Jyväskylässä hoidoissa?

Soitin tänään polille, ja onneks tein sen. Meidän paperit ei ollu kuulemma siirtyny lapsettomuuspolille, ja sen takia meidän asia oli jääny roikkumaan. Nyt käskivät sitten soittaa uudestaan seuraavan kerran kun kuukautiset alkaa, jolloin voin varata ajan aukiolotutkimukseen. Ärsyttää. Jos en ois soittanu, vaan jääny kiltisti odottamaan, tää ei ois edenny millään tavalla. Ihmetyttää, miten tiedon kulku voi olla noin jähmeetä, ja miten mulle annettiin ihan väärää informaatiota viimeksi :(
 
Hei auttakaahan. Tarkoittaako se hiihtolomasulku, että kukaan ei vastaa tällä viikolla puhelimeenkaan? Jotenkin ajattelin, että puhelin aika olis ollu tälläkin viikolla vaikka hoitoja ei... Nyt kuitenkin yritin soittaa ja välillä piippaa varattua ja välillä hälyttää normaalisti, mutta kukaan ei vastaa... Tätä en nyt taas tullu ajatelleeksi...
 
Nyt tulee tunne et joku on meidän hoitoja vastaan. Osaatteko auttaa? Eli mulle pitäis tässä kierrossa aloittaa femar+puregon pistokset. Nyt kp2. kp 9 osuu ensiviikon perjantaille joilloin olis pitäisi olla ensimmäinen seurantaultra. Nyt kuitenkin niin, että olen heti seuraavan viikon alussa ma-ti (kp12-13) paikkakunnalta pois, että en pääsisi uudelleen ultraan/vastaanotolle jos tarvetta. Nyt mietinkin miten näiden pistoshoitojen aikana ultrassa yleensä käydään? Eli olisiko todennäköstä et noina päivinä vastaanotolla pitäisi käydä? Lääkärin ajatuksena nyt kai se, et jos saadaan follikkelit kasvamaan ehkä irrotuspiikki ja mahdollisesti inssi. Eli miten toi systeemi usein menee? Tietysti vaikuttaa miten follikkelit kasvaa, mutta ultraako yleensä useaan kertaan ennen irrotuspiikkiä tai ennen kun antaa luvan käyttää irrotusta? Vai riittääkö yksi ultra arvioimaan aikataulun ja hoidon etenemisen? Sekavaa selittää mut toivottavasti joku ymmärtää mitä ajan takaa :)
Tuntuu et nää meidän hoidot ei etene mihinkään näiden ainaisten yhteensattumien vuoksi ja sen takia en ihan heti olis valmis tätä kiertoa jättään välistä. Pelottaa jo et kohta kesäsulut ja ei olla koko vuonna päästy eteenpäin. Onko niistä muuten tietoo kestääkö taas koko kesä-elokuun? Ja antaako maksusioomuksia miten yksityiselle kesä ajaksi?
 
Sarzu, mä en tuohon ultraan uskalla mitään sanoa, koska meillä ei lopulta tarvittu pistoshoitoja ollenkaan.
Mutta tuohon toiseen asiaan. Me saatiin inssejä varten maksusitoumus viime kesänä In-tiimiin, joka sekin oli kyllä heinäkuun kiinni. Eli uskoisin, että hoitoja pystytte kesän aikana jatkamaan (jos niihin silloin enää tarvetta on, uskotaan että ei ole!!).
 
Sartzu, aloitatko siis tänään piikittämään, eli oletko saanut piikitysluvan? Yleensä noita seuranta-ultria on 2 jossa seurataan follien kehittymistä ja lääkeannoksen kokoa sitten muutetaan tarvittaessa. Aika hankalaa voi olla, jos ei pääse ultriin...

Meillä oli ainakin niin, että kun toukokuussa päästiin suunnittelukäynnille, niin ivf-hoitoja ei aloitettu enään vaan ne siirty kesäsulun yli. Hoitovastuu on kuitenkin keskussairaalalla. Tehtiin sitten yksi inssi omaan piikkiin kesällä. Mutta toivotaan että te pääsisitte hoidoissa eteenpäin, tuo odottaminen on TODELLA raivostuttavaa... Täällä Jyväskylässä nuo sulut aiheuttaa liian paljon harmaita hiuksia!
 
Soulmama: En aloita tänään pistämistä (hätähousu vaan olen) Vasta kp 3-7 femarit ja kp 8 pistoksille eli kerkiän soittamaan maanantaina ja kysyä miten pistosten laita on. Femarit ajattelin aloittaa viikonloppuna kuitenkin kun pelkästään niistä ei tehoja mulle ole.
Mutta jos siis kaksi ultraa on niin todennökösesti tää kierto menee ilman piikitystä. Ei vaan nyt jaksais yhtään näitä ohi meneviä kiertoja. Tuntuu et kesä tulee ja ei olla päästy eteneen yhtään. Toiveena kun on nyt vaan et saatais se ovulaatio aikaiseksi jollain. Inssiä voin vielä pari kiertoa odottaa. Lääkärin mukaan kuitenkin hyvät mahdollisuudet raskautua ihan kotikonstein kunhan ovuloin. Mutta hyvä kuulla et mahdollisuus saada yksityiselle maksusitoomus kesäkuulle. Tai sit maksan yhden omasta pussista.
Hermot kyllä meinaa mennä tähän kun ei tunnu asiat etenevän mihinkään. Syyskuussa ensimmäinen suunnittelukäynti ja edelleen syön pillereitä mitkä ei mulle tehoa ja joita olen syöny jos viime keväänä yksityisen määräämänä. Huoh!!!
Kiitos vastauksista. Ihana että on tämmöinen paikka mistä voi kysellä asioita =)
 
Näistä lapsettomuuspolin sulkuajoista vielä sen verran, että tämän hetkisen tilanteen mukaan ensi kuussa vko 16 ja toukokuussa vko 18 on sulkua + yksittäisiä päiviä siellä täällä (esim. joka keskiviikko). Kesäsulusta en tiedä miten pitkä se sitten on. Meillä alkaa ensi viikolla ensimmäinen IVF ja Puregon pistokset..sitä odotellessa :)
 
Mistä ihmeestä nuo sulkuviikot johtuu?? Säästöjä vai henkilökunnan puutetta? Ihme touhua kyllä minusta. Nää asiat kun muutenkin on sellasia mitkä tuntuu venyvän niin ei tarvis kyllä mitään sulkuja enää olla. Itse "itkin" hoitajalle puhelimessa tilannetta ja sain nyt pistoluvan kun pitkät kierrot ja ultra vasta ensiviikon ke (jolloin lääkäri ottaa ylimääräisenä aamulla ennen kun menee leikkaamaan) Onko tietoa antaako intiimiin maksusitoomuksia noille viikoille 16 ja 18 jos hoidot pahasti kesken?? Itse kyllä laskeskelin, että jos hyvä tuuri käy ei pitäisi suuremmin vaikuttaa omiin kiertoihin noi viikot, mutta ei näistä koskaan tiedä.
 
Minä kun kävin tänään ultrassa, niin hoitaja sanoi, että naislääkäri (Johanna) on lähtenyt pois täältä ja mennyt Tampereelle. Johtuisikohan sitten henkilöstöpulasta nuo sulkuviikot. Pääsiäisenä on ainakin perinteisesti ollut naistenpoli koko viikon kiinni. Me saatiin ainakin 1,5 vuotta sitten maksusitoumus yksityiselle, kun oli pitempi sulku, joten kannattaa sitäkin kysyä. =)

Perjantaina olisi pakastealkion siirto ja yksi alkio siirretään. Kohdun limakalvo vain ei tahdo paksuuntua, mutta riittää kuulemma siirtoon.
 
Henkilökunnan puutteesta ne sulut johtuu, paitsi pääsiäinen. Tällä hetkellä kun ei ole kuin yksi lääkäri, joka poliklinikkaa pitää. Me saatiin jo viime vuoden puolella maksusitoumus In-Tiimiin koko täksi vuodeksi inseminaatioita varten. Jos nyt ensimmäinen IVF ei tärppää, niin pitää sitten pyytää kesän ajaksi maksusitoumusta myös näihin hoitoihin.
Onnea Ritzalle perjantaille, onko teillä montakin alkiota pakkasessa? Pitääkö PAS:a ennen käydä monta kertaa UÄ:ssä?
 
Aurinkoinen, kiitos! :) Meillä on 10 alkiota pakkasessa ja ovat kaikki pakastettu pareittain, joten ainakin kaksi pitää sulattaa. Yksi tosiaan vain siirretään, niin ei tule kaksosraskauden riskiä. Normaalisti yksi ultra ennen lääkkeellistä PASia riittää, mutta minulle tehtiin kolme ultraa, kun lääkärin mielestä kohdun limakalvo ei ollut tarpeeksi paksu siirtoon. Hyvä vain, että katsovat tarkasti, niin on sitten mahdollisimman otolliset olosuhteet alkiolle. :)

Yksi uusi juttu tämän 1,5 vuoden aikana on tullut, nimittäin nyt ottavat automaattisesti hcg-verikokeen kaksi viikkoa siirron jälkeen. Aikaisemmin käskettiin vain itse tekemään raskaustesti kaksi viikkoa siirrosta, joten tuo on mielestäni hyvä juttu, että nyt näkee sitten sen hcg-arvonkin.
 
Kylläpä taas vaikuttaa lupaavalta tämä touhu täällä Jyväskylässä! On kyllä ihan käsittämättömiä nuo mokomat sulut...!

Meillä menossa nyt sumuttelut, mukavia kuumia aaltoja olen saanut seuralaisekseni! Ensi tiistain pitäisi käydä polilla näyttäytymässä ja tarkistuttamassa, että oma hormonitoiminta on täysin jumissa. Sitten alkanee piikitys:eek:
Itse olen ainakin täysin varautunut siihen, että vain tämä yksi hoito ennätetään (toivottavasti) tehdä ennen kesän sulkuja. Oikeastaan mulle sopii hyvin, että kesän voi ottaa ihan rauhassa ja olla nauttimatta mitään hormonicocktaileja. Tietysti toivon, että ei lisää hoitoja edes tarvittaisi...Toivottavasti kenenkään meistä ei tarvitsisi kovin monta kertaa jaksaa tätä hitaasti matelevaa hoitorumbaa!
 
Ensimmäiset puregonit pistetty :) Helppoahan tuo oli vaikka meinas käsi vähän vapista. Ei sitä pari vuotta sitten olis uskonu missä tilanteessa nyt mennään. Nyt vaan peukut pystyyn, että näistä pistoksista olis apua.
Paljon tsemppiä kaikille yritykseen ja nautitaan kevään tulosta kaikesta huolimatta :)
 
Lueskelin tämän Jyväskylän pinon läpi ja kiva, että täällä keskustelua käydään!

Täällä siis alkuvaiheen tilanteessa tukimusten suhteen. Hoidoissa ei olla, tutkimuksia vasta käynnistellään. Tässä taustaa:
- Ikää kummallakin 25, yritystä keväästä 2006 eli 5 vuotta lapsen kaipuuta takana...
- Miestä ei ole tutkittu, minut ultrattu ja löydöksenä PCO

PCO löytyi kesällä 2007, kävin tässä alkuvuodesta tarkastuttamassa tilanteen ja eihän se monirakkulaisuus ole mihinkään hävinnyt - munasarjat kuulemma näyttivät sveitsinjuustolta... :) Kierto kuitenkin säännöllinen 26-30 pv ja ylipainoa ei ole, joten sinällään tilanne ei kai pahimmasta päästä. Menkat melko runsaat ja toisinaan kivuliaat, mutta endoa ei kuitenkaan ilmeisesti ole (kaksoisiskolla taas on endo, mutta ei PCO:ta). Tuhruvuotoa järestään 2-5 pv ennen menkkoja, joka on aika raivostuttavaa...

Lähete siis naistentaudeilla, soitin sinne maanantaina ja kysyin, onko lähete ylipäätään löytänyt perille (kävin työterveyslääkärillä 14.2.). No, perille oli löytänyt 22.2. eli siellä nyt ollut hiukan yli 2 viikkoa. Aikaisemmissa viesteissä taisi olla, että noin 3 kuukauden päästä lähetteestä on saanut kutsun naistentaudeille, onko poikkeavia kokemuksia?

KSSHP:n sivuilla luki jotain hoitotakuusta ja nyt kun malttamattomana sitä kirjettä odottelen, niin pitäisikö asiakkaan (siis periaatteessa) saada jonkinlaista postia poliklinikalta tämän 3 viikon sisällä (ja siinä siis tieto siitä tulevasta ajasta)? Joka silloin puhelimen päässä soittaessani oli, sanoi että kirje "tulee sitten joskus"...?

Tulee nyt pitkä viesti, mutta mitä voisi olla tiedossa ekalla käynnillä naistenpolilla? Saako mies myös jo tässä vaiheessa käskyn tulla mukaan? Innoissani kyselin jo aikaisemmin In-Tiimistä, että voiko mies antaa spermanäytteen ilman lähetettä, mutta eihän tämä onnistunut... :/

Mitä luulette esim. aukiolotutkimuksen suhteen, tehdäänköhän heti alkuun? Ja voidaanko alkuvaiheen "hoitoja" määrätä jo täältä naistentautien puolelta (esim. clomit?), vai laitetaanko sieltä lähete lapsettomuuspoliklinikalle ja siellä vasta mahdollisesti kaikki hoidot?

Ihanaa, jos joltakin viisaammalta saisi jotain osviittaa näihin kysymyksiin! <3
 
Moikka baulie. Meillä polku lapsettomuushoitoihin meni vähän eri kautta kun sain lähetteen yksityiseltä lapsettomuuspolille niin en käyny ollenkaan naistentautien puolella Jyvsäkylässä. Keväällä 2010 pääsiäisen aikaan laitettiin yksityiseltä lähete ja toukokuu lopussa tuli kirje ajasta lapsettomuuspolin puolelle syyskuulle. Kesäsulku kun oli välissä.

Kaveri kävi ensin naistentautien puolella ja siellä kartoitettiin kierto ja verikokeita otettiin. Mies tais saada sieltä jo lähetteen spermanäytteeseen Intiimiin.

Aukiolo tutkimus tehdään mun käsittääkseni sit lapsettomuuspolin puolella. Ainakin kaverini siirty sinne ennen tutkimusta. Mulla meni kierrot viime syksynä niin pahasti että en saanu polille aikaa aukiolotutkimukseen niin kävin sen tekemässä Intiimissä.

Aika säätämistähän tää on ollu. Nyt varmaan toisaalta helpottava tekiä et vaan yks lääkäri mikä hoitaa. Meillä ainakin sählättiin vuodenvaihteen molemmin puolin sen takia, et molemmat lääkärit vähän eri mieltä ja meni sit siinä pari kuukautta hukkaan. Mut toisaalta noi sulut nyt sit voi sotkee asioita kun vaan tuo yks lääkäri.
Toivotaan että teillä homma pääsisi vauhtiin jo nyt kevään aikana ennen kesäsulkua. :)
 
baulie Hoitotakuu tarkoittaa nimenomaan sitä, että potilaan kuuluu saada ensimmäinen yhteydenotto 3 viikon kuluessa siitä, kun lähete on saapunut. Erikoissairaanhoitoon on päästävä kuuden kuukauden kuluessa. Kannattaa vaikka ensi viikon lopulla soittaa sinne, jos kirjettä ei kuulu.
 
Kiitokset Sarzulle ja aurinkoiselle vastauksista! :) Niin mä itsekin tuon hoitotakuun pähkin, että 3 viikon kuluessa lähetteen saapumisesta se pitää käsitellä --> eli mulle pitää lähteä tieto siitä miten jatko lähtee rullaamaan. Eli soitan sinne kyllä ensi viikon lopulla, jos ei mitään kuulu (tiistaina siis lähete ollut siellä 3 viikkoa).

Tämä odottelu kyllästyttää... Mutta minkäs teet. En sitten tiedä, että jos kutsu polille tulee vasta kesän jälkeen, niin jaksetaanko sinne saakka odottaa. Kenties käydään yksityisen puolella tutkituttamassa itsemme, jos odottelua olisi syksyyn saakka. Koskeeko tuo kesäsulku muuten naistentautien poliakin, vai lapsettomuuspolia & hoitoja?

aurinkoiselle peukkuja ensi viikon piikityksiä ja toki jatkoa ajatellen! :) Sarzu taitaa olla aika lailla samoissa tunnelmissa & tilanteessa aurinkoisen kanssa, joten nämä toivotukset tulee myös sinne! bd bd

Puolison veli sai tiistaina vauvan, olivat eilen kotituneet ja käytiin tätä kääröä tänään katsomassa... Kovin suloinen vauva. :) Vähän jännäsin, miten osaan vauvaan suhtautua - yleensä kun tulee niin suuri kaipauksen & tyhjyyden tunne näiden asioiden kanssa... Ihan itsekin yllätyin, miten luonnollisesti asiaan osasin suhtautua ja miten ei tuntunut suuremmin pahalta. Ihanaa oli vauvaa sylitellä! Ehkä enemmän raskausuutiset laittaa minut nykyään allapäin kuin sitten nämä vauvojen näkemiset. Tässä tapauksessa menettivät ensimmäisen vauvansa noin 5. raskauskk:n paikkeilla, joten tosi ihanaa että nyt kaikki meni hyvin loppuun saakka.

Mun (kaksois)sisko odottaa nyt ensimmäistään, nämä uutiset ottivat aika koville mutta nyt olen jo melko sinut asian kanssa. Hänellä endometrioosi ja jonkinlainen kysta munasarjoissa, joten lääkäri oli suositellut suoraan IVF-hoitoa (reilun vuoden taisivat raskautta yrittää). Kuitenkin hoitoon pääsyä odotellessa (jonottivat Kuopioon julkiselle) kokeilivat clomeja ja niin vain sai vauva alkunsa. Siskolla myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten silläkin kenties vaikutusta asiaan.

Mutta näin tänne suuntaan. Palaan asiaan viim. siinä vaiheessa, kun saan jotain lisätietoa meidän jatkoa ajatellen! :)
 
No vihdoin jotain hyviä uutisia tänne suuntaan. Tänään seuranta ultrassa ja Puregon on tehnyt tehtävänsä ja löytyi yksi 22mm folli. Juuri äsken pistin Pregnylin ja huomenna olis sit ensimmäinen inssi tiedossa. :)
Pitkä masennuskausi selätetty ja ihanaa kun homma etenee. Aurinkoisia päiviä kaikille ja tsemppiä odotteluun.
 
Kävitkö Sarzu keskussairaalalla seurantaultrassa, vai yksityisellä? Jos kävit polilla, niin pääseekö noihin yleensä helposti vai joutuuko aikoja paljonkin järkkäilemään? Mutta paljon peukkuja sinne! :)

Millasta henkilökuntaa siellä naistentautien polilla/lapsettomuuspolilla ylipäätään on, millasia hoitajat & lääkärit on? Vai onko toi ylipäätään "samaa puljua", vai selvästi erikseen?

Me siis saatiin toissapäivänä kutsu vastaanotolle. Aika on 12.4. - nopeemmin kun uskalsin toivoakaan! :) Herättelin jo mielessäni ajatuksia, että kutsu tulee vasta kesän jälkeen... Odotin, että kutsu olisi ensin naistentautien polille ja sieltä sitten tarvittaessa ohjaisivat eteenpäin. Kutsussa kuitenkin lukee, että kutsu on fertiliteettipolille suunnittelukäynnille. Onko ajatuksia, mitä voisi olla luvassa? Kutsussa ohjeistus, että kutsu koskee myös miestä ja silloin pitää olla siemennesteanalyysin tulokset mukana.

Sillon joskus alkuvuodesta kun kyselin In-Tiimistä tuota miehen siemennesteanalyysiin pääsyä, niin sieltä hoitaja puhui että lähetteellä pääsee (?). Nyt sitten soittelin naistetautien polille ja kysyin, että voiko ne semmosen lähetteen nyt sitten kirjoittaa. Hoitaja tarkasti tilanteen ja kertoi, etät ei sinne mitään lähetettä tarvitse... Tiedä sitten näistä. Huomenna menen sitten suoraan In-Tiimiin paikan päälle ja haen miehelle ne kaikki purkit+ohjeet yms - parempi olis sitten onnistua ilman varsinaista lähetettä! ;) Töiden vuoksi mies pyysi mua hoitamaan kaikki nämä senkin alkuvaiheen järjestelyt - käy sitten itse viemässä näytteen paikan päälle kun sen aika on.

Ihanaa, kun asiat edistyy - vaikka kaikenlaista mielessäpyörittelemistä tässä silti on... :)
 
Baulie: Juu seuranta ultrassa kävin keskussairaalalla. Ajan saaminen ei aina ole ihan helppoa. Tietysti siihen vaikuttaa miten kierto osuu, viikonlopulle vai viikolle ja kuinka tarkka päivä on. Itsellä meinas tämä kierto mennä ohi kun oln alkuviikosta reissussa ja pitä sen takia saada aika vasta eiliseksi. Onneksi pitkien kiertojen takia se onnistui. Lääkäri otti ylimääräisenä aamulla vaikka muuten leikkasi päivän. Eli kannattaa aina kysyä ja vaatia. Ja sit toi, että fertilitipoliklinikan puolella on vaan nyt ymmärtääkseni yks lääkäri tekee sen aika haavoittuvaksi.

Tänään oli sit eka inssi intiimissä. Aika kivuton toimenpidehän tuo on. Nt vaan sit odotellaan ja pidetään peukkuja :)

Poliklinikalla Lääkäri on mielestäni hyvin asioista perillä ja tietää mitä tekee, mutta aina ns. ulosanti ei ole kovin erikoista. Jos ei itse tajua kysyä ei hän usein ylimääräistä kerro/puhu. Tämä tietysti vaan meidän kokemus. Hoitajia ollut kaks eri. Molemmat tosi mukavia.

Ihmetten kyllä tota ettei muka lähetettä Intiimiin tarvita miehelle. Meillä kyllä lähete laitettiin molemmille ykistyiseltä missä alkuun kävin joten en tiedä miten alku julkisella puolella tapahtuu. Muistaakseni lähetteen jälkeen mies soitti intiimiin ja sopi ajan.

Tuolla suunnittelukäynnillä kartoitettiin tilanne ja tehtiin hoitosuunnitelmaa. Meillä ainakin eka käynnillä sovittiin aukiolotutkimuksesta johon en kyllä saanu sit kuitenkaan varattua aikaa kun oli niin täyttä. kävin sen sit tekemässä ykistyisellä kun en jaksanut odottaa seuraavaan kiertoon mikä olisi osunu sit joulusululle. Nuo sulut jyväskylässä sotkee jonkin verran asioita. :(
 
Paukasin heti aamukasilta asinne In-Tiimiin kysymään asiasta; hoitaja kyllä ensin tarkasti onko siellä niiden koneella mitään lähetettä. No ei ollut (kuten oli tiedossa)... Antoi kuitenkin purkin mukaan ja ohjeen, että voi soitella ja varata sitä aikaa. Eli ilmeisesti onnistuu näin. :) Ärsyttää tämä ristiriitainen tieto, ensimmäinen hoitaja jolta asiasta naistenpolilla kyselin sanoi, että he tekisi lähetteen, mutta toinen sitten että ei In-Tiimi lähetettä tarvitse.

Onko teidän miehet antaneet näytteen kotona vai siellä In-Tiimissä? Suositteli kyllä sitä paikan päällä purkittamista, mutta onnistunee varmaan kotonakin... Mies kokee jotain suurta nolouden tunnetta siitä, jos sen näytteen joutuisi paikan päällä antamaan. Meiltä ajaa noin vartissa keskustaan, joten sinällään näyte kyllä säilyisi melko tuoreena.
 

Yhteistyössä