Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Koiramammaa en olekaan ehtinyt vielä onnitella, joten oikein paljon onnea koko perheelle!!
Ippu Tuli mulla reidet kipeiksi jumpasta, ei oikeastaan muuten..vaikka luulin, että olisi tullut muutenkin! Noh, keskiviikkona sitten taas.

Kävin eilen n.puolen tunnin kävelyllä. En ole yhtään varma, että tuleeko mulla harjotussuppareita vai myllääkö vauva vaan sillai et tuntuu että välillä toinen puoli tuosta navan kohtaa on ihan pinkeenä. Mut mihinkään ei satu..et vaikka suppareita oliskin, niin eikai ne haittaa??.. Tykkään kyllä enemmän tehdä just jotain lihaskuntoo kun siinä tuollasia tuntemuksia ei ole.

Töitä vaan pitäis jaksaa...huoh... :ashamed:

Milja + vaavi 26+5

Milja-85 kuulostais harj.suppareilta, jos menee massun pinta kovaks vähän aikaa ja sit häviää EIKÄ tosiaan koske! Mulla oli muistaakseni kans niitä jo melko aikasessa vaiheessa, ja kysyin sitte joskus siitä lääkäriltä kun kävin ultrassa ja se muistaaksein sano et ei oo haittaa jos ei tuu kivuliaiks.. MUISTELEISIN!

heippa hei. Yks neuvolakäynti taas takana. Sokerit oli jostain syystä kohollaan, tähän asti aina ollu ihan puhtaat.. Täytyy tarkkailla. Keskiviikkona olis sit äippäpolilla käynti. Yrittävät saada käännettyä tuon pikkutyypin. Toivon kyl todellakin et onnistuis,muuten olis sit leikkaus edessä. Ei jotenkin yhtään houkuta se.. Jostain syystä synnytys ei pelota yhtään,mut toi leikkaus jo ajatuksena hirvittää... :/ Tosin eiköhän ne lääkärit tiedä mikä on turvallisin ratkasu.. Että eihän siinä sit auta ku tehdä niinkun neuvotaan ja koittaa olla panikoimatta turhia...
Tällä hetkellä ajatukset on kyl huomisessa, jollon on koiralla kohdunpoistoleikkaus... Sitä jännitän varmasti monta kertaa enemmän kun mahdollista omaa operaatiota.. Tuntuu vaan niin avuttomalta viedä se sinne leikkauspöydälle.. Tosin eiköhän nekin aika suht' rutiinileikkauksia ole... Täytyy toivoo et kaikki menee hyvin... On tuo koiruus sen verran rakas että maailma siinä romahtais hetkeks jos siitä jo joutuis luopumaan...
Koiramammalle onnittelut! Vois kuvitella et kerkee kohta täälläkin palstalla ainakin käväsemään.. :)
Ei tässä enää kauaa olis hautomista, kovasti kyllä jo odottaa että saa vauvan tuolta ulos. Olo on tukala ja muutenkin, ei sitä malttais enää kauaa odottaa... :p Saa nähä joko keskiviikkona antavat leikkausajan.. Se voipi sit olla että parin viikon päästä sitä on jo vauva ulkona.. huiii...
Jaksamista kaikille mahan kasvattajille! BJ rv 37+0

Nopea moikkaus ystävät rakkaat!!!

Juuri tultiin kotiin sairaalasta, jossa sitten hieman venähti. Synnytystarinaa voin kirjoitella sitten myöhemmin, mutta lyhykäisyydessään kolme päivää täyttä työtä 39 asteen kuumeessa, lopulta suunniteltu sectio tiistaina 16.9 klo 14.01 ja tulos oli maailman ihanin poika! Mitat oli 3650g ja 52cm. Jätkä joutui kuitenkin heti tiistaina teholle kun tulehdusarvot nousi. Perjantaina sain kuitenkin pojan vierihoitoon ja päästiin kunnolla tutustumaan. Itsellä vointi kävi myös aika piohjassa CRP oli vatimattomasti 300 ja edelleen vointi on aika kehno. Tärkeintä kuitenkin on että kaikki on nyt hyvin ja päästiin kotiin opettelemaan elämää vauvan kanssa sekä tutustumaan toisiimme!

Oikein tsiljoonasti onnea jo jakautuneille ja jaksamista vielä mahakkaille!

Koiramamma ja poika 6vrk
(lainaus omasta pinosta)

heipparallaa! pitkään oli netti pois mutta täällä taas :D elikkäs eilen oli ultra ja siellä se Möykky hurjasti jumppasi! Laskettu aika aikaistui kahdella päivällä ja on nyt 9.4 :)
vointi on ollut hyvä, ainoo vaan että eilen alko kauhea tukkoisuus ja nyt ollaan flunssassa sitten :| Odottelen myös viikonloppua että saa nukkua pidempään kuin 4:30... Aamuvuorot <3
Tänään on sitten verikokeet kun tämä piikkikammoinen ei uskaltanut antaa neuvolatädin niitä ottaa viimeksi :LOL: myös jotain pissakokeita pitää antaa, neljältä on aika ja olen täällä rakkoni kanssa jo räjähtämispisteessä :D mutta 4h pitää olla pissaamatta, toivottavasti ei tule housuun :D:D

Ja onnea kaikille jo poksahtaneille :)

Heippa taas!

Tuntuu et ois ollu ikuisuuden pois tältä palstalta..Muutettiin siis viikonloppuna (kaikki kuitenki kerralla :whistle: ) eikä meillä oo tietenkään vielä nettiä täällä uudessa kodissa..Pääsin kuitenkin nyt siipeilemään jonkun naapurin langattomalla yhteydellä :D Vielä on koti ihan sekasin, mutta hiljaa hyvä tulee:) Muutto suju oikein hyvin kunnon puolesta..hermot olikin vähä toinen juttu :whistle: Mut uskon kyllä että kotiudun hyvin kunhan saadaan kämppä kuntoon!

Ei hitto tuon kauhajoen ampumistapauksen kanssa. Ihan järkyttävää! Kyllä vaan menee hullummaks tämä maailma koko ajan.

rouses: teillähän on aikainen kukkuja siellä =) Toinen ei malta nukkua vaan haluaa tutustua maailmaan =)

blackjoy: Toivottavasti saavat pienen käännettyä! Sulla se ei todellakaan oo pitkä aika enää odottelua:)

Voi että mikä ihanuus tuo koiramamman poju on :heart: Niiiin sulonen:) Onnea vielä tuhannesti :flower: Huh huh kun kuulostaa synnytys rankalta. Mutta palkinto onkin paras mahdollinen =)

Jep, nytpä rupean evästämään että kerkii maha vähän vajua ennen jumppaa =) Voimia kaikille:)

Ippu ja nöpönen 33+4

juuh.. huomenta kaikille! tosiaan toi meidän kukkuja on aikasiin liikkeellä.. |O toissa ja sitä ed.yö meni vähän väliä herätessä ja viime yönä sit valvottiin puoleen yöhän niin nukkuikin sitten neljään asti heräämättä..mutta nyt taas viime yönä on tullu useeseen otteeseen herättyä.... Odotan että nukahtais uudestaan niin karkaisin tuon koiran kans pihalle ja tekisin pitkän lenkin, kun esikoinenkin vielä nukkuu niin sekään ei jäis mun perään itkemään ja pääsis helposti lähtemään..(se kun on niin äidin poikaa). Siellä se ääntelee, pitänee ottaa vaunuihin ja heijailla, pestä vaikka illan astiat samalla.. Näin teenkin,toivottavasti mun suunnitelma onnistuis! :D

Laittelenpa teillekin tämän synnytyskertomuksen copypastella toisesta pinosta..

Jospa saisi nyt kirjoitettua tuota synnytyskertomusta, kun jätkän sain vihdoin ja viimein unten maille :whistle:

Lauantai 13.09.08
Lauantaina alkoi supistelut BB:n jälkeen ja ihan tasaisesti 5min välein. Käytiin nukkumaan mutta enhän mä niiltä saanut nukuttua vaikka kipu oli vielä ihan siedettävissä Paracetamolin voimin. Jännitti ja pieni paniikkin valtasi mielen kun kellottelin supistuksia sängyssä maaten. Päätin että jos ei ole kahteen mennessä meno rauhoittunut, niin painun suihkuun ja yritän syödä jotain. Suihkussa vietetyn puolituntisen jälkeen aloin herättelemään miestä ja soitin synnärille, että säännöllisiä supistuksia on tullut neljä tuntia. Pyysivät tulemaan kun siltä tuntuu.

Kello neljän jälkeen lähdimme käymään sairaalassa ja oikeastaan arvasin, ettei mitään ihmeellistä ollut tapahtunut. Kohdunkaula oli hävinnyt, mutta paikat täysin kiinni. :headwall: Kotiin passitettiin kera särkylääkkeiden, sain hieman torkuttuakin aamun aikaan, kehottivat kuitenkin palaamaan jossain vaiheessa päivällä jos supistukset jatkuisivat ja jatkuihan ne.

Sunnuntai 14.09.08
Puolilta päivin nokka kohti sairaalaan ja voi elämä... ihan sormenpäälle vasta auki ja kuitenkin säännöllisesti 5-10 välein supistanut jo yli 12 tuntia. Tässä vaiheessa alkoi karu totuus valkenemaan minulle, ettei tämä tainnut ainakaan mikään syöksysynnytys olla, vaan mennään äidin mallin mukaan eli kuumeessa kolme päivää ja sectio... eli juuri se mitä olen koko ajan "pelännyt" ja taas toisaalta tiennyt että näin se tulee menemään.
Päästiin miehen kanssa semmoiseen siirtymähuoneeseen jossa oli amme ja pedit molemmille. Iltapäivällä sain Oxynorm-piikin kankkuun ja tajun kankaalle pariksi tunniksi. Kunhan tästä tokenin niin päätin laittaa itseni kylpyyn, siellä lilluessa menikin rattoisasti tunteroinen. Kulutimme aikaa ravaamalla rappusia ja ulkona pyörimällä. Kävipä minun vanhemmatkin pihassa täydentämässä meidän ruokavarastojakin. Kahvion väki näki mun omintakeista kahvittelua, kun nousin vähän väliä steppaamaan supistusta pois. Klo 18 sisätutkimus ja 1,5cm auki :kieh: :headwall: Mä luulin jo että olisi edes jotain edistystä mutta ei. Supistukset jatkuivat edelleen 5-7min välein ja sovimme seuraavan tutkimuksen puoli yhdeksäksi jolloin paikat edelleen saman verran auki. Jälleen Oxynormia takalistoon sekä paracetamolia kuumeeseen joka oli tuolloin 37.7 astetta. Pari tuntia jälleen ihanasti taju kankaalla ja elämä hymyili... vauvan sykkeet vaan alkoi kovista lääkkeistä ottamaan kytyrää ja mietittiin miten kipua voi lievittää. Tyly tuomio oli että mies hieroo, jeejee!

Maanantai 15.09.08
Sunnuntai vaihtui maanantaiksi ja klo 01.00 yöllä se saamarin kohdun suu oli edelleen sen 1,5cm auki, alkoi tällä tytöllä palaa anturit ihan hyvästi. Kieltäydyin lähtemästä kotia enään, koska siellä en olisi nukkunut senkään vertaa mitä sairaalassa. Mies sai ihan mieluusti lähteä kotia nukkumaan (raukka sai unta vaan neljä tuntia kun anoppi ahdisteli puhelimitse) Minut sitten siirrettiin toiveiden mukaisesti osastolle ja naamaan Opamoksia rauhoittamaan ja jonkin sortin piikin ne jälleen laitto. Tämä oli kyllä kumma juttu koska kysyin kahdesti, että mitä varten laittavat ja vastaus oli vaan että; helpottaa oloa.. :eek: loppu pelistä tulin siihen tulokseen että kyseessä oli supistuksien estolääke :headwall: noh, ne välit ainakin piteni tuon lääkityksen voimalla puolen tuntiin, eli juuri kun sain nukahdettua niin supistus ja vessaan yms.

Klo 6.30 pyysin jälleen paracetamolia kipuun ja sen myös sain. Aamupäivä meni sitten siinä kun supistuksia kärsin ja odottelin miestä joka tulikin siinä kello ysin pintaan paikalle, huonetoverini oli oikein ihana tapaus ja jälkikäteen vielä hänen kanssaan keskustelinkin, jäi oikein lämpimästi mieleen hänen tarinansa ja tilanteensa. Klo 11 sitten taas tutkitaan ja jotain saatu etenemään eli kohdunsuu oli 3cm auki ja kyllä sen huomasi että kivut yltyivät puolenpäivän jälkeen. Jälleen kerran Oxynormia ja taju pois :whistle: :p mies kiikutti ruokaa ja mä yritin syödä, ei vaan oikein maistunut. Jonkin verran puhelimessa päivitin kuulumisia kun supistuksilta pystyin ja suihkussa käytiin miehen kanssa helpottamassa oloa useaan otteeseen.

Klo 17.30 KTG-käyrille ja siellä kaikki hyvin, supistukset noin 6 min välein. Noh, sitten alkoi tapahtumaan, jos tästä synnytyksestä nyt voi edes niin sanoa :p Klo 19.30 kätilö teki sisätutkimusta ja kalvot puhkesi, lapsivesi oli kuitenkin vihreää ja nopean syke seurannan jälkeen synnytyssaliin vaikka paikat edelleen sen 3cm auki. Miehelle tiukka käskytys pakata kamat kasaan ja nopeasti. Huoli iski ihan täysillä päälle ja matka synnytyssaliin kävellen täydessä supistuksessa ilman pysähtymisiä oli ihan mielenkiintoinen kokemus ja varmastikin näky iltapalaa odottaville. Mä vaan en voinut pysähtyä kun oli hirvittävä kiire sinne laitteiden sekaan ja seurantaan. Tämähän tiesi sitten sitä, että seuraavan kerran sängystä noustiin vasta keskiviikkona. Saliin kun päästiin niin pojalle laitettiin päähän pinni, jolla seurattiin vointia.

Klo 21 supistukset oli tihentynyt 2-3minuuttiin ja jälleen tälle mammalle kankkuun Oxynormit joka laski pojan sykkeitä jälleen 110-120. Kivut kävi sietämättömiksi, kun kipupiikki lakkasi vaikuttamasta ja paikalle pyydettiin anestesialääkäri epiduraalia varten.

Tiistai 16.9.08
Tiistain puolella puolenyön jälkeen sain sitten sen ihanan helpotuksen selkänahkaani, laitto onnistui toisella yrittämällä. Lääkäriä odotettiin tunti ja mulla kyllä meni tässä välissä jo ajan taju ja kosketus tähän maailmaan, kipu oli niin kokonaisvaltainen. Sen kestin vaan sillä, että mies painoi kuumia kääreitä selkään ja laski ääneen aina supistuksien aikana. Nuo kääreet oli kylä tosi hyvä apu läpi synnytyksen. Epiduraali aiheutti tunteen kauheesta kakkahädästä, supistukset laantui joten oksitosiini-tippa käteen, jotta saatiin hommaan vauhtia :LOL: jota ei sitten koskaan kai tullutkaan!

Paineet tipahteli mulla välillä hyvinkin alas, mutta ihan kai asiaan kuuluvaa. Koska edistystä ei tuntunut tapahtuvan, laittoi kätilö IUP- mittarin kohtuun, jolla saatiin tarkka supistusvoima näytölle. Supistukset oli ihan hyviä niissä ei mitään vikaa ollut. Kello 05 koin toisen "helvetin" joka alkoi siitä, että supistus vaan jatkui ja jatkui ja jatkui. kroppa alkoi laittaman kapuloita rattaisiin ja aivan älytön tuska iski kohdun suulle ja mulla oli kyllä täysityö olla repimättä niitä kaiken maailman piuhoja alapäästä irti. Tässä vaiheessa tältä tytöltä pääsi ekaa kertaa itku. Epiduraalin kautta kaikki ylimääräiset annokset, buscopania kohdunsuuta rentouttamaan ja katetri jolla saatiin rakko tyhjäksi.

Nähtävästi muutaman päivän jatkuva supistus sai kohdunsuun pahaan kramppiin. Kello 06 laitettiin antibiootti menemään suoneen ja ekaa kertaa alettiin puhumaan section mahdollisuudesta. Joten täydellisen ravinnottomaan ja nesteettömään linjaan. Kohdunsuun tilanne oli surkea, 4cm (johon siis oman äitini molemmat synnytykset jäivät) Aloin olla niin henkisesti kuin fyysistikin ihan rikki koko tilanteeseen. Tässä vaiheessa olin jo niin vakuuttunut siitä, että alakautta lapsi ei tähän maailmaan tule ja toisten hohhailut ja kannustukset että "kyllä se vielä voi tästä innostua", tuntui tosi turhauttavilta.

Klo 07 taas ja jälleen kerran sisätutkimus ja auki oli 4,5cm eli puoli senttiä edistystä. Odottelimme sitten siinä lääkärin kiertoa ja toivoin todella että asiaan alkaisi tulla jonkin sortin ratkaisua. Sanoinkin jo että jos tässä ikinä päästään sinne ponnistusvaiheeseen niin enhän mä jumankauta mitenkään jaksa. Olin valvonut lähes kolme vuorokautta muutamien tuntien lääketokkuraunilla ja kuume kävi parhaimmillaan jo 39 asteessa.

Klo 7.30 käytiin tiputtamassa oktisotiini jo puoleen ja omilla supistuksilla jatkettiin. Klo 10 huoneeseen pölähti useampi lääkäri erikoislastenlääkäristä lähtien, semmoinen täti oli se että huhheijaa vaan! Se runttas kirjaimellisesti sen kohdun suun siitä 4,5 sentistä 7cm ja oli sitä mieltä kyllä tämä tästä edistyy. Samalla alkoi menemään jo kolmas epiduraali putkilo. Päästiin jälleen odottamaan että synnytys edistyisi ja mä päätin että nukun vaikka väkisin tässä välissä. Välillä heräilin kattomaan vauvan sykkeitä ja taas unille.

Klo 13 ne pirulaiset vihdoin ja viimein ymmärsivät että kohdunsuu oli auennut puoli senttiä kolmessa tunnissa ja ettei tämä homma suju kuten oli tarkoitus. Sectio päätös tuli vaikka koville otti, kyllä minä ymmärrän, että etenkin kun mulla oli tuo julma tauti päällä, että ei se ihan riskitöntä ole lähteä leikkaamaankaan. Mutta kyllä sanoisin että se oli ainoa oikea vaihtoehto.

Puoli kahdelta lisää mömmöjä naamaan ja nokka kohti leikkuria, anestesialääkäri laittoi puudutteen epiduraaliin, vaikka normaalisti tämä tehdäänkin spinaalipuudutuksessa. Iskä pääsi mukaan ja poika saatiin pihalle klo 14.01. Siitä aika nopeesti sitten sekä isä että poika lähtivätkin punnituksille ja pesuille ja mua jäätiin kursimaan kasaan. Taas tuli mutkia matkaan kun ei meinannut istukka irrota ja vaikka olisinkin alakautta synnyttänyt, niin leikkuriin oltaisiin menty istukan takia. Kohtua varten laitettiin supistavaa ainetta enemmänkin, kun sekin sanoi itsensä irti siinä vaiheessa kun poika oli jo pihalla. Onneksi saatiin sekin sitten kursittua kasaan. Minä lähdin heräämöön ja kolmen tunnin jälkeen pääsin osastolle, silmissä vilisi ja päässä pyöri kuin hedelmäpeli. Olin ihan sekaisin.

Illalla sitten lastenlääkäri katsoi pojan vointia kun happisaturaatio oli alhainen, noin 90-95 ja hengitys tihentynyttä. Ottivat tarkkailuun vastasyntyneiden teholle ja hyvä niin! Lopulta infektio iski poikaan ja siellä teholla meni sitten useampi päivä. Tästä voin sitten kertoa hieman myöhemmin jos jaksan, mutta raskasta oli kuunnella muiden vauvojen itkua eteenkin öisin kun omasta oli valtava huoli ja ikävä.

Kukaan ei varmaan jakanut tätä jumalatonta romaania lukea, mutta sainpahan ainekin purettua tapahtumaa omassa päässäni. Vieläkin synnytyksen tapahtumat mietityttää ja seuraavaa raskautta ajatellen sainkin sitten lantio röntgeniin lähetteen, mikä oli hyvä, että saa sitten suoraan sen sectio päätöksen, jos ei alakautta ole mahdollista synnyttää.

Koiruus ja poikanen 1 vko 2pv

Koiramamma huh huh :hug: Olipahan kokemus....ihan "lumoutuneena" luin joka sanan kyllä alusta loppuun. Kiitos kun jaksoit kirjottaa! En voi edes kuvitella miten rankkaa sulla on ollut. Omakin pahin pelko synnytystä ajatellen on, että joutuu kipeenä synnyttämään. Laskettuun aikaan 3 viikkoa ja nyt toista viikkoa flunssa päällä... No onneksi kuitenkin teillä loppu hyvin....Ja niin suloinen poika palkintona. Onnea koko perheelle!! :heart:

Kirppiina ja Nasunen 36+6

Talvicci siis mulle sanottiin siellä äitipolin puolella että mietitään supistuksien estolääkitystä jotta saisin nukuttua ja maanantain piti olla semmoinen "välipäivä" eli tarkoitus oli että lepään pahimman väsymyksen ja flunssan pois. Osaston puolella eivät tosiaan sanoneet että mihin sen piikin sain...

Kirppiina toivon että sun synnytys menee hieman paremmissa voinneissa, eikä tuossakaan siinä mielessä mitään kun ei sitä tilannetta voi valita vaan on mentävä niillä eväillä mitkä annetaan. Sen sanon että älkää suunnitelko liikaa ja kaikista parasta jos ette edes kauheesti ajattele koko asiaa vaan mietitte että se on kuin tyhjä taulu johon sitten synnytyksen aika maalaatte oman näköisen kuvan! olis olut paljon vaikeampaa jos olisin asennoitunut siihen "kirjaoppi synnytykseen" ja mulla helpotti se kun äiti teki mua että veljeä yllä kuvatulla tavalla... oli vaan niin ironista kuunnella kyllä se tästä lähtee ku itse ties tasan tarkkaan ettei se mihinkään etene.

Poika heräileekin tuolta mutta nopeeata, neuvolassa käyty ja siellä kaikki hyvin. Syntymäpainokin ollaan ohitettu jo 100g:lla ja maitoa tursuaa niin että tissisuojien takia ollaan kohta konkurssissa :D olo on vielä aika nuutunut mutta paranemaan päin...

Jakselkaahan kaikki!!!

Koiruus ja poikanen

koiramamma :hug: minäkin luin koko tarinan, onpas ollut rankka kokemus... Ja uskon ja voin vaan kuvitella että miten väsynyt olet ollut ja miten ikävä on vauvaa ollut kun olit osastolla yksinäsi!! :hug: Mutta todellakin, palkinto tästä kaikesta vaivasta on varmasti kullanarvoinen! Ja usko pois kunhan tervehdyt niin ainakin osa niistä ikävistä muistoista ja tunteista unohtuu! :heart: mullakin on unohtunu kaikki inhottawat jälkisupparit ja ne kaikki mitä tuolta alapäästä vielä kotona ollessa pullahti ulos.. (joo, no ei kowin tärkeetä)

Mutta woimia teille sinne ja woikaa hywin! Suloinen on teidän pikku prinssi!

Onnea vielä koiramammalle. Tuollaisen synnytyskokemuksen jälkeen toisetkin onnittelut on paikallaan!! :D Tuli kyllä luettua mielenkiinnolla ja voi vaan kuvitella mitkä on fiilikset ollu noitten päivien aikana... Mutta tosiaan varmasti on kaikki ollut lopputuloksen arvoista. Poika on kyllä suloinen kun mikä!
Omaa tilannetta.. Keskiviikkona oli äippäpolilla käynti ton perätilan takia. Eihän se sieltä minnekään enää käänny.. Hyvin tiiviisti oli peppunsa juntannut tohon alas, ja erittäin epätodennäköstä että enää siitä asento muuttuu.. Uuden ultran mukaan paino oli nyt 2,9 kg, eli edellinen ultra on heittänyt aika hemmetisti,( vko 36 painoarvio 3,5 kg). Eli koon puolesta olis mahdollista synnyttää alateitse... Tänään kävin lantion magneettikuvassa, huomenna sokerirasitustestit.. Nekin sit vähän taas suuntaa antaa mitä täs on tapahtumassa.. Jotenkin tosi ahistavaa kun on vielä niin epätietoinen kaikesta... Olisin toivonut että lääkäri päättäis mikä on parasta tässä tilanteessa,mutta itse kai se päätös on tehtävä.. Ahistaa!! Toisaalta tuo synnytys tuntus niin paljon luonnollisemmalta vaihtoehdolta,mutta onko siinä sit oikeesti vauvalle paljon enemmän riskejä kun sektiossa.. Ei se leikkauskaan nyt mikään kauhea ajatus ole,mutta kun toisaalta taas tuntuvat kannustavan synnyttämään vaikka perätila onkin.. Kertokaa ihmeessä jos teillä on jotain kokemusta perätilasynnytyksestä, puolesta / vastaan.. kyllähän täältä netistä löytyy vaikka mitä juttuja,mutt hitto kun kaikki on niin hemmetin ristiriitasia.. Ja kun tässä nyt itekin on ihan pihalla eikä tosiaan ole aikasempaa kokemusta tollasesta eikä ajatellut joutuvansa tällasten päätösten eteen.. Oon täs pari päivää itkeskelly kun jostain syystä ahistaa tää asia niin paljon... Tosin ehkä hieman sekaisin senki takia kun oon koiran kanssa valvonut tiistaista asti ja vahtinut ettei revi tikkejä auki.. Onneks sen leikkaus sujui hyvin ja hyvin on lähtenyt toipumaan. Kovasti vaan pitää paijata ja hoivata kun toinen on niin reppana. Kauluria ei voi yhtään pitää kun alkaa heti hirveä itkeminen, eli ei se auta kun vahtia koko ajan... :p
Nyt olis mahollisuus käydä parin tunnin unet ottamassa kun mies ottaa vahtivuoron. Eli unille.. Sori jos on sekavaa tekstiä, tuntuu et ajatus harhailee koko ajan ja ihan tööt.. :p Jaksamista kaikille...

No olipas Koiramammalla synnytys! Mä kun luulin, et esikoisen synnytys 26,5t ois ollut maraton-synnytys, mut eihän se tuohon verrattuna ollut mitään... mutta voin kyllä hyvin kuvitella tunteey, vaikka mulla avautuminen kesti silloin "vain" 25t, koko ajan supparit vähintään 5min välein, viimeiset 14t 2min välein... no, toinen synnytys olikin sit tosi helppo ja nopea, joten ei kannata masentua!

Meillä pikku-neiti on ehtinyt jo 3 viikkoiseksi. Päivissä on jo hyvä rytmi ja yötkin sujuu ok. Aamupäivät on yhtä hulinaa mutta kun saa päiväruoan syötyä ja pikkuisen päikkäreille, helpottaa, sit ei oo enää kuin esikoinen ja koira, mitkä vaatii huomioo. Mies piti iskäreitä sen täydet 3 viikkoa ja loma tuli kyllä tarpeeseen koko perheen kannalta! Nyt vaan naureskelee, miten helppoa kaikki oli yhden lapsen kanssa - ja varmaan sit jos vielä kolmas joskus saadaan, naureskellaan, miten helppoa kaikki oli kahden lapsen kanssa :LOL:

Onkos sulla blackjoy eka lapsi tulossa? Yleensä ei kai ekaa suositella synnytettävän alakautta, jos on perätila. Ite kammoan leikkauksia niin paljon, et varmasti haluisin edes yrittää synnyttää alakautta, vaikka olis perätila... mutta eiköhän ne hoitohenkilökunta tutki tarkkaan kaikki mahdollisuudet ja suosittele sitten riskittömintä synnytystä.

Jaa, neiti tässä sylissä turisee tuolta alapäästä siihen malliin, et taitaa vaippa olla täynnä tavaraa... eikun vaipan vaihtoon! (hyvin muuten onnistuu imettäminen tässä samalla kun naputtelee viestiä :D )

Hemuli ja tenavat 3,5vuotta ja 3 viikkoa

Nimra
Heips,

En ole tänne oikein montaa kertaa kirjoitellut, mutta jos nyt sitten kirjoittelisin :) Ensimmäisenä onneksi olkoon kaikille joilla on jo oma nyytti kotona :heart: Kyllä se vaan on niin, että se on se ihanin lahja ;)

Oli tosiaan ollut varmasti ikimuistoinen tuo Koiramamman synnytys, mutta hyvä, että kaikki on nyt hyvin ja siellä kotona ollaan ja elellään =)

Itsellä on siis nyt viikkoja 29+6 elikkäs huomenna alkaa sit 30 :p On se ihanaa, kun on jo näin pitkällä, kun kahden menetyksen jälkeen ei oikein ole juuri uskaltanut mitään ihmeellistä vielä hommata...ajatella :(

Mullahan on todettu tuo raskaudenajan diabetes ja sitä nyt sit ruokavaliolla hoidellaan ja hyvin on arvot pysyneet kurissa :) Ei ole kyllä ollut ongelmia ylitysten kanssa ym. Aamulla saattaa joskus paastoarvo olla hiukan korkeahko, mutta kuitenkin sallituissa rajoissa tai sen alapuolella :p

Meillä on sillai jännästi, että vieläkin on monia päiviä välissä, että meno on hiljaista.. ja sitä miettii, että onko kaikki kunnossa, mutta kyllä sitten muutaman päivän päästä viimeistään tulee sellaiset jumpat, että kyllä tietää kaiken olevan kunnossa :LOL: Tässä on nyt ollut taas pari hiljaisempaa päivää..., mutta eiköhän tuo taas näytä taitonsa jossain välissä kunnon monotuksilla... Sattuu vaan erittäin kipeästi, kun potkii tuonne alapäähän... virtsarakkoon ja peränpuolelle :( Ilkeän tuntuista..

Ollaan nyt käyty miehen kanssa tuolla Huhtasuon neuvolassa niissä valmennuksissa...vai mitähän ne nyt tarkalleen onkaan..? Mutta ihan kivoja ne on kyllä olleet :) Ja viimeksi ei valitettavasti päästy, kun olin niin kipeä, että ei päässyt sängystä kyllä yhtään mihinkään :( Toivotaan, että taas maanantaina oltaisiin paikalla =) kun on se vaippaesittelykin...

Kiva oli käynti myös tuolla äippäpolilla missä oli sit lopuksi kierros siellä salissa..ja muualla :) Sai hiukan jo sitä "tuntumaan", että täällä sitä sitten tuskaillaan tämän esikoisen kanssa :LOL: Noh, varmasti kuitenkin kaikki menee hyvin :)

Mulla on alkanut tulla aivan ihme kipuja joka puolelle,mutta eipä kai se ole mitenkään vakavaa.... ilkeän tuntuisia vain..ja levossa tuntuu ikävästi viiltävät kivut tuolla selässä ja kyljessä :( Noh, ehkä ne sit synntyksen jälkeen helpottaa :) Muutamia suppareita on tullut, mutta enemmän ne taitaa olla normi kasvukipuja ja ihan noita "venyy ja paukkuu" tunteita :whistle:

Eräänä päivänä ihan katselin peilin edessä, että miltä se tuleva mamma oikein tosissaan edestäpäin näyttää niin huh huh, kun oli tullut raskausarpia ja maha on jo kivan kokoinen, vaikka on sitä kyllä muutenkin tuohon kertynyt :ashamed: yllätyin kyllä tuosta arpien määrästä, en jotenkin uskonut, että mulle niitä tulee :LOL:

Noh, jos tässä nyt nolona myöntää, että rintojani olen tarkkaillut, että onko mitään eritystä niin....eilen hiukan puristelin niin ihan hiukan tuli jotain kirkasta nestettä, mutta ei tosiaan tule vielä mitenkään niin, että tarttis suojia liiveihin ;) Toisaalta ihan hyvä - Ei sekään varmaan mukavaa ole, mutta sitä nestettä tulee sieltä jo monia viikkoja ennen h-hetkeä...

Joo, mut nyt tuonne muihin puuhiin...Täytyy tulla taas kirjoittelemaan vähän useammin :) Mukavaa viikonloppua kaikille =)

Hei blackjoy, mulla ei kokemusta perätilasynnytyksestä mutta kuullut olen, että on mahdollista synnyttää alateitse, on vaan haasteellisempi kätilölle ja sulle. Kätilö ei voi auttaa vauvaa samalla lailla vetämällä jaloista, jos vauvaan kosketaan siinä synnytyksenä aikana, niin on tod. näköistä että vauva ns. säikähtää ja levittää kätensä sinne kohtuun ja sitten hän on siellä jumissa. Tsemppiä päätöksentekoon!

Viikonloppuja kaikille. Tänään tuli rakenneultraan aika, se olis 28.10.
Sitä odotellessa :)

hellou..
23-vuotias ensisynnyttäjä ilmoittautunee jkl odottajiin... eli viikoilla 20+2 edetään ja 11.2.09 olis laskettuaika.. Kuokkalassa asustellaan avomiehen ja kahden karvaisen kissan kanssa. Hoitohommia teen töikseni. Useasti käyn kurkkimassa teikäläisten kommentteja, ja nyt itse ajattelin ilmoittautua pinoon.

Melkoinen tarina oli koiramammalla, kyllä oli pitkäkestoinen synnytys kertakaikkiaan. Just sitä mitä itse on pelännyt koko ajan että mitenkähän se luonnistuu loppujen lopuksi..mutta eipä auta miettiä etukäteen kaavaa miten se menee..menee omalla painollaan sitten.

4d-ultra olis 9.10, katsotaas mitä kertovat vauvan voinnista, onhan siihen mentävä katsomaan millainen lapsukainen sieltä tulee. masu on jo kasvanut kovaa vauhtia ja liikkeitäkin tuntunee jo ihan kivasti.

mutta seuraavalla kerralla taasen enemmän. viikonloppuja kaikille!!

Nimra Mullahan tuli esikoista odottaessa jo hurjan paljon aiemmin synnytystä jo maitoa rinnoista, oli n.3-4kk la:han kun alkoi jo tiputella ja maitoa tuli todella hywin (Anteeks tupla-weet kun toi esikoinen On TAAS tässä käyny..), mutta nytpä ei aiemmin alkanukaan sitä maitoa tiputella tän kuopuksen aikaan ja eipä tuota hirweästi ylimääräistä ole tullut, eli korwike on meillä mukana elämässä .. JO NYT! (esikolla wasta 3:n kk:n iässä aloiteltiin).
Mulle on kans tullu molemmista arpia, mutta ne haalistuu aikas hywin ajan kuluessa ja mä joskus harmittelin sitä että kun on niitä arpia mutta otin sen asenteen että ne kertoo mulle että oon saanu jotain ihanuutta aikaan elämään! :heart: (jolloin ne ei enään niin pahalle tunnukkaan! :) )

Näitä synnytyksen jälkeisiä hormoooooooneja... kauhee ikäwä wälistä sitä wauwamasua! :eek: :LOL: mieshän ois walmis waikka siihen kolmanteen lapseen, mutta en minä..en ainaskaa wielä! :LOL: (täytyy nyt pitää ittensä kurissa!) :p

Oon tällä wiikolla käyny aamuisin jopa koiran käyttämässä ulkona, wielä kun mies on kotona eikä oo menny töihin! on kyllä tehny hywää, saanu wähä omaa aikaa ja raitista ilmaa ja ennenkaikkea kuntoilua! :LOL: wielä haluaisin saada 13-14 kg poikkeen niin oisin samoissa mitoissa kun ennnen esikoista.. mutta kun on niin piiip perso makeille.. :ashamed:
mutta se hywä puoli että painoa on synnytyksen jälkeen lähteny n.9kg. mutta winkkejä hywiä kellään painon pudotukseen? otetaan wastaan! :)
lenkkikawereitakin otetaan wastaan! :LOL:

mutta nyt kuuluu ähellystä, täytynee mennä! :wave:

Flunssaisia huomenia Kuokkalan suunnalta! Mahaa vihloi koko yön ja nenä tursuaa ja keuhkot tekee kuolemaa. KYmmeneksi pitäisi raahautua kansalaisopistolle hygieniaosaamistestiin, ei kyllä järin hygieeninen olo ole itsellä juuri nyt :/
Oliko teillä alkuaikana semmoista oloa että ette ns. kuulu muiden raskaana olevien joukkoon? Itsellä meinaa tuntuu siltä, että ne jotka ovat jo pitkällä ja joilla on jo iso maha on paremmin raskaana kuin minä jolla sitä ei vielä edes huomaa. Ihan hölmöä mutta niin se vain on :D Tuntuu että vasta sitten on oikeasti raskaana kun on vauvamaha!

Lenna ja Möykky rv12+2

Lisäsin Audriinan listalle tervetula vain! :wave:

Lennamielelle pikaista parantumista! ja onnea tenttiin :D kyllä mullakin meni oma hetki ennen kuin sitä oikeesti sisäisti että on raskaana ja joskus vasta lähempänä rv30 alkoi se vauva tuntua omalta ja siihen sellaista tunnesidetä luoda. Nytkin ihmetellän täällä että kukas se sinä oletkaan ja oikeestaan eilen vasta tuntui ihan todella omalta tuo mölliäinen joka valtaa sylitilaa.

Viime yö meni ihan kuin unelma. Poikanen nukahti BB:n jälkeen ja heräsi ekan kerran puoli neljältä pari kertaa aamulla tissiteltiin ja äsken noustiin ylös
:whistle: :D voi autuus mitkä unet!
Koira on tullut kotia pitkältä hoitoreissultaan ja on kunnon Aulis Kerlander :LOL: eli virallinen valvoja, yölläkin pitää kytätä että poikanen saa maitonsa ja vaipat menee oikeaan paikkaan. Mitään kummallista ei ole touhunnut, kyttää vaan ihan yli innokkaasti touhuja ja haistelee kaikkien alapäätä ihan riittävästi.

Nyt kutsuu maitotakiainen joten kaikille voinnit ja tsemppiä!
Koiruus ja poikanen 1vko 4pv

koiramamma pieni huomautus, se on meli ei mieli ;D mutta älä huoli, et ole ensimmäinen :) just call me lenna :) tenttiähän en päässyt läpi, oli 7 virhettä kun 6 sai olla ja ihan tyhmiä virheitä! nauroin itsekseni siellä niille :D

Yhteistyössä