwall: Tämän kevään saldo hoidossa ei ole ollut mitenkään huippu, vain yksi siirto on saatu tehtyä. Lääkkellistä pas-siirtoa eivät ole jostain syystä suostuneet tekemään. Ajoitus on osunut aina niille päiville, kun siirtoa ei ole voinut tehdä. Nyt lääkäri sitten heräsi, että sinulle pitäisi tehdä lääkkeellinen pas. No minä sitten siihen, että olenhan tätä sinulle ehdottanut. Hieman otettiin yhteen... Kohtelu ei aina ole kyllä parasta mahdollista! Onko aika turhauttavaa, kun alkioita olisi mutta siirtoa ei päästä tekemään...

Kirma: Miten onnistuit saamaan maksusitoumuksen kesäkuulle? Meille hoidot siirrettiin taas syksyy (jos on auki?). Mitään tälläistä meille ei edes ehdotettu.

Sori, nyt tämä täti purkaa kiukkuaan...
Ymmärrystä toverit...
 
Voi itku!!! Onpa ikävä kuulla että poli on kiinni noinkin pitkän aikaa. Itse en ole enää hoidoissa, vaan kahden vuoden hoitorumban tuloksena meillä on nyt 9 kk tyttönen. Lueskelen aina silloin tällöin näitä lapsettomuussivuja, koska jollain tapaa sitä kai aina on "lapseton" vaikka nyt tuo oma pieni ollaankin jo saatu...

Toivottavasti kukaan nyt ei pahastu kun tänne kirjoittelin, näin "lapsellinen lapseton" kun olen. Muistan vain vielä niin tuskaisen hyvin itse, kuinka kamalaa oli odottaa puolikin vuotta uuteen hoitokierrokseen pääsyä lapsettomuuspolin sulkujen vuoksi. Ihan kauhistuin nyt kun luin, että poli on kiinni koko loppuvuoden!!! Onhan tuo kuin löisi lyötyä...

Halusin vain toivottaa paljon voimia teille kaikille jotka vielä sitä omaa suurta plussaanne odotatte!!! Kyllä se päivä vielä sieltä koittaa! :hug: ja jaksamista!

Toivottelee Nefeli ja tyttö 9 kk :heart:
 
Tervehdys,

Menee hieman ohi aiheen, mutta pakko tulla tänne kummastelemaan tän päiväistä lääkärin kommenttia. Taustaa hieman: ollaan miehen kanssa yritetty saada toista lasta jo pitkään, liki 2v, ja nyt viimein hakeuduttiin Jyväskylässä tutkimuksiin julkiselle puolelle. Simppatestihän jouduttiin teettämään yksityisellä, In-tiimissä. Tulokset olivat aika masentavia, simppoja on vähän, ovat hitaita ja normaalin muotoisia ei ole kuin 5%. Lausunnossa suositeltiin IVF tai ICSI:ä...Käytiin tänään sit julkisella lääkärin luona juttelemassa meidän testituloksista, miehen analyysin nähdessään lekuri tokaisi vain, että tuolta In-tiimistä näitä jäätäviä analyyseja on kuulemma tullut viime aikoina paljon ja, että ei kannata liikaa luottaa niihin :eek: Lähete kuitenkin saatiin polille, mutta sanoi, että ainakin syksyyn menee ennenkuin mitään tapahtuu. Mistään noin pitkästä tauosta hoidoissa tämä lääkäri ei ainakaan tiennyt mitään, muttei toisaalta kieltänytkään sitä...Mielenkiinnolla jään odottamaan, että mitä tapahtuu :)
 
Moi! Käytiin tällä viikolla polilla suunnittelmassa syksyn hoitoa. No joo...lapsettomuuspuoli pistetään säästösyistä kiinni koko loppuvuodeksi. En osannut enää muutakuin nauraa niin hirveältä tämä tilanne kuulostaa, lyödään lyötyä. Yksityiselle kyselin maksusitoumusta, mutta eivät anna kuin sellaisille joidenka tilanne vaatii nopeaa toimintaa. Esim. että hedelmällisyyden tiedetään laskevan nopeasti tai korkea ikä 39 v...

Aika uskomatonta tämä on! Hoitotakuukin toteutuu kuulema ihan ok! Soittelemaan polille sitten v. 2010 alusta...
 
Nna
Joopa joo, hoitotakuu toteutuu todellakin hienosti... :LOL:

Onkohan tämä yleistäkin että lapsettomuushoidoissa säästetään sairaanhoitopiireissä, vai onko vaan meillä keksitty tällainen säästökohde?

Ja ihmetyttää tuo Miiran saama kommentti että In-Tiimin analyyseihin ei kannata luottaa! Miten tuollaiset kommentit ovat mahdollisia, hehän tekevät yhteistyötä... täytyy sanoa että aikamoiseksi menee tämä touhu.

No joo, eipä asialle nyt sitten tämän vuoden puolella mitään voi, joten ei auta muuta kun odotella ensi vuoden alkua ja mahdollista kutsua suunnittelukäynnille. Jaksamista kaikille!
 
Ollaan oltu hoidoissa viime syksystä asti.Meille tehty 3 IUI ja huhtikuussa eka ICSI,joka ei raskauteen johtanut. Nyt ois pitänyt syksyllä olla uusi yritys. Mutta sepä sit siirtyy tammikuuhun :( ! Kyllä otti päähän ja rankasti, kun soittelin alkuviikosta Keskussairaalaan ja ne kerto tästä loppuvuoden sulusta. Kyllä täs on pari päivää menny itkiessä tätä asiaa,mut eihän sille mitään mahda.Täytyy jotenkin jaksaa loppuvuosi ja uudella uskolla tammikuuhun.Jaksamista kaikille!!!!
 
Ihan täältä sivusta tuun kommentoimaan tuosta hoitotakuusta.

Ainakni Helsingin klinikoilla - siis julkisilla puolilla - on sanottu, että hoitotakuu 6kk katsotaan alkavaksi siitä, kun pariskunta ilmoittautuu hoitoihin ja täyttyneeksi sillä, että pääseen 6kk sisällä ENSIMMÄISELLE käynnille, eli ei edes vielä ekaan hoitoon, vaan sille suunnittelu käynnille. Sillä he katsovat, että sen jälkeen pariskunta on heillä jo HOIDOSSA, vaikka hoitoja ei joka kuukausi tehtäiskään.

Voimia odotuksiinne!
 
Nna
Alkuperäinen kirjoittaja piri:
Ihan täältä sivusta tuun kommentoimaan tuosta hoitotakuusta.

Ainakni Helsingin klinikoilla - siis julkisilla puolilla - on sanottu, että hoitotakuu 6kk katsotaan alkavaksi siitä, kun pariskunta ilmoittautuu hoitoihin ja täyttyneeksi sillä, että pääseen 6kk sisällä ENSIMMÄISELLE käynnille, eli ei edes vielä ekaan hoitoon, vaan sille suunnittelu käynnille. Sillä he katsovat, että sen jälkeen pariskunta on heillä jo HOIDOSSA, vaikka hoitoja ei joka kuukausi tehtäiskään.

Voimia odotuksiinne!
Ahaa... näin on varmasti siis täälläkin. Kiitos selvennyksestä. Tosin hoitotakuuhan ei ainakaan meillä nyt täyty, sillä lähete sairaalaan meni toukokuun puolessa välissä ja ekalle suunnittelukäynnille päästään ehkä joskus helmikuun (?) aikana... no, ei kai auta muuta kun alistua kohtaloonsa, se on tätä nykyaikaa kun joka asiassa säästetään.

Mahtavaa viikonloppua kaikille, ainakin kelit ovat ihanat! =)
 
Ollaan yritetty lasta kohta 4 vuotta, eikä plussan plussaa ole meillä koskaan näkynyt (selittämättömiä!.
Tänään kuitenkin se ensimmäinen plussa tärähti ruutuun!!! En usko tätä miten nyt voisi onnistua ihan luomusti, kun hoidoillakaan ei ole tulosta tullut... Menkat 3 pv myöhässä ja Clearbluessa vahva plussa! Testejä tehty nyt jo useampi, koska tätä ei voi uskoa!

Nyt yritän rauhoitella itsenäni, koska kaikki on vielä aivan alussa mikä vaan voi olla pielessä. Mutta että ensimmäinen plussa!

Sori, tämä hehkutus, koska tiedän itsekkin polin sulut ja muut. Nyt yritän valaa teihin kaikkiin uskoa siitä, että yllätyksiä voi tapahtua silloin kun sitä vähiten odottaa!!!
 
Nna
Elsa: Voi miten mahtava yllätys!! Onneksi olkoon! Ei varmasti ole helppoa uskoa, voin kuvitella että itse olisin aivan sekaisin jos tuollainen yllätys sattuisi kohdalle... mutta joka tapauksessa, onnea! :flower:
 

Yhteistyössä