Jyväskylässä hoidoissa?

Meille ainakin terkkari taisi ensimmäisten sperma-analyysitulosten tultua kertoa, että Intiimiltä on yleensä tullut aika tiukkoja tuomioita tarvittavien hoitojen suhteen...Olen tainnut siitä myös aiemmin jossain kirjoittaa...

Meillehän Intiimin lekuri suositteli nytkin ICSIä, mutta totesi, että koska meillä on jo ennestään yksi lapsi, on mahdollista kokeilla myös inseminaatiota ja se saattaisi meille hoidoksi riittää. Itse toivoisin kuitenkin aloitettavan heti kovemmilla hoidoilla, koska kyllä tässä on lasta yritetty jo niin kauan, että en usko inseminaation juurikaan tilannetta parantavan.

Alkaisi nyt vaan jo ne menkat niin "pääsisi" munajohdinten aukiolotutkimukseen!

Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:
 
Hei!

Olen uusi täällä ja lyhyesti tarinani: lapsitoive 7/08, mutta menkkoja ei tullut ollenkaan vuoteen (prolaktiini koholla, siihen parlodel-lääkitys, ja nyt olleet säännölliset reilun vuoden). Olen muutaman kerran käynyt naistentautien/lapsettomuuspolilla, havaittu monirakkulaisuutta munasarjoissa, ja nyt syyskuussa menen munajohdinten aukiolotutkimukseen. Miehen simpat on ihan kelpotavaraa.

Henkilökunta on ollut kyllä tosi mukavaa, mutta kaiken maailman sulut säästösyistä hidastaa touhua aikalailla. Saa nähdä mitä syyskuun jälkeen.
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että ensimmäinen käynti on siis naistentautien poliklinikalla. Seuraava lapsettomuuspoliklinikalla (nämä siis kaksi eri??) ja hoidot In-Tiimissä?? Vai siis onko tuo lapsettomuuspoliklinikka sama kun In-Tiimi??
Sen tiedän, että In-Tiimi on siis yksityinen klinikka, mutta hieman epäselvää mitä hoitoja/ tutkimuksia siellä tehdään ja mitä sairaalalla. =)
 
"ensimmäinen käynti on siis naistentautien poliklinikalla. Seuraava lapsettomuuspoliklinikalla"

Juuri näin. Naistentautien ja lapsettomuuspolit on fyysisesti samassa paikassa, ja naistentautienpolilta pääsee lähetteellä eteenpäin lapsettomuuspolille. (onko näille olemassa jotakin näppäriä lyhenteitä?)

Jossakin vaiheessa saa sitten lähetteen/maksusitoumuksen hoitoihin yksityiselle, mutta milloin se sitten tapahtuu, on mullekin epäselvää.

 
Jos on julkisella puolella hoidossa, niin hoitosuunnitelmat, ultrat sun muut tehdään mun käsittääkseni kaiken aikaa keskussairaalan lapsettomuuspolilla, mutta varsinaiset toimenpiteet kuten inseminaatio ja IVF tehdään In-tiimissä. Mutta siis hoitoihin liittyvät ultrat jne. käydään siellä keskussairaalalla. Eli sairaalan lapsettomuuspkl ja In-tiimi tekee tällaista yhteistyötä. Erikseen ei siis tarvii alkaa ootella lähetettä in-tiimiin vaan siellä sairaalan polilla tehdyn hoitosuunnitelman mukaan vaan edetään.

näin oon minä ainakin ymmärtänyt.. Viime talvena sairaalan lapsettomuuspkl:n sulun takia tilanne oli monimutkaisempi, mutta toivon mukaan nyt asiat itse kullakin etenee jouhevasti :)
 
Kiitos kovasti vastauksista. On mukava kuulla jo etukäteen miten homma alkaa edetä. Vielä pitää vaan reilu kuukausi odottaa, että pääsee ensimmäiselle käynnille.

Meillä miehen simpat ok, itsellä sen verran tietoa yksityiseltä lääkäriltä, että monirakkulaiset munasarjat ja menkat siis hyvin epäsäännölliset ja pitkään olivat kokonaan pois. Ovulaatiosta ei yhtään varmaa havaintoa. Siinä varmasti yksi suurin syy, ettei ole tärpänny. :|
 
Noniin, tänään oli sit suunnittelukäynti polilla. Lääkäri oli minusta mukavan oloinen, selitti asiat paljon paremmin kun edellisen sairaalan lekuri. Seuraavassa kierrossa tehdään lääkkeelinen inssi. Se jos ei tärppää, niin sitten siirrytään IVF:ään. Edellinen lekuri olisi halunnut ensin kokeella luomu-inssiä ja sit vielä vissiin ne 3 lääkkeellistä, onnex ei tämä lekuri enään lähtenyt tuolle linjalle.

Jäi hyvä fiilis käynnistä. Hoitajat oli mukavan oloisia ja lääkäri selitti hyvin kaikki asiat. Tähän mennessä ainakin positiivinen fiilis keskussairaalan jutuista.
 
Soulmama, saitko käsitystä, että onko IVF:ään jonoa? Meillä menossa pp14, en oo vielä uskaltanu testata, mut pelkään pahoin, että hoidot jatkuu ja seuraavaks ilmeisesti sit olis IVF tai ICSI. Ekaks jännään nyt menkkojen alkamista ja sit alan jännäämään, että kuinka kauan joutuu odottamaan seuraavia toimenpiteitä.. Ei oo ees varmuutta, pitääkö mulle vielä ennen seuraavaa hoitoa tehä laparoskopia, joten pahimmassa tapauksessa edessä on kuukausien odotus ennen seuraavaa hoitoa.. Onko muuten kellään täällä käsitystä siitä, joutuuko Jyväskylässä jonottelemaan laparoskopiaa kuinka kauan?

Niin ja Soulmama, hienoa, että pääsette vauhdilla eteenpäin!! Onnea hoitoihin :)
 
Kielovanamo lekuri sanoi, että jos inssi ei tärppää, niin mahdollisesti tuo IVF tehtäisi ennen vuoden vaihdetta. Tilanne ilmeisesti tällä hetkellä on hyvä. Ei hän mitään vielä luvannut, mutta ei tyrmännytkään ajatusta IVF:stä. Meille varattiin jo aikakin IVF-suunnitteluun. Mutta toivotaan ettei teillä tartte mennä edes suunnitteluun! ;)
 
Mellä ei hoidot tunnu etenevän yhtä vauhdikkaasti :(
Tänään yritin varata aikaa munajohdinten aukiolitutkimukseen, mutta sain vastauksen, että ei sitä tarvitse minulle tehdäkään. Kukaan ei ollu sitten viitsinyt siitä minulle ilmoittaa...hoitaja ilmoitti myös, että meille on varattu seuraava aika marraskuulle! Nyt tuntuu oikeesti siltä, että olen täynnä tätä odottamista, ensimmäinen käynti meillä on siis poliklinikalla ollut vuosi sitten. Maanantaina soittelen sinne sitten uudestaan ja yritän saada aikaa siirretyksi aikaisemmaksi. Ei taida meidän kohdalla ihan hoitotakuu toteutua :( Mukava aloittaa viikonloppu tällaisen uskomattoman ketutuksen saattelemana!
 
No voi harmi miira. Teillä on menny kyllä tosi pitkään, jos eka käynti ollu jo vuosi sitten! Lekuri sanoi, että käsittelevät asioita järjestyksessä ja joskus kiireellisemmät ensin. Itsellä alkaa ikää olemaan sen verran, ettei voi vuosi tolkulla enään odotella. En tiedä vaikuttaako sitten tuo asiaan. Sanoivatko, miksi tuota tutkimusta nyt sitten ei tarvittukaan?
 
Mulle ei tuota tutkimusta tarvitse tehdä, koska miehen sperma-analyysin tulokset on niin huonoja, ettei niillä suotta kannata inseminaatioita tehdä :(
Nyt mieli on periaatteessa jo parempi tuon odottamisen suhteen, koska tiedän, että meillä on niin paljon kaikkea muuta tekemistä tuleville viikoille, etten edes haluaisi lisästressiä hoidoista...toisaalta kuitenkin ärsyttää aivan suunnattomasti, että hoitotakuu ei todellakaan toteudu meidän kohdalla enkä silti aio pitää puoliani ja vaatia hoitoa sairaalan kustannuksella yksityisellä. Meillä ei kuitenkaan silti ole vielä kiire hoitojen kanssa, koska aikaa ikä-deadlineen on vielä useampia vuosia. Toista lasta on toivottu meidän perheeseen jo yli 3 vuotta, joten kai tässä jaksaa vielä odottaa, tosin takeita onnistumisestahan ei valitettavasti ole...

Mukavaa viikonloppua taasen kaikille :D
 
Miira, nyt sitten odotatte vain ilmeisesti marraskuun aikaa ja IVF:n suunnittelua? No onnex teillä on yksi lapsi jo kotona, eiköhän se toinenkin jossain vaiheessa tule.

Mä sain tänään luvan aloittaa Menopur-piikittelyn torstaina ja 28.9 on eka ultra. Katsotaan sitten, että miten munikset kasvaa ja milloin inssi on. Mutta vihdoin jotain alkaa tapahtumaan.
 
Tsemppiä Soulmama hoitoihin:wave:
Toivottavasti kaikki menee loistavasti.

Me tosiaan vain venaamme marraskuuta, kyllähän nämä viikot tuntuvat menevän sellaista vauhtia, ettei perässä meinaa pysyä...:whistle:
 
Moikka vaan kaikki!

Vielä viikko pitäisi jaksaa odottaa ensimmäistä käyntiä. On sitä kyllä jo odotettukin. :)
Saa nyt sit vaan nähdä miten ja kuinka nopeasti homma alkaa edetä. Ei kyllä jaksais enää montaa kuukautta odotella kun nyt jo puoli vuotta lähetteen teosta tähän ensimmäiseen käyntiin.
Toivotaan, että homma etenee kaikilla hyvää vauhtia! :)
 
Toivottavasti sitten Sarzu pääsette nopeasti tositoimiin. Tuntuu vähän vaihtelevan, että miten hoidot lähtee käyntiin.

Mulla oli eilen hyvä tilanne. Olin koko viikonlopun töissä ja pääsin lähtemään asiakaalta vasta illalla yhdeksältä. En sitten viitsiny hakea autosta piikkejä ja mennä asiakkaan vessaan piikille. Eikun ajoin lähimmälle ABC:lle ja eiku vessaan ähräämään piikkien kans. Mikäs siinä, piikki napaan ja sit kotimatkalle. =)
 
Teretulemas elisabethe! Ensimmäiseen suunnittelukäyntiin voi mennä se 3 kuukautta julkisella, ennenkuin pääsee. Toivottavasti ei mee niin kauaa.

Mä kävin tänään ultrassa. Siellä oli yksi folli hyvin kasvanu, perjantaina inssi. :D
 
Heips! Minäkin liityn mukaan tähän porukkaan. Yritystä meillä takana jo yli kolme vuotta. Kummastakaan ei ole löytynyt mitään lapsettomuutta selittävää. Minulla Thyroxin lääkitys, mutta kilpirauhasarvot viitealueella. Hoidossa ensin yksityisellä, 5/10 ja 6/10 inseminaatiohoidot ja 8/10 HSSG. Nyt elokuussa sain lähetteen k-sks:aan ja aika sinne 11/10. Clomifenia jo 5 kk kokeiltu + Terolut 2 kk ajan. Ovulaation bongaan joka kuukausi, mutta siihen se sitten jääkin..
 
Teretulemas aurinkoinen joukkoon! Onko teillä muuta ongelmaa kuin kilpirauhasarvot? Toivotaan että saatte hyvät suunnitelmat sitten yleiseltä puolelta.

Mulla on ollu yritystä vuodesta -03 lähtien, nyt kolmannen miehen kanssa, onnistumatta. Ei tää lapsenteko todellakaan ole helppoa. Mutta pitää uskoa, että hoidosta saisi apuja!
 
Uudella nimimerkillä :D Niin meillä ei siis ole minkäänlaista ongelmaa löytynyt. Normospermia, aukiolotutkimuksessa molemmat munatorvet auki, prolaktiini- ja progesteroniarvot molemmat hyvät. Ovulaation vahvistamiseksi olen syönyt Clomifenia ja nyt Terolutia, joka varmaan on ihan turhaa hyvän progesteroniarvon vuoksi. Kilpirauhasarvojen ei pitäisi vaikuttaa asiaan, jos TSH-arvo on lähellä 1. Itse haluaisin jo kohta edetä IVF:ään. Jos vaan onnistuu niin yksi inssi vielä tämän vuoden puolella ja sitten, jos ei tärppää, niin IVF heti alkuvuodesta. Tosin IVF-jonojen pituudesta minulla ei ole mitään tietoa.
 
Mä ainakin tykkäsin tästä lääkäristä, joka meillä oli. Hänellä oli mukavan tuntuinen ote asioihin, tuntui aika tarkkaan kaikki tarkistavan, eikä meillekään yrittäny tyrkyttää noita inssejä kuin tuon yhden. Edellisellä paikkakunnalla olisi pitänyt ainakin 3 inssiä tehdä, ennen kuin olisi päässyt IVF:ään.

Aika hauska juttu muuten, perjantaina on mun syntymäpäivä, kun meillä on inssi. Sanoinkin miehelleni, että haluan synttärilahjaksi laadukkaita simppoja. :p
 
Terveiset ensikäynniltä!
Olipa positiivinen ensikäynti polilla. Tosi mukava mies lääkäri ja homma tuntuu etenevän nopeammin kun olin itse ollenkaan kuvitellut. :)
Eli nyt verikokeita ja ensikierrosta sitten aukiolotutkimukseen. Verikokeita otetaan kanssa alkukierrosta. Olin aivan varma, että syön uudemman satsin pillereitä ovulaation aikaansaamiseksi/ varmistamiseksi, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että se tie on jo käyty läpi ja uusia juttuja kohti mennään. =)
Oikein hyvä fiilis jäi ja nyt vaan peukut pystyyn, että homma etenee tästäkin eteenpäin nopeasti.
 
Sarzu kuulostaa hyvältä. Ja kiva kun jäi positiivinen fiilis käynnistä. Toivotaan, että pääsette sitten pian tositoimiin.

Meillä oli tänään inssi. Onneksi oli limis vähän paksuuntunut tiistaista, kun se meinas olla vähän ohuenlainen. Miehen simppoja oli runsaasti, mutta vähän laiskanlaisia. Eli ei ihan parhaimmat lähtökohdat inssille, mutta näillä mennään. Pari viikkoa nyt sitten kärvistellään. Jos tästä ei synny tulosta, niin sitten marraskuun alusta IVF-suunnitteluun.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Soulmama ;onko vielä mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen? Minulla oli molempien inssien jälkeen todella valtavaa turvotusta seuraavat kaksi viikkoa, mutta mitään muita oireita ei ollut.

Sarzu83 ;oletko saanut vielä aikaa aukiolotutkimukseen?

Itselläni vielä kolme viikkoa odotusta ensikäyntiin gyn.pkl:lle. Olen ksks:ssa töissä, joten molemmat pkl:n lääkärit on tuttuja. Ehkä osittain senkin vuoksi toivoisin aikaa naislääkärille, mutta siihenhän ei itse pysty vaikuttamaan. Tällä hetkellä taas mieli on muuttunut, haluaisinkin jo suoraan IVF-hoitoon, inssi meidän kohdalla tuntuu vain ajanhaaskaukselta, kun yritystä jo niin kauan takana. : /
 
Aurinkoinen ei sitten minkäänlaisia tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Sunnuntaina ois testipäivä, mutta luulen, että odotan vaan, että täti tulee kylään... Toi onkin mielenkiintoinen tilanne, kun on tutut lääkärit. Toivotaan, että tulee sitten naislääkäri.

Ei taida päästä suoraan IVF:ään, jos ei löydy suoraan sellaista syytä, ettei inssiä kannata tehdä. Me ehdotettiin sitä kans, mutta lekuri halusi vielä yhden inssin tehdä. Tämä oli siis toinen inssi meillä, eka oli vaan yksityisellä. Mulla alkaa olemaan ikää jo sen verran, että ei haluais tuhlata enään aikaan näihin insseihin. Onnex tää on viimonen tätä lajia.
 

Yhteistyössä