Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

jenksu: Joo, tehään vaan niin:) Ei tartte sit yksin pyöriä ihan hukassa :D Mä en sit muistanu sitä jumppamattoo ostaa :headwall: No, jospa mä aamulla jaksasin herätä niin aikasin et ehtisin käydä ostamassa. Jos en, niin on joogailtava ilman.

Mut treffataan tosiaan siinä 9.45:)
 
jenksu: Joo, tehään vaan niin:) Ei tartte sit yksin pyöriä ihan hukassa :D Mä en sit muistanu sitä jumppamattoo ostaa :headwall: No, jospa mä aamulla jaksasin herätä niin aikasin et ehtisin käydä ostamassa. Jos en, niin on joogailtava ilman.

Mut treffataan tosiaan siinä 9.45:)
 
Täällä ollaan edelleen yhdessä kasassa :kieh: ikävä kyllä!

Tulin tuohon kansalaisopiton juttuun opastamaan että mä kävin semmoisella piirrustus jutussa pari vuotta sitten ja silloin tilat oli 2. kerroksessa. Sinne pääsi siitä pääovien vierestä (tuulikaapista tai ihan niiden jälkeen vasemmalla) kun tulette sieltä ¨Cygnauksen koulun puolelta (eli ei sieltä posliinipirtin )! Siinä oli lasinen ovi josta pääsi rappuihin ja tokaan kerrokseen, siellä sitten luokkia kuin yläasteella joiden ovissa oli luokkien tarkoitus! Toivon mukaan helpoti enkä opastanut ihan harhaan, voihan sitten apua kysyä!

Katsoin että mä olen viimoinen kasassa oleva jolla h-hetket käsillä :ashamed: Hemuli oli saanut omansa 3. päivä. Joten onnittelut jo näin omatoimisesti!!! Noh kohtahan sieltä rupee muut halkeilemaan!!! :D

Koiruus ja pentunen rv 39+4
 
Iloisia uutisia, vihdoinkin! Saimme suloisen tyttövauvan ke 3.9. klo 8.43 (rv 41+4...). :heart: :heart: :heart:

Käytiin sitten Mikkelissä asti synnyttämässä... tiistaina vielä kävin täällä neuvolassa, sf-mitta edelleen nousussa, eikä oikein mitään merkkejä, että synnytys olis lähellä. Suppareita ei tullut ollenkaan, edes niitä kivuttomia. Ti-iltapäivällä ajeltiin sitten Mikkeliin hakemaan poikaa mummolasta kotiin, oli ollut siellä jo viikon hoidossa ja pahasti alkoi näyttää siltä, että käynnistykseen joudutaan. Jäätiin yöksi mummolaan ja nukkumaan mennessä klo 23 olo oli edelleen ihan samanlainen, kuin muutama edellinen viikko. No, ke-aamuyöllä alkoi vihdoin jotain tapahtua... =)

N. kahden aikaan heräsin käymään pissalla. Olin ihan hiestä märkä, ja paita tissien kohdalta maidosta märkä. Pönttöön lorahti jotain muutakin kuin pissaa, mutta saattoi olla valkovuotoakin. Viideltä heräsin tunteeseen, että jotain valuu housuihin. Housut olikin ihan märät ja kun vessaan asti pääsin, lapsivettä tuli jo ihan kunnolla, kastui kolmet housut lukuisista siteistä huolimatta... herätin miehen, kävin itse suihkussa ja lähdettiin ajelee kohti sairaalaa. Ajattelin itse, että käydään siellä näytillä ja ajellaan sitten Jyväskylään synnyttämään. Automatkan (20min?) aikana supparit sitten tihentyivät 2min ja jopa 1min joten eipä ollut toivoakaan lähteä kohti Jkl:ää. Sairaalassa oltiin n. kuuden aikaan ja olin jo 4cm auki. Pääsin heti synnytyssaliin, missä sain pallon ja ilokaasun kivunlievitykseksi, kun olin niitä toivonut. Tällä kertaa pallo ei kyllä auttanut ollenkaan, eikä selän hieronta, mikä teki olon vain entistä kipeämmäksi, esikoisella ne auttoi oikein hyvin. No, ilokaasu oli jälleen autuus, aaaaaah!
Pari tuntia myöhemmin kätilö kysyi, joko tekee mieli ponnistaa. Luulin sen olevan vitsi, sillä esikoisella avautumisvaihe kesti sen 25t ja kuvittelin, että nyt menee yhtä pitkä aika... vaan eipä mennytkään ja samantien sain alkaa ponnistaa, kun siltä vain tuntui. Kohta kätilö jo sanoi, että tukka näkyy, mitä taas luulin tsemppaukseksi, kunnes mies sanoi, että niin näkyykin. Ja sieltä se sitten tulikin koko tyttö! Avautumisvaiheen kesto 3t 30min, ponnistusvaihe 13min ja istukka tuli siitä 10min kuluttua -> kokonaiskesto himpun alle 4 tuntia!!! Uskomatonta! (esikoiselta n.26,5t...) Tyttö oli suht iso, 54cm ja 3960g, mutta ei yhtään repeämää, eikä leikkaushaavoja, esikoiselta tuli niitä molempia. Ponnistusvaihe tuntui kivuliaammalta kuin viimeeksi, jälkikäteen sitten tajusin, että tosiaan, mulla oli viimeeksi kohdunkaulan puudute, nyt ei mitään kivunlievitystä siinä, ilmankos "vähän teki kipeää" :D. (Ainoa kivunlievitys siis ilokaasu avautumisvaiheen ajan, ponnistusvaiheessa sain pelkkää happea maskista ponnistusten välillä ja se teki kyllä terää!) Silti niin nopea ja helppo synnytys, että en voi kuin ihmetellä, voiko tämä oikeasti olla totta!!! Lyhyt synnytys ei väsyttänyt itseä oikeastaan ollenkaan ja kun ei ole repeämiä voi liikkua, istua yms. lähes normaalisti. VAU! Ainoo muistutus synnytyksestä on ihanan ja suloisen nyytin :heart: lisäksi suht kivuliaat jälkisupparit ja ihastuttava jälkivuoto.

Kaksi päivää oltiin sairaalassa. Tuli nyt sitten testattua Mikkelin keskussairaala ja hyvää palvelua sai sielläkin :D . Toivottivat uudelleenkin tervetulleeksi, jos sinnepäin satutaan ja olen raskaana =) . Mieskin sai suhailla Jkl-Mikkeli väliä ihan urakalla, kun eihän meillä ollut mitään turvakaukaloa tai vauvan vaatteita mukana, eikä mullekaan mitään, tarkoitus oli olla vaan se yksi yö siellä ja kaikki mun vaatteet oli ihan lapsivedessä...

Neidin eka automatkakin meni oikein hienosti, vaikka tulikin sitten kerralla se 120km. Kiltisti nukkui koko matkan ja isoveli välillä silitti kädestä, jos neiti vähänkin kitisi. Kotona ollaan oltu siis perjantaista asti ja kaikki sujuu oikein hyvin. Maitoa tulee hyvin, ulkoilut ollaan aloitettu, eilen kylvettiin ekan kerran, mistä neiti oli enemmän kuin innoissaan. Rytmit on vielä hakusessa, paremmin nukkuu päivällä kuin yöllä, mut ainakin toistaseksi olen itse yhä yllättävänkin pirteä, ihan selvästi tällanen honeymoon-vaihe menossa koko perheellä =) . Mies on iskärillä ja ihanaa, kun on aikaa olla koko perhe yhdessä :heart: .

Koiramammalle tsemppiä, kyllä se vauva tulee sieltä. Mulla oli vähän ennen synnytystä tollasta unettomuutta, ei oikeestaan ollut mitään syytä valvoa, mutta ei vaan väsyttänyt/nukuttanut, saatoin yöllä maata parikin tuntia hereillä sängyssä. Jospa se enteilis synnytyksen lähestymistä??? Meillä saattaa neiti syödä yöllä 1,5-2t putkeen, ehkä elimistö opetti mut siihen? Ja onnellista odotusta myös kaikille muillekin! On tää lopputulos vaan kaiken vaivan arvoinen!!!


Iki-onnellinen Hemuli ja tyttö 4 päivää :heart:
 
Voi onnea paljon Hemuli ja tyttö!!!!! :) :flower: Ihanaa luettavaa!! Tuossa se taas nähdään että eipä sitä synnytystä taida kannattaa liiaksi suunnitella kun sitähän voi joutua synnyttämään ihan eri kaupungissakin!! :LOL: Ihanaa kun meni synnytys noin hyvin ja helpon oloisesti! Luo semmoista positiivista uskoa ainakin minuun, että ei sitä välttämättä tarvitse vuorokautta puskea ulos! Hienoa! Onnea vielä kovasti koko perheelle!! :)

Tervetuloa mukaan lennameli! :)

Itselle ei mitään erikoista uutta.. kylkiluut kolisee ja alapää jomottaa! Uutena ihanuutena on ilmaantunut peräpukamat! Jippii.... |O

Sapis ja tirriäinen 26+4
 
Lennameli tervetuloa, laittelin sut listalle! ilmoitatko vielä la:n niin saadaan oikeille kohdille...

Sapikselle kovasti tsemppiä kurjien vaivojen keskelle :hug:

Hemulille vielä kerran onnittelut, sä olet kyllä kauheen rohkea kun uskalsit tuolla lailla lähteä ja ihan ilman mitään vermeitä :eek: Mä olen varmaan oikeesti ihan neuroottinen mutta mua ei sais mikään mahti maailmassa poistumaan yli 30km sairaalasta enää näillä viikoilla. Toisaalta onhan tuota sairaaloita kai muitakin kuin tuo oma :D :whistle: Kiitos synnytyskertomuksesta ja ihanaa vauva arkea!!!!

Omassa olossa on ihan veto pois ja pentunenkin on hiljentynyt, täytyy kyttäillä koko ajan käden kanssa liikkeitä kun ei meinaa muuten tuntea. Olo alkaa olla kyllä aika kypsä ja tuntuu että sitä odottaa vaan synnytyksen alkua ja ihmettelee mitä tässä nyt viitsisi enää alkaa tekemään, siispä möllimiseksi meni tämäkin päivä :ashamed: Nyt tekemään nakkisoppaa...

Paljon jaksamista kaikille (myös itselleni! :D )
Koiruus ja pentunen rv 39+5
 
pinja79
onnea hemulille!


saparo: muista syödä kuitupitoista ruokaa ja luumuja ettei vatsa ole kovalla! itsellä on nyt nuo pukamat siinä kunnossa että ne poistetaan leikkaamalla jos se on mahdollista! ne on niin pahat et lääkäri laitto sairaalaan lähetteen tutkimuksiin et voiko niitä ees poistaa! jos ne tulee toooosi kipeeksi ja muuttuu mustiksi niin heti sit lääkäriin niin ne puhkasee sen! se ei lähde itsestään yleensä rauhottuu! ja kannattaa käydä hakee lääkäriltä resepti siihen parempaan pukama voiteeseen!

lennameli: tervetuloa!

koiruus: mää jännitän sun puolesta :)

pinja ja pojat
 
Heippa!

Onnea valtavasti hemulille pienestä tytöstä :heart: :flower: ! Ja olipas kiva lukea "helposta" synnytyksestä, helpotti taas kummasti! Onnee tuhannesti ja nauttikaahan vauva-arjesta:)

Tervetuloa mukaan lennameli! =)

Edelleen täällä jännäillään koiramamman puolesta! Etköhän sinäkin kohta jo lähde =)

Tänne ei mitään uutta ja ihmeellistä..Vointi on ollu tosi hyvä. Närästys kyllä vaivaa ihan koko ajan, mut onneks rennie auttaa. Niitä on tullu napsittua ihan ahkeraan.. Muuten olo on loistava! Syksy on niin ihanaa aikaa. Oon käyny lenkkeilemässä ja on niin mahtavaa käppäillä tuolla ulkona. Selkä tosin kipeytyy mukavasti jos liian pitkään kävelee..Eilen alko myös se jooga. Oli kivaa, tuli jotenkin tosi levollinen ja rentoutunu olo.

Eipäs tässä sen ihmeempiä..Sitä muuttoo pitäs alkaa vissiin pikkuhiljaa järkkäilemään..Ei houkuta kyllä ei yhtään!!

Mukavaa päivää kaikille! Nauttikaahan ihanasta syysilmasta =)

Ippu ja nöpönen 31+3
 
Onnittelut hemulille! :hug:

Ippu: ei onneksi tullut sakkoja :) ens viikolla tarttee lähteä pikkasen aikasemmin ettei tule ihan hätä.

Neuvolasta tulin just. Tässä olis faktoja:
Paino noussut + 455g/vk
Ei turvotuksia
RR 115/75
Prot +
Gluk -
Hb noussut 108-> 112
sf mitta 28
Tarjonta RT
Vauva liikkuu ja sykkeet 148
Kauheeta kun toi paino vaan nousee.. Ennen raskautta painoin kuitenki 55kg ja kohta paukkuu 70kiloo rikki. Painan jo vähän enemmän kun mies :) Viikon välein alan nyt käymään neuvolassa. Eipä sitten tartte montaa päivää ressata jos jotain särkyjä tms. tulee. Neuvolan tätinä oli taas sijainen. Ärsyttävää. Se meinas unohtaa kattoa tarjonnan ja oli muutenkin omituinen. Ei kyselly mitään voinnista, supistuksista tai muutakaan, enkä mä sitten kyl sille alkanu avautumaankaan :)
Alkaa kyllä olemaan nää "viikko-ohjelmat" täynnä sairaala käyntejä.. Ens viikolla olis tiistaina synnärille tutustuminen, keskiviikkona pitäs kerätä vrk-virtsa, torstaina neuvola ja perjantaina sit kai verikoe.. No eipä käy aika pitkäks :LOL:
 
Ippu Oli tarkoitus kysyä sulta, että tekeekö ne Terveystalon 4d:ssä jotain sisätutkimusta, vai vaan ultraa? Mutta just tässä muistinkin, että nähdäänhän me kai huomenna siellä jumpassa.. Mulla on nimittäin torstaina se 4d ja tietäs vähän mihin valmistautuu :D

Milja +vaavi 24+6

Ja kilot paukkuu myös täällä!! Ihan kauheeta, näillä viikoilla jo tullu 9kg!! Ihan mielettömästä, varmaan ehtii tulla yhteensä 20kg... :ashamed:
 
jenksu: No hyvä ettei tullu sakkoja =) ! Ihme sinänsä, täällä jyväskylässä kun tuppaavat olemaan aika haukkoja nuo parkkipirkot! Mitä muuten tykkäsit joogasta? Ja älä mitään tuosta painonnoususta! Mulla on nyt jo 16 kg tullu (tai siis oli viime neuvolakäynnillä, nyt varmasti jo enemmänkin) eikä loppua näy ja tuun kuitenkin yli 2 viikkoo sun perässä! Js minä oon kans jo hyvän aikaa painanu enemmän ku mies:D

Milja: Ei siellä sisätutkimusta tehty, mutta katto kyllä ultralla kohdunkaulan tilanteen. Kiva lähtee huomenna jumppailemaan! Nähäänpäs sitten siellä =)

Pitääpä lähtee kattomaan mitä tuo ukko tuolla säätää sienten kanssa :D Heippa!
 
Enhän mä jaksanut sinne jumppaan tänään.. Ja ens viikolla mulla on hieroja just keskiviikkona, niin en sillonkaan voi tulla.. Voi %%!!"# kun tää menee nyt näin, mutta mä tuun sit seuraavana! :)

Tänään oli tosiaan neuvola:

rv 25+0
paino 66,9 kg, eli lisäys per viikko 1014g :ashamed: Tää on vissiin ennätys!!!??? Kamalaa..
yhteensä siis tullu jo 8kg!
rr 134/80
pissa puhdas
hb 123 tippumaan päin (mut ei vielä rautakuurille)
sf 23 käyrillä ollaan
syke +155
liikkeet ++

Että silleen..pitää kai ruveta kattoo mitä syö.. :ashamed:
Palaan varmaan huomenna kertoo ne 4d-kuulumiset.

Milja
 
Äitipolillä kävästiin eilen kun en osannut määrittää mitä alapää falskaa, ei kuitenkaan ollut lapsivettä. Edelleen valuu jotain mutta lienee asiaan kuuluvaa, ei vaan kovin kiva tuntemus. Sisätutkimus oli masentava, mitään muutoksta kolmen viikon takaiseen ei ollut tullut vaikka supistele päivittäin, että nähtävästi sitten turhaa niistäkin tässä "nauttii" :kieh: kohdunkaulaa n. 1cm ja kuulemma höttöä on. Painoarvio oli jo 3500g että sen puolesta sais kyllä jo pentunen ulkoistaa itsensä, ei huvita enää kahta viikkoa kasvatella jättiläiseksi tätä lasta! Ktg-käyrällä keskisyke siinä 120-130 välissä supistuksia tuli max. 6min välein, kuulemma hyvältä näyttää! Hoohoijjaa... mä vaan en jaksais enää olla tässä valmiustilassa päivä tolkulla ja koko ajan analyoida että ottaako kipeää vai nipistääkö muuten vaan. Supistuksia tulee ja sit ne lopahtelee vaan alkaakseen uudestaan ja joka kerta mä herättelen toiveita jospa sitä nyt lähettäs vaan ei...

Anteeksi omanapaista vuodatusta! Tsempit kuitenkin kaikille!!! :hug: :wave:
Koiruus ja pentunen rv 40+1
 
Onpas täällä hiljasta..Nostelen niin ei ihan kolmannelle sivulle tiputa!

Kärsivällisyyttä sulle koiramamma! Kyllä se pieni sieltä piakkoin tulee =)

Milja: Jumppa oli kiva, tykkäsin. Tuli ihan reidet kipeeks ku niitä treenattiin! Kyllä huomaa ettei oo pitkilleen pahemmin pumppaillu:) Osa liikkeistä oli tosin mulle jo vähän hankalia kun on niin iso maha, olin pisimmällä koko ryhmästä. Kaikki kuitenkin onnistu. Tuu ihmeessä sitten mukaan kun kerkeet:)

Eilen oli kyllä tosi pirtee päivä; kävin 2 kertaa koiran kans lenkillä, siivosin ja sit vielä se jumppa oli. Tänään taas sitten on väsyttäny koko päivän niin paljo, etten oo tehny mitään. Kattonu vaan leffaa ja ja lukenu..Onpas ollu harvinaisen tylsää |O

No, nyt vääntäydyn koiruliinin kanssa pihalle! Jee, idols alkaa tänään!! :attn:

Vointeja kaikille!!

Ippu ja nöpönen 31+5 Huh, ylihuomenna alkaa jo 33.viikko :eek: Aika juoksee!
 
Lääkärissä käyty... - rv 35+3
-painoa taas se kilo lisää/ vko (Yhteensä 20 kg tähän mennessä)
Että.. Aikamoisissa mitoissa täs ollaan.. Ku ei se lähtöpainokaan
ihan pienimmästä päästä ollut.... (BMI 25)
-RR 139/80 , ei oo viel noin korkeet ollu koskaan, viimeks 118/77
Mut ihan normaaalirajoissa kuitenkin vielä.
- prot- & gluk -

Eli noi kaikki ihan ok, mutta ultrassa selvisi että vauveli on perätilassa.. :( Ja sen lisäks on aikamoinen mötikkä.. Painoarvio oli tällä hetkellä 3,5 kg!!!! Eli pitkälle päälle nelikilosta ennustettiin... Nyt pitäs sit äitiyspolille mennä viel uuteen ultraan ja mitä ne nyt siel tekeekään.. Jäi kyl aika vaisu olo tosta tän päiväsestä lääkäristä.. Joku ihan uus tyyppi oli ja oli kyl niiin pallo hukassa että! Ei se oikein sanonut juuta eikä jaata mihinkään,totesi vaan että väärinpäin on ja lisätutkimuksiin pitää mennä.. Ultraaminen alko sanoilla; "Minä vasta tässä harjottelen,mutta katotaan jos jotain saatas näkymään.." Kai ne sieltä äippäpolilta sit soittelee että saa sen ajan sinne.. Ei kyl yhtään osannu sanoo millon,mutta ootellaan..... äääh.. Ärsyttää kun tahtois heti sinne kun jäi niin epätietonen olo tosta lääkärikäynnistä...

Kai se pitää lähtee tankkaamaan ettei vaan pääse paino putoomaan ja että saa toi mammuttivauva varmasti ravintoa tarpeeksi.. :p Isäänsä on ilmeisti poika/tyttö tulossa,melkein 5 kilonen mötikkä oli syntyessään hänkin..
 
Heipsu! Missä kaikki ihmiset on kun täällä on niin hiljasta? Jokohan koiramamma on päässy tositoimiin!?

Meille tuli tänään tieto et saatiin se kämppä mitä haettiinkin =) Nyt sit pitäs alkaa tosissaan pakkaamaan ettei ihan hirvee kiire tuu..Mut kun ei yhtään jaksais..Ja pahvilaatikoittenkin saanti tuntuu olevan ihan sikavaikeeta täällä! Kaikki kaupat murskaa laatikot heti. Mistähän niitä nyt sit pierasee?!

Närästys vaan pahenee koko ajan ja tuntuu ettei tuo rennie enää oikein auta. Viime yönä en saanu nukuttua ollenkaan kun koko ajan nous kuumat litkut kurkkuun ja sama homma tänään joogassa. Ei kärsiny selällään olla yhtään. Täytyy kokeilla jotain muuta lääkettä vissiin.

No mut, eipä nyt enempää. Kirjotelkaahan muutkin =)

Ippu ja nöpönen 32+2
 
Moi! Me käytiin viime viikolla siellä 4d:ssä ja kaikki oli hyvin, nyt voi huokasta helpotuksesta.. Ja sukupuolikin selvis, mutta se pidetään omana tietonamme nyt vielä :heart: Vastasi viikkoja 26+0, vaikka oli menossa vasta 25+1, mutta eihän ne sitä kai enää lähde neuvolassa muuttaa..

Ippu Mihin asti te siis olittekaan muuttamassa? Laukaaseen? Vai oonko lukenu jotain väärin.. =) Mutta nyt me ei sit voidakaan mennä talvella työntelee vaunuja kun et enää oo siellä päin... :(

Hmm..koiramamma on varmasti jo lähtenyt.. :)

Eilen tuli äippäpakkaus! "Kuuluuko" se isyyspakkaus antaa vasta kun vauveli on syntynyt vai millon??... Mulla olis vielä tän viikon jälkeen 8vk töitä, ei millään enää kiinnostais!

Ippu vielä sulle, että sain muutettua hierojan täksi päiväksi, joten jos ei mitään tällä kertaa tule, niin saatamme nähdä jumpassa huomenna! Jos sinäkin kärsit tulla närästykseltäsi..

Palaamisiin... Milja + vaavi 25+6
 
Milja-85: Paljonko 4D ultra maksoi? Saitko samaan hintaan dvd:n mukaan?

Esittelyä: Hei kaikille, olen 32-vuotias ja odotan toista lastamme (eka on p97), alkumetreillä vasta mennään. Asun Vaajakoskella, onko täällä ketään meiltä päin?

ärrieri 13+2
 

Yhteistyössä