Jyväskylässä hoidoissa?

Kiitos kaikille! Kyllähän tuo vähän jo pistää hymyilyttämään. :) Mutta vielä on monta mutkaa edessä, ennenkuin päästään maaliin. Pitää vain jaksaa uskoa parhaimpaan! Minäkin olen kaikenkaikkiaan 6 vuotta lasta kaivannut, kärsivällisyys näköjään palkitaan. Toivottavasti...

Aurinkoinen, harmi ettei inssi tuonut tulosta. :( Nyt teillä on sitten varmaan IVF seuraavana vuorossa. Kyllä se joku päivä vielä...
 
Heissan!
Täällä on nyt clomit syöty ja nyt odotellaan torstain ultra aikaa. Toivottavasti siellä on jotain tapahtunu. Mietin tossa vaan et kerkiääkö sieltä irtoamaan mitään ennen joulua. Kierrot kun on ollu vähän pitkiä. Mut toivotaan että eka inssi saatais tehtyä. :)

Mukavaa joulunodotusta kaikille!
 
Uutena palstalaisena halusin kertoa oman tarinan ja kenties joku muu on myös samantyylisessä tilanteessa.

Elikkä olemme mieheni kanssa yrittäneet saada lasta reilu 5v. Täysin tuloksetta,ei plussan plussaa.

Vuonna 2005 minulla todettiin pco,jonka myötä paino rupesi nousemaan. Verikokeita tehtiin ja gyne-tutkimuksia.Kuukautiseni ovat olleet aina todella epäsäännölliset jonka vuoksi olen syönyt teroluuttia n.6 vuotta,välillä kuukautiset tulee ja välillä ei.Vuonna 2009 keväällä minulle tehtiin munajohtimien aukiolotutkimus,jossa todettiin että johtimet ovat tukossa ja sain kuukauden päähän tästä leikkaus ajan,jossa katsottaisiin tähystämällä munasarjat.No leikkaus tehtiin jossa todettiin,että ei ollut mitään poikkeavaa ja johtimet ovat täysin auki. Teroluuttien seuraksi sain metformiini lääkityksen (lääke jota käytetään myös hoitaessa sokeritautia), mutta sen vaikutus myös todettu auttavan lapsettomuudessa,tarkoituksena kypsyttää munasolua ja laskevan painoa.
Hoitoni siis ovat viivästyneet sen vuoksi,että painoa on kuulemma liikaa,esteenä aloittaa clomifen.Joka minua ihmetyttää koska tiedän ihmisiä jotka ovat minua 2x isompia ja silti saanut lääkityksen,joskin yksityisellä puolella.
Varsinaista syytä lapsettomuudelleni ei ole löytynyt,vain ainut selitys voi olla että en ovuloi,ainakaan säännöllisesti!

Onko kenelläkään ollut ongelmia aloittaa hoitoa painon vuoksi?

Painoa yritän koko ajan tiputtaa,mutta pco:sta kärsivät tietävät että pudottaminen ei ole helppoa.
Nytten kuitenkin 10 kiloa kevyempi ja tavoitteena päästä tammi-helmikuussa jälleen lääkärin pakeille 15 kiloa kevyempänä :)

Odottavan aika on ollut pitkä,mutta ikävä myös todeta että tämä tilanne tuntuu jo ihan normaalilta.
Lapsettomuudesta puhuminen ei ole enää vaikeaa ja siitä mielellään avoimesti kerron,ettei tule turhia kyselyitä.Edelleen kirpaisee kun kuulee läheisen olevan raskaana,mutta yrittää suhtautua asiaan niin,että se ei ole meiltä pois.
Ja ajatukseen ilman lasta on ruvennut jo kypsymään ja hyväksymään myös sen vaihtoehdon.

Aluksi itkeä vollotti koko ajan ja hoki,että miksi juuri me ei saada lasta. Ja ihmetteli sitä että miten sellaiset ihmiset sikiää,jotka ei välttämättä sitä "ansaitse". Se ihmetyttää edelleen,mutta asialle ei mitään voi.

Se on vaan hyväksyttävä oma tilanne ja yritettävä olla stressaamatta liikaa,kun se ei tee mitään muuta kuin hallaa.

Toivo elää silti koko ajan ja onneksi ikä ei ole vielä esteenä! :)

Toivotan kaikille paljon tsemppiä ja uskoa siihen että vielä me ne omat pienet kääröt saadaan!! :)

P.S olisi myös kiva kuulla jos jollain olisi samanlaista kokemusta.

Ja mielellään kuulisin siitä,kuinka hoito clomifeneillä alkaa?

Ja varmaan riittää kun soittaa poliklinikalle ja kertoo,että on siellä ollut hoidossa,mutta nytten ollut pitempi väli kun ei ole käynyt. Ja uuden ajan saa sitä myötä.
Vai tekeeköhän ne vielä jotain tutkimuksia uudestaan? No äh,mitä sitä nytten murehtimaankyllä se vielä selviää! :)

Olen vaan niin täpinöissä,että kohta sitä pääsee taas tosissaan toivomaan ja odottamaan,että tuleeko plussaa ja mitä tapahtuu yms. yms....
 
Aaargg!! Uusiksi sitten meni. Eli torstaina kävin ultrassa ja nyt olikin sitten eri lääkäri (nainen) katsoi, että jotain rakkuloita on ja käski viikon verran tikuttaa ja sit verikokeisiin millä ovulaatio varmistetaan. No kun kysyin inssistä sanoi, että ei suosittele sitä koska miehen sperma hyvää. Ovulaatiossa ongelma ja suuri todennäköisyys tulla raskaaksi kun vaan ovulaatio saadaan tapahtumaan. Tämä on tietysti aivan totta ja sitä itsekin olen ajanut takaa. Ihmettelen vaan suuresti miten lääkärit ovat niin eri mieltä asioista ja nyt tavallaan sitten tuli takapakkia asioihin.

Tammikuun puoleen väliin saatiin uusi suunnittelu aika miehen kanssa. Vaikka just marraskuun lopussa käytiin suunnittelussa??!! Siihen mennessä verikokeet pitäisi olla tullu. Epäili, että tarvin jotain muuta kun clomit ovulaation varmistamiseksi. Tämä nyt oli itselle jo selvää ja toiselle lääkärille. Ainoastaan sen inssin takia nyt tässä kierrossa söin niitä.
Itse aina jotenkin jännitän käyntejä ja jälkikäteen harmittaa kun en ole tajunnu kysyä montaakaan asiaa ja ihmetellä lääkärien eri näkemyksiä. Homma venyy siis meidän kohdalla pitkälle kevääseen koska nyt ei tapahdu tammikuussakaan mitään ja helmikuun alussa ollaan reissussa, joten se siitä seuraavastakaan kierrosta. Ei taida auttaa kun pitää peukut pystyssä luomuraskaudelle.

Hyvää joulua kaikesta huolimatta kaikille! =)
 
Soulmama Miten sinulla on alkuraskaus lähtenyt menemään? Onko pahoinvointia tai muuta ollut? Me nyt odotamme tammikuulle suunnitteluaikaa ja sitten luultavasti helmikuussa pääsemme aloittamaan IVF-hoidon. Joulun aikana on onneksi ollut paljon muutakin ajateltavaa kuin nämä hoidot, mutta nyt taas tuntuu, että voi kun pääsisi pian taas yrittämään..
 
Moro kaikki! Täällä on mennyt ihan hyvin, pieniä jännitys-tilanteita. :) Jouluna alkoi vuotamaan sellaista ruskeata vuotoa ja sit tapanina tuli ihan veristä vuotoa pönttöön asti. Kävin sit heti joulun jälkeen verikokeissa ja ultrassa, mutta kaikki oli ok. Tänään oli sit toinen ultra, mieskin oli mukana. Yksi raskauspussi siellä näkyi ja kova syke sisällä. :heart: Mitat vastasi viikkoja 7+2, lasketut päivät on 7+4. Mitään syytä ei näkynyt vuodolle, mahdollisesti johtuu vain kohdun muutoksista. Eli vuodot on jatkuneet, mutta ei enään verisenä. Lekuri sanoi, ettei syytä huoleen. Rinnat on arat ja iltapäivisin järkyttävä väsymys. Ja pissalla saa juosta koko ajan. Eli ihan normaaleja raskausoireita. :) Sain polille vielä kahden viikon päähän uuden ultra-ajan, mutta jos vuodot loppuvat kokonaan, niin ei tarvitse mennä jos ei halua. Saan varata jo neuvolan puolelle ajan.

Toivotan kaikille hurjasti onnea tuleviin hoitoihin! Yrittäkää jaksaa raskaat vaiheet, kyllä se kiitos sitten siellä seisoo. :flower:
 
Mukava kuulla Soulmama, että siellä on kaikki hyvin, toivottavasti vuotokin lakkaa pian kiusaamasta! Kiitokset myös tsempityksestä, kannustusta tässä ehkä hieman kaipaa, kun hoidot ovat vihdoin ja viimein alkamassa. Tässä kierrossa olen jo joutunut syömään Primolutia ja sitten ensi kierron kp 21 alkaa oman hormoonitoiminnan alasajo.

Hieman (lievää vähättelyä...!) kauhistuttaa tulevat hoidot ja mahdollisesti edessä olevat karvaat pettymykset :( Mutta ei kai tässä muuta voi, kuin mennä urheasti pää pystyssä kohti tätä haastetta ja unelmoida siitä, että vielä koittaa se päivä, kun saa sen pienen nyytin syliin asti :heart:
 
Hei taas.
Täällä ollut aika hiljaista pitkän aikaa. Meillä oli perjantaina suunnittelukäynti ja siitä jäi todella hyvä mieli. Edelliseen kiertoon söin clomit, Täyttä varmuutta ei ollu ovulaatiosta ja siksi lääkäri antoi femar pillerit ensikiertoon. Mutta ihanaksi yllätykseksi ultaralla löydettiin perjantaina 20mm folli joka oli juuri puhkeamassa. Ja ihan luomu kierrosta. Lääkäri oli toiveikas ja kehoitti kotiin sänkyhommiin :) Kotona vielä testasin ja ovis plussa tuli. Nyt vaan peukut pystyyn jotta tärppäisi.
Ollaan lähdössä viiminen päivä kahden viikon lomareissulle ja mikä ihana loman lopetus olisikaan jos menkat ei alkaisikaan =)
 
Heippa!

Löytyihän täältä vähän uudempiakin viestejä Jyväskylän seudulta!! :) Meillä on ensi viikolla ensimmäinen käynti Jyväskylässä julkisella puolella, joten toivoisin kokemuksia asiasta.

Meidän historia lyhyesti: Takana kolme vuotta ilman ehkäisyä, joista viimeinen vuosi tosissaan yritystä. Mulla kierto normaali ja hormoniverikokeet normaalit. Syksyllä testattiin, että miehellä myös kaikki kunnossa ja mulle tehtiin laparoskopia. Siitä oli tuloksena, että putket on auki, mutta jotain pientä endometrioosia, joka poistettiin saman tien. Eli diagnoosi selitettämätön lapsettomuus. Vain kaks kuukautta lähetteestä saatiin aika Jyväskylään. Nyt toinen clomikierto menossa ja tosiaan ensi viikon ajasta aika kovat odotukset...

Mitä ekalla käynnillä tehdään? Jutellaanko vaan vai otetaanko myös housut pois? Jos hoitoja päätetään aloittaa, joutuuko niihin jonottamaan, vai aloitetaanko ne heti?
 
Ja mielellään kuulisin siitä,kuinka hoito clomifeneillä alkaa?
Mulle lääkäri julkisella kirjoitti clomit hoitoja "odotellessa". Mulla noin 15 kg ylipainoa, mutta ei mitään pco-tyyppistä. Nyt siis toinen clomi-kierto menossa.

Ekassa clomikierrossa tein raskaustestin kp30 ja sain haamuplussan. Sen jälkeen tein "pari kourallista" testejä, jotka oli kaikki negoja. Ja sitten kuukautiset alkoi yli viikon myöhässä... Mulla ei oo KOSKAAN ennen ollut kuukautiset YHTÄÄN myöhässä. Lääkäri sanoi, ettei clomien pitäisi ainakaan pidentää kiertoa. Eli epäilen, että mulla oli varhainen keskenmeno. Mistä olen oikeastaan tosi iloinen, koska se on enemmän äksöniä ku kolmeen vuoteen!! Tänään on kp28, enkä taida tehtä testejä liian aikaisin.

Kuukautiset muuten alkoivat parin päivän tiputtelu vuodolla, mut se on ilmeisesti tavallista. Ja lääkäri sanoi, myös että jos vuoto on niukkaa mutta testi on nega, uuden satsin clomeja voi huoletta aloittaa.

Ekassa clomikierrossa olin vähän itkuinen ja nyt tokassa naama kukkii, mut muita sivuvaikutuksia en oo huomannu.
 
Hei!

Onko teillä kenelläkään Jyväskylässä hoidoissa olevilla ollut sellaista tilannetta, että PASissa on sulatettu kaksi alkiota ja molemmat selvinneet, yksi siirretty ja mitäs sitten sille toiselle tapahtuu? Eli pakastavatko uudelleen vai heittävätkö roskiin?? Meillä sellainen tilanne, että 2. IVF toi tytön ja nyt hänelle yritämme sisarusta PASilla. Aikaisemmin on aina PASissa siirretty kaksi, mutta nyt voi olla, etteivät siirrä, kun IVF-raskaus oli ennenaikainen rv 23. Toki toivoisin, että jos molemmat sulatuksesta selviäisivät, niin molemmat myös siirretään, sillä en haluaisi heittää yhtään alkiota roskiinkaan...
 
Hei pitkästä aikaa!

Meidän kohdalla hoidoissa ei ole tapahtunut yhtikäs mitään, joten on tullut pysyttyä täältäkin poissa. Ritzan kysymykseen en valitettavasti osaa vastata, koska ei olla vielä päästy yhteenkään hoitoon. Kiinnostaisi kyllä tietää myös, koska en itsekään haluaisi tuossa tilanteessa alkiota heitettävän roskiin: /

Itse en enää todellakaan tiedä mitä ajattelisin tästä Jyväskylän hoitojen tasosta. Soittivat minulle ennen joulua tohkeissaan, että pääsenkö hoitoihin heti vuoden alusta ja nyt ovat sitten siirtäneet meidän hoitoja taas jo keväälle! Nyt siirtoon on syynä kaikki aikataulut sotkeva hiihtoloma. Alun perin poliklinikan oli pitänyt olla auki myös silloin, mutta ilmeisesti kukaan ei sitten olekaan suostunut tulemaan silloin töihin, joten luukut lyödään siksi aikaa kiinni! Voi tätä ärsytystä!!!!!!!Ja anteeksi avautuminen...

Meidän nykyisella aikataululla tulevan hoidon tulosta voi ilmeisesti jännäillä huhtikuun puolessä välissä. Tuntuu jotenkin niin älyttömän kaukaiselta, vaikka viikot ovat kuluneet nytkin todella nopeasti. Keväällä tulee täyteen kaksi vuotta odotusta hoitoon pääsemisestä, mitään konsteja ei ole meidän kohdalla yritetty. Olisivat antaneet vaikka jotain lumelääkettä, niin ei olisi tuntunut niin turhalta...

Nyt lopetan tämän marisemisen, kiitos ja anteeksi!
 
miira Meillä sama tilanne. Tällä viikolla oli IVF-aikataulujen suunnittelukäynti ja hoito menee nyt maaliskuulle hiihtolomasulun takia. Sain jo onneksi reseptit lääkkeisiin ja pistosopetuksen. Hidasta tämä hoitojen eteneminen on, mutta onneksi on nyt tietty viikko mitä odottaa. K-SKS:ssa onkin nyt seuraavat puoli vuotta tämä mieslääkäri. Ihan kiva, kun saa nyt käydä saman lääkärin luona pidemmän aikaa.
 
Miira, voi miten kurjaa, että olette noin kauan jo odottaneet hoitojen alkamista! Uskomattoman hidasta tuntuu olevan, mutta ihanaa, että nyt pian alkaa jo jotakin tapahtumaan. :)

Aurinkoinen, onpa mukavaa, että saatte nyt saman lääkärin pidemmäksi aikaa. :) Minua itseäni harmittaa, että aikaisemmin meillä on ollut se mieslääkäri, mutta nyt uudessa hoidossa olikin sitten nainen...Olisin mielelläni ottanut saman lääkärin, niin olisi meidän taustakin hänelle tuttu.
 
Hei!
Tällä hetkellä olen tuolla Kuopion pinossa, mutta jossain vaiheessa suuntana Keski-Suomi ja muutto siis olisi edessä. Kuopiossa meille on tehty neljä inseminaatiota kahden vuoden aikana. Vielä yhteen inseminaatioon on mahdollisuus ja se olisi tässä kierrossa, sillä viimeinen clomikierto lähti käyntiin tänään.

Millaiset jonot on Keski-Suomen keskussairaalaan? Lähteekö KAIKKI alusta uudessa paikassa?
Kokemuksia kaipailen.
 
jsl
Aurinkoinen79: Onnea tulevaan! Odottavan aika on pitkä... odottipa sitä sitten mitä tahansa. =)

Arcatha: ootteko Kuopiossa julkisella puolella hoidoissa vai Intiimissä? Meinaan Jyväskylässä on myös Intiimi ja siellä käsittääkseni tehdään myös julkisen puolen hoidot. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Itse olemme Intiimin asiakkaita.

Miira: Tarkoititko naistentautien pkl:ää vai klinikka Intiimiä? Jos tarkoitit pkl:ää niin käsittääkseni se ei ole kiinni hiihtolomaviikolla, tosin toiminta voi olla supistettua. Jos taas tarkoitit Intiimiä niin ihmettelen ellei teille ole kerrottu, että Intiimi ei ole avoinna hiihtolomaviikolla. Meille se kerrottiin jo marraskuun alussa. Hehän olivat syyslomalla töissä joten suotakoon heillekin lomaa myös kesäajan ulkopuolella, eikös =) Mutta joo tuo hiihtoloman kiinniolo sotkee meidänkin systeemit täysin ellei käy niin onnellisesti, että plussaan viikon kuluttua.

Ritza: sinulle en valitettavasti myöskään minä osaa vastata. Meille tosiaan on toistaiseksi tehty vain inseminaatioita. Kolmas tosiaan viime maanantaina. Sitä vaan mietin, että syntyyhän sitä spontaanisti raskaaksi tulevillekin lapsia eri aikaan, eli eka voi syntyä käynnistettynä, toinen voi tulla ennenaikaisesti, kolmas tasan laskettuna aikana jne. Eli raskaudet on erilaisia. Tähän ajatteluun pohjaten miksi ei voitaisi molempia alkioita siirtää, mikäli siis molemmat sulatuksesta selviävät ja aiemminkin kaksi siirretty kerralla.
 
jsl tarkoitin juuri naistentautien pkl:ää...kertoivat meille silloin myös, että alunperin tarkoitus oli ollut, että poliklinikka pidettäisiin auki, mutta eipä sitten ollutkaan löytynyt ketään töihin kyseisellä viikolla :( Noh, ei mahda mitään...perjantaina pitää aloittaa taas primolutit, jotta kierrot osuisivat yhteen suunnitellun aikataulun mukaisesti.
 
Heissan taas.
Eipä tuottanut tulosta luomuovis vaan Thaimaan lämmössä menkat alko. Sain kuitenkin ultra ajan soitettua ja aloitin femarit matkalla ja ultra heti matkan jälkeen. No eipä ollut niistäkään tehoa mulle. Ei löytyny kun 10mm ja 28mm joka kuulemma viimekierron jäänne, joten eipä taida ovista tässä kierrossa olla. Nyt sit uuteen kiertoon sain femarin lisäksi puregonin eli pistoksille mennään.

Muutama päivä ollut kyllä niin itkunen ja maassa kun vaan voi. Ystäväpiirin uudet raskausuutiset ei mieltä ylennä yhtään. Tuntuu vaan siltä, että ei jaksa enää yhtään odottaa. E yhtään... taas odotellaan uutta kiertoa ja toivon ettei se nyt sit veny ainakaan kovin pitkäksi.

Meille ei tosta hiihtoloman sulusta puhuttu mitään, mutta ei kyllä mun kiertoon vaikuta niin siks ei ole varmaan ollu puhetta. Ja siis helpottavaa kuulla, että nyt olis sit sama lääkäri joka käynnillä. Ollaan nyt vuorotellen käyty molemmilla ja ei kovin kiva kun molemmilla vähän eri näkemys asioista.

Noista jonoistakaan en osaa sanoa tarkkaan, joskus kun syksyllä meillä hoidot alkoi hoitaja sanoi, että ei ole jonoa vaan vaikaea vaan saada kaikkien ajat sopimaan kalenteriin kiertojen mukaan. Mutta en sit tiedä onko näin...

Voimia kaikkien odotukseen. Ehkä tämä odotus joskus päättyy :)
 
jsl
Nyt alko muakin ketuttamaan vko 9, kun kaikki paikat on silloin kiinni.
Meidän inssi epäonnistui. Inssi, joka lääkärin mukaan osui parhaimpaan mahdolliseen hetkeen. Itse en inssiltä odottanutkaan onnistumista tällä kertaa, mutta lääkäri ja hoitaja niin kovasti tsemppasivat että aloin jo itsekin uskoa, että nyt se tapahtuu, mutta toisinkävi turpaan tuli. Maanantaina olisi siis ollut virallinen testipäivä, mutta nyt jo vuotaa...
Seuraava yritys olisi osunut juurikin tuolle vkolle 9, mutta nyt sitten tulee taas yksi odotuskierto ja vasta huhtikuulla päästään yrittämään uudelleen.
Tiedättekö onko täällä mitään kolmatta paikkaa missä voisi käydä ultrauttamassa kp 12 mikä on munasarjojen tilanne, jos kokeilis perinteisin keinoin raskautua kotona menopur+pregnyl yhdistelmän avulla?
 
JSL: käy ultrassa oisko se lääkärikeskus nimeltään, se mitä ne nyt mainostaa töllössä ja keskisuomalaisessakin ...Mut siellä on keskussairaalan lapsettomuuslääkärit pauliina aukee ja tuomo kalliala pitämässä vastaanottojaan...
 
jsl
t0iv0: hyvä tietää jatkossa. Nyt ei tosin ultraukselle ole tarvetta tai on, muttei tuossa mielessä mihin sitä "suunnittelin". Alkaneesta vuodosta huolimatta plussasin... mutta vuoto ei lopu ollenkaan... varhainen keskenmeno todennäköisesti. Perjantaina uutta pissatestiä ja ensi viikolla toivottavasti jo veritestit. Epäilen että alkio on kohdunulkopuolella, koska mitään raskausmateriaalia tms. ei ole ulos tullut. =(
 
Arcatha noista jonoista on tosiaan aika vaikee sanoa mitään. Me muutettiin viime keväänä itä-suomesta tänne, potilastiedot siirrettiin hyvissä ajoin, mutta toisaan nämä lomasulut kyllä täällä aika hienosti sotkee kaikki. Tutkimuksia ei tarvitse aloittaa alusta. Kannattaa teilläkin hyvissä ajoin pyytää, että lähettävät Kuopiosta teidän epikriisin Jyväskylään ja eiku varailemaan vaan aikaa. Hyvällä tuurilla saa nopeastikin aja, kun teilläkin jo inseminaatioita niin monta takana.
 
Meillä on yritystä takana 1,5 vuotta. Käytiin noin kuukausi sitten ensimmäisen kerran keskussairaalan polilla. Siellä tehtiin perustutkimus molemmille ja annettiin lähete virtsa- ja verikokeisiin. Seuraava vaihe on kuulemma aukiolotutkimus mulle. Siemennesteanalyysi on ok ja ovulaatio, kilpirauhanen jne. on todettu yksityisellä puolella normaaleiksi.

Jäin siihen käsitykseen, että laittavat lähetteen aukiolotutkimukseen postissa. Onko teillä kokemuksia, kuinka kauan lähetettä pitää odotella? Nopeuttaako prosessia, jos sinne soittaa?
 
tänttärä86 viime talvena meidän piti itse soittaa ja varata aika lapsettomuuspolin puolelle, jossa aukiolotutkimus tehtiin ekalla käynnillä (siis kun se ihan ekahan on naistentaudeilla.. tai sama paikka mut vissiin eri henkilökunta..), mutta silloin olikin pitkät sulut, joten voi olla, että systeemi oli sen vuoksi erilainen. Mutta jos ei tätä kautta tuu selvyyttä ja asia mietityttää, niin kannattaa varmaan sinne vielä soittaa ja kysyä, voiko itse varata aikaa vai lähetetäänkö aika postitse.

jsl voimia, toivotaan, että kaikki kääntyisi vielä hyvin ja olisikin jotain vaaratonta vuotoa..

tsemppiä kaikille!
 

Yhteistyössä